W124 muutokset 1985-1997?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Eli laitetaan kyssäriä tänne eli minkälaisia muutoksia oli W124 mallisarjassa vuosien varrella?

Eli 1,2 ja 3.sarjan erot
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Aika iso kysymys :) Erojahan on paljon, osa isompia ja osa pienempiä. Yritän heittää aloituksen, lähinnä sedanin osalta. Lisäilkää puutteita, päivitän tätä viestiä sitä mukaa.

Hinnastoja ja varusteita:
http://meinbenz.de/preislisten/sonstiges.htm
Esitteitä:
https://oudemercedesbrochures.nl/W124.html

1.sarja <-9/89
2.sarja -9/89-5/93
3.sarja -6/93-> [Tässä yhteydessä virallisesti E-sarja. Mallimerkintä aina E×××]

Kori:
-1.sarjassa kapeat muovilistat kylkilinjassa, helmat maalatulla peltipinnalla
Kuva
-2.sarjassa muovilistat kylkilinjasta alaspäin, yleensä hieman eri sävyllä kuin peltipinnat. Helmoissa muovikotelot
Kuva
-3.sarjassa muovilistat kuten edellä. Nokkapelti, maski ja takakontinluukku erilaiset kuin aiemmissa. Myös keulatähti erilainen.
Kuva

Lokasuojat
-1. ja 2.sarjan turbodieseleissä oikeassa etulokasuojassa ilmanottoritilä
-3.sarjassa kaikissa dieseleissä, poislukien OM601, ilmanottoritilä etulokasuojassa.
-1.sarjan etulokasuojassa ei muovipaneelin väistöä (koska ei muovipaneelia)
-2. ja 3.sarjassa muovipaneelien väistöt lokasuojissa

Peilit
-1.sarjassa taustapeilien kuoret mustat
-2. ja 3.sarjassa korinväriset

Ovenkahvat
-1.sarjassa ovenkahvat ja lukkopesät tummanharmaat
-2. ja 3.sarjassa ovenkahvat ja lukkopesät mustat kromisella raidalla

Tuulilasi/pyyhin
-1. ja 2.sarjassa tuulilasin alatiiviste on kolmeosainen.
-3.sarjassa alatiiviste on yksiosainen
-1.sarjassa pyyhkijän varsi pienellä voiteluluukulla. Ensimmäisissä malleissa kyhmy saranan kohdalla.
-2. ja 3.sarjassa ei voiteluluukkua
-1.sarjassa ei lasinpesunestesäiliön lämmityskierukkaa, tuli hieman ennen 2.sarjaa -89



Puskurit
-1.sarjassa tummanharmaa puskuri ja musta törmäyslista
-2.sarjassa muovilistojen värinen puskuri ja musta törmäyslista
-3.sarjassa puskuri ja törmäyslista muovilistojen värissä. Takapuskurin törmäyslista tulee lähemmäs takapyörää. Puskurin helma on korkeampi.
T-malliin eivät 3.sarjan muutokset tulleet takapuskurin osalta, paitsi törmäyslista on korin värissä.

Katto -ja ikkunalistat
-1.sarjan katto/ikkunalistat tummanharmaat
-2. ja 3.sarjan katto/ikkunalistat alumiiniset (uutena olleet mustat, mutta "jalluuntuneet" kaikista)

Mallimerkintä
-1. ja 2.sarjan mallimerkinnät samanlaisella fontilla ja alleviivauksella
-3.sarjassa mallimerkinnän fontti muuttunut irtokirjaimiin

Renkaat ja vanteet
-1.sarjassa "ufo"pölykapselit
-2.sarjassa "ufo"pölykapselit kromireunuksilla
-3.sarjassa "kuusipuolaiset" pölykapselit

Nostokohdat
-1.sarjassa helmoissa olevissa tunkinrei'issä peitetulpat. Alla olevat kumityynyt erilaiset kuin myöhemmissä.
-2. ja 3.sarjassa tunkinreikien kohdalla peitelevyt helmamuovissa. Kumityynyt erit kuin 1.sarjassa

Valot
- 1.sarjassa ajovalon kehys sisältä tummanharmaa. Alipaine letkulähdöllä.
- 2.sarjassa ajovalon kehys sisältä matta hopea. Alipaine muovilähdöllä. 500E lisäpitkäumpio saatavilla
- 3.sarjassa ajovalon lasi erilainen myötäillen konepellin reunaa. Lisäpitkäumpio saatavilla E500 lasilla.

Vilkut
-1. ja 2. sarjasssa edessä keltaiset vilkku-umpiot ja sivuvilkut
-3. sarjasssa edessä kirkkaat vilkku-umpiot ja keltaiset sivuvilkut

-1. ja 2.sarjassa takana keltaiset vilkut
-3. sarjassa takana vilkku ja pakki savunharmaat. Erilaiset takavalonpohjat


Sisusta:
Penkit
-1.sarjassa penkit, pehmusteet ja verhoilut omansa
-2.sarjassa penkit, pehmusteet ja verhoilut muuttuivat
-3.sarjaan uusia verhoiluvaihtoehtoja. Omat pehmusteet. Penkkien rungot samat kuin 2.sarjassa.

Turvavyöt
-1.sarjan takapenkin turvavyön lukot ovat "jäykemmällä" kiinnityksellä koriin ja enemmän koholla istuinosasta
-2. ja 3.sarjassa takapenkin vyölukkojen upotukset alempana istuinosassa.

Niskatuet
-1. sarjan takaniskatuet erilaiset
-2. ja 3.sarjassa keskenään samanlaiset

Takakontti
-1.sarjassa takakontin verhoilut ovat muovia, kontinluukun sisäpuoli on paljaana
-2. ja 3.sarjassa kontin verhoilut ovat huopaa. Luukun sisäpuoli myös huopaverhoiltu.

Muoviosat
-1.sarjassa muoviosat martioimattomat
-2. ja 3.sarjassa martioitu

Ovipahvit ja verhoilut
-1.sarjassa ovipahvien kotelot vinyyliä
-2. ja 3.sarjassa kangasverhoiltu (jos kangassisusta)

-1.sarjassa C-pilarien sisäverhoilut omansa
-2. ja 3.sarjassa samanlaiset C-pilarien verhoilut

Lehtiverkot
-1.sarjassa etupenkkien selkänojan lehtiverkot verkkoa, lisävaruste
-2. ja 3.sarjassa lehtiverkot umpiverhoillut

Kynnyslistat
-1.sarjassa kynnyslistoissa ei somisteita
-2.ja 3.sarjassa kynnyslistoissa alumiiniteippaukset

Jalopuusomisteet
-1.sarjassa sisustan jalopuusomisteet ovat vain keskikonsolissa. Sävy ruskeampi. Vain zebrano saatavilla.
-2. ja 3.sarjassa puulistat myös oviverhoiluissa ja kojelaudassa vaakatasossa. Sävy punertavampi. Pähkinäpuuvaihtoehto.

-1.sarjassa tuhkakuppi vedettävä ja siinä pieni lippa.
-2. ja 3. sarjassa painettava mekanismi aukaisuun. Ei lippaa.

Vaihteenvalitsin
-1.sarjan automaatin vaihdevalitsimen aukon ympärillä kuminen kehys.
-2. ja 3.sarjassa leveämpi muovinen kehys, valitsimen aukko suurempi.
-2. ja 3.sarjan manuaalin vaihdekepinnuppi nahkaversion pussi on yhtäpuuta nupin kanssa
-1.sarjan automaatin vaihteenvalitsin taittuu hieman vasemmalle

-1.sarjan automaatissa ei ole lukitusta kepin liikkumiselle eikä avaimen poistamiselle virtalukosta
-2. ja 3.sarjassa keppi liikkuu vain virtalukko ykkösasennossa ja jarrupoljin painettuna. Avaimen saa virtalukosta pois vain kepin P asennossa


Ohjauspyörä
-1.sarjan ratti 4-puolainen, halkaisija 410mm
-2.sarjan ratti 4-puolainen, halkaisija 400mm -91 asti
-2.sarjassa -91 eteenpäin ratti modernimpi, alapuolat lähempänä toisiaan. Halkaisija 400mm
-3.sarjan ratissa airbag vakiona (-10/93 eteenpäin liukukontaktit vaihtuivat spiraaliin)

Säilytyslokero
-1. ja 2.sarjan rolloboksin liukukansi on puusomisteinen
-3.sarjassa vinyylinen ja sisustan värissä -94 vuodesta, kun matkustajan airbag tullut vakiovarusteeksi. Kutos-koneisissa puinen kansi.
(Lokero on lisävaruste, muta ei ole ollut saatavilla ihan mallisarjan alusta. Tullut valikoimaan n. -9/88)

Säätimet ja painikkeet
-1.sarjassa lämmönsäätörullien tarrassa MIN ja MAX. Teippi kiiltäväpintainen.
-2.ja 3.sarjassa pisteet äärilaidoissa. Teippi mattapintainen.

-1. ja 2.sarjassa puhaltimen voimakkuussäätimessä puhaltimen kuva ja nuoli
-3.sarjassa pelkkä nuoli (puhaltimen kuva siirtynyt voimakkuusasteikon viereen)
-3.sarjassa puhallinnopeuksien 0 ja 1 välissä pisteellä merkitty asento, jossa ajoviima toimii puhaltimena. (aiemmissakin 0 ja 1 asennon välissä on ajoviima-asento, muttei pistettä)

-alkuperäisen manuaali-ilmastoinnin nappuloissa eroa:
-1.versiossa kuivaus/lumihuitale/EC (sisäilmankierto ylemmässä nappirivissä)
2.versiossa kuivaus/lumihuitale/sisäilmankierto -90 asti
3.versiossa kuivaus/EC/sisäilmankiero -91 ->

-1. ja 2.sarjassa valokatkaisimessa kolmio-osoitin
-3.sarjassa viivaosoitin

-1.sarjan kattoluukun kytkimessä ei valaistusta
-2. ja 3. sarjassa kattoluukun kytkin valaistu

-1.sarjassa valojen korkeussäädin kooltaan isompi kuin myöhemmissä

-1.sarjassa sähkölasinnostimissa ei ole ns. mukavuustoimintoa (yhdellä painalluksella lasi alas). Eikä avaimella saa laseja ja kattoluukkua kiinni/auki
-2.ja 3.sarjassa kyseiset toiminnot ovat saatavilla
-3.sarjassa kyseinen toiminto myös infrapunakeskuslukituksella varustetussa autossa kauko-ohjaimella

-1. ja 2. sarjasssa fader-kytkin keskikonsolissa
-3.sarjassa etu-takaäänen valinta soittimesta -93/94 alkaen

-1.sarjan oikean puolen sähköpeili lisävaruste (T-mallissa vakiona)
-2.sarjassa oikean puolen sähköpeili vakiona
-3.sarjassa molemmat peilit sähkösäätöisiä

Mittaristo
-bensiinikoneisten mittariston Economy-mittari poistui 6/90

-85-9/86 missään dieselissä ei ollut kiekkamittaria. 200 kaasarikoneessa oli lisävarusteena ja ruiskubensoissa vakiona.
-9/86 kierroslukumittari tuli saataville myös dieseleihin ja vakioksi kaikkiin paitsi lisävarusteeksi 200D, 200TD, 250TD, 200 ja 200T malleihin
-6/87 myös 250TD sai kierroslukumittarin vakiona. Lisävausteeksi jäi 200D, 200TD, 200, 200T
-1/91 200E ja 200TE ruiskukoneet tulivat kaasarin tilalle ja niissä kiekkamittari vakiona. Tällöin ainoastaan 200D ja 200TD lisävarusteisina.
-6/93 kaikissa konevaihtoehdoissa oli kierroslukumittari vakiona

Kattoverhoilu
-1.sarjassa pingotettu vinyyli
-2.sarjasta eteenpäin kattoverhoilu muovatulla kuitulevyrungolla. Verhoilun sivut ja etuosa on ilman runkoa.

Moottorit:
Karkeasti jaoteltuna, 1. ja 2.sarjan konevaihtoehdot pysyivät samanlaisina (M102-M103, OM601-603).
Bensiinimoottorit
-alkupään M102 koneessa yksirivinen jakoketju, n. -1/88 vaihtunut kaksiriviseksi
-M102 hihnankiristin viiva-asteikolla -9/86 asti, A-E asteikolla -10/86 alkaen
-2.sarjaan vaihtoehdoksi 300-24 (M104.98x 3.0L 24V )
-500E vuonna -90
-400E vuonna -92
-uudet bensiinimoottorit (M111 ja M104.99x 3.2L 24V/M104.94x 2.8L 24V) tulivat -10/92 korin ollessa vielä 2.sarjaa.
-E420 -93-95
-E500 -93-95

Dieselmootttorit
-2.sarjan dieselmoottoreihin muutama hevosvoima lisää (esim 250D 90hv ->94Hv)
-1.sarjan OM601-OM603 suttimet erilaiset vs. myöhemmät sarjat
-uudet dieselmoottorit (OM605 ja OM606) tulivat 3.sarjaan 6/93.
-dieseleissä OM601 säilyi samana mallisarjan loppuun asti. 3.sarjan 200D (OM601) hihnankiristinvipu erilainen rakenne (toimintatapa sama kuin vanhassa) ja tuuletin viskokytkimellä (vanhemmissa sähköllä kytkeytyvä)
-turbodieselit olivat kapeakantisia OM602/OM603 loppuun asti.

"Samanlaisissa" moottoreissa saattaa olla paljonkin eroja, liittyen esim. saastelaitteisiin jne. Mutta ne eivät niinkään liity mallisarjan muutoksiin.

Lisävarusteet ja Muuta:
-1.sarjassa ABS jarrut olivat lisävaruste
-tulivat vakiovarusteeksi -89

-lasien paksuutta ja auton äänieristystä parannettu kesken 2.sarjan

-kuljettajan airbag vakiovarusteeksi -7/92
-matkustajan airbag vakiovarusteeksi -6/94

-3.sarjaan saatavilla kaukokeskuslukitus ja siihen liitetty ajonesto. Ei ole mallisarjan alusta, vaan jostain -94 vuodesta
-kaukokeskuslukitus ilman ajonestoa vakiovaruste -6/94 alkaen

-sportline lisävarusteisiin 2.sarjasta eteenpäin

-ulkolämpömittari muuttunut -9/87 4-pinnisestä 5-pinniseksi

-antennin läpivientikumi 1.sarjassa erilainen kuin myöhemmissä (ainakin sedanissa,antenni tulee eri kulmassa lokasuojasta läpi)

-1. ja 2.sarjassa öljykorkissa lukee varoitus ylitäytöstä saksaksi ja englanniksi
-3.sarjassa öljykorkissa on varoituskolmio ja ohjekirjan kuva eikä tekstejä ollenkaan.
Viimeksi muokannut JanneW124, To 17.08.2023 20:55. Yhteensä muokattu 36 kertaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jannen vastauksessa erinomainen listaus joka täydentyy kun nippelitietäjät heräilee.
Mielestäni voisit täydentää vastaustasi sitä mukaa kun tietoa tulee tähän lisää ja varmistuu oikeaksi, niin tulisi hyvä kooste yhteen viestiin.

Pari juttua lisää mainitsen itsekin
Janne kirjoitti:-uudet bensiinimoottorit (M111 ja M104) tulivat -10/92 korin ollessa vielä 2.sarjaa.
M104 tuli aiemmin, ainakin 1990 oli jo. 1989 ?

Valot
- 1.sarjassa ajovalon kehys sisältä tummanharmaa
- 2. sarjassa kirkkaampi väri
- 3.sarjassa ajovalon lasi tietysti erilainen myötäillen konepellin reunaa

- takavalot 3.sarjassa sedanissa tummemmat, eikös ?
- 3.sarjan etuvilkut kirkkaat

Moottori
- 3.sarjan 200D (OM601) hihnankiristinvipu erilainen rakenne (toimintatapa sama kuin vanhassa) ja tuuletin viskokytkimellä (vanhemmissa sähköllä kytkeytyvä)

Kori
- mikä olikaan tarkka aika kun paksummat sivulasit ja jotain muuta äänieristyksen parantamista tapahtui, varsin huomaamattomia muutoksia silmälle ... 1991 ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Hyvää listaa edellä. Lisäyksiä:

1.srj: ajovalojen lasit suorakulmiot, sisäkehys muovi tummanharmaa. Umpion alipaineliittimet letkulähdöllä.
2.srj: ajovalojen lasit suorakulmiot, sisäkehys muovi maalattu hopeaksi. Umpion alipaineliittimet muoviviliittimille.
3.srj. ajovalojen lasit viistetty maskin puolelta, sisäkehys muovi maalattu hopeaksi. Umpio sama kuin 2.srj.
2-3srj. 500E ja E500 lasien muovikehykset kromattu. Lasi lisäpitkälle ja sisemmän lampun edestä poistettu suojakuppi. 2 sarjassa tietenkin oma lasinsa ja 3 omansa.

Takavalot oranssilla vilkulla 1-2srj samat. 3.srj yläosa (vilkku/pakki) savuharmaa.

Etuvilkut oranssit 1-2srj. Valkoiset 3.srj.
Sivuvilkut oranssit 1-2srj. Ja ainakin osassa 3.srj myös, mutta valkoisethan ne tyylillisesti pitäisi olla.

Sivupeilien kuoret 1.srj mattamustat, 2-3srj korinväriset.

En muista onko 1.srj autoissa jo 2-toiminen kattoluukku, ainakin 2-3srj se on. W201 2-toiminen tuli vasta faceliftiin.

Sisustan muoviosat 1.srj on martioimatonta muovia, eli sellaista sileää ja kiiltävähköä. 2-3srj ne on martioitu, eli joku VDI 30 tyylinen ”kipinäpinta”.

Lämmönsäätörullien teipit 1.srj kiiltävät ja kiinalaisen näköiset, 2-3.srj mattapintaiset. Ilmastoinnin lepuutuksen logo 1990 vuoteen asti lumihiutale ja sen jälkeen EC.

Kojelauta 1.srj:ssa omansa, 2-3srj sama.

Konsolin puupanelit 1.srj eri väriset kuin 2-3srj. Vanhempi ruskeampi ja uudempi punertavampi.
Tuhkakuppi vedettävä 1.srj ja mekanismilla painettava ”sileä” 2-3srj. Pähkinäpuu tarjolla 2-3srj. 1.srj. Vain Zebranolla.

Penkin rungot eri 1.sarjassa kuin 2-3srj. Kaikissa sarjoissa pehmusteet on omansa johtuen kaavoituksesta PL. Nahka ja vinyylisisusta. Nahka sama 2-3srj, vinyyli sama kaikissa.

Hattuhylly niskatuilla 1.srj omansa, eri muotoiset ritilät. 2-3srj samat.

1.sarjassa näkyy vielä kirkkaitakin laseja, 2-3 taitaa kaikissa olla jo sävylasit.

Ovipahvit vinyylisellä karttakotelolla 1.srj. 2-3srj kotelo on kangassisustaisissa kangasverhoiltu. 2-3srj. Tosiaan ne puupanelit mitä 1.srj. ei ole.
Viimeksi muokannut EVO X, Su 04.12.2022 10:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: Su 04.12.2022 10:05 Jannen vastauksessa erinomainen listaus joka täydentyy kun nippelitietäjät heräilee.
Mielestäni voisit täydentää vastaustasi sitä mukaa kun tietoa tulee tähän lisää ja varmistuu oikeaksi, niin tulisi hyvä kooste yhteen viestiin.

Pari juttua lisää mainitsen itsekin
Janne kirjoitti:-uudet bensiinimoottorit (M111 ja M104) tulivat -10/92 korin ollessa vielä 2.sarjaa.
M104 tuli aiemmin, ainakin 1990 oli jo. 1989 ?

Valot
- 1.sarjassa ajovalon kehys sisältä tummanharmaa
- 2. sarjassa kirkkaampi väri
- 3.sarjassa ajovalon lasi tietysti erilainen myötäillen konepellin reunaa

- takavalot 3.sarjassa sedanissa tummemmat, eikös ?
- 3.sarjan etuvilkut kirkkaat

Moottori
- 3.sarjan 200D (OM601) hihnankiristinvipu erilainen rakenne (toimintatapa sama kuin vanhassa) ja tuuletin viskokytkimellä (vanhemmissa sähköllä kytkeytyvä)

Kori
- mikä olikaan tarkka aika kun paksummat sivulasit ja jotain muuta äänieristyksen parantamista tapahtui, varsin huomaamattomia muutoksia silmälle ... 1991 ?

Jep, kerkesinkin jo päivittää jotain, mitä unohdin ekasta yrityksestä (vilkujen värit yms).
Selkeytin M104 koneen erot 2/3.sarjan välillä
Lisäsin 601 hihnankiristin -ja visko-tiedot
Lisäsin tiedon etu-umpioiden eroista
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja EVO X »

JanneW124 kirjoitti: Su 04.12.2022 09:42 -1. ja 2.sarjan rolloboksin liukukansi on puusomisteinen
-3.sarjassa vinyylinen ja sisustan värissä
(Lokero on lisävaruste, muta ei ole ollut saatavilla ihan mallisarjan alusta. Tullut valikoimaan n. -87)
Mun mielestä rolloboksia tuossa muodossa on ollut saatavana vasta 2.srjaan eli 10/89-> 1.srj kotelot on erilaisia.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Bemaristi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: Ma 29.08.2005 08:31

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Bemaristi »

Hyvä aihe!

Olikos ovenkahvoissa eroja?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Bemaristi kirjoitti: Su 04.12.2022 10:51 Hyvä aihe!

Olikos ovenkahvoissa eroja?
On, hyvä pointti.

Kiitos EVOlle. Lisäilin tietoja. Muutama juttu...:
Mun mielestä rolloboksia tuossa muodossa on ollut saatavana vasta 2.srjaan eli 10/89-> 1.srj kotelot on erilaisia
Voi olla. Mielestäni joskus selvitin, että olisi noin kuin väitin, mutta selvitellään.
Meinbenzin hinnastojen mukaan on saanut 9/88 hinnastosta alkaen. Vähän muistin pieleen, korjattu
Kojelauta 1.srj:ssa omansa, 2-3srj sama.
Onko muuta eroa kuin puulistojen paikat?
En muista onko 1.srj autoissa jo 2-toiminen kattoluukku, ainakin 2-3srj se on. W201 2-toiminen tuli vasta faceliftiin.
On kaksitoiminen 1.sarjassa
Ilmastoinnin lepuutuksen logo 1990 vuoteen asti lumihiutale ja sen jälkeen EC.
Ei munsta ihan noin. Ainakin 1. sarjassa on sekä lumihiutale että EC nappi, hiutaleella ilmastointi päällle ja ECllä pois. Kolmas on se kuivausnappi ja sisäilmankiertonappi on sitten ylemmässä rivissä.
Myöhemmässä 2.sarjassa ja 3. sarjassa ei ole lumihiutaletta, vaan ilmastointi on lähtökohtaisesti päällä ja ECllä pois. Sisäilmankierrätys ja kuivausnappi ovat muut kytkimet siinä jonossa.
Olikohan vielä jokin kolmas vaihtioehto nappuloille?
Viimeksi muokannut JanneW124, Su 04.12.2022 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Efraim »

"JanneW124" on nimensäveroinen. :thumbup:
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Efraim kirjoitti: Su 04.12.2022 11:23 "JanneW124" on nimensäveroinen. :thumbup:
:lol:
Pontus laittoi hyvän keskustelun vireille. Lisäillään tuohon aloittamaani vastaukseen tietoa ja täydennystä sitä mukaa kun tulee. :geek:
Ei siis ole todellakaan minun päästä kaikki :)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmastointiasiassa sekoittaa myös se, että ilmastointia on jälkiasennettu 124:ään yllättävän paljon ja sisältä autosta ero on vain nappien merkinnöissä, samalla lailla 3 nappia lisää perus lämmityslaitteeseen kuin puoliautomaattisen ilmastoinnin ollessa alkuperäisvarusteena.

Sitten, esimerkiksi tuossa 2.sarjalaisessa joka on valmistunut 12/1989 on hiutalenappi https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/13294970 eli onko nappien erot kuitenkaan mallisarjaa seuraavia, vai olisiko EVO X muistikuva oikea ?

Edit; niin joo omassa 7/1990 valmistuneessa näin:
Kuva
Janne kirjoitti:Ainakin 1. sarjassa on sekä lumihiutale että EC nappi, hiutaleella ilmastointi päällle ja ECllä pois. Kolmas on se kuivausnappi ja sisäilmankiertonappi on sitten ylemmässä rivissä.
Äh, tarkoititko että 4 nappia vai käsitinkö väärin ?
Viimeksi muokannut dealer, Su 04.12.2022 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: Su 04.12.2022 12:09 Ilmastointiasiassa sekoittaa myös se, että ilmastointia on jälkiasennettu 124:ään yllättävän paljon ja sisältä autosta ero on vain nappien merkinnöissä, samalla lailla 3 nappia lisää perus lämmityslaitteeseen kuin puoliautomaattisen ilmastoinnin ollessa alkuperäisvarusteena.

Sitten, esimerkiksi tuossa 2.sarjalaisessa joka on valmistunut 12/1989 on hiutalenappi https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/13294970 eli onko nappien erot kuitenkaan mallisarjaa seuraavia, vai olisiko EVO X muistikuva oikea ?
Janne kirjoitti:Ainakin 1. sarjassa on sekä lumihiutale että EC nappi, hiutaleella ilmastointi päällle ja ECllä pois. Kolmas on se kuivausnappi ja sisäilmankiertonappi on sitten ylemmässä rivissä.
Äh, tarkoititko että 4 nappia vai käsitinkö väärin ?
Minustakaan ilmastoinnin nappien variaatiot eivät noudata sarjamuutoksia, vaan johtuvat jostain muusta? Mutta en osaa sanoa, mikä vuosi olisi tapahtunut mikäkin muutos...

Ykkössarja, vm 1986 ja alkuperäinen ilmastointi, kolme nappia siinä puhallin/suunta säätimien välissä ja sisäilmankierto ylemmässä rivissä (hätävilkkukatkaisijan vieressä)
Kuva

Myöhemmässä 2.sarjasta eteenpäin:
Kuva

Tuossa linkkaamassasi autossa on sitten se kolmas variaatio.
Kuva
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tosiaan -90 mallisessa 2.srj autoissa on yleensä vielä hiutale, mutta rehdissä -91:ssä on jo EC. Käytetyistä autoista noita on mahdoton verifioida kun korvaava uusi osa on aina ollut uutta revisiota, joten 1.srj autoissakin nykyään näkee EC:tä. Samoin taas uudempiin on voitu laittaa vanhemmasta purkuosa jne.

Kontin verhoilut on tosiaan 1.srj muovia sivuista. Kakkoseen tuli sitten muotopuristetut huovat, ei siis kangasverhoiltua jos nysvätään pilkkua. Samoin ne valojen kehykset on tosiaan mattahopeaksi maalatut. ”Kirkkaampi” ei ole mielestäni riittävän avaava termi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja epk »

Noit lankun jälkiasennus ilmastoinnit tunnistaa lähes poikkeuksitta siitä että paneelin reiät jälkeen päin jyrsitty jolloin viisteet puuttuu, niinkuin tässäkin kuvan autossa :
JanneW124 kirjoitti: Su 04.12.2022 12:23

Myöhemmässä 2.sarjasta eteenpäin:
Kuva
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti: Su 04.12.2022 12:44 Tosiaan -90 mallisessa 2.srj autoissa on yleensä vielä hiutale, mutta rehdissä -91:ssä on jo EC. Käytetyistä autoista noita on mahdoton verifioida kun korvaava uusi osa on aina ollut uutta revisiota, joten 1.srj autoissakin nykyään näkee EC:tä. Samoin taas uudempiin on voitu laittaa vanhemmasta purkuosa jne.

Kontin verhoilut on tosiaan 1.srj muovia sivuista. Kakkoseen tuli sitten muotopuristetut huovat, ei siis kangasverhoiltua jos nysvätään pilkkua. Samoin ne valojen kehykset on tosiaan mattahopeaksi maalatut. ”Kirkkaampi” ei ole mielestäni riittävän avaava termi.
Ainakin tossa omassa 1.sarjalaisessa ilmastoinnin EC on ihan orkkis, alkuperäisessä käyttöohjekirjassakin napit samalla lailla.
Yhtä kaikki, ainakin kolmella tavalla on napit manuaali-ilmastointiin aseteltu. Vuosiluvutkin varmasti täsmentyvät.

Vaihdoin termejä valoihin ja huopiin (en saanut tuota huopa-sanaa aamulla millään mieleen :) )
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

epk kirjoitti: Su 04.12.2022 12:50 Noit lankun jälkiasennus ilmastoinnit tunnistaa lähes poikkeuksitta siitä että paneelin reiät jälkeen päin jyrsitty jolloin viisteet puuttuu, niinkuin tässäkin kuvan autossa :
JanneW124 kirjoitti: Su 04.12.2022 12:23

Myöhemmässä 2.sarjasta eteenpäin:
Kuva
No joo, tuli valittua huono kuva Googlesta. Nappulat kuitekin siinä järjestyksessä, kuin olis orkkiksena.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Lisäyksiä.

1.srj ei sähköjen ”comfort” boksia. Lasit/luukku aukeaa/sulkeutuu vain nappia painamalla.
2-3.srj sähkölasit laskeutuu edessä alas kun painaa napin pohjaan, samoin nousee ylös asti toiseen suuntaan. Painamalla vähemmän toimii normaalisti. Luukun ollessa auki, sen ja lasit voi sulkea pitämällä ulko-oven lukkopesässä avainta ”kiinni” asennossa.
Tähän liittyen myös sähkölasien johtosarja ja kytkimet on eri 1.srj vs. 2-3.srj

Konsolin puussa pienempi vaihdekepin reikä 1.srj vs. 2-3.srj. Myös se kaulus on eri kuten aiemmin todettu.

Ratti 1.sarjassa on aina se isompi 4-puolainen, oliko se nyt 410mm. Muistaakseni on myös nahkaista saanut? Mutta ilmeisesti ei nahkaista vaihdekepinnuppia?
2.srj ensimmäiset vuodet 400mm? Sekä PUR että nahkaversiona ja 390mm nahka ”sport” versio. Noissa kaikissa se vanha design aina -91 vuoteen asti.
-91 sitten modernimpi design ilman bagiä ja tarjolle myös uusi sport malli. Airbag versio vanhalla designilla
-92 bagi versio modernilla designilla perus ja sport ratissa
10/93 eteenpäin liukukontaktit vaihtuivat spiraaliin, eli 85-9/93 ratit ei käy 10-93-97 autoihin vaikka ulkoisesti on samat. Sisuskalut vaihtamalla pystyy kyllä bägi version muuttaa liukukontaktimalliksi, muttei oikein toisinpäin.

Vaihdekepinnuppi nahkaversio tuli 2.sarjaan jossa pussi on yhtäpuuta nupin kanssa. Samalla tarjolla tuli myös Sportline optio ja sen myötä sportline nuppi (ja ratti).

Sportline optio saataville ensimmäisiin 2.sarjalaisiin 10/1989. Ratti -91 asti 390mm mutta vanha design.
Sportlineen on saanut optiona 2-hlö takapenkkiä kuten 500E/E500 malleissa. Vakiokopassa melko harvinainen.
Sportlinen penkkien pehmusteet eri kuin vakiossa, kuosi/kaavoitus myös eri. Kuriositeettina coupe, jossa penkit on samat nahkaisena kuin ”vakiossa”. Sportlineen sai kankaisena vain Karon, mutten muista onko coupessa sekin sama kuin vakiossa?

C-pilarien verhoilut omansa 1.sarjassa, turvavyön aukotus pieni vs. 2-3.srj.

2srj. Tarjolle apukuskin airbag lisävarusteena. Bägirattia on saanut koko historian, mutta vakiovarusteeksi se tuli 10/92.

Kynnyslistoissa ei alumiiniteippejä 1.srj. 2-3srj. Kaksi alumiiniraitaa.

Ikkuna ja kattolistat 1.srj maalatut tumman harmaat. 2-3srj. Eloksoidut alumiinilistat jotka siis mustat uutena, väri kuluu ajanmyötä/UV ja muuttuvat kuparihtavaksi/pronssiseksi.

Tuulilasinpyyhkimen varsi 1srj. pienellä öljyämisluukulla, 2-3srj pikkuluukku poistui ja koko varren alemman muovin pystyy irrottaa.

Takavalojen pohjat eri 1-2srj vs. 3.sarja/E-malli

Etulokasuojassa ei muovipanelin väistöä 1srj vs. 2-3srj. Helppo toki muokata.

Sitten oma tarinansa on 1.sarjan taksimallit, joissa oma keskikonsolinsa, oma kojelautansa, omat konsolin puut, oma kattovaloyksikkö, omat takaovipahvit jne.

1-2srj. Mallimerkinnät (kromi-logo) samat, toki riippuen malleista mitä saanut. 3.srj/E-malli fontti muuttui, alaviiva poistui ja kirjaimet on irrallisia.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

EVO X kirjoitti: Su 04.12.2022 14:38 Lisäyksiä.

1.srj ei sähköjen ”comfort” boksia. Lasit/luukku aukeaa/sulkeutuu vain nappia painamalla.
2-3.srj sähkölasit laskeutuu edessä alas kun painaa napin pohjaan, samoin nousee ylös asti toiseen suuntaan. Painamalla vähemmän toimii normaalisti. Luukun ollessa auki, sen ja lasit voi sulkea pitämällä ulko-oven lukkopesässä avainta ”kiinni” asennossa.
Tähän liittyen myös sähkölasien johtosarja ja kytkimet on eri 1.srj vs. 2-3.srj

-olinkin jo lisännyt tämän, kun tuli kans mieleen. Lasit laskeutuvat yhdellä painalluksella, mutta eivät nouse. Pitää painaa pohjassa.
3.sarjassa tuo luukkujen sulkeminen toimii infrapuna-avaimella kauko-ohjattuna, jos sellainen löytyy


Konsolin puussa pienempi vaihdekepin reikä 1.srj vs. 2-3.srj. Myös se kaulus on eri kuten aiemmin todettu.
-totta, hyvä huomio.

Ratti 1.sarjassa on aina se isompi 4-puolainen, oliko se nyt 410mm. Muistaakseni on myös nahkaista saanut? Mutta ilmeisesti ei nahkaista vaihdekepinnuppia?
-on saanut alusta asti nahkaisina, 280-koodilla ratti ja nuppi nappanahkaa
2.srj ensimmäiset vuodet 400mm? Sekä PUR että nahkaversiona ja 390mm nahka ”sport” versio. Noissa kaikissa se vanha design aina -91 vuoteen asti.
-91 sitten modernimpi design ilman bagiä ja tarjolle myös uusi sport malli. Airbag versio vanhalla designilla
-92 bagi versio modernilla designilla perus ja sport ratissa
10/93 eteenpäin liukukontaktit vaihtuivat spiraaliin, eli 85-9/93 ratit ei käy 10-93-97 autoihin vaikka ulkoisesti on samat. Sisuskalut vaihtamalla pystyy kyllä bägi version muuttaa liukukontaktimalliksi, muttei oikein toisinpäin.
Vaihdekepinnuppi nahkaversio tuli 2.sarjaan jossa pussi on yhtäpuuta nupin kanssa. Samalla tarjolla tuli myös Sportline optio ja sen myötä sportline nuppi (ja ratti).
-loistavaa, en olisi tiennyt vuosimalleja ja kokoja noin tarkasti

Sportline optio saataville ensimmäisiin 2.sarjalaisiin 10/1989. Ratti -91 asti 390mm mutta vanha design.
Sportlineen on saanut optiona 2-hlö takapenkkiä kuten 500E/E500 malleissa. Vakiokopassa melko harvinainen.
Sportlinen penkkien pehmusteet eri kuin vakiossa, kuosi/kaavoitus myös eri. Kuriositeettina coupe, jossa penkit on samat nahkaisena kuin ”vakiossa”. Sportlineen sai kankaisena vain Karon, mutten muista onko coupessa sekin sama kuin vakiossa?
-lisätään

C-pilarien verhoilut omansa 1.sarjassa, turvavyön aukotus pieni vs. 2-3.srj.
-uutta itselleni, lisätään

2srj. Tarjolle apukuskin airbag lisävarusteena. Bägirattia on saanut koko historian, mutta vakiovarusteeksi se tuli 10/92.
-ok, väitin ylempänä, että bagi on vakiona 7/92 alkaen?
Kynnyslistoissa ei alumiiniteippejä 1.srj. 2-3srj. Kaksi alumiiniraitaa.
-hyvä huomio

Ikkuna ja kattolistat 1.srj maalatut tumman harmaat. 2-3srj. Eloksoidut alumiinilistat jotka siis mustat uutena, väri kuluu ajanmyötä/UV ja muuttuvat kuparihtavaksi/pronssiseksi.
-hyvä huomio, lisätään

Tuulilasinpyyhkimen varsi 1srj. pienellä öljyämisluukulla, 2-3srj pikkuluukku poistui ja koko varren alemman muovin pystyy irrottaa.
-en tiennyt tätäkään
Takavalojen pohjat eri 1-2srj vs. 3.sarja/E-malli
-enkä tätä

Etulokasuojassa ei muovipanelin väistöä 1srj vs. 2-3srj. Helppo toki muokata.
-ok

Sitten oma tarinansa on 1.sarjan taksimallit, joissa oma keskikonsolinsa, oma kojelautansa, omat konsolin puut, oma kattovaloyksikkö, omat takaovipahvit jne.

1-2srj. Mallimerkinnät (kromi-logo) samat, toki riippuen malleista mitä saanut. 3.srj/E-malli fontti muuttui, alaviiva poistui ja kirjaimet on irrallisia.

-eipä tullut tuokaan mieleen
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sitten oma tarinansa on 1.sarjan taksimallit, joissa oma keskikonsolinsa, oma kojelautansa, omat konsolin puut, oma kattovaloyksikkö, omat takaovipahvit jne.
Isävainaalla oli 200D -90 ex-suomitaksi jossa varustus:

225 REAR SEAT BENCH BACKREST, STRAIGHT
260 TYPE DESIGNATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
333 SPECIAL INSTRUMENT PANEL
335 SPECIAL HOUSING WITH TRAY
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
450 TAXI - INTERNATIONAL
466 CENTRAL LOCKING MECHANISM
482 SPRINGS FOR HIGHER GROUND CLEARANCE
524 PAINTWORK - PRESERVATION
563 FRONT SEATS, LEFT AND RIGHT, REINFORCED
570 FOLDING ARMREST, FRONT
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
626 SKD VEH. PACKAGE - ENGLAND
630 ECE - WARNING TRIANGLE
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
837 RUBBER MATS ON FRONT AND REAR FLOOR
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
932 BOX ON LEFT FRONT SEAT

Mercedes Benz VIN decoded at https://www.lastvin.com/vin/7l9rK2erYG7QAbZeL

ja autossahan oli radion kohdalla din2 aukko, tai ainakin isompi kuin normaalisti, kattovaloyksikkö erilainen; suunnattava lukuvalo (vai kaksi ?) ja keskikonsolissa erilainen lokerointi kuin yleensä jne jotain pikku eroja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 muutokset 1985-1997?y

Viesti Kirjoittaja EVO X »

dealer kirjoitti: Su 04.12.2022 18:48
Sitten oma tarinansa on 1.sarjan taksimallit, joissa oma keskikonsolinsa, oma kojelautansa, omat konsolin puut, oma kattovaloyksikkö, omat takaovipahvit jne.
Isävainaalla oli 200D -90 ex-suomitaksi jossa varustus:

225 REAR SEAT BENCH BACKREST, STRAIGHT
260 TYPE DESIGNATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
333 SPECIAL INSTRUMENT PANEL
335 SPECIAL HOUSING WITH TRAY
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
450 TAXI - INTERNATIONAL
466 CENTRAL LOCKING MECHANISM
482 SPRINGS FOR HIGHER GROUND CLEARANCE
524 PAINTWORK - PRESERVATION
563 FRONT SEATS, LEFT AND RIGHT, REINFORCED
570 FOLDING ARMREST, FRONT
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
626 SKD VEH. PACKAGE - ENGLAND
630 ECE - WARNING TRIANGLE
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
837 RUBBER MATS ON FRONT AND REAR FLOOR
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
932 BOX ON LEFT FRONT SEAT

Mercedes Benz VIN decoded at https://www.lastvin.com/vin/7l9rK2erYG7QAbZeL

ja autossahan oli radion kohdalla din2 aukko, tai ainakin isompi kuin normaalisti, kattovaloyksikkö erilainen; suunnattava lukuvalo (vai kaksi ?) ja keskikonsolissa erilainen lokerointi kuin yleensä jne jotain pikku eroja.

Juu konsoli on ihan kokonaisuudessaan omansa näissä. Se on hieman samantyylinen kuin 16v 190:ssa. Siinä paikka suoraan taksamittarille radion kanssa. Jalopuu on pitempi ja nousee edestä jyrkemmin kuin vakio. Jalopuun keskellä takaosassa 12v tupakansytytin. Tähän konsoliin sai myös vaihdekepin tilalle pehmusteen rattikarahkavaihteisiin autoihin. Kattovalossa 1kpl sellainen ”bussi” valo. Kojelaudassa reikä jossa peitelevy, jälleen taksivarustusta varten. Takaovipahveissa tuhkakupit ylhäällä. Tuota en muistanutkaan, että takapenkkiä sai ilman kyynärnojaa. Meillä oli aikanaan -85 200D joka tehdas taksi. Se ostettiin takasin maailmalta 2014 tai 2015, ja jotakin osia siihen tein, mutta se auto jätettiin lopulta tekemättä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Rolloboksista: syksyn 1993 farkussani on pähkinäpuuverhoilun yhteydessä boksissa pähkinäpuinen kansi. Kuten sanottua, mallisarjaa parannettiin myös vähän kerrassaan, MOPF:jen välissäkin. Hyvinä esimerkkeinä neliventtiilibensojen tulo ja vesiohenteisten maalien käyttöönotto suurinpiirtein aamaan aikaan. Kaikkihan tietää, että liuotinmaaliauton tunnistaa tummanharmaasta varapyöräkotelosta akvarellissa sen ollen korinvärissä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Täytyypä selvitellä tuota rolloboxi-juttua. Muistankin, että oli puhetta jossain toisessa viestiketjussa...
Lisäsin pari juttua listaukseen, pölykapselit ja tunkkauskohdat ainakin.

Tulikos mittaristoihin muutoksia miten ja milloin? Bensamalleista jäi Economy-viisari pois jossain vaiheessa ja dieseleihin tuli kiekkamittari jossain välissä?

