OM604-606 venttiilijouset

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
mamu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: La 31.07.2010 14:33

OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja mamu »

Kyselläänpä monivenojen venajousista ahdetuissa dieseleissä. Motistahan näitä saa, mutta onko (täytyyhän niitä olla) muussa automaailmassa vahvoja jousia, jotka kestäis ST-käytössä?

Ollaan pyöritelty mielessä M111/M104 -moottoreiden jousia, taikka sitten 2.3-16 -moottorin jousia. Onko porukka kokeillut jotain muuta vielä, vai meneekö salatieteeksi? Tätä alan tallikaverin kanssa tutkailemaan, jahka saa moottorin pukkiin ja taas osiksi.
190D 2.5 -89
C230K -97
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Teemu peltolalla tais olla evo mitsusta jouset, tosin ei ollu bolt on paketti.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ulkomaan foorumilta bongattua, eli ei omankäden tietoa:
A111.053.00.20 colour code purple yellow or yellow yellow, rated at 600N
this Spring is not drop in, but only need a slight grind at the base, and the Spring seat should be changed by the one in the engine OM612.962 , users of N/A intake cams should exercise care about the compression height of 27mm.

A 611.053.02.20 , Spring plate can be the same as the 605/6
drop in.

A611 pitäsi olla 25-30% jäykempi ja tuo A111 sitten sitäkin jäykempi.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Eikös tuolla aikasemmin kerrottu että volvon vinokoneen jouset passais oliko niin että alusprikat joutu sorvissa pyöräytään.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Meinasko mamu millasen koneen rakentaa? Sillä vain että onko tarve ylipäätään jousia vaihtaa.

Mulle soittelee jannuja pitkin vuotta useita jotka rakentaa sitä 600hv konetta, mutta sitte hetken keskustellen
suosittelen toisenlaista ratkasua ja muija kaveri tykkää :thumbup:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
mamu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: La 31.07.2010 14:33

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja mamu »

jeemu kirjoitti:Meinasko mamu millasen koneen rakentaa? Sillä vain että onko tarve ylipäätään jousia vaihtaa.

Mulle soittelee jannuja pitkin vuotta useita jotka rakentaa sitä 600hv konetta, mutta sitte hetken keskustellen
suosittelen toisenlaista ratkasua ja muija kaveri tykkää :thumbup:
Ajatuksella 100hv/pytty. Sitähän ei tiedä, mitä se tulee luovuttamaan, mutta paikkoja on vahvistettu/koneistettu sillä idealla, että pitäisi kestää. Selvitystyötä on tehty niin vanhoilta konkareilta, virityskoneistajilta jnejne.

Kierrättääkin oli tarkoitus, joten vahvemmilla jousilla voitaisiin välttää mahdollinen "yhteentörmäys." :mrgreen:
190D 2.5 -89
C230K -97
Avatar
jean.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 27.08.2007 13:31
Paikkakunta: rovaniemi

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja jean.s »

evo mitsun jouset laitoin itelle. specialtoolssi piti vaan tehä millä kairas jousen pohjia kannesta syvemmälle. en vaan enää muista minkäverran joutu ottaa.. ehkä joku 3mm. ja jousen yläpäästä vingulla sen verta pyöräytti että ylälautanen menee kunnolla paikolleen.
muut tekee mitä osaa, minä mitä haluan!!!

MB 300dt -89 MB E320T cdi -03
ex. MB E320 T cdi -03 ex. MB E320 T cdi -00
ex. MB 250TD -90 ex. ski-doo mxz 600 -04
ex. honda cbr 900rr -96 ex. MB 190E 1.8 -90
ex. MB 190 2.6 -87 ex. MB E250D -93
ex. MB E300dt 4-matic -93 ex. MB C200 cdi T -01
ex. MB 300d aut. -91
ex. MB 190 2.0e -84
ex. MB 190 2.5D -92
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

mamu kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Meinasko mamu millasen koneen rakentaa? Sillä vain että onko tarve ylipäätään jousia vaihtaa.

Mulle soittelee jannuja pitkin vuotta useita jotka rakentaa sitä 600hv konetta, mutta sitte hetken keskustellen
suosittelen toisenlaista ratkasua ja muija kaveri tykkää :thumbup:
Ajatuksella 100hv/pytty. Sitähän ei tiedä, mitä se tulee luovuttamaan, mutta paikkoja on vahvistettu/koneistettu sillä idealla, että pitäisi kestää. Selvitystyötä on tehty niin vanhoilta konkareilta, virityskoneistajilta jnejne.

Kierrättääkin oli tarkoitus, joten vahvemmilla jousilla voitaisiin välttää mahdollinen "yhteentörmäys." :mrgreen:

Juu... ei se virittäminen ole venttiilin jousituksesta kiinni. Normi jouset kyllä ottavat vastaan kovatkin ahtopaineet. Jos epäilee venttilin tiiveyttä, voi venttiilinjousen käypäisyyden testata paineilmalla.
Jos aikoo hulluuttaan nostaa maksimikierroksia, dieselpolttoaineen käytöllä ei pitkälle pötkitä...rajat tulee vastaan.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

Eetyzk kirjoitti:
tuomasnuutti kirjoitti: Juu... ei se virittäminen ole venttiilin jousituksesta kiinni. Normi jouset kyllä ottavat vastaan kovatkin ahtopaineet. Jos epäilee venttilin tiiveyttä, voi venttiilinjousen käypäisyyden testata paineilmalla.
Jos aikoo hulluuttaan nostaa maksimikierroksia, dieselpolttoaineen käytöllä ei pitkälle pötkitä...rajat tulee vastaan.
Sitä on vaan vähä vaikee havannoida, jos paineilmalla aikoo testata. Millä pöyrität konetta 7000rpm, samalla tyrkkäät paineilmaa pakopuolelle ja just sitten puristustahdilla havannoit pakoventtiilin tiiveyttä? :crazy:

Kun tuskin se pakoventtiilin tiiveys lepotilassa ketään kiinnostaa. Sen verran jo massaa venttiilillä siinä vaiheessa, kun kone laulaa 7000rpm, että vaatii jo jämäkkää jousta, jotta venttiili pysyy nokka-akselin muodon matkassa, eikä ala "jätättämään".

... :roll:

Tutustu 4-tahtimoottorin työkiertoon niin huomaat milloin venttiilit ovat auki ja milloin kiinni.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

Eetyzk kirjoitti:
tuomasnuutti kirjoitti:
Eetyzk kirjoitti:
tuomasnuutti kirjoitti: Juu... ei se virittäminen ole venttiilin jousituksesta kiinni. Normi jouset kyllä ottavat vastaan kovatkin ahtopaineet. Jos epäilee venttilin tiiveyttä, voi venttiilinjousen käypäisyyden testata paineilmalla.
Tuskin se pakoventtiilin tiiveys lepotilassa ketään kiinnostaa. Sen verran jo massaa venttiilillä siinä vaiheessa, kun kone laulaa 7000rpm, että vaatii jo jämäkkää jousta, jotta venttiili pysyy nokka-akselin muodon matkassa, eikä ala "jätättämään".
Tutustu 4-tahtimoottorin työkiertoon niin huomaat milloin venttiilit ovat auki ja milloin kiinni.
Kyllä mä sen verran tiedän, että venttiilit on välillä auki ja välillä kiinni.
Joko et tajunnu pointtia tai sitten tajusit ja haluat esittää tyhmää, kun huomasit olevas väärässä.

Jos et perusasioita vielä tiedä moottoritekniikasta niin:
- Nokka-akseli työntää ventiilin auki
- Venttiilinjousen voima palauttaa venttiilin takasin kiinni
Venttilinjouselta tarvitaan riittävä voima jotta se jaksaa sulkea venttiilin sitä mukaan kuin nokka poistuu "alta pois". Käsin pyörittämällä konetta, tosiaan venttiili seuraa nokan muotoa koko ajan.

Mutta sitten siihen asiaan mitä yritin jo ylhäällä selittää:
Kun siellä koneessa on kierroksia se 7000, niin venttiilin massa vaikuttaa sen, että kun nokka-akseli on "ampunut" venttiilin auki (Erittäin kovalla nopeudella), niin venttiilinjousi on se joka sen aukeemisvoiman "tappaa" + vetää venttiiliin takasin kiinni. Ja tämä siksi, jotta venttiili seuraisi koko ajan nokka-akselin muotoa.

Tämä venttiilin massa/nopeus alkaa vaikuttamaan sitten vasta isoilla kierroksilla, jolloin kaivataan niitä jäykempiä jousia, jotta venttiili seuraisi nokka-akselin muotoa eikä jäisi leijumaan auki liian pitkäksi ajaksi.
Eikä asiaa helpota mahdollinen suuri pakopaine.

Mutta tuskin olet näihin asioihiin törmännyt, kun puheita tuntuu olevan enemmän kuin tekoja. Viritykset ovat mielestäsi turhia, mutta silti sulla on joka asiaan erittäin paljon "kokemusta", vaikka tuskin yhtäkää ST:ä oot itte rakentanu.. :roll:

Kertomasi on minulle aivan uutta moottoritekniikassa, joista kerroit 4-tahtimoottorin työkierrosta. Olen varmaan nukkunut moottoritekniikan suunnittelun oppitunneilla.
Kannattaisi perehtyä olennaisiin moottoritekniikan lainalaisuuksiin eikä kovin huudella sellaisia asioita joista ei tiedä mitään.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja S202 »

Älä nyt oikeasti enää jaksa, niin väsynyttä ja vanha läppä jo toi ainainen vänkääminen. Keskity yrittämään myydä niitä romujas ylihinnalla, äläkä vaan lähetä ettei henkilöllisyys paljastu :lol:
S124 300TE
S211 E500
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Jos imupuolella on vielä lähemmäs 3bar painetta niin kyllä sen imupuolen venttiilin leijuminen on varmaa kovilla kierroksilla :lol:
värit väreihin ja loput maihin.
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

masa201 kirjoitti:Jos imupuolella on vielä lähemmäs 3bar painetta niin kyllä sen imupuolen venttiilin leijuminen on varmaa kovilla kierroksilla :lol:
Sen voi kokeilla / testata yksinkertaisella painetestillä. 3 barin ahtopaine imusarjassa ei avaa venttiiliä. Moottorin kierrosluvulla ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä.
Mäntä kun lähtee puristustahdin aikaan ylöspäin, puristuksen vastapaine sulkee venttiilin entistä tiivimmin seetiä vasten.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja S202 »

Periaatteessa näin. Sitten kun otetaan mukaan mekaniikan toinen peruslaki niin asiat ei ookkaan niin yksinkertaisia. Mutta trollaamistahan noi sun jutut on, ei kannata välittää.
S124 300TE
S211 E500
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

S202 kirjoitti:Periaatteessa näin. Sitten kun otetaan mukaan mekaniikan toinen peruslaki niin asiat ei ookkaan niin yksinkertaisia. Mutta trollaamistahan noi sun jutut on, ei kannata välittää.
Sinä kun niin intohimoisesti sotket tätä threadia kommenteillasi niin voisin välikaneettina tiedustella kuinka laaja-alinen moottorin suunnittelu menneisyys sinulla on. Veikkaan ettet ole perillä siitä mensimmäisestäkään mekaaniikan lainalaisuudesta saati muustakaan moottoritekniikan lainalaisuuksista.
Väität että kirjoitukseni on trollaamista, mutta voin kertoa omaavani usean vuoden kokemuksen moottorisuunnittelusta ja moottoreiden viritysasteen muuttamisesta.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja S202 »

Pfft :think: vanha vitsi.
S124 300TE
S211 E500
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Nyt on kyllä hiukan hukassa nuo moottoritekniikan perusteet nuutilla. Kyllä se venttiili pysyy kiinni vaikka laittasit sinne imupuolelle paineen vaan kun lisätään tämä toinen laki mistä s202 tuossa sanokin niin on aivan eri käyttäytyminen kyseessä eli kierroksilla venttiilin lautaseen kohdistuu ahtopaine ja tämä saa sen venttiilin leijumaan eli se sen jousen pönkävoima riitäkkään sulkemaan venttiiliä ajoissa eli ahtopaine hidastaa venttiilin sulkeutumisnopeutta vaikka käytettäisiin vakio nokkaa ja virinokat vielä erikseen. Ja vaikka korkeakierros vaparissa missä käytetään rajua nokkaa niin vakiojousen jännitys ei riitä sulkemaan venttiiliä ajoissa vaan moottori rupeaa naulaamaan voihan sitä vaikka koittaa rakentaa tollasen 9000rpm bensavehkeen vakio jousilla ja kattoo kauanko se kestää :lol:
värit väreihin ja loput maihin.
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

masa201 kirjoitti:Nyt on kyllä hiukan hukassa nuo moottoritekniikan perusteet nuutilla. Kyllä se venttiili pysyy kiinni vaikka laittasit sinne imupuolelle paineen vaan kun lisätään tämä toinen laki mistä s202 tuossa sanokin niin on aivan eri käyttäytyminen kyseessä eli kierroksilla venttiilin lautaseen kohdistuu ahtopaine ja tämä saa sen venttiilin leijumaan eli se sen jousen pönkävoima riitäkkään sulkemaan venttiiliä ajoissa eli ahtopaine hidastaa venttiilin sulkeutumisnopeutta vaikka käytettäisiin vakio nokkaa ja virinokat vielä erikseen. Ja vaikka korkeakierros vaparissa missä käytetään rajua nokkaa niin vakiojousen jännitys ei riitä sulkemaan venttiiliä ajoissa vaan moottori rupeaa naulaamaan voihan sitä vaikka koittaa rakentaa tollasen 9000rpm bensavehkeen vakio jousilla ja kattoo kauanko se kestää :lol:

Täytyy nyt senverran valottaa, että kaikki moottoritekniikassa perustuu männän nopeuteen sylinteriputkessa. Eli sen perusteella moottorin kone-elimien komponentit valikoituu. Tässä tapauksessa ( diesel ) ei menää lähellekään sellaisiin männännopeuksiin, ettei vakiojouset riittäisi moottorin työkierron pitämiseksi kuosissa. Ahtopaineet ovat laskennassa myös mukana.
Moottoritekniikassa viritysasteen kohottamisessa on tärkeintä täytöksen kasvattaminen halutulle tasolle, sieltä sitä voimaa ja vääntöä saadaan. Moottorin kierrosluvulla ei saada juuri mitään hyötyä suhteessa matalakierroksiseen nähden. Kitka ja lämpökuoma vaan lisääntyy. Kannattaisi paneutua olennaisiin asioihin viritellessä moottoreita.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja tomant »

Osaako joku sanoa kuinka suuri on suljettuun venttiiliin kohdistuva jousivoima verrattuna esim. 3 barin paineen aiheuttamaan voimaan? Nämä on melko helppo laskea, jos venttiililautasen ala ja jousen jousivakio ja pituus vapaana ja venttiilin varressa tunnetaan. Tällainen staattinen voimatarkastelukin olisi hyödyllisempää kuin tämänhetkinen "eipäs-juupas" -väittely, jiossa väitellään enemmän henkilöistä kuin asiasta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja masa201 »

tuomasnuutti kirjoitti:
masa201 kirjoitti:Nyt on kyllä hiukan hukassa nuo moottoritekniikan perusteet nuutilla. Kyllä se venttiili pysyy kiinni vaikka laittasit sinne imupuolelle paineen vaan kun lisätään tämä toinen laki mistä s202 tuossa sanokin niin on aivan eri käyttäytyminen kyseessä eli kierroksilla venttiilin lautaseen kohdistuu ahtopaine ja tämä saa sen venttiilin leijumaan eli se sen jousen pönkävoima riitäkkään sulkemaan venttiiliä ajoissa eli ahtopaine hidastaa venttiilin sulkeutumisnopeutta vaikka käytettäisiin vakio nokkaa ja virinokat vielä erikseen. Ja vaikka korkeakierros vaparissa missä käytetään rajua nokkaa niin vakiojousen jännitys ei riitä sulkemaan venttiiliä ajoissa vaan moottori rupeaa naulaamaan voihan sitä vaikka koittaa rakentaa tollasen 9000rpm bensavehkeen vakio jousilla ja kattoo kauanko se kestää :lol:

Täytyy nyt senverran valottaa, että kaikki moottoritekniikassa perustuu männän nopeuteen sylinteriputkessa. Eli sen perusteella moottorin kone-elimien komponentit valikoituu. Tässä tapauksessa ( diesel ) ei menää lähellekään sellaisiin männännopeuksiin, ettei vakiojouset riittäisi moottorin työkierron pitämiseksi kuosissa. Ahtopaineet ovat laskennassa myös mukana.
Moottoritekniikassa viritysasteen kohottamisessa on tärkeintä täytöksen kasvattaminen halutulle tasolle, sieltä sitä voimaa ja vääntöä saadaan. Moottorin kierrosluvulla ei saada juuri mitään hyötyä suhteessa matalakierroksiseen nähden. Kitka ja lämpökuoma vaan lisääntyy. Kannattaisi paneutua olennaisiin asioihin viritellessä moottoreita.
Kun noin fiksua tekstiä laittelet niin varmaan tiedät myös että dieselin vakiojousen voima on paljon pienempi kun esim bensan koska tälläistä moottoria ei ole suunniteltu kiertämään 7000rpm eikä insinöörit mersulla ole varmaan edes tuollaisesta unelmoinu joten jokka sitä konetta meinaa kierrättää ja nokkia laitella niin kyllä sinne ne jäykemmät jouset kannattaa laittaa. Mutta jokainen tehköön tyylillään.
värit väreihin ja loput maihin.
Hebe124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: La 16.08.2014 23:02
Paikkakunta: Tornio

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja Hebe124 »

Eiköhä dieselissä ole kuiten ne jäykemmät jouset ku bensassa :wink: paine dieselis paljo korkeempi! moottoria virittäessä käytetää aina jäykempiä jousia ja kiristetään nokkaa ja parempi jos on hydruliset nostimet nii ei ole jousi ongelmaa kun niitä jousia ei ole 8)
W124 4ever
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

Hebe124 kirjoitti:Eiköhä dieselissä ole kuiten ne jäykemmät jouset ku bensassa :wink: paine dieselis paljo korkeempi! moottoria virittäessä käytetää aina jäykempiä jousia ja kiristetään nokkaa ja parempi jos on hydruliset nostimet nii ei ole jousi ongelmaa kun niitä jousia ei ole 8)
8)

http://www.rvs.fi/diagnostic/page33.html" onclick="window.open(this.href);return false;

8)

Eiköhän puolestani tämä ollut nyt tässä. Heippa vaan.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

khih.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja tomant »

masa201 kirjoitti:...Kun noin fiksua tekstiä laittelet niin varmaan tiedät myös että dieselin vakiojousen voima on paljon pienempi kun esim bensan koska tälläistä moottoria ei ole suunniteltu kiertämään 7000rpm eikä insinöörit mersulla ole varmaan edes tuollaisesta unelmoinu joten jokka sitä konetta meinaa kierrättää ja nokkia laitella niin kyllä sinne ne jäykemmät jouset kannattaa laittaa. Mutta jokainen tehköön tyylillään.
No en tiedä millaiset venttiilijouset dieseleissä on ja siksi kysyn. Insinöörien unelmat ja mutu-tuntumat eivät niin paljon kiinnosta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja pera8x »

rumilus on kujalla ja hebe on vielä enemmän kujalla. :clap:

jos moottorin kierrosluvun nostamisella ei ole mitään "hyötyä" moottoria viritettäessä, niin miksi sitten kaikki korkeaviritteiset moottorit on korkealle kiertäviä? esim. vaikka formulat, tai prätkät.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2463
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja noroljan »

pera8x kirjoitti:rumilus on kujalla ja hebe on vielä enemmän kujalla. :clap:
nämä heput on kyllä viimeaikoina sotkeneet hyvää foorumia oikein urakalla :roll: , tuntuu että tulisi suomi24:selle nykyään aina, kun lukee viimeisiä viestejä täällä :?

.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
tuomasnuutti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 513
Liittynyt: Ma 04.05.2015 09:34
Paikkakunta: Turku

Re: OM604-606 venttiilijouset

Viesti Kirjoittaja tuomasnuutti »

Paljon ei tunnuta olevan perillä moottoritekniikasta joillakin kirjoittajilla. Voi hyvänen aika että joutuu kirjoittamaan asioista, joista em. kirjoittajilla ei ole mitään käsitystä.
Jos nyt alkujaan kun tutkisi moottoreissa käytettyjä polttoaineita, niin asia avautuisi silläkin perusteella. Sitten tarkastelee moottorin konstruktioita mihin erilaislla polttoaineilla päädytään kierrosluvun osalta.
Ei muuta kiitos ja näkemiin...hölmöläisten keskusteluthreadi.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vastaa Viestiin