Auton osto: puolesta/vastaan M103 vs. M104.992/ auto ostettu

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Timo L. kirjoitti:Kiitos Eldoradolle vannetiedoista. Eli farkun vanne passaa vallan mainiosti alle.

Ilmeni, että tuo kyseinen 300 CE-24 ei olekaan ajokunnossa viikonloppuna, eli se jää nyt testaamatta. Katsotaan nyt, jos jotain muuta mielenkiintoista ilmaantuisi Savonlinna-Pori akselille :-).
Mistäpäin tuo kyseinen kulkine oli?
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No niin - auto tuli eilen ostettua. Päädyimme lopulta jo käsiteltyyn 1989 300 CE:hen. Harmi vaan, että 24-venttiilistä en sitten päässyt kokeilemaankaan.

Eilen ajoin autolla reilut 200 km. Päällimmäisinä mieleen jääneitä asioita:

-ASR toimii kuin ajatus! Korjausliike on todella nopea. Luulin etukäteen että tehojen tiputus on traaginen luistossa, mutta ei ainakaan ohitustilanteessa tullut hätää käteen. No, tutustutaan systeemiin paremmin oikeiden liukkaiden tullessa.

-voimaa löytyy riittävästi maantielle.

-laatikko vaihtaa OK, kickdown joskus töksäyttelee.

-istuinosa lyhyempi kuin farkussa? Kuskin penkin istuinosa huomattavasti löysempi, enkä ole päässyt oikein sinuiksi ortopedisten selkänojien kanssa... hauskasti suhisevat säädettäessä :-) Nahkaverhoilussa mattapintaa vielä jäljellä.

-takapönttö vuotaa keskeltä pohjasta. Vaurio paikattu, uusi pönttö tilattu.

-ruostetta ei ole vielä löytynyt mistään.

Sanottakoon, että 17-vuotiaaksi käyttöautoksi ja hintaan nähden OK kunnossa. Öljyä vie jonkun verran, ongelmaan paneudutaan ensin ainakin öljyt vaihtaen ja tarkkaillen kulutusta. Ei ainakaan näkyvästi savuta. Seuraavaksi pitääkin myydä Borbetit, 16" TSW:t ja Xenonin mankka, sekä hankkia teräsvanteet ja laittaa ufokapselit tilaukseen ynnä asentaa Becker-setti paikoilleen. Niin ja etukaiuttimet vaihtoon ja...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti: -istuinosa lyhyempi kuin farkussa? Kuskin penkin istuinosa huomattavasti löysempi, enkä ole päässyt oikein sinuiksi ortopedisten selkänojien kanssa... hauskasti suhisevat säädettäessä :-) Nahkaverhoilussa mattapintaa vielä jäljellä.
Onnea vaan sinne :D .

Penkkijutuista sen verran että olen tässä istuskellut vuoronperään W126 ortopedi- ja ei-ortopedi -penkeissä ja kyllä se ortopedi on parempi - ihan eri lailla saa ristiselkään tukea vaikka pussi on vasta asennossa 1,5 (skaala 0...4 muistaakseni).

Mites, coupessa, oliko autossa facelift silloin 1989? Onko sinun ennen faceliftiä, jos se selittäisi penkin löysyyden :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

On muistaakseni otettu käyttöön 20.11.1989, eli on faceliftattua mallia sekä papereiden puolesta että fyysisesti. Jos lienee ollut topakampia kuskeja... tai sitten sen miljoonan ajettu :shock: . Farkussa on kyllä topakat penkit, ei tietoakaan 525 tkm:n mittarilukemasta. Kupeetissakin on kyllä kaikki muut istuimet mainiot, kuskin istuinosa ainoastaan poikkeaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti: -voimaa löytyy riittävästi maantielle.
-ruostetta ei ole vielä löytynyt mistään.
- Öljyä vie jonkun verran, ongelmaan paneudutaan ensin ainakin öljyt vaihtaen ja tarkkaillen kulutusta. Ei ainakaan näkyvästi savuta
Hyvä valinta, ja se savuttamaton öljynmaitti lähtee venakumit vaihtamalla. Koppuroituneet kumit eivät savuta, mutta öljyä kuluu kuitenkin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kaapo kirjoitti:
Timo L. kirjoitti: -voimaa löytyy riittävästi maantielle.
-ruostetta ei ole vielä löytynyt mistään.
- Öljyä vie jonkun verran, ongelmaan paneudutaan ensin ainakin öljyt vaihtaen ja tarkkaillen kulutusta. Ei ainakaan näkyvästi savuta
Hyvä valinta, ja se savuttamaton öljynmaitti lähtee venakumit vaihtamalla. Koppuroituneet kumit eivät savuta, mutta öljyä kuluu kuitenkin.
Eikös motin pitäisi huohottaa, jos kumit ovat kovina, vai olenko ymmärtänyt taas väärin? Tämä ei huohota yhtään.

t. nimim. "M110 palasiksi ja opiskelemaan moottoritekniikkaa"
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Ja meikäpoika on sitten autoton... Onnea vielä Timolle, uskon että sait hyvän laitteen. 8)

Saa nähdä pysynkö merkissä, hiukan näyttäisi että en.
-A-J-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:
Eikös motin pitäisi huohottaa, jos kumit ovat kovina, vai olenko ymmärtänyt taas väärin? Tämä ei huohota yhtään.

Huohotushan johtuu sylinterien tai männänrenkaiden kuluneisuudesta eli palotilasta pääsee painetta kampikammioon ja sitä kautta sinne venttiilikoppaankin.

Jos venttilivarren kumit ovat kuluneet tai kovettuneet ne ei "kaavaa" sitä öljyä pois varren pinnasta venttiilin liikkuessa vaan imutahdilla se öljy imeytyy imusarjaan ja palaa sylintereissä ja siis savuttaa. Jos venttilinohjurit on oikein kuluneet niin pelkkä kumien vaihto ei välttämättä kauaa auta (mielestäni :D ).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Onnittelut autokaupoista.. Taidat nyt ainakin päästä halvemalla huoltojen osalta, kun tyydyitkin vain tuohon 12 tappiseen versioon. Toivottelen onnellisia kilometrejä uudella tulokkaalla.. Varmaankaan ei tarvinnut kauheita köyhtyä. Pistähän joku kerta kuvia kaunokaisesta..

Kyllähän se ortopedi ominaisuus penkissä on miltein tärkeimpiä ominaisuuksia. Alkuunsa se on tietysti totuttelu kysymys. Itse hajoilen nykyään, kun sahailen tuolla dieselillä tuota työmatkaa ja siitähän ei tuota oprtopedipenkkiä löydy. Noh toisaalta onhan se norppa penkkikin hyvä istua..
220.128 Black Mirror
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aivan kokemuksen perusteella noiden venakuminen kuluneisuuus/kovettuminen ei aiheuta savutusta kuin kylmällä koneella, jos sittenkään.
Mutta tien päällä sitä öljaa siten menee kuin varkain, vaikka savua ei pöllähtelekään.
Tarkempi tuoteseloste Tähdelississä :lol: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tuo saattaa kyllä pitää paikkansa. Katsotaan nyt vaikuttaako öljynvaihto alkuperäiseen merkkiin mitään. Mitäköhän tuollainen kumisavotta maksaa?
Kaapo kirjoitti:Tarkempi tuoteseloste Tähdelississä :lol: .

Juttua odotellaan kovasti :wink: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti:Tuo saattaa kyllä pitää paikkansa. Katsotaan nyt vaikuttaako öljynvaihto alkuperäiseen merkkiin mitään. Mitäköhän tuollainen kumisavotta maksaa?
Kaapo kirjoitti:Tarkempi tuoteseloste Tähdelississä :lol: .

Juttua odotellaan kovasti :wink: .
Kumisavotta ei ole kuin muutaman kympin juttu, muistelen kumien maksaneen vain 12 e ja työt sitten siihen tiettyw.
Se toinen juttu tuloo seuraavaan numeroon, siiis Caruso sanoi tällä viikolla lehden tulevan. Sitten väsätään Koivulahden kanssa varmaankin kimpassa M103-spesiaali, on jo noita häikkejä kartoiteltu ja lisää mietitään.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kaapo kirjoitti:Aivan kokemuksen perusteella noiden venakuminen kuluneisuuus/kovettuminen ei aiheuta savutusta kuin kylmällä koneella, jos sittenkään.
Mutta tien päällä sitä öljaa siten menee kuin varkain, vaikka savua ei pöllähtelekään.
Jep, kylmänä savuttaminen johtuu mielestäni myös siitä että kone käy rikkaammalla jolloin öljy huuhtoutuu helpommin siitä venttiilin varresta sinne kumin väliin ja moottoriin krematoitavaksi. Silloin ennen kun autoissa oli vielä käsirikastimet niin viisaammat neuvoivat että mahdollisimman pian ryyppy pois päältä jottei turhaan kuivatella niitä venttiilinohjureita rikkaalla seoksella ja edesauteta niiden kulumista :shock: .

Oma M110 on myös tuprautellut siinä käynnistyksen yhteydessä, kuin myös teki aiemmin katti-versio letukan 305 cid konekin vaikka se ei öljyä syövän vaikuttanutkaan. Lisäksi tuo oma M110 on alkanut nyt hiljattain haista, etenkin kun pysäköi auton ja nousee heti niin sellainen tuoksahdus leijuu ympäristössä - sekä jos peruuttaa niin käyhä tulee sisälle :x .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitoksia vastauksista. Katsellaan...

Ensimmäinen matka-ajon kulutus on mitattu. Matka 509 km ja ainetta meni 44,6 l. Ajo koostui välistä Nakkila-Savonlinna. Puolet matkasta, Lahteen saakka ajoin aika tarkkaan 80-90 km/h, toisen puolen ajoi fröökynä satasen kahtapuolta (sis. moottori-/satasen tietä n. 80 km). Eikös noilla lukemilla tule kulutukseksi n. 8,8 l/100 km. Jos vaikka tankkausasennosta tulisi virhettä viisikin litraa (mikä on aika epätodennäköistä), kulutus jäisi silti alle kympin per 100 km. No, eiköhän se kuitenkin jatkossa kohoa tuo kulutus, kun pääsee enemmän sinuiksi auton kanssa.

Pidän kulutusta aika kohtuullisena 17-vuotiaalle, yli 1500 kg painavalle kolmelitraiselle bensiiniautolle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Karmeuksien karmeus, mutta kun tuolle tielle olet lähtenyt niin tuolla on ufot:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mauri H. kirjoitti:Karmeuksien karmeus, mutta kun tuolle tielle olet lähtenyt niin tuolla on ufot:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Kiitetään tarjouksesta, mutta auto on faceliftattua mallia joten vanha malli ei käy ;-). Tilasinpa siis eilen pränikät kapsyylit Vehon kautta huolto-osatilauksen yhteydessä. Jännä sinällään, että KL:n pyynti kapselista oli 15 e kalliimpi ja kapselit olisi saanut vasta tammikuun puolivälissä.

Edit: niin että nyt ei puutu kuin teräsvanteet, saa tarjota.
Viimeksi muokannut Timo L., Ti 19.12.2006 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kaapo kirjoitti:
Kumisavotta ei ole kuin muutaman kympin juttu, muistelen kumien maksaneen vain 12 e ja työt sitten siihen tietty
Hieman offtopikkia tähän väliin kun noin sopivasti olit nuo vaihdellut.Mitäpä maksoi työt?Otettiinko kansi irti vai onnistuuko paikallan vaihto?Joku tuossa joskus :roll: väitti ettei katalysaattori vehkeissä sinistä savua tulekaan niin helposti,tiedä sitten pitääkö paikkaansa...minullakin tuolle 300TE:lle maistuu öljy,mutta sinistä ei tule yhtään.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

AM kirjoitti: Mitäpä maksoi työt?Otettiinko kansi irti vai onnistuuko paikallan vaihto?
Muistin mukaan työ kustansi viitisen kymppiä. Kantta ei tarvinnut avata, vaan homma onnistui "päältä" laittaen. En ollut paikan päällä katsomassa proseduuria, mutta tunnin pintaan tuo puuha sujui.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Timo L. kirjoitti:No niin - auto tuli eilen ostettua. Päädyimme lopulta jo käsiteltyyn 1989 300 CE:hen.
Timolla nuo autojen määrät vaan tuppaa kasvamaan. :) Monesti olen kehunut noita W124 Coupeja, jotka tuntuu vaan päivä päivältä näyttävän paremmilta. Joten onnittelut hienosta valinnasta.

...Niin, ja hyvät joulut kaikille.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Matti R kirjoitti:Pelkästään moottorien ominaisuuksien perusteella itse ottaisin 300CE. Vääntöalue sopii automaattiin huomattavasti paremmin. Huollon kannalta ei M103 ainakaan kalliimpi ole.
Miten se sopii paremmin? T malli on painavampi ja 320 on vääntö alempana ja sitä on reilusti enemmän.

Oman kärryni laatikko on kyllä inhottavan "laiska". Vaihtaa ykköselle vain alle 30km/h nopeudessa kickdown:illa. Voiko tätä rajaa nostaa mitenkään esim. 45km/h:ssa kun on niin laiska välillä 30-60km/h? Moottorista pidän kyllä tosi paljon vaikka joutokäynti huijahteleekin välillä. Ei ole ollut aikaa etsiä imuvuotoa tms. 300:sta ei kokemuksia.
Vastaa Viestiin