M116 D-jet humppaa joutokäynnillä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

M116 D-jet humppaa joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Lähes "kaikki" on tehty, mutta vika vaan pysyy ja viisaampien apua kaivattaisiin.

Ongelmana on D-jetillä oleva M116 (3,5L), jonka joutokäynti käy ontuen ja kierrokset humppailee. Seos rikkaalla ja savuttaa. Noin 3000rpm käy suht hyvin. Uusittu muun muassa MAP (joka oli rikki) ja imusarjan tiivisteet. Brekliinillä ei meinaa löytyä imuvuotoa. Kun kaasuläppäkotelon joutokäynti- ja kylmäkäyntipiirin sulkee kumitulpalla, kone rauhoittuu ja käy siististi, mutta ei tietysti pysy tällöin joutokäynnillä kuin kaasun kanssa. Kaasuläppä on täysin kiinni joutokäynnillä. Kaasuläppäanturi / kaasun asentotunnistin puhdistettu, mitattu ja säädetty. Lisäksi suuttimet testattu ja putsattu.

Olisiko ajatuksia, miten korjata tämä vika? Imusarjan alipaine heittelee mittarin mukaan, mistä johtuen seos sekoilee (--> MAP vaihtelee seosta) ja tästä johtuen ilmeisesti alkaa humppaus. Vaikuttaako venttiilikoppaan menevän letkun jousiventtiili/takaiskuventtiili tähän? Bensapaine noin 2bar.

Ryntäily on ehkä voimakkaampaa kylmänä.

Nimimerkillä: "jos pääsis ajamaan kesän eka ajot vielä..."
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: M116 D-jet humppaa joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olisiko kylmäkäynnin lisäilmaluisti jumiutunut? Se on ilmanpuhdistin kopan alla etureunassa, alumiininen, josta lähtee paksu letku.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: M116 D-jet humppaa joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Sharedoc kirjoitti: Ke 05.10.2022 20:55 Olisiko kylmäkäynnin lisäilmaluisti jumiutunut? Se on ilmanpuhdistin kopan alla etureunassa, alumiininen, josta lähtee paksu letku.
Se on puhdistettu aiemmin varmuuden vuoksi. Tulppasin sen nyt ja siitä huolimatta ei käynti rauhoitu. Vaihteiston alipaineputki on myös tulpattu, ei vaikutusta. En keksi enää muuta kuin että imuventtiili vuotaa. Pitänee mitata puristuspaineet seuraavaksi varmaan.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: M116 D-jet humppaa joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Noniin. Ainakin suurimmat viat on nyt ratkaistu. Eli viallinen MAP vaihdettiin ja siitä huolimatta kävi huonosti. Olin kääntänyt jakajan harhaanjohtavan ulkomaisen nettiohjeen mukaan väärään kohtaan ja ajoitin sen uusiksi. Tarkastin myös jakopään. No pötpötipöt siitä huolimatta. Sitten tulpat taas kerran vaihtoon, koska kone on käynyt rikkaalla. Ruuvasin uudet NGK:t paikalleen ja tadaa, Mese käy nyt nätimmin kuin vuosiin. Myös vetoja on selvästi enemmän, kun seos on tarkasti kohdallaan.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: M116 D-jet humppaa joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Mitä tulppia käytit tässä?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: M116 D-jet humppaa joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Mulla oli Boschin WR7DC+ ja viimeiseksi Bosch R6:set. NGK toimii kuulemma varmemmin eli ajetaan niillä tässä kohtaa.

Tuo itse humppaus johtui ilmeisesti osittain katkenneesta imuputkesta, joka menee kaasuläppäkotelosta lisäilmaluistille ja joutokäyntipiiriin. Uusi osa tilauksessa. Nyt ajellaan ilman lisäilmaventtiiliä. Autossa oli siis kaksi eri käyntihäiriötä samaan aikaan.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: M116 D-jet humppaa joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja lufsen »

PS. Suosittelen tuota MAP:in kunnostuttamista kaikille vanhoille D-jeteille, jos se vuotaa yhtään alipaineita pois. Auto muuttui täysin erilaiseksi kuin ennen. Kun vuotamaton MAP toimii oikein niin imusarjan alipainekin on oikea. Tämä puolestaan vaikuttaa automaattilaatikon toimintaa. Oman auton pienet nykäisyt häipyi uuden MAP:in johdosta.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: M116 D-jet humppaa joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kukahan noita MAPeja huoltaa/korjaa?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: M116 D-jet humppaa joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Ere866 kirjoitti: La 08.10.2022 20:16 Kukahan noita MAPeja huoltaa/korjaa?
Rainer Stahl
Koller+Schwemmer GmbH | Röthensteig 21 | 90408 Nürnberg | GERMANY | www.koller.de
https://www.koller.de/agb
rainer.stahl@de.bosch.com

Todella asiallinen firma, Boschin virallinen alihankintayritys. MAP:in kunnostus reilu 700 ekua.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: M116 D-jet humppaa joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kiitos paljon!

Itseltä löytyy jo vuonna 2014 ostettu 450SE D-jetillä. Olen ajellut autolla nyt tosiaan sen reilut 8 vuotta kesäajoja ja olen aina miettinyt, että miksi D-jettiä parjataan. Auto on nimittäin pelannut kuin junan vessa. Ainoa käyntihäiriö on ollut ensimmäisenä kesänä ja se korjaantui katkojan kärkien puhdistuksella.

Mutta varmasti tulevaisuudessa tässäkin tulee ongelmaksi osien vanheneminen - MAP mukaanlukien. Autossa on vieläkin samat tulpat, jotka autossa oli minulle tullessa. Kerran yritin selvitellä mitä tulppia siihen nykyään laitettaisiin, mutta en saanut mitään ehdotuksia varaosamyyjiltä. Täytyy ostaa NKGn tulppia varastoon.

Mukava auto - ja luotettava
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: M116 D-jet humppaa joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Ei siinä D-jetissä ole varmaan muuta vikaa ole kuin että vikadiagnostiikkaa/-muistia ei ole ja ruiskussa on useita antureita, jotka voi vikaantua, joten kun vika tulee, niin sen etsintä voi joskus olla työlästä, mutta sekin onnistuu mittaamalla. Mielestäni itse ruisku on ihan hyvä, mutta se on kiinni sen verran vanhoissa autoissa, että vikakoodeja ei voi lukea, mistä joskus voi olla riesaa.

Jos MAP vuotaa, kone käy rikkaalla ja saattaa esimerkiksi nykiä hieman välillä ja olla laiska sekä kulutus on korkeampi kuin pitäisi. Oma auto vei 16L aiemmin kevyessäkin maantieajossa, nyt se vie varmastikin pari-kolme litraa vähemmän. MAPin kunnostuksen hinta tulee noin 10.000tkm ajolla takaisin polttoainekuluissa ja kone toimii muutenkin kuten pitää, eikä nokeennu turhaan.

Komea Mersu sinulla. Ei muuta kuin moikataan, kun nähdään!
Vastaa Viestiin