Kapasitiivinen ratti
Kapasitiivinen ratti
Mua suorastaan raivostuttaa toi EQE:n ratti. Veholla eivät tunnu pahemmin asialle antavan huomiota ja reklamaatioon tuli melkolailla ylimalkanen pottuilu.
Kun ajaa yhdellä kädellä "hellästi" pitäen kello 9-10 välisestä "käden" paikasta, auto vähän väliä herjaa ettei käsi muka ole ratilla. Se samalla saattaa lähtee itse korjaamaan ohjausta joka välillä saa melkosia muljauksia sydänlihakseen varsinkin jos ajaa jäisellä maantiellä kapeissa urissa. Tämä siis tapahtuu lähinnä jos ohjausavustin ja/tai vakkari päällä.
Onko nää kapasitiiviset ratit tosiaan kaikki tälläsiä vai mulla joku maanantaiversio? Mersu meinaa ettei enää yhdellä kädellä ajella tai auto voi tehdä mitä sattuu?
Kun ajaa yhdellä kädellä "hellästi" pitäen kello 9-10 välisestä "käden" paikasta, auto vähän väliä herjaa ettei käsi muka ole ratilla. Se samalla saattaa lähtee itse korjaamaan ohjausta joka välillä saa melkosia muljauksia sydänlihakseen varsinkin jos ajaa jäisellä maantiellä kapeissa urissa. Tämä siis tapahtuu lähinnä jos ohjausavustin ja/tai vakkari päällä.
Onko nää kapasitiiviset ratit tosiaan kaikki tälläsiä vai mulla joku maanantaiversio? Mersu meinaa ettei enää yhdellä kädellä ajella tai auto voi tehdä mitä sattuu?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Kapasitiivinen ratti
Ei taida olla vielä kovin paljoa kokemusta täällä. Aika erikoista jossei Vehollakaan kiinnosta yhtään
Star
Re: Kapasitiivinen ratti
Tuossa viime viikolla istuin taksissa ja kuljettajalla oli käytössä pari päivää vanha VW ID5. Auto heijas koko matkan kaistalta toiselle voimakkaasti ja kuski oli kauhusta kankeana. Kertoi että auto yrittää koko ajan korjata kuskin mukamas tekemää ohjausvirhettä. Liekö auton asetuksista kiinni vai kuljettajasta..
Mut nää on näitä niin helllllvetin hienoa uusia ominaisuuksia autoissa jotka on tullut jäädäkseen.
Mut nää on näitä niin helllllvetin hienoa uusia ominaisuuksia autoissa jotka on tullut jäädäkseen.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Kapasitiivinen ratti
Saakohan noita viheltimiä pois päältä? Vaikeeksi on auton ajaminen mennyt... Varmaan Saksan autobahnalla olen viimeksi pitänyt rattia kahdella vanttuulla. Ei nyt varsinaisesti auta kysyjän ongelmaan, mutta en voinut olla ihmettelemättä uusien autojen holhoamisviettiä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Kapasitiivinen ratti
Eikös jos facelift 213 mersuissa ole kapasitiivinen kuskin käden tunnistus eli aika monella pitäisi jo olla noista kokemusta? Omassa autossa sellainen on (ei EV), se kyllä sietää yhdellä kädellä ajelua vaikkakin sopivan (tai sopimattoman) kevyellä otteella sekin josus heittää varoituksen. Mitään outoja ohjausliikkeitä ei ole omalle kohdalle sattunut. Onko kellään TIPS tunnuksia, löytyisikö joku ohje veholle printattavaksi, omat tunnukset ekspiroituneet.
On ne avustimet niin mutkikkaita ja rakennettu hyvin vaikeasti havaittaviin vaaratilanteisiin. Amerikkalaiset valittelee haamujarrutuksista ja selvästikin virhearvioita sattuu. Vaikea ottaa kantaa onko nuo virheet liian yleisiä suhteessa saavutettuun hyötyyn.
Mou on vielä sen verran viriili että ei avustimia tarvitse. Vanhemmalla väellä ja nuoremmilla kännykän räplääjillä auto saattaa kaistalta ajautua syrjään ja saattaa sydän reistailla ilman auton avustusta. Silloin ihan hyvä kun auto ajaa itsekseen tien sivuun ja soittaa hätäpuhelun. Muut kuskit siltä väliltä voi kytkeä avustimet haluamiltaan osilta pois käytöstä. Siellä on myös herkkyysasetuksia, ei välttämättä tarvitse kokonaan kytkeä pois.
Toivottavasti tähän ketjuun tulee myös vastaavalla autolla ajelevilta kommentteja kokemuspohjalta.
On ne avustimet niin mutkikkaita ja rakennettu hyvin vaikeasti havaittaviin vaaratilanteisiin. Amerikkalaiset valittelee haamujarrutuksista ja selvästikin virhearvioita sattuu. Vaikea ottaa kantaa onko nuo virheet liian yleisiä suhteessa saavutettuun hyötyyn.
Mou on vielä sen verran viriili että ei avustimia tarvitse. Vanhemmalla väellä ja nuoremmilla kännykän räplääjillä auto saattaa kaistalta ajautua syrjään ja saattaa sydän reistailla ilman auton avustusta. Silloin ihan hyvä kun auto ajaa itsekseen tien sivuun ja soittaa hätäpuhelun. Muut kuskit siltä väliltä voi kytkeä avustimet haluamiltaan osilta pois käytöstä. Siellä on myös herkkyysasetuksia, ei välttämättä tarvitse kokonaan kytkeä pois.
Toivottavasti tähän ketjuun tulee myös vastaavalla autolla ajelevilta kommentteja kokemuspohjalta.
-
- Mersumies
- Viestit: 2738
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Kapasitiivinen ratti
Ei nyt ihan samanlaisesta kokemusta, mutta pari jännää ollut Actros:in törmäysavustimen kanssa. Saattaa tehdä sen, että motarilta poistuttaessa lyö taulun punaiseksi ja aloittaa kauhean huudon siitä liittymässä olevasta "kessun" merkistä. Ei ole onneksi vielä lyönyt täysjarrutusta päälle, mutta alkuunsa säväytti mukavasti.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Kapasitiivinen ratti
Totta että tuo w213 faceliftin amg ratti on välillä vähän herkkä ja haluaa että ratista pidetään kiinni eikä vain hivellä. Kahdella sormella kevyesti ohjailemalla yleensä vaatii että rattia välillä puristaa, jotta tunnistaa käden. Kolmella sormella tuntuisi tunnistavan ihan kevyelläkin kosketuksella. Ei ole tuottanut itselleni vielä ongelmia. Mitään erikoisia ohajusliikkeitäkään en ole havainnut mersun kanssa. Ohjausavustin on hyvinkin sivistynyt liikkeissään ja pitää kyllä auton hyvin keskellä kaistaa ilman seilausta.
Meidän perheen toisessa vagilaisessa taas kaistavahti on hyvinkin agressiivinen ja sekoilee yleensä liikenteenjakajien kanssa yms. Pitkässä ajossa sekin ihan hyödyllinen, mutta tulee kytkettyä yleensä kaupungissa pois päältä.
Sellainen ero noissa jo lähtökohtaisesti tietysti on että mersun avustin kytkeytyy päälle kun kytkee distronicin päälle. Vagissa tuo kaistavahti on aina päällä vakkarista huolimatta. Mersun toiminta tässä mielessä siis parempi.
Meidän perheen toisessa vagilaisessa taas kaistavahti on hyvinkin agressiivinen ja sekoilee yleensä liikenteenjakajien kanssa yms. Pitkässä ajossa sekin ihan hyödyllinen, mutta tulee kytkettyä yleensä kaupungissa pois päältä.
Sellainen ero noissa jo lähtökohtaisesti tietysti on että mersun avustin kytkeytyy päälle kun kytkee distronicin päälle. Vagissa tuo kaistavahti on aina päällä vakkarista huolimatta. Mersun toiminta tässä mielessä siis parempi.
Viimeksi muokannut juu-zo, To 22.12.2022 10:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Re: Kapasitiivinen ratti
Valittaminen lähes kokonaan poistuu kun ottaa avustimet pois (ohjausavustin, kaistavahti) eikä käytä vakkaria. Jos olisin tän tienny niin olisin jättäny lisävarusteet ottamatta. Ei mun hybridissä tällästä ongelmaa ollu vaikka siinä nuo samat varusteet oli. Harvoin niitä pois otti. Oikein pahoilla talvikeleillä joskus tuli otettua pois.MouTine kirjoitti: ↑To 22.12.2022 08:01 Saakohan noita viheltimiä pois päältä? Vaikeeksi on auton ajaminen mennyt... Varmaan Saksan autobahnalla olen viimeksi pitänyt rattia kahdella vanttuulla. Ei nyt varsinaisesti auta kysyjän ongelmaan, mutta en voinut olla ihmettelemättä uusien autojen holhoamisviettiä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Kapasitiivinen ratti
Tässä olisi varmaan vielä hyvä tarkentaa millainen ratti kenelläkin on. Juuri ajelin vaimon 213 korisella kun en omaa viitsinyt suolapaskaan viedä. Tässä on normiratti, ei puurattia eikä sähkölämmitystä. Omassa autossa on sähkölämmitys mutta normi nahkaratti. Jossain tiedotteessa valiteltiin sähkölämmitteisen ratin ongelmista, en muista koskiko erityisesti puurattia mutta todennäköisesti kapasitiivisessa tunnistuksessa isojakin eroja noiden välillä (vaikka ei oikeastaan saisi olla).
Re: Kapasitiivinen ratti
Niin siis tässä EQE:ssä on ratissa lämmitys. Olen sitä miettinyt että mahtaako ongelma osin johtua siitä. Ainakin tuntuu siltä että se tunnistaa käden paremmin sisäkehältä ja otteen tulee sieltä olla leveä.DBFI kirjoitti: ↑To 22.12.2022 10:33 Tässä olisi varmaan vielä hyvä tarkentaa millainen ratti kenelläkin on. Juuri ajelin vaimon 213 korisella kun en omaa viitsinyt suolapaskaan viedä. Tässä on normiratti, ei puurattia eikä sähkölämmitystä. Omassa autossa on sähkölämmitys mutta normi nahkaratti. Jossain tiedotteessa valiteltiin sähkölämmitteisen ratin ongelmista, en muista koskiko erityisesti puurattia mutta todennäköisesti kapasitiivisessa tunnistuksessa isojakin eroja noiden välillä (vaikka ei oikeastaan saisi olla).
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Kapasitiivinen ratti
Onko sulla ratinlämmitys?juu-zo kirjoitti: ↑To 22.12.2022 10:03 Totta että tuo w213 faceliftin amg ratti on välillä vähän herkkä ja haluaa että ratista pidetään kiinni eikä vain hivellä. Kahdella sormella kevyesti ohjailemalla yleensä vaatii että rattia välillä puristaa, jotta tunnistaa käden. Kolmella sormella tuntuisi tunnistavan ihan kevyelläkin kosketuksella. Ei ole tuottanut itselleni vielä ongelmia. Mitään erikoisia ohajusliikkeitäkään en ole havainnut mersun kanssa. Ohjausavustin on hyvinkin sivistynyt liikkeissään ja pitää kyllä auton hyvin keskellä kaistaa ilman seilausta.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Kapasitiivinen ratti
Ei lämmitystä ratissa.amatoori kirjoitti: ↑To 22.12.2022 11:30Onko sulla ratinlämmitys?juu-zo kirjoitti: ↑To 22.12.2022 10:03 Totta että tuo w213 faceliftin amg ratti on välillä vähän herkkä ja haluaa että ratista pidetään kiinni eikä vain hivellä. Kahdella sormella kevyesti ohjailemalla yleensä vaatii että rattia välillä puristaa, jotta tunnistaa käden. Kolmella sormella tuntuisi tunnistavan ihan kevyelläkin kosketuksella. Ei ole tuottanut itselleni vielä ongelmia. Mitään erikoisia ohajusliikkeitäkään en ole havainnut mersun kanssa. Ohjausavustin on hyvinkin sivistynyt liikkeissään ja pitää kyllä auton hyvin keskellä kaistaa ilman seilausta.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Re: Kapasitiivinen ratti
Sain tuossa yhden mekaanikon (toisesta maasta) vilkasee TIPS:iä, ei ainakaan ohjauksen alla ollut mitään tähän viittaavaa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Kapasitiivinen ratti
Päivitin kädentunnistusmodulin softan. (Kiitos vaan sinne Veholle kun ette tehneet sitä edes pyynnöstä)
Nyt autolla jo pystyy ajamaan yhdellä kädellä eikä se kokoaikaa valita. Kahden sormen otteesta se edelleen lähtee herjaamaan, mutta jos ratin etu ja takapuolella on vähänkään enemmän sormia niin ei ole ongelmaa.
Nyt autolla jo pystyy ajamaan yhdellä kädellä eikä se kokoaikaa valita. Kahden sormen otteesta se edelleen lähtee herjaamaan, mutta jos ratin etu ja takapuolella on vähänkään enemmän sormia niin ei ole ongelmaa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.