W123 250 Mersu tuli taloon JOUSIHÄSLINKIÄ

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
manfredR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:04

Viesti Kirjoittaja manfredR »

Mesedesi kirjoitti:
manfredR kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:250 on oikeastaan sellanen moottori, jossa on kutoskoneen kulutus ja neloskoneen tehot...
Jahas. Huudatusyritystä näkyy olevan tälläkin sivustolla. Luulin että näitä piisaa vain suomi24.fi räkänokkien toimesta.

Voi laittaa hyviä perusteluja kyseisten kommenttien jatkeeksi. Mielellään kuuntelen mielipiteitä kun en näistä autoista mitään ymmärrä.
No tämä räkänokka, joka on 12 vuotta tapellu näitten Mercedeksien kanssa nyt sinulle sitten vähän kaivaa räkäänsä nokastaan ja esittelee sinulle kaksi pientä pallukkaa, joitten kanssa varmaan käy vaikka punaviini...

250 moottori, tyyppimerkinnältään M123 kehitti ensimmäisessä sukupolvessaan kokonaista 129 PS (127 hp/95 kW) @ 5500 rpm
ja vuodesta 09/79 140 PS (138 hp/103 kW) @ 5500 rpm

Kun taas 230E malli, tyyppimerkinnältään M102 kehitti 136 PS (134 hp/100 kW) @ 5100 rpm, joten kahden ylimääräisen sylinterin, Solex 4A1 kaasuttimen avulla saatiin tehoeroa kokonaista 4 hevosvoimaa.

Kulutus todellakin pyöri 15 litran tuntumassa, joka oli samanlaista luokkaa, kun taas tehokkaampi M110 moottori, eli 280 samalla kaasuttimella varustettuna, jolloin irtosi voimahepoja 154 ja K-Jetronic ruiskulla niitä taasen tuli 182 ja kulutus on silloin omakohtaisen kokemuksen perstuntumalla noin 14 litran tuntumassa per sata kilometriä.

Joten semmoisia perusteita pitää tämä räkänokka väittämälleen totena.

Ja pane totena mekkoos, että nuo 5 tähteä ja mobilistin titteli todellakin tarkoittaa sitä, että jotain sitä minäkin tiedän, ennenkun rupeat räkänokaks ja huudattelijaksi nimitteleen.
Voi jummi jammi.

Ei mene vahvasti: ensimmäisessä viestiketjussa saan suututettua henkilön jolla olisi varmaan ollut paljon tärkeää tietoa jota tulen tarvitsemaan kotteroni korjailuun.

Hieman puolustusta edelliselle viestilleni.

En todellakaan ollut huomannut mitään tähtiä ja ranking juttuja eri kirjoittajilla ennen kuin nyt kun siitä mainitsit.

Sen valossa luettuna viestisi on mielestäni täysin huudatusviesti. Henkilö haukkuu autoni moottorin eikä laita MITÄÄN perusteluja kommentilleen. Mistä vitusta minä tiedän mikä moottori on hyvä ja mikä ei. Vertaa kommenttiasi seuraavaan kommenttiin: "toyota on paska auto ja bmw on hyvä" ei mitään perusteluja kommentille ja provosoiva sävy kirjoituksessa. Huomaatko samankaltaisuuden Yritä asettaa itsesi minun asemaan ja lue viestisi uudelleen. Saatat vielä muistaa niitä 12 vuoden takaisia tuntoja kun isot pojat nauroivat ideoillesi mersujen parissa.

Tarkasti luettuna ymmärtää, että tarkoitan niillä räkänokilla nimenomaan niitä henkilöitä jotka kirjoittavat suomi24.fi sivustolle tyyliin "mutsis on", en siis mesedesiä itseään.

