CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Tuikku voisi vaikka useammin päivitellä näitä maailmanlopun hevosvoima projektejaan :thumbup:
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Miten vanteen/renkaan sopivuus selvitetään jokaiseen autoon ilman koe sovittelua - no helposti - laskemalla.
Kerron esimerkin omaisesti ko toimenpiteen, mitat on tarkoituksella yksinkertaistettu, jotta periaate selviäisi helpommin.

Ensin pari tärkeää asiaa.
Mittaus (ulkonema) lokasuojan kaareen, tai toisaalta iskarin puolelle, suoritetaan (mitataan) aina suhteessa pyörän navan tasopintaan, johon vannekkin kiinnittyy.
Auton täytyy olla silloin renkaillaan, tai muutoin järjestettynä "ajoasennossa". Muuten menee väärin.

Sitten ...

Vanteen et täytyy ymmärtää.
Helppo esimerkki. Jos vanne on 8" leveä ja et 0, niin silloin vanteen kiinnityksen tasopinta on vanteen keskiviivalla, eli vanne leviää yhtäpaljon sisä- ja ulkopuolellensa - 4", noin 10cm siis. Jos taas et on vaikkapa 35, niin silloin vanne leviääkin 3,5cm enemmän "sisäänpäin". Tällöin ulkonema on siis enään 6,5cm ja sisällepäin 13,5cm.
Toinen esimerkki. Vanteen leveys 12" ja et 45. et0, eli vanteen puolikas on 6" siis noin 15cm. et4,5cm syö ulkonemaa siten, että vanne leviää ulospäin 10,5cm ja sisäänpäin 19,5cm.
Eli, muuta vanteen leveyden puolikas senteiksi ja vähennä siitä et-luvun mitta, joka on kerrottu milleinä - saat vanteen ulkoneman, jonka voit vähentää kokonaisleveydestä, niin saat tilantarpeen lokasuojan sisällepäin.

Rengas pitää ottaa huomioon vanteen mitoituksessa, koska sehän käytännössä aina lisää tilantarvetta.
Helppo esimerkki. Vanteen leveys 10", eli 25,4 cm. Renkaan leveys 275, eli ~2cm leveämpi kuin rengas. Koska oletettavasti vanne asettuu melkolailla renkaan keskelle, niin vanteen mitoituksessa täytyy ottaa huomioon noin 1cm lisätilan tarve lokasuojan sisällä, kummallakin puolella. Renkaiden kylkien ja kuvioiden "muodoissa" on eroja, jotka muutamia millejä vaikuttavat tilanteeseen. Niin että renkaan vaatimaa tilaa ei aivan tarkalleen saa.

Nyt voitte lopettaa se kyselyn sopivista vanteista - ei tarvi, kun sen voi laskea.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Japi129
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 14.05.2022 17:11
Paikkakunta: Joensuu

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja Japi129 »

Ja vielä helpompaa kun mittailee alla olevalla setillä paljonko on tilaa ja sitten syöttää https://www.willtheyfit.com/ suunniteltuja vanne/rengasyhdistelmiä ja kattoo miten sijoittuu suunnilleen. Renkaissa on tosiaan kyljen muodoissa eroja vaan myös leveydessä merkeittäin vaikka nimellisesti samankokoiset olisikin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mersuun tilasin alustasarjan - ja se tulikin jo, BC Racing.
Hyvyydestä tai huonoudesta en sano mitään, mutta onhan tuo tuossa kilpurissa toiminut ja onhan siinä pikkuisen pätevämpi tuo korkeuden säätö ja noihin saa varaosia ja ovat purettavissa.
AMG,n jarrut vielä tulee, sekä kallistuksen vakaajat.
Taka-akselistoon kovat puslat - niin mahtaapi tuo alusta olla siinä.

Säätö ei tule olemaan millään erityisellä lailla "maatanuolevaa", vaan painotan ajo-ominaisuuksia ja joustomatkaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Moottori on hyvää vauhtia kasaantumassa Herlevin pajalla.
Paljon muutoksia rakenteisiin, paljon.
Jotain haluan jakaa, jotain en.

No, kuitenkin, "monsteri korkeapainepumppu"

Kuva

Runkolaakeripukit mallia billet, yhteensopivat korsetin kanssa, alakerran vahvistus.

Kuva

Tarkkasilmäisimmät jo varmaan huomasivatkin, että öljypumppu on uudemmasta, OM648,sta.
Asialle olisi nyt sitten eduksi, että öljypohjan syvennyskin löytyisi pumpun imutorven puoleisesta päästä.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Näyttääpä hyvältä!
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Nättiä!
Pumppu näyttää vähän 6.7l cummingsin pumpulta. Mut vaikea sanoa kun ei ihan valokuvamuisti ole.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

VID-20230416-WA0001.mp4
.
Pumppu on kuorma-autosta, huomattavasti kuitenkin Cumminssilaista suurempi.
Pitäis riittää 700,n ja 800,n välimaastoon moottoritehoissa.
Mutta aluksi tulee vain yksi hukkaportillinen ahdin, syystä että haluan ensin saada paketin kunnolla toimimaan ja katsastettua mahdollisimman helpolla kokoonpanolla.Yhdelläkin tulee aivan varmasti tästä moottoista riittävästi tehoa - ja liikaakin.

Jos vain maalari malttaisi jo maalaamisen lopettaa, niin kohtapuoliin pääsisi varmaan jo kokoamaan pakettia.
Mattapinnan lisäksi muutama yksityiskohta tulee kiiltävällä mustalla, diffusori, takalippa, listat kaikki ja etusäleikkö ja oisko ollut vielä jotain muutakin. Einyt aivan niin mustalta möykyltä näytttäisi.

.
VID-20230416-WA0001.mp4
VID-20230503-WA0000.mp4
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
HannuIk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: To 03.01.2008 21:49
Paikkakunta: Evijärvi

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja HannuIk »

:thumbup:
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tosta tulee aivan jäätävän hieno!
Ja tekniikka vastaa ulkonäköä, toinen rakenneltu täydellisyys foorumilla.
Vähän enemmän projektikuvia olisi kyllä kiva nähdä, mukava lueskella ja seurata edistymistä.
Jännityksellä odottamaan mitä sieltä nyt sitten kirnutaan voimaa ulos lopulta.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

,
Kuva


Koneessa ei ole termostaattia ja vesipumppukin on pelkkä kuori, jäähdytys tieten on, se hoidetaan muuten.
Tähän tulee kaksi vesiruiskua, saaadaan riittävä määrä vettä pienemmistä suuttimista - parempi sumu.
Venttiilien ohjaus muutettu mekaaaniseksi, lisäksi on jätetty jonkin verran overlappia, jotta sylinterin huuhtelu toimisi.
Venttiileihin mäntiin nokkiin (myös ajotuksiin) ja kanaviin on tehty muutoksia.
Alakerta vahvistettu, kiertokanget H-profiiliset, moottorin pultit ei ole vakiot.
Ruiskutusjärjestelmässä ei taida tankin lisäksi oikein muuta alkuperäistä olla.

Muutoksilla on pyritty nostamaan max tehon kierroslukua. Toivoisin että se asettuisi ~viiden tonnin tietämille, kuitenkin yli 4500rpm kierrosten.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Laatikko on kotiutunut, malli on "pomminkestävä"

Kuva


Pikkuisen tulee ihan tuuninkiakin. Vanhaa ukkoa lapsettaa ...

KuvaKuva


Parin viikon päästä pitäisi saada kori pois maalaamosta.
Ja samalla varmaan moottori.
Alkaa kasailun ja suunnittelun kesä.
Ihan mielenkiinnolla odottelen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, hitaasti mutta varmasti valmistuu.
Eipä tuo taida hätäily auttaa.


Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Auto on nyt kotona.
Laittaminen alkaa alustasta, jarruista ja katsastuksesta. Sisälokasuojat pitää rakentaa ja tekisi mieli jotain laittaaa pyöränaukkoihin kylkien suojaamiseksi, vaikkei tästä nyt varsinaisesti käyttöautoa tulekkaan.
Sen verran alku oon nyt viivästynyt, että mahdankohan keritä "uudella" tekniikalla tänä kesänä ajaakkaan, siksipaljon olen ajatellut muutoksia tehdä.
No, aika näyttää ...

Kuva

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ai hemmetti että tuli hieno tuosta korista.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja dealer »

No mutta sehän on komea katsellakin. Ajovaloihinkin taitaisi sopia jonkinasteinen "pläk-modaus" :D tuohon laitteeseen.
oulaistenliikenne.fi
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

On kyllä makian näköinen, nopeankin :thumbup:
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja make280s »

Kyllä siitä tuli hieno tuosta korista,hyvät muodot ja väri vieläkun saat sen super moottorin paikalleen niin sitte !
MB W-210 200cdi vm 99
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Raptecilta tuli jotain aiheeseen liittyvää, kiitos vaan.

Kuva

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Korkeus on nyt päätetty, ei tule kovin matalaa tästä.
Ajo-ominaisuudet edellä mennään tässä.
Renkaat edessä 285/35-19 ja takana 305/35-19. Vanne 10,5 leveä ja ET12
Jarruhommat alkaisi olla nyt päivitettynä, ilmausta, lisäjarruvuvaloa ja valojen korkeussäädön korjausta huutaa.
Sen jälkeen leiman hakuun.


Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Näyttävä peli syntyi!
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 870
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

On vimosen päälle eikä tuo matalampi tarvitse ollakkaan :thumbup:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
"Uudessa"moottorissa ei ole enää termostaattia, eikä mekaanista vesipumppua. Ei nyt niin yleinen ratkaisu.
Vastuun moottorin oikeasta lämmöstä ja sen kurissa pysymisestä, kuinmyös tasaisesta jakautumisesta, on siirretty kuvassa näkyvien komponenttien hoidettavaksi.
Sähköisiä, muuttuvanopeuksisia vesipumppuja ohjataan erillisellä ohjainlaitteella. Pienempi imee lämmityslaitteen kennon läpi, kannen takaosassa olevaaa nestettä ja pakottaa näin nesteen kiertämään myös moottorin vesitilan takapäässäkin kunnolla.
Isompi liitetään alavesiletkuun.
Vesiruiskuilla pidetään pakokaasujen lämmöt halutussa haarukassa.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Ruiskutetaanko vettä siis palotilaan vaiko pakoputkeen?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Imusarjaan
Mutta moottorin läpihän se menee. Suurin vaikutus sillä on pakosarjassa.
Vesisumu imee itseensä lämpöä ympäriltään tietyllä nopeudella.
Se menee moottorin läpi niin nopeasti, että lämmönvaraus kapasiteettia on vielä pakosarjassakin runsaasti jäljellä.


Sitten tarvitsisin vähän apuja.
Pitäisi löytää alipainekatkaisija noin baarin alipaineelle , jolla voisin vaikkapa maadoitusta katkoa.
Koska moottorin keulalle ei enään mahdu sitä alkuperäistä, mekaanista alipainepumppua, niin olen pakoitettu rakentamaan jarrutehostinta varten sähköiseen pumppuun perustuvan järjestelmän.
Olen ajatellut asian niin, että sähköpumpusta lähtevään linjaan ensin takaiskuventtiili, sitten (ali)paineakku, jossa maadoittava rajapaineventtiili ja lopuksi jarrutehostin.En halua huudattaa alipainepumppua kokoaikaa.

Siis, tarvitsisin (mekaanista, säädettävääkin ?) alipainekytkintä, jolla saisin alipaineen pysymään säiliössä noin baarissa.


Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuo Davies Craigin vesipumppu ja ohjain on hyvä systeemi. Olen käyttänyt sitä bensakoneessa M111 rinnan oman pumpun kanssa ja syötän osan jäähdytysvedestä suoraan kannen takapäästä sisään. Lämpötiloissa pyrin 70-75 asteen korville.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

,
Noniin, päivitetäänpäs hiukan tätäkin.
Auto on nyt leimassa.
Ja joutuu talliin, moottorinpäivitystä aloitetaan, toivotttavasti keväällä ulos tulee jo sitten aivan eri auto.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Projekti etenee, paljon kuvia vaan vaiheista niin on mukava seurailla etenemistä.

Tämä on kuitenkin yksi mielenkiintoisemmista projekteista, ainakin itseäni kiinnostaa kovasti miten kaikki saadaan nätisti survottua paikoilleen.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Purkamisellahan tämä nyt jatkuu.
Irroittelen ensin konepellin, etupuskurin ja -lokasuojat "turvaan" ja haitolta pois.
Luulen, että tulee suuria vaikeuksia saada uusi moottori sopimaan paikoilleen. Korkeapainepumppu on niin julman kokoinen. Pituus suheessa vakiomoottoriin. Sitten pitäisi olla tilaa kadelle suurelle ahtimelle, kahdelle vesipumpulle ja vesiruiskutusjärjestelmän kahdelle pumpulle, sekä varmaan täytyy polttoaineen suodatus apinoida jostain kuorma-autosta, jotta kapasiteetti riittää. Ja joka kerta tähän mennessä on näissä rakenteluissa tullut boonuksena jotain sellaista vastusta, jota ei ole etukäteen aavistaakkaan. No, aika näyttää.

Laittelen tässä kuvia joo, kunhan jotain tapahtuu, nyt painaa jo syksyn kiireet päälle, joten verkkainen mahtaa olla tahti - edelleenkin.
Sain kuitenkin autolle sellaisen tallipaikan, jossa voin naplata rauhassa vaikka koko talven, eiköhän tuossa kevääseen mennessä ole jo osat paikkansa löytäneet.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4658
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLK 270cdi => 320cdi Black Edition

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kohta lähtee ...

Vanhakehno toisten harmiksi.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin