Mikä on heikoin lenkki?, w123 300tdt projektina...
Mikä on heikoin lenkki?, w123 300tdt projektina...
Morjensta kaikille.
Eli tällanen rojekti on työn alla w123 300tdt , savut on otettu ja kuulostaa todella lupaavalta Mutta uutena tuttavuutena kyseiseen laitteeseen niin mikä/mitkä ogelmat saattaa olla tiedossa(todellisia mekaanisia heikkouksia) koneen suhteen?Varmasti joku teistä pitkänlinjan harrastajista omaa jonkin näköistä tietoa asiasta.Laitan linkin mistä näette muutaman projektikuvan, laite on edistynyt jo jonkin verran näiden kuvien oton jälkeen mutta laitan lisää niitä kun rupee olemaan sen aika(valmiimman näköistä)
http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsport/
edit: linkki ja otsikko kuntoon t:epk
Eli tällanen rojekti on työn alla w123 300tdt , savut on otettu ja kuulostaa todella lupaavalta Mutta uutena tuttavuutena kyseiseen laitteeseen niin mikä/mitkä ogelmat saattaa olla tiedossa(todellisia mekaanisia heikkouksia) koneen suhteen?Varmasti joku teistä pitkänlinjan harrastajista omaa jonkin näköistä tietoa asiasta.Laitan linkin mistä näette muutaman projektikuvan, laite on edistynyt jo jonkin verran näiden kuvien oton jälkeen mutta laitan lisää niitä kun rupee olemaan sen aika(valmiimman näköistä)
http://www.kolumbus.fi/valtonen.motorsport/
edit: linkki ja otsikko kuntoon t:epk
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Jaa, kovastihan tuo mekaaniselta ahdistimelta näyttäs...Mika.T kirjoitti:mikäs pjontto se tuolla moottorin oikealla puolella on???
Ellen vallan väärässä ole niin kyseessä on Mersun nelipyttysissä kompuramalleissa käytetty Eaton M45.
Ja sitten potentiaalinen heikoin lenkki. Tuo ahdin pumppaa noin 750cc ilmaa kierroksella, suurimman sallitun nopeuden ollessa 14 000 rpm. Mersun motti haluaisi vapaastihengittävänä ilmaa sisäänsä 3 litraa ja kierroksia esim 5 000rpm.
M45 pystyy siirtämään ilmaa 0,75 l/r x 14000 rpm = 10 500 litraa
OM617 haluaa 0,5 x 3l/r x 5000 rpm = 7500 litraa (nelitahtimoottorissa yksi sylinteritäytös kahta kierrosta kohti, joten yhdellä kierroksella imetään vain puolet iskutilavuudesta)
Tuo 10500 on 1,4 kertaa 7500. Näin huomataan että kompressorin vaikutus ahtojen nostoon on varsin pieni. Kompressorilla saadaan noin 140% täytös sylinteriin eli 0,4bar ylipaine (kun puhalletaan 7500 litran säiliöön 10500 litraa ilmaa).
Tilanne toki muuttuu jos kompressorille syötetään valmiiksi paineistettua ilmaa, mutta edelleenkin sen painesuhde on noin 1,4. Eli turbolla 1,2 bar ja kompressorin jälkeen 1,4 x 1,2 bar = 1,68 bar. Tämä ahtopaine on helposti saavutettavissa pelkällä turbolla ja oikeanlaisella kokoonpanolla turbo herää herkästi ilman pitkää viivettä. Tietysti Eaton tuo mukanaan makeat äänet ja kovasti ihmetystä kun pellin avaa.
Kuitenkin täytyy kehua projektia, hienoa jälkeä ja aina on piristävää kun joku aukoo uusia uria autoharrastuksessa. Turboa ja kompressoria ei taida tässä maassa vielä olla missään katuautossa.
EDIT: Kompuran tuottama ylipaine on tietysti suurepi kuin 0,4bar koska ilma lämpenee, mutta se ei silti lisää sylinteritäytöstä enempää.
EDIT2: Pitää laskea vielä absoluuttisina arvoina eli 2,2bar(abs) x 1,4 = 3,08bar(abs) = 2,08bar ylipaine.
Viimeksi muokannut Melitos, Ma 31.01.2005 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
So long, and thanks for all the fish
Noi saumat oikein "hiveli" silmiä. Mukavaa että laitoit kuvia tänne katseltavaksi, niitä on mukava kattella näin ihan muuten vaankin.
