Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Zac kirjoitti: Makuasioitahan nämä on, mutta kyllä tuo 560SL muuttui ihan hitokseen paremman näköiseksi näillä toimilla?
Eurolamput ja -puskurit, vermokaaret veks, passelin vanteet, jne. Jotain pientä fixattavaa vielä jäi kuten ihan liian tuore mankka... :geek:
Selvähän se on, 107 on mielestäni ehkä törkeimmin "amerikkalaistettu" Mercedes malli kun taas euro-osilla se on äärimmäisen siro ja elegantti auto.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuva

Tuossa nyt kojetaulukuva. Ilmastoinnin ohjausyksikön kanssa painin, puhallin on kateissa paitsi DEF asennolla, viittaisi alipainehäiriöihin, alipainekytkimien osanumerot hukassa. Pitää ottaa välissä vaikka etujarrut ja pyöränlaakerit työn alle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Ilmastoinnin puhallin alkoi toimimaan, alipaineissa oli vuoto - ilmeisimmin raitisilmaläppien kelloissa eli toimilaitteissa. Ne on nyt kytketty irti ja pitää kiilata/niputtaa/ripustaa ne auki-asentoon pysyvästi. Joka tapauksessa Unwired Toolsin upgrade-kit ei sisällä sisäilmankiertoasentoa muutenkaan joten nuo läpät ja niiden kellot olisi vaan vikakohde, vika joka oli jo päällä.

Etujarrut ja pyöränlaakerit on vielä kasaamatta sekä Motorformin paketti kokonaan avaamatta, pääsee sitten laittamaan tiivisteitä ja aurinkolippoja paikoilleen. Takalattian matto menee verhoilijalle työn alle maaliskuussa, toiselle puolelle on hankittu ja samasta matskusta oleva takakontin maton aihio saa luovuttaa materiaalia lattiamatoksi. Pidän toistaiseksi orkkis takakontin maton.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ne kellot/aktuaattorit tuppaavat vanhemmiten ruveta vuotamaan. Ihmeen vähän markkinoilla on tarjolla niihin korjaussarjoja. Kysehän on vain yksinkertaisista kumikalvoista. Täytyy itsekin alkaa metsästää korvaavia elementtejä, kun tuli hankittua jenkkimallin 300 SD, jossa ilmastoinnin alipainesysteemi vuotaa, luultavasti juuri noista kelloista.

Puupaneelit oletkin jo saanut hienoon kuosiin. Mites mittariston muutos, muistaakseni pohdit sitä jossakin ketjussa? Se on itsellänikin edessä. Oikeastaan vain nopeus- ja matkamittari, muut ovat ihan eurotyyliset. 126:n onglema näyttäisi olevan dieselmallien harviniset perävälitykset ja siten myös nopeusmittarit. 300 SD:n km/h nopeusmittari on ultraharvinainen. Ratkaisuksi olen kaavaillut seuraavaa: 124:n nopeusmittarin pohjalevy sopii täydellisesti 126:een. Tarvitaan vaan 200 km/h näyttävä taulu, niin osuu oikein lukemat. Matkamittarin kohdalla on enemmän kysymyksiä. En ole vielä perhetynyt lähemmin, mutta mekanismithan noissa on samat, numerot vaan vaihtuu hitaammin mailimittarissa. Eli voisi olettaa erojen olevan vain ja ainoastaan matkamittarin rattaissa. Näihinhän myydään korjaussarjoa, jossa mukana tulee matkamittarin mekanismin kolme pääratasta. Ne ovat eri sarjat km/h ja mailimittareille. Eli ajattelin hankkia euromittarin ratas-sarjan ja vaihtaa ne siihen mailimittariin. Saas nähdä kuinka käy; alkaako se tikittää kilsoja mailien sijaan sen jälkeen...?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Ykkössarjan 126:een rasioita oli viime keväänä saatavilla 3/5:stä. Kakkossarjalaisessa on osittain eri rasiat. Voi olla että 107:ssa on käytetty joitain samoja.

Rasian saa helposti purettua, sisällä on jousi ja kumikalvo. Mulla oli yhdestä mennyt vaan kumi reunasta ryppyyn eikä se pitänyt painetta, sen sai korjattua vaan kasaamalla uudestaan. Nyt se on ylimääräisenä, voin tarkistaa osanumeron jos on tarvetta.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Olen metsästellyt W126 420 ässän nopeusmittaria; siinä on sama perävälitys ja juonittiin Pulttikanavan kanssa että he vaihtaisi sen mittarin mittaristoon. Siinä joutuu jonkun liittimen siirtämään piirilevystä toisen tms.

Jätän toistaiseksi nuo läpät auki, katsotaan sitten kesemmällä kun voi ulkona touhuta, leveät ovet kun tässä on. Läpät voi kytkeä suoraan moottorin alipaineisiin vaikka, koska sisäilmankiertoa ei kumminkaan ole. Olis yksinkertainen systeemi eli aina kun kone käy niin läpät aukee.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

No niin parin Fuengirolassa vietetyn viikon jälkeen rojekti jatkuu. Vein Pulttikanavaan auton mittariston sekä hankkimani W126 420 SE:n nopeusmittarin joka on tarkoitus istuttaa tähän. Verhoilijalle meni takalattian matto leikattavaksi ja kanttinauhan tekoon, mallina on toinen erikseen hankittu puoli ja materiaaliksi otan varaosaksi hankkimaani takakontin pohjan verhoilua joka oli jo muutoin piloilla.

Tänään takakontin siistimistä ja kylmäkäynnistys. Edelleenkin auto käy vähän raskaasti kylmänä mutta ei ehkä niin huonosti kun ennen alipaineiden korjaamista. Ei käryttänyt enää mutta muutaman minuutin käytön jälkeen se käynti hypähti ylös ja tasaantui hyvin, ihan kuten aiemminkin.

Mikä positiivista sisälämmönsäätö toimii eli lämmönsäätörulla pelaa ja ohjaa UW Toolsin aivojen kautta vesiventtiiliä ihan oikein. Iso kivi putosi sydämeltä eli tämä pelaa sittenkin!

Paikkojen siistimistä ja tsekkailua tänään, ja tarkoitus vielä ennen saunaan menoa käydä etuakselisto läpi että se on siistinä MR tarkastusta varten. Lähinnä jos on pintaruostetta niin niiden käsittely ruosteenmuuntoaineella ja sitten maalausta päällä. Mitä syksyllä kävin montulla niin ei siellä kyllä ollut juurikaan mitään, eli lähinnä yleistä putsausta ja jarrusatuloiden maalaus. Etupyöränlaakerit ja uudet jarrulevyt on vielä asentamatta
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuva Ei näy uuvet palat sieltä...

Alapuoli alkas olla valmis. Nyt pitäs laittaa niitä uusia kumitiivisteitä paikalleen, ja asentaa aurinkolipat. Tai siis voin ottaa auton päällä olleet lakanat pois ja avata katon taas niin on helpompi siellä työskennellä. Ilmaläpät pitää avata pysyvästi ja kasata hansikaslokero, ja mittaristo jos Pulttikanava onnistuu km-konversiossa. Sitten voiskin ottaa auton pukeilta ja vaikka pestä sekä vahata se kun ulkonakin alkaa olla lämmintä.

Jossain vaiheessa takapuskurin kromit sitten tilaukseen.

Pyörittelin ajatusta jos tähän laittas 15" peltivanteet kun sellaiset löytyy ET 25:llä, sekä kokokromiset kapselitkin on hyllyssä. Sais vähän vanhaa näköä tähän 040 mustaan autoon, toki kapselit pitäs maalata mustaksi. Oiskohan 205/65 kumit paremmat kun kokeilin 215/65 ja ne oli aikas munkkien oloiset :?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt vois tilailla vielä loppuja osia Saksasta jos joutuu johonkin korona-arestiin niin pääsee talliin viettämään aikaa. Tämä on minulla halki eli lämpärin kotelon kansi:

Kuva

Ja nämä tulee sitten uutta:

Kuva

Oisko nää kynnyskotelon kromit jo liian blingia?

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Mulla on SEC:ssä tuommoiset kirkkaat kynnysläystäkkeet ja ne sopii kyllä hyvin siihen. Mutta ne naarmuuntuu herkästi ja en laittaisi jos tuossa keskellä on joku tarvikevalmistajan logo tai Mersun nimi asiaankuulumattomalla fontilla.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Kynnyslistat on hyvät onneksi, saa jäädä. Asensin rättikaton kaukalon reunaan uuden tiivisteen. Hyllystä löytyi W116 takajarrupalojen asennussarja, sain jousipellit siitä.

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Zac »

karra kirjoitti:Nyt vois tilailla vielä loppuja osia Saksasta jos joutuu johonkin korona-arestiin niin pääsee talliin viettämään aikaa.
...
Oisko nää kynnyskotelon kromit jo liian blingia?
Nimenomaan - kun tuulipuvut hamstraa vessapaperia niin me (pussihousut, tai ylipäätään "mersumiehet") hamstrataan talliin lisää varaosia, maaleja, kemikaaleja, hiomatarvikkeita, työkaluja, ym. ym. joka mahdollistaa pitemmätkin koti- (lue: talli-) karanteenit... :lol:

Mun silmään nuo kynnyspellit ovat vähän bling bling, jollei sitten Mersultakin vastaavia ole joskus ollut tarjolla 107:aan(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Juu kuten totesin annetaan olla orkkikset kynnyslistat :D . Sen verran tuunasin että maalasin maskinritilät mustaksi, kun ne piti purkaa ja kasata ehjistä osista...

Kuva20200127_204206 by karra, on Flickr

Konepelti sai myös (ääni)eristeen, sen tilasin Motorformilta.

Kuva20200122_203657 by karra, on Flickr
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä pari kuvaa rättikaton kaulalosta, siellä oli nirhaumaa maalissa ja ajan hampaan nakertamaa. Tiiviste oli ihan toastia, se lähti murusina veks.

Kuva20200330_211801 by karra, on Flickr

Kuva20200330_211736 by karra, on Flickr

Sain tsägällä hankittua uudet polttaineletkut, täältä foorumilta noin periaatteessa; ne on tehty Hi-Flexillä Cohlinen letkusta, orkkis euromallin päillä. Nämä vanhat jenkkiletkut menee vaihdossa, päiden takia. Tässä näkyy bensanjäähdytin jonka aion ottaa pois. Suomessa kun ajetaan pääosin ilman ilmastointia kuumalla kelillä niin tuo jäähdytin tod näk vaan kuumentaa bensaa ollessaan tuossa pakosarjan yläpuolella.

Kuva20200329_163055 by karra, on Flickr
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Jarrutehostin kaipaa mustaa maalia.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti:Jarrutehostin kaipaa mustaa maalia.
Eilen maalasin :D sitä ennen pohjustin ruosteenmuuntoaineella.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Uudet bensaletkut on tällaista:

Cohline 2134 R6 Specification Fuel Injection Hose, High Pressure 8mm ID

Sold per Meter
Inner Construction:- NBR
Outer Construction:- CR
Construction:- Design Din 73379-2A
Fuels:- Leaded/Lead Substitute up to E10 / Unleaded Diesel/Water/Air
Temp Range:- -22 to +122 Deg F
Recommendations:- Fuel Injection Hose Up to 145 Psi (10bar)
Fuel Hose Max Bust Pressure:- 725 Psi (50 Bar)
Test Standards:- SAE J30R6 / SAE J30R7
Safety Factor:- Bend Radius 55mm

Aikaisemmin olin käyttänyt 2190 letkua, joka on tällaista:

- Cohlinen ensiasennuslaatuinen polttoaineletku. Ulko- ja sisäpinnat ovat nitriilikumia ja kestävät polttoaineen. Sopii siis myös tankin sisäisiin asennuksiin.
- Käytetty paljon myös E85 kanssa
- Cohline tyyppi 2190
- Sisähalkaisija 7,3mm
- Max. käyttöpaine 10bar
- Myydään metreittäin

Eli tuo nyt asennettu kestää 95 E10 bensaa, ja toisaalta luin tuosta 2190 laadusta että kestäisi vaan E15: Can withstand petrol, E15 rated flexible fuels, diesel and biodiesel fuels. Has a working temperature range of -40°C to+70°C.

Niin tai näin, nyt ne on tuolla ja tehostin maalattu:

Kuva20200401_194638 by karra, on Flickr
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Verhoilija teki vanhasta takakontin matosta toisen takamaton, käytettiin orkkis kanttinauhaa eli se on nyt ihan kuin originaali :P

Kuva20200406_191005 by karra, on Flickr

Hyvin vääristyy värit kameralla, penkit on ihan samanväriset kumpainenkin.

Ajovalot on jostain ruotsinraudasta, SLC:stä ja niissä oli 100W H4 polttimot, toinen oli pimeä niin vaihdoin sinne uudet vakio 55W Osramit. Vertasin silmämääräisesti ja nuo uudet Osramit on yhtä kirkkaat kuin ne mitkälie satawattiset jotka aikaan sai lähinnä lämpöä, ei valoa :lol:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Aloin käydä asentamaan auronkolippoja mutta totesin että jos yläkarmin verhoilua pitää irrotella niin tekisin ensin A-pilarien tiivisteiden vaihdon. Sain kuskinpuolen alulle hyvin, mutta kinkkisiä ovat laittaa pikku peltiruuvit sinne tuulilasin reunan ja listan väliin kumiliepeen alle, yhtä uupuu vielä kun pitäisi olla marsugynekologin sormet...

Asensin jo rättikattoon sivuikkunoiden takareunan tiivisteet, yläreunan tiivisteet pitää katkaista ja tarttee mitata pirun tarkkaan että tulee oikean mittaiset palat...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:Kynnyslistat on hyvät onneksi, saa jäädä. Asensin rättikaton kaukalon reunaan uuden tiivisteen. Hyllystä löytyi W116 takajarrupalojen asennussarja, sain jousipellit siitä.

[ [url=https://img.aijaa.com/m/00904/14814629.jpg] ][/url]
mulla olis tohon jarrusatulan taakse tuosta puuttuvat kilven kaariosat :wink:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:
karra kirjoitti:Kynnyslistat on hyvät onneksi, saa jäädä. Asensin rättikaton kaukalon reunaan uuden tiivisteen. Hyllystä löytyi W116 takajarrupalojen asennussarja, sain jousipellit siitä.

[ [url=https://img.aijaa.com/m/00904/14814629.jpg] ][/url]
mulla olis tohon jarrusatulan taakse tuosta puuttuvat kilven kaariosat :wink:
Yyveetä ja whatsappia laittettu :wink: . Ajattelin ensin että autooni ei kuulu sellaisia mutta kuulemma W115 ja W123 mersuissa on niitä lisälipareita ollut, minullahan on reiät valmiina jarrukilvissä :P .

Eilen tuli kolme pakettia, postiin Turkista matkamittarin rattaat kirjattuna kirjeenä, sitten pakettina tuli Saksasta mittaritaulu postiin sekä päivän aikana kuriiri oli tuonut Motorformilta miehenkorkuisen paketin jossa takapuskurin kromit, lämppärin moottorin kotelon kansi tiivisteineen sekä pari tarraa konehuoneesen.

A-pilarin tiivisteet eilen laitettu paikoilleen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuva

Sun visors in tact :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Donnerwetter! Und Gott im Himmel auch!

Purin tänään takapuskurin irti ja osiin. Eipä ole montaa osaa jota voisi hyödyntää...

No joo, oikea sivukromi on hyvä, toki vähän patinoitunut sekä saumojen peitepalat 2 kpl, on ihan ok mutta patinassa. Takakromi ja vasen sivukromi on huonoja, vasemmassa kromissa tosin yksi ruoostekohta vaan mutta muuten kiilto on ok.

Pettymys on että puskurin runko on ihan laho, se hädin tuskin kesti kasassa. Tilaan uuden rungon Motorformilta, ja samalla vaivalla voisin tilata ne takahelmatkin. Omat helmat on siistit mutta kiinnityspisteissä ja kumin alla plus muissa näkymättömissä paikoissa on ruostetta, ne saa toki fiksattua mutta miksi jättää se vanha (vaikkkakin maalattu äskettäin) kun muut osat tulee uutta. Äkkiä laskettuna takapuskurille tulee hintaa 1640 euroa kun sen tilaa osina Motorformilta, se on tosin kromattua terästä eikä vietnaminrosteria. Helman maalaus sitten päälle...

Takapuskurihan autossani on jostain hurrien SLC:stä joka varmaan ollut ajossa kesät talvet...

Tuo 040-musta takahelma joutaa myyntiin, jos jollain on tarvetta. Laitan siitä myynti-ilmoituksen erikseen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ouch. Saako jenkeistä purkuosana?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Sharedoc kirjoitti:Ouch. Saako jenkeistä purkuosana?
Tähän euromalliin ei saa jenkeistä, saksasta saa varmaan toki mutta autot on sen verran vanhoja että kormit on ruosteessa, sekä puskurin runkokin saattaa olla lahonnut kuten itsellä oli. Eli ei sieltäkään ehjiä purkuosia löydy, siksipä näitä tehdään nyt uusina afternarket osina.

Sain ajatuksen että minun ja taviokuurnan ylijäämäosista voisi kasata yhden välttävän/kohtuullisen takapuskurin, kirjoitin siitä toiseen viestiin äsken...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

karra kirjoitti:
Sharedoc kirjoitti:Ouch. Saako jenkeistä purkuosana?
Tähän euromalliin ei saa jenkeistä, saksasta saa varmaan toki mutta autot on sen verran vanhoja että kormit on ruosteessa, sekä puskurin runkokin saattaa olla lahonnut kuten itsellä oli. Eli ei sieltäkään ehjiä purkuosia löydy, siksipä näitä tehdään nyt uusina afternarket osina.

Sain ajatuksen että minun ja taviokuurnan ylijäämäosista voisi kasata yhden välttävän/kohtuullisen takapuskurin, kirjoitin siitä toiseen viestiin äsken...
Voi saada myös jenkeistä, kun 71-73 jenkkipuskuri on muuten sama kuin europuskuri paitsi siinä on kävyt lisänä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuva

Tuon näköinen tuli. Onhan tuossa vielä O2 sensor valo mutta onhan tuossa O2 sensor.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:
karra kirjoitti:Kynnyslistat on hyvät onneksi, saa jäädä. Asensin rättikaton kaukalon reunaan uuden tiivisteen. Hyllystä löytyi W116 takajarrupalojen asennussarja, sain jousipellit siitä.

[ [url=https://img.aijaa.com/m/00904/14814629.jpg] ][/url]
mulla olis tohon jarrusatulan taakse tuosta puuttuvat kilven kaariosat :wink:
Kuva

Hyvin ne sinne sopii :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Ollut tässä talon sisäremppaa ja muutakin, kolmeen auton renkaanvaihto ym niin ei oikein edistystä tässä. No, torstaina sain takapuskurin osat Saksasta niin ne pitää viedä huomenna maalattavaksi ensin, sitten jos pääsis vappuviikonloppuna kasaamaan.

Pyörät on paikoillaan, mittaristokin paikoillaan mutta sisään painamatta, kaiutinritilät löytyi ja on kunnostettu maalaamalla, kaikki korin tiivisteet vaihdettu paitsi oventiivisteet kun ne on helpompi tehdä pihalla missä enemmin tilaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Eurokonversio 1981 380 SL pikkuprojektina

Viesti Kirjoittaja karra »

Puskuri alkaa mennä kasaan, takkahuoneessa...

Kuva20200428_184748 by karra, on Flickr

Kuva20200428_185821 by karra, on Flickr

Melkein ajamatonta vararengasta pukkaa:

Kuva20200417_202121 by karra, on Flickr

Uusi kansi puhaltimelle, konepellin takaosaan vielä eristymateriaalia pitää askarrella:

Kuva20200413_140844 by karra, on Flickr
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin