Viivästynyt startti, mikä auttaisi?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
eselkoo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 20.09.2009 22:57

Viivästynyt startti, mikä auttaisi?

Viesti Kirjoittaja eselkoo97 »

Mun 2016 SLC ei aina starttaa heti, kun töppöpääavainta kiertää virtalukossa, vaan startin pyörimistä saa odottaa avain kierrettynä sekunnin pari, jopa kolme. Tai sitten pitää yrittää uudelleen. Esiintyy minusta nimenomaan kostealla, ei silloin kun kone on lämmin, ja pakkasilla startti pyörittää hyvin. Aina on kuitenkin käyntiin lähtenyt.
Mutta jos ei yksi päivä lähde? Voiko tolle tehdä jotain, tai pitääkö? Onks toi vaan auton ominaisuus? Vai oire jostain isommasta? Onko esim. akku kohta sökö?
Eli kertokaa, viisaammat!
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 870
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Viivästynyt startti, mikä auttaisi?

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Konetyyppi?
Start/Stop-toiminto?

Yleisimpinä tai mistä itse lähtisin ratkomaan.
- Akut vaihtoon (jos löytyy myös pikku-akku).
- Käynnistysrele (pitäisi olla M, varmistu asiasta)
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
eselkoo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 20.09.2009 22:57

Re: Viivästynyt startti, mikä auttaisi?

Viesti Kirjoittaja eselkoo97 »

Akkuja on tietääkseni vain yksi, rele on tehtaan ja 70 000 km jäljiltä. Kone 2 litran perusturbo, ei mitään hybridejä tms. Start/stop on, toimii, muttei juuri nyt talvella, mikä näissä kai on ihan normaalia.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Viivästynyt startti, mikä auttaisi?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

naftale_n kirjoitti: Ke 25.01.2023 09:05 Konetyyppi?
Start/Stop-toiminto?

Yleisimpinä tai mistä itse lähtisin ratkomaan.
- Akut vaihtoon (jos löytyy myös pikku-akku).
- Käynnistysrele (pitäisi olla M, varmistu asiasta)
Kerrotko tarkemmin miksi nämä listaamasi kohdat voi aiheuttaa startille viivettä?

En tunne autoa, siksi kiinnostaa. Käynnistysreleen (tavallinen pieni rele, ei startin solenoidi) ei luulisi "tahmaavan" kostealla sekunteja. Olettaisin että toimii tai ei ja jossain katkos jos ei toimi.

Start/stopin ei minusta pitäisi mitenkään vaikuttaa ekaan starttiin. Auto käynnistetään isolla akulla ja käynnistyy vaikka pikkuakku olisi täysin loppu?

eselkoo97, kytkentäkaavion mukaan tuossa autossa on kyllä G1/13 start/stop akku. Kaavioon piirretty normaaliksi akuksi, taisi kyllä olla noin autoissa joissa on oikeasti start/stop konkka.

Ei tuo normaalia ole jos start/stop ei lainkaan talvella aktivoidu. Saattaa kyllä kestää joskus pitkäänkin.
eselkoo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 20.09.2009 22:57

Re: Viivästynyt startti, mikä auttaisi?

Viesti Kirjoittaja eselkoo97 »

Mä olen tuon start/stopin talvitoiminnan suhteen mun pikkukorjaamoni tietojen varassa: kun kysyin, kertoivat kokemukseen perustuen, että tollanen toiminta on (ainakin näissä malleissa?) tavallista. On ollut tällainen aina, aktivoituu suunnilleen yli +5 asteen lämmöissä. Talvella on pitkiä ajomatkoja, luulis että akku on täynnä jos se ja kaikki muukin on ok.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Viivästynyt startti, mikä auttaisi?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

eselkoo97 kirjoitti: Ke 25.01.2023 11:10 Mä olen tuon start/stopin talvitoiminnan suhteen mun pikkukorjaamoni tietojen varassa: kun kysyin, kertoivat kokemukseen perustuen, että tollanen toiminta on (ainakin näissä malleissa?) tavallista. On ollut tällainen aina, aktivoituu suunnilleen yli +5 asteen lämmöissä. Talvella on pitkiä ajomatkoja, luulis että akku on täynnä jos se ja kaikki muukin on ok.
Onko tällä autolla rekkaria tai runkonumeroa? Voisi tarkistaa sen pikkuakun. Miksi juuri tämä malli ei aktivoisi start/stoppia talvella jos muut mersut sen tekee? On totta että talvella vaatii moottorilämpöä jonkin verran ja lataus kunnossa ym. mutta kyllä se aika reippaallakin pakkasella aktivoituu jos kaikki kunnossa.
eselkoo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 20.09.2009 22:57

Re: Viivästynyt startti, mikä auttaisi?

Viesti Kirjoittaja eselkoo97 »

Joo, rekkari on ZIP-1. Kiitos vain jos voit tarkistaa! Jos on pikkuakku ja vikaa siinä, voisko olla syynä myös käynnistyksen viipeeseen?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Viivästynyt startti, mikä auttaisi?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

eselkoo97 kirjoitti: Ke 25.01.2023 14:59 Joo, rekkari on ZIP-1. Kiitos vain jos voit tarkistaa! Jos on pikkuakku ja vikaa siinä, voisko olla syynä myös käynnistyksen viipeeseen?
Eli WDD1724341F125980, tavallinen 12 Ah:n pikkuakku näyttäisi olevan (A2115410001). Omasta mielestä tuo ei voi vaikuttaa starttimoottorin viiveeseen mutta eipä näistä koskaan tiedä ennen kuin joku perustelee miten ja mistä syystä.
Vastaa Viestiin