Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja racer123 »

EPC ainakin tarjoaa kannaketta A1234101081 kaikkiin koneisiin 200D - 300turboD.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pontus kirjoitti: Su 26.06.2022 15:33 Millä tekniikalla tämä S123 on ollut alunperin, ja onko tuossa vielä alkuperäinen takaakseli kiinni autossa? Muistaakseni ainakin 300D malleissa on erilainen kardaani kuin 200D tai 240D malleissa.
200:n bensa on tehtaalta lähtiessään ollu tämä.
racer123 kirjoitti: Su 26.06.2022 16:00 EPC ainakin tarjoaa kannaketta A1234101081 kaikkiin koneisiin 200D - 300turboD.
No lieköhän sitten bensamallien ja dieselien välillä eroja?
Kun alkuperäinen kardaanihan (lyhennettynä tosin) siinä on paikallaan.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Sama kannatin+laakeri kaikissa 123:ssa
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Jotenkin osasin tämmöstä vähän epäilläkin, mutta kiitos kerosiinille varmistuksesta.
Laitamma tilaukseen, rupee kiihytyksessä vähän jytyyttämään...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Jaa niin, on unohtunu kertoakin.

Olikos se nyt tällä vai naapurifoorumilla kun oli puhetta seisontajarrun toimimattomuudesta ja siitä aiheutuvasta ajokiellosta katsastuksessa. Kovasti muut haukkuivat Mersun seisontajarrun aivan paskaksi järjestelmäksi. Minä taasen kerroin, etten osaa ihan hirveesti sitä haukkua; vuodesta 2000 mulla on ollu vähintään yks Mersu pihassa ja muistaakseni kerran oon joutunu jälkinäytölle sen ihan paskan systeemin takia. Noh, nyt tuli toinen kerta, muutama viikko sen jälkeen kun puolustelin, että hyväseo. :lol:

Katastusnatsi tosiaan alko mussuttamaan, että klassikon vänkärin puoleinen jarru on aivan kuollu. No jopas mokomaa. Tässä sitten männä sunnuntaina, että pitääpä kehiä se jarru, niin sillähän se tokenee. No eipä toennu. Satula ja levy veks ja kappas: kengistä pelkät rungot tähteellä... :mrgreen:

On se nyt jo kumma, kun neljässäkymmenessä vuodessa menee jarrukengät tuohon kuntoon! :evil:

Eilen uudet kengät paikalleen, jarru rupes puremaan. Tiistaina jälkinäytölle. Ens kesänä ruvetaankin taikinoimaan kahen vuoden leimaa, 41v tulee täyteen.

Ps. Tilasin samalla katastusreissulla finnittömät kilvet. Muuttuu taas inasen paremmaksi... :angel:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meille ostettiin 1.1.2013 300TD -92 joka katsastettiin 9 kertaa tekemättä seisontajarrulle remonttia. Auto on ollut jatkuvasti ajossa enemmän tai vähemmän. Kymmenennellä katsastuskerralla tuli hylky, toinen puoli tehoton ja toinen jää laahaamaan.
Vaihdettiin levyt, palat, kengät, niiden kiinnitysosat ja taakse vaijerit. Taisi jäädä alle sataseen osakasan hinta.
Kunnolla tehty korjaus ja sen jälkeinen säätö --> saattaa mennä aika pitkään. Syksyin keväin ei muuten olisi pahitteeksi puhaltaa pultinreiästä rumpuun, pölyjä pois, kun vaihtaa renkaita. Eipä tahto itsekään muistaa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ja vuosihan sieltä tulla tussahti taas eilen ajoaikaa. Näemmä pikkasen kireämmälle olis saanu kehiä tuon oikean seisontajarrun, oli tehottomampi kuin vasen. Noh, piti kuitenkin, eikä 70%:n ero jarruvoimassa lähelläkään.

Samalla reissulla sain ne tilaamani finnittömät kilvet kainaloon. Täytyy ne tässä jonain päivänä vaihella paikalleen.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ja laitoinkin kilvet paikalleen, on ne vaan ihan piruksen paljon nätimmät. Vaan enpä kerenny niitä kovin paljon kylillä esittelemään koskapa:

Maailma muuttuu ja sen mukaisia ratkaisuja on joskus pakko tehdä.

Kun oiva itänaapurimme ja oman valtiomme päättäjät tekivät tuosta polttoaineen hinnasta ihan järjetöntä, olin pakotettu ostamaan hieman vähemmän kuluttavan auton klassikon tilalle kulkupeliksi. Ei vaan kertakaikkiaan meinaa rahat enää riittää töissä käymiseen, kun dieseli maksaa mitä maksaa ja klassikko imeksii sitä n. 8,5l/100km. :crazy:

Pitkäkatto siirtyy nyt siis viettämään eläkepäiviä ainakin siihen saakka, kunnes (tai jos...) maailma palaa taas järkiinsä. Tottahan toki sillä täytyy parin kuukauden välein viikon päivät aina ajella, että pysyy vanhus vetreänä; mutta enempi siitä nyt harrasteajoneuvo tuli ihan oikeasti. Sääli sinänsä. :cry:

Säästösiaksi hommasin veronkiertopaku S202:n, ohjelmoidulla 200cdi:llä. Nyt oon sillä ajellu 550km tankkauksen jälkeen ja pa-mittari näyttää puolta tankillista. Klassikolla sais kohta kurvata tankille... :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pitkäkatto vietti siis eläkepäiviään heinäkuun alusta. Kerran sillä nuorimman poitsun kanssa opeteltiin automaatilla ajamista tuossa pellolla. Sitten taas navetan päätyyn lepäilemään.

No nyt sitten kun viime viikolla vapautui tälle paikka katoksesta, niin pistin käyntiin ja hieman pihassa ja hiekkatiellä ajelin eestaas. Konehuoneesta kuului ennenkuulumaton ääni. Jostain turbon/pakosarjan seudulta kuuluupi sellanen "flot flot flot flot" -ääni, joka kuuluu vähän aikaa ja sitten hiljenee. Alkaakseen kohta uudelleen. Äänen toistumistaajuus on semmonen, että jonkun männän käydessä ylhäällä päästää tuon äänen. Ja kuuluu vaan tyhjäkäynnillä, vähänkin kun pumpulta nostaa kierroksia niin ääni häviää.

Että minkähän eellä se tämä tämmönen...? :think:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pakoventtiili vuotaa...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

dealer kirjoitti: Ti 04.10.2022 12:41 Pakoventtiili vuotaa...
Jaahas. Äkkinäinen olis voinu kuvitella, että se vuotais joka tahdilla eikä niin, että vähän aikaa vuotaa, sitten tiivistyy ja kohta vuotaa taas. Vaan enpä ala sinun kanssa tästä(kään) asiasta väittelemään... :D

Eli, kannen irrotus alkaa kuulostamaan enemmän ja enemmän kohtapäätä (ens keväänä...) koittavalta hommalta.

Jaa. Mutta voiskos se nostajan naputtelu ja tämä asia liittyä toisiinsa...? :think:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin kyllä tässä vielä melko pintapuolisen tarkastuksen perusteella etädiagnoosia tehtiin, että saattaa se jokin muukin olla :D
Tuo flot flot flot flot vaan on niiiiiiiiin just vuotavan venttiilin ääni :mrgreen:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

dealer kirjoitti: Ti 04.10.2022 18:08 etädiagnoosia
Eikös ne etähommat oo muutenkin kuumint hottii nykyaikana...? :lol:
dealer kirjoitti: Ti 04.10.2022 18:08 Tuo flot flot flot flot vaan on niiiiiiiiin just vuotavan venttiilin ääni :mrgreen:
Ymmärrän. Jatketaanpas puoliasiatonta horinaa tuolla toisella puolella... :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kerta kevät tuli, niin sillonhan ne vaihtolämpöiset alkaa heräilemään talviuniltaan.

Männä torstaina käynnistelin muitakin talvehtineita laitteita, niin tähänkin tuli paiskattua akku paikalleen. Hehkutus, sekunnin starttaus ja käyntiin lähti. Ihan niinkun olisin edellisenä päivänä sen niille sijoilleen sammuttanut. On on, ihana laite on tämä! :clap:

Aikaa ei ollut sitten sen enempään, en vielä ruvennut ajelemaan ja kuulostelemaan onko lotkottava ääni hävinnyt itekseen talviseisonnan aikana... :D
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Klassikko pääsi tässä pari viikkoa sitten oikein tielle asti jaloittelemaan. Kuopiossa käytiin nuorimmaisen tenavan kanssa, kerta sen piti päästä Kalis Car Show:hun.

Matka meni parilla sivuhuomautuksella oikein kivasti. Lotkottava ääni todellakin oli hävinnyt. :shock:
Hihna alkoi huutamaan kun vähän aikaa oli ajettu. No mikäpä siinä; kylälle kauppaan seis, sieltä paketillinen perunajauhoa ja sitä hyppysellinen hihnalle, johan vaikeni. Kardaanin kannatinlaakeri alkoi jytistämään satkun vauhissa sitäpaljon etten uskaltanu ajaa kun kaheksaakymppiä.

Näitä lukuunottamatta ongelmaton reissu. :thumbup:
Ja ai ettien että, olipa kiva ajaa pitkästä aikaa oikein rautaMersulla. On siinä kyllä NIIN paljon sitä fiilistä, ettäh! Ja hirmusen paljon parempi ajettava, mitä tuo 18v nuorempi Siästösika. 8)

Vaan sitähän sitä on pitäny tivata monta kertaa, mutta aina se on unohtunu. No nytpä tivataan. Mistähän se semmonen johtuu, että tämä sylkee ihan hirmuisesti nokea pakoputkesta? Ei puhuta siis mistään hienoisesta harmaasta udusta lumihangella. Vaan tämä oikeasti räkii semmosia nokimöykkyjä, näkee selvästi näin kesäaikana sorapihallakin missä sillä on vähänkään kaasuteltu. Mustaa savua ei kuitenkaan tule juuri putkesta. Mutta kun paikallaan ryntäyttelee, niin kylläpä alkaa tienoo nokeentumaan... :wtf:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Hohhohoo, niin se vaan tulla tupsahti klassikkoMersuun kaks vuotta ajoaikaa. Ihan vaan sillä vaivalla, että kävi hakemassa.

On se peto! :mrgreen:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tässä nyt kun tämä on toisella kierroksellaan mulla ollu, niin väistämättä aina ollu mielessä, että noinkohan tässä on voimaa sen verran kuin pitäs olla...? Varsinkin kun siitä niitä syöttöjäkin lisäilin, niin savun määrä ei muuttunut miksikään.

Enempi vähempi mielessä ollut myös se, että onkohan tässä semmoinen syöttöpumppu mikä pitäs olla? Tässä sitten muuan päivänä asia alkoi vaivata mieltä niin, että kävin nappaamassa pumpusta kuvan ja laitoin dealerille kysymyksen kera. Aika nopeasti tuli vastaus, että ahdonalaisen syötön kello uupuu kokonaan, eli vaparin pumppuhan siinä on paikallaan. Tekniikan vaihtajaa tästä ei sovi moittia, tuo pumppu oli kiinni jo siinä elimenluovuttajassa sillon kun sen ostin. Kaikenlaista sitä tietämättömälle sattuu. :lol:

Kappas kummaa, kun ei oikein voimaa oo... :mrgreen:
Eikös se ollukin niin, että vaparin pumpussa on 5mm:n tapit ja turbossa 5,5mm? Sen lisäksi kun se ahdonalainen syöttö uupuu, niin ihmekös tuo jos ei oikein kulje mihinkään kun vasta ihan kunnon kierroksilla, eikä oikein vielä sillonkaan.

Joku sais nyt myyä mulle turbon pumpun OM603 koneen kupeeseen. :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Pakardisen pitkäkatto (S123 -82, OM603 turbo)

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

MörköMersussahan oli ne semmoset hirvittävän kammottavat Recaron istuimet, perimätiedon mukaan jostain viriviri Opel Omegasta alunperin. Leveäperseiselle ihan mahottoman kiusalliset istua, vähänkään pidemmän aikaa. Koskee perseeseen, koskee reisiin, koskee mitä eriskummallisimpiin paikkoihin. Ongelmaan löytyi ratkaisu varaosasian myötä, hyvin meni Ceeläisen etujakkarat paikalleen kun sain mietittyä ja valmistettua kiinnikkeet:

https://drive.google.com/file/d/1yJT2s2 ... sp=sharing

Lisäksi; kerta velimiehen harraste-/kesä-/Suomi-/ja mikähän muukin vielä auto, uustuotanto Challenger, ei tullutkaan enää täksi talveksi meille säilöön kerta on autokaupassa myynnissä, niin pitkäkatto peri sen paikan talvipesäkseen. Pääsee tänä talvena ihan neljän seinän sisään, ei tartte pelkässä katoksessa värjötellä:

https://drive.google.com/file/d/1yKCmPE ... sp=sharing

Tyhjähköön entiseen viljakuivuriin uinumaan, siellä on muutama muukin moottorikäyttöinen ajuneuvo säilössä. Pari vierasta ja yksi puoliksi oma... :lol:

Katsastusreissun jälkeen tuli muutama päivää ajeltua, sittenpä se olikin taas joutilaana loppukesän ja syksyn. Varsin oikein hävettää, kun tällä tuli niin vähän ajettua männä kesänä. :oops:
Vaan siitä huolimatta, neljän kuukauden ajamattomuuden ja pakkasten tulon ja kaiken muun jälkeen; hehkutus ja hyrskistä. Käynnissä ollaan, jälleen niinkun päivää ennen olis sen niille sijoilleen sammuttanu.

Ajoin kuivuriin, avasin ikkunat pari milliä raolleen, otin akun irti ja kannoin sisälle lämpöseen, vein kuusi kappaletta kristallikissanhiekalla täytettyä sukkaa autoon (yksi kojelaudalle, yksi takapenkille, yksi jokaiseen jalkatilaan) ihan vaan kosteutta imemään. Viskasin ison pahvin koneen ja laatikon alle (kerta tämä vuotaa vähän öljyjä... :shh: ) ja peittelin koko komeuden vanhoista yhteenommelluista lakanoista tehdyllä peitteellä. Eiköhän tuo tuolla kevääseen asti pärjää.

Syöttöpumppua ei vaan tunnu löytyvän. Onko jo ihme? No on.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Vastaa Viestiin