W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Vika ei ole kampiakselin asentotunnistimessa jos antaa kipinää. EZL-boksi ei anna kipinää jos ei saa tietoa asentotunnistimelta.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Mäks kirjoitti: Ma 14.11.2022 18:21 Mihinkähän sitä tässä sitten seuraavaksi suuntaisi katseensa, tuota polttoaineen paineenvaraajaa on täällä ehdoteltu, ja sitten olisi toki nuo itse pumput ja mahdollisesti kampiakselinasennontunnistin ilmeisesti :problem:

Mites tuon varaajan testaaminen? Ehdotin ylempänä:
En ole kokeillut, mutta jos ottaisi sen tankista päin painevaraajaan tulevan letkun irti niin voisi nähdä, jos auton käydessä polttoainetta tulee painevaraajan siltä puolen. Ymmärtääkseni ei pitäisi tulla...

Irrotettu letku pitää toki lytätä, ettei vuoda tai höri ilmaa.

Olisi taas ilmainen testi.

Pumpu(i)ssakin on takaisku, mutta olisiko molemmat rikki...?

Asentotinnistimesta en osaa sanoa mittään
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Wikke kirjoitti: Ma 14.11.2022 19:12 Vika ei ole kampiakselin asentotunnistimessa jos antaa kipinää. EZL-boksi ei anna kipinää jos ei saa tietoa asentotunnistimelta.
Aivan, hyvä tietää tämä :thumbup:
1990 230 TE
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mäks kirjoitti: Ke 09.11.2022 14:45 Nyt on sitten kans uudet suuttimet vaihdettu paikalleen, eikä auttanut ongelmiin :( edelleenkään ei käynnisty lämpimänä, ja samat vanhat tyhjäkäyntiongelmat.

Liekö kellään vielä valistuneita arvauksia, tai tietääkö joku Kuopion seudulta ketään joka kohtuu hintaan laittaa näitä tämän ikäluokan mesejä?
Toivalan auto.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja soikku »

Mitenkäs puola jakselee. Tuossa taitaa olla vain 1 puola ja se voi myös noin oireilla että kylmänä toimii.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

soikku kirjoitti: Ti 15.11.2022 22:20 Mitenkäs puola jakselee. Tuossa taitaa olla vain 1 puola ja se voi myös noin oireilla että kylmänä toimii.
Enpä sinänsä osaa sen puolan hyvinvoinnista sanoa, en ole sille mitään tehnyt, muuta kuin vaihtanut sen ja virranjakajan välisen johdon johtojen vaihdon yhteydessä.

ps. melko ajankohtaisesti tuli kysymys Puolan jakselusta, maailman tilanne huomioiden :shifty:
1990 230 TE
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja soikku »

No juu on kyllä nyt ajankohtainen asia. mutta toisen Puolan kokeilu nyt on helppoa. toivottavasti ei ole mikään kallis erikois puola. Ja tämä juttuhan ei millään tavalla nyt liity aiheeseen. mutta kävin noin 10 vuotta sitten ostamassa Puolaa isosta autotarvikeliike ketjusta veneeseen. Ihan perus 12v puola mikä autois ollu ennen aikaan. no ei tullu mitään kun olis rekisterinumero pitän antaa ja sillä olisi sitten etsinyt osan. Yritin kyllä sanoa että esim Volvo Amazon tai Volvo 142. Kävin sitten toisessa kaupassa hakemassa Puolan ja riitti kun sanoi että perus 12v puola.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Zac »

Piste tuolle asentotunnistimen tutkinnalle, oire sopisi omastakin mielestä.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja soikku »

Map likainen tai rikki. Vai onko tuos maf.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

soikku kirjoitti: Pe 18.11.2022 20:08 Map likainen tai rikki. Vai onko tuos maf.
230E (M102) koneessa on ilmamäärämittari (onko se nyt sitten VAF).
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja soikku »

Sit sieltä pitäis löytyä imuilman lämpöanturi myös map
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Imuilman lämpöanturi on ilmanputsarikopassa. Sille pätee samat vastusarvot, kuin jäähdytysnesteen lämpöanturille.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ei kannata keskittyä noihin ruiskun antureihin. Kyllä auton pitäisi käynnistyä vaikka nuo olisi rikki. Jos otat ylijännitereleeltä sulakkeen pois, on ECU ja sitä myöten kaikki ruiskuun liittyvät sähköosat pois käytöstä. Auton pitäisi silti käynnistyä jos bensaa ja kipinää on. Käy ehkä korkeammilla tyhjäkäyntikierroksilla, mutta käynnistyy silti. Ehjässä autossa ei edes huomaa jos tuo imuilman lämpöanturi on pois pelistä.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

En tunne näin uusia kovin hyvin.onko tämä siis ke jetronic?
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja soikku »

Kokeile avata tankin korkki. On itsellä ollut parissa autossa sammumista kun ei ole tankin huohotus toiminut. Yleensä on kyllä silloin myös alipainetta korkkia avatessa.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti: Ma 21.11.2022 19:59 En tunne näin uusia kovin hyvin.onko tämä siis ke jetronic?
Juu, KE-jetronic kyseessä
1990 230 TE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Kävin tuossa taas hieman koeajolla, samalla kun kävin rengaspaineita tarkistamassa. Käynti oli sinänsä kuten aiemminkin, eli tyhjäkäynti tahtoo pudota sammumiseen asti jos kaasulla ei tätä hallitse, moottori lämpimänä juuri ja juuri saa pysyttyä käynnissä kun päästää vapaalle. Ajaessa vastaa kaasuun hyvin, ja käynti on tasaista ajaessa.

Kokeilin sitten ajon päätteeksi taas näitä lämpimiä startteja:
- sammutin auton, ja käynnistäessä laitoin kaasun pohjaan muutamaksi sekunniksi -> auto käynnistyi, tämä onnistui kahdesti
- sammutin auton, yritin käynnistää ilman kaasua -> ei hörähdäkään, sahaa vain
1990 230 TE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Käsitykseni on siis nyt, että moottori ei saisi bensaa käynnistyäkseen, ainakaan tarpeeksi.

Harkinnassa on vaihtaa paineenvaraaja, joka ei kovin ryöstöhintainen olisi purkaamolta. Samalla vaivalla toki vaihtaisi pumput kun siellä päin on touhuamassa, joskaan en tiedä onko näissä vikaa kuitenkaan.
1990 230 TE
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Mäks kirjoitti: Ti 22.11.2022 14:57 Käsitykseni on siis nyt, että moottori ei saisi bensaa käynnistyäkseen, ainakaan tarpeeksi.

Harkinnassa on vaihtaa paineenvaraaja, joka ei kovin ryöstöhintainen olisi purkaamolta. Samalla vaivalla toki vaihtaisi pumput kun siellä päin on touhuamassa, joskaan en tiedä onko näissä vikaa kuitenkaan.
Vaikuttaa siltä että ilmalautasen perussäätö on pielessä.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti: Ti 22.11.2022 18:50
Mäks kirjoitti: Ti 22.11.2022 14:57 Käsitykseni on siis nyt, että moottori ei saisi bensaa käynnistyäkseen, ainakaan tarpeeksi.

Harkinnassa on vaihtaa paineenvaraaja, joka ei kovin ryöstöhintainen olisi purkaamolta. Samalla vaivalla toki vaihtaisi pumput kun siellä päin on touhuamassa, joskaan en tiedä onko näissä vikaa kuitenkaan.
Vaikuttaa siltä että ilmalautasen perussäätö on pielessä.
Tuli sama mieleen. Tässä video miten tarkistetaan että on edes sinne päin oikein.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

No ei tullu aikaisemmin mieleen, vaikka viankuvaus pysynyt samana?
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti: Ti 22.11.2022 20:48 No ei tullu aikaisemmin mieleen, vaikka viankuvaus pysynyt samana?
Ei tullut, mutta tuo on ainakin helppo tarkistaa ettei lautanen takeltele reunoihin ja siinä on se vajaa 2mm vapaaliike. En sano että vika tuossa on välttämättä mutta on ilmainen juttu tarkistaa. Jos osaisin 100% varmasti sanoa kuvauksen perusteella missä vika KE-Jetissä piilee, olisin jo varmasti perustanut niihin erikoistuneen pajan. Opiskeltavaa vielä riittää minullakin kun kahden KE-Jetin kanssa joudun painimaan lähes viikoittain.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

No et sitten kuitenkaan itse ehdottanut heti samaa tarkistuslistaa vaikka onkin helppo juttu.
Voin kertoa, et tule toimeen erikoistumalla k jetteihin.
Minä tienaan toimeentuloni pääasiassa vanhojen vehkeiden vikoja korjaamalla.ilmaiset neuvot täällä loppuu tähän.
Mikään niin vituta kun tyypit jotka tulee kertomaan että kyllä mäkin ton tiesin, nyt kun muut ensin kertoi.
Sinä voit nyt sitten kertoa miten se vapaaliike ja mahdollinen takertelu vaikuttaa toimintaan.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No ei minulla tarkoitus ollut ottaa "kunniaa" hyvästä vinkistäsi. Olen näiden vehkeiden kanssa harrastaja ja yritän oppia niistä koko ajan lisää. Ylläpito poistakoon tuon linkin videoon jos on sopimaton. Lopetan kirjoittelun tähän topicciin nyt ja annan Oikeiden Asiantuntijoiden diagnosoida.
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Arvostan kiinnostustanne mersuni vaivaan, joskaan tämän suhteen tuskin kannattaa kenenkään menettää yöunia :?

Tuota ilmalautasta tutkiskelin noin vuosi sitten, kun selvitin tyhjäkäyntivaivaa. Silloin en sen tarkemmin asiaan perehtynyt, kuin tarkistin että lautasella on käsivaralla muutaman millin kevyt liikevara, ja muutoin lautanen vaikutti painuvan kummempia takeltelematta. Sittemmin en ole sen hyvinvointia tutkinutkaan.
1990 230 TE
juha.liuksiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: La 25.02.2012 15:36
Paikkakunta: sastamala

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja juha.liuksiala »

Niin olitko koittanut sitä käymään ilman yj-releen sulakkeita/sulaketta kuumana? Ja siltikin tarkastaisin tuon ilmalautasen potentiometrin, kun ei vaativa puuha mitata liitin kiinni/raollaan ylimmän ja keskimmäisen nastan antama lukema, oliko 0.7v optimaalinen? Niissä on kai ollut kuluneita hiilipintoja.. Toinen kaasuläppä, tietääkö nollakohdan? Noita vaan sillä kun polkimen painelu auttoi käynnistymiseen.
-90 c124 300cea 24
-97 w210 230e
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Karel »

No niin, täällähän on taas kuumana käyvä arvausleikki menossa. Hämmennetään vähän täältäkin, sen mukaan mitä äkkiä lukaisin läpi.

KE:n kanssa on hyvä muistaa pari perusasiaa: ruiskun mekaniikka sallii moottorin toiminnan, vaikka oheiselektroniikka olisi rikki. Käynti/käynnistyvyys on huono, mutta moottorin saa kyllä käyntiin. Siinä on ts. primitiivinen "limp-home"

Tämä tarkoittaa, että anturit, yj-rele jne. eivät yksistään estä moottorin käynnistymistä. Polttoainepumpun pitää vain pyöriä ja sytytyksen antaa kipinä. Pumpun releen kanssa on hyvä olla hansikaslokerossa hyppyjohto aina mukana, jolla saa pumpun pakotetusti pyörimään, niin ei matka koskaan katkea releen hajoamisen takia.

Paineenvaraaja heikentää käynnistyvyyttä lämpimänä, mutta ei estä käynnistymistä kokonaan, vaikka vuotaisi kuinka. Moottori kyllä käynnistyy.

Näin ollen lämpötilasta johtuva käynnistymättömyys tuskin on ruiskun vika. Lautasen asetuskaan ei itsestään yhtäkkiä muutu poskelleen. Epäilisin sytytystä. Ensimmäinen veikkaus on jakajan kansi tai pyörrin. Aivan sama, vaikka olisivat äsken vaihdettu. Kipinä voi tulla venakoppaa vasten, mutta on liian heikko käynnistämään puristuksen alla. Kylmänä käynti on heikkoa heikon kipinän takia. Kolmas veikkaus on puola. Neljäntenä puolan ja kannen välinen johto. Näihin pätee em. seikat.

Silloin kun moottori ei käynnisty ollenkaan, vika on monesti aika simppeli.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Karel kirjoitti: Ke 23.11.2022 19:57 No niin, täällähän on taas kuumana käyvä arvausleikki menossa. Hämmennetään vähän täältäkin, sen mukaan mitä äkkiä lukaisin läpi.

KE:n kanssa on hyvä muistaa pari perusasiaa: ruiskun mekaniikka sallii moottorin toiminnan, vaikka oheiselektroniikka olisi rikki. Käynti/käynnistyvyys on huono, mutta moottorin saa kyllä käyntiin. Siinä on ts. primitiivinen "limp-home"

Tämä tarkoittaa, että anturit, yj-rele jne. eivät yksistään estä moottorin käynnistymistä. Polttoainepumpun pitää vain pyöriä ja sytytyksen antaa kipinä. Pumpun releen kanssa on hyvä olla hansikaslokerossa hyppyjohto aina mukana, jolla saa pumpun pakotetusti pyörimään, niin ei matka koskaan katkea releen hajoamisen takia.

Paineenvaraaja heikentää käynnistyvyyttä lämpimänä, mutta ei estä käynnistymistä kokonaan, vaikka vuotaisi kuinka. Moottori kyllä käynnistyy.

Näin ollen lämpötilasta johtuva käynnistymättömyys tuskin on ruiskun vika. Lautasen asetuskaan ei itsestään yhtäkkiä muutu poskelleen. Epäilisin sytytystä. Ensimmäinen veikkaus on jakajan kansi tai pyörrin. Aivan sama, vaikka olisivat äsken vaihdettu. Kipinä voi tulla venakoppaa vasten, mutta on liian heikko käynnistämään puristuksen alla. Kylmänä käynti on heikkoa heikon kipinän takia. Kolmas veikkaus on puola. Neljäntenä puolan ja kannen välinen johto. Näihin pätee em. seikat.

Silloin kun moottori ei käynnisty ollenkaan, vika on monesti aika simppeli.
Erittäin pätevän kuuloisia huomioita :thumbup:

Tuon jakajan kannen ja pyörijän vaihtoa päikseen voisin kokeilla aluksi vanhoilla osilla pihi kun olen (joilla nykyisiä ongelmia ei ollut), pitää nämä vaan pyytää lähettämään minulle toiselta puolen Suomea jonne ne jäivät muutossa. Kannen ja puolan välisen johdon vaihto on tullut testattua nykyisellä ongelmalla, tällä ei vaikutusta ollut.

Tuota pa-pumpun releen ohittamista johdolla onkin tullut kokeiltua nykyisten ongelmien yhteydessä.

Jospa siis jatkaisin nuilla ilmaisilla sytkäpuolen kokeiluilla tähän väliin.
1990 230 TE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

juha.liuksiala kirjoitti: Ke 23.11.2022 19:06 Niin olitko koittanut sitä käymään ilman yj-releen sulakkeita/sulaketta kuumana? Ja siltikin tarkastaisin tuon ilmalautasen potentiometrin, kun ei vaativa puuha mitata liitin kiinni/raollaan ylimmän ja keskimmäisen nastan antama lukema, oliko 0.7v optimaalinen? Niissä on kai ollut kuluneita hiilipintoja.. Toinen kaasuläppä, tietääkö nollakohdan? Noita vaan sillä kun polkimen painelu auttoi käynnistymiseen.
En ole ilman yj-releen sulaketta kokeillut, mutta toisella yj-releellä kylläkin.

Potentiometrin vaihdoin ja kalibroin tuossa viime talvena, vanhasta olikin tosiaan hiilipinta kulunut, eikä antanut vastusarvoja kaikissa lautasen asennoissa.

Täytyy myöntää että en tiedä mitä tarkoitat kaasuläpän nollakohdan tietämisellä (kuten ehkä huomaa aiemmista kyselyistäni, en ole mikään autojen asiantuntija) :oops:
1990 230 TE
Vastaa Viestiin