Latausongelma

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Latausongelma

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Laturia tutkittiin, mutta siinä ei todettu mitään vikaa, eli seuraava mahdollien syyllinen oli lataussäädin, jonka löysin Sparetolta hieman alle 25,-€ ja nyt onkin voinut ajella ihan valojen kanssa
Nimimerkki Zacille tuossa aikaisemmin kehuin kuinka hyvin nyt lataus pelaa ja valot loistaa, no ei pelaa enää! :evil:

Sillä päivänä yhtenä alkoi pirssi ajossa röpeltämään ja kävi epätasaisesti, samalla huomasin että radio oli mykistynyt?? Silloin muistin tuon katsastusreissun pätkimisen ja käänsinkin valot pois ja voilà- auto alkoi käydä tasaisesti ja radio heräsi henkiin, no suora johtopäätös oli että Spareton Kiinalainen BERU:n lataussäädin onkin aivan paska eli ei toimi!!
Siitä sitten mittaamaan jälleen latausjännite ja se oli taas jotain n.12,3V, hitto näiden kanssa ja nettiä selaamaan ja etsimään seuraavaa säädintä.
Nyt löytyi Kiinalainen Hella joltain Suomalaiselta varaosasivustolta Maksis.fi, hinta vajaa 30,- ja kapistus tulikin tänään postiin.
Innoissani sitä hakemaan ja kun sain sen käteen, kapistus olikin käytännössä identtinen tuon "BERU":n kanssa, leimat vain vaihtuneet HELLA:ksi, no tökkäsin sen paikoilleen, mittaamaan latausjännitettä ja mitä pirua, sama hieman reilu 12V !?!
Päätä raapimaan ja ihmettelmään, olinko haukkunut Spareton tuoteet myyjä-Romanille aiheetta :oops: ?
Seuraavaksi tietysti aloin epäillä laturia, vaikka se olikin käynyt tutkittavana. Otin sitten lataussäätimelle tulevan pistokkeen irti ja mittasin sieltä jännitteen, no se oli vain n. 10,6V :o , mietin että ei kait laturin ja säätimen välillä voi noin iso hävitä olla ja seuraavaksi nyppäsin laturin päässä olevan 3-napaisen pistokkeen irti ja mittasin jännitteen niiltä koskettimilta ja sama reilu 10V (nyt täytynee lähettää Romanille anteeksipyyntö).

Nyt hieman ihmetyttää se, kun silloin sen ensimmäisen säätimen vaihdon jälkeen latausjännite oli kuitenkin reilu 13V, eli silloin kaikki pelasi ja itse asiassa on pelannut nyt noin kuukauden ihan ok, no voisiko sitten hiilet olla lopuillaan?
Sen verran silloin eka keralla laturia availin ja totesin, että hiilet ovat piilossa jossakin syvemmällä, ei näkynyt vaikka päätylevyn irrotin ja isompi purkaminen olisi vaatinut juotosten irottelua eli möykky on ny varmaan kuskattava takaisin paikalliselle autosähköpajalle.
Syö miestä kun olisi ajokelitkin kohdallaan :cry:
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kannattaa tsekata myös laturiin kiinni tulevan johdon liitinten kunto. Liittimet voivat olla löystyneet ja hapettuneet, jolloin sähkö ei pääse kulkemaan kunnolla.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Auttaisi sekin tieto mikä MB on kyseessä...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Auttaisi sekin tieto mikä MB on kyseessä...
Aivan :thumbup: , kyseessä on siis -72 mallin 350SL

Nyt on laturi taas pajalla ja odotellaan diagnoosia.
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Laturi on nyt käynyt autosähköpajalla ja kuulemma penkissä toimi jälleen niin kuin laturin pitääkin.
Mutta nyt kun se on taas autossa kiinni, niin laturin navoilta mitattu jännite tyhjäkäynnillä on vain 5-6V, mitä pirua :evil: ?!?
Eikä mittarissakaan isoa heittoa voi olla, jos akun navoilta se antaa reilu 12V lukeman.
Eihän jännitteensäädin mikään invertteri ole, eli kyllä kait laturista pitäisi se 13-14v irrota, vai kuinka?
Sellaisen huomion olen myös tehnyt, ettei latauksen merkkivalo pala missään vaiheessa, en toki ole tutkinut onko mittariston poltin ehjä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kyllä siinä nyt on johdoissa jotain vikaa, koska laturin navoissa pitäisi näkyä vähintään sama mitä akun kengissä.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Se kolme napainen pistoke ei ole ikuinen, ne Abikon kaltaiset siellä sisällä löystyy ja johdot murenee.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Se kolme napainen pistoke ei ole ikuinen, ne Abikon kaltaiset siellä sisällä löystyy ja johdot murenee.
Mittasin laturin jännitteen siis tuo pistoke irrallaan laturin päässä olevista navoista ja siitä löytyi tuo 5-6V, sama jännite tulee lataussäätimelle kun "töpseli" on laturin päädyssä paikoillaan. Tyhjäkäynnillä akun navoilta löytyi n. 11,5V ja kun auton sammuttaa akun jännite on hieman yli 12V eli auton käydessä sytkälaitteet ilemisesti vievät sen verran virtaa että jännite laskee.
Kyllä minun ymmärryksen mukaan laturissa täytyy olla vikaa.
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Akku oli yön yli latauksessa ja nyt akun navoilta mittatu jännite oli aika tarkasti 14V, auton käydessä tyhjäkäyntiä sama mittaus n. 13V ja sitten säätimelle tulevan johdon pistokkeesta 7-8V.
Laturi varmaan säikähti täyttä akkua, luulee että joku on viemässä hänen virkansa ja pukkasi nyt sitten kaikki mitä irtosi :lol: !!
Nyt laturin irrotus alkaa sujumaan vähän niin kuin vw-kuplan moottorin irrotus parhaimmillaan, eli kapistus on taas irti jatkotutkimuksia varten.
Lähettelinkin jo sähköpostia Jyväskylä Auto-Startille, josko ottaisivat potilaan hoitoon.
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Tässähän taitaa olla 35A erillissäätimellä varustettu laturi. Säädin ohjaa laturin lataamaan kun latausvalon kautta tulee heräte, jos herätettä ei tule, niin laturi ei lataa tietenkään.
Nyt lähtisin ihan ekana tarkistamaan miksi se latausvalo ei pala, todennäköisesti vaan merkkivalon poilttimo palanut.
Sitä säätimen ja laturin välistä johtoa ei kannata mennä irrottelemaan moottorin käydessä ettei laturin diodit kärähdä jos se laturi nyt sattuukin yllättäin lataamaan...
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Tässähän taitaa olla 35A erillissäätimellä varustettu laturi. Säädin ohjaa laturin lataamaan kun latausvalon kautta tulee heräte, jos herätettä ei tule, niin laturi ei lataa tietenkään.
Nyt lähtisin ihan ekana tarkistamaan miksi se latausvalo ei pala, todennäköisesti vaan merkkivalon poilttimo palanut.
Sitä säätimen ja laturin välistä johtoa ei kannata mennä irrottelemaan moottorin käydessä ettei laturin diodit kärähdä jos se laturi nyt sattuukin yllättäin lataamaan...
Nyt kuulostaa asiantuntevalta ja rahanarvoiselta vihjeeltä :thumbup: :thumbup: , kiitokset!
Latausvalo ei todellakaan pala missään vaiheessa, eli tuohan täytyy tsekata ensitilassa.
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Latausongelma

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Nimimerkki "Jürgenille" vielä kiitokset :thumbup: , laturijumppa loppui latauksen merkkivalon polttimon vaihtoon!!
Vastaa Viestiin