220 1969

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Kyllä on hieno tuo Aapo.T:n 220 .

Varsinkin kun näin sen ensimmäistä kertaa oikein läheltä tuolla Classic Motor showssa :!:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Pontus kirjoitti:
Kyllä on hieno tuo Aapo.T:n 220 .

Varsinkin kun näin sen ensimmäistä kertaa oikein läheltä tuolla Classic Motor showssa :!:
Taisit sekoittaa sen tohon rivissä olevaan 230:seen.

220 menee hitsattavaksi viikonpäästä, niin ei enää tarvi polkea vauhtia. :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Aapo.T kirjoitti:
Pontus kirjoitti:
Kyllä on hieno tuo Aapo.T:n 220 .

Varsinkin kun näin sen ensimmäistä kertaa oikein läheltä tuolla Classic Motor showssa :!:
Taisit sekoittaa sen tohon rivissä olevaan 230:seen.

220 menee hitsattavaksi viikonpäästä, niin ei enää tarvi polkea vauhtia. :lol:
Ei kyllä se oli tuo 220.

Autosi kuitenkin liikkuu niin paljon tuota Ruskeasuo - Pikku huopalahti väliä että kyllä mä tuon rekkarin tunnistan :wink: :lol:

On toi paljon hienompi kuin mun pystäri :!:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Nyt on takaistuin purettu irti ja valmiina hitsaukseen. Kuvia ei raadosta viitti laittaa, sitten jälkeenpäin vasta :lol:
Kunnostin ohjauksen osia liottamalla niitä sitruunahapossa ja senjälkeen maali päälle:

http://koti.welho.com/aaptervi/220/varret.jpg


ovat kuin uudet. Tosin olisi pitänyt valita pikimusta väri tuon metallinmustan sijasta. Maali on vasaralakkaa. 8) Näin käsittelen vielä olka-akselit, Tukivarret on hiekkapuhallettava.
Miten etualatukivarren pallonivel on kiinni? Vaihdan ne myös.

EDIT:
http://koti.welho.com/aaptervi/220/vararengas.jpg
Vararenkaani on kovin kaunis, alkuperäinen 250:sen kumi 73 joulukuulta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kertokaas onko kaikissa 115:ssa sama etunapa? tai käykö 115:sen etunapa w114:seen.

http://koti.welho.com/aaptervi/220/etunapa.jpg
tommoset putsailin, en vain tiedä sopisiko kumpaankaan autoista :roll:
Jossain diiselissä kai olleet.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

W114 ja W115 etunavat on samat. Ja vähän kaikki alustassa muutenkin. Kyselin oikein virallisen todistuksen KL-varaosista kun turbotettavalle pystärille verrokkiautoa hajeskelin, katsastusmiehen "mieliksi".
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ehkä se katsastusmies ajatteli ettei 115 vakioalusta ole tarpeeksi vahva :lol: Liekö missään eurooppalaisessa autossa noin järeetä alustaa :shock:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Ei kun se oli pölvästi. Alko rähiseen ekaks siittä, että "no onko muka tässä korimallissa ollut turboahdettuja moottoreita". Mihin minä rauhallisesti, että "ei, AKEn säädösten mukaan sillä ei ole merkitystä".

Sitten saatiin aikaiseksi mielenkiintoinen väittely siitä, onko W114 ja W115 samoja automalleja, l. voidaanko verrokkiautona pitää W114aa. Tää siitä syystä, että onko turbotetun pystärin verrokkimoottorina pidettävä mitäkin.

Yms mums. hain sitten kumminkin osavertailun vaikka turbottaminen unohtui ajan puutteessa.
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Aapon Mersu bongattu tänään Rajamäellä rompepäivillä.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

petri kirjoitti:Aapon Mersu bongattu tänään Rajamäellä rompepäivillä.
Sieltä tarttu mukaan Grundig autoradio ja sileät takavalon lasit 8)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Aapo.T kirjoitti:
Sieltä tarttu mukaan Grundig autoradio ja sileät takavalon lasit 8)
Mulla tarttui mukaan Hirscmannin teleskooppiantenni omaan pystylamppuun 8)
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Bensamittarin osoitin pomppii ikävästi, onko tankkianturi itsessään purettavissa puhdistusta varten? Tankissa on myös ikävä lommo, voiko hakata tämän suoraksi siitä tankkianturin reijästä käsin? Jos kaksi vikaa saisin korjattua samalla kerralla.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Aapo.T kirjoitti:Bensamittarin osoitin pomppii ikävästi, onko tankkianturi itsessään purettavissa puhdistusta varten? Tankissa on myös ikävä lommo, voiko hakata tämän suoraksi siitä tankkianturin reijästä käsin? Jos kaksi vikaa saisin korjattua samalla kerralla.
Eikös sen tankin anturi ole siinä tankin päällä. Onko pystärissä samalla lailla tankki kuin 123:ssa? W123:ssa se irtoaa kun ottaa ensiapulaukkukotelon pois ja pihdeillä tai tarpeeksi isolla avaimella ruuvaa irti. Itselläni oli farmari 123:ssa anturi täynnä moskaa ja yksi lanka oli poikki. Siinä anturissa menee muistaakseni kolme lankaa ja on helppo putsata kun ottaa vain irti.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tankki on takakontin lattian alla, elikkäs auton pohjassa kaiken säiden armoilla, mutta anturin saa takakontin kautta ulos ja on malliltaan pitkä sylinteri jonka juuressa pieni reikä tms. Meinaan voisin viikonloppuna putsata jos sen itse anturin saa purettua.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

http://koti.welho.com/aaptervi/250/valmisnapa1.JPG

Kuvan tiiviste on aivan erilainen mitä vanha oli, vanha oli kuminen mutta tämä on vain peltinen. Onko kuitenkin vääränmallinen, listan mukaan ostin oikean osan :oops: Tuntuisi olevan millin liian iso paikalleen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tähän asti kertyneitä kustannuksia:

Etulattian hitsaus 180 e
Pakoputki 200 e
Tuplapuskuri 100 e
Kerhomerkki 38e
Sulat +varret yhteensä ~80e
Takakontin kahva 18e
Takakontin tähti ~15e
Sisävalo 24e
Pölykapseli 0e
Ovivalon kytkin 10e
Mittarivaijeri 29e
Virta-avain 29e
Avaimenperä 7,5e
Maskin listat 15e
Antenni 15e
Becker radio 109e
Kaiutin 25e
Bitumilevyä 14e
Mp3 soitin 20e
Lämppärin vipu 46e
Ratti 56e
Ovivalon kytkin 10e
Rek.kilven valot 22e
Helmakotelo 20e
Kytkin työ ja pääsylinteri 98e
Kytkinremontti yms 981e
Pohjan hitsausta 320e
Ikkunaveivin muovi 5e

Loppuja ei muista, yht noin 2500e kahdelle vuodelle.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Minenoo laskenut kustannuksia. Ihan kamalasti on tullunna täydellisen koneremontin, hitsauksen, Getragin ja kaikenmaailman varaosien ym. kanssa.

Varmaan tonnin auto tullut maksamaan 6 000 -7 000 €. Enpä murehdi, ajelu on mukavampaa kuin vastaavanhintaisella uudemmalla ajokilla tai moottoripyörällä.
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mun työ ei elätä joten noi on suuria summia :lol:
Huomisesta palkasta jää sen verran että voin käydä näyttämässä autoa katsastuskonttorilla :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Terve!

Aapo hei, minä en ole kanssa pitänyt kirjanpitoa kun rakensin tuon oman museoauton, mutta tässä nyt karkea laskelma;

kanta-auto, 500 e
maalaus (itse tein viikon pohjia) 400 e
Sisustus autoon 430 e, mukana tuli 240 d missä oli virheetön sisustus, HUOM!
Laturi samasta autosta
Koiranluut eteen, 60 e
Jarrusatulat taakse 120 e

Sitten on noita vara autoja hommattu perkeleesti, halvempaa ostaa koko auto kuin jokin irto-osa. Siksi noita romuja (aarteita) on piha täynnä. Aapo, Petteri, Masa jne. sen jo tietääkin kaupoilla käyneenä.

Osittain siksi en mitään juutalaishintoja osista pyydäkään, autetaan kaveria jos siihen on tarvis.

Mutta mutta, tänään 2 viikon hitsaussessioiden jälkeen museomese meni katsastuksesta läpi, katsastusmiestä lainaten "tiukassa iskukunnossa".

Kaikki(han) on loppeenlopuksi kiinni omasta perseestä ja viitseliäisyydestä, täysin ummikkona myös minä aloitin nämä hommat neljä vuotta sitten. Välillä on hieman vituttanut kyllä ruuvata esim. kivimäelle takakelkkaa irti lumihangessa mökillä -15 asteen pakkasessa mutta harrastus vie aikaa.

Pitää lähteä museoautolla huomenna vähän ajamaan pitkin Varsinais-Suomea.

Huom2: päästömittaus koskee näköjään vuosimallin 80 autoja vielä, myös museoautoja. No, 2.1 riittää savutusarvoksi vanhassa dieselissä. Lähes vuoden seisonnan jälkeen oli jopa ajettu 50 km, tänä kesänä ei vielä yhtään... :shock:
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

250:seen on menny varmaan aivan järjettömästi rahho,
kojelaudan sininen ritilä makso 120e
Koneeseen tulee täys remontti ja ylikokomännät.
Hitsaus makso jotain 1500e
On siinä uuet ovetki.
Vastaha sitä on 10v rakennettu
:lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Joo. Mulla olisi ollut sulle nyt varakone. Huomattavasti halvempi kuin tuo nykyisen parsiminen. No, koneita tulee, koneita menee.

Minä olisin hitsannu sen tonnilla :D
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kaikki rahat meni kytkimeen ja huomenna katastus edessä :twisted:
Ajan järveen koko paskan :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Aapo.T kirjoitti:Kaikki rahat meni kytkimeen ja huomenna katastus edessä :twisted:
Ajan järveen koko paskan :lol:
Et kai sä oo tosissas :!: :shock: :lol: :lol:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Pontus kirjoitti:
Aapo.T kirjoitti:Kaikki rahat meni kytkimeen ja huomenna katastus edessä :twisted:
Ajan järveen koko paskan :lol:
Et kai sä oo tosissas :!: :shock: :lol: :lol:
On semonen pohja tossa autossa että on aika moinen tilkkutäkki :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Läpi meni, vain takakaaresta korjauskehotus :roll:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Aapo.T kirjoitti:Läpi meni, vain takakaaresta korjauskehotus :roll:
No sentään meni läpi :wink:

Mua jo pelottaa ens vuoden katsastus, omassa pystärissä on kanssa hiukan nuo takalokarit hiukan huonossa hapessa. :cry: :oops:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

jusa82 kirjoitti:Välillä on hieman vituttanut kyllä ruuvata esim. kivimäelle takakelkkaa irti lumihangessa mökillä -15 asteen pakkasessa mutta harrastus vie aikaa.
No mutta kyllä kannatti rehkiminen! Kiitos! Kelkka on nyt puhallettu ja maalattu, puslat uusittu ja ensi viikolla hikoilen +25 asteessa asennellen.. 8)
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Sama homma eessä plus että se palkki pitää vaihtaa.

Katastusmies oli varmaan polkenu jarrua kaikilla voimillaan testerissä, nyt jarrunestettä vuotaa takana putken ja letkun saumasta.
Jos sunnuntaina ei sada niin tiedossa taakse putkiremontti, paras vaihtaa kaikki.

Kytkin ja kone toimii nyt vallan loistavasti. Jotain nykimistä on joskus vaihdossa, varmaan johtunee kuluneista kumeista.

Havaittu myös että kaasarin laippa on halki ja semmonen kumiputki toiselta puolelta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Bongasin sut tänään aurooran sairaalan risteyksessä :!:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Pontus kirjoitti:Bongasin sut tänään aurooran sairaalan risteyksessä :!:
Joo kävin kaverilta hakemassa yhen kellon siitä manskulta.
8)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin