w163 ML500 2003 USA import

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
blackmoor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 06.02.2012 23:28

w163 ML500 2003 USA import

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Elikkä mersuista ainut kokoemus on c220 2001 joka oli vähän pettymys. Eilen kiersin autokauppoja ja tollanen ML 500 SPORT oli siinä valmiina koeajoon, no eihän siinä , koeajo kilvet ja menoksi.

Sivuhuomiona, en ole katumaasturilla ennen ajanut, ja mersun bensakonekin on ennestään jäänyt kokematta.

Auto on tuotu usasta 2006 muuttoautona. Mailimittaristo, ajettu 340 tkm. Auto näyttää hyvältä ulkoa ja sisältä.

Käyntiin ja menoksi. Vaihteiden vaihtuminen hieman töksähtelee ainakin aluksi. Mutta tuntuu muuten hyvältä ajaa.

Iso tie aukeaa, kaasu pohjaan. Selkä painuu penkkiin ja konehuoneesta kuulostaa kuin olisi toinen mottori ollut piilossa nokalla. Hymy leveää kasvoilleni :D

Takaisin pienemmälle tielle ja pihalle jossa kokeilen kääntyä tiukasti oiekalle ja vasemmalle, ei nakutuksia. Mutta sitten huomaan liikkeellelähdössä seuraavaa:

Kun lähden sievästi/normaalisti liikkeelle, kaikki ok. Mutta jos lähden vähän rajummin, autossa tuntuu ja kuuluu selvä kolahdus, mielestäni etupäästä, ehkä kuljettajan puolella. Kokeilen monta kertaa ja sama tapahtuu joka kerta kun lähtee rajummasti. Sievästi lähtiessä kolahdusta ei tule.

Vien auton takaisin myyjälle joka sanoo että katsastus ei ole voimassa koska päästöissä oli vikakoodi. Ovat korjaamassa sen ensi viikolla. Sanon tuosta kolahduksesta, lupasivat tarkistaa (korjata) senkin.

Auton pyynti on 7900.

Nyt teiltä arvon tietäjät kokemuksia ko autosta ja mielipiteitä, kannattaisiko mun vaihtaa 2001 S40 tuohon mersuun? Ajo tulisi olemaan n. 5000 km kaupunki ajoa vuodessa.

Autossa on lohkolämmitin ja 2 renkaat.

Minulla ei ole tiloja missä tehdä korjauksia itse, elikkä kaikki korjaukset menee pajan kautta. Onko kuinka vikaherkkä auto? Onko joka katsastukseen 500-1500 e vikalista tiedossa? s40 ei ole tarvinnut kuin VVT pyörä vaihtaa ja sekin mennyt jakopään vaihdon yhteydessä.
Avatar
TimoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 27.01.2015 22:17
Paikkakunta: Joensuu

Re: w163 ML500 2003 USA import

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Facelift -> ei ruostu ihan yhtä helposti.

Kone M113 -> pomminvarma,
-puolia saattaa mennä,
-jakoketju venyy (liekö vaihdettu jo noihin kilsoihin, ei kuitenkaan aiheuta katastrofaalista hajoamista)
-konetta on vaikea rikkoa ilman että ajaa katalysaattori tukossa

Vaihdelaatikko 722.6xx, hyvä ja kestävä tietyin varauksin
-öljynvaihto huuhdellen 60tkm välein
-johtojen läpivienti (pistoke) vuotaa joskus öljyä ja voi nousta johtosarjaa pitkin TCU:lle (vaihteiston tietokoneelle) rikkoen sen.
Halpa ja helppo vaihtaa, kympin luokkaa, öljynvaihdon yhteydessä
-johdinlevy vaihteistossa saattaa pettää - osan saa vajaalla satasella, öljypohja pois, pistoke irti, muutama pultti auki ja se on kädessä

Jakolaatikko: Ei minulla vielä kokemusta

Sähköpuoli yleensä:
-Näissä pettää joskus ESP-boksi (mulla juuri nyt sökönä omassa ML55AMGssä),
-ABS:n pumpun hiilet on yleisehkö vika (tosin eikö lie kaikissa muissakin autoissa kilsojen kanssa),
-bensamittari ei toimi juuri nyt.
Alusta:
- painava auto, niveljumppaa

Jos auto on siisti, en paljon epäröisi - hintaa tottakai hinaisin alas. Ei ehkä se taloudellisin kaupunkiauto :mrgreen:

Niin: ja kannattaa tutustua kaveriin jolla on Star-diagnostiikkaohjelmisto tai hommata se itselle. Näitten digitaaliautojen kanssa säällinen elämä onnistuu parhaiten sen kanssa. Marmorilla ja nyrkkipajoilla noita ei osata juuri laittaa...
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)

W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
blackmoor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 06.02.2012 23:28

Re: w163 ML500 2003 USA import

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Miten se tuo iCarSoft mersulle? Volvolle mulla se on ja on pelastanut melko kalliilta rempalta, srs vika huolla, sanoi auto. Icarsoftilla paljastui vika: mittariston srs valo kosketushäiriö, nollaan vian kerran vuodessa sillä :)

Vai onko mersuilla vain star sopiva?

Millasta hintaa itse ajattelisitte autolle? Liike kyseessä ja tuo s40 menis välissä.
Avatar
TimoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 27.01.2015 22:17
Paikkakunta: Joensuu

Re: w163 ML500 2003 USA import

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Muut vehkeet aiheuttavat enemmän arvailuja. Starilla pääsee kaikkiin, lisäksi siinä on pari muutakin pikkukivaa juttua, kuten kaikki sähkökaaviot, osaluettelot ymsyms...

Hinnasta: Liike -> hinnassa on pari tonnia ilmaa vähintäänkin. Kokeile käteisellä ja myy tuo vulva itse. Halvemmalla pääset.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)

W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: w163 ML500 2003 USA import

Viesti Kirjoittaja RH »

5tkm vuodessa eli ihan sama vaikka imeekin bensaa varmaan sen parikymmentä sadalle. Siihen ei vielä kuole kukaan, mutta pelkkä ajoneuvovero taitaa olla jo noin puolet siitä vuotuisesta bensalaskusta. Pelkällä liikennevakuutuksella pääsee liikkeelle edullisemmin, mutta ylimääräiset vakuutukset tuommoisessa lossissa taitaa ikääntyneenäkin maksaa. Muut ylläpitokulut jää ihan arvailun varaan. Voit muutaman vuoden päästä pieninkin kuluin tai sitten saa olla korjaamolla koko ajan kukkaro auki. Kivaahan sillä kasilla on laskettaa menemään. Joka kerta nykyään, kun autolla liikkeelle lähtee, mielen valtaa kaiho ja kaipaus...
Vastaa Viestiin