W126 vesiventtiilit

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Törmäsin nettiä selatessa jenkkifirmaan, joka tekee uustuotantona osia vanhempien Mersujen ilmastointeihin ja lämmityslaitteisiin. Heillä on valikoimassa mm. päivitetty versio lämmityslaitteen vesiventtiilista (monovalve), jonka pitäisi sopia entisen tilalle plug-and-play.

Laitoin heille kyselyä ovatko tekemässä korvaavaa osaa duoventtiilille, joka on yleisempi Euroopassa. Kuulemma on tulossa valikoimiin! Joku suomalainen oli lähiaikoina kysellyt heiltä samaa asiaa, liekö ollut foorumilaisia?

Tämä on hyvä uutinen, kun Bosch ei enää valmista varaosia noihin.

https://klimakit.com
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Karel »

Minä ainakin kyselin heiltä aikoinani. Tosin silloin vielä tekivät vanhempaa versiota korvaavasta venttiilistä, joka perustui alipaineen käyttöön. Vaikutti kömpelöltä ratkaisulta, joten eipä tullut kokskaan kokeiltua. Tuo uudempi näyttäisi kaikessa yksinkertaisuudessaan olevan vain modifioitu runko, johon on sovellettu uudempi "närhenmuna"-venttiili. Fiksu ja helppo ratkaisu, johon löytynee varaosia jatkossakin.

Sinänsä noiden vanhojen alkuperäisten venttiilien kunnostus ei ole rakettitiedettä, mutta käypien osien löytämisessä saa vähän tehdä työtä. Ongelma on halpa korjaussarja, jonka jouset ovat liian veltot. Niillä lämpö häviää kovemmilla kierroksilla. Mutta niistä kun ottaa kalvot ja hyödyntää vanhat jouset alkuperäisestä, niin tulee hyvä.

Olennaista olisi huomata ajoissa, kun alkuperäinen alkaa temppuilla. Silloin kalvo on rikki, ja sen uusiminen ajoissa estää koko mekanismin huononemisen lopullisesti syöpymien kautta. Tämä on myös yksi kriittisimmistä osista, miksi olisi hyvä huolehtia jäähdytysnesteen ajanmukaisesta vaihdosta ja tuoreudesta.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Ei muuta kuin ryhmätilausta sitten pystyyn kun osa on saatavilla! Mullekkin kelpaa ainakin yksi!
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Karel »

Saa nähdä millaista hintaa pyytävät tuplavenasta. Periaatteessa tuollaisen voi itsekin tehdä 124:n tai 210:n tai vastaavasta setistä. Ainoa haaste on tila, missä letkut kulkevat.

Vanhan korjaamisesta:

Tämä on se setti, mitä kannattaa välttää:

https://www.ebay.com/itm/203344377228?_ ... %3A2047675

Tässä ne osat, mitä tarvitaan, mutta laatu näyttää aika karkealta kuvissa:

https://www.ebay.com/itm/384649017441?_ ... 4032145954

Tämä velivenäläisten setti näyttää jo aika vakuuttavalta:

https://www.ebay.com/itm/174193227830?_ ... 1113.m2108
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kent Bergsma on tehnyt videon venttiilin upgreidaamisesta, hän ainakin kehuu tuota Kliman vehjettä:

https://www.youtube.com/watch?v=eiwLgQkMQsY
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Karel »

Wikke kirjoitti: La 08.01.2022 14:35 Kent Bergsma on tehnyt videon venttiilin upgreidaamisesta, hän ainakin kehuu tuota Kliman vehjettä:

https://www.youtube.com/watch?v=eiwLgQkMQsY
Hyvä video tyypillisistä kentmaisuuksista huolimatta. Erityiskiitos pienestä detskusta, joka tosin jäi aika vähälle huomiolle: Sähköisen kiertovesipumpun sulake. Tätä sulakettahan ei alun perin ole, mutta jumittunut pumppu on usein näiden laitteiden herkän elektroniikan kärähtämisen syynä. Sulake on siis halpa vakuutus elektroniikalle. Vaihtoehtoisesti nyppäisee vain kiertovesipumpun pistokkeen irti. Lämpöä riittää yleensä hyvin ilman sitäkin. Tuon pumpun tehtävähän on vain tehostaa vedenkiertoa alhaisilla moottorin pyörimisnopeuksilla.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Mitenkä tuollainen vesiventtiili sitten oireilee? Elikäs mistä huomaa, ettei toimi?

T.

Jyrki
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Karel »

Jyrmex kirjoitti: Su 09.01.2022 12:35 Mitenkä tuollainen vesiventtiili sitten oireilee? Elikäs mistä huomaa, ettei toimi?

T.

Jyrki
Aluksi epäsäännöllisenä lämpötilan säätönä. Lämpö häviää kovemmilla moottorin kierrosluvuilla jne.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

JAtketaan vielä hieman aiheesta. Eli mulla oli ongelma tuon härpäkkeen kanssa. Oli kalvot sitten aivan teuraana. Oiereili juuri niin, ettei lämpöä tullut juuri mitään. Sain siihen uudet kalvot ja homman olisi pitänyt pelittää mutta ei kuitenkaan ihan vielä. Elikäs nyt tulee vain kuumaa. Lämmön säädin ei vaikuta mihinkään. Monoventtiilille tulee kiinteästi 12 v eikä se muutu lämmönsäätimellä mihinkään.Vielä on testaamatta onko eri ohjain nappien asetuksilla vaikutusta vesiventtiilin virran saantiin. Venttiilin kelan impedanssit on kohdillaa, kun mittasin ne. ( en nyt muista mitä ne pitää olla) Sisäilman lämpötilan tunnistin ei ilmeisesti toimi. Ymmärsin jostain videosta niin, että jos toimii, niin siihen anturin ritilään pitäisi esim essapaperin tarttua kiinni. Näin ei tapahdu. Tarkemmin tätääkään ei ole vielä tutkittu. Nyt on lähinnä saatu muut paikat kuntoon ja tämä on jäänyt viimeiseksi. Olen tässä etsinyt ja sanutkin erinäisiä huolto-opuksia mutta niissä,joissa on ilmastointia käsitelty kaikissa on sähkökuvat laitteistosta jossa on duoventtiili. Eroaako mono- ja duoventtiillin ohjauksen koavti toisistaan? Entä löytyykö keltään tollaisen systeemin oikeaa sähkökuvaa, josta saisi vielä selvän. Monestihan noista esim CD:lle poltetuista manuaaleista ei sa kuvista selvää. Mun auto on siis vm.-86 w 126.037 ja kone on 117.965. Että sellaista tällä kertaa.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Minusta jos tulee jatkuva 12V venttiilille niin pitäisi tulla kylmää. Sähköjen katketessa (sulake palaa) systeemi pukkaa lämpöä ettei matkustajat jäädy.

Mulla kun oli venttiilijumppa päällä eikä alkanut ensin toimia (laitoin ekaksi ne paskat tarvikekalvot), otin 12V virtalähteen ja kokeilin sillä venttiileitä napsuuko ja muuttuuko puhalluksen lämpö. Sullahan on helppo jos on monoventtiili. Tällä saa poissuljettua ensiksi venttiilivian.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Karel »

Muutama huomio: Ne kalvot eivät varsinaisesti toimi veden kierron aukaisuna ja sulkuna. Ts. lämmönsäätö voi toimia moitteetta vaikka kalvot olisivat rikki. Niiden kalvojen tarkoitus on vain estää veden pääsy käämien sähköosiin. Veden kierron sulkee venttiilin kärjen päässä oleva kumirengas. Rikkinäinen kalvo voi kyllä aiheuttaa takertelua ja esimerkiksi sen, että kierroksilla veden kierto pääsee "tarraamaan" venttiiliin helpommin kiinni, ja lämmön tulo lakkaa.

Jyrmex: "Monoventtiilille tulee kiinteästi 12 v eikä se muutu lämmönsäätimellä mihinkään."

Tähän ei ole muuta selitystä kuin viallinen elektroniikka, koska "min" asennossa kuuluisi tulla jatkuva 12 v. "Max" asennossa ei koskaan 12 v, ja näiden välillä sykleittäin 12v. Napeista voi kokeilla sen, että valitsee huurunpoistotoiminnon, (lähimpänä lämpörullaa), tällöin pitäisi 12v syötön venettiilille katketa.

Jos venttiilille tulee pysyvästi 12v, niin venttiili on kiinni ja lämpöä ei saisi tulla lainkaan. Jos sitä sen sijaan tulee jatkuvasti, on venttiilin kasauksessa luultavasti tapahtunut joku fiba, eli se ei jostakin syystä pääse sulkeutumaan, vaikka käämi on ehjä ja virtaa tulee.

ps. Sisälämpötila-anturin imurin tehtävä on vain nopeuttaa laitteiston reagointia kattoluukullisissa autoissa, sillä ei ole näihin toimintoihin mitään suoranaista vaikutusta tai yhteyttä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja S202 »

Johtuuko toi yleismittarista että näyttää kokoajan 12 volttia vaikka sitä tulis oikeasti pulssimaisesti?
S124 300TE
S211 E500
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Me huomenna tutkaillaa asiaa paremmalla ajalla ja miehityksellä. :)

T.

Jyrki
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onko jollain tietoa miksi tuota monovalvea EI voisi korvata ihan tavallisella 12 voltin kelalla olevalla venttiilillä? Jos toiminta on väärinpäin niin väliin vaan vaihtorele, ja muutenkin se rele olisi hyvä sielä olla. 123 korisessa sen vois sijoittaa vaikka kiertovesipumpun tilalle, tai sen jatkoksi piiloon sinne ilmasuodattimen alle. Jättää vaikka sen alkuperäisen monovalven rekvisiitaksi paikalleen.
Noi yleismalliset venttiilit maksaa muutaman kympin-satasen ja ne on tehty kestämään.
S124 300TE
S211 E500
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Sain vihdoin vaihdettua venttiilin. Päädyin tohon Kliman venttiiliin ja humps vaan, homma pelittää kuten pitää. Kiitos Forumille. Ilman tätä en olisi löytänyt uutta venttiiliä.

T.

Jyrki
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Jyrmex kirjoitti: To 28.04.2022 09:27 Sain vihdoin vaihdettua venttiilin. Päädyin tohon Kliman venttiiliin ja humps vaan, homma pelittää kuten pitää. Kiitos Forumille. Ilman tätä en olisi löytänyt uutta venttiiliä.

T.

Jyrki
Hienoa että tuli kuntoon! Voisi olettaa että tuolla Kliman venttiilillä pelaa sitten lopun ikää. :thumbup:

Nyt näytti olevan duovalvekin valikoimissa, en ole pitkään aikaan käynyt Kliman sivuilla.
Avatar
SEC420
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 25.07.2018 12:36

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja SEC420 »

Mulla on sellainen "ongelma", että kuskin puolen lämmönsäädin puhaltaa käytännössä aina kuumaa maksimilla, jos säätimen laittaa muun kun min-asentoon. Eli johtuuko tämä oire juurikin tästä voi jostain muusta ongelmasta? Apparin puolen säätö toimii normaalisti.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Wikke »

SEC420 kirjoitti: Ti 03.05.2022 13:11 Mulla on sellainen "ongelma", että kuskin puolen lämmönsäädin puhaltaa käytännössä aina kuumaa maksimilla, jos säätimen laittaa muun kun min-asentoon. Eli johtuuko tämä oire juurikin tästä voi jostain muusta ongelmasta? Apparin puolen säätö toimii normaalisti.
Jos en ihan väärässä ole, niin vänkärin jalkatilasta löytyy Heizmaticin boksi. Muistaakseni siitä menee joskus ohjaustransistorit. Konkat kannattaa vaihtaa ehdottomasti myös. Mie lähtisin tuosta liikkeelle. En nyt muista oliko ne lämmönsäätörullat pelkät potikat vai oliko lisänä jotain elektroniikkaa... Enemmän noita ropanneet voinevat sanoa miten ne saisi tsekattua? Pelkän potikanhan mittaa nätisti.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja Karel »

Wikke kirjoitti: Ti 03.05.2022 17:03
SEC420 kirjoitti: Ti 03.05.2022 13:11 Mulla on sellainen "ongelma", että kuskin puolen lämmönsäädin puhaltaa käytännössä aina kuumaa maksimilla, jos säätimen laittaa muun kun min-asentoon. Eli johtuuko tämä oire juurikin tästä voi jostain muusta ongelmasta? Apparin puolen säätö toimii normaalisti.
Jos en ihan väärässä ole, niin vänkärin jalkatilasta löytyy Heizmaticin boksi. Muistaakseni siitä menee joskus ohjaustransistorit. Konkat kannattaa vaihtaa ehdottomasti myös. Mie lähtisin tuosta liikkeelle. En nyt muista oliko ne lämmönsäätörullat pelkät potikat vai oliko lisänä jotain elektroniikkaa... Enemmän noita ropanneet voinevat sanoa miten ne saisi tsekattua? Pelkän potikanhan mittaa nätisti.
Lämpörullavialta vaikuttaa. Rullassa on periaatteessa kolme "asentoa": lukitut min ja max, jolloin virtapiiri joko kokonaan auki tai kiinni, ja kolmantena pontentiometrin antama vastusarvo. Jos potikka ei anna mitään, vaan piiri on katki, tulkitsee boksi tilanteen niin, että vastus on liian suuri ja lämmitys menee maksimiin. Ainoastaan lukitussa min-asennossa virta syötetään duoventtiilille suoraan.

Matkalla olevien katkosten ja boksivian pois sulkemiseksi kannattaa vastusarvot mitata nimenomaan sieltä boksin pistokkeesta, eikä rullalta.

Jostakin kumman syystä heizmaticin boksi tuntuu olevan pomminvarmaa tekoa, vaikka sielläkin niitä elkoja on. Jos rulla on ok, niin sen ja boksin välissä on vielä lämmitinkoteloiden lämpötila-anturit kummallekin puolelle erikseen sarjaan kytkettynä rullien kanssa. Jos kuskin puolen anturi on viallinen, on oire sama kuin viallinen rulla/potikka.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
SEC420
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 25.07.2018 12:36

Re: W126 vesiventtiilit

Viesti Kirjoittaja SEC420 »

Kiitokset taas kerran!
Vastaa Viestiin