W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Joko sulla on bensanpainemittari kiinni, ja mitä paine näyttää kun ei lähde käyntiin?
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Se kampiakselin asentotunnistin on ainakin volvoissa ja bemareissa yleinen ongelman lähde, ettei ois nyt tässäkin. Testaappa tunnistin niin että aja kone lämpimäksi, siis siihen tilaan ettei enää käynnisty ja suihkutat kylmäspraylla sen anturin viileäksi. Lähteekö sen jälkeen käyntiin hyvin? Jos lähtee, niin sitten uutta anturia vaihtamaan...

E: eiku tää onkin K-jetti, eipä tuolla asentoanturilla taida olla hirveästi merkitystä. Vai onko?
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Mäks kirjoitti: To 24.11.2022 13:09
juha.liuksiala kirjoitti: Ke 23.11.2022 19:06 Niin olitko koittanut sitä käymään ilman yj-releen sulakkeita/sulaketta kuumana? Ja siltikin tarkastaisin tuon ilmalautasen potentiometrin, kun ei vaativa puuha mitata liitin kiinni/raollaan ylimmän ja keskimmäisen nastan antama lukema, oliko 0.7v optimaalinen? Niissä on kai ollut kuluneita hiilipintoja.. Toinen kaasuläppä, tietääkö nollakohdan? Noita vaan sillä kun polkimen painelu auttoi käynnistymiseen.
En ole ilman yj-releen sulaketta kokeillut, mutta toisella yj-releellä kylläkin.

Potentiometrin vaihdoin ja kalibroin tuossa viime talvena, vanhasta olikin tosiaan hiilipinta kulunut, eikä antanut vastusarvoja kaikissa lautasen asennoissa.

Täytyy myöntää että en tiedä mitä tarkoitat kaasuläpän nollakohdan tietämisellä (kuten ehkä huomaa aiemmista kyselyistäni, en ole mikään autojen asiantuntija) :oops:
Sillä yj-releen tai sen sulakkeiden irrottamalla ke-jetronic menee siihen "vikasietotilaan" :D toisin sanoin se ei säädy enää elektronisesti. Silloin jos käynnistyminen muuttuu on vika sähköpuolella ja jos ei on vika mekaaninen.
Siinä määräjakajan kumikaukalon alla on kaasuläppä ja siinä asento anturi, tosin alkukantainen, joka ei ymmärtänyt muistaakseni kun kiinni, auki ja täysin auki. Sen pystyi jotenkin varmaan mittaamaan.
Mutta ensin tosiaan koita nyt ilman niitä yj-releen sulakkeita kuumana onko eroa.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Karel »

Jürgen kirjoitti: To 24.11.2022 16:32
E: eiku tää onkin K-jetti, eipä tuolla asentoanturilla taida olla hirveästi merkitystä. Vai onko?
Vaikuttaa se sytytykseen. Kerran minullakin hajonnut ja esti käynnistymisen aika ajoin. Ei tarvita kylmäsprayta. Mittaa ohmit koaksiaalikaapelin pistokkeesta. Pitäisi olla muistaakseni n. 1 kilo. Pääasia, ettei arvo olennaisesti muutu lämpötilan mukaan.

Ilman polttoaineen painemittareita yksi helppo testi: sammuta lämmin moottori ja tunnustele minuutin kuluttua painamalla ilmamassamittarin lautasta. Pitäisi tuntua selvä vastus järjestelmään jääneestä paineesta. Jos lautanen painuu kevyesti pohjaan, paineet ovat karanneet.

Niin, ja vielä: onhan moottorin kaikki maadoitukset kunnossa? 126:ssa ainakin on yksi tärkeä paksu kuparijohdin imusarjan ja puolan kiinnityskohdan välissä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Pitääpä illalla / viikonloppuna kokeilla nuo
1. paineen karkaaminen lautasesta testaamalla
2. asentotunnistimen vastus (jos tämän löydän)
3. starttaaminen lämpimänä ilman yj-releen sulaketta

maadoitusten olettaisin olevan kunnossa (en siis ole hoksannut ainakaan huonoja kytkentöjä), vaikka tästä on vaikea varmuudella sanoa.
1990 230 TE
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja soikku »

Olin melkee varma et puola rikki kunnes kerroit että tarvitsee kaasua käynnistyäkseen. Lähteekö ihan pienellä polkimen painamisella käyntiin tyhjäkäyntihän oli lämpimänä huonoa. Säätää vaikka vaijerista kokeeksi kovemmalle tyhjäkäynnin. Onko mahdollisesti vain tyhjäkäynnin säädin rikki tai johto poikki.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

soikku kirjoitti: Pe 25.11.2022 20:55 Olin melkee varma et puola rikki kunnes kerroit että tarvitsee kaasua käynnistyäkseen. Lähteekö ihan pienellä polkimen painamisella käyntiin tyhjäkäyntihän oli lämpimänä huonoa. Säätää vaikka vaijerista kokeeksi kovemmalle tyhjäkäynnin. Onko mahdollisesti vain tyhjäkäynnin säädin rikki tai johto poikki.
Aiemmin lähti lämpimänä käymään joko pitkään sahaamalla tai pienellä polkaisulla, nykyisen vaivan kanssa ei pienellä polkaisulla ole ollut lainkaan vaikutusta, ja muutaman kerran, ei kuitenkaan aina, on nyt lähtenyt käymään kun kaasun on laittanut lämpimänä pohjaan pariksi sekunniksi startatessa.
Kylmänä tosiaan ei tarvitse koskeakaan kaasuun startatessa, oletettavasti kylmäkäynnistyssuuttimen antaman lisäpotkun ansiosta.
1990 230 TE
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja soikku »

Lisäbensa varmaan joo auttaa kylmänä. Mutta koita ottaa se sulake tai Map johto irti nyt kuitenkin. Ja jos tuo käynnistyminen on huonontunut lämpimänä voi se olla edelleen Puolallakin vika. Jonkun ajan päästä nykii ja sitten lämmettyään sammuttaa moottorin.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Tänään testailtu taas hieman:

Vaihdoin vj-kannen ja pyörijän vanhoihin, joilla ei käynnistysongelmia ollut -> ei vaikutusta käynnistykseen, ja käyminenkin tuntui heikommalta. Oletattavasti siis nykyiset vj-kansi ja pyörijä ovat aivan käypiä.

Ilmamassamittarin lautasta painamalla ei huomaa eroa vastuksessa, kun painaa kylmiltään auton ollessa sammuneena vs autoa hetken käytettyä ja sammutettua. Olisiko tämä merkki paineenvaraajan huonosta kunnosta?

Yj-releen sulakkeen poisto ei auttanut starttaamiseen.

Auton sain startattua lämpimänä jälleen painamalla kaasun pohjaan useammaksi sekunniksi käynnistäessä, ilman tätä tai pienellä painalluksella jää vain sahaamaan eikä hörähdäkkään.

( Lisäyksenä, joskaan ei käynnistysongelmiin liittyen, kokeilin säätää kaasuvaijerin kireyttä tyhjäkäyntiongelmaan liittyen -> kierrokset jäivätkin nätisti 700-800 tienoille kaasupolkimen vapautuksen jälkeen, eikä aiemman kaltaista kierrosten tippumista 500rpm tienoille tapahtunut. Tätä piti säätää pariin otteeseen, kun aluksi kierrokset meinasivat jäädä 1500rpm tienoille. )
Viimeksi muokannut Mäks, Ke 30.11.2022 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1990 230 TE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Karel kirjoitti: To 24.11.2022 17:19
Jürgen kirjoitti: To 24.11.2022 16:32
E: eiku tää onkin K-jetti, eipä tuolla asentoanturilla taida olla hirveästi merkitystä. Vai onko?
Vaikuttaa se sytytykseen. Kerran minullakin hajonnut ja esti käynnistymisen aika ajoin. Ei tarvita kylmäsprayta. Mittaa ohmit koaksiaalikaapelin pistokkeesta. Pitäisi olla muistaakseni n. 1 kilo. Pääasia, ettei arvo olennaisesti muutu lämpötilan mukaan.

Ilman polttoaineen painemittareita yksi helppo testi: sammuta lämmin moottori ja tunnustele minuutin kuluttua painamalla ilmamassamittarin lautasta. Pitäisi tuntua selvä vastus järjestelmään jääneestä paineesta. Jos lautanen painuu kevyesti pohjaan, paineet ovat karanneet.

Niin, ja vielä: onhan moottorin kaikki maadoitukset kunnossa? 126:ssa ainakin on yksi tärkeä paksu kuparijohdin imusarjan ja puolan kiinnityskohdan välissä.
Tuota asennontunnistinta koitin ihmetellä, mutten kokemattomuuttani osannut tunnistaa oikeaa johtoa :D
Olisikohan kyseessä mikä piuha? Laitan liitteeksi kuvan tuosta sytytyksenohjausyksiköstä, kuvan nappasin netistä mutta näyttäisi olevan samanmoinen kuin oma.
ezl.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1990 230 TE
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja soikku »

Painuiko Tyhjäkäynnin mikrokytkin pohjaan asti ennen vaijerin säätöä siellä kaasuvivustossa. Ja onko palautin jousi ehjä ja paikallaan. Jos auto käy nyt hyvin muuten lähtisin etsimään vikaa tuolta.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

soikku kirjoitti: Ke 30.11.2022 21:45 Painuiko Tyhjäkäynnin mikrokytkin pohjaan asti ennen vaijerin säätöä siellä kaasuvivustossa. Ja onko palautin jousi ehjä ja paikallaan. Jos auto käy nyt hyvin muuten lähtisin etsimään vikaa tuolta.
Ennen säätöä painui pohjaan, jousi on ehjä ja paikallaan. Tuo säätö ei välttämättä ollut kaikkien taiteen sääntöjen mukainen, mutta päädyin siihen nyt kun sammuminen risteyksissä tms paikoissa on hieman kiusallista jos autoa ei saa enää käynnistettyä :D Tämä nyt tosiaan ei tämän ketjun varsinaiseen vikaan liittynyt eli tuohon käynnistykseen, lähinnä sivuhuomiona.
1990 230 TE
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja soikku »

Tiedän ettei tuo noin kuulu olla mutta jos tyhjäkäynnin säädin on rikki täytyy vaijerista kiristää esimerkiksi. Se on sit taas toinen juttu mitä se säädin tekee tai sen pitäisi tehdä käynnistyksen aikana. luulisin että säätää tyhjäkäynnin ja ilma/bensiini seoksen määrää. Lisärikastuspiiri auttaa kylmäkäynnistyksessä mutta kuumana ei saa bensaa. Korjatkaa jos olen väärässä.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Zac »

Olen samoilla linjoilla, eli kylmänä saa lisärikastusta, lämpinä luultavasti ei... eli kyllä tämä enempi bensan saantiin liittyvältä asialta vaikuttaa. Olihan suodatin ok ja muuten bensan saati varmistettu (vaikka putkia aukomalla startin yhteydessä tms.)? Kun sitä lämpimänä starttailee pitempään, niin tuoksahtaako bensa putken päästä yhtään? Jos tuoksuu, niin sitten se puolakin mahdollinen...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin