Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Vanhuksen kulku eikun herkistyy.

Nyt sain sunnuntaina kaverin kanssa tehtyä jarruhommat. Kolme jumittavaa satulaa irti, päreiksi, puhtaaksi ja kasaan uusilla tiivisteillä. Kyllä kulukee kevyesti, voi hellanlettas sentään. :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Öljyt ja suodattimen vaihtelin. Siinä sitten montulla könytessäni huomasin, että pääsen ennen ensi katsastusta takaiskarien vaihtoon. Oikea on oksentanut öljyt pihalle. Sitäpä osasin jo vähän odotellakin, kun terävässä ulosjoustossa takaa oikealta alkoi kuulumaan kolahtelu.

Mutta mutta. Siinä kun on ollut aikanaan tasonsäätö tuossa vehkeessä. Niin ne tasonsäädöllisen iskarithan ei ymmärtääkseni ole ihan mahdottoman edullisia. Tasonsäätöhän siitä on kastroitu käytöstä jo millonka lie, että käykö sinne normifarkun iskarit...? Kun ei tiiä, niin pittää kysellä.

Antakaapas tulla tietoa. :thumbup:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Jaa, mutta perskules.
Nythän se vasta juohtui mieleen, että joko se tuo S123 on niin kehittynyttä tekniikkaa, että sitä ei ole etes valmistettu ilman tasonsäätöä? Sillonhan siinä ei oo kuin yhenlaisia iskareita... Mitenkä lie, kertokaa? :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Joo, ei kait S123 ole tehty ilman tasonsäätöä lainkaan. Joko korjaa sen iskarin jos vain vuotaa öljyä (saattaa selvitä vain tiivisteen vaihdolla, ei homma eikä mikään) tai sitten askartelee normi-iskarit tilalle.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

racer123 kirjoitti: Ma 28.02.2022 13:09 tai sitten askartelee normi-iskarit tilalle.
Vaan mitenkäs se lienee?
Oliko se niin, että normi-iskarit on pidemmät, kuin nuo tasonsäädölliset...? :roll:
Mahtuuko ne paikalleen? Varsinkin, kun tulevaisuudessa on suunnitelmissa maltillinen (tällä kertaa oikeasti todellakin maltillinen) madallus. Nytkin se on vähän niinkun kuplavolkkari, kun hallitunkilla alat pumppaamaan peränurkkaa ylös. Pyörä vaan taittuu alle ja kun viimein nousee maasta ylös, niin näky on takaapäin tämmönen: \-/

:)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sedanin iskari ei mahdu. Korjaa ne vanhat, mullakin on yks vähän käytetty. Tai kaks mutta toiseen pitäis tehdä uusi reikä ja kierre sille nipalle.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

S202 kirjoitti: To 03.03.2022 07:36 Sedanin iskari ei mahdu.
No näinpä minä jostain muistelinkin lukeneeni.
Joo, pitänee korjata entiset, uudet tais olla melko suolasen hintasia...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Voi voi.
Lämpöongelmat jatkuuu. Ja nyt ne alkaa näyttämään semmosia merkkejä, että voipi olla kyseessä hieman isommat ongelmat. :|

Tasakaasulla ja -maalla lämmöt napottaa nätisti siinä 82 asteessa niinkun pitääkin. Sitten kun kone joutuu tekemään töitä leipänsä eteen, niin lämmöt lähtee nousuun. Esim. pitkä ylämäki tai pari peräkkäistä kiihdytystä risteyksistä maantievauhtiin, niin kas; viisari näyttää 95 astetta. Edelleen: kun kone on käynnissä tyhjäkäynnillä, niin nestepinta paisuntasäiliössä on määrä x. Koneeseen kierroksia, niin nesteen pinta lähtee nousemaan. Ei kupli, eikä vaahtoa kumminkaan. Neste kirkasta, ei oo öljyä seassa.

Että kyllähän se nyt alkaa vaikuttamaan kansi- tai tiivistevialta. En oo vielä nuuhkinu nokka paisarissa, että haiseeko pakokaasulle. Nestettä häviää pikkuhiljaa.

Helpot tietysti ensin pois. Termari poispoikkeen ja sen testaus. Ja vesipumppu. Mutta oireet (ja minun viimeaikainen tuuri näiden autonkotteroiden kanssa...) huomioiden, mikäpä siinä muukaan muka oottais kun kannen irrotus. :cry:

Saakeli kun ei oikein pystys ihan vielä ruveta hattua irrottamaan. Pitäs vähän tuon ajan vielä kulua, että pystys ruveta käymään töissä mopetilla. Pitänee ensiapuna jättää termostaatti pois ahistamasta, jospa sillä oikeaan kevääseen asti pääsis... :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pakardinen kirjoitti: Ti 15.03.2022 08:35 Helpot tietysti ensin pois. Termari poispoikkeen ja sen testaus.
Tästä kannatti aloittaa.
Termari (80 astetta) lähtee aukeamaan kattilassa 86 asteessa ja on täysin auki 93 asteessa.

Termostaattikaupoille siis enshätään! :thumbup:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ou jee!

Vaihoin tänään termostaatin. Nyt sahaa lämmöt 80 - 82 asteessa. Pidän ongelmaa ratkaistuna! :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Noh, mutta jottei nyt liian vähän rassauksella pääsis, niin nyt se oikea takaiskari on jo niin kuallu, että alkaa hyppyyttämään rengasta jos vähänkään yli kaheksankympin ajaa. Ja jylpyttää jo kaheksassakympissäkin. Jotain tarvihteis tehä ja melko piakkoin siis.

Selvittelin aiemmalta omistajalta ja totta tosiaan; tasonsäätöä ei enää autossa ole. Niinkun olin itsekin katsovinani. Lisäksi se kivenkovaan väitti, että sedanin iskarit siellä on paikallaan, en tiedä miten se on mahdollista kun niiden ei pitäis sinne kerta mahtua. No eniveis, tämmöset pitäs kuulemma mennä vähällä vaivalla paikalleen:

https://www.autodoc.fi/ridex/8001919

Kuulemma alapään kiinnitystä joutuu "hieman muokkaamaan". Mitähän se mahtaa pitää sisällään? Onko tuo T4:sen Transkopterin iskarin alapää liian leveä, liian kapea vai onko reikä liian iso/pieni?

Tietääkö kukaan...? :eh:

Edit: Jaa, mutta nyt kun aloin kattelemaan tuolta Autodocista mitä se antaa vaihtoehdoiks ihan Mersun iskareille, niin siellähän on kolmea eri mallista alapään kiinnitystä: silta, haarukka ja silmukka. Se on varmaan nöyrryttävä vielä tuonne auton alle ja katottava millä tyylillä ne nuo nykyset on siellä kiinni. Sittenhän siellä on kahta eri mittaistakin iskaria:
1. minimipituus 290mm, maksimi 440mm.
2. minimipituus 368mm, maksimi 510mm.

Ja ylipäätään tuo on nyt äkkinäistä hämäävä homma tuo Autodoc. Vaikka valitsin farmarin, niin se antaa nuita vaihtoehtoja ihan perinteisen mallisia iskareitakin. Eikös siellä pitäs olla vaan tasonsäätöiskareita...??? :crazy:

Että mitäkä tässä nyt pitäis uskoa?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kuinka pitkä on se tasonsäätöiskari? Että onko niillä metilläkään tuommonen minimi 290mm maksimi 440mm?
Sillä vaan, että kun tuon mittaisia on saatavana kaikilla kolmella kiinnitystavalla, niin saako sinne tuommosen survottua?
Tuo Transponderin iskarihan on minimi 210mm maksimi 304mm...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Äh, paskat.
Autodocin haku antaa sedaninkin takaiskarit samaan listaan, vaikka valitsen farmarin malliksi. Eli sillon tuo lyhyempikin on varmaan liian pitkä, ymmärränkö oikein? :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kuuklailin hieman.
Paljoudessaan ovat maailmalla laittaneet sedanin iskareita farmariin. Yhestä enklanninkielisestä topikista löysin jopa merkin ja mallinkin: Monroen iskarit, osanumerolla 53005.

No nyt kun minä jatkoin kuuklailua, niin tuon Monroen iskarin mitat sattu muutamien millien päähän tuosta lyhyemmästä mallista, mitä Autodoc tarjoaa. Ja Monroen iskarit siellä näkyy nyt olevan paikallaan, ainakin kuskin puolella; kerta siitä sai luettua kun ei oo ihan niin paksun öljyn peittämä. Että nuokohan sinne on nyt laitettu...?

Lisäksi kattelisisin, että se alapään kiinnitys olisi mallia "silta alhaalla". Ts. tämmöset sinne sillon pitäs mahtua, ainakin jotenkin:

https://m.autodoc.fi/ridex/13562488

Mitenhän sitte lie...

Nyt vaan hirmusen paljon kinostais tietää se tasonsäätöiskarin mitta. Vaikka miten kuuklailin, niin mistään en löytäny sitä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Omaan farmariin sain juntattua sedanin kaasu bilsteinit aikoinaan. Sen huomion tein, että myös jouset pitää vaihtaa ja omaani laitoin muistaakseni sedanin kuormajouset.

Farmarin jouset on niin löyhät että rikkovat normaali iskarit hetkessä.

Ajelin n. 3v sedanin iskarit+kuormajouset -kombolla ja alusta pelasi hyvin. Auto on nyt levänny 2013 lähtien mutta on pysynyt kohtuu ryhdissään
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Onneksi se tuo renkaan hyppyyttäminen johtui kuitenkin epätasapainosta (lunta vanteessa). Makasi työmaalla toissayön lämpimässä tallissa, niin eipä enää eilisaamuna kotimatkalla jytyyttänyt lain. Että sinänsä hyvä...

Tämmöset minä nyt kuitenkin tilasin:

https://m.autodoc.fi/ridex/13562488

Saas nähä, kuinka äijän käy. Pitää nyt sitten tuossa vaihtohomman aikana tutkia, että minkälainen jigi tuonne alapään kiinnitykseen pitäis kehitellä, että sais ne Transponderin iskarit sinne käymään. Kun nuo nyt tilatut on ilmeisestikin hieman liian pitkät, joskin ne sinne saa kaiken ennakkotiedon mukaan kyllä mahtumaan.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pakardinen kirjoitti: Ma 28.03.2022 22:21 Vaihoin tänään termostaatin. Nyt sahaa lämmöt 80 - 82 asteessa. Pidän ongelmaa ratkaistuna! :wink:
Paitsi; että tais käyä niin, että tuli ostettua "kesätermostaatti". :mrgreen:
Tuossa kun yhtenä aamuna töihin ajelin -14 asteen pakkasilla, niin kovimmassa rasituksessa nousi lämmöt nipinnapin yli kaheksankymmenen... Eihän tuolla tarkene kunnon pakkasilla enää ajella. :D
Lie kait siihen tuohon 603:een saatavilla vähän lämpösempikin termostaatti, kun tuo 80 asteinen minkä Mätänetti myi...? :roll:

Iskarit on vielä tulollaan, joutashan nuo kohta jo saapua...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Olikos se niin, että 603 on turboversion termari aina 80??? Mulla on semmonen hämärä muistikuva että vois olla.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Vapari 603:een näkys Mätänetti myyvän 85 asteista. Eiköpä tuo lie käypänen tuohon turbokoneeseenkin. Pitääpä harkita...

Mutta; vanhat ystäväni PostNordilla eivät taaskaan pettäneet. Eilen lähettelin Autodocille kyselyä, että missäs kummassa minun iskarit? Sain sitten viimeinkin sieltä seurantakoodin.

31.3. tilasin. 4.4. on PostNord lähteny kuljettamaan. Neljä päivää ne on sitte seisonu Tampereella ja toiset neljä päivää Kuopiossa. Tänä aamuna on lähteny Kuopiosta eteenpäin... Että eipä mitään hätää, kyllä se rillipiru alkuasukki siellä korven keskellä joutaa pakettiaan oottamaan, kiirekös tässä. :lol:

Että kyllä jos minä henkirikoksen tekisin ja pitäs jäljet saaha hävitettyä, niin pakkaisin ruumiin ja antasin sen PostNordille kuljetettavaks. Jos ei nyt paketti kokonaan häviäis, niin jäljet kyllä ainakin ehtis kylmetä. Mainio firma! :mrgreen:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
nykki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 717
Liittynyt: To 15.02.2007 19:31
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja nykki »

Pakardinen kirjoitti: Ke 13.04.2022 11:36 Vapari 603:een näkys Mätänetti myyvän 85 asteista. Eiköpä tuo lie käypänen tuohon turbokoneeseenkin. Pitääpä harkita...

Mutta; vanhat ystäväni PostNordilla eivät taaskaan pettäneet. Eilen lähettelin Autodocille kyselyä, että missäs kummassa minun iskarit? Sain sitten viimeinkin sieltä seurantakoodin.

31.3. tilasin. 4.4. on PostNord lähteny kuljettamaan. Neljä päivää ne on sitte seisonu Tampereella ja toiset neljä päivää Kuopiossa. Tänä aamuna on lähteny Kuopiosta eteenpäin... Että eipä mitään hätää, kyllä se rillipiru alkuasukki siellä korven keskellä joutaa pakettiaan oottamaan, kiirekös tässä. :lol:

Että kyllä jos minä henkirikoksen tekisin ja pitäs jäljet saaha hävitettyä, niin pakkaisin ruumiin ja antasin sen PostNordille kuljetettavaks. Jos ei nyt paketti kokonaan häviäis, niin jäljet kyllä ainakin ehtis kylmetä. Mainio firma! :mrgreen:
On mainio! Tilasin Virosta olutta. Postnord "hoiti" kuriirihommat Suomen päässä. Kun paketti tuli perille, niin oli hävinnyt 5 purkkia tämän puljun käsittelyssä! On kyllä niin ala-arvoinen firma, ihmettelen kun ei saada kuriin tuollaista tunaria Suomessa.
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Kyllä se kaljan juonti näköjään sekottaa postikuskiltakin pään :-)
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Iskarit saapui sitten viimein perille, taispa olla juurikin samana päivänä kun PostNordia moitin. :D
Laitamma perjantaina paikalleen.

Kevät tuli, lumi suli, puro pani puli puli.
Elikkä renkaita tässä nyt pähkinyt. Kun on nuo Lorinserit ja niillehän pitää taikinoida eriparin renkaat. Niin ei taida ABS:t mennä sekasin, jos kehän mitassa on kaheksan millin heitto, vai kuinka...?

Että jos eteen laittas 205/50 ja taakse 225/45.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ja itse itselleni vastaten: todellakaan ei 8mm vierintäero saa abs:iä sekoamaan. Johan siitä nyt renkaiden epätasaisesta kulumisestakin tulee tuon verran. Tyhymä minä.

Tilasinpa sitten renkaat. Saahaan viimeinkin kunnon vanteet klassikkoon alle kesäksi. 8)
Jospa ne tulis jonkun muun kuljetusyrityksen toimittamana kun PostNordin. Jos jää PostNordille, niin sitten minä varmaan rapistelen vielä juhannuksenakin piikkipyörillä... :mrgreen:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Annoin Lorinsereille vähän rakkautta ja huolenpitoa. Ihan vaan sisal- ja lumppulaikalla ja kiillotustahnalla kiillottelin.

Etuvanteista tuli ihan hyvät. Takavanteista ei. Viiden ja puolen vuoden käyttämättömyyden ja säilytyksen aikana oli takavanteiden lipat päässy syöpymään niin, ettei pelkkä kiillotus enää riitä. Ei ne orkoset ole kuin jotain hitusvinkulanmikrometrin syvyisiä, mutta riittävän syviä kuitenkin. Pitäis hioa uudelleen. Ja se on niin kenkkua kitkukusta, että en ainakaan tänä keväänä jaksa moiseen hommaan ruveta. Olkoon nuin. :evil:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pakardinen kirjoitti: To 28.04.2022 18:47 Annoin Lorinsereille vähän rakkautta ja huolenpitoa.
Niin. Nämähän muuten kävi vuoden päivät takaperin kaverin tyttären miehellä oikaistavana. Eipä niissä ollu kun yhessä vanteessa pientä mussuttamista. Yhessä vanteessa on sisäkehällä pieni lommo, jonka tiesinkin. Sitä ei kuulemma uskaltanu ruveta lyömään suoraks. Olishan se laatuvanne sen kyllä kestäny...

Noh, eipä se tähänkään asti oo menoa haitannu, tuskin jatkossakaan. Eilen toi ukko kuorma-autolla eturenkulit kotipihaan, nyt on kaikki pylpyrät pihassa. Huomenna vanteille ja alle! 8)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

https://drive.google.com/file/d/1TXtBZ- ... sp=sharing

Että semmonen...
Keulastaanhan (varsinkin) se jäipi nyt noilla kumeilla melko korkeeks. Pitäs sahata viitisen senttiä pois vietereistä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

👍
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Mikähän lie se riivaaja, joka asustaa tämän laitteen pyyhkijöissä...

Ongelma on siis sulan hyppiminen pyyhkäisyn aikana lasilla. Josta sitten seuraa se rääkäisevän pieraisun tyylinen ääni, jota on hyvin vaikea normaalin sietää. Oon nyt kokeillu kaksia rungollisia sulkia, Boschia ja Valeota. Niillä molemmilla ihan sama homma. Nyt keväällä meni hermot ja epätoivoisena raahustin Motonettiin ja ostin rungottomat Valeot. Niillä ongelma hieman helpottui, mutta vieläkin (etenkin kuskin sulka) hyppii. Nyt se ei enää pidä niin pahaa ääntä, mutta eipä se kunnolla pyyhikään. Perse. :x

Että pyyhkijän varsien jousissahan siinä nyt kai joku helvetti on päässy valloilleen. Mutta kumpi? Onko jousi liian vetelä, että se ei jaksa painattaa sulkaa riittävän tiukasti lasia vasten vai onko jousi liian tiukka, että painattaa liikaa...?

Alkaa aiheuttamaan kumuloituvaa stressiä moinen seikka.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Täytyy kokeilla tuohon pyyhkijäongelmaan jotain 5sateesta -tyyppistä taikatemppua.

Vanteet täytyisi kaikki huoltaa. Vasen takanen jo kerran tyhjenikin, vuoto oli vanteen ja renkaan välistä. Paikkausvaahto saattoi ratkaista ongelman väliaikaisesti. Kaikki muutkin renkaat näköjään hukkaa painettaan pikkuhiljaa, pitäis suhauttaa vaahdot joka renkaaseen. Renkaat siis veks ja vanteiden sisäpintojen kunnostus... Äh. Nyt ei oikein kerkeis...

Sitten siihen asiaan:
Liekö noissa 123:ssa kaikissa samankokoinen kardaani? Että jos ostan kardaanin tukilaakerin (lähinnä siis sen kumin), niin onko ihan sama minkä mallin laakerin hommaa? :think:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Pakardinen kirjoitti: Su 26.06.2022 08:43 Täytyy kokeilla tuohon pyyhkijäongelmaan jotain 5sateesta -tyyppistä taikatemppua.

Vanteet täytyisi kaikki huoltaa. Vasen takanen jo kerran tyhjenikin, vuoto oli vanteen ja renkaan välistä. Paikkausvaahto saattoi ratkaista ongelman väliaikaisesti. Kaikki muutkin renkaat näköjään hukkaa painettaan pikkuhiljaa, pitäis suhauttaa vaahdot joka renkaaseen. Renkaat siis veks ja vanteiden sisäpintojen kunnostus... Äh. Nyt ei oikein kerkeis...

Sitten siihen asiaan:
Liekö noissa 123:ssa kaikissa samankokoinen kardaani? Että jos ostan kardaanin tukilaakerin (lähinnä siis sen kumin), niin onko ihan sama minkä mallin laakerin hommaa? :think:
Millä tekniikalla tämä S123 on ollut alunperin, ja onko tuossa vielä alkuperäinen takaakseli kiinni autossa? Muistaakseni ainakin 300D malleissa on erilainen kardaani kuin 200D tai 240D malleissa.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Vastaa Viestiin