W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Elikkäs, nyt viikon aikana on ilmennyt uusi riemastuttava ominaisuus mersuun: mikäli moottorin ollessa lämmin (mittarista katsottuna lähempänä 80c) sammuttaa auton ja yrittää käynnistää, ei auto starttaa. Kuuluu pyörittävän, muttei hörähdä laisinkaan. Kun moottorin antaa jäähtyä, auto käynnistyy jälleen kuin palmun alta.

Kipinää antaa, virranjakajan kansi vaikuttaa olevan kunnossa eikä sinne ole kosteutta kertynyt, tulppien vaihto ei vaikuttanut vaivaan. Kun virrat kääntää päälle kuuluu polttoainepumpuista surina kuten ennenkin.

Kuluneen vuoden aikana vaihdettu uuteen mm:
- virranjakajan kansi ja pyörijä
- tulpat ja johdot
- laturi
- muuta sälää jotka tuskin liittyvät käynnistykseen

Täällä foorumeilla lueskeltuani moisesta vaivasta vastaan tuli ehdotuksia yj-releen tai polttoainepumpunreleen vaihdosta. Nyt ajattelin kokeilla uudelleen kolvata yhden nurkissa lojuvan yj-releen testiksi, josko se mitään vaikuttaisi.

Mikäli kellään on ehdotuksia, otan niitä mieluusti vastaan :)

Lisänä mainittakoon, että kylmänä auton tyhjäkäynti tahtoo tippua niin alas että moottori sammuu, mutta tämä vaiva on ollut reilun vuoden ajan ja olen luovuttanut tämän selvittelyjen suhteen :roll:

edit: polttoainepumpun rele sekä yj-rele testattu, uudet suuttimet vaihdettu, ei ratkaisua ongelmaan
Viimeksi muokannut Mäks, Ke 09.11.2022 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1990 230 TE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vikana voisi olla polttoainepaineen putoaminen auton sammuttamisen jälkeen, kuumana vaikeuttaa käyntiinlähtöä.

Syypäänä kuluneet suuttimet tai polttoainepaineenvaraaja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

JanneW124 kirjoitti: To 15.09.2022 00:22 Vikana voisi olla polttoainepaineen putoaminen auton sammuttamisen jälkeen, kuumana vaikeuttaa käyntiinlähtöä.

Syypäänä kuluneet suuttimet tai polttoainepaineenvaraaja.
Onko jotain konstia millä todeta vaivan johtuvan juurikin jommasta kummasta näistä? Ei kumpikaan ihan niin halpoja vaihtoja että ihan kokeilumielessä haluttaisi laittaa uusia :?
1990 230 TE
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Mäks kirjoitti: To 15.09.2022 05:42
JanneW124 kirjoitti: To 15.09.2022 00:22 Vikana voisi olla polttoainepaineen putoaminen auton sammuttamisen jälkeen, kuumana vaikeuttaa käyntiinlähtöä.

Syypäänä kuluneet suuttimet tai polttoainepaineenvaraaja.
Onko jotain konstia millä todeta vaivan johtuvan juurikin jommasta kummasta näistä? Ei kumpikaan ihan niin halpoja vaihtoja että ihan kokeilumielessä haluttaisi laittaa uusia :?
Itsellä joskus kuumana jos starttasi suoraan sammutuksen jälkeen lähti hyvin, mut jos odotteli joku 15-30min niin ei veinannut millään enää lähteä. Ilmeisesti vuotavat suuttimet olivat syypää. Vaihdon jälkeen kaikki OK.
Star C3 @LPR
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Zac »

Jos epäilee suuttimia, niin ne voi testauttaa "alan liikkeessä" ennen kuin alkaa ostelemaan uusia.
Toinen mitä voisi testauttaa, on tuon bensakierron paineet. Voisi olla että tuo muu sammahtelu tyhjäkäynnillä ja tämä käyntiin lähtemättömyys kuumana ovat ihan samasta juurisyystä aiheutuvia :think: .

---
PS. Monet liikkeet vaan tykkäävät vaan "arvotaan-arvotaan" metodilla vaihdella uutta osaa pellin alle, tietämättä mikä oikeasti on edes vikana... toivotaan vaan että josko tärppäisi. Itseä tuo tapa ärsyttää ~suunnattomasti, olen enemmän tietopohjaisen päätöksenteon koulukuntaa :lol:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Zac kirjoitti: To 15.09.2022 09:06 Jos epäilee suuttimia, niin ne voi testauttaa "alan liikkeessä" ennen kuin alkaa ostelemaan uusia.
Toinen mitä voisi testauttaa, on tuon bensakierron paineet. Voisi olla että tuo muu sammahtelu tyhjäkäynnillä ja tämä käyntiin lähtemättömyys kuumana ovat ihan samasta juurisyystä aiheutuvia :think: .

---
PS. Monet liikkeet vaan tykkäävät vaan "arvotaan-arvotaan" metodilla vaihdella uutta osaa pellin alle, tietämättä mikä oikeasti on edes vikana... toivotaan vaan että josko tärppäisi. Itseä tuo tapa ärsyttää ~suunnattomasti, olen enemmän tietopohjaisen päätöksenteon koulukuntaa :lol:
Juu, se vois hyvinkin olla tuurilla sama vika molempien vaivojen takana, pitääpä koittaa selvittää josko joku liike täällä Kuopion päässä katsoisi nuita suuttimia kohtuu hinnalla :think:
1990 230 TE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Bensapaineen mittauksella näkisi, jos paine tippuu liikaa. Paineelle on olemassa rajat, kuinka paljon se saa tippua tietyssä ajassa.
Tuonne olen joskus linkannut M103 koneen ohjearvoja:

viewtopic.php?f=2&t=211332

Uudet Boschin suuttimet maksavat n. 20€/kpl, tiivisteet euron luokkaa. En ota kantaa, ovatko kalliit vai ei, mutta verrokkina tutkimuksen hinnalle.

Painevaraaja maksaa n. 200€ (Bosch)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

JanneW124 kirjoitti: To 15.09.2022 13:11 Bensapaineen mittauksella näkisi, jos paine tippuu liikaa. Paineelle on olemassa rajat, kuinka paljon se saa tippua tietyssä ajassa.
Tuonne olen joskus linkannut M103 koneen ohjearvoja:

viewtopic.php?f=2&t=211332

Uudet Boschin suuttimet maksavat n. 20€/kpl, tiivisteet euron luokkaa. En ota kantaa, ovatko kalliit vai ei, mutta verrokkina tutkimuksen hinnalle.

Painevaraaja maksaa n. 200€ (Bosch)
Ei välttämättä oma osaaminen ja välineistö riitä nuiden paineiden mittaamiseen :oops: ja aivan hyvä pointti, voi olla melko pieni hintaero uusilla suuttimilla verrattuna suuttimien tarkastuttamiseen.
1990 230 TE
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Zac »

Jep, aika edukas tuo kierros suuttimia (vs. esim. M100 monsteri 6.3 V8 johon kiekka kustantaa 16.000 eur... :lol: )

Jos niiden iästä ei kerran ole tietoa, niin niiden vaihtamisesta ei todellakaan ole haittaa.. Näillä bensan hinnoilla toimiva suutin tienaa äkkiä hintansa... :wink:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Suunnitelmana nyt olisi kokeilla kaverilta pa-pumpunrelettä ja yj-relettä tuossa ens kuun puolella, ennen kuin alan isompia investointeja tekemään. Saapahan ainakin ne osat poissuljettua syypäistä. Siihen asti saa ajot jäädä vähemmälle, ja pääsen kohentelmaan pyöräilykuntoa :D

Päivittelen tänne kun olen saanut testattua releet :thumbup:
1990 230 TE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Päivityksenä tilanteeseen:

Testailin tuossa viime viikolla yj- ja bensapumpun releiden toimintaa: yj:n vaihto ei tehnyt eroa, ja bensapumpun releen kanssa kokeilin ohittaa sen johdon pätkällä, jolloin pumput olivat jatkuvasti päällä - ei tästäkään mitään vaikutusta käynnistymiseen.

Pumput kuulostavat toimivan (surina kuuluu), mutta tarkemmin en tiedä voiko vikaa olla niissä. Sitten pitäisi suuttimien toimintaa ilmeisesti kanssa pohtia.. :thumbdown:
1990 230 TE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Lueskelin tuossa kans hieman Lontoon kielisiä foorumeita, ja sain käsityksen että joskus tällaista vaivaa voisi tehdä tuo kampiakselin asennontunnistin. Osaisko kukaan tästä tarkemmin sanoa? :think:
1990 230 TE
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Zac »

Sehän on varsin yleinen vikalähde tosiaan, mutta en kykene yhdistämään miksi sen toimimattomuus ei olisi ongelma kylmänä vaan ainoastaan lämpimänä käynnistäessä...?

Itse lähtisin liikkeelle pohdinnassa siitä ajatuksesta, että kylmänähän siellä on ruiskussa erilaisia "apuja" päällä jotka avittavat kylmäkäynnistyksessä. Selvitä ensin itsellesi, mitä ne tarkalleen tässä 230TE:ssä ovat (jossain syöttöä isommalle, jne.) koska se voisi johtaa jäljille, mikä auttaa käyntiin kylmänä, mutta mitä ilman ei kuumana sitten lähdekään?

Esim. - en sano että olisi - mutta jos vaikka olisi joku lisäpolttoaineen sumutus kylmänä, niin tuo kielisi että kuumana ilman sitä ei saakaan tarpeeksi ainetta, tms. Ruokin tässä vaan mielikuvitusta... ;-)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kylmäkäynnistyksessä on "ryyppy" mukana käynnistyksessä. Erillinen suutin imusarjassa, saa ohjauksensa pa-pumpun releeltä.

Kuumakäynnistyksessä tuota ryyppyä ei normaalisti tarvitse.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Omassa 230E:ssä oireilee hiukan nuo suuttimet, kuumana jos auton antaa olla minuutin-pari sammuksissa niin ei tahdo lähteä normaalisti käyntiin, oon huomannut että silloin auttaa kun painaa startatessa kaasun pohjaan niin lähtee saman tien käyntiin.

Yksi nopea testi vois olla tarkistaa tuleeko kipinä silloin kun ei lähde käyntiin, saa ainakin haarukoitua onko vika kipinä- vai bensapuolella. E: eikun lukihan siellä että kipinää antaa.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Suuttimet kannattaa vaihtaa jos niitä ei ole ikinä vaihdettu, kuluva osa kuten tulpatkin. 160 tkm välein hyvä vaihtaa. 4-sylinterisessä ei ole iso investointi, suuttimet n. 30€/kpl ja vaihtaa puolessa tunnissa. Kaverin 200E:hen vaihdoin suuttimet pari kk sitten, käyntiääni hiljeni korvin kuultavasti ja kuulemma polttoaineen kulutus on tippunut selvästi.
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Kiitoksia vinkeistä, ja kuten tulikin sieltä niin juu kylmäkäynnistyksessä siinä se ekstra suutin antaa ryyppyä käsitykseni mukaan.

Aikaisemmin itselläkin auttoi tuo kaasun polkaisu kun lämpimänä käynnisteli, nyt tämän ongelman myötä ei enää sekään ole tehnyt eroa. Alkaisi kuulostaa siltä että suuttimien puolelle tulisi kallistua tässä, se kun taitaa olla näppärä vaihto näin parkkipaikka olosuhteissakin :D tai sitten nuita pumppuja tarkastella lisää..
1990 230 TE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Nyt on sitten kans uudet suuttimet vaihdettu paikalleen, eikä auttanut ongelmiin :( edelleenkään ei käynnisty lämpimänä, ja samat vanhat tyhjäkäyntiongelmat.

Liekö kellään vielä valistuneita arvauksia, tai tietääkö joku Kuopion seudulta ketään joka kohtuu hintaan laittaa näitä tämän ikäluokan mesejä?
1990 230 TE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Mäks kirjoitti: Ke 09.11.2022 14:45 Nyt on sitten kans uudet suuttimet vaihdettu paikalleen, eikä auttanut ongelmiin :( edelleenkään ei käynnisty lämpimänä, ja samat vanhat tyhjäkäyntiongelmat.

Liekö kellään vielä valistuneita arvauksia, tai tietääkö joku Kuopion seudulta ketään joka kohtuu hintaan laittaa näitä tämän ikäluokan mesejä?
Kuumakäynnistysvaikeuksiin valistunut arvaus polttoainepaineen varaaja, kerta suuttimet kunnossa.

Mites nuo tyhjäkäyntiongelmat? Oliko niin että kylmänä sammuilee? Lähteekö ihan kylmänä kuitenkin hyvin käyntiin?

Minun autossa oli viallinen ruiskun lämpötila-anturi, jolloin kylmänä käynti ontui hetken ja joskus sammuikin. Käyntiinlähtö oli vaivalloista varsinkin jos oli pakkasta ja kovalla pakkasella piti olla lohkolämmittimessä.
Anturin vaihdon jälkeen tokeni.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

JanneW124 kirjoitti: Ke 09.11.2022 17:28
Mäks kirjoitti: Ke 09.11.2022 14:45 Nyt on sitten kans uudet suuttimet vaihdettu paikalleen, eikä auttanut ongelmiin :( edelleenkään ei käynnisty lämpimänä, ja samat vanhat tyhjäkäyntiongelmat.

Liekö kellään vielä valistuneita arvauksia, tai tietääkö joku Kuopion seudulta ketään joka kohtuu hintaan laittaa näitä tämän ikäluokan mesejä?
Kuumakäynnistysvaikeuksiin valistunut arvaus polttoainepaineen varaaja, kerta suuttimet kunnossa.

Mites nuo tyhjäkäyntiongelmat? Oliko niin että kylmänä sammuilee? Lähteekö ihan kylmänä kuitenkin hyvin käyntiin?

Minun autossa oli viallinen ruiskun lämpötila-anturi, jolloin kylmänä käynti ontui hetken ja joskus sammuikin. Käyntiinlähtö oli vaivalloista varsinkin jos oli pakkasta ja kovalla pakkasella piti olla lohkolämmittimessä.
Anturin vaihdon jälkeen tokeni.
Juu, kylmällä moottorilla kierrokset tippuu ja auto sammuu, jos ei kaasulla itse pelaa ja pidä kierroksia yllä. Kylmänä starttaa suorastaan erinomasesti. Ja lisäyksenä tosiaan, että vaikka kylmällä moottorilla sammuisikin hetken käytyään, niin silloin käynnistäminen vielä onnistuu.
1990 230 TE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tuohon jäähdytysnesteen lämpöanturiin löysin vastusarvoja:
-20°C =15,7kOhm
-10°C =10,0kOhm
0°C =5,9kOhm
10°C =3,7kOhm
20°C =2,5kOhm
30°C =1,7kOhm
40°C =1,17kOhm
50°C =0,83kOhm
60°C =0,60kOhm
70°C =0,435kOhm
80°C =0,325kOhm

Olivat M103 koneelle, mutta anturi saattaa olla sama. Ainakin pääsee jyvälle suuruusluokasta.
Anturi löytyy kannesta imusarjan puolelta koneen etuosasta. 2 -tai 4-napainen anturi.
Tuo olisi ainakin ilmainen tarkastaa yleismittarilla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Zac »

JanneW124 kirjoitti: Ke 09.11.2022 17:28 Kuumakäynnistysvaikeuksiin valistunut arvaus polttoainepaineen varaaja, kerta suuttimet kunnossa.
Onko tuo johonkin takaiskuventtiiliin, kalvoon, tms. perustuva? Onko purettavissa ja helposti koeponnistettavissa? :think:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Zac kirjoitti: To 10.11.2022 10:10
JanneW124 kirjoitti: Ke 09.11.2022 17:28 Kuumakäynnistysvaikeuksiin valistunut arvaus polttoainepaineen varaaja, kerta suuttimet kunnossa.
Onko tuo johonkin takaiskuventtiiliin, kalvoon, tms. perustuva? Onko purettavissa ja helposti koeponnistettavissa? :think:
Kalvo+jousi siellä on.
En ole kokeillut, mutta jos ottaisi sen tankista päin painevaraajaan tulevan letkun irti niin voisi nähdä, jos auton käydessä polttoainetta tulee painevaraajan siltä puolen. Ymmärtääkseni ei pitäisi tulla...

Irrotettu letku pitää toki lytätä, ettei vuoda tai höri ilmaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

JanneW124 kirjoitti: Ke 09.11.2022 21:33 Tuohon jäähdytysnesteen lämpöanturiin löysin vastusarvoja:
-20°C =15,7kOhm
-10°C =10,0kOhm
0°C =5,9kOhm
10°C =3,7kOhm
20°C =2,5kOhm
30°C =1,7kOhm
40°C =1,17kOhm
50°C =0,83kOhm
60°C =0,60kOhm
70°C =0,435kOhm
80°C =0,325kOhm

Olivat M103 koneelle, mutta anturi saattaa olla sama. Ainakin pääsee jyvälle suuruusluokasta.
Anturi löytyy kannesta imusarjan puolelta koneen etuosasta. 2 -tai 4-napainen anturi.
Tuo olisi ainakin ilmainen tarkastaa yleismittarilla.
Olisikohan tuo liitekuvaan ympyröity anturi tuo jäähynesteen lämpötila-anturi? Ja jos on, niin tuosta 4-napaisesta vastus taidettiin mitata vastakkaisista navoista?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1990 230 TE
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Juurikin tuo. Ristikkäin mitataan, ja pitäisi näyttää samaa. Toinen tieto menee ECU:lle ja toinen sytkäboksille.
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja soikku »

En tuota moottoria ole koskaan edes nähnyt mutta vanhempi v70 Volvo tekee aikalailla noin kun asentotunnistin on rikki. Eli kylmänä hyvin käyntiin mutta lämpimänä ei lähde. lämmettyään käynti myös huononee tyhjäkäynnillä lopulta sammuu.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Pitääpä tuossa vklp aikana mittailla tuosta lämpötila-anturista arvoja.
Mitenkäs muuten, en ole erityisempi ammattilainen näissä autoasioissa, mutta tuli tuossa vinkki mittailla puristuspaineita, voikohan näillä olla mitään tekemistä tällaisten ongelmien kanssa? :eh:
1990 230 TE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Päivitystä jälleen, tänään mitattu jäähdytinnesteen lämpötila-anturin vastusarvoja sekä puristuspaineet.

Lämpötila-anturi:
- noin 2-5 asteen lämmössä vastus 5,33 kOhm
- moottorilämpimänä, noin 80 astetta vastus 320-350 Ohm (ristiin hieman eri arvot, tästä vaihtelu)

Puristuspaineet:
Kylmällä moottorilla:
- 1.= 14,5bar (210PSI)
- 2.= 13,5bar (195PSI)
- 3.= 14bar (200PSI)
- 4.= 13bar (190PSI)
Lämpimällä moottorilla:
- 1.= 13,2bar (190PSI)
- 2.= 13,6bar (195PSI)
- 3.= 13,5bar (195PSI)
- 4.= 13,2bar (195PSI)

Eli lämpötila-anturin arvot vaikuttavat olevan kutakuinkin kohdallaan. Puristuspaineissa ei hirveää heittoa ilmeisesti ole, mutta osaako joku sanoa ovatko arvot lainkaan sinne päin, minne pitäisi?
1990 230 TE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Mäks kirjoitti: Su 13.11.2022 16:58 Päivitystä jälleen, tänään mitattu jäähdytinnesteen lämpötila-anturin vastusarvoja sekä puristuspaineet.

Lämpötila-anturi:
- noin 2-5 asteen lämmössä vastus 5,33 kOhm
- moottorilämpimänä, noin 80 astetta vastus 320-350 Ohm (ristiin hieman eri arvot, tästä vaihtelu)

Puristuspaineet:
Kylmällä moottorilla:
- 1.= 14,5bar (210PSI)
- 2.= 13,5bar (195PSI)
- 3.= 14bar (200PSI)
- 4.= 13bar (190PSI)
Lämpimällä moottorilla:
- 1.= 13,2bar (190PSI)
- 2.= 13,6bar (195PSI)
- 3.= 13,5bar (195PSI)
- 4.= 13,2bar (195PSI)

Eli lämpötila-anturin arvot vaikuttavat olevan kutakuinkin kohdallaan. Puristuspaineissa ei hirveää heittoa ilmeisesti ole, mutta osaako joku sanoa ovatko arvot lainkaan sinne päin, minne pitäisi?
Alfamerin oppaan mukaan puristuspaineet:
-Vakio 10-12bar
-minimi 8,5bar
-ero max 1,5bar

Eli sen mukaan olisi ihan kunnossa.

Lämpöanturikin vaikuttaisi ehjältä.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Mäks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 18.10.2021 11:20

Re: W124 230TE -90 ei käynnisty lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Mäks »

Mihinkähän sitä tässä sitten seuraavaksi suuntaisi katseensa, tuota polttoaineen paineenvaraajaa on täällä ehdoteltu, ja sitten olisi toki nuo itse pumput ja mahdollisesti kampiakselinasennontunnistin ilmeisesti :problem:
1990 230 TE
Vastaa Viestiin