W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Ei se kärjetön tunnistin saa montaa astetta heittää kärkiin verraten.
Nähkääs silloin menee jakajan sisäinen "ajoitus" pieleen.
Tahtoo sanoa että pyörijän nokka ei osu kannen nastojen kohdille.
Silloin siellä alkaa loikkimaan kipinät mimme sattuu ja varmasti käy huonosti.nokkela poraa vanhaan jakajankanteen tarkastusreiän mistä näkee käydessä kipinän kulkureitin.https://youtu.be/aWMlNwGW0tM
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ai pahus, totta tuo... Pitäähän se kipinä lähteä silloin kun pyörijällä on (liki) kontakti olemassa.
Tuo sitten samalla "debunkkasi" näppärän teoriani miksi ollaan (ehkä!) säätöalueen reunoilla... Pitänee etsiä toisen jakajan(i) runko ja katsoa osuuko se yhtä lailla.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Eikös siihen kärjettömän anturiin voi alle tehdä sellaista adapteria jolla siirtää sitä jos ei muuten ole kohdallaan, tuskin säikähtää yhdestä peltilimusta siellä alla.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

@masa11 Kaipa sellainenkin mahdollista on, mutta jos katsot tuota tiistaina laittamaani kuvaa jakajasta niin se kärjetön "moduuli" mm. ankkuroituu tuon katkojankärkien "akselin" ympäri, ja tämä moduuli on myös "yhtä puuta"... Olisi siten jonkun verran rakentelua ja tuosta pitäisi saada vielä aika kestävä ottaen huomioon miten kriittinen komponentti koneen toiminnalle...

Koitin vielä eilen kertaalleen hivuuttaa ruuvin ohi (siirsin ensin tulppien johdot jakajankannessa takas oikeille paikoilleen): ei se vaan mene ilman että hyppää hahlosta :-/

Kyllä se taitaa olla parasta tehdä se mitä @karra alunperin ehdotti, eli siirtää hammas tai pari akselilla. Voihan olla että tämä ei ylipäätään ole ihan sillä kohdalla (jos ja kun joku tämän on joskus aukaissut) kuin millä pitäisi(?) Olisi myös tuon kärjettömän takia hyvä saada väännettyä jakajaa hiukan vastapäivään, jotta sille menevät johdot saisivat lisää pelivaraa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja masa11 »

"PS. alkuperäinen syy miksi menee tavallaan "normaalin säätöalueen" ulkopuolelle, jolloin törmää tuohon pulttiin, voi olla se että kun on tuo kärjetön sytytys niin se varmaan liipaisee aika eri kohdasta kuin kärjet. Kärjet aukeaa aina keskiakselin 'nokan' jälkeen, tämä (punainen "mötikkä") taas luultavammin liipaiseen akselin "sileän tahkon" keskeltä, jolloin eroa tulee jo tuollaisen 30o verran..."

Siis tähän oli tuo kommentti tarkoitettu, eli jos se kärjetön antaa kipinän väärässä kohdassa suhteessa pyörijän asentoon niin siirtää sitä anturia.
Mutta jos säätöalue ei muuten ole kohdallaan niin sitten varmaan on joskus laitettu se jakaja väärin.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ok, kipinä on sinällään hyvä joten ei ole syytä olettaa että se lähtisi "väärään" aikaan vs. roottorin asema suhteessa kanteen.
Nuo ovat aina myös kiinteillä paikolla (ei säädettävissä) paitsi tuolla kuvaamallasi tavalla.

Sama epäilys herännyt, eli että se jakaja on joltakulta alkujaankin osunut vähän (käyttökelpoisen) sektorin reunalle.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Onko moottoria purettu joskus, olisiko se virranjakajan pyörittäjähahlo väärässä asennossa? En tunne tuon moottorin rakennetta, mutta oletettavasti siellä on hammasvaihde jossakin alempana, joka pyörittää virranjakajaa ja olisiko siellä "palikat" siirtyneet hampaan tai pari?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tiedossa on tämä:
Auto on ollut liikenteessä vuodesta 1965 vuoteen 1975, alkuun Valon Kone KY:llä 3 vuotta Lohjalla mutta sittemmin lopuilla 7 vuotena useampi omistaja lähinnä Turusta. Ennen vuotta 1975 on jossain kohtaa vaihdettu vastaava M127 (220SEb) kone, koska nykyisen moottorin numero ei vastannut tehtaan kantakortissa ollutta ...

-> on mahdollista että koneen vaihdon yhteydessä tuolloin on otettu esim. koko jakaja jalkoineen päivineen alkup. koneesta.
Ei ole tietoa onko tullut konerikko (luultavasti on) vai mikä on ollut vaihdon syy.

Vuodesta 1975 vietti sitten meillä ns. latomersuna... Idea oli dieselöidä, mitä ei koskaan onneksi tapahtunut.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niin, avasin virranjakajan jalan / laipan. Eihän se ollut kuin puolen tusinaa kuusiokoloruuvia, mutta kahta puolta olevat
ohjuritapit kyllä vastustivat kun koneen keskeltä päin ei päässyt päässyt oikein millään kampeamaan sitä (laippaa) ulospäin.

Kaaviokuvat laipasta:
Kuva

Käänsin sitten irrallaan ollessa akselia hahlosta meisselillä jonkun verran vastapäivään.
Aika hyvin se arvio osui koska nyt koottuna ja ennakko noin nollassa jää em. ruuviin varaa parisen senttiä, eikä ole vielä moottorissakaan kiinni :thumbup:

Vaihdoin pultiksi "3" taas normaalin kuuskulmaisen. Paperitiiviste otti osumaa, toivottavasti ei ala isommin vuotamaan öljyä.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Musta tuntuu että alat olemaan lähellä läpimurtoa mersun käyntihäiriöiden ja tehottomuuden selvityksessä.
Sehän on kohta laitettava nastapyörät alle että pääsee koeajolle.
Eikös tuollainen pitäisi kulkea huippujakin sen 150-160?
Ei sillä että pitäisi testata.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No ainakin aletaan olemaan siinä pisteessä, ettei enää ole montaa asiaa moottoripuolella, mitä ei olisi tarkistettu/parannettu/uusittu...
On kyllä ollut hinku päästä vähän käyttään tätä ulkona, ihan kesärenkain... siinä haaste on paluu talliin kun n. 2m/0.5m nousua ramppi saattaa olla jäinen... :eh: Hätätilassa voisi kyllä lainata nastapyöriä telitrailerista (ovat mersun 14" vanteilla).

Kyllähän 220SEb:in huiput pitäisi olla peräti 170km/h, joka edellyttänee täyden 6000 rpm laulatusta 4. vaihteella ja varsin tiheällä perällä... :angel: En ole ihan kohta kokeilemassa... mutta sellainen olisi hyvä jos myös 100km/h alueella voisi liikkua muun liikenteen tahdissa, ja myös rampeilta pääsisi liikenteen sekaan ilman ongelmia.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tulikin pidettyä tässä näemmä päälle 2kk taukoa vaikkei ollut tarkoitus - on ollut vähän ajankäytöllisiä ja muitakin haasteita.
Mutta nyt oli pakko tarttua toimeen jos kesällä tien päälle mielii... 8)

Sehän näissä "siippareissa" on että tän ikäisissä oventiivisteet alkaa olla yleensä loppu, vaikka niitä olisi joku vaihdellutkin.
Käsissä oli itselläkin pari sarjaa tiivisteitä, ja ajattelin että kyllä niistä nyt jonkinlaiset harsii "leikkaa&liimaa" -periaatteella.. :angel:
Noh, aika pian alkoi selvitä miten työläs ja epäkiitollinen homma tuollainen elvytyshoito on...

Siippareihin OEM-tiivisteet neljään oveen ovat n. 400 euroa alkaen, plus mahdolliset rahdit. Ei oikein kukkaroystävällinen hinta mielestäni.
Siksi päädyin tilaamaan tarvikelaatuiset tiivisteet Saksan eBaystä. Itse asiassa jos hakee "W111" niin löytyy aika huonosti mutta hakemalla "W110" löytyy jo paremmin... Tiivisteethän on samat, W111-ovissa on muutama pikkuruuvi enempi tiivisteuran tienoilla, mutta ei merkitse mitään.

Hintaa taisi tulla karvan päälle 160 eur rahteineen. FedEx kiikutti paketin perille noin viikossa:
Kuva

Pakkaus viittaisi jonnenkin Romania-Turkki akselille...?
Kuva
Valmistusvuosi 2007 tarkoittaa että nämäkin olleet pussissa yhden 15 vuotta - se on kuitenkin 40 vähempi kuin viimeiset linjalta rullanneet tiivisteet (esim. W111 230S tehtiin 1967 tienoille...)

Tietenkin nämäkin ovat muotin "jauhossa" joten ensimmäinen homma oli alkaa putsailla:
Kuva

Asennus on nyt aloitettu - yksi puute näissä heti ilmeni: esim. takaoven etureunassa pitäisi kiinnistää nastalla, mutta niille ei ole reikiä..
Tuo saattaa vaatia liimaushommia jollei noita reikiä onnistu tuonne T-malliselle nailonnastalle tiivisteeseen sorvaamaan...? :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tuo tosiaan lisää homma melko lailla, ihan 5-6 mm metalliporassa jyrsin kumiin tuon reiän ja kun neliskanttista nylon-nastaa tarvii vähän upottaakin niin katkoteräpaperiveitsen kanssa sitten täytyy kumia sitten myös kovertaa... oliskohan 5 per takaovi, muutama tais olla etuovissakin.

Tässä malliksi vanha tiiviste (vas.) ja ensimmäinen koverretu nasta lyötynä oveen kiinni (oik.)
Kuva

Hain vielä Motonetistä pienen putkilon mustaa liimatiivistesilikoonia, jota kyllä käsittääkseni joutuu käyttämään hieman myös OEM-tiivisteissä(?) Täytyy sitten lopuksi käydä sillä hankalat paikat ja antaa vaikka viikon kuivaa ovet avoinna...

Kuvassa tuon uuden tiivisteet reuna näyttää kovin röpelöiseltä mutta ei se tuolta näkyvistä paikoista noin huono ole.. :angel:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Harkitse nyt vielä sitä silikoniliimaa.
3m 847 on kumille tehtyä.ja suomesta saa esim tradeparts 3m weatherstrip liimaa joka on oikein erikseen tuohon käyttöön tarkoitettu.
Sitten loctite tekee myös kumille mutta se on käytännössä normaali pikaliimaa.syanoakrylaatti kyllä toimii hyvin kumin kanssa.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Harkitsen, varsinkin kun se aiemmin hankittu tuubi ehti jo jonnekin hukan teille.. :wtf:

Tradepartsin sivuilta löysin tuollaisen 3M:n tuubin - liekö oikea? Tarviis tilailla pikaseen että saa wapuks kuivaks :lol:
https://tradeparts.info/verkkokauppa/fi ... l-p-248-0/
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ajokausi tuli eilen avattua, wappuajelun merkeissä:
Kuva

Auto lähti tulille helposti ja pääosin tuntui muutenkin toimivalta talven seisonnan jälkeen (jarrut, kytkin, ym.)
Mutta mutta... sivuääni konehuoneesta..? :eh:

Tyhjäkäynnillä sitä ei tule, mutta kun kaasuttaa, tulee sellainen outo kolahdus tai läpsähdys, koitin saada sen videolle:
https://youtube.com/shorts/eyYZ-AW_GdM?feature=share Se kuuluu tuossa ainakin n. 9 sekunnin kohtaalla.

Mikä siellä nyt hakkaa? Luulin ensin ajaessa että pakoputki kolahtaisi runkoon, mutta konehuoneessa kuunnellen tulisi niinkuin konee etuosasta(?) Ja siellähän sitä ketjua vaihdettiin, ja myös tuo jakaja laitettiin yhden pykälän sivuun.

Yksi mikä vielä voisi olla että saisiko äänimerkki jostain virtapiikin läpi, jos se ääni tuleekin niistä (selvinnee ottamalla johtoja irti..)?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Videon plopsahdus kuulostaa lähinnä sytytykseltä imusarjassa.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Täytyypä tarkistaan strobon kanssa sytkän ajoitus myös...
Josko olisi jäänyt kuitenkin tosi aikaiselle - tai säätö ei toimi kierrosten mukaan (vakuumit ym.)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Juu, se varmaan oli syynä, koska sytkän säädön (strobolla) jälkeen ei ole enää "plopsahduksia" kuulunut.. :thumbup:
Aihetta sivuten, onko kukaan retrofitannut jotain markkinoilta helposti saatavaa vakuumiyksikköä tälläiseen std BOSCH (VJUR49T) virranjakajaan? Epäilen että kalvo voisi vuotaa, mutta kun ei ole mittaria tuon varmistamiseen.

Ylipäätään tehty pikkuhiljaa "paluuta" talliin kun alkukesä meni pitkälti muissa jutuissa.
Nyt olisi menossa viimeistelyt (joka toinen vuosi) katsastukseen huomenna:

Jostain syystä jarrutuntuma oli yhä hivenen pehmeä, ilmatessa jarrut nurkka kerrallaan sain kuplaa tulemaan melkein kaikista -->
epäilen että pääsylinterissä ei ole tiiviys kunnossa.. :eh: Se on aikanaan "paras kolmesta" menetelmällä valittu, kevyesti hoonattu ja uusilla (mahd. vanhoilla tosin?) kumeilla kasattu. Mietin että josko repro pääsylkky olisi sitten ainoa tapa saada tästä ilmanpitävä, onko kokemusta tuleeko noissa mukana myös se mäntä ja tiivisteet?

Oikeastaan isompia juttuja katsastukseen ei pitäisi olla, etuvalo täytyy katsoa tänään kun ei palanut ja tarkistaa toimiiko pyyhkimet, niissä on jotain häikkää ollut jo viime kesänä, mutta kun ei ole sateessa ajanut niin jäänyt toteamatta... 8)
Noh, kyllähän näistä voisi vikoja kaivaa, vaikka mistä jos oikein alkaa, mutta katsoo nyt ensin...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

"Oikeastaan isompia juttuja katsastukseen ei pitäisi olla"
Toivottavasti katsastusreissu menee paremmin mitä minulla, sillä oma pirssi alkoi puoli kilsaa ennen asemaa rykimään ja niinhän se sammui mukavasti pääväylän varteen, äkkiä soitti K1-katsastuksen asiakaspalveluun ja sain kuin sainkin vielä ajan siirrettyä seuraavalle päivälle.
Mukava siinä oli pelti pystyssä raapia päätä ja ihmetellä asiaa, kun startti vain naksui, eli virta loppu vaikka akku oli aivan uusi :o .
No soitto työkaverille, että alahan tulla hinaamaan komistus pois tien varresta. Tallilla akku lataukseen ja illemmalla sitten starttasi hyvin käyntiin, mutta latausjännite oli matala.
No seuraavana päivänä täydellä akulla ja ilman valoja ajelin uudelleen K1:lle ja leima tuli ilman huomautuksia!

Laturia tutkittiin, mutta siinä ei todettu mitään vikaa, eli seuraava mahdollien syyllinen oli lataussäädin, jonka löysin Sparetolta hieman alle 25,-€ ja nyt onkin voinut ajella ihan valojen kanssa :D
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Mulla kävi (tällä W111) vähän vastaava juttu vuosi takaperin: hyytyi liikennevaloissa vain 1km ennen määränpäätä... :problem:
Tosin ei ollut katsastus, mutta muuten merkittävä ajo, ja olikin vähän noloa sitten tuupata sivukadulle tutkintaan.
Noh, ehkä syy oli vieläkin nolompi, eli oli jäänyt akunkenkä kiristämättä ja se oli tärinästä hyppinyt liki irti...

Mutta, nyt on katsastuksessa sitten käyty... Ehkä tuli lähdettyä hieman "soitellen sotaan" luottaen siihen, että tutulla asemalla on tuttu mies katsastamassa, noh, eipä sitten ollut... Ehkä hyväkin että välillä syynätään tiheämmällä kammalla :angel:

Havaitut puutteet
- Seisontajarru: tehoton // noh, omaa huolimattomuutta kun en testannut ja kiristänyt ennalta... :think:
- Takapyörän laakerointi (oik). välyksellinen // tämä ei ollut tiedossa, joutuu vaihtamaan (linkki alla)
- Pyyhkimet: ei toimi // aloin tuota tutkia oikeastaan vasta eilen, eikä selvinnyt käytettävissä olevassa ajassa, onko moottori oikeasti sippi vaiko missä vika... Sähköä tuntui pistokkeelle asti tulevan.
- Lähivalon suuntaus (oik.), liian ylös. // Noh, eiköhän tuota saa säädettyä...

Summa summarum, ei nyt mitään mahdotonta jumppaa. Takapyörän laakeri (alk. 16 eur) tarvii laittaa hetimiten tilaukseen.
Pyyhkijän moottorin suhteen on toinen varamoottori, ehkä näistä 1 ehyt saadaan.

Ai niin, mainintsi myös että oikeanpuolen olkatapissa on välystä, ei kuitenkaan vielä hylyn vertaa.
Tuo voisi olla hyvä uusia kuitenkin ensi talvikauden (tai ainakin seuraavan) kuluessa.

EDIT, lisätty LINKKI "takapyörän laakerin vaihto": viewtopic.php?t=142510
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Takauma: tästähän se jännitys yleensä alkaa...(?) :D
Kuva

Nonni, mutta pientä päivitystä havaittujen puutteiden korjaukseen:
- Seisontajarrua en vielä alkanut säätämään, koska pyöränlaakerin vaihto on loogista tehdä ensin...
- Se laakeri on ollut tilauksessa pian viikon verran, tosin parikin siippareitten asiantuntijaa oli sitä mieltä että tämä voi olla väärä hälytys joka johtuu useimmiten siitä että katsurit eivät tunne tätä melko eksoottista linkkuperän rakennetta... :eh:
- Pyyhkijänmoottorin irrotin ja purinkin onnistuneesti, varmistin kolvilla pistokkeen liitännät moottorin sisältä: ei auttanut. Toinen moottori onkin siksi hakusessa (Tamppa lupasi katsoa löytyykö hyllystä).
- Lähivalo on nyt säädetty, mutta toisen puolen valosta "korkkasi" ko. sulakeliuskan ruuvi, joten tarvii hakea kaverilta siihen uusi messinkiliuska.

Virranjakajaa tuli tutkailtua, ja nyt on myös vakuumiyksikkö koeponnistettu (kiitos Jukka :thumbup: ) ja toimivaksi todettu, varalla ollut yksikkö todettiin samalla vuotavaksi romuksi... Modasin (rälläkällä ja viilalla :D ) myös kärjettömän sarjan ns. 'katkojan pohjalevyä', joka rajoitti liiaksi säätöliikettä kierrosten/vakuumin toimesta. Kootessa laitoin hyvin pienet tipat jakajan voideltaviin kohtiin, jos on jäänyt vähemmälle, ja nyt tuosta norjistuisi.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hah, taas se löytyi pyyhkijänmoottorin vikakin ... peilistä :) Oli nimittäin jäänyt sitten maajohto kiinnittämättä maalaushommeleiden tiimellyksessä, ei siis paljon apua vaikka sähköjä tulikin, kun ei maita ollut... Entisessä moottorissa ei ollut mitään vikaa. Noiden pyyhkijöiden mallaus oikeille paikoille on muuten aina yhtä riemukasta... :eh:

Sytytystä tuli säädettyä joten seuraavan kerran kun sopivan hämärää (auringonpaisteessa ainakaan mun strobon xenon-lamppu ei oikein tahdo hyvin näkyä?) tarkistan vielä että yläkierroksilla tulisi se luokkaa 26 ast. eykk ilman ja 37 ast. eykk vakuumi kiinni. Varsin lähelle tuota se on nyt säädetty :thumbup:

Takapyörän laakerikin tuli, ja loppuviikon projektina to eteenpäin olisi se jumpata paikoilleen, jotta pääsisi jälkinäyttöön.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Viikonloppuna tuli vaihdettua tuo takapyörän laakeri:
Kuva

Onhan siinäkin kokemattomalle puuhaa, kun ensin täytyy purkaa rumpujarrun hilppeet pois, myös jarruputki ja -vaijeri.
Sitten jarrukilpihän on 6 pultilla ja 1 vähän isommalla takaa korvakkeesta. Vetoakseli ei tullut ihan itsestään, niin keksin siihen ruuvata huonon jarrurummun väärinpäin, jolloin sain hyvät kulmat mistä napautella ja sitten tulikin helposti.

Itse laakerin otin lämmittämällä puhalluslampulla, ja sitten jarrukilpeä naputtamalla, niin siitähän se laakeri alas tipahti:
Kuva
Uuden laakerin laitoin kiehuvaan veteen, ja sitten vaseliinilla rasvattuna takaisin. Onneksi sattui olemaan juuri sisemmän kehän paksuinen rautaputki mihin saattoi vähän naputella ilman riskiä laakerin tärvelystä. Tiivisteen ja stefat uusin myös. Sitten jarrun kasaus parilla iteraatiolla... :wink:

Omasta mielestä se renkaan klappi ei kyllä ole nyt juuri merkittävästi erilainen tällä uudellakaan laakerilla - luultavasti ei vanhassakaan isompaa vikaa ollut... :o Jarrun ilmaus ja käsijarrun kiristys saman tein kun oli vielä pukeilla, perään en vielä alkanut öljyä lisäämään koska ei sieltä vetoakselin putkesta varmaan 1dl enempää sitä ulos päässyt (ja täytetty melko hiljan). Täytyneekin siis alkaa katsoa aikaa jälkinäyttöön...

PS. Jakajan tuunauskin auttoi! Nyt siis ekaa kertaa tällä kärjettömällä sarjalla (siis vuosiin) tää vanhus kulki ja kiihtyi kolmosvaihteellakin :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Sitkeätä vääntämistä kyllä. Hatun nosto näin bittien välityksellä.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kiitos, josko katsurikin palkitsisi sitten vaikka sillä 2v. leimalla :)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niin, jälkinäytössä käyty ja leimakin tuli... :thumbup:

- Seisontajarru: kiristin vain siipimutterista muutaman kierrosen (sijaitsee keskellä pohjaa) ja nyt oli kumpikin puoli hyvä.
- Takapyörän laakerointi: katsuri oli jostain opiskellut tässä välissä lisää tän perän rakenteesta, koska nyt myönsi että "joo, tässä kuulukin olla oikealla puolen hieman klappia, mikä tulee perän rakenteesta"... jottei nyt aivan olisi kasvoja menettänyt niin lisäsi kuitenkin "mutta kyllä se laakerikin oli väljä" :wink:
- Pyyhkimet: maattojohto kiinni toimivat ok
- Lähivalon suuntaus oik. nyt ok - ja itse asiassa vas. ei palanut lainkaan viimeksi: tuossa olikin mielenkiintoinen vika sulakerasiassa, eli se lähtöpään sulakkeenpidike ts. messinkiliuska oli korkannut vallan irti. Ainoa järkevä korjaus oli lyhentää toisesta rasiasta oleva ruuvi ja laittaa se liuska (alkujaan vain messingin reunan huullos pitänyt sitä) kiinni sillä. Takapuolen ruuvia pitää myös lyhentää vastaavasti.

Mutta näemmä ei vaan vanhuksella reissua jottei jotain uuttakin (vaivaa), nimittäin katsurilta takas tullessa öljynpaineen mittari alkoi jojoilla oudosti :( Kyllä se esim. 60km/h vauhdissa 4. vaihteella näyttää tasaista inan alle 2 mutta välillä se pomppii oudosti (mitä ei ennen ole tehnyt), ja jossain 90-ast. mutkassa tippui kerran jopa nollaan! (Kone silti kävi ok). Voisiko tässä olla anturin liitännöissä jotain ongelmaa, vai hajosiko tässä just konekin....? EDIT: Tarkistulistalla ensimmäinen eli öljyn määrä: oli laskenut alle alaviivan, eiköhän nyt palaudu mittarin toiminta normaaliksi... :angel: Kohta sitä pääseekin testaamaan:

MERSUT.
Klubi järjestää Hopeatähden merkeissä lauantaina 27.8. koko Mersukansan yhteisen kokoontumisen, Mersut. - tapahtuman, Mobilia auto- ja liikennemuseokeskuksessa Kangasalla, Kustaa Kolmannen tie 75, 36270 KANGASALA.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Se olikin sitten päivä parrasvaloissa viime lauantaina tälle mun siipparille! :thumbup:

Olihan se ollut jo useamman kk tiedossa, että tälläinen hääkuskaus on sitten "joskus vasta syssymmällä" tulossa, mutta niin vaan jäi hienosäädöt viime tippaan... :lol: Sain siis vasta edellisenä iltana puuttuneita oventiivisteen nailon-kiinnikkeitä pussillisen, joilla sain "morsiamenkin puoleisen oven" tiivisteet kiinnitettyä häiden aamuna...

Toinen homma oli se, että vaikka leima pyyhkijöille tulikin, niin jotain outoahan niissä oli, ne takelsi eikä meinanneet pysyä edes tahdissa... :( No, paine lisää vissiin hoksottimia, koska tajusin että siinä pyyhkijöiden akseleissahan onkin 2 uraa sägerin sokille, mulla oli sokat niissä ulommissa, mikä siten antoi pyyhkimien "upota" aivan liian syvälle, ja estää liikettä... Sain sokat oikeille paikoilleen, mutta sitten loppui aika ja jouduin vielä kirkon parkkiksella asemoimaan pyyhkijän varret kohdilleen... Vettä satoi tietty menomatkan(!)

Kuva
Vaan sitten kun päästiin kyyditykseen asti, niin paistoikin jo aurinko... 8)

Positiivista on että, vanhus selvisi tästä liki 100km lenkistä ihan kunnialla. Takas ajoin motarilla tällä varmaan ekaa kertaa yli 100km/h, vähän noi ruusut siinä lepatti... :lol: Oli jo pimeää joten toimivista valoistakin (katsastukseen just korjattu) oli iloa.

Sellainen parannustarve (ei oikein kuvista näy?) tuossa myös tuli, että eteenhän on vaihdettu uudet KYB:in iskarit, ja se on hyvinkin tönäkästi koholla, mutta vastaaavasti perä mataa syvemmällä. Ns. stance ei oikein ole nätti silmään... Tähän saisi vielä uudet jouset n. 150 eur ja iskarit vähän tuon allekin, mutta kannataisikohan vaihtaa kummatkin vaiko vain toiset tän korjaamiseksi? Iskarit oli leimalla yhä ok, mikä on uskomatonta vrt. että ne ovat luultavasti 57 vuotta vanhat(!)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 708
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Omaani varten hankin (muistaakseni) w123:n "kuormajouset" koska olen vahvasti allerginen roikkuvalle perälle..
S203 220CDI -03
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62

Jotain löyhästi Tähdellisiin ja harrasteluun liittyvää instasta: #gearloosegarage31640
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tässä on kanssa ollut kantakortin mukaan tehdas optiona "enforced" jousitus ja pohjapanssarisarja... Ne takajouset on tyyliin 16.5mm ainevahvuutta kun vakiot olivat 15mm pintaan.
Myös noita vahvempia saisi yhä reprona.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin