220 1969

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Taakse vaihdettu nyt jarruputket ja jarruletkut.
Harvinaisen paska systeemi näissä vanhemmissa että tukivartta pitkin kulkee oma putkensa :twisted:
Tarvitsisin niitä jousia jotka pitää putkia paikallaan telineessä.
Ja takatukivarteen joutuu askartelemaan uuet telineet.
Oikea takatukivarsi on senverran puhki että siinä ei ole sitä seinämää jälellä jousikupissa yläpuolelta tarkasteltuna.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mikä on moottorin päällä olevassa huohotin systeemissä semmonen musta pönttö? kone on m115. meinaan, eikös se aikanaan huohota sinne kaasariin kaiken lian ja silloin kaasari juuttuu. Kaasari oli pikkasen likanen, tosin mäntä liikkuu normaalisti, putsasin kaiken mitä voin ja päältäpäinkin hammasharjalla. Tilasin kaasarin laipan ja imuputken kumin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Hyvin sä Aapo vedät hei. Ei nyt, minäpä tarkisteken huomenna mikä se pömpeli on, on meinaa yksi vastaava moottori tuossa peräkärryn päällä jouten.

Tai jos katsot vähä korjausoppaasta mikä se on nimeltään, sieltähän se selviää
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kytkimen säiliön letku murtui poikki ja nesteet valu pellolle, vaihoin letkun itte ja ilmasin mitä voin, huomenna käyn antamassa palautetta korjaamolle :twisted:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Halvalla ei saa kuin paskaa, eikö se näin ollut.

No, ei nyt, kyllähän jos vuosimalli on 69, niin autohan porsii joka päivä eri paikasta jos sitä ei täydellisesti kunnosta.

Se on vain vanha lainalaisuus, materiaali väsyy. Rumilus -nimimerkki tietää vissii aika paljon esim. tosta metallin väsymisestä. Muistaakseni se oli se nimimerkki, ketään syyllistämättä. :shock:

OT: Aapo, on muuten runkopalkki ehjä noissa omissa pystylampuissa, pienet reiät löytyy pakoputken kohdilta, kuten 123:ssakin, mutta muuten kovaa kamaa. Voisit tulla kaupoille :D
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ostin kaasuttajan laipan vehosta koska nykyinen näytää jo aika revenneeltä.
Palvelu on kyllä heikentyny siinä lafkassa.
Miten sujuu vaihto? kuuluuko laippaan laittaa jotain tiivisteainetta?
Meinaan siinä on se ihme bakeliittilaippa, en tiedä lähteekö ehjänä irti?
Haitarikumi kaasariin maksoi vaivaiset 15e
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

http://koti.welho.com/aaptervi/220/takaa1.jpg

Köh, kittaukset tulee tehdä vielä joskus uudelleen, mutta on ainaki reijät ummessa. Roiskeläpät lisätty jokanurkkaan. 8) Moottoritilan kiillottelu etenee hyvää vauhtia, osia on putsattu hammasharjalla jo kuukauden.

http://koti.welho.com/aaptervi/220/kone.jpg
Rintapellin eriste pitää liimata uudelleen.

(siis homma ei ole vielä läheskään valmis, hinkkaamista riittää kuukausiksi)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mistä malleista sopii tankkianturi tuohon 220 bensaan? tankki taitaa olla sama 65l varmaan kaikissa w115?

Edit: bensa w115 ja diesel
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ostin pari varaosaa:

http://koti.welho.com/aaptervi/220/varaosat.JPG

EDIT: Maalailen myös uudet käytetyt tukivarret, vanhat varret on puhkiruostuneet :roll:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Aapo.T kirjoitti:Ostin pari varaosaa:

http://koti.welho.com/aaptervi/220/varaosat.JPG

EDIT: Maalailen myös uudet käytetyt tukivarret, vanhat varret on puhkiruostuneet :roll:
Laatikossa majailee siis puslaa ja niveltä alustaan ja peräntuentaan. :)
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Niin majailee 8) Vielä tarvin renkaat ja iskarit.
Taitaa olla niin että iskarit on kuluneet kun tuntuu tärähtävän kuopissa ikävästi ja töyssyihin joutuu hidastamaan reilusti, jousissa kyllä on ytyä.
15.000 km on tullu nyt ajettua kahdessa kesässä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

osta multa uudenkarheat renkaat valmiiksi ruosteettomilla vanteilla, 80 e pitäisi saada, 175/75
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

No katotaan.
http://koti.welho.com/aaptervi/220/yl%e4varsi.JPG

Noista tulee ihan hyvät 8)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

http://koti.welho.com/aaptervi/220/takavarsi.jpg

Noniin, uusin nuo puslat, tosin ihan turhaan kun ne oli hyvät.
Kumit oli hankalat poistaa (ei onnistu lyömällä) joten käytin tavallista ulosvetäjää. Uudet puslat meni sisään isolla puupuristimella ja ulosvetäjällä.
Vähän maalia pintaan. Vielä katkenneen ruuvin poraus ja kierteytys,
ja sama operaatio toiseen varteen. Etu-ylävarret sain valmiiksi, yläpalloniveliä on muuten kahta versiota. Enää tarvii etu-alavarret kunnostaa niin jussi pääsee vaihtamaan osat :roll:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Vaihdoitko laakeritkin kun jarrukilpi on poistettuna?

Uuden laakerin paikalleenkiristäminen on neuroottisinta hommaa mitä olen tehnyt!
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Laakereihin en ole kajonnut, toivottavasti ovat hyvät. Kilpi täytyy varmaan kiinnittää leikkaamalla se ensin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Aapo.T kirjoitti:Kilpi täytyy varmaan kiinnittää leikkaamalla se ensin.
?? :shock: Miks se pitäis leikata?
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Jos ei oo laagerin kirimistyökalui, ni jääks muut vaihtoehtoo ku säraa ja hitsaa?

Anteeksi puhekieli.
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Jos ei oo laagerin kirimistyökalui, ni jääks muut vaihtoehtoo ku säraa ja hitsaa?

Anteeksi puhekieli.
No sillon tietty.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tohon kapistukseen pitäisi vaihtaa se takakannake, on ruostunu puhki, onko joku tehny moista korjausoperaatiota? Meinaan, en halua että perä tippuu tielle :)
Maalasin toisenkin tukivarsista, nyt molemmat takavarret on muuten valmiit mutta molemmista pitää porata katkenneet iskarinpultit veke.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Perän kannatintako meinaat? Juu, vaihdettu on perän vaihtoruljljanssin yhteydessä. Yllättävän kettumainen homma, oli sitten niimmaan perusteellisen tiukassa ne ruostuneet pultit, että itku meinas päästä. En nyt suoraan sanoen muista miksi pulttipyssy tuohon tarkoitukseen ei sopinut, vai muistako väärin.. :roll:

Näin varmaan onnistuis: avaa yks tai kaks (17 mm. vai 19 mm.) perän kannakkeen läpi kanteen menevää pulttia, jotka on ihan saatanan tiukassa.

Tunkkaa perä kiinni pohjaan, sitten ne 13 millisellä kannalla olevat 4 pulttia, millä kannake on kiinni pohjassa, jotka on ihan saatanan tiukassa taas. Pyyhi välillä hikeä otsaltasi, joka kihoaa pelosta että pyöristät jonkun niistä äärimmäisen väärän kokoisista pulteista.

Laske tunkista ja vaihda tuore kannatin ja kiinnitä se perän takakanteen, tunkkaa takaisin ylös ja ährää tuskassa pultteja kierteisiin mihin ne ei tahdo kiusallakaan mennä. Ensin löllölleen ja kiristys sitten kun kaikki on paikallaan.
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tarttisin kans pelkääjän etuoven tuuletusikkunan tiivisteen siisti käytetty riittää, nykynen on muruina ja vuotaa suhisee. Uusi kumi maksaa 77e joten se on vielä tässä vaiheessa vähän liikaa :?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Olisi tuolla netissä myynnissä mersun iskarit, onko niin että takaiskarit on periaatteessa samat kaikissa 115,123,126? Entä miten edessä? Kun ei ole ihan varma siitä mihin malliin ne sopii. :roll:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Aapo.T kirjoitti:Olisi tuolla netissä myynnissä mersun iskarit, onko niin että takaiskarit on periaatteessa samat kaikissa 115,123,126? Entä miten edessä? Kun ei ole ihan varma siitä mihin malliin ne sopii. :roll:
Etuiskarit pitäisi käydä mitoiltaan W115, W114 ja W107 keskenään. Sitten taas W123, W116 ja w126 on keskenään sopivat. Jäykkyyksistä en nyt ole varma...

Takaa en osaa sanoa mittään. Motonetti kertoo notta W115 ja W123 T on samat :? .

Voihan vaikka detalin sivuilta katella numeroita mutta mersun numerot saattaa olla eri vaikka osa paikalleen sopisikin (pois lukien vaimennuksen teho - eli varmaan ässässä on jämympi kuin W14/W123).

Juu näyttäs vielä mbclassicsin sivuilla olevan paljon iskareita - siitä vaan vertailemaan numeroita :wink: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Vertailin juu ja huomasin että etuiskarin alakiinnitys on eri levynen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Selvittelin taannoin Bilstein-iskareiden koodistoa. Muistankohan enää itsekään; jokaiseen malliin on omansa, ja näitä on kahden- tai kolmenlaisia; comfort, (sport) ja vahvistettu heavy-duty.

Esimerkiksi W115 240 D:hen on Bilsteineja tarjolla eteen (B36) kahdenlaisia, B36 0525 tavallinen comfort ja B36 0526 vahvistettu.
http://www1.carparts-cat.com/webkat.asp ... 004&ROOT=1

KL-varaosissa myytävä "W123 ja W115" iskari ainakin Jyväskylässä on vahvistettu W123 300D:n iskari. Sellaiset takaiskarit myin Sergeylle ja tuntui olevan jämyilyyn tyytyväinen..

EDIT. Bilsteinin product finderin aloitussivu löytyy tuolta:
http://www1.carparts-cat.com/webkat.asp ... 004&ROOT=1
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tilasin sachsit siis.
Tuning on yliarvostettua ja nukuttaa aina kattella semmosia isoja vanteita joten tilasin 175/80/14 vakiopyörät:

http://koti.welho.com/aaptervi/220/barum

(ei vielä vanteilla)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Pohjaremonttia varten kaikki osat nipussa.

Ostaisin käytetyn pelkääjän tuuletusräppänän jossa olisi kumi käyttökelpoinen. Sillä pärjäis parivuotta?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Noni

Kuva


Lähes täydellinen huoltokirja löytyy. Nyt kulkee uusilla iskareilla mukulakivilläkin pehmeästi. Ja menee suoraan kuin juna. Onneksi tajusin lisätä öljyä simpukkaan, keveni ohjaus ja palautus parani. Nyt se on normaaliajossa kuin olisi tehostettu, on sen verran kevyt.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: 220 1969

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

IMG_20220808_171905.jpg
Aapo on ylläpitänyt ja entrannut hienosti tätä 220:ä vuosien varrella! Viikko sitten se pääsi Lapin lääniin jatkamaan harrasteautona oloa (tuskin kehtaan talvella ajaa :geek: )
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut kerosiini, Su 14.08.2022 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Vastaa Viestiin