M127 moottorin nokka-akselin hammaspyörän momentti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
JAFI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 23.05.2021 22:30

M127 moottorin nokka-akselin hammaspyörän momentti

Viesti Kirjoittaja JAFI »

Heps,

Kysymys kuuluu otsikon mukaisesti, eli nokka-akselin hammaspyörän kiinnitysmomentti.
Kahdesta mersun korjausoppaasta yrittänyt tietoa löytää, mutta ei ole löytynyt sekä googlailla ja sekin laihoin tuloksin.
Vai onko sille edes momenttia mitenkään määritelty? :crazy:
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: M127 moottorin nokka-akselin hammaspyörän momentti

Viesti Kirjoittaja Zac »

Täytyypä koittaa muistaa katsoa mun "workshop manualista" kun menen talliin töiden jälkeen.
Kiilahan siinä on kuitenkin, joten eihän se nyt mihinkään älyttömään momenttiin tarvi vääntää, että riittää...?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
JAFI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 23.05.2021 22:30

Re: M127 moottorin nokka-akselin hammaspyörän momentti

Viesti Kirjoittaja JAFI »

Tieto löytynyt SL113 foorumin kautta: Linkki
Kiristysmomentti 80 Nm. On suurempi 2,3 litrainen, kuin oma 2,2 mutta kuitenkin käytännössä sama moottori.

Hyvin käytetty työpäivä :D
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: M127 moottorin nokka-akselin hammaspyörän momentti

Viesti Kirjoittaja Zac »

Mun kirja ei kertonut tuolle mitään momenttia / arvoa.

Teitkö kansiremppaa vaiko isompaa moottorin kunnostusta?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
JAFI
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 23.05.2021 22:30

Re: M127 moottorin nokka-akselin hammaspyörän momentti

Viesti Kirjoittaja JAFI »

Meillä on varmaan samat workshop manuaalit käytössä. :crazy:

Pelkkä kansiremontti kyseessä, alkanut joskus kansipahvi vuotamaan ja auto ehtinyt olemaan käyttämättä tallissa pitkä ajan.
Kansi oli vuosien aikana syöpynyt joten tuli aika perusteellinen kannen kunnostus loppujen lopuksi.
- Kansi täytehitsattiin, plaanattiin sekä koeponnistus
- Uudet venttiilin ohjurit, imu / pako + uudet venttiilit sekä seetit koneistettu
- Tulpan reikien kierteet kunnostettu
- Kansi puhallettu, kanavat putsattu yms. perusjutut.

Nyt käytännössä pitäisi olla "uuden karhea" kansi laittaa paikalleen. :D , Sylinteriputkissa ei ollut mitään kulumaa tai välystä, kun tuli mitattua joten en nähnyt tarpeelliseksi nostaa koko moottoria keulalta pois sekä ei ollut mennyt öljyt ja vedet sekaisin, kun kannenpahvi oli pettänyt. Jos viikonlopun aikana saisi testisavut otettua moottorista :crazy:
Vastaa Viestiin