(offtopic)
Ajattelin joskus että mahtaako olla olemassa sellaista järjestelmää jossa olisi juuri kompressori ja turbo asennettuna niin että, kompressori saavuttaa maksimi ringit ennenkä moottori. Kun olis joku 50nmoot/ (r/s) veto katkaistaisiin ja kompressori lukittaisiin niin ettei ilmaa siirry - suuntaan. Siinä lomassa kapula siiryisi turbo ahtimelle. Optimaalista sequjärj. notta väliton ahtopaine, eikä kierroksillä kopressorista aiheutuvaa akselihaviötehoa.
/off
(offtopic)
Ajattelin joskus että mahtaako olla olemassa sellaista järjestelmää jossa olisi juuri kompressori ja turbo asennettuna niin että, kompressori saavuttaa maksimi ringit ennenkä moottori. Kun olis joku 50nmoot/ (r/s) veto katkaistaisiin ja kompressori lukittaisiin niin ettei ilmaa siirry - suuntaan. Siinä lomassa kapula siiryisi turbo ahtimelle. Optimaalista sequjärj. notta väliton ahtopaine, eikä kierroksillä kopressorista aiheutuvaa akselihaviötehoa.
/off
So long and thanks for all the fish
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Onhan noita, aiheesta juteltu tuolla -> http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=95214#95214Heikki H. kirjoitti: Ajattelin joskus että mahtaako olla olemassa sellaista järjestelmää jossa olisi juuri kompressori ja turbo asennettuna
So long, and thanks for all the fish
Melitos. se on totta että toi kompura on pieni(turha?) mutta kunhan koitetaan se on kytketty nyt niin että turbo pukkaa välijäähdyttimen läpi kompuran imuun ja kompuran jälkeen toiseen välijäähdyttimeen(ei kuvissa vielä) ja siitä koneeseen.Väliin tulee vielä paineella ohjattu läppä millä ohitetaan kompura tarvittaessa(selvii kunhan päästään ponnistamaan sitä )
Tällä kombinaatiolla ollaan jo reilusti plussan puolella(imusarjanpaine)heti tyhjiksestä lähtien n.1000-1500rpm, hienosti käy/kuulostaa.Koitan laittaa lisää kuvia täällä viikolla ehkä jopa jonkun videopätkän kunhan kelit sallii koeajon
Tällä kombinaatiolla ollaan jo reilusti plussan puolella(imusarjanpaine)heti tyhjiksestä lähtien n.1000-1500rpm, hienosti käy/kuulostaa.Koitan laittaa lisää kuvia täällä viikolla ehkä jopa jonkun videopätkän kunhan kelit sallii koeajon
Cridde: Meinaatteko tehdä sen läppäsysteeminkin itse? Tuleeko systeemistä sellainen läpänkin kanssa että turbon tuoma suurempi ahtopaine on vaikuttaa myös kompressorin ulostuloon. Meinaan sitä että tuolloin tuo kompurankin ottama hihnateho nousee, tosin ei pitäisi olla ongelma.
Vaikuttaa mielekiintoiselta idealta. Koneessa on senverran painetta valmiina että turboviive pienenee varmasti.
Vaikuttaa mielekiintoiselta idealta. Koneessa on senverran painetta valmiina että turboviive pienenee varmasti.
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Joo, hienolta vaikuttaa ei siinä mitään. Pistä ihmeessä lisää kuvia ja videota näkösälle kun homma edistyy, myös siitä läppäsysteemistä. Mitä tuo kompura sitten tekee kun se on ohitettu? Onkos hihnapyörässä magneettikytkin?cridde kirjoitti:Melitos. se on totta että toi kompura on pieni(turha?) mutta kunhan koitetaan se on kytketty nyt niin että turbo pukkaa välijäähdyttimen läpi kompuran imuun ja kompuran jälkeen toiseen välijäähdyttimeen(ei kuvissa vielä) ja siitä koneeseen.Väliin tulee vielä paineella ohjattu läppä millä ohitetaan kompura tarvittaessa(selvii kunhan päästään ponnistamaan sitä )
Tällä kombinaatiolla ollaan jo reilusti plussan puolella(imusarjanpaine)heti tyhjiksestä lähtien n.1000-1500rpm, hienosti käy/kuulostaa.Koitan laittaa lisää kuvia täällä viikolla ehkä jopa jonkun videopätkän kunhan kelit sallii koeajon
Ahtimen voi laittaa pyörittämään ilmaa itsensä ympäri, jolloin sen tehonkulutus on varsin pientä, näinhän tehdään esim Ford Thunderbird super coupessa jossa on Eatonin isompi M90. Pintakaasulla imusarjassa on alipainetta ja alipainekello kääntää pass-by läpän auki jolloin kaasuläpän ja ahtimen välissä oleva paineilma virtaa takaisin ahtimen imupuolelle. Dieseliin tuommoisen väkästäminen on vähän vaikeampaa kun ei ole kaasuläppää.
Kuitenkin luulen, että jos turbon tullessa mukaan antaa osan ilmasta virrata kompuran ohi ja osa kompuran läpi, voisi kompuran ottama teho olla pieni kun sen molemmin puolin on sama paine ja se ei siis tee työtä?
So long, and thanks for all the fish
Rehtijii: syöttöpumpusta sen verran että se on tehty vaparin pumpusta ja on ilman ahtopaine hidastinta Se on tullut selväksi näitä foorumeja lukiessa että voimansiirron kanssa tulee ongelmia.Tällä hetkellä aski on manuaali ja perä on automaatin vakio 3.07 ruuvilla mutta ne vaihdetaan kyllä joksikin muuksi kunhan ensin saadaan motti perus setuppeihin ja korityöt tehty.
Pumpusta varmaan eniten kiinnostaa sisuskalut, millaiset elementit ja kenen tekemät, vaikuttaa nääs tehoihin aika lailla, myös se kenen käsialaa pumppu on.
Jos alkaa ahdot nousemaan 1000-1500 kierrokselta niin voin todeta että heikkoja paikkoja riittää:
Alakerta, vaihteisto, perä, vetarit, kytkin jne.
Todettu tosiasia on se että alaväännöt on näillä peleillä jotain ihan käsittämätöntä, ja sen takia ollaankin rajoitettu sitä hiukan suurikokoisilla turboilla. Nyt voi olla ettei sekään tunnu moniventtiilikoneilla riittävän, vaan ehkä joudutaan hiukan soveltamaan.
Manuaalilaatikoista ainoastaan Getrak kestää suuria tehoja. Perä paukkuu jos ei ole lukkoa ja pääsee sutimaan. Myös kardaanin kumilaipat on kovilla ja vetarit kanssa.
Jos alkaa ahdot nousemaan 1000-1500 kierrokselta niin voin todeta että heikkoja paikkoja riittää:
Alakerta, vaihteisto, perä, vetarit, kytkin jne.
Todettu tosiasia on se että alaväännöt on näillä peleillä jotain ihan käsittämätöntä, ja sen takia ollaankin rajoitettu sitä hiukan suurikokoisilla turboilla. Nyt voi olla ettei sekään tunnu moniventtiilikoneilla riittävän, vaan ehkä joudutaan hiukan soveltamaan.
Manuaalilaatikoista ainoastaan Getrak kestää suuria tehoja. Perä paukkuu jos ei ole lukkoa ja pääsee sutimaan. Myös kardaanin kumilaipat on kovilla ja vetarit kanssa.
Ei oikein löydy osaajaa, ollaan kyselty räikkäsifterimahdollisuutta, mutta taitaa olla jenkkilaatikoiden herkkuja.cridde kirjoitti:Rehtijii:Osaaks joku vääntää noita mersun automaatteja manualli venttiilikoneistolle(ois aika kova juttu meidän käyttötarkoitukseen) ja jos tiedos
nii vois vaikka laittaa spostilla mulle suoraan tiedot.Ei ois myös haitaks jos sais samasta mestasta ostettua koko paketin(laatikko+osat+työ)
Muuten automaatteja korjaa / vahvistaa Siekkisen Jarkko, eli forumilla Jarkko S. Ja tekee muuten tosi hyvää työtä.
Maurih: pumpussa on isommat elementit kuin 7mm ja syy miks sitä ilmaa tarjotaan tarpeeks koneelle alhaalta on se että pumpusta rupee sitä ryyniä tulemaan oikeasti 3000rpm tienoilla ja siinä ei ole ahtopaine rikastusta vaan sieltä tulee aina täydet ku on koipi suorana. rajoitin 6000rpm(tai siis pitäisi olla) ahdin on holset h2nen 65 millisellä kompuralla(gt 42 nen ois kiva! mut katotaan ny) Mutta siitä motista niin onko siinä nyt veivit ku on ekana tulilinjalla edellyttäen et säädöt on kohillaan?Voimansiirolle pitää tosiaan kehittää jotain kestävää et se kestäisi kesän tilaisuudet
No ne veivit alkaa olemaan tuossa varmaan kahden kilon ahdoilla jo aika kovilla (edellyttäen että on alkup. turbokone), varsinkin jos on kymppimillin elementit.cridde kirjoitti:Maurih: pumpussa on isommat elementit kuin 7mm ja syy miks sitä ilmaa tarjotaan tarpeeks koneelle alhaalta on se että pumpusta rupee sitä ryyniä tulemaan oikeasti 3000rpm tienoilla ja siinä ei ole ahtopaine rikastusta vaan sieltä tulee aina täydet ku on koipi suorana. rajoitin 6000rpm(tai siis pitäisi olla) ahdin on holset h2nen 65 millisellä kompuralla(gt 42 nen ois kiva! mut katotaan ny) Mutta siitä motista niin onko siinä nyt veivit ku on ekana tulilinjalla edellyttäen et säädöt on kohillaan?Voimansiirolle pitää tosiaan kehittää jotain kestävää et se kestäisi kesän tilaisuudet
Rehtijiillähän oli kotvan aikaa W123:sessaa 10 mm elementit ja voimansiirtoa sai kai hiukan laittaa uteen uskoon kokeilun jälkeen, eikä siinä ollut kuin vakioturbo...
Ihan puhdas kiihdytysautoko tuo on?
cridde kirjoitti:stonehead: sehän kuulostaakin jo varsin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta siihen luulis ainakin saavan turbiineja kohtalaisen hyvin.pitänee harkita sitä vaihtoehtoa! monivaihteinen se on?
kolmipykäläinen se on mutta ei niitä enenpää tarvi kun on oikenlainen turbiini ja niitähän löytyy 2000-8000kiekan tartunnalla
yks pikkuvikainen laatikko olis täälä tarpeettomana jos haluat perehtyä asiaan
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Maurih: siitä tulee pelkkä kiusauspeli, driftinkiä ja kiihdyttelyä kaikkee kivaa mit ny semmoisella saattaa keksiä kilvissä tietty!siitä 2kilon paineesta mitä mainitsit nii tänään just ku ekan kerran varovaisesti kuormitettiin sitä nosturilla jarrua vasten nelos vaihteella niin pistin pyörimään sellasta satasta ja ku survasin pommiluukut auki ja painoin jarrua täysillä nii välittömästi paine kävi kahes kilos sit suli jarrut alta ja kone ryntäs rajottimeen.eihän tämä teko ole mitenkään järjellä selitettävissä mut huimalta kuulosti
Joo, se on tosiaan aika repäisy minkä tuollainen diesel päästää kun ahdot nouseecridde kirjoitti:Maurih: siitä tulee pelkkä kiusauspeli, driftinkiä ja kiihdyttelyä kaikkee kivaa mit ny semmoisella saattaa keksiä kilvissä tietty!siitä 2kilon paineesta mitä mainitsit nii tänään just ku ekan kerran varovaisesti kuormitettiin sitä nosturilla jarrua vasten nelos vaihteella niin pistin pyörimään sellasta satasta ja ku survasin pommiluukut auki ja painoin jarrua täysillä nii välittömästi paine kävi kahes kilos sit suli jarrut alta ja kone ryntäs rajottimeen.eihän tämä teko ole mitenkään järjellä selitettävissä mut huimalta kuulosti
Se kaksi kiloa oli ihan hatusta vedetty arvo, OM603:sen kanget kestää ainakin sen 2.5 kiloa, noista vanhemmista en tiedä kun ei ole kokemusta. Mutta laakerit on tosiaan erittäin kovilla rajun alaväännön kanssa, pelkällä pakokaasuahtimella ei ihan niin pahasti.
asiaa! huima laite. nostan hattua!
saa bensakoneestakin aika säväyttävän laitteen rakennettua:
http://www.redcliffedyno.com/store/287.jpg
------------------
kukaan laittanu eatonia vapari 200d:hen?
saa bensakoneestakin aika säväyttävän laitteen rakennettua:
http://www.redcliffedyno.com/store/287.jpg
------------------
kukaan laittanu eatonia vapari 200d:hen?
190 2.5TD