Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG 2022 huolto-ongelmat

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
vitasu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 05.12.2022 10:41

Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG 2022 huolto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja vitasu »

Taitaa olla koko MB huoltoverkostolla isoja ongelmia. Tuli hankittua 2022 mallinen Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG kuukausi sitten. Se päätti viikko sitten hyytyä Vaasa-Pori välille keskellä Su-Ma yötä tietenkin. Närpiön- ja Vaasan Käyttöauton viikon selvittelyn jälkeen tulos oli että PTC-lämmitin rikki ja varastot näyttää nollaa. Eivät tiedä milloin saavat osan. Tämä vika siis esti kaiken liikkumisen. Vaikka tässä takuu on niin Mobilo palvelu korvaa vuokra-auton kolmeksi päiväksi ainoastaan. Se aika meni jo siihen kun ne selvitti vikaa Närpiön valtuuutetussa MB-korjaamossa 3-päivää, jonka jälkeen ilmoittivat että heillä ei ole korkea-jännite oikeuksia. Mobilo palvelu toimittaa auton aina lähimpään MB-korjaamoon, on siellä oikeuksia tai ei. No auto Vaasaan ja rehti ilmoitus että pe aamuna aloitetaan korjaus. No Pe aamuna soi puhelin että heidän korkeajännite muuntimet/työkalut joilla jännitteen saa alas ovat lainassa Kokkolassa. Tänään selvisi vielä että Tampereella odottaa vastaava auto kanssa korjausta mutta sielläkään ei ole tarvittavia korkeajännitetyökaluja. Kaikki loppu, ei kuulemma saa mistään. Tiivistelmänä voisi sanoa että komponentti ongelmien vuoksi ei ole autojen varaosia eikä korjaustyökaluja Suomessa lähellekään tarpeeksi. Sen päälle Mercedes itse pesee kätensä täysin ja vierittää näissä tapauksissa kaiken myyjän piikkiin. En olis ikinä kuvitellut että tällaiseen ongelmaan törmää Mersun kanssa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG 2022 huolto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mielenkiintoinen tapaus. Olishan se pitänyt kuskata korjaamolle jolla oikeudet sähkötöihin vaikka työkalut lainassa olisikin. Onko siellä erikseen jakoavain sähköautoille vai mitäköhän työkalua siellä kaivattiin?

Osapula on aiheuttanut pitkiä korjausviiveitä muillekin mersuille (ja muille merkeille). Mitenkähän se sähkölämmitin vaan saa auton polvilleen, pitäisihän sen bensalla kulkea. Täyssähköautossa ei olisi turvallista ajaa ilman lämmitintä. Onkohan webastogurulla tietoa mitä tapahtuu jos sen sähkölämmittimen irrottaa korkeajännitepiiristä?
vitasu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 05.12.2022 10:41

Re: Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG 2022 huolto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja vitasu »

Auton korkeajänniteen alasajoon tarvittavat työkalut muuntimineen ovat nyt kuulemma kortilla. Annoin kyllä palautetta Mobilo palvelun asiakaspalveluun kohtuu vahvasti että kannattaako sähköautoja/hybridejä toimittaa korjaamoon jossa ei ole lupia niiden korjaamiseen. Niillä ei taida olla protokollaa tällaisiin tilanteisiin vaan se on tuurissa minkä korjaamon lähelle auto sattuu hajoamaan.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG 2022 huolto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja markoala »

Näitä kun lukee niin vahvistaa ajatusta pysyä diesel käyttöisessä Mercedes-benzissä. Valitettavasti.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG 2022 huolto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Jos hybridien kanssa on noin vaikeaa, niin mitenhän vaikeaa on täyssähköjen kanssa? :)

Dieselissä pysytään niin kauan kun niitä saa.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG 2022 huolto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Dieselit on jo muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta hybridejä, joko pienellä akulla tai isolla akulla mutta kuitenkin kaikki sama tekniikka kuin perinteisessä dieselissä ja sähköautossa yhteensä.
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG 2022 huolto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

DBFI kirjoitti: Ma 05.12.2022 13:41 Mielenkiintoinen tapaus. Olishan se pitänyt kuskata korjaamolle jolla oikeudet sähkötöihin vaikka työkalut lainassa olisikin. Onko siellä erikseen jakoavain sähköautoille vai mitäköhän työkalua siellä kaivattiin?

Osapula on aiheuttanut pitkiä korjausviiveitä muillekin mersuille (ja muille merkeille). Mitenkähän se sähkölämmitin vaan saa auton polvilleen, pitäisihän sen bensalla kulkea. Täyssähköautossa ei olisi turvallista ajaa ilman lämmitintä. Onkohan webastogurulla tietoa mitä tapahtuu jos sen sähkölämmittimen irrottaa korkeajännitepiiristä?
Näissä uusissa Mersun malleissa liikut loppuu tosiaan lyhyeen, kun vika tulee korkejännitepuolelle kuten tuohon PTC -vastukseen. Turvallisuus on varmaan se ykkösprioriteetti näissä ja varmaan tuo 13000 € litiumioniakun suojaaminen vaikuttaa myös asiaan. Vastuksen eli tämän sähköisen lisälämmittimen irrottaminen aiheuttaa varmasti myös vikakoodin korkeajännitepiiriin, joten se pitäisi ensin ohjelmoida pois käytöstä. W206 mallissa ohjelmoinnit onnistuu ainoastaan merkkihuolloissa tehdasyhteyksillä ja ilmeisesti tehdas ei anna tuota ohjelmointia tehdä...

Vanhemissa W205/W213W/W222 jne. malleissa tuon sähköisen lisälämmittimen pystyi tarvittaessa vaihtamaan lähes jokainen "kyläseppä", eikä tarvittu mitään erikoistyökaluja. Koodarit pystyi myös ohjelmoimaan sen pois käytösta siksi aikaa, kunnes uusi osa oli saatu tilalle.

Komponentti- ja alumiinipula vaikeuttaa koko ajan näiden lisälämmittimien saantia. Lisäksi Eberin tehtaalle tehty kyberhyökkäys on sotkenut heidän varaosatoimitukset jo yli vuoden ajan. Aikaisemmissa malleissa tuo sähköinen lisälämmitin oli Eberin valmistama, mutta W206 lämmittimet ovat erilaisia, joten ne voivat olla myös muiden valmistamia. Vanhempia malleja olisi löytynyt vielä muutama tallin perältä, mutta näitä uudempia ei ole tullut hankittua, koska ne kuluu vielä Mersun takuun piiriin. Saksassa näytti olevan varastossa näitä W206 mallin lämmittimiä, mutta niitäkin näyttää olevan jo useammalla eri varaosanumerolla.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG 2022 huolto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kiitos hyvästä kannanotoista.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
joonatan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 06.07.2014 01:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG 2022 huolto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja joonatan »

Moro.
Kävin koeajamassa 2020 vuoden c300e autoa ja selailin sen plugari lisä-ohjekirjaa, niin siellä kerrottiin kuinka korkea jännite puoli kytketään pois päältä, oli noin minuutin homma, kuvalliset ohjeet. Voisiko kyseisen operaation jälkeen ajaa vielä kuin normaalilla autolla siihen asti, että osat saapuisi huoltoon.
__--W212 350CDI 4Matic--__
__--ex.W211 280CDI 4matic--__
Vastaa Viestiin