Kesämese C126 560

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Tervehdys mersuporukoille pitkästä aikaa! Tuli hankittua harrastepeli kesäajoon taas jostain ihme syystä. Nyt olen sitä laitellut hiljakseen kuntoon (ollut koko ajan kuitenkin ajokuntoinen) ja ihmetellyt vikoja; kattoluukku, ABS valo, kaasupoljin ihmeen jäykkä, sähköikkunat jumii ym. ABS vika löytyi sentään ja konepeiton vaimennusmatto hankittu ja odottaa liimausta. Sähköt tuossa sekasin jotenkin, kellolle ja radiolle ei tule jatkuvaa virtaa ym. Oliko vielä jossain tähän kytkentäkaavioita netissä saatavilla? Tuolla clippi laitteesta https://www.youtube.com/watch?v=v4VWzfuuNXg
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1062
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kaasupolkimen jäykkyyteen auttaa ainakin ihan vaan vivuston öljyäminen konehuoneen puolelta. Sitä vivustoa riittää aikalailla kun sitä menee vakionopeudensäätimelle saakka ja vaihdelootan suuntaan kanssa.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2988
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No kyllä on hieno peli!

Onko muuten sähköikkunoiden moottorit huollettavia vai "huoltovapaita"?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Sähkmoottorin huolto on hiiliharjojen huolto/vaihto jos on.
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Kiitos vinkeistä! Nyt on rasvattu kaasuvivusto ja paljon parempi jo. Lasit kyllä liikkuu jotenkin, mutta esim takasivulasit jumii puoleen väliin. Sain hankittua paksua silikoni sprayvaseliinia ja aion rasvata liukuvat osat ja urat, jospa se auttais...
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Tuolla toisaalla ihmettelin turvavyönojentajan toimintaa, kun kuskin puolella ei toimi ekalla oven sulkemisella vaan vasta toisella; videossa näkyy kun tokalla sulkemisella toimii, mutta nykii ja 'etsii' kohtaa missä pysähtyy. Onko rajakytkimissä sanomista vai boksi? https://www.youtube.com/watch?v=fSwT5knMcR8
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Tutkailtu juttuja ja noin turvavyön ojentaja pitää vissiin toimiakkin, koska repsikan puoli toimii samalla tavalla kun menee istumaan ja virrat ei ole vielä päällä. Nyt vuorossa vakkarin ihmettelyä; Ei siis tapahdu yhtään mitään viiksestä. Säätölaitteen pyöreästä liittimestä testattu ja mitattu ohjeiden mukaan resistanssit ja jännitteet. Säätövipu liikkuu napoihin virtaa syöttämällä, mutta navoista 5 ja 6 pitäisi kuulua solenoidin selkeä KLIK ääni, ei kuulu sitä vaikka navoista mitatessa resistanssi n.2 ohmia. Pitäähän tässäkin mallissa olla solenoidi kuoren alla? Ainakin vanhemmissa suorakaiteen muotoisella liittimillä olevissa on. Säädinlaitteen tyyppi on 0035455032 https://thumbs.img-sprzedajemy.pl/1000x ... 371349.jpg Vika ilmeisesti solenoidin jumittamisessa, mutta kun tuota ei saa purettua johtoja hajottamatta ilmeisesti eikä voi siis varmistaa asiaa. Olisko jollain tähän valaisevaa tietoa? Kiitos!
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1062
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Vakionopeudensäätimen ongelmat tyypillisesti on elinkaarensa loppuun tulleita potikoita tai juotoksia vakkarin "aivossa" joka on kuljettajan jalkatilassa verhoilujen takana. Ongelmat alkaa vakkarin "sekoilulla", jonka jälkeen alkaa vakkari tippumaan pois päältä ja sen jälkeen ei enää mene päällekään eli on kokonaan pimeä.

Turvavyön ojentaja pitäisi tulla poterostaan vasta kun autossa on virta päällä. Sen pitäisi tulla yhdellä työnnöllä loppuun asti ja pysyä siinä kunnes vyö kiinnitetään vastakappaleeseen tai kuluu noin puolen minuutin odotusaika, en tiedä mikä on oikea aika tarkalleen. Sitten se vetää ojentajan takaisin vaikka vyötä ei olisi kiinnitetty. Lisäksi jos penkissä ei ole ketään istumassa, ei ojentajan kuulu ojentaa. Jos ojentaja "hakee" paikkaa niin vika taitaa tyypillisesti olla mikrokytkimissä. Kun sitten tutkit ojentajan toimintaa ylipäätänsä, kannattaa painella oven taipeessa olevia kytkimiä oven hakkaamisen sijasta, kytkimen pitäisi luonnollisesti toimia jämäkästi ja liikutella turvavyön ojentajaa määrätietoisesti eikä "vasta toisella yrittämällä" kun kytkintä sormella painelee. Kyse siis siitä samasta kytkinsarjasta siellä millä ohjaillaan sisätilan valoa ovien avautuessa ja sulkeutuessa.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1223
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tuo säädinmoottori on ASR:llä varustetussa autossa ja on siis erilainen kuin ne kulmikkaalla liittimellä olevat. Erona on se, että autossasi on sähköinen kaasupojin, ei mekaaninen. Samoin kojetaulun alla oleva ohjainyksikkö on autossasi ihan toisenlainen. Nämä on tehty eri standardeilla ja ovat paljon toimintavarmempia kuin tavalliset tempot, koska sama systeemi toimii kaasupolkimena ja on edellytys koko auton toiminnalle.
Tuossa kannattaisi ensimmäiseksi varmistaa nopeussignaalin perille meno mittaristolta ja itse käyttölaitteen/vivun toiminta. Niitäkin alkaa tulla yhä enemmän vikaantuneita vastaan vanhemmiten.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Tässä on vivustolla toteutettu tuo kaasu. Jossain valtameren takana kuvatussa videossa sanottiin, jos ei mitään tapahdu viiksestä, silloin vika on tod näköisesti muuallakin kuin ohjain yksikössä eli nopeus signaali täytyy tarkistaa ja boxin juotokset ja konkat vaihtaa. Eli siis tuon säätölaitteessa ei välttämättä sitä naksahtavaa solenoidia ole?
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1223
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja Karel »

Pyöreä liitin on ASR:n servon liitin. Joko autostasi on joku poistanut sähkökaasun ja ympännyt siihen mekaanisen kaasupolkimen, tai sitten joku on yrittänyt asentaan tavalliseen tempomaattiin sähkökaasun servon. Kumpi tahansa, niin toimivaa kokonaisuutta tuosta ei saa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Lisäksi jos penkissä ei ole ketään istumassa, ei ojentajan kuulu ojentaa.
Onko todella näin, eli penkissä on joku tunnistin? Sitten mullakin toimii ne väärin kun ojentaja tarjoaa vyötä aina jos oven on vaan avannut ja sulkenut. Itselläni on ykkössarjalainen.
Tässä on vivustolla toteutettu tuo kaasu.
Oletko varma? Nimittäin, jos ASR-systeemi on samanlainen kuin W124:ssä, niin siellä on varasysteeminä mekaaninen vivusto jos ASR menee vikatilaan eikä sähkökaasu toimi.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1223
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja Karel »

Häksä kirjoitti: La 15.06.2024 18:45
Lisäksi jos penkissä ei ole ketään istumassa, ei ojentajan kuulu ojentaa.
Onko todella näin, eli penkissä on joku tunnistin? Sitten mullakin toimii ne väärin kun ojentaja tarjoaa vyötä aina jos oven on vaan avannut ja sulkenut. Itselläni on ykkössarjalainen.
Tässä on vivustolla toteutettu tuo kaasu.
Oletko varma? Nimittäin, jos ASR-systeemi on samanlainen kuin W124:ssä, niin siellä on varasysteeminä mekaaninen vivusto jos ASR menee vikatilaan eikä sähkökaasu toimi.
Ei ole penkeissä tunnistimia. Ovikytkimet, virtalukko ja vöiden lukkolaitteet. Siinä ne, jotka käskyttävät ohjainyksiköitä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Karel selvensikin asiaa, että jotain muutoksia tähän tehty, kiitos. Täytyy vielä kurkata tuo ohjainboksin numero ja sen kunto. Jos tämän vakkarin haluaa toimimaan, vaatii se boksin ja säädinlaitteen vaihdon...
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1493
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Syttyykö ASR-merkkivalo kun laittaa virrat päälle ja sammuu kun auto käynnistyy?

Jos autoosi on joku seppä asentanut jälkiasenteisen radion (ei tule jatkuvaa virtaa = voi olla yllätys radion takana...). Jos orkkisradiossa on ollut automaattinen äänenvoimakkuuden säätö ja sille on johto radion takana, on mahdollista että sen väärinkytkentä sekoittaa vakkarin toiminnan, ja varmaan myös samalla ASR:n. Kaasupoljin on nimittäin jäykkä jos ASR on pois pelistä, eikä auto ota kierroksia normaalisti. W126 sähköinen kaasu toimintakuntoisena ja ne muutamat mekaaniset vivut hyvin voideltuna on hämmästyttävän kevyt. Ainakin jos on aiemmin ajanut täysin mekaanisilla kaasupolkimilla varustetuilla Mersuilla.
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Tänään pääsin töiden jälk vilkaisemaan tuota systeemiä ja onhan siinä tosiaan ASR kilkkeet paikoillaan. Mulla väärinkäsitys tämän aikakauden sähköpedaali järjestelmästä. Siinähän on myös vivusto käytössä. Merkkivalo palaa jatkuvasti. Säätölaitteen pistokkeesta mitattu ja testattu potikan antamaa muuttuvaa resistanssi arvoa kaasua painettaessa sekä virtaa syöttämällä oikeisiin pinneihin vipu liikkuu.
Tässähän oli alkujaan jatkuva virta hävyksissä kellolta ja alkuperäisestä radion pistokkeesta sekä ainakin tupakin sytkäriltä. Seuraavaksi tutkin ohjainboksin liittimestä jännitteet ja resistanssiarvot korjausoppaan mukaan, varmaan sieltäkin löytyy jotain outoa... Oliko kellään tiedossa johdotus kytkentäkaaviota w126 vaikka netissä? https://www.benzworld.org/attachments/3 ... f.2609937/
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1493
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Tarkista muuten ensin ylijännitereleen sulake ja mittaa toimiiko rele.

Suosittelen hankkimaan W/C126 korjaamomanuaalin. Sisältää tehtaan korjausoppaan, sähkökaaviot ja vianhakutaulukot/ohjeet ym. On ainakin itselle ollut korvaamaton apu.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Mulla oli aikoinaan W124:ssä liian pieni akku, joka vanhuuttaan starttauksen yhteydessä laski jännitteen liian alas, mikä sytytti ASR-valon ja se jäi vikatilaan.

Täällä on jotain yleistä tietoa ASR toiminnasta. Nyt en vaan osaa sanoa onko 560:ssä jo ASR II vai I.

http://qclt.com/train/w202/w202/tractco ... srtech.htm

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1223
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja Karel »

ASR II tuli 9/-89. Tunnistaa siitä, että on integroitu ABS:n työyksikön kanssa.

Tuossa kilikalin linkkaamassa tehdasohjeessa on varsin hyvä ja selkeä kytkinkaava vianhakuun. Valitettavasti mittausten tekeminen ohjeiden mukaan vaatii testiadapterin, mutta paljon pystyy ihan perusasioita jo tuon perusteella tekemään.

On siis hyvä tietää, että ASR pitää tavallaan tempomatin sisällään. Jos ASR on kunnossa, tempokin lähtökohtaisesti on, koska ainoa varsinainen lisäosa ASR-auton varustamiseksi tempomatilla on ratin takana oleva viiksi. Niitäkin tosin on alkanut tulla yhä enemmän viallisia vastaan, kun niillä alkaa olla jo ikää.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Re: Kesämese C126 560

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Tutkittu ja mittailtu taas lisää tuota ja viiksi (S40) antaa käskyjä, kaasupedaalin potikalta (R25) löytyy vaihtelevaa resistanssia painettaessa kaasupoljinta, jarruvalokytkin (S9/1) tuntuu toimivan, virransyöttö navoissa 1 ja 2 löytyy, nopeus signaalia en vielä ole päässyt varmistamaan, kun hitto en muista mihin olen piilottanut oskilloskoopin, vielä kun saisi varmuuden pitääkö tällaisesta säätölaitteesta (M 16/1) kuulua se KLIK ääni kun rele lyö päälle... Kaavion perusteella näyttäis rele olevan sisällä.
Vastaa Viestiin