S211 642 viritys

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ainakaan ahtopaineen lämpö raja ei ole käytössä jos 370hv ja 93 astetta lämpöä, pitäisi alkaa leikkaamaan syöttöä jo paljon ennen.
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Joo, hetkellisesti kävi rullilla ahdot 93°. Katteltiin viime kesänä Staarilla ahtolämpöjä 100-190 km/h vedoissa kävi ahtolämmöt 82°.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jukkahep kirjoitti: La 27.02.2021 18:18 Joo, hetkellisesti kävi rullilla ahdot 93°. Katteltiin viime kesänä Staarilla ahtolämpöjä 100-190 km/h vedoissa kävi ahtolämmöt 82°.
Laita sinne cooleri jos sen kohdalla on nyt jotain sitä muistuttavaa siirä se roskapöntöön,
tai sitten jotain mutta että ilma ei läpenen noin painetta alas tms
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Isompaa kompuraa kaipaisi joka tapauksessa, reilusti on lämpöä ja alkaa olemaan ulkona parhaan hyötysuhteen alueelta.
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Cooleri vaihdettu viime pe. Tehtiin mittatilaustyönä isompi ja paremmin virtaava, joten ahtolämmöt putois nyt. Tässä W 221 korissa on tehtaalainen kuristus toisiopuolen ahtoputkessa mitä ei tiedetty ja litistetty tilanpuutteen vuoksi joka myös korjattiin.
Kompuran mitat on. Wheel 47/62/65.8 7+7 lapanen.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jukkahep kirjoitti: Su 28.02.2021 07:03 Cooleri vaihdettu viime pe. Tehtiin mittatilaustyönä isompi ja paremmin virtaava, joten ahtolämmöt putois nyt. Tässä W 221 korissa on tehtaalainen kuristus toisiopuolen ahtoputkessa mitä ei tiedetty ja litistetty tilanpuutteen vuoksi joka myös korjattiin.
Kompuran mitat on. Wheel 47/62/65.8 7+7 lapanen.
Lämmöt tuolla
jos samaa luokaa niin vaihtoon tai sitten paineta pois, ahdinta vaihtoon tms
joka tapuksessa jotain muutosta

E: eli jos lämpö nousee kantta verratta mitä pieni paineen pudotus vaikutta vettoon
jos on hyvin tuottoa niin sattaa veto parnatu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Jukkahep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 25.12.2015 12:18

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Täytyy käydä nyt mittaamassa ahtolämpöjä uuden Coolerin kans.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

642 vakioturbon tilalle mitä?

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Taisi turbo mennä matkalla Kuusamoon, veto loppui ilman vikailmoituksia. Tauon/tankkauksen jälkeen auto toimi taas jonkun aikaa hyvin, mutta vika uusiutui ja kun tuli pari isoa mäkeä eteen piti tarjota kaasua jolloin vika uusiutui, myös moottoriherja tuli lopulta. Nohevana jätin starin kotiin..

Auto on nyt korjaamon pihalla Kuusamossa ja _jos_ turbo on sökö, mitä suosittelisitte vakion tilalle? DPF on vielä paikallaan, mutta jos kärsi öljystä tms niin pitänee tyhjentää. Savua tuli mäen päällä jo ihan kivasti, ei kuitenkaan pitkää aikaa. Jos 'vain' turbon vaihdolla selvitään vielä korjattaneen, mutta samalla voisi tehonlisäyksen näkökulmasta turboakin päivittää jos viikon aikana ehtii. Toki voi joutua seisomaan pidempään, jolloin ainakin pitää päivittää. :D

Auto on jokunen vuosi sitten tuikutettu ja EGR ohjelmallisesti ohitettu. Kilsoja 430tkm ja tietääkseni alkuperäisahdin.
Muitakin vinkkejä tai tarjouksia otetaan vastaan kiitollisena.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 642 vakioturbon tilalle mitä?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Olli Lajunen kirjoitti: Su 07.03.2021 11:16 Taisi turbo mennä matkalla Kuusamoon, veto loppui ilman vikailmoituksia. Tauon/tankkauksen jälkeen auto toimi taas jonkun aikaa hyvin, mutta vika uusiutui ja kun tuli pari isoa mäkeä eteen piti tarjota kaasua jolloin vika uusiutui, myös moottoriherja tuli lopulta. Nohevana jätin starin kotiin..

Auto on nyt korjaamon pihalla Kuusamossa ja _jos_ turbo on sökö, mitä suosittelisitte vakion tilalle? DPF on vielä paikallaan, mutta jos kärsi öljystä tms niin pitänee tyhjentää. Savua tuli mäen päällä jo ihan kivasti, ei kuitenkaan pitkää aikaa. Jos 'vain' turbon vaihdolla selvitään vielä korjattaneen, mutta samalla voisi tehonlisäyksen näkökulmasta turboakin päivittää jos viikon aikana ehtii. Toki voi joutua seisomaan pidempään, jolloin ainakin pitää päivittää. :D

Auto on jokunen vuosi sitten tuikutettu ja EGR ohjelmallisesti ohitettu. Kilsoja 430tkm ja tietääkseni alkuperäisahdin.
Muitakin vinkkejä tai tarjouksia otetaan vastaan kiitollisena.
Tuskin on turbo rikki enemin vaan jojku muu syy vikatilalle ja turbo tekee juuri sen mitä pitää eli lakaa ahtamasta
ja siläkin perustella että samutamisen jälkeen toimii hetken, jos hajoaa niin on ja pysyy rikki niin kauan että korjaa tai vaihtaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Turbon 'ajoittainen' hajoaminen ei istu omaan aivoonkaan. Hieman ihmetyttää se, ettei herkkänä ilmoittelijana pitämäni auto ilmoitellut ensin mitään vaan kaasupoljin vaan lakkasi melkein reagoimasta, myöskään kickdown ei toiminut eikä oikein vaihdotkaan. Myöskään vakkarilla ei saanut enää vauhtia isommaksi ja kiihtyvyys oli selvästi huonompaa kuin esim. imusarjanläppämoottorin herjatessa. En tiedä milloin vika oli edes alkanut, kun vakkari päällä ajo kuitenkin sujui ok - ainakin ennenkuin piti kiihdyttää ohitukseen tai jälkimmäisellä kerralla kun tulikin oikeasti mäki.

Keli oli hieman pakkasella ja aika paljon pöllysi lunta sekä myös uutta pyrytti. Mietin olisiko huonot ilmansuodattimet voineet jäätyä umpeen, mutta kai siitäkin olisi ensin tullut herjaa. Tankki ajettiin myös melko tyhjäksi ennen tankkaustaukoa, jonka jälkeen toimi siis jonkun matkaa jälleen normaalisti. Polttoainesuodattimen jäätyminen/tukketuminen tankin jämillä ei oikein istu kuvaukseen myöskään.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Vikakoodeja kaipais ennen kuin alkaa muuta miettimään, ahtovuoto tietty vie puhdin koneesta, letku irti / halki. Ne on helppo tarkistaa.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Tänään selvisi, että ainakin likaiset ilmansuodattimet olivat jäätyneet (vaihdettu 40tkm sitten, joo pitäisi useammin vaihtaa) ja osansa oli myös jäätävällä kelillä sekä lumipyryllä joka oli edistänyt jäätymistä. Tästä johtuen tai riippumatta myös ahtopaineensäädin oli antanut ilmeisesti virheilmoitusta sekä DPF:n vastapaineanturi myös, joka vaihdettiinkin.

Ahtopaineensäädin jos oireilee jatkossakin pitänee se päivittää ja ahdin samalla, mutta tähän tietoon kuitenkin toimii ok. Edelleen otetaan vastaan turbon parannusehdotuksia. ;)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Minkähän kokoinen turbiini rilla siellä on, tuolla kompuralla saa jo jonkinmoisen ilmamäärän menemään sisään mutta mahtuuko se ulos sieltä?
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ei minkäänlaista käryä, vakiovehje turbon osalta 10/2005, olettaisin. Tuli taloon 207tkm ajettuna. Täytynee tutkia osia tarkemmin kun haen pois. Pakosarjoja ei tietääkseni ole vaihdettu vaikka ne ilmeisesti ovat taipuvaisia halkeamaan ja vakioputkisto, katit ja myös dpf ovat vielä paikoillaan. Parempi coolerikin odottelee vielä paketissaan. Vain ohjelma on tuikutettu jokunen vuosi sitten ja läppämoottori vaihdettu tulipeltiin sekä egr poistettu ohjelmallisesti.

Paljoa lisää ei tällä setillä vielä kannattane haaveilla, mutta jos/kun turbo pitää vaihtaa niin mielellään vaihtaisin hieman parempaan samalla, jossa voisi olla hieman virivaraakin. Sen jälkeen pitänee tuota virtausta/poistoa parannella viimeistään.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

47/63mm kompura ja light weight amg pakosiipi on ihan hyvä kombo, pakosarjat vaihtoon ehdottomasti.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ok, kiitos suosituksesta! Pitää hieman tutustua aiheeseen ja saatavuuteen, myös pakosarjojen osalta.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Skutsni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 07.11.2020 18:27

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Skutsni »

Hakusessa pk seudulta kuka mahtaisi olla osaava om642 piristykseen plus loota ja putkiston suoristamiseen näihinhän tarvii jo pallolaajennuksen tukkoisuuden ja savutuksen vuoksi 😎
jjm95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 14.09.2021 13:22

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja jjm95 »

Tarkoitus olisi ohjelmoida -07 280cdi. Egr poistetaan samalla. Onko dpf/katille tarvetta/järkevää poistaa jos niissä ei tällä hetkellä ole vikaa? Muuttuuko dpf käyttöikä ohjelmoinnin takia suuntaan tai toiseen? Kilometrejä on 340tkm.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hyvä ohjelma ja dpf ja katit voi olla paikallaan, jopa pitenee regenerointi väli kun egr tulpataan.
Tarpeeksi vaan saa ilmaa koneeseen syöttöön nähden ja ei pitäisi olla ongelmia.
Pullmanni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 04.10.2020 08:48

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Pullmanni »

Miten porukka on toteuttanut vesikiertoseen turboon päivittäessä vesikierron? Joskus löysin mielestäni jonkun jutun siitä mutta enää en ole löytänyt..
Autona siis 212 350 cdi 170kw ja turbo alkaa oleen tiensä päässä, 365tkm ajettuna. Onko järkevä vaan muokata vanha gt2056vk vai laittaa se uudempi vesikiertonen tilalle? Ja olen lukenut tämän keskustelun moneen kertaan läpite mutta silti pitää kysyä. Dpf kannattaa ilmeisesti poistaa ja downpipe päivittää jotta saa ne kuristukset poikkeen sieltä. Samoin egr poijes ja läpät tietty poistaa ja tulpata ja isompi Cooleri. Mihkä tehoihin voi päästä jos dpf:n jättää paikalleen?? Alustaan vaihdettu kaikki puslat sun muut et ei pitäis väljää olla alustassa enää että uskaltas ottaa löylyä irti.
W123 240d -77 limousine lang (projekti)
W212 350CDI -09
W211 320CDI -04
W220 320CDI -99
W124 200d -95
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Paras ois uudempi gtb2260vklr kuulalaakeroitu ja billetti kompura vakiona. Riittää päälle 350hv ja herää about heti.
Työntötanko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 06.10.2021 16:39

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Työntötanko »

Pullmanni kirjoitti: Ma 01.11.2021 21:17 Miten porukka on toteuttanut vesikiertoseen turboon päivittäessä vesikierron? Joskus löysin mielestäni jonkun jutun siitä mutta enää en ole löytänyt..
Autona siis 212 350 cdi 170kw ja turbo alkaa oleen tiensä päässä, 365tkm ajettuna. Onko järkevä vaan muokata vanha gt2056vk vai laittaa se uudempi vesikiertonen tilalle?
Itsellä oli juuri tuo MJPfin mainitsema muokattu 2260 vanhassa w211 ja suosittelen kyllä laittaan sellasen jos meinaa voimaa ottaa. Vesikierron tein että tulo vasemmasta imusarjasta kuten alkuperäisessakin ja paluu että jalan kylkeen reikä josta letku toiseen imusarjaan. Ainakin itsellä toimi sen 20tkm mitä kerkesin autolla ajaan ennenkun myin pois
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3874
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Saattaa olla että itse laittaisin veden kierron menemään lämppärille, saisi talvella vähän hyötyä siitä.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Eikö sen vesikierron saa toteutettua turbon öljyjalan vaihdolla niin kuin sillä turbolla on tehtaanjäljiltäkin. Vai olenko väärässä
jjm95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ti 14.09.2021 13:22

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja jjm95 »

Omaan autoon laitoin tälläisen dpf korvausputken ja Tuikun ohjelma tuli :thumbup: Mahtavasti toimii.
S204 220cdi -08
ex S203 200cdi -01
ex S211 280cdi -07
rust7
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 24.03.2022 12:14

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja rust7 »

Intercooler vinkki. > itse laitoin w219 om642 > Golf R intercoolerin. Meni todella nätisti puskurin alumiinipalkin alle. > Tosin vakiopuskurissa pitää olla puskurin lippa, muuten kurkistaa 2cm vakiopuskurin alta. myös etupohjapanssari tarvitsee hieman muokkausta. Ja pienen kannake muokkauksen vaatii, ei hitsausta tarvitse kun vetää L kulmaraudalla alupalkin alle. Ja silikooni putkia pari aluputkea. :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Natunen76
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 28.02.2019 13:57

Re: S211 642 viritys

Viesti Kirjoittaja Natunen76 »

Tässä ketjussa ollut hiljaista kotvan :D.

Projekti: vakio w221, 350cdi be,2010
Muutama osanen tarvitaan, mutta mistä saisi?
Eli hakusessa: muokattu downpipe, isompi cooleri (mielellään sellainen joka menee pienillä muutoksilla paikoilleen) ja turbon päivitys (lightweigth TurboTohtorilta?)

Tuikun softa tässä ja käy kukkuu kivasti, mutta...
Vastaa Viestiin