W140 - dieselutelua kulkemisesta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Jenkeissä on perehdytty turvallisuuteen muutenkin kuin kolariturvallisuuden kannalta. toisinkuin Mersussa jenkissä sormet voi jättää suljettavan oven
väliin iman kipua ja vaurioita. Suuri maa suuret välykset. Tämä on tosi.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

B vastaan D-keskustelua on käyty ajoittain myös lankomiehen kanssa jolla on S280 mutta lopullista ratkaisua ei ole silläkää foorumilla vielä löydetty, eli faktat pöytään:

S300TD ja takana 14867 km tankkausten välillä, tankattu 1522 litraa. Tuosta keskikulutukseksi tulee 10.2 l/100 km. (pienin 8.2 / suurin 12.5). D-verokuitissa kokonaispaino on 2610 kg josta seuraa 4 x 170.10€ menoerä vuodessa.

Jos oletetaan (en ole vielä saanut puristettua ulos tunnustusta että paljonko se 280 oikein tarkasti ottaen vie) että bensapeli syö 3 litraa enemmän satasella á 1€ ja bensa/diesel litrahinnan ero on 0.25€ niin tarvitaan 12.3 tkm ajo että d-vero on säästetty. Hankalemmaksi (ja vaikeasti ennustettavaksi, kiitos Suomen autoverotuksen) homma menee siinä vaiheessa kun ottaa mukaan pääomakustannukset ja arvon aleneman Tavallisella 20-25 tkm ajomäärällä ei vielä mainittavaa eroa löydy.

280:tä on tullut sen verran kokeiltua että varsinaista suorituskykyeroa ei perstuntumalla löydy. Eikä sitä ainakaan kanssa-autolija huomaa onko pellin alla B vai D-kutonen.

Kuljettajan paikalta havaittava ero on bensakoneen hiljaisempi tyhkäynti ja dieselin suurempi vääntö. Itsellä kun aiempi autokalusto on ollut enimmäkseen jenkki-V8 käyttöistä sekä yksi MB250D, niin on tuo vääntö jotenkin etusijalla... etenkin pienemmilla bensakoneilla ajellessa on tullut olo että onko tästä turbiini rikki kun kierroslukumittari on yli puolenvälin ja mitään ei tapahdu.

Näinpä omalla kohdallani varsinainen päätös tapahtui W210 diesel vastaan W140 diesel-akselilla. Eikä ole kaduttanut, tässä saa tällainen kaksi metriä ja sata kiloa täyttänytkin penkin kohdalleen ja jää vielä vähän säätövaraakin.

Jyrki
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

jysi kirjoitti: ... tarvitaan 12.3 tkm ajo että d-vero on säästetty. Hankalemmaksi (ja vaikeasti ennustettavaksi, kiitos Suomen autoverotuksen) homma menee siinä vaiheessa kun ottaa mukaan pääomakustannukset ja arvon aleneman Tavallisella 20-25 tkm ajomäärällä ei vielä mainittavaa eroa löydy.
Samaan päädyn minäkin. Polttaako 0,80 hintaista kiisseliä 6 ltr/100 vai 1,10 hintaista bensaa 8 ltr/100 km. Minun ajoilla raja täyttyy elokuun lopulla; siitä eteenpäin saa säästön itselleen.
On tuo kyllä jo laskenut lähtökynnystä, kun esim. Hesan keikan kaurat maksaa vain n. 30,- Normaalikeikalla heinätkin (=pys.maksut) tekee reilut 10 ekkua!
jysi kirjoitti: 280:tä on tullut sen verran kokeiltua että varsinaista suorituskykyeroa ei perstuntumalla löydy. Eikä sitä ainakaan kanssa-autolija huomaa onko pellin alla B vai D-kutonen.
Kuljettajan paikalta havaittava ero on bensakoneen hiljaisempi tyhkäynti ja dieselin suurempi vääntö."
Kutvosta en ole kokeillut, muuta viitosella vääntö riittää kaupunkinopeuksiin; alkaa n. 2400 rpm:stä, rajoittaja tulppa menon 4600:ssa.
Vitosvaihteella käy niinkuin Kankkusen Juhalle: ainoa, mikä kiihtyy on kuski, ja kartturi nauraa.
Sitten KUN vauhti on saatu, ei juurikaan kakistele vaan mennä jylkyttää niin ylä- kuin alamäetkin.

Mutta minähän olenkin ehtinyt ottaa jo niin monta askelta, että minun ei tarvitse enää juosta!
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

jysi kirjoitti:B vastaan D-keskustelua on käyty ajoittain myös lankomiehen kanssa jolla on S280 mutta lopullista ratkaisua ei ole silläkää foorumilla vielä löydetty, eli faktat pöytään:

Jos oletetaan (en ole vielä saanut puristettua ulos tunnustusta että paljonko se 280 oikein tarkasti ottaen vie) että bensapeli syö 3 litraa enemmän satasella á 1€ ja bensa/diesel litrahinnan ero on 0.25€ niin tarvitaan 12.3 tkm ajo että d-vero on säästetty. .
S280:llä viimeisimmät 8190 km; keskikulutus 13.23 l/100 km, pienin kulutus tankillisella 10.87 l/100 km (lähes pelkkää maantieajoa) ja suurin 15.88 l/100 km (kaupunkipyöritystä alle 10 km kerrallaan yli 15 asteen pakkasella).
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kulutus

Viesti Kirjoittaja markku »

Minun S320 tuntuu vievän kaupunkiajossa n. 12 l ja maantiellä 11 l.

Tämä ei ole tarkka tutkimus vaan tankkauksien väli katsottu trippimittarista. Autossa on 5-vaihteinen automaatti, joka voi omalta osaltaan alentaa kulutusta.
S320L -97
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

jysi kirjoitti:S300TD ja takana 14867 km tankkausten välillä, tankattu 1522 litraa. Tuosta keskikulutukseksi tulee 10.2 l/100 km. (pienin 8.2 / suurin 12.5).
Timppa kirjoitti:S280:llä viimeisimmät 8190 km; keskikulutus 13.23 l/100 km, pienin kulutus tankillisella 10.87 l/100 km (lähes pelkkää maantieajoa) ja suurin 15.88 l/100 km (kaupunkipyöritystä alle 10 km kerrallaan yli 15 asteen pakkasella).
markku kirjoitti:Minun S320 tuntuu vievän kaupunkiajossa n. 12 l ja maantiellä 11 l.
Eli näyttäisi olevan pienimmillään 2 litraa (maantie), suurimmillaan 4 litraa (kaupungissa pakkasella) tuo erotus. Oma 10.2 keskikulutus on 2/3 taajama-ajoa, ja täällä pienessä taajamassa on nuo ajettavat matkat ja nopeudet myös pieniä.

Ensi viikolla saan haltuuni Auto Zeitung-lehden vuodelta 1994 jossa on S280 vastaan S350TD-vertailutesti, saas nähdä minkälaisiin tuloksiin laboraatiot siellä on johtaneet.

Jyrki
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Caddyyn dieseli

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Ahti kirjoitti:myönnettäköön että esmes Caddyyn sitten taas ei dieseliä kirveelläkään:
Minun mielestä paljon makeampaa menopeliä ei osaisi kuvitellakaan kuin esim. vuosimallien 1965-1968 Cadillac Fleetwood dieselpadalla - made by itse asennetulla!

Linkitämpä yhden kuvan, jossa kaksi ensimmäistä nelipyöräistä ajoneuvoani 18 vuotiaana. Ensimmäinen oli varustettu bensa V8:lla ja eipä mennyt kauaakaan kun olin hommannut halvan dieselin. Oli sen verta kamala polttoaineenkulutus. Kuvassa myös isoäiti tutustumassa dieselautoni hyviin ominaisuuksiin.

http://www.jfiles.fi/asikkalalainen/BBS ... /33514.jpg
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Ei helvetti! Mulla tulee ton ikäsistä Caddyistä mieleen Elviksen -68 Comeback ja kuningas ei kyllä millään nakuttajalla olis suostunut ajamaan :x . EI DIESELIÄ 60-luvun Caddyyn.Piste

Ton sun 70-l lopun Chevyn ois kyllä voinu laittaa 6,2D, ei olisi suurta "häpäisyä" tullut :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Jori Ravantti

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Ensimmäinen dieselöimäni auto oli vuosimallin 1970 Toyota Crown farmari, joka oli rekisteröity pakettiautoksi.

Laitoin siihen 1980 luvun Crownin 2,2 litraisen dieselin ja 5 vaihteisen vaihteiston. Siitä tuli takuulla fiksumpi kuin mitä se oli bensatekniikalla. Asennus ei ollut ihan helppo kun juuri mikään ei käynyt heittämällä. Kardaaniikin piti teettää.

Myöskin tuon Caprisen kohdalla mietin dieselkoneen asentamista, mutta vielä 18 vuotiaana minulla ei ollut kovuutta ja taitoa moisiin asennuksiin. Sekin oli pakettiautoksi rekisteröity.

Niissä pystylamppu Caddyissä on mielettömän hyvä tyyli, niinkuin pystylamppu Mersuissakin ;-)

Nykyisin en oikein suostu juuri muulla autolla ajamaankaan kuin dieselautolla. Tuosta 6,2 D:stä tulee mieleen, että olis aika makeeta laittaa sellainen mersuun.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Onhan 6,2D ihan soiva motti mutta ei pärjää Mersun koneelle... :wink:

Mersun puolta pienemmässä vapaastihengittävässä (OM606) on samat tehot mutta todennäköisesti aika paljon pienempi kulutuskin, kestävyys kohdillaan jne.

Eli ei taida kannattaa, varsinkin kun ei noita 6,2 koneitakaan aivan ilmasiksi saa. :(

Ainoo GM/MB swappi jota olen joskus itse kehitellyt on laittaa johonkin mersuun (W111/109/114/123/124) joku timmi 350-400hp pikkulohko alukansilla :twisted:
Syy moiseen on että pikkulohko on niin halpa hankkia ja virittää verrattuna mersun kasiin.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

parhaat dieselkoneet

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Olen tuuminut, että yksi parhaista kohtuukokoisista dieselkoneista lienee Land Cruiserin suoraruiskutteinen kutos turbodiesel. Olen ymmärtänyt niin, että turbomallin kone oli suoraruiskutteinen jo HJ61:sissä. Taitaa kuitenkin paino olla samaa luokkaa kuin 6,2 dieselissä.

Erilaisia työkonemallin kutusdieselejä voisi saada halvalla, mutta niiden asentaminen henkilöautoon ei ole varmaankaan ainakaan katsastusmiehistä paras mahdollinen idea. Veneeseen niitä voi kuitenkin asennella tosta noin vaan.

6,2 diesel ei ilmeisesti ole mikään ihan mielettömän painava kun olen katsonut venemoottoritaulukosta koneiden painoja ja käyttökelpoinen kierrosalua on siinä laajahko.

Mikään ei voita kuutiotuumia!

Mutta tartteeko Mersun kasi jotain viristystä kun mä olen ollut siinä uskossa, että voimaa olisi isoimmissa kaseissa tarpeeksi vakionakin?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ahti kirjoitti:Onhan 6,2D ihan soiva motti mutta ei pärjää Mersun koneelle... :wink: Mersun puolta pienemmässä vapaastihengittävässä (OM606) on samat tehot, kestävyys kohdillaan jne .
Aika paljon on käyttötavoista kiinni. Aikanaan ei 6.2D Vanin kanssa ollut mitään pulmia, kunhan vain ei ajellut isolla-Deellä kaupungissa (ei siis tämä kuulu artisti :oops: ). Mutta suht. nätisti saa ainakin kylmää 6.2-nakua käsitellä. Paikallinen palolaitos totesi jo aikaa sitten, että Mersu oli oikeastaan ainoa hälyauto, lähinnä ambulanssikäytössä, jonka kone kesti "ammattiajossa". Chevy Van on toki ihanteellinen lanssi, on tilaa ja kantavuutta vaikka muille jakaa, mutta moottorit niistä paukkuivat tasaiseen tahtiin :x .

Olkoonkin iso kasi, niin motit eivät sietäneet "talla pohjassa" hälylähtöjä pannut kylminä, vaan halkoivat kansia ikään kuin protestiksi - talli tai lohkokaan ei riittänyt antamaan moteille tarpeellista "alkulämpöä". Maltilla lähtien ne kyllä kestivät sellaisessa ajossa, jossa ei konetta tarvinnut kiusata kipurajalle heti kun se oli käyntiin paukautettu.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

kyllä jenkin käsitys taloudellisesta on erikoinen

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Jukka N. kirjoitti:
Ahti kirjoitti:Onhan 6,2D ihan soiva motti mutta ei pärjää Mersun koneelle...

Yhdellä tutulla oli tuossa takavuosina CMC:n vani, josta oli tehty pienellä korotuksella matkailuauto.

Olin kyydiissä, kun heitettiin yksi lomareissu Katalonia-rallia katsomaan Espanjaan.

Kone pelasi hienosti, mutta ei siinä kyllä ollut tietoakaan diesel-koneen normaalista "pieniruokaisuudesta".

Jos vauhti pysyi max. 110 km/h kulutus oli 15 litraa sadalle. Jos päästeli Saksan baanaa sen 160, minkä se kulki kulutus oli n. 30 litraa tai yli!

Muistan tuon kulutus homman lähinnä siitä syystä, kun olimme tulossa Tukholmaa kohti ja lautalle oli pirunmoinen kiire, niin polttoaine loppui n. 80 kilsaa ennen Tukholmaa.

Okei. Otettiin takapaksista jerrykannu ja kaadettiin se 20 litraa tankkiin. Kuski lähti polkemaan määränpäätä kohti ja satamaan päästiinkin ajoissa. Sielllä Västrä hamnin satamassa melkein viimeisissä liikennevaloissa se polttoaine loppui sitten uudelleen

:D
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: kyllä jenkin käsitys taloudellisesta on erikoinen

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Se korotus saattaa lisätä tuntuvasti jo GMC vanin muutenkin suurta ilmanvastusta. Auto, johon voisi verrata olisi vaikka Mersun 508, 406 tai joku sentapainen. Tuskinpa niilläkään ihan diselhenkilöauton kulutuslukemiin pääsee ja nopeudet jää alhaiseksi.

160 km/h nopeus on aivan mieletön matkailuautolle.

Koneiden vertailemiseksi olisi kiinnostava saada kaikista koneista ominaiskulutuskäyrä, mutta se ei välttämäti ihan helpolla onnistukaan.

Kiinnostavaa olisi se minkälainen kulutukseksi tulisi jos laittaisi 6,2 dieselin vaikka w123 Mersuun.

Omasta autostani kulutus on jopa pienentynyt kun vaihdoin kuluneen 200 d koneen ja 3,92 perän yhdistelmän 300 d koneeseen ja 3,07 perään.

Kiinnostaisi minkälaisia kulutuslukeamia tulisi kun olisi 6,2 D tai Land Cruiserin 4,2 litrainen suoraruiskutus turbodiesel koneena ja peränä vaikka 500SE/SELSEC 1986 2,24 välityksellä oleva.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

ilmanvastuksesta...

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Tuosta ilmanvastuksesta 7 kulutuksesta tuli mieleen,:

Meillä on autojen (mersut) lisaksi myös muuta muu nelipyöräinen kulkuväline, kuten VW LT28 pakettiauto, jossa on myös lasikuituinen korotus (auton korkeus n, 2,50m).

Koneena on VAG:n 2.4 litrainen turbodiesel kutonen.

Ollaan käyty sillä Italiassa pari kertaa, ensimmäisellä kerralla perässä oli pienempi katteella varustettu umpikärry ja toisella kertaa autonkuljetus-traileri ja Fiatti.

Kulutus kummankin yhdistelmän kanssa 100km/h asti 10-litraa sadalle tripistä laskettuna ja lisävauhtti nosti kulutusta siten, että ajamalla 120-125, eli käytännön huippunopeutta se oli jo luokkaa 14-15 litraa sadalle.

Kuormana auton sisällä oli moottoriipyöriä ja tietenkin hieman olutta, mutta ei kuorma mikään kovin raskas ollut.

Kyllä se amerikkalainen 6,2 litrainen tässä kulutusvertailussa vaikuttaa aika epätaloudelliselta.

Tosin muistaakseni siinä CMC:ssä oli aika tiheän oloinen välitys, joka kyllä varmasti nostaa kulutusta.

Minkälaiset vääntölukemat tuossa jenkkikoneessa muuten on?



Sen LT:n joutaisi muuten myydä, kun noita moottoripyöriä on jo ihan riittävästi omiksi tarpeiksi. Myöskään Fiiatteja ei lisää tarvita :)
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: ilmanvastuksesta...

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Minkälaisia kulutuslukemia saat tuolla kulkupelillä:

M-B E320 cdi -03
:?:
----------
Jenkkipakun kulutusta todennäköisesti nostaa jos välitys on lyhyen puoleinen ja automaatti lukkiutumatonta mallia.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

kulutuslukemia :

Viesti Kirjoittaja Ekku »

autolla on ajettu vasta kolmisen tuhatta, mutta aika vähällä tuo tuntuu menevän.

keskikulutus on ajotietokoneen mukaan 8,1 litraa sadalle.

Pelkällä maantiejolla tuntuu menevän jopa alle 7 litraan.

Välitys tuntuu pirun harvalta, normaaleilla nopeuksilla kone kiertää 1200-1600 kierrosta. Tosin maksimi vääntökin pitäisi löytyä jo 1800 kiekan kohdalta.

Tuo vanhempi d-turbo kuluttaa 7-8 litraan sadalle.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: kulutuslukemia :

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Kummalta tuntuu kun minun ikäloppu w123 Mersu menee myös tuollaisiin 7, 8, 9 litran lukemiin.

E320 kuitenkin taitaa lähteä aikapaljon ripeämmin!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: kulutuslukemia :

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jori Ravantti kirjoitti:Kummalta tuntuu kun minun ikäloppu w123 Mersu menee myös tuollaisiin 7, 8, 9 litran lukemiin.

E320 kuitenkin taitaa lähteä aikapaljon ripeämmin!
Niin, olisiko reilut 100 hv enemmän :wink: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: kulutuslukemia :

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Mitähän tuollainen kone maksaisi jos sellaisen ostaisi käytettynä ja laittaisi 1970 luvun Mersuun?

Toinen kiinnostava voisi olla Sprintterin tehokkain kone.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Jos vauhti pysyi max. 110 km/h kulutus oli 15 litraa sadalle

Sen verran vielä näihin kulutuksiin: mun GMC, joka on siis sellanen Scotsdale/Silveradon näkönen pikuppi, vie maantiellä 9-12 sadalla. Kulutus on kohtuullinen ottaen huomioon auton iän, massan (2300kg), ilmanvastuksen, koneen koon ja karkeakuvioiset renkaat. Kulutusta pienentää TOIMIVA lukkoturbiini, joka tiputtaa koneen kierroksia ja tehohäviöitä melkoisesti.
Mainittakoon vielä että lukon kytkeytyminen on säädettävissä ruiskupumpun kupeessa olevasta "throttle switchistä". Uudemmissa vaneissa on erilainen systeemi, tietääkseni niissä on jonkunlainen throttle position sensor jonka antama kaasun asentotieto menee sitten tietsikalle joka ohjaa vaihteiston toimintaa.

Nyt on menty aika kauas alkup. aiheesta :oops:
Jos Jori tai joku muu haluaa jatkaa, niin ehkä siirretään tää off topic-osastolle ettei tule sanomista...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

muista dieselpelestä

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Moro Ahti, kyllä tuo asia kiinnostavalta tuntuu, vaikkei se suoraan Mersuasiaa olekaan.

Olisi kiinnostava keskustella myös muiden dieselkoneiden ominaisuuksista ja siitä onko Mersuihin asenneltu muitten autojen koneita tai Mersujen koneita muihin autoihin. Kerran kokeilin Mersua, johon oli laitettu Cedrikin 2,8 diesel ja sekin oli ihan OK.

Mennään vaan tarinoimaan alueelle, joka parhaiten aiheeseen sopii!
Vastaa Viestiin