"Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajelin 250TD:llä muutaman päivän työmatkaa kun oli kovempia pakkasia.

On se aika jo ajanut tästäkin ohi;
- ei ajonvakautusjärjestelmää
- ei automaattisia ajovaloja (eikä kaksisia ajovaloja noin muutenkaan)
- ei keskuslukituksen kaukosäätöä
- ei huomaamatonta vaihteen vaihtumista (automaatti)
- ei nykyautoihin verraten juurikaan tehoa eikä vääntöä, vain se noin 95 hv, aina käytettävissä
- ei kosketusnäyttöä, ei edes ohjauspyörän korkeussäätöä
- ei polttoainekäyttöistä lisälämmitintä
- ei esilämmityksen tarvetta
- ei mitään huolta aamulla töihin lähtiessä että lähteekö auto käyntiin
- ei palele missään kelissä, 3 km ajon jälkeen lämmöt normaalissa
- ei jäädy lukot, ei jäädy jarrut, ei jäädy pakoputki tukkoon

Voi että oli mukava lähteä talviseen aamuun.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja Nozki »

...mut se mitä siinä on, niin 5-sylinterisen esikammiodieselin käyntiääni. Ainakin omasta mielestä todella makea soundi, jota ei nykyautoista tapaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja EVO X »

dealer kirjoitti: Pe 16.12.2022 16:43 Ajelin 250TD:llä muutaman päivän työmatkaa kun oli kovempia pakkasia.

On se aika jo ajanut tästäkin ohi;
- ei ajonvakautusjärjestelmää
- ei automaattisia ajovaloja (eikä kaksisia ajovaloja noin muutenkaan)
- ei keskuslukituksen kaukosäätöä
- ei huomaamatonta vaihteen vaihtumista (automaatti)
- ei nykyautoihin verraten juurikaan tehoa eikä vääntöä, vain se noin 95 hv, aina käytettävissä
- ei kosketusnäyttöä, ei edes ohjauspyörän korkeussäätöä
- ei polttoainekäyttöistä lisälämmitintä
- ei esilämmityksen tarvetta
- ei mitään huolta aamulla töihin lähtiessä että lähteekö auto käyntiin
- ei palele missään kelissä, 3 km ajon jälkeen lämmöt normaalissa
- ei jäädy lukot, ei jäädy jarrut, ei jäädy pakoputki tukkoon

Voi että oli mukava lähteä talviseen aamuun.
Itsellä kaikista autoista ainoastaan 124 dieselit on jättänyt aamulla pihaan tai matkalle. Uudemmista mersuista yksikään ei ole takunnut pakkasaamuina lähtiessä tai matkalla. Aika kultaa muistot näistäkin, en enää ottaisi päivittäiseen käyttöajoon lankkua. Silloin tällöin kiva auto ajella ilman nykyaikaisuuksia. 250D:llä tuli ajettua 2014-2016 väli noin 1,5v/120tkm ja se oli yhtä kynsien puremista että koska ja miten se seuraavaksi laukee.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

