Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Törsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja Törsy »

Ja morjesta

Ajattelin vihdoin laittaa omasta autosta ketjun pystyyn. Helpompi kyselläkin asioita ja päivitellä tilannetta kun pysyy saman ketjun alla. Joitain keskusteluja löytyy nuista parista ketjusta joista jälkimmäisestä löytyy enemmänkin tuskailtavaa tältä vuodelta 😃

viewtopic.php?f=33&t=163159&start=330

viewtopic.php?f=33&t=33433&start=30

Autosta: on 1976 vuoden 450SL M117.985 K-jetronic. Alun perin jenkeistä, californiasta. Olin hyvin pitkään ihaillut R107 mallia. Lopulta ihaillu eteni hillittömäksi kuumeeksi, jota jatkui varmaan pari vuotta. Lopulta mielekäs auto löytyi Hollannista ja eräs tuontifirma sen kävi noutamassa syyskuussa 2018. Alkuperäinen ajatus oli, että tähän vaihdetaan kannentiivisteet, bensaletkuja uusiksi ja pieniä fiksejä valoihin, jarruletkuihin yms. Noh, lopulta auto purettiin paljaalle lohkolle ja osia uusittiin isolla kädellä; kiertokangen laakerit, männänrenkaat, jakopää uusiksi – ketju, pyörästö, laahaimet, kiristin, kaikki huohotinletkut, termostaatti, laturi, bensapumppu ja letkut, tiivisteitä yms. Katit, EGR ja ilmapumppu poistettiin ja vaihdettiin tilalle euromallin pakosarjat. Hyvät äänet, pääsee V8 oikeuksiinsa 😃 Siinä sivussa jenkkipuskurit on vaihdettu euromalliin, rättikatto uusittu ja penkkien selkänojien sisus vaihdettu sekä reiät paikattu.

Viime keväänä auto saatiin jo käyntiin mutta jäähytysnesteet vuoti sylinteriin ja pääsivät ulos. Paljastui, että kansissa oli syöpymää/lohkeamaa jossain mihin silmä ei näe. Aiemmin kannet oli koneistettu sekä syöpymälohkeamat hitsattu kunnon pajalla. Kesän aikana tutulta löytyi tähän sopivat kannet ja ne laitettiin paikoille Tammer Dieselissä ja nyt nesteet pysyy sisällä.

Nykytila: eilen kovassa jännityksessä ajoin siirtokilvillä auton toiselle pajalle, jossa vänkärin pyöräkotelosta tilkitään yksi reikä. Voi olla, että runkopalkki joudutaan myös vaihtamaan. Lisäksi jarruletkujen vaihto taakse. Tämän jälkeen kaikki maahantuontikatsastuksessa ilmenneet viat on hoidettu (ja hitosti enemmänkin) ja autoa voi yrittää leimalle!
Onhan tässä tämänkin jälkeen paljon fiksattavaa. Tyhjäkäynti P-asennossa on korkea 2000rpm, D-asennossa noin 1000 eli tätä pitää säätää siitä tyhjäkäyntiruuvista. Moottoritilan sähköjohtojen uusimista, kaasupolkimen ja/tai vivuston säätämistä yms. pientä näprättävää. Kunhan nyt vihdoin onni kääntyisi ja ensi keväänä pääsisi sille vappuajelulle!! 😃

Tässä muutamia kuvia matkan ajalta. Päivittelen tänne miten hommat edistyy ja varmasti kyselen jatkossakin paljon 😊 Mahtavasti täältä on tullut jeesausta, josta edelleen kiitollinen.
Tuonti.jpg
Lohko.jpg
Penkki.jpg
Puskurit.jpg
Ajo.jpg
Lokakuu.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1976 450SL
2014 S205
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hieno SL ja hyvä että kansi onglema ratkesi kansien vaihdolla.

Meinaatko pitää nuo vanteet auton alla vai vaihdatko alkuperäiset vanteet alle?

Tuohon sopisi hyvin peltivanteet ja punaiset kapselit. 8)
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Törsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja Törsy »

Pontus kirjoitti: Ke 13.10.2021 08:48 Hieno SL ja hyvä että kansi onglema ratkesi kansien vaihdolla.

Meinaatko pitää nuo vanteet auton alla vai vaihdatko alkuperäiset vanteet alle?

Tuohon sopisi hyvin peltivanteet ja punaiset kapselit. 8)
Moro ja kiitoksia!

Kyllä toisenlaiset vanteet kiinnostaisi vaihtaa näiden tilalle mutta tällä hetkellä tämä asia on matalalla prioriteetillä 🙂
1976 450SL
2014 S205
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Oletko ajatellut tehdä autosta täyden eurooppaversion? Mittariston vaihto euro-vastaavaan ei ole iso juttu. Suurin hyöty olisi km-mittarista.
Törsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja Törsy »

Tiffany Twisted kirjoitti: Su 17.10.2021 12:55 Oletko ajatellut tehdä autosta täyden eurooppaversion? Mittariston vaihto euro-vastaavaan ei ole iso juttu. Suurin hyöty olisi km-mittarista.
No juu, on sen euromittariston osto käyny usein mielessä ja välillä niitä katellutkin ebaysta. On kuitenkin sen verran arvokkaita, että vielä pitäny priorisoida hankintoja.
1976 450SL
2014 S205
Törsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja Törsy »

Kuten tuossa aiemmin tuli kirjotettua, että tyhjäkäynti on kovin korkea. P-asennossa 2000-2500 rpm ja D-asennossa 1100-1200rpm. Tänään kaverin kanssa yritettiin vähän säätää tätä. Yksi alipaineletku tulpattiin. Tämän jälkeen P:llä 1400-1500. Kokeiltiin vielä vähän eri tavalla alipaineletkuja mutta kokeiluilla ei ollut vaikutusta. Tiiä sitten onko ne nytkään täysin oikein. Käynti on kuitenkin tasaista.
Tyhjäkäynnin säätöruuvissa on vielä varaa mutta ei meinaa liikkua. Se kanta on ihan muussaantunut että häätyy pihdeillä vääntää. Noh, huomenna vielä yritystä tuon osalta. Vähän auki, että kokeilenko tuota vielä leimalle ennen ko vien talviteloille ens viikonloppuna.

Tuosta mittaristosta vielä. Huomasin alkuviikosta kun siirsin tätä, että kisat ei juokse taulussa. Tästä on vakkari poistettu mutta liekö sillä vaikutusta...
1976 450SL
2014 S205
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Vakkarin poistolla ei vaikutusta. Mittarissa vikaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Törsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja Törsy »

No nyt on tyhjäkäyntiprobleema muuttanut muotoaan. Kylmänä kierrokset 1300-1500. Kun lämmöt lämmöt nousee 80-85 asteeseen niin alkaa ongelmat. Kierrokset alkaa laskea 800- 900 tasolle, öljynpaine laskee ja lopulta sammuu. Kun laittaa D niin sammuu jo aiemmin. Kaasua läpyttämällä saa kyllä pysymään käynnissä. Aika viheliäinen tuota on lähteä tuota on ajamalla siirtää.
IMG_20211031_163726.jpg
IMG_20211031_164343.jpg

Olivat kansien vaihdon yhteydessä jättäneet tuon kaasuläppäkotelon(?) klemmarin niin löysälle ettei sitä saa kiristettyä. Pitäisi ottaa ruisku irti, jotta pääsee vaihtaan/kiristään tuon.
IMG_20211031_125405.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
1976 450SL
2014 S205
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja Zac »

Jos tuo hörppii ilmaa sisään (löysästä) liitoksesta niin se jo sekottaa seokset ja tyhjäkäynnin... :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Törsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja Törsy »

Nyt on klemmari vaihdettu mutta vielä ei päässyt hurraamaan. Tyhjäkäynti kylmänä aluksi 1000rpm ja kun vähän lämpesi niin nousi 1300rpm hujakoille. Kun lämmöt lähempänä 80 niin alkoi käydä huonosti ja sammui. Lähti kuitenkin käyntiin ja sai siirrettyä talliin. Maallikolle tuli jotenkin fiilis, että aivanko saisi liikaa bensaa tai liian vähän. Mutta se ongelma tulee aina kun alkaa oleen lämmöt normaalit.

Auto talvehtii nyt kaverin luona jossa talven aikana häätyy selvittää tämä(kin) probleema.

Pari kysymystä:
1) onko tietoa mikä on tehdasasetus montako kierrosta tyhjäkäynnin säätöruuvi pitäisi olla kierrettynä
2) määräjakajassa oleva seoksen säätöruuvi. Onko se säätöruuvi heti siinä reiässä vai onko siellä kolossa olevan ruuvin alla jokin erillinen (kuusiokolo) säätöruuvi?
1976 450SL
2014 S205
Avatar
-vellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 09.12.2020 22:53

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja -vellu »

Minulla on myös 1976 450SL. Palauttelin sitä viime talvena mahdollisimman alkuperäiseksi moottoriltaan.

Tyhjäkäyntiruuvin vaikutus tuntuu olevan aika pieni ainakin omassa autossani. Se oli myös rispaantunut, joten korjasin sen epoksiliimalla ja laitoin siihen 10mm pultin säätöä varten.

Ennen kuin alat säätämään seosruuvia, niin kannattaa varmistaa kaikki muu ensin alkuperäiseksi. Omat tyhjäkäyntiongelmat selvisivät pikkuhiljaa kun kaikki alipaineletkut, lämpötila-anturit, ruiskusuuttimet ja sytytyksen komponentit oli vaihdettu uusiin. Vielä aion uusia tänä talvena polttoainapumpun ja accumalaattorin. Nekin on jo hankittu ja ovat vuosimallispesifisiä.

Kuva
R107 - 450 SL - 1976
Törsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja Törsy »

Pitkästä aikaa tännekin tarinaa ja vielä positiivista. Autohan jäi syksyllä siihen tilanteeseen, että käynnistyi ja nesteet pysy sisällä mutta lämmettyään alkoi käydä huonosti ja sammui.
Nyt asian kanssa on urakoitu; säädettiin seosta laihemmalle, purettiin ja putsattiin lisäilmaluisti ja säädettiin sytytys foorumilaisen Wikken ohjeistuksen mukaisesti. Aivan kuin eri auto olisi kyseessä!!

Seuraavaksi propellin suojuksen asennus, letkujen ja johtojen siistimistä, kilpien pohjalevyjen laittoa ja hätävilkku pitäisi saada toimimaan.
Sitten odottelemaan lumien sulaamista ja yrittämään rekisteröintikatsastusta. Maahantuontikatsastuksen vikalista on hoidettu ja hitosti enemmän 😀 Mahdollisiin Vappuajoihin enää 34 päivää!
1976 450SL
2014 S205
Törsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja Törsy »

Vihdoin se leima tuli tällä viikolla! Parista pienestä se pomppasi ekalla yrittämällä; raidetanko ja jarruletku vaihtoon. Samalla tuli vaihdettua ohjausiskarikin. Tässä nyt odotellaan verotuspäätöstä, jotta saa kilvet. Mukava tuolla on kruisailla ja kyllähän siinä edelleen harrastamista riittää 😁
1976 450SL
2014 S205
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hienoa! Kyllä R107 on mahtava ajella. Sellainen herrasmiesavo. Tykkäsin itsekin kovasti. Harrastamista näissä vanhoissa (ja ei niin vanhoissa :lol: ) riittää kyllä. Mutta sehän on koko homman pointti. :)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Törsyn R107 450SL - tarinaa ja kyselyjä

Viesti Kirjoittaja karra »

Hienoa. Onnittelut! Nähnyt tässä kesän aikana pari kertaa oman exän eli 1981 380 SL:n ajossa täällä. Upeita laitteita (euromallina).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin