W124 M104 cruisen retrofit

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

W124 M104 cruisen retrofit

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Minkähänlainen homma on laittaa alkuperäinen vakkari kolmossarjalaiseen satalankkuun m104 moottorilla?
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 cruisen retrofit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainakin dieseliin varsin helppo, kun on kaikki osat ja johdot. Mittariston ja ratin joutuu käyttämään irti, ja kuskin jalkatilasta yläpuolelta verhoilut.
oulaistenliikenne.fi
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 cruisen retrofit

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Tarviikos muita osia kun viiksi, johtosarja, ohjainlaite ja itse käyttölaite vai mikä nyt virallisesti onkaan
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 cruisen retrofit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sillä on pieni vaikutus onko manuaali vai automaatti. Manuaalissa microkytkin tulee kytkinpolkimen alle. Jarru hoituukin johtosarjanmukana tulevan katkaisimen kanssa.

Dieselin boksi ei taida bensassa toimia kuten sen kuuluisi ja päinvastoin? Tai no, toimii ne mutta ei suunnitellusti. Bensan boksi dieselissä on "hidasälyinen" mutta jos hitaus ei haitaa ni muuten toimii ihan hyvin. Toistepäin en ole koskaan kokeillu mutta jos veikata pitäisi niin "humppausta tai nypytystä" voi olla?

Bensan bokseja on sit useaa erilaista ja samoin dieselille on useita erilaisia. Lähtökohtaisesti kuitenkin toimivat nuita pieniä tai suurempia epäjohdonmukaisuuksia lukuunottamatta riippuen siitä kuin "kaukana" boksi on kohdeauton moottorista.

M103:n boksi varmastikin toimii M104:ssa mutta jonkin 5satkun boksi saattaa jo aiheuttaa harmeja? Toki nuita ei markinoilla taida juurikaan olla.

Niin, M104:ssa varmaankin jo on se hall -anturi mittaristossa? Jos ei ole ni sen se sit vaatii et vakkarin saa toimimaan. Tuolle signaalille on terminaali mittariston takana. Löytyy kun "keltavihreää" johtoa seuraa mikä mittariston takaa lähtee jos hall on alkuperin siihen laitettu.

Ja jos on jälkiasennettu soitin niin syystä tai kolmannesta usein siellä on kytkentävirhe jolla on torpattu tuo hall -signaali :wink: Tuo vaan sentakia et jos ja kun vakkarin laitat ja et saa sitä millään toimimaan ni laittaa sen boksin signaalijohdon suoraan hall-anturin perään ja jättäää muut irti.

Asennus on kohtuullisen helppo ja autetaan minkä osataan jos päädyt hankkimaan.
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: W124 cruisen retrofit

Viesti Kirjoittaja moska »

Eikö tuo boksi ole sama kaikissa, mutta toimintaa muuttaa se vastuspaketti? boksin liittimen vieressä.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 cruisen retrofit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ei ne ihan samanlaisia kaikki ole ja pieniä muutoksia on vuosien varrella niihin tehty. Mutta juurikin noin se on eli se "koodipalikka" sen boksin toiminnan agressiivisuuden määrää jos aiheen noin ilmaista voi. Jos muita bokseja ei ole ni siinä kohtaa kun systeemiä hankkii on merkitystä sillä millaisen boksi on et se myös pelaa autossa johon se tulossa on.
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3531
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W124 cruisen retrofit

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Hyvää infoa. Houkuttelis asentaa tempomat tohon omaan 300D manuaaliin. Täytys vaan eka löytää purkuauto missä olis kaikki hilut vielä tallella.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 cruisen retrofit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos on alkuperäinen ulkolämpömittari, löytyy myös mittariston takaa hall-anturi josta nopeustieto. Mainitsemiesi osien lisäksi ei muuta tarvita.
Kytkentäkaaviot löytyy esim

300D: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/3773.pdf

M104: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/4926.pdf
oulaistenliikenne.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 cruisen retrofit

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

EVO X kirjoitti: La 07.08.2021 14:24 Hyvää infoa. Houkuttelis asentaa tempomat tohon omaan 300D manuaaliin. Täytys vaan eka löytää purkuauto missä olis kaikki hilut vielä tallella.
Jos satut löytämään systeemin viiksineen boksenineen sekä johtosarjoineen kaikkineen mutta on peräisin bensavehkeestä ni mikäli haluat voin koodata sen palikan paremmin soppeliksi dieseliin ja samalla varmaan kannattaisi se itse boksikin käydä läpi perusteellisesti?

Jos on peräisin automaatista ni sen saa pelaamaan myös manuaalissa silleen kuten kuuluu. Saattaisi löytyä hyllystä soppeli katkaisinkin sinne kytkinpolkimen taakse? Niin ja olikohan niin että olisi rattitornin muovitkin jemmassa missä on orginaali reikä viikselle? Täytyy oikein tarkistaa tuo.

Se täytyy viikseä ostettaessa kattoa et jos ittellä on bägi ni sit sellainen viiksi mikä on peräisin bägillisestä. Muutoin tulee ongelmia. Saa sen paikalleen mutta ei silleen mitä se suunniteltu on ja viiksen asento taisi jäädä liikaa yläviistoon jolloin viiksi osin jää sen mittaristossa olevan sinisen kaukovalomerkkilampun eteen. Museotouhuissa varsinkin tuolla lie on merkitystä ja autonpitäjälle joka haluaa autonsa näyttävän mahdollisimman alkuperäiseltä.

Jos autossa mihin viiksi on tulossa ei ole bägiä ni sit taisi saada kummankinmallisen viiksen kiinni? Ihan tarkkaan nyt en muista tätä.

Edit: Tuo Hall -aihe,,, Jotenkin muistelisin että välttämättä sitä ei ole vaikka ulkolämpömittari olisikin? Kun jostain on päähän jääny se että nuita ulkolämpömittareita on sellaisia missä on yksi kontaktinasta vähemmän ja juurikin tuo hal siitä sitten puuttuisi? No en ole varma ja aihe voi olla toisinkin? Vaikka tuota Hall -anturia ei olisi ni sille on kuitenkin paikka mittaristossa ihan 86 alkaen. Muovi -blommi pois ja tilalle tuo anturi. Jokunen anturi saattaisi löytyä tallista. Sit jos löytyy pakokaasunkierrätys dieseleistä ni sit hall on satavarmasti.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 cruisen retrofit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siitäpä en ole varma, onko joskus ollut noin kuin Jari edellä kertoi. Kuitenkin sen vuoksi nopeustunnistus ulkolämpömittarin kanssa on, että "jäädyttää" mittarin näyttämän kun nopeus laskee tietyn lukeman alle -> ei näytä mittari höpöjä kun moottorin lämpö lämmittää anturia.
oulaistenliikenne.fi
Ridaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 14.09.2011 21:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W124 cruisen retrofit

Viesti Kirjoittaja Ridaz »

Täältähän löyty paljon tietoo ja hyviä vinkkejä :thumbup:

Tämä on itsellä nyt lähinnä suunnitteluvaiheessa kun ei ole autoakaan, ajatus vain lähti siitä että tuntuu cruisen olevan suht harvinainen varuste ja esim. ilmastointi vaikuttaa löytyvän helpommin
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98

Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 cruisen retrofit

Viesti Kirjoittaja epk »

Eikös tuo m104 cruisen retrofit mene johtosarjalla, viiksellä ja konehuoneessa olevalla boxilla?
Vastaa Viestiin