No onneksi asioista voidaan olla montaa mieltä, mutta kyllä omat parhaat muistot 124:sista dieseleistä.
Ollut 200,250 ja 300:sta ja takuuvarmaa kyytiä.
Ainoa iso miinus oli penkit jotka saakin sen 4/10 asteikolla täydet 3 pistettä.
Tosin uusissa uudet mukavuudet ja turvallisuutta lisäävät varusteet niin itselle, kuin vastaa tulevillekkin.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos toimintavarmuutta miettii niin kyllä vähissä on ne kerrat kun asiakkaan 124 tai 201 tuli korjaamolle hinurikyydillä, uudemmista ei voi puhua samana päivänäkään. Yksittäisen käyttäjän päinvastaisilla kokemuksilla ei ole merkitystä, ei ne tosiasioita muuta, mutta en pidä ollenkaan pahana asiana että sellaisia tuodaan esille.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Aikanaan oli eka W124 diesel -93 200D 2003-2006. Siinä ei tainnut vikaa olla juurikaan, muutakuin kulumista johtuen yli 500tkm ajokilsoista. Ei ollut ongelmia. Samoin 250D -91 2006-2010. Taisi ainut vika olla pumpun O-renkaat ja katkennut takajousi. Kumpikaan ei estänyt ajoa. Sitten yllämainittu 250D -93 2014-2016, siinä kaikki mahdollinen ja mahdoton. Toki sekin auto lienee ollut pienellä ajolla ja sitten kun yhtäkkiä otetaankin päivittäiseen pitkänmatkan ajoon niin alkaa osat paukkua. Tässä myös alkaa huomata, että ikä tuo ongelmia. Eka 200D kun oli 10v vanha, ja tuo 250D jo yli 20v. Sitten tämä vähänajettu 300D jolla lienee pyöritty viimeiset 20v nurkissa, niin silläkin kun ajoi vähän pitempiä matkoja ennen museointia, niin alkoihan sitä ongelmaa tulla esiin. Suurin osa noista korjauksista toki itse tehtyjä ja suhteessa edullisia, mutta ei se kyllä mielialaa parantanut noiden jälkimmäisten kohdalla kun sai tosissaan alata jännittämään pääseekö perille. No toki tämä 300 nyt on jo 30v vanha, joten viimeistään nyt se ikä vaikuttaa, vaikka itsessään hyvä yksilö onkin. Ne viat vaan alkaa olla sellasia mihin ei ole totuttu.
Uudemmista tosiaan omakohtainen kokemus on paljon parempi kuin monilla muilla. Epäilen tässäkin syyksi auton käyttäjää ja sen huonoa pitoa ja laiminlyöntiä, en ihan pelkästään laskisi kaikkia ongelmia suunnittelun harteille, vaikka toki aivapieruja on stuttgartissakin tehty. Porukka vaan on ollut tottunut noihin 123-124 koppasiin mitä pystyi laiminlyömään vaikka miten paljon kestävyyden juuri kärsimättä. Uudempien tekniikan kanssa ei vaan voi tehdä niin. Rahallisesti kuitenkin eniten on mennyt juuri 124:n korjauksiin, ja tässä kyseessä tuo -93 250d. Uudemmista surkein oli 200cdi W203 -00, mutta ei siihenkään tosin rahaa lopulta paljoa mennyt, ja taisin saada myydessä enemmän kuin ostaessa, vaikka siihenkin sen vajaan satkun ajoin. Eniten on jännittänyt uudemmista S211 korisissa, mutta ihme kyllä kummassakaan ei lopulta tullut mitään ihmeempää remonttia. Myöhemmällä 211:llä ajoin eniten tähän mennessä vuodessa, yli 75tkm. Ne oli taas sitten normaaleilta käyttökuluiltaan kalleimmat mersut mitä on ollut (kulutus/huollot/osat jne) nykyäänhän 211 on paljon halvempaa pitää kuin 10-vuotta sitten. 204:sta vanhempi ja ”parempi” oli selkeästi oikukkaampi sen yksilön sähkösäätöisine iskareineen ja suuttimineen, mutta pahin ongelma siinä oli manuaalivaihteisto joka meinasi estää pois myymisen tyystin. Seuraava facelit 204 -14 olikin sitten ehkä yksi parhaimmista autoista mitä on itsellä ollut. Rapea 100tkm silläkin ja ainut vika oli ahtopaineputki 100€. Nyt ajettu tuolla S213:lla pari vuotta. Siihen vaihdettu alatukivarret eteen ja takailmajouset, nekin hieman ennakoiden, ei varsinaisesti olleet ihan valmiit vielä. Tuo kun oli pihassa samaan aikaan 124:n kanssa, niin aina valitsin sen töihinlähtiessä, ellei vaimo ollut sitä nyysinyt. Muutaman kuukauden oli ihan kivakin ajella 124:lla, mutta kyllä se pidemmän päälle ja varsinkin talven tullessa alkoi puhtaasti vituttamaan kun tiesi miten paljon mukavampi vaihtoehto oli saatavilla. Siinävaiheessa kun vaimo osti oman auton, niin kyllä lankku jäi pihaan makaamaan. Toki siihen oli muitakin syitä mm. Säästö dsl verossa ja museoinnin odottaminen. Viime vuonna taisin ajaa jonkun 4000km sillä ja tänävuonna varmaan 700-800km joista 400km on matkaa autoliikkeeseen myyntiin. Mr lappujen jälkeen ajot loppui siis lähes kokonaan. Kesälläkin kävin tapahtumissa tolla E:llä kun ei jaksanut viritellä noitten vanhusten kanssa.
Mutta summa summarum, silloin kun näitä korjaamolla enemmän pyöri, niin siitä lienee se 10-20vuotta, nykyään varmaan suht harvassa. Silloin ikää on ollut vähemmän niin luotettavuus on ollut parempi. Jos noilla siinämäärin alettaisiin ajamaan nyt niin Kyllähän niitä nyt porsisi ihan takuulla siinä missä nuota nykymallejakin.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja Zac »

No siinähän tuli jo itsessään pienimuotoinen historiikki... :thumbup:

Jos tuon tiivistäisi niin:
- ennen mersut olivat tehtyjä kestämään ajoa ja kilometrejä, mutta eivät nekään tunnottomia ajan hampaan puremille olleet/ole...(?)
- nykyautot, mersut esimerkkiä näyttäen, ovat menneet kehityksessä eteenpäin mukavuus ja turvallisuus edellä, kolikon kääntöpuolena usein monimutkainen tekniikka (ajan myötä myös herkempiä vikaantumaan?)
- ja vielä: aika kultaa muistot? :angel:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

EVO X kirjoitti:nykyäänhän 211 on paljon halvempaa pitää kuin 10-vuotta sitten
Tämä on muuten erinomaisen totta. Vielä jos pääkohtana huomioi SBC-yksikön nykyisen pitkän takuun, niin ero on melkoinen.
Oma värkkäämisensä 211:ssa on tietysti edelleen mm. alustan nivelten kanssa, aina tahtoo jossain kulmalla olla väljää toisin kuin seuraajassaan.
Meillä E270cdi prefacelift farkulla ajettu 5 vuotta / 100tkm, mutta nyt seisoo tallissa.
Ei minkään ongelman vuoksi, päinvastoin erinomaisessa kunnossa, ei vaan ole tullut ajettua kun Lumikit on olleet ajossa (ja normivakuutuksessakin yleensä jompikumpi). Onpahan vara-autona valmiina lähtöön jos ei muuta.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Yllätin itseni ihastelemassa paikallisen tokmannin pihalla, kun ohi ajoi siisti täysin vakio W211 sedan. Musta, facelift, avantgarde. Ai että, tuli aivan isäukon aikoinaan omistama auto mieleen. En pitäisi aivan mahdottomana ajatuksena hankkia moista itselle jos tilanteet tekeytyy sopiviksi. Farkkuja oli omat aikanaan, mutta semmosta en kyllä laittaisi enää.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

EVO X kirjoitti:Tässä myös alkaa huomata, että ikä tuo ongelmia. Eka 200D kun oli 10v vanha, ja tuo 250D jo yli 20v.
Tässä on noin 30 vuotta vanha (-92) 250TD joka on ollut meillä vajaat 10 vuotta.
250TD taas.jpg
Toiseksi vanhin poika sai ajokortin pian tämän tultua taloon ja se on ollut hänellä käyttöautona (perheessä toisena uudempi mersu) koko ajan.
Kilometrejä oli mittarissa auton meille tullessa jotain 600000 ja nyt mittarissa on 847000. Edellinen omistaja haki auton itse Saksasta sen ollessa alle 10 vuotta vanha, jolloin mittarissa oli parisataatuhatta. Turkkilaisen omistamalla autoliikkeellä (kanaverkolla rajattu muutaman auton tila jossain) ei tosin ollut esittää varsinaisia todisteita kilometreistä, huoltohistoriaa tai muuta sellaista.
Kuitenkin tiedetään että ainakin mainittu 847000 kilometriä tuolla on nyt ajettu.

Perä äänsi ja vaihdettiin kun auto tuli meille, välitys on nyt paljon pidempi kuin alunperin. Hyvin sopii ruuvatun pumpun kanssa.
Leimalle on menty kylmiltään joka kerta, kerran tuli sanomista raidepäästä. Yhden kerran on hitsattu pohjaan paikka ennakoivasti, taisi olla kaksi vuotta sitten. Muuta hitsausta ei ole tarvittukaan. Jarrupaloja on vaihdettu, ja isoin remontti meillä lie lämmityslaitteen kennon vaihto, eli muutama tunti. Ei se vuotanut mutta lämmintä ei tullut kovalla pakkasella kuten 124:stä pitäisi. Takaiskarit on vaihdettu kertaalleen, sen verran matala auto että lienevät aika lujilla, kestäneekö uudet satoja tuhansia... Vesipumppu kesti 843000 kilometriä, jousiksi vaihtui Eibachit auton tullessa meille niin niitäkään ei ole yhtään katkennut tänä aikana.

En näe jatkossakaan suurta riskiä että tällä pitkää työmatkaa ajava omistaja soittelisi akuuteista ongelmista tässä autossa. Vielä ei ole kertaakaan jäänyt lähtemättä tai tien päälle, varmasti tilastollinen sattuma iskee kohdalle syystä tai toisesta lähivuosina. Uudemmille autoille on kyllä tuolla apuvirtaa annettu useita kertoja, merkistä riippumatta, ja hämmästytetty satunnaiset kyydillä olijat kertomalla ajokilometrit.

Tämä ei ole ainoa kokemus 124 käytöstä meillä. Satojatuhansia kilometrejä on ajettu eri yksilöillä eikä ikinä ole tuntunut että oltaisiin jotenkin epävarmalla ajokilla liikkeellä. Jopa bensa coupe (230) toimi tarvittavat pari vuotta hienosti, nyt sen keulille on vaihtumassa uudempaa dieseltekniikkaa.
Todella, todella huolettomia autoja on satalankut verraten uudempiin mersuihin, riippumatta siitä miten hyvin niitä uudempia yrittää pitää ja huoltaa. Yksittäistapauksia voi olla suuntaan tai toiseen tottakai.
Vuodet ei tunnu yhtään missään eikä kilometritkään sikäli, että ihan sama onko 400000 vai 800000 niin matka jatkuu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niinhän se on että viimeinen mersu se 124 oli. Ja kun ei näissä ole niitä osia mitä uudemmista autoista yleensä hajoaa. Dsl mersuissa sähköä tarvitaan vaan hehkutulpille ja ruiskutusjärjestelmä on vikavapaa kunhan on puhdasta polttoainetta tarjolla. Onhan näissäkin vikoja mutta harvemmin ajoa haittaavia tai kalliita.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Äh, mitä EVO X:n ajokista oli vuotanut (oliko se kuva tässä) ... väristä ja sijainnista päätellen blinker fluidia ? :eh:

Farkku on ollut joulun yli pihalla ja oli sellainen jääköntti koko auto, että ajoin aamulla työpaikalle sulamaan.
Samalla muistin että edellisellä ajokerralla ilmeni vika; vain oikean puoleinen etusumuvalo syttyi lumituiskussa, eikä myöskään kaukovalo toiminut vasemmalla puolella jos sumuvalot oli päällä. Lisäksi lähivaloille vaihtaessa kaukovalojen merkkivalo mittaristossa jäi palamaan himmeästi.
Ellei sumuvaloja käyttänyt ajovalot toimivat kaikin puolin normaalisti.
Tuohon ei kaksisia asentajantaitoja tarvittu että saattoi paikallistaa vian kuskin paikalta; umpion johtoliittimessä jotain.
Yksi pistoke siellä oli hapettunut ja contact spray auttoi ainakin toistaiseksi - tosin sen verran vähän tulee tuolla ajettua säällä jossa etusumuvaloja käytän että eipä välttämättä ole edellytyksiä vian ilmenemiseen kovin usein.
Toki nyt muistaa kokeilla kun on korjaus tehty.

Samalla sulattelulla muistin viimeinkin ottaa kattoluukun moottorista pistokkeen irti, etten vahingossa riko talvella saranoita luukusta.
IMG_20221227_154007.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Naftaa, juntturit pumpussa on kuivat ja pitääkin olla kun mynä on pumpun läpikäynyt 2v sitten edellisen omistajan toimesta. Vissiin letkut on tullut tiensä päähän.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti: To 11.08.2022 13:00 ..............

Vuodenvaihteessa sitten muutoskatsastus museoajoneuvoksi.

FIN WDB1241901F220402
Model 300 TD
Engine 603912 12 054765
Transmission 722415 03 187013
Order Number 0 2 244 00335
Order Location SAARBRUECKEN BRANCH
Production Number 2009387
Interior LEATHER BLACK (261A)
Paint 1 BLUE-BLACK - METALLIC PAINT (199U)
Release Date 1992-03-17
Delivery Date 1992-03-20

Code Description
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
281 STEERING WHEEL WITH SPORTS DESIGN (390 MM) AND GEARSHIFT LEVER IN LEATHER TRIM
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
531 AUTOMATIC ANTENNA
541 DOUBLE ROLLER BLIND USED AS LUGGAGE AND PASSENGER GUARD
550 TRAILER COUPLING
570 FOLDING ARMREST, FRONT
586 BEHR AIR CONDITIONER, AND ELECTRIC WINDOW REGULATORS FRONT AND REAR DOORS
591 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS)
724 CARGO ANCHORAGE
731 WOOD TRIM, BURRED WALNUT ROOT
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS

..........

IMG_20220811_115308.jpg
Tästäkin 124:stä tuli tänään museoajoneuvo.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Keväällä tulee valinnan vaikeus vanneasiassa, kun näihin kotteroihin on monenmoista aikakautensa mukaista vannetta varastossa ja nyt tuli vielä ostettua (kiitokset Jannelle, paketti vielä noutamatta postista) 16" kapselit. Peltivanteet 7x16" ET31 olikin ennestään.

Miltähän nuo näyttäisi 124 alla, oliko kellään moisesta yhdistelmästä kuvaa ?
kapseli.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä ole talven ajoja tullut juuri muulla ajeltua kuin 250TD:llä.
Satalankku on siitä mukava auto, että se tuntuu sitä paremmalta mitä enemmän talvi on. Eräänä yönä oli luntakin tuiskuttanut aika lailla, niin kyllä lukkoperällisellä autolla oli ilo aamulla lähteä pihasta.
Olen huomannut, että museoajoneuvostatus ei ole lainkaan heikentänyt auton erinomaisia talviominaisuuksia, eikä se kulu yhtään sen pahemmin museorekisteröitynä kuin normirekisterissä ollessaan.
Jotkut käyttävät museoautoaan lain vastaisesti eli ajavat sillä yli 30 päivänä vuodessa auton ollessa museoajoneuvovakuutuksessa. Itse en pidä sellaista fiksuna, joten autossa on normaali liikennevakuutus.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja Nozki »

dealer kirjoitti: Pe 03.02.2023 17:58 ...
Olen huomannut, että museoajoneuvostatus ei ole lainkaan heikentänyt auton erinomaisia talviominaisuuksia, eikä se kulu yhtään sen pahemmin museorekisteröitynä kuin normirekisterissä ollessaan.
Jotkut käyttävät museoautoaan lain vastaisesti eli ajavat sillä yli 30 päivänä vuodessa auton ollessa museoajoneuvovakuutuksessa. Itse en pidä sellaista fiksuna, joten autossa on normaali liikennevakuutus.
Nii, tämä on sellainen kysymys, josta tunnetusti on vahvoja mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Jotenkin tuntuisi, että sinun tapauksessasi niitä museoautoja käytetään kuitenkin pääosin niin, että niistä pidetään huolta ja niitä ei käytetä esim. kaikkein kamalimmissa suolakeleissä. Eihän suomalainen kuiva pakkaskeli ilman teiden suolausta ole auton kannalta niin paha juttu.

Itselle on jäänyt mieleen se yksi sankari, joka keksi perustaa museotaksin, tai mikä sen nimi nyt olikaan. Se, joka ajoi vielä vanhan taksisääntelyn aikaan museorekisteröidyllä pystylyhdyllä taksihommia ja parhaan kykynsä mukaan vissiin riiteli kaikkien ns. normaalitaksia ajaneiden yrittäjien kanssa. Se auto oli silloin ehkä parin talven jälkeen myynnissä, ja oli muuten todella järkyttävästi ruosteessa ympäriinsä. Sitä autoa jos olisi ajeltu auton kannalta hyvillä keleillä ja jos siitä olisi muutenkin huolehdittu, niin ei se siltä olisi näyttänyt. Toisaalta, kai siinä oli jotain maalauksien pohjatöitäkin tehty heikosti, kun se noin huonoksi meni niinkin nopeasti. Mutta kyllä kaikki vanhat autot menevät yllättävän nopeasti piloille, jos niillä Suomessa ajelee surutta ympäri vuoden eikä viitsi muutenkaan niistä huolehtia.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Kyllä museoautoja voi pitää käytössä ympäri vuoden, jos niistä vaan pitää huolen. Dealerin tapauksessa en epäile sitä yhtään. Se vaatii ylimääräistä ponnistelua mitä tavan auton käyttäjältä ei yleensä löydy. Voi niillä suolakeleissäkin ajella mutta on huolehdittava, tarkistettava ja puhdistettava ettei suola pääse tekemään tuhojaan. W124 ei ole lähimainkaan pahimmasta päästä mitä autot oli 60-70-luvuilla... Mese-foorumilta tulee mieleen eräs käyttäjä jonka uutena ostama W124 on museokunnossa vaikka on ympäri vuoden ajettu - huolenpitokin on ollut ensiluokkaista.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joo, siis ilman muuta jää museovehkeet talliin kun on suolakelejä. Täällä ovat vähentäneet radikaalisti suolausta takavuosiin verraten ja hiekoittavat mieluummin, joka itselle mieluisampi asia riippumatta millä olen liikenteessä.
Ensimmäisestä lauseestani tässä viestissä voikin aavistella minkä verran veronkierto onnistuu näillä minun tapauksessani, kun meinaten tahtoo aina löytyä pihasta se liikennekäytössä oleva perus käyttöautokin ajoon jos päättää ettei ole museoajoneuvon sää :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kolmisatanen on seissyt vajaa pari kuukautta tallissa ja ajattelin että olisi aika hieman herätellä sitäkin.
Laitoin pari päivää sitten akun lataukseen - kokemusteni mukaan kannattaa autossa kuin autossa tuollaisen käyttämättömyyden jälkeen ennakoida näin ennen herättelyä - ja nyt kävin käynnistämässä. Olkoon joutokäynnillä kunnes lämmöt normaalissa (eli ei kauaa)
On se tuon yksilön moottorin toiminta musiikkia korville, muistaa aina kun pitkästä aikaa käynnistää että on näissäkin eroja vaikka perhepiirissä olevat 250-300 dieselit kaikki ongelmitta käynnistyy, tässä vaikuttaa aiemmin kirjoittamani
Sedanissa ei nostimien vaihdolle pitäisi tarvetta tulla ihan lähiaikoina, siihen on tehty taannoin kansiremontti sen verran perusteellisesti että laskun loppusumma on noin 3500 euroa. Uudet ohjarit, uudet venttiilit jne jne...
ja lisäksi luonnollisesti silloin jakoketju, nostimet, myös PP-Dieselin kunnostama pumppu jne...
Erityisesti tuntuu että paikallaan kevyesti kaasuttaen moottorin "rullaus" on hämmästyttävän kaunista. Jonkinlainen kaiho hiipii mieleen, kun ajattelee millaisia nämä on uutena olleet, ja miltä on mahtanut tuntua hänestä ajella jolla on aikoinaan lompsassa riittänyt paksuutta tänne pohjan perukoille uutena satalankku ostaa.

Kosteudenpoistajien kuivaus mikrossa ja jos vielä päivän päälle kävisi ajelemassa pikku lenkin niin saa jarrut ja voimansiirtokin liikettä. Pakkasta kymppi niin ei loska vaivaa, eikä suolakaan jos ihan maalikylille tulee mentyä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Molemmat Lumikit on lepäilleet jonkin aikaa ajamatta. Kaunis aurinkoinen päivä tänään, kävinpä 300D:llä noin 15 kilometrin lenkin tien päällä ja käytin samalla harjattomassa pikapesussa. Vaikka auto talvehtii tallissa kertyy pinnoille pölyä, onpahan nyt pois.

Lumen alta kaivelin 250TD:n ja siirtelin hieman pihassa että sai lumia aurailtua pois.
Molempien kosteudenkerääjistä mikrotin kosteudet pois.

Ei siis oikeastaan mitään raportoitavaa näiden osalta, kun ajot niillä vähissä.

Tämä alla olevan kuvan 124 liikkuu meidän pihasta eniten, joka päivä lähtee ainakin kerran. Lienee ensimmäisiä farkku-124 kun toukokuussa 1986 rekisteröity, tai ainakin viimeisiä näitä alkupään farkkuja, kohta tulee 38 vuotta autolle ikää ja tien päällä on oltu...
Onneksi kotona vielä asuvalla pojalla ei ole kiinnostusta uudempiin niin pääsee itsekin helpolla, ei ole ollut remontin tarpeita. Sekin helpottaa kun tuota ei pidetä lämmityksessä niin ei tarvitse miettiä riittääkö pistorasiassa sulakkeet jos olisi useampi auto lämpenemässä.
Muutaman vuoden kuluttua harvenee katsastusvälikin kahteen vuoteen. Jos sattuu olemaan jollekulle tuttu auto niin heittäkää viestiä, historia kiinnostaa. Sama myös tuosta 250TD Lumikista.

talvi.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

250TD trippimittari ei ole toiminut auton minulla ollessa. Käytinpä tänään sitten mittariston irti, samalla muistuikin hyvin mieleen millainen johto- ja liitinkasa siellä mittariston takana on - eli aivan hirveä, kun autossa on airbag, ASD ja ulkolämpömittari.
Trippimittarin korjaus oli niinkin työlästä että työnsin takaisin paikalleen akselin jonka varassa on se jousitettu keinu jota nollausnuppi painaa, oli toisesta päästään lipsahtanut pois.
Samalla vaihdoin uudet polttimot (W3W) mittariston taustavaloihin. En edes muista milloin olisin nähnyt noin siistin mittariston siltä osin, lähes kaikki kun on jo poltettu W5W polttimoilla niin että mittariston ylälaita sulanut kahdesta kohtaa. Tässä ei ollut lämmennyt yhtään.

Jäähdytinnesteen vähyyden merkkivalo on palanut koko ajan, eikä auttanut johdon irrottaminen eikä oikosulkeminen, kaipa siinä sitten oli joku tietty vastus mikä pitää olla tunnistimessa että valo pysyy poissa. Jätin kyseisen polttimon pois paikaltaan, kun sen informatiivinen arvo on joka tapauksessa ollut 0. Laitetaan takaisin kun vaihtuu tunnistin säiliöön joskus. Olin aiemmin ajatellut että onkohan siellä jonkin muun asian merkkivalo väärässä paikassa, mutta ei, johtojen numerot oli oikein.

Monitoimiviiksen voisi joskus vaihtaa. Niitä on kai pari ehjää käytettyä varastossa. Nykyisessä ei toimi tihkuasento aina, mutta viiksen päätä liikauttamalla taas pyyhkii.

Taannoin ostamassani 300TE:ssä on toimivat lampunpesinsysteemit ja jos siitä ei museoautoa tule, voisi siirtää ne tähän 250TD:hen. Reiälliset alalistat lienee tallessa, sellaisethan tässä oli ostettaessa.

Edelleen olisi mielenkiintoista tietää 250TD historiasta, kun mitään papereita ei ollut mukana autossa. Kuitenkin kaikki yllätykset mitä on ilmennyt on olleet positiivisia, se joku pidempiaikainen omistaja aiemmin on ilmeisesti pitänyt autosta varsin hyvää huolta.

Kuvia ei tullut otettua mittariston korjauksesta, niin laitetaan yksi tuosta pojan mustikista
300TD.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Berglund
Mersumies
Mersumies
Viestit: 712
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
Viesti:

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja Berglund »

Kyllähän se siistiltä näyttää!
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: Pe 17.03.2023 18:27 250TD trippimittari ei ole toiminut auton minulla ollessa. Käytinpä tänään sitten mittariston irti, samalla muistuikin hyvin mieleen millainen johto- ja liitinkasa siellä mittariston takana on - eli aivan hirveä, kun autossa on airbag, ASD ja ulkolämpömittari.
Trippimittarin korjaus oli niinkin työlästä että työnsin takaisin paikalleen akselin jonka varassa on se jousitettu keinu jota nollausnuppi painaa, oli toisesta päästään lipsahtanut pois.
Samalla vaihdoin uudet polttimot (W3W) mittariston taustavaloihin. En edes muista milloin olisin nähnyt noin siistin mittariston siltä osin, lähes kaikki kun on jo poltettu W5W polttimoilla niin että mittariston ylälaita sulanut kahdesta kohtaa. Tässä ei ollut lämmennyt yhtään.

......

Kuvia ei tullut otettua mittariston korjauksesta, niin laitetaan yksi tuosta pojan mustikista

300TD.jpg
Lankun mittariston johdotus on sikäli hienosti tehty, että kaikki liittimet ovat erilaisia. Ainoastaan edestä katsottuna oikean puoleiset merkkivalot saa halutessaan väärään järjestykseen. Muut menee pakosti oikeille paikoilleen.
Toki esim. siitä 15-pinnisestä pyöreästä liittimestä saattaa olla kohdistustappi poikki, mutta se on toinen juttu...

Harmi, ettei polttimoiden kanssa ole niin, että sinne kävisi vain oikea paikalleen. Mullakin useammasta mittaristosta ne prismat sulaneet muodottomiksi ja kellastuneet. Sama juttu keskikonsolin valoissa ...

Siisti farkku kuvassa!
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja epk »

prisman alun voi hiota ja kiilloittaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Karel sähkölasien ongelmasta kirjoitti:Vaihda sulakerasiasta toinen samanlainen rele tilalle ja kokeile sillä.
Itse asiassa nyt kun on pihassa tuo 300TE ja siinä samat varusteet pitääkin kokeilla sieltä relettä / releitä :idea:

250TD kulutusta tuli talven mittaan kahdesti laskettua, kun auto oli normaalissa vakuutuksessa ja jatkuvassa ajossa. Lukemat olivat 7,7 ja 7,3 litraa sadalle.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti: To 26.05.2022 09:17 ...........ovi avattuna ja kas, lasinnostimet pelaa kuten pitää. Ovi kiinni ja ei toimi.
................Sulake G on sähkölaseille, kunnossa ja kosketuspinnat OK.

Auto muuten "polttaa" sulaketta 1 joka on takalasinlämmittimelle, takalasinpyyhkijälle, tupakansytyttimelle ja hanskakotelon valolle. Radiokin listassa on muistaakseni mainittu, mutta se toimii vaikka sulake palaa. Penkinlämmittimet sen sijaan lakkaavat toimimasta nekin.
.........................
Näihin ongelmiin alettu tutustua enemmänkin.

Virtapiirikaavioista kun katselin virranjakoa sulakerasialta totesin että sulakkeelta 1 lähtee sulakerasian alta vaikka kuinka monta johtoa, ja että olisi helpointa aloittaa tutkiminen sieltä.
Siispä irrotin sulakerasian ja sen alta edelleen ykkössulakkeelle lähtevät johdot. Nehän on yhden pikku ruuvin alla.
Johtoliittimiä on 3 ja yhdestä niistä lähtee useita johtoja.
Mittasin liittimet erikseen maata vasten vastusmittarilla ja yksi niistä oli maadoitukseen vastaus lähes 0 eli oikosulku. Se oli onnekai liitin josta lähtee vain yksi johto.
Jätin se irti ja liitin kaikki muut takaisin.
Takalasinlämmitin, tupakansytytin, penkinlämmittimet ja hanskalokeron valo alkoivat toimimaan, takalasin pyyhin ei.
Niinpä purin takaluukun verhoilut pois ja irrotin johtoliittimen lasinpyyhkijän moottorista --> johdosta mitaten ei enää oikosulkua eli vika moottorin sisällä. Nostin sulan irti lasilta ja laitoin autossa virran päälle ja lasinpyyhkijän katkaisijasta päälle ja kytkin erittäin pikaisesti irrottamani johdon johdonpätkällä suoraan akun plusnapaan, ja kas, räpsähti ja pyyhin liikahti. Sitten kokeilin pitää hetken kauemmin virtaa johdossa ja pyyhinhän toimi.
Se oli ollut lasin alalaidassa kuten kuuluukin, mutta pian selvisi että se olikin jäänyt sinne toiminta-alueensa toiseen laitaan, en ollut edes ajatellut asiaa.
Laitoin johdon oikeaan paikkaansa sulakerasian alle, sulakkeen paikalleen ja kokeilin pyyhintä.
Se toimi nyt, mutta siellä mihin se aiemmin sulakkeen palamisen jälkeen oli jäänyt varsi takerteli - eli sulake paloin yksinkertaisesti koska moottori (akselilta?) takertelee toisessa laidassa, ja tietysti aina yritti palauttaa vartta lähtöasentoon kun laittoi uuden sulakkeen ja se sitten taas paloi heti...
Pitää käyttää moottori irti ja rasvailla paikat.

Samalla ratkesi myös lasinnostimien ongelma. Nyt kun ykkössulake kestää (en siis käytä takalasinpyyhintä ennen moottorin korjausta) lasinnostimet toimivat myös ajon aikana ovien ollessa kiinni. No, sen verran ongelmaa vielä on että katkaisimet oikkuilevat, tilaan uudet.

Edit; yllättäen peräkontin verhoilujen purku selvitti paria muutakin asiaa.
- Takakontin imun toimimattomuus ei sulakkeita pyörittelemällä korjaannu, koska lukosta puuttuu kokonaan sähkömoottori.
- Puuttuvan sähkömoottorin johtoliitin korin puolelta, sellainen samanlainen kuin vaikkapa ajovalon takana mutta nelinapainen, roikkui irrallaan.
Ilmeisesti se on koputellut peräluukun peltiin sopivan koloisella alustalla ajaessa hyvinkin ärsyttävän säännöllisen epäsäännöllisesti, kun nyt kiinnitettyäni sen telineeseensä nippusidevarmistuksen kera en saanut enää kyseistä kopinaa kuulumaan. Toki teiden sulamisen myötä pikkukoloa ei enää niin ole, mutta en saanut missään ajaen ääntä esille.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Viime marraskuussa tankattu julmetun kallis polttoaine oli ajettu sen verran vähiin 300D tankista, että pääsin eilen (pyhäautolla lähdettiin Ouluun erääseen juhlatilaisuuteen) tankkaamaan "vain" 1,959 euron hintaista dieseliä reilut 50 litraa.
Keskikulutus asettui hieman alle 5,7 litraan.

Ilo oli ajella muutama tunti. Kolmen hengen kuormalla ohitukset sujuvat leppoisasti viitosvaihteella, kun lähtee vajaan 90km/h nopeudesta rekan ohi. Mittarissa on noin 120 omalle kaistalle palatessa. Yhdellä ohituksella käytin jopa nelosvaihdetta, kun oli vähän tiukempi väli ohittaa.

Nyt voisi vaihtaa kesärenkaat alle. Jos laittaisi 300D:hen Sportline 15-reikävanteilla olevat uudet 195/65/15" ja 250TD vielä miettiä muutamasta vaihtoehdosta millä mennään...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Altenzo Sports Equator renkaat niillä Sportline vanteilla vaihtui nyt alle.
Kohti kesää !
Aika vaihtaa.jpg
Bilstein B8:t vielä väreissään
B8.jpg
Sportline.jpg
Kesälook 2023 2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut dealer, Ma 01.05.2023 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: "Lumikit", 300D ja 250TD museoautot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen havainnut 250TD:ssä sellaista oiretta, että moottorin tukikumi tai molemmat ovat vialliset.
Oirehan on sellainen, että käynnistymishetkellä ja sammutettaessa kuuluu ja tuntuu ikävä "rymähdys".
Ostin alkuperäisosana tyynyn numerolla A2012404117, numerohan kääntyy mm. KL-Varaosilla omituisesti "moottorin kumityyny 300D, violetti" - sikäli oudosti, kun kuitenkin 201-alkuinen varaosanumero.
No mutta kun alkuperäisen numeron mukaan olisi eri korimalliin, ja KL mukaan eri moottoriin, niin eikös se silloin ole oikeinkin sopiva OM602:ta kannattelemaan :problem: Halpa tuo ainakin oli.

Tyynyn vaihto on piharemonttina varsin leppoisaa hommaa, kun saa olla makuullaan. Vänkärin puolen tyyny oli hajalla ja sen tilalle tuli tämä uusi.
Kuljettajan puolella on vielä joustoa, olisin kyllä molemmat ostanut jos olisi entisellä työpaikallani sattunut kaksi olemaan silloin kun kysyin ... no ehtiipä tuon jostain tilailla, ei se toinen tosiaan vielä loppu ole.

Farkun alle laitoin samat kesärenkaat kuin viime kesänä eli väyrysen vanteilla 205/60/15".
Omalle silmälle sopii erittäin hyvin, museoautoonkin. Olisin laittanut hirveän näköiset kaksiosaiset 80-luvun erikoisvanteet, mutten löytänyt pultteja :(
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin