S350 LÄMMITYSONGELMA

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
ässä2020
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 09.09.2022 20:37

S350 LÄMMITYSONGELMA

Viesti Kirjoittaja ässä2020 »

Auton lämmityslaitteen puhaltimen toiminnassa katkoksia ja lämpötilansäätö reistailee :( Myös moottorin häiriövalo palaa :evil: Ongelmat alkoivat välittömästi kun autoon oli asennettu lisälämmitin Oulun Webastopuljussa :thumbdown: Asennuspaikka ei pysynyt selvittämään ongelmia joten auto vietiin merkkikorjaamoon tutkittavaksi. Merkkikorjaamon tuomio: viat johtuu väärin asennetusta lisälämmittimestä. Alustava korjausarvio 4600 € sisältää uuden sisätilanjohtosarjan + uudet vesiletkut + pientarvikkeet + työt. Johtosarjaa ei ollut varastossa ja sen odottaminen voi viedä kuukausia. Lisälämmittimen ym. irrottaminen autosta maksaisi vielä 700 € tämän lisäksi. Lasku toimitataan asennuspajalle heti kun korjaus on tehty :wave: Ilmeisesti pääjohtosarjaan ei oltu koskettu (4400 €+työt) :clap:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S350 LÄMMITYSONGELMA

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Olisi hyvä tietää mistä autosta tarkalleen oli kyse. S350 kattaa vuosikymmenien S-korimallit.

Webastopulju varmaan vastaa korjauksesta jolloin kustannuksista ei niin väliä mutta veikkaan että Veholla vaihtaisivat koko johtosarjan jos jostain johdosta on ryöstetty signaali tms. Jos vesiletkuja on katkottu niin kelvannevat sellaisenaan myös oikein asennetulle lisälämmittimelle. Mikään firma ei mielellään korjaa toisten tekemiä sotkuja mutta vaikkapa webastoguru (oliko samalla nikillä tällä foorumilla vaiko vain naapurilla) voisi arvioida sotkun siivoamista ja oikeaoppista asennusta.
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: S350 LÄMMITYSONGELMA

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Näitä S -sarjan autoihin asennetuista yleismallien lisälämmittimien ongelmista tulee valituksia auton omistajilta lähes viikottain. Kukaan ei tosiaan halua lähteä korjaamaan toisten tekemiä asennusvirheitä kuten DBFI jo mainitsi. Uudemmissa W222 ja W223 malleissa korjauksen hinta on halpa, jos laskun loppusumma on alle 5 000 €. Mikäli asennusvirheiden takia joutuu vaihtamaan auton johtosarjoja, silloin lasku voi lähempänä 10 000 €. Valitettavasti en ole vielä tavannut yhtään onnistunutta (ilman ongelmia) toimivaa yleismallin lisälämmittimen asennusta W222 tai W223 malleissa.

Ainostaan alkuperäiset Mersun omat väyläohjatut Webastot toimivat näissä malleissa, kuten tehdas on suunnitelut sen toimivan. Niiden asennuksissa ei katkota auton omia sähköjohtoja, eikä myöskää vesiletkuja. Yleensä jokaisessa S -sarjan autossa on olemassa täysi valmius tälle OEM lisälämmittimelle, joten asennus tapahtuu Plug&Play periaatteella. Alkuperäisen OEM Webaston asennus Mersun asennusosilla ei myöskään katkaise tehdas/jälleemmyyjän takuuta, jos autossa sellainen on olemassa.

Usein näissä S -sarjan autoissa on vielä "tuplailmastoinnit", eli auton takana on oma ilmastoinnin/lämmityksen käyttöpaneeli takamatkustajille. Sinne tulee myös omat lämminvesiputket useilla eri magneettiventtiileillä ohjattuna. Näiden ohjauksien toteuttaminen vaatii CAN- ja LIN -väylien kautta tapahtuvat ohjaukset ja ne onnistuu ainoastaan väyläohjatulla Webastolla.

Eli Webaston moitteeton toiminta vaatii jatkuvan tiedon vaihdon auton eri ohjainyksiköiden välillä. Näissä uudemmissa S -sarjan autoissa näiden ohjainyksiköiden lukumäärä on yleensä sadan molemmin puolin. Webasto tai Eberi, eikä kukaan muukan lisälämmittimen valmistaja ole tehnyt yleismallin lisälämmittimen asennusohjetta S -sarjan autoihin, koska ne eivät tule toimimaan niissä koskaan oikein.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Vastaa Viestiin