Jos olisin ymmärtänyt noiden tähtien päälle, kommenttini olisi varmaan ollut täynnä kunnioitusta gurua kohtaan ja yrittäisin saada mahdollisimman paljon puristettua tietoa kirjoittajalta. Toisaalta silloin olisi voinut myös ajatella mesedesin olevan joku snobbailija joka ei viitsi tuhlata aikaansa aloittelijoiden tyhmiin kysymyksiin vaan katsoo näitä alaspäin ja nauraa paskaista naurua.

Yhteenvetona
Asiallisten kommenttien asiallinen ja riittävä perustelu olisi ehkäissyt tämänkin jonninjoutavan jökönjauhannan. Tähän asti olen saanut sellaisen kuvan että mersumiehet ja naiset ovat solidaarisia toisia kohtaan ja kaikissa autoasioissa autetaan "miestä mäessä"

Kiitokset mesedesille autoni moottorin perusteellisesta selostuksesta ja niiden kaipaamieni perustelujen antamisesta vaikkakin ne tuli vittuilujen kera.

Toivon ettei tämä keskusteluketju ole mustannut täysin mainettani tällä foorumilla ja täällä vielä uskaltaa kirjoitella. Tai kyllähän sitä uskaltaa kirjoitella, mutta kun vastauksia ei ala tulla niin tietääpähän häipyä takavasemmalle.

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.
Homma vasta lapsenkengissä
manfredR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:04

Viesti Kirjoittaja manfredR »

[quote="Mesedesi"]Ja oikeastaan juuri noitten teho versus hintaerojen takia 250 ei koskaan mikään volyymituote Mercedeksen myyntimallistossa ollutkaan.

Mistä sais tietoon kuinka paljon kyseisiä kotteroita on suomessa vielä liikenteessä?

Alkaa kuulostaa että moottori tosiaan on huonoimmasta päästä vaihtoehdoista. Noh. autolla on enemmän tunnearvoa kuin rahallista merkitystä. Siinä tuli vietettyä eräskin marja- ja kauppareissu kun mökillä penskana oltiin.
Homma vasta lapsenkengissä
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

mesedesi kirjoitti:Ja pane totena mekkoos, että nuo 5 tähteä ja mobilistin titteli todellakin tarkoittaa sitä, että jotain sitä minäkin tiedän, ennenkun rupeat räkänokaks ja huudattelijaksi nimitteleen.
OT:tä on joo mutta tästä lähti päivän naurut :lol:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

manfredR kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:Ja oikeastaan juuri noitten teho versus hintaerojen takia 250 ei koskaan mikään volyymituote Mercedeksen myyntimallistossa ollutkaan.

Mistä sais tietoon kuinka paljon kyseisiä kotteroita on suomessa vielä liikenteessä?

Alkaa kuulostaa että moottori tosiaan on huonoimmasta päästä vaihtoehdoista. Noh. autolla on enemmän tunnearvoa kuin rahallista merkitystä. Siinä tuli vietettyä eräskin marja- ja kauppareissu kun mökillä penskana oltiin.
Heh, kun ilma on nyt raikastettu niin eiköhän jatketa.

Ei se M123 nyt ihan huonoimmasta päästä ole... itse laittaisin M115-moottorisen 230:n vielä arvoasteikossa alemmas, siinä ei ole edes yksikeppisen kuutosen äänimaailmaa. M123 taisi olla viimeinen "vanhanaikainen" (=ei-läpihengittävä kaasari) bensamoottori Mersulla?

Varmaan www.ake.fi pystyy auttamaan tuossa lukumäärätiedustelussa. 250-malleja ei varmaan useita satoja liene liikenteessä. Myynti lienee ollut marginaalista v. 1980-81 jälkeen, kun 230 E löi itsensä läpi. Leka tietänee jotain aiheesta? Mielenkiintoista olisi tietää, millä argumenteilla ostaja on valinnut tuon moottorivaihtoehdon 80-luvun alun jälkeen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kyllä vika on korjaajassa jos osia jää remontissa yli.
250 on harvinainen malli ja sellaisenaan säästämisen arvoinen, liian vähän näkee liikenteessä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

manfredR kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:Ja oikeastaan juuri noitten teho versus hintaerojen takia 250 ei koskaan mikään volyymituote Mercedeksen myyntimallistossa ollutkaan.

Mistä sais tietoon kuinka paljon kyseisiä kotteroita on suomessa vielä liikenteessä?

Alkaa kuulostaa että moottori tosiaan on huonoimmasta päästä vaihtoehdoista. Noh. autolla on enemmän tunnearvoa kuin rahallista merkitystä. Siinä tuli vietettyä eräskin marja- ja kauppareissu kun mökillä penskana oltiin.
Eihän noilla kulutus- ja teholukemilla ole mitään merkitystä kun puhutaan harrasteautoista tyyliin w123. Jokainen harrasteauto on yksilö ja sellaisena arvostettava ja arvokas kappale autoilun historiaa.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
dundar
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 15.12.2008 22:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja dundar »

Tulipahan itsekkin hankittua tuollainen 250 vm-78. Auto on nyt ollut reilun kuukauden minulla ja tänään aloin metsästämään siihen uutta ilmanputsaria huonolla menestyksellä. Eli mistäköhän siihen nelikurkkuiseen sellaisen saisi? Parissa paikassa kerrottiin sen olevan kohtuu harvinainen malli ja tekniikan osien saatavuudessa olisi ongelmia. Onkos jotain netti sivustoa josta noita valmistusmääriä saisi selville?
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Timo L. kirjoitti:Myynti lienee ollut marginaalista v. 1980-81 jälkeen, kun 230 E löi itsensä läpi. Leka tietänee jotain aiheesta? Mielenkiintoista olisi tietää, millä argumenteilla ostaja on valinnut tuon moottorivaihtoehdon 80-luvun alun jälkeen.
Virallisia myyntitilastoja ei ole käytössä, mutta Suomen tilauskoodilla olevia autoja on ollut esim. 1983 hyvinkin alle 10 auton vuositason luokkaa 230E:n vastaavien ollessa jotain n. 60-70. 70-lukuisia löytyy ymmärrettävästi jonkin verran enemmän. dundar kyseli valmistustusmääriä, täältä löytyvät http://www.geocities.com/SiliconValley/ ... ction.html

Ostoargumentteihin vielä niin erittäin kalliisti porrastetun tuolloisen 80-lukuisen hinnaston ero mallien 230 E ja 250 välillä oli 8400 mk, eli kalliissa autossa pienehköksi luokiteltavalla lisäpanostuksella sai kutosen olemuksen äänimaailmoineen. Muuta syytä on hankala keksiä, ruisku-M102 hakkaa M123:n muilla osa-alueilla säännöllisesti. Jopa suorituskyvyssä autolehdet mittasivat aikoinaan 230E:lle etevämpiä arvoja.

Vaikka tässä jo aiemmin M123:n hieman heikko maine syineen tuli esille, niin kuten valtaosa edellä kommentoineista suosittelen panostamaan projektit ukin vanhan auton mahdollisimman alkuperäiseen kuntoon tähdäten :D. Kevyellä harrastekäytöllä ei välttämättä tarvitse hirveästi stressailla että on olemassa etevämpiäkin voimanlähdekonstruktioita :wink:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Miksikähän muuten W123:ssa on ylipäätään käytetty tuota M123 moottoria kun eikös joskus ollu 2,5 litrainen M114 motti vai onko tuo 2,8?Siinähän oli 7 runkolaakeria ja muutenkin ilmeisesti ihan ok motti?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

jari_w123 kirjoitti:Miksikähän muuten W123:ssa on ylipäätään käytetty tuota M123 moottoria kun eikös joskus ollu 2,5 litrainen M114 motti vai onko tuo 2,8?Siinähän oli 7 runkolaakeria ja muutenkin ilmeisesti ihan ok motti?
Sanopa muuta. Alunperinhän tehdas suunnitteli korvaavansa jossain vaiheessa W123:n tuotantoa lujat M110-moottorit vastaavilla kevytrakenne-kutosilla :shock:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Matti R kirjoitti:Eihän noilla kulutus- ja teholukemilla ole mitään merkitystä kun puhutaan harrasteautoista tyyliin w123. Jokainen harrasteauto on yksilö ja sellaisena arvostettava ja arvokas kappale autoilun historiaa.
No tarkennetaan taas kommenttiani.

