MB Dream Cars -kiertue

Uusien ja käytettyjen Mersujen koeajoraportit.
Vastaa Viestiin
Avatar
m220dsl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 27.07.2014 16:57
Paikkakunta: Vaasa

MB Dream Cars -kiertue

Viesti Kirjoittaja m220dsl »

Käyttöauto järjesti kesäkuun lopulla Mercedes Dream Cars -kiertueen neljällä eri paikkakunnalla, Vaasassa, Seinäjoella, Jyväskylässä sekä Kalajoella, jossa sai käydä koeajamassa mieleisensä auton tai vaikkapa kaikki, tässä omia mietteitä kaikista tähdellisistä, älkää pahoittako mieltänne, jos en löydä jostain tietystä mallista moitittavaa/jotain tiettyä asiaa, jota kehua/moittia, kirjoittamani asiat perustuvat omaan mielipiteeseen.

Tässä kaikki autot, joita sai ajaa:

A180 Blue Efficiency W176
B200 Blue Efficeincy W246
C200 Bluetec A W205
C220 CDI T A 4Matic S204 facelift
CLA220 Blue Efficiency M6 C117
GLA220 CDI 4Matic A X156
GLK220 CDI 4Matic A X204 facelift
E220 CDI T A S212 facelift
E350 coupé BE A C207 facelift
ML350 Bluetec 4Matic A W166
SLK200 BE A R172
SL500 BE A R231
S500 L 4Matic A W222
V250 Bluetec


A180 Blue Efficiency A W176
Omankokoiselle isolle jannulle ei oikein sovi, penkkien säätöjen jälkeen pään ja katon väliin jäi n. 2cm tilaa, otsa saattaa kovemmassa jarrutuksessa kolahtaa aurikolippojen edessä olevaan "kohotukseen". Auto oli hiljainen, pientä rengasmelua kuului, mutta eipä täällä Vaasan seudulla mitkää Suomen parhaimmat tiet ole. Kiihtyvyys oli sopiva tämän kokoluokan autolle, tavaratila ei ole iso, mutta esimerkiksi tavarat mökki reissua varten mahtuu hyvin. Moottori reagoi hyvin kaasupolkimen liikkeisiin ja 7G-Tronic vaihtoi hyvin, sportti mode antoi lisäpotkua koneelle ja sen kyllä huomasi, vaikka pellin alla onkin 1.6 litranen nelonen, vaika mallimerkintä muuta väittää. Suosittelen autoa niille, jotka haluavat pieniruokaisen auton, ja johon mahtuu sopivan paljon tavaraa pieniä reissuja ajatellen. Etuvetoiseksi autoksi uusi A-sarja on aivan mahtava auto.

B200 A W246
Sisätilojen suhteen samaa, kuin A-sarjalaisessa, tosin pään tilaa n. 5cm enemmän. Pitkän miinuksen annan laiskuudelle, se ei kiihtynyt kunnolla, vaikka lähdin valoista kickdownilla (sportti päällä), ja kierroslukumittari eli aivan omaa elämäänsä. Tavaratila on puolet isompi kuin A:ssa, mutta mitään Euroopan-reissua sillä ei kannata lähteä tekemään, itse en ainakaan lähtisi. A-sarjan avion myös Beeläinen on etuvetoinen, tämä auto taisi olla ns. "maanantaimalli" tehon puutteen takia, sopii hyvin sellaselle, jolla ei ole kiire mihinkään.

C220 CDI T A 4Matic S204
Faceliftattu (2011-2014) 3. sukupolven C-Mersu on niin kooltaan kuin laadultaan ja suorituskyvyltään ilmiömäinen. Moottorina oli tässä autossa 2.2 litranen turbodiesel, jonka peräs Mersun älykäs nelivetolaatikko, vääntöä tuntui olevan 2.2 litraseksi paljon, 400Nm vakiona uusissa moottoreissa, se on paljon verrattuna 90-luvun loppupuoliskon 2.2 litraseen esikammiolliseen vapari dieseliin, jossa vakiona 150Nm. Mitoiltaan S204 on S202:n luokkaa, tosin ajan myötä se on saanut korkeutta, pituutta ja leveyttä muutaman sentin enemmän. Sisätiloistaan se on saanut merkittävän paljon parannusta 202:een verrattuna, 1. polven Ceeläisessä ei meinaa löytää kunnollista ajoasentoa (syy löytyy A-sarjan mietteistä), mutta tässä sen sai juuri sellaiseksi, kun halusi. Tavaratila on jo suurentunut mukavan kokoiseksi, joten ulkomaan reissua voi jo suunnitellakin. Varustelutaso on tuttu Avantgarde, joka on nykyajan tähtimerkissä yleisin ja ylivoimaisesti paras, ja kaikki hoituu napin painalluksella. Jos pitäisi joku sopivan kokoinen perhefarmari hankkia 3 ehdokkaan, esimerkiksi M-B C220 T A 4Matic S204, Opel Astra Sports Tourer ja VW Passat, niin ehdottomasti kallistun Mercedeksen suuntaan. Hinnaltaan C220 CDI T A 4Matic on melko kallis, mutta laadusta kuuuu maksaa, vai mitenkä se menikään? Moitittavaa en tästä mallista löytänyt.

C200 Bluetec W205
Täysin uusi C-sarja on huomattavasti edeltäjäänsä parempi, joka suhteessa. Hiljaista kyytiä Mersu antoi, eikä töysst tiessä haitannut menoa, suurin osa ei edes tuntunut ilmajousituksen takia. Moottorin äänetkään eivät kuuluu ohjaamoon kovin lujana kovilla kierroksilla, tehoa tuntui olevan kuin pienessä kylässä, olisi varmasti pyörittänyt tyhjää pienen matkan, jos luistonesto ei olisi ollut päällä, sisätilat ovat hienot ja kaikkki nappulat ovat helposit kuljettajan käden ulottuvissa. Täytyy oikein nostaa hattua Mercedes-Benzin insinööreille, ovat tehneet upean taidonnäytteen ja parempaan suuntaan mennään ja muoto säilyy Mersumaisena, siitä ei pääse mihinkään, ja laadusta kuuluu maksaa, etenkin jos haluaa laadukkaan auton.

CLA 220 M6 C117
CLA on muotoilultaan upea, väri oli iridiumhopea ja musta hankasisusta suorastaan käskee hyppäämään puikkoihin. Pääntilaa ei ollut yhtä paljon kuin S204 farkussa, mutta lähestulkoon yhtäpaljon, mittariston muotoilu on SLS AMG:n tyyliä, joka sopii mainiosti Mersuun kuin Mersuun, ja on hieno. Kiihtyvyys on manuaalivaihteisella aivan toista luokkaa kuin automaatilla, kaasu reagoi sopivan herkästi polkimen liikkeisiin, joten ajamiseen on totuttava, jos on pitkään ajellut automaattilootalla. Miinuksena voisin antaa sen, että CLA on etuvetoinen, vaikka se sopisi mielestäni takavetoiseksi.

Kommentoikaa, jos haluatte lisää esittelyjä ja mietteitä koeajoista, jos haluatte jostain tietystä, kertokaa toki.
S202 220 Diesel
Vastaa Viestiin