Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Rapanaama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 27.12.2014 18:22

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja Rapanaama »

Eihän tuo paha tuokaa...
Liekkö tuo mahdoton ajatus jos pumpun laiton lykkäis "ensikaudelle" ja vuonna 2015 keskittyis painepuoleen ja kattois kuinka pitkälle sillä mennään. :shock: Kovin pitkälle yli 200 hevosen ei oo tarkotus mennä ja jos, niin ei hyötysuhteen kustannuksella, koneeseen syöttöä se minkä se ehtii polttaa. Tuon 180-190? hv taitaa vielä saada diisselin jarruilla papereihin?
Kyseisellä autolla on tarkoitus ajaa vene perässä norjan rannikolle (ja takasin suomeen) vuonna 2016, siis ralliautosta ei oo kysymys, eikä isi osta mehuja tankkiin, muussa tapauksessa ymmärrän että "nälkä kasvaa syödessä" :)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sehän noissa mukavaa onkin, että kun enemmän virittelee, niin kulutus tuppaa laskeen.

sinne kattilaan ei ole mitään hyötyä laittaa ahtompainetta enempää, kun mitä polttoaineen palamiseen tarvitaan. joku puolikiloa...kilo, alle baari kuitenkin on varmaan riittävästi, mitä vakio pumpun tuottama löpömäärä tarvii ilmaa. jos sinne aletaan jostain syystä työntää enemmän painetta, niin tehot vaan laskee ja moottorin lämpökuorma kasvaa turhaan ja kulutus kasvaa.

jarrut tarvitset sellaset, mitkä on vastaavan tehosessa autossa vakiona. eli jos penkität siitä 180 heppaa, niin tarvit 180 heppasen jarrut. äkkiä ekana tulee mieleen 300 pensa, missä olis sopivat jarrut. voihan sitä toki penkittää vaikka vaan 120 heppaa, niin menee 250 turbodiiselin jarruilla. riippumatta siitä mitkä jarrut sinne vaaditaan ja kuinka ne jarrut saadaan "laillisiksi" ja katsastettua, niin pääasia, että siellä autossa on sellaset jarrut, että ne toimii vielä tehonlisäyksen jälkeenkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Rapanaama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 27.12.2014 18:22

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja Rapanaama »

Diesel <3

Aaivan. uutta tietoa tuossa osa.
Mitä ajoin takaa on se, että kun vapaastihengittävän koneen syöttöä lisätään kohti ääretöntä ja sen yli, parhaan mahollisen tehon toivossa, peruskoulupohjalta (en vielä ihan levyseppä- hitsaaja) kuvittelisin ettei tässä tapauksessa täyskiihdytyksessä hyötysuhde ole se paras mahdollinen. Siksi ihmettelen että miksi tuota vakiopumpun ruuvaamista 35 holsetin kanssa ei pidetty järkevänä. Teho/hinta- suhde?
Tietenkään en tarkottanu sitä, että tänä vuonna annetasiin koneeseen paineet, jotka riittää syötöille jolla koneesta saa 400hv ja itse syöttöpuoli hoidettasiin kuntoon joskus tulevaisuudessa.
Eli Syöttöä se mitä lähtee, ilmaa se mitä tarvitaan. Pumpun ehdoilla.
Eli vaikka kuin nälkä kasvaa niin siitä "halutusta paineesta" (ed. sivu) karkaaminen ei oo vaihtoehto ennen pumpun laittamista.

Olin lukevinaan että 300 bensa vertailuautona vaatii nelimäntäset etusatulat ja 280 bensassa kaksmäntäset. Jännä sikäli että tehoa 280 bensassa parhaimmillaan enemmän...

Voinko tulkita niin, ettei niin väliä mille teholukemille Osat muutoskatsastaa kunhan savulle ja ylimääräsille osille pellin alla löytyy joku selitys (lappu). Näitähän ei koeajeta niinkun mopoja... Tietenki rajansa kaikella.
otetaan katsastustehoista sit syötöllä ja paineella lisää voimaa mikäli pumppu antaa myöten.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu kyllä se on ihan sinun oma asia mille teholle sen katsastat. Toki narina alkaa jos 4 litran tuplaturbossa väittää olevan vain 60hp ja vaikka noin olisikin teholapun mukaan, eli jokin tolkku niihin säätöihin. Joskus katsastuksessa on merkatt tarkkaan ahtimen tyyppi ja jopa ahtopaine, mutta milläs poliisi niitä alkaa tienpäällä tarkastelemaan.

Myöhemmin tienpäällä ne (katsasts)laput ei ole mikään pelastus eli jos jätät liikennevaloihin synkän savupilven niin kyllä poliisi voi määrätä auton tarkastettavaksi.

Tuskin kenelläkään virittelijällä auton tehot on pienentyneet katsastuksen tai tehopenkin jälkeen, ainakin itse kävin heti konttorin kulman jälkeen ruuvaamassa tehot suuremmalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Rapanaama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 27.12.2014 18:22

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja Rapanaama »

Sitähän tässä minäki.

Toisaalta mitäpä sitä enää säätelemään jos ei koneesta ylipäätään saa voimaa enempää mitä vertailuautossa on.

En tiiä onko tämä oikee paikka tälle kysymykselle mutta tuohon jarruasiaan kaipaan vielä vastausta. Eli mihin asti bensamersuissa on 300 diisseliä vastaavat satulat. Sehän pitkälti määrittää sen, millä syötöillä teholappu ajetaan.

Huh, toivottavasti näitä pääsee toteuttamaan.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja xr »

W124 300 E

Antall sylindre 6 (rekke)
Antall ventiler 12
Boring/slaglengde 88,5 / 80,25 mm
Slagvolum 2962 cm3
Kompresjon 10,0 (ECE-versjon); fra 09/1985: 9,2
Effekt 190 HK ved 5600 o./min. (ECE-versjon)
fra 09/1985: 188 HK (med kat.: 180 HK) ved 5700 o./min.
Dreiemoment 260 Nm ved 4250 o./min. (ECE-versjon)
fra 09/1985: 260 Nm (med kat.: 255 Nm) ved 4400 o./min.
Drivstofftank 70 liter
Felger 6 1/2 J x 15 H 2
Dekk 195/65 VR 15
Topphastighet manuelt: 230 km/t (ECE-versjon); fra 09/1985: 228 (med kat.: 225) km/t
automat: 225 km/t (ECE-versjon); fra 09/1985: 223 (med kat.: 220) km/t
Akselerasjon 0-100 km/t manuelt: 7,9 sek. (ECE-versjon); fra 09/1985: 7,9 (med kat.: 8,1) sek.
automat: 8,3 sek. (ECE-versjon); fra 09/1985: 8,2 (med kat.: 8,5) sek.
Forbruk per 10 km
-ved 90 km/t manuelt: 0,65 liter (ECE-versjon); fra 09/1985: 0,68 liter
automat: 0,80 liter (ECE-versjon); fra 09/1985: 0,83 liter
-ved 120 km/t manuelt: 0,83 liter (ECE-versjon); fra 09/1985.: 0,87 liter
automat: 0,96 liter (ECE-versjon); fra 09/1985: 1,00 liter
-ved bykjøring manuelt: 1,21 liter (ECE-versjon); fra 09/1985: 1,27 liter
automat: 1,19 liter (ECE-versjon); fra 09/1985: 1,28 liter
Transmisjon 5-trinns manuelt gir, 4-trinns automatgir

Akselavstand
280,0 cm
Sporvidde foran / bak 149,7 / 148,8 cm
Lengde 474,0 cm
Bredde 174,0 cm
Høyde 144,6 cm; fra 11/1988: 143,1 cm
Snudiameter 11,27 meter
Totalvekt 1860 kg; fra 12/1986: 1890 kg; fra 12/1988: 1910 kg
Egenvekt 1340 kg; fra 12/1986: 1370 kg; fra 12/1988: 1390 kg
iflg. DIN 70020 (med drivstoff, reservehjul og verktøy)
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Saas nähdä kuinka tämä muuttaa rakentelua. Mietin että irtoaakohan st meseen vielä leima kun on hukassa tuo luetun ymmärtäminen :)moni kohta helpottaa mutta jokku kiristää myös. http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868" onclick="window.open(this.href);return false;
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja johani »

Nykyisen rakennemuutospäätöksen termi "vähäpäästöinen auto" poistettaisiin vanhentuneena.

Muutos helpottaisi käytännössä 1990-luvulla käyttöön otettujen autojen moottorien muuttamista.

:shock: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :D nimimerkillä: omistaa -1992 vähäpäästöisen toistaiseksi vapaasti virtaavan 300D :twisted:
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Jep moottorin vaihtoja tehdessä ja turbotuksissa vaan tulee olemaan kans 20% rajat :evil: mitenhän tuon mun kaksoisahdetun saa leimalle.
värit väreihin ja loput maihin.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Siis nyyttoneissakin. Kävin kysyyn konttorilta tänään että voiko vielä käyttövoimia vertailla keskenään eivätkä tienneet sanoa juuta eikä jaata minä ymmärsin tuon niin ettei pystyis bensaa enään käyttää vertailukohteena jos on diesel auto. Voi olla että ymmärsin toki väärinkin. Joka tapauksessa oman pitää saada leimalle vaikka keskeneräsenä ennen kun nuo astuvat voimaan.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no vaikuttaako, tai vaikeuttaako toi muutos hässäkkä nyt sitten tota munkin projektin leimausta? autona w201 2,5 turbbodiesel 602 motilla, vakioteho 125 heppaa muistaakseni. ja nyt siihen on pantu 605 ja muuta roinaa, mutta ei ole leimattu, kun on vielä vaiheessa. saako tollasta kohta enää leimaankaan, kun tossahan on vakionakin jo "liikaa" tehoa? vai onko..
W201 250DT 20V
w201 190E
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Sitä minäkin ihmettelen mun pirssi on juurikin samalla moottorilla tuota mietiskelin että joutuuko täs nyt helevetti hätäileen et tuon saa leimalle. Jos ei enään onnistu käyttää tuota 2.6l bensaa vertailukohteena.tosin menis varmaan jo omavalmistemoottorina läpihte kun on vaihdettu niin paljon osaa. Pumppu 602. suodatinjalka 603 omavalmiste imu+pakosarja jne. Noitq vähäpäästösiä tää helpottaa mutta näitten meidän vehkeiden muutos juttuja vaikeuttaa.pitää olla enempi selvitystä palikoista jne. Eli kyllä täs luultavasti joutuu hikihatussa vääntään tuo äkkiä leimauskuntoon ja sen jälkeen takas talliin atomeiks.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no voihan paska. kesällä jo tulee voimaan tuo muutos. tarvii kyllä selvittää se, että voiko sitä pensakonetta käyttää vertailukohteena. muuten tää saattaa päätyä myyntiinkin tälläsenään.
W201 250DT 20V
w201 190E
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Hyväksynnät kuulemma pitää saada tuolle esitykselle eivätkä olleet edes kuullet konttorilla vielä tuosta joutu nekin soitteleen tekniseen tukeen eikä sieltäkään osattu neuvoa kun eivät olleet lukeneet koko esitystä vielä. No jos se tuohon menee ainoo konsti leimata omavalmiste moottorina. Toivottavasti olen väärässä koska soijaa meinaa pukata kun edes miettii mitä on vielä tekolistalla autossa.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Tässä lainaus Trafin määräysehdotuksesta:

Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai vääntömomentiltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailumoottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) ajoneuvon jarrut ja voimansiirto vastaavat vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

b) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita vääntömomentiltaan suuremman moottorin vääntömomentti on korkeintaan 20 % suurempi kuin vääntömomentiltaan suurimman vertailumoottorin vääntömomentti;

d) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys;

e) jos ajoneuvoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ja

f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.


Lyhyesti, mikä muuttuu nykyiseen käytäntöön:
1) Iskutilavuuden muutokselle ei ole enää rajaa, se korvataan mallisarjan tehokkaimpaan verrattavaan vääntömomentin lisäykseen.
2) Autoja, jotka täyttävät EURO1 tai EURO2 päästövaatimukset, kohdellaan muutoskatsastuksessa samantyyppisesti kuin nykyään "ei vähäpäästöisiä".

En löytänyt Trafin sepustuksesta mitään kohtaa, että käyttövoiman muutokselle olisi joku este.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Hyvä homma kun itte sain sellasen kuvan noista ettei käyttövoimia pysty enään vertailemaan keskenään. Saatto tosin johtua siitä että väsyneenä töistä tulleena ja lasten möykätessä rupesin lukemaan tuota trafin juttua.
värit väreihin ja loput maihin.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Oli tuolla niistä nyyttoneitten muutoksista ruiskutuslaitteiden asennuksista bensoihin eli ennen tehonlisäys on laskettu 10% ja nykyään tulee suoraan 20% ja ohjelmoinneista jne. penkityksestä pitää olla tarkempi selvitys.mutta katsastuksenhan voi aloittaa ja suorittaa viimmeistään 2017 loppuun tai niin ymmärsin tuosta jutusta.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuli sellanenkin mieleen, että jos tuon muutoskatastais vaparina. siis orkkis turbodiiseli moottori, mutta jättäis turbon pois ja leimais sillain. sillon tehoja ei vois verrata mihinkään, kun ei ole orkkis vapari, minkä tehot ja väännöt on tiedossa. sitten myöhemmin lisäis turbon ja muutoskatsastais sen sillä, niin meniskö se sitten jonakin omavalmistekoneena? vai onko se sitten sama mennä heti turbon kanssa leimalle? mutta voiko sitä sitten katsastaa omavalmiste moottorina ja pienemmillä tehoilla, mitä alunperin tollasessa 20v turbodiiselissä on tehoja ja vääntöjä? nuo vääntömomentithan tässä meinaa olla se ongelma.
W201 250DT 20V
w201 190E
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Joku prosentti taulukko oli tuohonkin esim kansi eri konetyypistä niin menee omavalmisteena. Mutta vaikuttais myös imu pako sarjat d pumppu vauhtipyörä jne.eilen luin tarkemmin tuon selosteen niin kyllä pitäis pystyy vielä vertaan käyttövoimia keskenään. Mutta tuo muutosselvitys ja penkitysselvitys voi mennä hankalaksi. Eli jos on mahdollisuus alottaa katsastus niin kannataa alottaa menee vanhoilla säännöillä tonne vuoteen 2017 asti tai on mahdollisuus tuohon aikaan suorittaa loppuun leimaus.
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja pera8x »

masa201 kirjoitti:Eli jos on mahdollisuus alottaa katsastus niin kannataa alottaa menee vanhoilla säännöillä tonne vuoteen 2017 asti tai on mahdollisuus tuohon aikaan suorittaa loppuun leimaus.
nyt en ymmärtänyt. mitäs tää nyt sitten tarkottaa? että menen katsastaan kesken erästä autoa, enkä tietenkään saa leimaa, kun ei ole teholappujakaan yms, ja sitten kun menen seuraavan kerran vaikka vuonna 2016, niin menee vanhoilla systeemeillä kö?

huh huh. meitsi on kyllä ihan kuutamolla tästä asetuksesta. :D
W201 250DT 20V
w201 190E
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Juurikin näin eli katsastuksen voi aloittaa ja keskeyttää.tämähän ei ole mikään uusi juttu että katsastuksen voi keskeyttää mutta jos se on aloitettu ennen tuon säädöksen voimaanastumista niin menee vanhoilla säädöksillä tuonne 2017 jotain :) lukee kyllä tuossa tiedostossa : )
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
jesuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 22.05.2013 22:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja jesuu »

Kakemake kirjoitti: 2) Autoja, jotka täyttävät EURO1 tai EURO2 päästövaatimukset, kohdellaan muutoskatsastuksessa samantyyppisesti kuin nykyään "ei vähäpäästöisiä".
eikös alkupään ceeläiset kuulu EURO2 (93-96vm), jos -97 tuli Euro3 vaatimus ja ''ensimmäiset'' cdi koneet :)
autoja ei ole kuin kahdenlaisia! uusia mersuja ja vanhoja mersuja
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja johani »

kyllä, tuo raja käytännössä siirty -91 -> 97 bensa ja diesel koneissa eri kuukaudet missä vaihtuu euro3
Avatar
W124_E300DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: La 23.11.2013 20:05

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja W124_E300DT »

Voikohan W124 400E / E420:tä käyttää vertailuautona muutoskatsastukseen jos siitä ottaa jarrut ja mahdollista muuta roipetta, ja on esim. OM606:sta swappaamassa W124-koppaan? Meneeköhän samaan mallisarjaan, tietääkseni menee? 500E hän ei mene vertailuautosta.

http://www.mercefreaken.com/modellene/124/e420.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
Närski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 11.04.2013 08:34

Viesti Kirjoittaja Närski »

Semmosta kyselisin kun ajatuksena olis tässä vaihtaa w124 om601 tilalle ahdettu om602 vapari motti ja voimaa tulossa n. 150hv toivonmukaan. Että vaatiiko isommat jarrut vai riittääkö 200d.n? Ja millanen ahdin ois suositeltava laittaa tuohon koneeseen? Ja kuinka uskaltaa pumpusta lisätä vetäviä kierroksia? Ja kysymys vielä että kuinka tuollasesta vapari mosasta uskaltaa ahtamalla repiä voimaa? kokeilemallahan se selviää mutta viittis kovin montaa kertaa sitäkään koittaa :D Autoon tulee manuaali vitonen, kytkin ja vauhtipyörä 300 vaparin perästä. Ja loppu voimansiirto jääköön odottaan toistaseks. Sitten joku sievän kokonen cooleri todennäkösesti 2/2.5 tuuman putkilla ja pakoputki 3 tuumasta perälle asti.
W124 200D -89
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaatii isommat jarrut (etu)
oulaistenliikenne.fi
T.R.B.N.G.R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 11.05.2014 19:56

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja T.R.B.N.G.R »

Pitäs s124 muutoskatsastaa tolle hx40 ja välijäähdyttimelle. Auto alkuperäinen 300 turbodiiseli niin paljonko sais tehoja olla lapussa että katastus onnistuu. Entä tarviiko jotain muita lippuja ja lappuja olla. Hyviä penkitys paikkoja saa myös ehdotella tampereen suunnalla.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitä ne 300 bensan tehot oli, jotain 190. Maksimissaan se teholapulle ja vertailutodistus kyseiseen malliin.
oulaistenliikenne.fi
T.R.B.N.G.R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 11.05.2014 19:56

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja T.R.B.N.G.R »

Onkos tossa 300 turbo tiiselissä samat jarrut ku 300 bensassa vai tarvisko hommata ne bensasen jarrut? Ja mistäs porukka on näitä vertailutodistuksia hommannu. Entä voiko tohon bensan 190 hevoseen lisätä vielä sen 20% vai voiko sen lisätä vaan tohon diiselin alkuperäiseen tehoon. Kiitoksia vastauksista kun ei meinanneet katsastus miehetkää olla oikee perillä näistä nykyisistä säädöksistä :D
T.R.B.N.G.R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 11.05.2014 19:56

Re: Dieselien tehoista, ahtamisesta, katsastuksista

Viesti Kirjoittaja T.R.B.N.G.R »

Niin ja tosiaan onko kellään tietoo, että voiko tota bensaa käyttää enää vertailu kohteena nyky säädöksillä. Ylempänä oli siitä jo puhetta mutta ei suoranaista vastausta. Herätellään nyt vähä tätä aihetta kun kerta uudet määräykset ovat kiusaksemme astuneet voimaan. Toi päästö homma on kyllä kiva ylläri, että suomenmaalla joskus jotain säädöksiä helpotetaankin. Meinas jo itku tulla ku leimalla paljastu että onkin entistensäädösten mukaan vähäpäästöinen kun saksasta tuotu ja siellä tullut toi vähäpäästösyys aikaisemmin mutta rekisteriotteesssa ei siitä merkintää mutta katsurin koneella näky. :oops:
Vastaa Viestiin