Eli tarkoitin tällä volyymituote-asiallani sitä aikaa, jolloin W123:a myytiin uutena autona. En niinkään sitä, että minkälainen harrastepeli se on nykyään.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No löyty yksi asia, jossa M123 on pessyt M102:sen polttoainekulutuksen lisäksi.

Tehdas ilmoitti 230E:lle huippunopeutta 180 km/h ja 250:lle 185 km/h :lol:

Lisätään vielä, että 230E:tä valmistettiin 245588 kpl ja 250:ä 114796 kpl

Ja 250 LANG:iä tuotettiin 5180 kpl, ja jos satutte näkemään 280C:n (Siis kaasariversion), niin se on kaikista W123:sista kaikista vähiten rakennettu malli 3704 kappaleen voimin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Mesedesi kirjoitti:No löyty yksi asia, jossa M123 on pessyt M102:sen polttoainekulutuksen lisäksi.

Tehdas ilmoitti 230E:lle huippunopeutta 180 km/h ja 250:lle 185 km/h :lol:
Millä muotoa pessyt polttoainekulutuksessa :arrow: suurempi parempi :?: :D :wink:

Tietty tarvinnut ilmoittaa isommalle ja kalliimmalle mallille karvan isommat huiput. Käytännössä saksalaiset autolehdet mittailivat aikoinaan mallien välillä melko tasan huippuja haarukalla 182-188 km/h.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Leka kirjoitti: Käytännössä saksalaiset autolehdet mittailivat aikoinaan mallien välillä melko tasan huippuja haarukalla 182-188 km/h.
Joo, niin vissiinkin.

Sitten kun M110E:n jatkona on 3,07 perä, niin eipä huiput lopu noihin lukuihin. Mutta se on taas sitä vanhan toistoa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
manfredR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:04

Viesti Kirjoittaja manfredR »

En tiedä meneekö offtopicciin, mutta....

Pitääkö tämän ikäisessä autossa käyttää lyijyn korvaus ainetta polttoaineen seassa? En ole varma onko ukkeli sitä käyttänyt aikojen saatossa.

Miten polttoaineen oktaanit? 95 on ilmeisesti vain kaasarinpesua varten?
Isoisä puheli, että auto tunnosti kulkevan rivakammin 99 bensalla kuin 98:lla pitänekkö paikkaansa? Ei kai tuommoista eroa huomaa näissä hevosvoimissa?
Homma vasta lapsenkengissä
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Laita lisäainetta vain. Hyvää se tekee M123 koneeseen pidemmän päälle.
Mulla on nyt jo toinen 250 vuorossa. Oli pakko ostaa nostalgian takia tämä -81 mallinen jo vuosia sitten ( noin 15 vuotta on tämäkin ollut. Tuntuu huvittavalta sanoi noin, kun on itse alle 40 vuotias ), kun ensimmäinen mersu sattui olemaan -78 mallinen 250 automaatti. Viimeiseen 4 vuoteen on tosin tullut noin 100km mittariin, kun ei ole riittävästi kerennyt vanhaa mustaa ulkoiluttamaan.
M123 kone on aivan loistava peli kulkemaan, bensa menee, jos haluaa polkea, mutta kohtuu pienelläkin saa menemään, jos ajaa rajoitusten mukaan. Omassa tuntuu olevan polletkin tallella, kun on tekniikalla vain 110Tkm ajettu.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 793
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

"Kotipesän" (=lapsuudenkoti) naapurilla on ollut vuosimallin 1977 250 automatic-Mersu uudesta alkaen ...

Nyt taas säilössä samassa tallissa, mihin uutena tuli joulukuussa 1976 :D Välillä olopaikka vaihdellut, mutta edelleenkin saman omistajan hallussa.

Tuolla "rällättiin" naapurin poikien kesken -80 -luvulla ja se lienee sytyttänyt minunkin kauan pinnan alla kyteneen mersuliekin :?:
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:
Ei se M123 nyt ihan huonoimmasta päästä ole... itse laittaisin M115-moottorisen 230:n vielä arvoasteikossa alemmas, siinä ei ole edes yksikeppisen kuutosen äänimaailmaa. M123 taisi olla viimeinen "vanhanaikainen" (=ei-läpihengittävä kaasari) bensamoottori Mersulla?
.
Entä 2-litrainen versio tästä aiheesta. Mahtaa olla vielä laiskempikin.

Ehkä 250 katsottiin aikanaan sopivaksi välimalliksi noiden "harmaakantisten" nelosten ja 2,8 -koneiden väliin, ennen kuin M102 istutettiin 123:een. Tokihan kutonen on kutonen, mutta ehkä 80-luvulla oli sittenkin hieman fiinimpää, jos nokalla oli ruiskukone, olkoonkin sitten 4-sylinterinen.

Varaosahuolloltaan M123 voi olla vähemmän helppo kuin M102, mutta harrastekäytössä tällä tai parin litran kulutuserolla sinne-tänne ei lie väliä?

Ainaki yksi M123 on muuten valjastettu muuhun käyttöön. Olen nimittäin joskus käynyt puoli-ostomielessä ajamassa 123:aa jossa 300D:sta oli tehty korinvaihto-250. Siis 250-kone ja 300D:sta koppa. Täysin läpikäyty kori siinä oli, ei ruosteen pilkkaa missään. Ulvova perä, puuratti ja tieto kv-historiasta saivat aikaan sen että enempää omistamisen halua ei syntynyt :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

manfredR kirjoitti:En tiedä meneekö offtopicciin, mutta....

Pitääkö tämän ikäisessä autossa käyttää lyijyn korvaus ainetta polttoaineen seassa? En ole varma onko ukkeli sitä käyttänyt aikojen saatossa.

Miten polttoaineen oktaanit? 95 on ilmeisesti vain kaasarinpesua varten?
Isoisä puheli, että auto tunnosti kulkevan rivakammin 99 bensalla kuin 98:lla pitänekkö paikkaansa? Ei kai tuommoista eroa huomaa näissä hevosvoimissa?
Nyt en puhu varmuudella, mutta...

Sanoikohan TimoL joskus, että lyijyttömän bensan seetirenkaat tuli vasta 1983, saatan kyllä muistaa väärinkin...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Mesedesi kirjoitti:
manfredR kirjoitti: Pitääkö tämän ikäisessä autossa käyttää lyijyn korvaus ainetta polttoaineen seassa?
Nyt en puhu varmuudella, mutta...

Sanoikohan TimoL joskus, että lyijyttömän bensan seetirenkaat tuli vasta 1983, saatan kyllä muistaa väärinkin...
Tässä viestiketjussa asiasta on väännetty mutta ei lopullista selkoa (mielestäni) tullut...vai tuliko :roll: .

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Voishan tuo olla viisasta käyttää, jos ei varmuutta ole. Ite oon käyttäny Shellin litkua; maksaa vähän toista kymppiä pullo ja riittää noin kymmeneen tankkaukseen, joten ei se bensa-mersulla ajamisen konkurssissa enää tunnu :roll:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
manfredR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:04

Viesti Kirjoittaja manfredR »

Pääsin tekemään enemmän tuttavuutta autoon ja sen historiaan kinkun syönnin lomassa.

Auto on tosiaan ollut Ruotsin suurlähetystön omistuksessa ja siellä käyttäjänä on ollut pappi (on voinut olla papilla suu messingillä moisesta työsuhde autosta) :P . Seuraava auton omistaja on pitänyt autoa muutaman kymmenentuhatta kilsaa jonka jälkeen auto siirtyi isoisälle vuonna -85. Minä olen siis virallisesti neljäs omistaja.

Selailin ohjekirjaa ja hevosvoimiksi ilmoitettiin 129PS auto on kuitenkin rekisteröity vuoden -80 loppupuolella jolloin tietojen mukaan on jo hevosvoimat nostettu 140:een. Tämä taisi olla jo vuonna -79 mistä saan nyt tietoon mikä on koneen tehoversio??
Homma vasta lapsenkengissä
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

manfredR kirjoitti:Selailin ohjekirjaa ja hevosvoimiksi ilmoitettiin 129PS auto on kuitenkin rekisteröity vuoden -80 loppupuolella jolloin tietojen mukaan on jo hevosvoimat nostettu 140:een. Tämä taisi olla jo vuonna -79 mistä saan nyt tietoon mikä on koneen tehoversio??
Aiemmin laittamasi runkonumeron perusteella hummia on 140.
kepa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 295
Liittynyt: Ma 02.06.2008 08:03
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja kepa »

tuli tännekki päin -77 250 bensa mese :)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

kepa kirjoitti:tuli tännekki päin -77 250 bensa mese :)
Laita lisää infoa laitteesta. Onko tämä se keltainen joka oli myynnissä?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
manfredR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:04

Viesti Kirjoittaja manfredR »

Leka kirjoitti:
manfredR kirjoitti:Selailin ohjekirjaa ja hevosvoimiksi ilmoitettiin 129PS auto on kuitenkin rekisteröity vuoden -80 loppupuolella jolloin tietojen mukaan on jo hevosvoimat nostettu 140:een. Tämä taisi olla jo vuonna -79 mistä saan nyt tietoon mikä on koneen tehoversio??
Aiemmin laittamasi runkonumeron perusteella hummia on 140.
Miten siitä koodista saa selville, että hevosvoimat on jo korotettu?
Homma vasta lapsenkengissä
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Miksikähän muuten W123:ssa on ylipäätään käytetty tuota M123 moottoria kun eikös joskus ollu 2,5 litrainen M114 motti vai onko tuo 2,8?Siinähän oli 7 runkolaakeria ja muutenkin ilmeisesti ihan ok motti?
Hämmennetään soppaa nyt sen verran, että M123 on 2.5 litrainen ja varustettu kokonaisella neljällä kampiakselin runkolaakerilla, kuten M127 2.2 litrainen ja muut saman moottoriperheen jäsenet. Mercedes perusteli aikanaan tuota neljää runkolaakeria pienemmillä kitkahäviöillä... ja varmaankin itselleen halvemmalla valmistettavuudella. Samaan piikkiin meni myöskin yksirivinen nokkaketju (joka muuten kannattaa tarkastaa ja päivittää kaksiriviseen jos mahdollista).

Muuta ongelmaahan noista vähemmistä runkolaakereista ei ole, kuin ehkä hieman heikompi kierroskestävyys, tosin kampiakseli oli täysillä painoilla verrattuina vanhojen 4-runkolaakeristen vajaaapainotteisiin. Mutta tuskin kierroskestävvyys tulee ongelmaksi harrasteautoissa, tuskin baanalla tulee enää kaasujalka suorana, lohko punaisena, noilla paineltua.

Tehot olivat alkuun 129 hp puristuksilla 1:8.7 ja syyskuun 1979 jälkeen 140 puristuksilla 1:9.0. Puristussuhde on muistaakseni merkitty moottorin runkonumeron viereen kreikkalaisella "Epsilon" merkillä (kolmonen väärinpäin)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kannattaa muuten muistaa, että noihin aikoihin kilpailija, eli BMW päivitti omat 320 ja 520-mallinsa nelosista kutosiksi. Että kyllähän Stuttgartistakin piti "pikkukutosia" löytyä. (Niin ja Audilla tuli 5-sylinterinen
vuonna '78 ).

Ja tämä sama perinne on loogisti jatkunut myös esim 260E (w124)-mallissa: ei ne tehot vaan "kutonen on kutonen....".
Ääni, vääntö, kestävyys. Tuo runkolaakerien laskeminen on ihan turhaa hommaa - en muista kuulleeni yhtään tapausta, että kone olisi tämän takia hajonnut, eli että se olisi jotenkin alimitoitettu. Tämä piirre vaan tuntuu olevan mainittu useassakin expertti-sivustossa (jotka kopioivat toinen toisiaan ).
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
kepa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 295
Liittynyt: Ma 02.06.2008 08:03
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja kepa »

Joo oli nettiautossa myytävänä se keltanen. Näyttäs olevan vielä aika hyvässä kunnossa vähän peltitöitä mutta ei muuta tarkotus olis saada museokilpii ens kesän aikana
w639 4x4
w129
w126
w124 x 2kpl
w123 x 3kpl (yksi lang malli)
Avatar
_W126_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 03.08.2006 16:49

Viesti Kirjoittaja _W126_ »

Mesedesi kirjoitti:
manfredR kirjoitti: Pitääkö tämän ikäisessä autossa käyttää lyijyn korvaus ainetta polttoaineen seassa?
Sanoikohan TimoL joskus, että lyijyttömän bensan seetirenkaat tuli vasta 1983, saatan kyllä muistaa väärinkin...
Jatkan hieman vielä tämän ketjun offtopic alakeskustelua koska kyseessä tuntuu olevan ikuisesti kuuma peruna.Olen myös pohdiskellut lisäaineen tarpeellisuutta omaan vm.1980 w126 autooni ja foorumin arkistoista löytyi seuraava loppukaneetti päivättynä 09.02.2006 asiaan liittyen:

"Vastasivat MB Classic Centeristä seuraavaa:

Dear sir,
Can you help me with the following question
I wish to know if unleaded fuel is OK with the following old mercedes cars:
450SEL (M117.986) year -80 and
280E(110.988) year-82 and
230E (M102)year-82

Is a lead substitute additve to the fuel necessary to use with these cars?
thank you for your answer
Regards, Tomi Toratti

Ja MB Classic Centerin vastaus:

Dear Sir,

Your question about the use of unleaded fuel is easy to answere:
All Mercedes-Benz cars (pre-war and post-war) have absolutely no problems with unleaded fuel.

We recommend to use fuel with an octane rating of 98 (ROZ) for every type and also a regular control of the valve clearance, twice as much as specified by the factory.In our experience no additional lead substitute additive is necessary.

A normal use of the car is required, of course.

We hope this will help , please feel free to ask if you have further
questions.

Mit freundlichen Grüßen /Kind regards

Andreas Hosch
DaimlerChrysler AG
Mercedes Car Group
Brand Communications
Mercedes-Benz Classic Center
000/R051 - MK/CL
70546 Stuttgart
Phone: +49 (0)711 / 17 -8 40 40
Fax: +49 (0)711 / 17 -8 34 56"

Kun vastaus ihan sieltä Stuttgartista ja Mercedes-Benz Classic Centeristä asti niin kaiken järjen mukaan asian pitäisi olla loppuunkäsitelty,vaikka täytyy myöntää että itseäkin kalvaa joskus pieni entä jos kuitenkin tunne.Eli vastauksen perusteella voi huoletta ajella ilman lisäaineita, toisaalta saattaa olla että kuitenkin ihan varmemmaksi vakuudeksi lorautan ainetta sekaan kun kilometrit kuitenkin niin vähäisiä eikä turhasta käytöstäkään haittaa kuin korkeintaan pientä ylimääräistä rahanmenoa.

Jos jollakin MB Classic Centerin tarjoamasta vastauksesta poikkeavaa kenties tuoreempaakin tietoa niin mielenkiintoista olisi kuulla.
Vastaa Viestiin