W126 ASD tietäjää
W126 ASD tietäjää
Moro, laitoinkin jo varaosapalstalle kysymystä, mutta kyselen vielä jos olisi tietäjiä paikalla niin saisi varmistuksen.
Eli W126, M103 moottorilla kyseessä. Autossa on ASD muttei tasonsäätöä.
Alkutilanne: Epäilys, että asd perä ei toimi kuten kuuluu. Aletaanpa tutkimaan.
1. toimenpide: Täytetty noin 20 vuotta tyhjänä ollut hydraulisäiliö oikealla hydrauliöljyllä. Pinta ei laske, mutta aineet pysyy säiliössä.
2. toimenpide: Vaihdettu ehjä polttimo asd valolle mittaristoon palaneen tilalle.
3. toimenpide: Nollattu vikakoodit. Näillä saatu asd merkkivalo palamaan kuten kuuluu. Eli kun virrat kääntää päälle, merkkivalo syttyy ja kun starttaa niin sammuu ja kun autolla ajaa ja se sutii niin kolmio syttyy ja sammuu kun sutiminen loppuu.
4. toimenpide: Auton peräpää ilmaan ja vaihde päälle tyhjäkäynnillä. Takarenkaan takapuolella oleva magneettiventtiili napsahtaa ja kun auton laittaa vapaalle niin muutaman sekunnin päästä magneettiventtiili napsahtaa uudelleen. Oletan, että tältä osin toimii kuten kuuluukin.
5. toimenpide: Uudelleen auto käynnissä peräpää ilmaan vaihde päällä ja perän ilmausnippa auki. Ei tule öljyä. Nippa takasin kiinni.
6. toimenpide: Autolla ajettu testilenkkiä pari sataa kilometriä. ASD valo syttyi ajon aikana. Vilkutuksien 8kpl mukaan vika joko ASD-venttiili, yj-rele, jarruvalokatkaisija.
7. toimenpide: Vaihdettu uusi tarvike yj-rele ja uusi tarvike jarruvalokatkaisija ja nollattu koodit. Vikavalo ei sen jälkeen syttynyt noin 50km koeajolla (viime kerrallakin vaati enemmän ajoa).
8. toimenpide: Löysätty auton käynnissä ollessa pakosarjan kohdalta asd paineputken liitos. Ei tullut öljyä. Samalla huomattu, että imusarjan alapuolelle tehty jokin klemmariliitos hässäkkä paineputkeen. Eli vaikka paine tulisi pumpulta niin luulen, että tuosta tulee vuotamaan.
9. toimenpide: Löysätty auton käynnissä ollessa suoraan asd/tandempumpulta painepuolen banjopulttia. Öljyä tulee muutama tippa ja edelleenkin asd hydraulisäiliö on täynnä.
Sitten kysymykset:
-Käykö ohjaustehostimen pumpuksi vaikkapa w124 tai w210 pumppu? Niissä eri painearvoja kyltin mukaan ainakin ohjaustehostimelle? Onko asd:lle aina samat paineet jos pumpun kyljessä olevassa kyltissä sitä ei kerrota?
-Voiko letkua teetättää hydrauliikkaliikkeessä, jos siihen saa paineenalentimen tehtyä? Minkälainen paineenalennin on tehtaan letkussa ja paljon se laskee painetta?
-Tuomas
Eli W126, M103 moottorilla kyseessä. Autossa on ASD muttei tasonsäätöä.
Alkutilanne: Epäilys, että asd perä ei toimi kuten kuuluu. Aletaanpa tutkimaan.
1. toimenpide: Täytetty noin 20 vuotta tyhjänä ollut hydraulisäiliö oikealla hydrauliöljyllä. Pinta ei laske, mutta aineet pysyy säiliössä.
2. toimenpide: Vaihdettu ehjä polttimo asd valolle mittaristoon palaneen tilalle.
3. toimenpide: Nollattu vikakoodit. Näillä saatu asd merkkivalo palamaan kuten kuuluu. Eli kun virrat kääntää päälle, merkkivalo syttyy ja kun starttaa niin sammuu ja kun autolla ajaa ja se sutii niin kolmio syttyy ja sammuu kun sutiminen loppuu.
4. toimenpide: Auton peräpää ilmaan ja vaihde päälle tyhjäkäynnillä. Takarenkaan takapuolella oleva magneettiventtiili napsahtaa ja kun auton laittaa vapaalle niin muutaman sekunnin päästä magneettiventtiili napsahtaa uudelleen. Oletan, että tältä osin toimii kuten kuuluukin.
5. toimenpide: Uudelleen auto käynnissä peräpää ilmaan vaihde päällä ja perän ilmausnippa auki. Ei tule öljyä. Nippa takasin kiinni.
6. toimenpide: Autolla ajettu testilenkkiä pari sataa kilometriä. ASD valo syttyi ajon aikana. Vilkutuksien 8kpl mukaan vika joko ASD-venttiili, yj-rele, jarruvalokatkaisija.
7. toimenpide: Vaihdettu uusi tarvike yj-rele ja uusi tarvike jarruvalokatkaisija ja nollattu koodit. Vikavalo ei sen jälkeen syttynyt noin 50km koeajolla (viime kerrallakin vaati enemmän ajoa).
8. toimenpide: Löysätty auton käynnissä ollessa pakosarjan kohdalta asd paineputken liitos. Ei tullut öljyä. Samalla huomattu, että imusarjan alapuolelle tehty jokin klemmariliitos hässäkkä paineputkeen. Eli vaikka paine tulisi pumpulta niin luulen, että tuosta tulee vuotamaan.
9. toimenpide: Löysätty auton käynnissä ollessa suoraan asd/tandempumpulta painepuolen banjopulttia. Öljyä tulee muutama tippa ja edelleenkin asd hydraulisäiliö on täynnä.
Sitten kysymykset:
-Käykö ohjaustehostimen pumpuksi vaikkapa w124 tai w210 pumppu? Niissä eri painearvoja kyltin mukaan ainakin ohjaustehostimelle? Onko asd:lle aina samat paineet jos pumpun kyljessä olevassa kyltissä sitä ei kerrota?
-Voiko letkua teetättää hydrauliikkaliikkeessä, jos siihen saa paineenalentimen tehtyä? Minkälainen paineenalennin on tehtaan letkussa ja paljon se laskee painetta?
-Tuomas
Viimeksi muokannut _keitto_, La 08.02.2025 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W126 ASD tietäjää
Yksi mahdollinen vika on että tandempumpusta on ASD puolen siiveltä putkisokka poikki ja se ei näin ollen tuota painetta. Yhdestä 300TE 4maticista kokemus vastaavanlaisesta oireilusta. Systeemi "toimi" mutta öljy ei liikkunut.
Uusi putkisokka pulttiliikkeestä tjms tyyliin eurolla, pumppu kasaan ja kovaa ajoa
Uusi putkisokka pulttiliikkeestä tjms tyyliin eurolla, pumppu kasaan ja kovaa ajoa
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: W126 ASD tietäjää
Letkussa ei ole paineenalenninta, eikä sellaista ole olemassakaan. W124 vastaava letku oli erikoinen, letku suunnilleen sellaista kuin ilmastoinnin letku ja täytetty n. 3 sentin mittaisilla muoviholkeilla ilmeisesti jonkun äänen vaimentamisen takia. Ne liittimet on ruuvattavaa mallia eli putkitongilla kiinni siitä holkista ja tavallisella lenkkiavaimella ruuvaa pään irti, ja sitten se holkki ruuvaantuu letkun päältä irti. Liittimet sopi suoraan tavalliseen liukaspintaiseen 1/2" hydrauliikkaletkuun, liittimessä oleva jenka on hienompi kuin virallisessa puolen tuuman ruuvattavassa liittimessä mutta jos se alkuperäinen viritys kestää niin kestää tuokin varmasti. Onko letkun suojana vaahtomuovinen eriste, jos on niin justiin samanlaista löytyy puuilosta jos haluaa tehdä oikein hienosti.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W126 ASD tietäjää
Ei paljon lisättävää edellisiin vastauksiin, paitsi että: ehjä alkuperäinen paineputki pumpulta pitäisi löytyä, samoin pumppu. Aika hurja kuvitella, miltä pumpun sisuskalut näyttävät, jos 20v on pyöritetty ilman öljyjä. Aina ei voi ymmärtää, mitä ihmisten päässä liikkuu...
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W126 ASD tietäjää
Taisi löytyä 210- alkuinen pumppu tuohon käytettynä, voisi sen nakata paikalleen ja purkaa pumppu. Oliko minkälainen homma tarkistaa tuo putkisokka? Pitääkö räjäyttää koko pumppu vai lähteekö pelkkä etuosa irti missä asd pumppu on?kerosiini kirjoitti: ↑La 08.02.2025 14:35 Yksi mahdollinen vika on että tandempumpusta on ASD puolen siiveltä putkisokka poikki ja se ei näin ollen tuota painetta. Yhdestä 300TE 4maticista kokemus vastaavanlaisesta oireilusta. Systeemi "toimi" mutta öljy ei liikkunut.
Uusi putkisokka pulttiliikkeestä tjms tyyliin eurolla, pumppu kasaan ja kovaa ajoa
Re: W126 ASD tietäjää
S202 kirjoitti: ↑La 08.02.2025 16:49Letkussa ei ole paineenalenninta, eikä sellaista ole olemassakaan. W124 vastaava letku oli erikoinen, letku suunnilleen sellaista kuin ilmastoinnin letku ja täytetty n. 3 sentin mittaisilla muoviholkeilla ilmeisesti jonkun äänen vaimentamisen takia. Ne liittimet on ruuvattavaa mallia eli putkitongilla kiinni siitä holkista ja tavallisella lenkkiavaimella ruuvaa pään irti, ja sitten se holkki ruuvaantuu letkun päältä irti. Liittimet sopi suoraan tavalliseen liukaspintaiseen 1/2" hydrauliikkaletkuun, liittimessä oleva jenka on hienompi kuin virallisessa puolen tuuman ruuvattavassa liittimessä mutta jos se alkuperäinen viritys kestää niin kestää tuokin varmasti. Onko letkun suojana vaahtomuovinen eriste, jos on niin justiin samanlaista löytyy puuilosta jos haluaa tehdä oikein hienosti.
No tämäkin oli foorumilta etsittyä tietoa, joku oli teetättänyt letkun ja sen jälkeen oli joku "naputus" alkanut kuulumaan ja oli korjaantunut alkuperäisellä letkun vaihdolla. Omasta autostani purin letkun pois ja se hässäkkä mikä sinne oli tehty oli pelkät jatkopalat klemmareilla kiristetty. Luulen, että vuotanut ja siksi säiliö ollut tyhjä. Pitää käydä hydrauliliikkeessä teettämässä siihen oikea liitos niin letku on sitten paineenkestävä ja ehjä. Letkun suojana sellainen muovinen eriste mikä lie ja se on tallessa.
Re: W126 ASD tietäjää
Niin näköjään letkun saakin tehtyä pelkällä liitoksella. En tosin tiedä miksi alunperin letku mennyt poikki/vuotanut. Liitosta vailla kuten kirjoitinkin. Ja itsekin luulin, että pumppu leikkaa kiinni kun käy kuivana. Mutta vaikuttaisi siltä, että ohjaustehostimen puoli voitelee laakerin. Pientä ääntä pumppu kyllä pitää muttei mitään erityisen voimakasta. Ja varmasti jäänyt korjaamatta kun lukkoperähän toimii jonkinlaisella lukolla ilman painettakin, ei tosin 100% mutta kuitenkin.Karel kirjoitti: ↑La 08.02.2025 20:52 Ei paljon lisättävää edellisiin vastauksiin, paitsi että: ehjä alkuperäinen paineputki pumpulta pitäisi löytyä, samoin pumppu. Aika hurja kuvitella, miltä pumpun sisuskalut näyttävät, jos 20v on pyöritetty ilman öljyjä. Aina ei voi ymmärtää, mitä ihmisten päässä liikkuu...
Re: W126 ASD tietäjää
Nyt en kyllä muista tarkemmin koko purkua ollenkaan kun tästä on jo aikaa 16vuotta


190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Re: W126 ASD tietäjää
Asd:ssä ei ole mitään lukkoa ilman öljynpainetta. W123 tasonsäätö alkas toimia kun säiliön täytti että kai se vähän pumpusta riippuu, land roverin kallistuksenvaksimeen liittyvä pumppu leikkasi aika juhlavasti kiinni kun vuoti öljyt pois.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W126 ASD tietäjää
Ainakin 126:ssa pitäisi tietojen mukaan olla n. 25% kitkalukko ilman painetta.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W126 ASD tietäjää
Joo, pitääpä tutkia sitä joku kerta.kerosiini kirjoitti: ↑Ma 10.02.2025 20:52Nyt en kyllä muista tarkemmin koko purkua ollenkaan kun tästä on jo aikaa 16vuottaMutta sisuskalut mahtoi olla kokonaan ulkona pumpusta, koska ekan kerran kasatessa unohtui ohjaustehostin puolelta jotain ja tehostin ei ensimmäisellä koeajolla toiminutkaan
Mutta kyllä sen ihan kotioloissa pystyy osina käyttämään. Putkisokka oli ainoa uusittu osa ja silloin jo tuli mietittyä että mihin lie vanha putkisokka oli hävinnyt kun siitä ei ollut mitään jäljellä...

Re: W126 ASD tietäjää
Kyllä siinä jonkunlainen lukko on. Olisi muuten lähes jokapaikassa kiinni paikallaan sutien. Lähtee paikaltaan loivaan yläviistoon sutimatta jos vaan sievästi malttaa.
Re: W126 ASD tietäjää
Ei sielä ole mitään mikä tekisi sen lukon ilman painetta. On kasattu uutena aika tiukaksi kuten avoin peräkin mutta ne levythän kuluu nopeasti kun ei sielä ole mitään belleville jousta tai vastaavaa tekemässä esijännitystä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W126 ASD tietäjää
Tehtaan perehdytyskirjallisuus ASD-järjestelmän tasauspyörästöön sanoo seuraavaa:
"Grundfunktion wie Ausgleichgetriebe mit begreztem Schlupf (Sperrwirkung ca. 35%)"
Eli vapaasti suomennettuna: perustoiminta kuten tasauspyörästö rajoitetulla luistolla, lukkovaikutus n. 35%.
Tämän huomaa selvästi jos esimerkiksi ASD:llä varustetulla autolla ajaa vanhoilla ja kovilla kumeilla sileällä hallinlattialla. Tiukoissa käännöksissä toinen takapyörä ujeltaa lattiaa vasten.
"Grundfunktion wie Ausgleichgetriebe mit begreztem Schlupf (Sperrwirkung ca. 35%)"
Eli vapaasti suomennettuna: perustoiminta kuten tasauspyörästö rajoitetulla luistolla, lukkovaikutus n. 35%.
Tämän huomaa selvästi jos esimerkiksi ASD:llä varustetulla autolla ajaa vanhoilla ja kovilla kumeilla sileällä hallinlattialla. Tiukoissa käännöksissä toinen takapyörä ujeltaa lattiaa vasten.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85