Ulkolämpömittari on vanhemmissa liitännältään erilainen, siitä puuttuu Hall-anturin liitäntä. Muutenkin siinä on fyysisesti eroa uudempaan. Täytyypä kaivaa, milloin tuo muuttui.
Edit. Muuttui 9/87 viisipinniseksi
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Erään lähteen mukaan ECONOMY jäi pois jo 5-6/90. Oliko jo niin aikaisin? Mutta pois se jäi viimeistään nelivenojen myötä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Timo L. kirjoitti: Su 04.12.2022 20:58 Rolloboksista: syksyn 1993 farkussani on pähkinäpuuverhoilun yhteydessä boksissa pähkinäpuinen kansi. Kuten sanottua, mallisarjaa parannettiin myös vähän kerrassaan, MOPF:jen välissäkin. Hyvinä esimerkkeinä neliventtiilibensojen tulo ja vesiohenteisten maalien käyttöönotto suurinpiirtein aamaan aikaan. Kaikkihan tietää, että liuotinmaaliauton tunnistaa tummanharmaasta varapyöräkotelosta akvarellissa sen ollen korinvärissä.
Saman lähteen mukaan 6/1994, kun apparin bägi tuli vakioksi, 4- ja 5-sylinterisissä rolloboksin kansi muovia, muissa jalopuuta.
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Timo L. kirjoitti: Su 04.12.2022 22:08 Erään lähteen mukaan ECONOMY jäi pois jo 5-6/90. Oliko jo niin aikaisin? Mutta pois se jäi viimeistään nelivenojen myötä.
Itsellä tuossa valmistenumeron mukaan 7/91 valmistuneessa 230E:ssä ei ole ECONOMY-mittaria, ratti myöskin se uudemmanmallinen jossa alemmat puolat lähempänä toisiaan.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kuis ulkopeilien säätö? Mitä itse on näitä nähnyt, niin 1.- ja 2.-sarjalaisissa oikea ulkopeili sähköllä ja 3. -sarjassa erilainen säätönappula ja molemmat puolet säätyvät sähköllä.

By the way, meillä oli joskus kolmossarjalainen sedan, jossa oli varusteet 538 ja 814, eli sähköantenni ja kaiuttimet ilman radiota sekä aktiivibassojärjestelmä. Siinä oli ihan toimiva fader-säädin peilien nappulan vieressä. Luulen kyllä, että oli ollut siinä uudesta lähtien, vaikka kolmossarjalainen olikin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Karel »

Noista ilmastointien eroista... En siis ole erityisesti 124-tuntija, vaan kommentoin yleisemmin ja 126- tietoihin pohjautuen.

Vaikka ulkoisesti kaikkien sarjojen napit muistuttavat toisiaan, ne ovat teknisesti erilaiset. 1. sarja aika mekaaniset peruskytkimet on/off. Liekö vielä sellaiset, että yhden kun painaa alas, toinen pomppaa ylös? 3. sarjassa elektroniset kontaktorit ja täysin elektroninen ohjaus. Napoja niissä myöhemmissä kytkimissä moninkertainen määrä. Eivät siis ole vaihtokelpoisia keskenään millään tavalla.

Erot vuosien varrella tulivat sitä mukaan, kun ohjaus muuttui enemmän elektroniseksi.

Toiminnot noudattavat mersun logiikkaa:

Höyrynpoistokuva = kylmäkoneisto päällä aina kun ulkolämpötila tai lämpötila höyrystimellä yli n. +5.

Lumihiutale = kylmäkoneisto päällä aina kun asetettu sisälämpötila ylittyy.

EC = kylmäkoneisto aina pois päältä (economy).

Sitten nappien järjestyksestä ja vaihtoehdoista per mallisarja: Tehdasasenteisissa 1. sarjan laitteistoissa kiertoilmakytkin ylärivissä (hätävilkun seudulla). Jossakin vaiheessa kakkossarjaa, kun ohjauksen elektroniikka uudistui, kiertoilmavalinta tuli siihen kolmen napin riviin keskelle. Samalla se lumihiutalevalinta poistui, koska se oli sen jälkeen aina päällä oletuksena. Valittavaksi tuli tällöin siis kuivaus, economy ja kiertoilma.

Ykkössarjan aikoihin kuitenkin valtaosa jälkiasennusilmastoinneista esim. Diavia, kiertoilmanappi oli yksi niistä kolmesta siinä keskellä, kuten sitten myöhemmin myös tehdasasennuksissa. Tällä tarvikeilmastointien tekijät saivat asennuksen nippeleiden osalta helpommaksi.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Karel kirjoitti: Ma 05.12.2022 20:41 Liekö vielä sellaiset, että yhden kun painaa alas, toinen pomppaa ylös?
Niin, tätä mietin myös, nuo lumihiutale ja EC ovat käytännössä ON ja OFF. :think:
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Wikke kirjoitti: Ma 05.12.2022 21:51
Karel kirjoitti: Ma 05.12.2022 20:41 Liekö vielä sellaiset, että yhden kun painaa alas, toinen pomppaa ylös?
Niin, tätä mietin myös, nuo lumihiutale ja EC ovat käytännössä ON ja OFF. :think:
Siinä (oletetusti) ekassa versiossa just noin, että lumihiutaleella ilm. päälle ja ECllä pois. Napit ei pomppaa kuitenkaan toista painaen.
Timo L. kirjoitti: Su 04.12.2022 22:29 Saman lähteen mukaan 6/1994, kun apparin bägi tuli vakioksi, 4- ja 5-sylinterisissä rolloboksin kansi muovia, muissa jalopuuta.
Vois olla. Kun vänkärin bagi ollut lisävaruste, siihen sisältyi rolloboksi. Onko sitten vakiovarusteena muutettu vinyyliseksi paitsi isokoneiset puulla?
Jännä muuten, mulla oli -95 mallin suomi-200D ja siinä oli hanskalokero, ei matkustajan bagia. Eikä rolloboksia...
Nozki kirjoitti: Ma 05.12.2022 01:18 Kuis ulkopeilien säätö? Mitä itse on näitä nähnyt, niin 1.- ja 2.-sarjalaisissa oikea ulkopeili sähköllä ja 3. -sarjassa erilainen säätönappula ja molemmat puolet säätyvät sähköllä.

By the way, meillä oli joskus kolmossarjalainen sedan, jossa oli varusteet 538 ja 814, eli sähköantenni ja kaiuttimet ilman radiota sekä aktiivibassojärjestelmä. Siinä oli ihan toimiva fader-säädin peilien nappulan vieressä. Luulen kyllä, että oli ollut siinä uudesta lähtien, vaikka kolmossarjalainen olikin.
Jos Meinbenziä on uskominen, niin 6/94 olisi ollut vakiona molempien peilien säätö sähköllä.
Saman lisävarustehinnaston mukaan kaukokeskuslukitus olisi vakiona 6/94 lähtien. Ainakin omissa facelifteissä keskuslukituksen avausnappi on fader-kytkimen paikalla. Olisiko siinä yhteydessä jäänyt fader pois?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 muutokset 1985-1997?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Fader jäi pois 1993/1994 kun tuli uudet merkilliset mankat joissa neljä lähtöä. Molemmat peilit muuttuivat vakiona sähkölle toisella neljänneksellä 1993.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin