Ilmastointinnin probleema.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Ilmastointinnin probleema.

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Tällä kertaa ilmastointi aiheinen kysymys. Järjestelmässä ainetta kun juuri täytetty. Kompressorin mangneettikytkin ehjä. Kompura ei kuitenkaan kytkeydy. Mistä päästä kannattaisi lähteä mittaamaan lisätiedon saamiseksi. Autona on 86vm 500s

T.

Jyrki
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmastointinnin probleema.

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Tuleeko painekytkimelle virtaa, kun ilmastointi on päällä?
Ja pois päältä ei pitäisi tulla virtaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: Ilmastointinnin probleema.

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Vielä ei olla ehditty mittaamaan enempää mitä tuli tuossa alussa mainittua. Mutta nyt saatiin jo ensimmäinen tarkistuskohde. Kiitos. Palaan kun on saatu mitattua
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Ilmastointinnin probleema.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Käsky kompressorille tulee näppäimistöltä (nasta 7), josta se menee kuivaimen painekytkimelle. Siitä edelleen kompressorin releelle tulipellissä("Klima"). Sini-puna johto, muistaakseni napa 10. Rele voi olla mykkänä. Tai katkos näppäimistöllä, jos painekytkimen kummatkin navat ilman 12v.

Näppäimistölle menee myös moottorin lämpötilatieto siten, että vakavassa ylikuumenemistilanteessa näppis ei enää anna kompuran kytkeytyä. Silloin tosin lisätuuletin auton nokalla pauhaa myös täysillä. Mutta, ja toisin sanoen: Jos ilmastointiin liittyvä moottorin lämpöanturi on rikki, ja joku on sen takia kytkenyt sähköflektin pois toiminnasta, on todennäköistä, ettei näppäimistökään enää lähetä kompressorille sähköä.

Eli kronologinen järjestys: lämpöanturi, näppis, painekytkin, rele, magneettikytkin

ps. Ja toimiihan kick-down normaalisti? Mm. se vaikuttaa kompuran releeseen.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
JyrkiA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 16.05.2022 22:55

Re: Ilmastointinnin probleema.

Viesti Kirjoittaja JyrkiA »

Voi vitsi! Kiitos Karel. Noilla ohjeilla saadaan homma varmaan kotiin, kunhan ehditään vain toimeentua asian ääreen. Juuri nyt, "jäätelötehtailijalla" on hieman kiireitä. Mutta kun sadepäivät koittaa niin...

Kiitos taas,

T.

Jyrki
JyrkiA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 16.05.2022 22:55

Re: Ilmastointinnin probleema.

Viesti Kirjoittaja JyrkiA »

No niin. Sen varran ollut kiireitä, että vasta nyt saimme asian todennäköisesti uomaansa. Eli kompura ei lähde käyntiin koska moottorin lämpötila-anturi on viallinen. Nyt sitten anturin metsästämiseen. Löytäisikö joku tuolle osalle numeron. Kone on 117.965 tyyppiä. omilla hakuvermeillä löydän kyllä antureita mutta en juuri tuon näköistä. Kyseessä siis tuo vihreän värin omaava anturi.


T.

Jyrki
Lämpötilakytkin.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Ilmastointinnin probleema.

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Katsoppa tämä: A0065454524
JyrkiA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 16.05.2022 22:55

Re: Ilmastointinnin probleema.

Viesti Kirjoittaja JyrkiA »

Kiitos numerosta. Se se oli. Olen käytellyt tuota Webautocat:ä ja sieltä on tosi hankala välillä löytää tarvitsemaansa numeroa. Lähinnä tämäkin on kiinni käyttäjästä kun ei hahmota oikeita alavalikkoja. Nyt ilmastointi pelaa kuten pitää ja vielä olisi yksi koitos tälle kesälle jäljellä kun muut paikat on saatu kuntoon. Eli maanantaina menee pajalle vaihdelaatikon vuodon takia. Eli vuotaa sieltä takimmaisen öljypumpun laipan tiivisteestä. VAihdetaan tiiviste ja liemet laatikkoon. Tosin laatikko toimii nytkin ihan mainiosti mutta samalla menee uudet öljyt sisään kun stefan kerran joutuu vaihtamaan.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Ilmastointinnin probleema.

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mie katsoin tuon mielenkiinnosta ihan EPC:stä ja hetken sai etsiä että löysi oikean kategorian. :lol: Ei ollut loogisesti löydettävissä. Taisi löytyä moottorin osien alta ja sieltä "power steering pump and refrigerant compressor" tai jotain sinne päin. Muistaakseni siellä luki että tuollainen anturi on ollut käytössä vuoteen 1987 asti.
Vastaa Viestiin