Päivän pystäribongauksia.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Juho kirjoitti: Ma 18.10.2021 22:04 Tuli ostettua pystari Mersu reilun kuuden vuoden tauon jälkeen W114 250 1968 osittain purettu projekti, jos sais senkin elvytettyä ajoon, vanha Suomi auto eka omistaja ollu ahvenanmaalla.
Laitahan kuvia tänne kun saat sen tuotua tallile!
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Zac »

Jep, varsinkin tuo "osittain purettu" on laaja käsite... ;-)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3144
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Juho kirjoitti: Ma 18.10.2021 22:04 Tuli ostettua pystari Mersu reilun kuuden vuoden tauon jälkeen W114 250 1968 osittain purettu projekti, jos sais senkin elvytettyä ajoon, vanha Suomi auto eka omistaja ollu ahvenanmaalla.
Ethän vaan sattunut hinaamaan sitä trailerilla Rautalammin kylän läpi, tuossa noin viikko sitten?
Jollain ainakin oli vastaavanlainen kampe kärrissä kun perässä ajelin. Vähän aiheutti huvitusta finnikilvet siinä pystärissä...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Juho »

En vetänny tää tuli Hämeenlinnasta kaverilta joka veti sen Transitilla vääräuskosesti mulle kotiin.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Pontus »

W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Daaz »

En pysty nukkumaan, kun W114:ssä on W115:n maski. Yritän löytää sille rationaalista selitystä.

Muutenhan tuo saattaisi olla ihan kohtuullinenkin projekti – vaatisi tosin hieman siistimistä. Hauskana yksityiskohtana rattivaihde, mutta tuskin sentään on Suomi-auto, kun on oikein nahkapenkit ja kattoluukku. Mitähän noista vanteista pitäisi olla mieltä...

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Daaz kirjoitti: Su 19.12.2021 23:15
En pysty nukkumaan, kun W114:ssä on W115:n maski. Yritän löytää sille rationaalista selitystä.

Muutenhan tuo saattaisi olla ihan kohtuullinenkin projekti – vaatisi tosin hieman siistimistä. Hauskana yksityiskohtana rattivaihde, mutta tuskin sentään on Suomi-auto, kun on oikein nahkapenkit ja kattoluukku. Mitähän noista vanteista pitäisi olla mieltä...

-Daaz
Ei rationaaliset selitykset auta. Sellaisia ei ole, tai sitten ne ovat todella huonoja. Diapam ja Zopinox auttavat parhaiten.

Vanteista voi olla vaikka sellaista mieltä, että ne edustavat karseaa kasarimuotia. Niissä on tosin se hyvä puoli, että niistä joku maksaa ihan riihikuivaa, eli antaa tulla auton mukana vaan. Oikeat kapselitkin näkyvät löytyvän takakontista.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Mitä eroa on W114 ja W115 maskeissa? Eikös se riipu vuosimallista millainen se on?
Minusta tuo näyttää ihan oikealta maskilta tai sitten kuvat hämää.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Karel »

Itse en ole pystäriexpertti, mutta käsittääkseni "kakkossarjassa" oli kuutosissa leveämpi ja matalampi maski. En muista minä vuonna muutokset tulivat, luultavasti 116:n aikoihin? Mutta nyt kun katsoo, niin peilit ainakin viittaisivat vanhempaan vuosikertaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Sehän on nimenomaan vanhempaa mallia kapealla maskilla, A-pilareilla ilman tuulenohjaimia ja alkuperäisillä peileillä. Etuhelmaa ei kuvista näe koska tuo tuplapuskuri peittää sen noissa kuvissa mutta eiköhän se ole myös oikeanlainen. Alkupeäiset takavalotkin näyttää löytyvän mukaan.
Tuo korimalli on kyllä tyylikäs, varsinkin tuo vanhempi versio mutta kyseisen auton väri ei kyllä anna oikeutta sille.
Ja eikös se maski leventynyt samalla lailla W114 ja W115 malleissa faceliftissä samoin kuin muutkin muutokset korissa?
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Juu kyllä tuo näyttää samalta kuin minun coupe, se on kans -71. Eli ykkös sarjaa, siinähän on luuranko ratti nuiden aikasempien juttujen lisäksi.

Tuon maskin ritilästä taitaa Daaz nähdä painajaisia?

Minun pystäri varmaankin joskus valmistuessaan aiheuttaa niitä myös monelle muulle... 😄

Vielä tuosta myynnissä olleesta, siistihän tuo on. Väri tosiaan voisi olla joku muukin. Onkohan nuo penkit kuitenkin mb-texiä?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Ykkös sarjan 230/8 tuli bongattua trailerin päällä porvoo-hanko tieltä.
No juu....omaan talliin se oli matkalla.
Laitan tarinaa kun ehdin.tarvii ihan ekana pultata taka-akselisto valeeseen että saa hylsyn rullaavaksi ja pois kyydistä.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Karel kirjoitti: Ma 20.12.2021 17:38 Ei rationaaliset selitykset auta. Sellaisia ei ole, tai sitten ne ovat todella huonoja. Diapam ja Zopinox auttavat parhaiten.

Vanteista voi olla vaikka sellaista mieltä, että ne edustavat karseaa kasarimuotia. Niissä on tosin se hyvä puoli, että niistä joku maksaa ihan riihikuivaa, eli antaa tulla auton mukana vaan. Oikeat kapselitkin näkyvät löytyvän takakontista.
Täytyy toivoa, ettei tilanne tämän maskiasian kanssa mene niin pahaksi, että noita apuja tarvitaan.

Mitä vanteisiin tulee, niin ne toki ovat tyyliltään kasarit. ATS teki AMG:lle noita ”AMG:n viiden puolan vanteita” 1980-luvulla, ja ne yhdistetään vahvasti 1980-lukuun. Paitsi että nuo tuskin ovat aidot AMG:t, vaan Penta-merkkiset brittikopiot (joista erikoisesti tulee se Penta-nimi noille vanteille, vaikka aidot AMG-vanteet eivät ole koskaan olleet Penta-nimiset) – tai sitten nuo ovat kiinalaiset kopiot.

Kuva

Siksi totesin, että ”mitähän noista vanteista pitäisi olla mieltä”, koska ne ATS:n AMG:lle valmistamien vanteiden tyylihän on itsessäänkin kopio Mersun 1960-luvun lopun W109-kilpa-autoissa (eli niissä ”Waxenbergereissä”) käytetyistä vanteista. Samaa kymmenen tuumaa leveää vannetta käytettiin sitten 1969 myös ensimmäisen sukupolven C111-Wankel-koemallissa. [Korjaus: Nyt kun tätä ajattelee tarkemmin, voi myös olla, että asia onkin toisin päin – eli että vanteet on suunniteltu C111-malliin ja niitä sen jälkeen käytettiin myös W109-rata-autoissa.]

Joten jos tehdas olisi tehnyt 1971 tuollaisesta W114:stä kilpa-auton, siinä olisi saatettu käyttää tuollaisia penta-tyylisiä vanteita. Ja itse asiassa, W114:llä on kilpailtukin Group 2 -rata-ajossa, ja alla on silloin ollut juuri tuollaiset C111:stä keikatut vanteet:

Kuva

Tämän perusteella täytyy siis perustellusti kysyä, ovatko tuollaiset viisipuolaiset vanteet W114:ssä ajanmukainen varuste vai eivät. Vastaus ei ole yksiselitteinen.
masa11 kirjoitti: Ma 20.12.2021 18:20 Mitä eroa on W114 ja W115 maskeissa? Eikös se riipu vuosimallista millainen se on?
Minusta tuo näyttää ihan oikealta maskilta tai sitten kuvat hämää.
Niin siis en tokikaan tarkoittanut alkuperäisen kapean ja elokuussa 1973 esitellyn facelift-mallin leveän maskin eroa (kuten joissain viesteissä arveltiin), vaan sitä, että kapeamaskikauden alussa W115:ssä ja W114:ssä oli erilainen maskin verkko, kunnes 1972 ne muuttuivat samanlaisiksi (silti edelleen kapeaksi).

Kuva

Kapeamaskisen ritilöitä on siis kolmenlaisia:

1) Alkujaan W115-malleissa (200, 220, 200 D ja 220 D) maskin ritilänä oli perforoitu alumiinipelti (osanumero A115 880 07 85), jossa maskin leveydellä on 60 reikää. Sellainen on myös myynnissä olevassa autossa, vaikka ei pitäisi.

Tästä kuvasta on aika helppo nähdä, että ritilä on tuollaista ohutta peltiä:

Kuva

Ja tässä sama kiinni autossa:

Kuva

2) Alkujaan W114-malleissa (230, 250, 250 C ja 250 CE) sen sijaan oli (ja tässä myynnissä olevassa autossakin pitäisi olla) alumiininen mutta ”ei-litteä” ritilä, eli siinä on syvyyttä mukana – suunnilleen samanlainen kuin myöhemmät muoviritilät, mutta metallia (osanumero taitaa olla A114 888 01 85). Reiät ovat W115:n maskia isompia, ja siinä on maskin leveydeltä 34 reikää. Myöhemmistä muovimaskista sen erottaa siten, että sekä pysty- että poikkipienet ovat samassa tasossa, kuten esimerkiksi tästä kuvasta näkee:

Kuva

Ja tässä sama autossa:

Kuva

3) Vuonna 1972 molemmat metallimaskit korvattiin muovisella, jonka tyyli on suunnilleen sama kuin esimerkiksi W115/114:n leveässä maskissa, mutta se on silti kapea. Tämän osanumero on A114 888 02 85.

Tästä kuvasta näkee selvästi, että muovimaskissa poikkipienat ovat ulompana ja pystypienat sisempänä:

Kuva

En tiedä miksi, mutta aika monessa Suomi-W114:ssä on tuollainen W115:n ohutpeltigrilli, ja sitä on sitten turha (vaikka kuinka ystävällisestikin) mennä selittelemään omistajalle, että ”sulla on muuten väärä maskin ritilä tuossa sun museoautossasi”. Vastaus on yleensä luokkaa ”mistä sitä mitään tiedät, kun et ollut mukana Suomen Ajoneuvohistoriallisen Keskusliiton perustamiskokouksessa vuonna 1958” tai että ”Jore Esson baarista sanoi, että tämä maski tähän kuuluu”.
joop79 kirjoitti: Ma 20.12.2021 21:39 Onkohan nuo penkit kuitenkin mb-texiä?
Veikkaisin vahvasti, että nahkaa ovat. MB-Tex on etenkin vanhetessaan hyvin erinäköistä.

Mitä siihen ulkomailta jälkituontiin tulee (mistä aikaisemmin jotain mainitsin), niin Traficomin mukaan tuo on ensirekisteröity Suomeen vasta 10.10.1974. Se selittää poikkeuksellisen hyvät varusteet.

Auton varmistenumero tosin on hyvin outo: 80-5-74017. Noita ovat tulli- tai katsastusmiehet kirjailleet aina vähän miten sattuu, mutta nyt en edes ala arvailla, mikä auton valmistenumero oikeasti on. Tuo näyttää enemmän joltakin korin valmistenumerolta, joka on vain satuttu nappaamaan nokkapellin alta rekisteriotteeseen.

-Daaz
Viimeksi muokannut Daaz, Pe 24.12.2021 15:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Oli perusteellinen vastaus.
Taas opin minäkin jotain.
Käsi täristen piti kaivaa tuoreen hankinnan valokuva esiin kun ei jaksa mennä talliin katsomaan.
Kyllä, w114.015 omaa korrektin harvaritiläisen maskin.
Osannet Daaz kertoa, onko vanhanmallin musta ratti oikean tyyppinen, kun yksilössäni on ohjaustehostin?
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Enpähän minäkään hoksannut että tässä oli kyse maskin ritilästä eikä maskista.
Enkä kyllä tuota ritilän eroavaisuuttaa ole ajatellut (varmaankin osasyynä tuo mainittu väärien maskien asennus joita noihin on tehty).
No oppia ikä kaikki ja on kyllä tuo vanha W114 maski kaikista tyylikkäin tuohon koppaan ja tuo muovinen sitten toisaalta jotenkin liian nykyaikainen.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti: Pe 24.12.2021 00:30 Osannet Daaz kertoa, onko vanhanmallin musta ratti oikean tyyppinen, kun yksilössäni on ohjaustehostin?
Jos tarkoitat sellaista mustaa "bakeliittirattia" (joka tosin ei ole oikeasti mitään bakeliittia vaan muovia), niin kyllä se on ihan alkuperäinen, jos auto on valmistettu ennen helmikuuta 1973. Ja vaikka 230-mallissa ei lähtökohtaisesti aluksi ollut ohjaustehostinta, niin se on kyllä saanut lisävarusteena. Auton kantakortista näkee, onko se tilattu tehtaalta vai asennettu jälkikäteen.

-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Daaz kirjoitti: To 23.12.2021 21:07
Karel kirjoitti: Ma 20.12.2021 17:38 Ei rationaaliset selitykset auta. Sellaisia ei ole, tai sitten ne ovat todella huonoja. Diapam ja Zopinox auttavat parhaiten.

Vanteista voi olla vaikka sellaista mieltä, että ne edustavat karseaa kasarimuotia. Niissä on tosin se hyvä puoli, että niistä joku maksaa ihan riihikuivaa, eli antaa tulla auton mukana vaan. Oikeat kapselitkin näkyvät löytyvän takakontista.
Täytyy toivoa, ettei tilanne tämän maskiasian kanssa mene niin pahaksi, että noita apuja tarvitaan.

Mitä vanteisiin tulee, niin ne toki ovat tyyliltään kasarit. ATS teki AMG:lle noita ”AMG:n viiden puolan vanteita” 1980-luvulla, ja ne yhdistetään vahvasti 1980-lukuun. Paitsi että nuo tuskin ovat aidot AMG:t, vaan Penta-merkkiset brittikopiot (joista erikoisesti tulee se Penta-nimi noille vanteille, vaikka aidot AMG-vanteet eivät ole koskaan olleet Penta-nimiset) – tai sitten nuo ovat kiinalaiset kopiot.

Kuva

Siksi totesin, että ”mitähän noista vanteista pitäisi olla mieltä”, koska ne ATS:n AMG:lle valmistamien vanteiden tyylihän on itsessäänkin kopio Mersun 1960-luvun lopun W109-kilpa-autoissa (eli niissä ”Waxenbergereissä”) käytetyistä vanteista. Samaa kymmenen tuumaa leveää vannetta käytettiin sitten 1969 myös ensimmäisen sukupolven C111-Wankel-koemallissa. [Korjaus: Nyt kun tätä ajattelee tarkemmin, voi myös olla, että asia onkin toisin päin – eli että vanteet on suunniteltu C111-malliin ja niitä sen jälkeen käytettiin myös W109-rata-autoissa.]

Joten jos tehdas olisi tehnyt 1971 tuollaisesta W114:stä kilpa-auton, siinä olisi saatettu käyttää tuollaisia penta-tyylisiä vanteita. Ja itse asiassa, W114:llä on kilpailtukin Group 2 -rata-ajossa, ja alla on silloin ollut juuri tuollaiset C111:stä keikatut vanteet:

Kuva

Tämän perusteella täytyy siis perustellusti kysyä, ovatko tuollaiset viisipuolaiset vanteet W114:ssä ajanmukainen varuste vai eivät. Vastaus ei ole yksiselitteinen.
masa11 kirjoitti: Ma 20.12.2021 18:20 Mitä eroa on W114 ja W115 maskeissa? Eikös se riipu vuosimallista millainen se on?
Minusta tuo näyttää ihan oikealta maskilta tai sitten kuvat hämää.
Niin siis en tokikaan tarkoittanut alkuperäisen kapean ja elokuussa 1973 esitellyn facelift-mallin leveän maskin eroa (kuten joissain viesteissä arveltiin), vaan sitä, että kapeamaskikauden alussa W115:ssä ja W114:ssä oli erilainen maskin verkko, kunnes 1972 ne muuttuivat samanlaisiksi (silti edelleen kapeaksi).

Kuva

Kapeamaskisen ritilöitä on siis kolmenlaisia:

1) Alkujaan W115-malleissa (200, 220, 200 D ja 220 D) maskin ritilänä oli perforoitu alumiinipelti (osanumero A115 880 07 85), jossa maskin leveydellä on 60 reikää. Sellainen on myös myynnissä olevassa autossa, vaikka ei pitäisi.

Tästä kuvasta on aika helppo nähdä, että ritilä on tuollaista ohutta peltiä:

Kuva

Ja tässä sama kiinni autossa:

Kuva

2) Alkujaan W114-malleissa (230, 250, 250 C ja 250 CE) sen sijaan oli (ja tässä myynnissä olevassa autossakin pitäisi olla) alumiininen mutta ”ei-litteä” ritilä, eli siinä on syvyyttä mukana – suunnilleen samanlainen kuin myöhemmät muoviritilät, mutta metallia (osanumero taitaa olla A114 888 01 85). Reiät ovat W115:n maskia isompia, ja siinä on maskin leveydeltä 34 reikää. Myöhemmistä muovimaskista sen erottaa siten, että sekä pysty- että poikkipienet ovat samassa tasossa, kuten esimerkiksi tästä kuvasta näkee:

Kuva

Ja tässä sama autossa:

Kuva

3) Vuonna 1972 molemmat metallimaskit korvattiin muovisella, jonka tyyli on suunnilleen sama kuin esimerkiksi W115/114:n leveässä maskissa, mutta se on silti kapea. Tämän osanumero on A114 888 02 85.

Tästä kuvasta näkee selvästi, että muovimaskissa poikkipienat ovat ulompana ja pystypienat sisempänä:

Kuva

En tiedä miksi, mutta aika monessa Suomi-W114:ssä on tuollainen W115:n ohutpeltigrilli, ja sitä on sitten turha (vaikka kuinka ystävällisestikin) mennä selittelemään omistajalle, että ”sulla on muuten väärä maskin ritilä tuossa sun museoautossasi”. Vastaus on yleensä luokkaa ”mistä sitä mitään tiedät, kun et ollut mukana Suomen Ajoneuvohistoriallisen Keskusliiton perustamiskokouksessa vuonna 1958” tai että ”Jore Esson baarista sanoi, että tämä maski tähän kuuluu”.
joop79 kirjoitti: Ma 20.12.2021 21:39 Onkohan nuo penkit kuitenkin mb-texiä?
Veikkaisin vahvasti, että nahkaa ovat. MB-Tex on etenkin vanhetessaan hyvin erinäköistä.

Mitä siihen ulkomailta jälkituontiin tulee (mistä aikaisemmin jotain mainitsin), niin Traficomin mukaan tuo on ensirekisteröity Suomeen vasta 10.10.1974. Se selittää poikkeuksellisen hyvät varusteet.

Auton varmistenumero tosin on hyvin outo: 80-5-74017. Noita ovat tulli- tai katsastusmiehet kirjailleet aina vähän miten sattuu, mutta nyt en edes ala arvailla, mikä auton valmistenumero oikeasti on. Tuo näyttää enemmän joltakin korin valmistenumerolta, joka on vain satuttu nappaamaan nokkapellin alta rekisteriotteeseen.

-Daaz
Taas tuli Herra /8 asiantuntevia vastauksia liittyen W114/115 mallisarjaan! :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Daaz kirjoitti: Pe 24.12.2021 13:05
Ernst Schmerzkopf kirjoitti: Pe 24.12.2021 00:30 Osannet Daaz kertoa, onko vanhanmallin musta ratti oikean tyyppinen, kun yksilössäni on ohjaustehostin?
Jos tarkoitat sellaista mustaa "bakeliittirattia" (joka tosin ei ole oikeasti mitään bakeliittia vaan muovia), niin kyllä se on ihan alkuperäinen, jos auto on valmistettu ennen helmikuuta 1973. Ja vaikka 230-mallissa ei lähtökohtaisesti aluksi ollut ohjaustehostinta, niin se on kyllä saanut lisävarusteena. Auton kantakortista näkee, onko se tilattu tehtaalta vai asennettu jälkikäteen.

-D
248 426 454 503 löytyy peltilätkästä.jostain on vain jäänyt mielikuva, että tehostimen kanssa olisi valkoinen ratti.
Tässä kun in automaattivaihteisto, niin tuo tehostin tuli ilmeisesti samassa paketissa.tämä on sveitsiin uutena myyty niin ei ole sellainen tyypillinen suomiyksilö mihin on vaihdettu ja lisätty jälkikäteen ties mitä osia.elvyttelen tässä zenith inatteja takaisin liikekannalle.kantakortissa oli 42 kohdassa numero 5.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti: Pe 24.12.2021 19:58 248 426 454 503 löytyy peltilätkästä.jostain on vain jäänyt mielikuva, että tehostimen kanssa olisi valkoinen ratti.
Tässä kun in automaattivaihteisto, niin tuo tehostin tuli ilmeisesti samassa paketissa.tämä on sveitsiin uutena myyty niin ei ole sellainen tyypillinen suomiyksilö mihin on vaihdettu ja lisätty jälkikäteen ties mitä osia.elvyttelen tässä zenith inatteja takaisin liikekannalle.kantakortissa oli 42 kohdassa numero 5.
No nyt. Olen näiden autojen kanssa puljannut varsin kauan, mutta tällaista en ole koskaan kuullut – siis että "tehostimen kanssa olisi [aina] valkoinen ratti". Tämähän on jännittävä ajatus. On kuitenkin olemassa paljon ohjastehostimella varustettuja autoja, joissa on musta ratti. Ja yhtä lailla on paljon autoja valkoisella (tai tarkemmin sanottuna "norsunluunvärisellä") ohjauspyörällä, joissa ei ole tehostinta. Se vie kyllä pohjaa tuolta ajatukselta.

On toki niin, että W114:ssä valkoinen ohjauspyörä on useimmin raksittu varusteeksi muutenkin paremmin varusteltuihin autohin, joissa on siten myös usein tehostin. Siitä on ehkä tehty cum hoc ergo propter hoc -oletus, mutta täytyy muistaa, että korrelaatiosta ei seuraa kausaliteettia. Ohjauspyörän väri määrittyy kantakortin kohdassa 55 kun taas ohjaustehostin kohdassa 42. Niillä ei ole riippuvuussuhdetta, vaikka varusteet usein esiintyvätkin yhdessä.

Sama oletus pätee ohjaustehostimeen ja automaattivaihteistoon. Ne on kyllä voinut tilata yksittäinkin, vaikka ne määritetäänkin samassa kantakortin numerossa. Ratkaisevaa on, mikä se kolmas numero on (42/x). Mistä päästäänkin siihen mielenkiintoiseen kysymykseen, että onko autosi kantakortissa todella koodi 42/5? Ja jos on, mikä auton valmistumispäiväksi on mainittu? Oletko aivan varma, ettei koodi ole 42/6 (sillä 5 ja 6 saattavat joskus näyttää hieman samalta)?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

16404327716767491764131254868032.jpg

Todella huono valokopio on ainoa käsillä oleva kantakortin muoto.
Kyllähän tuo voi 6 olla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti: La 25.12.2021 13:47 Todella huono valokopio on ainoa käsillä oleva kantakortin muoto.
Kyllähän tuo voi 6 olla.
Onpas harvinaisen epäselvä mikrofilmikuva (ja siitä otettu kopio). Mutta kyllä tuo on 42/6, siinä vain on jotain roskaa mukana. Sitä paitsi 42/5 ei enää valmistusajan eikä auton valmistenumeron puolesta olisi mahdollinen.

-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Olisiko tietoa, millä jengoilla on öljynjäähdyttimen ja jäähdytysnesteen poistotulpat?
Molemmat hukassa ja se on otettava jäähdytin mukaan jos menee kyselemään esim hydr liikkeestä tulppia.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja karra »

Ei välttämättä ole kallita merkkiliikkeessä. Mites jos tekisit mallin painamalla sinne reikään muovailuvahaa, sinitarraa tai korikittiä?

Toki jos saa mitat jostain niin paras.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Hyvä idea.
Tuossa vaan on jäähdytin irti jo valmiiksi, niin helpoin lie ottaa se mukaan paikalliseen hydrauliikka liikkeeseen.Täytyy imu/pakosarjan mutteritkin etsiä.Normaalit ei sovi.Onko tietoa kuuluuko niiden ja kaasuttimien kiinnitusmuttereiden olla keltapassivoituja?

Jk.oli muuten mahdoton projekti herkistellä zenithien läppäakselit liikkeelle.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Daaz »

En minäkään ulkoa muista, kun ei ole vähään aikaa irroteltu, mutta nopealla googletuksella löytyisi tieto, että jäähdyttimessä on DIN910-normin mukainen pohjatulppa, jossa kierre on M14x1.5. Samaa on käytetty ties missä Mersu-mallissa. Siihen sitten oikea (uusi) tiivisterengas mukaan. Itse tilaisin Vehosta, niin saapuu pariissa päivässä ja tulee kerralla oikea. Tuskin maksaa paria markkaa enempää.

Mutta mites tuo öljynjäähdytin? Onko siinä muka oma proppu? Muistelisin, että ei ole. Öljypohjahan on matalammalla.

Jos Vehosta ei halua niitä imu- ja pakosarjan ja kaasuttimen muttereita hakea, niin löytyisivätkö sopivat täältä: https://www.topautoosat.fi/oenumber/0009902850.html

Kaksois-Zenitheissä ja etenkin niiden säädössä on omat haasteensa. Osa on kai holkittanut niitä akseleita uusiksi.

Tosin nyt tämä keskustelu kyllä lipesi jo hieman sivuun "päivän pystäribongauksista".

-D
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M) – 126.046 1987 (V)
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Eipä täällä paljon muutenkaan ole keskustelua.
Sopinee nämäkin turinat joukkoon.
Porschen osien pulttilaatikosta löytyi passelit roput.
Saatiin merssu käyntiin.hyvin käykin.
Tyhjäkäyntiä ei vielä mutta kun tankissa on varttitankki 10 vuotta vanhaa lientä niin se annettakoon anteeksi.
Jatketaan tankin tyhjennyksellä.
Nyt on kuitenkin nesteet koneessa ja puolilämpimäksi käytetty.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti: To 23.12.2021 11:55 Ykkös sarjan 230/8 tuli bongattua trailerin päällä porvoo-hanko tieltä.
No juu....omaan talliin se oli matkalla.
Laitan tarinaa kun ehdin.tarvii ihan ekana pultata taka-akselisto valeeseen että saa hylsyn rullaavaksi ja pois kyydistä.
Mistä päin Suomea tämä oikein löytyi? Kaverillani on nimittäin "hiljaisessa" myynnissä W114 230.6 vuodelta 1971.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Löytyi 8 vuotta sitten tehdyltä Berliin reissulta Bongaus kuva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Päivän pystäribongauksia.

Viesti Kirjoittaja Zac »

Asiallisen oloinen coupe, pientä laittoa toki (niin kuin nyt aina...)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin