Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Vaihtelin myös GL noi tasoantureiden varret viimekesänä. Varmaan aika sama design näis. Ensiapuna myös rasvailin, mutta hommasin myös uudet. Uusi oli parempi kun nivel oli myös suojattua mallia.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
-Kapa-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 12.01.2007 16:27
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja -Kapa- »

Lainaan tätä sinun ketujua, kun samanlainen tähti on pihassa.
Millä taikasanoilla vasemman (kuskin) puoleinen ilmanputsarinkotelo mahtuu nousemaan pois?
Oikeanpuoleinen irtosi helposti, muuta vasen kanittaa vastaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä olen ne taikasanat joskus kuullut, tai ehkä useammankin kerran, mutta en kyllä viitsi tähän kirjoittaa kun foorumilla on alaikäisiäkin lukijoita :(

Irrotithan eteenpäin tulevan ilmaputken jo ? No, ahdas se on sittenkin kaivella kotelo pois.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
-Kapa-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Pe 12.01.2007 16:27
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja -Kapa- »

dealer kirjoitti: Ti 14.12.2021 20:50 Minä olen ne taikasanat joskus kuullut, tai ehkä useammankin kerran, mutta en kyllä viitsi tähän kirjoittaa kun foorumilla on alaikäisiäkin lukijoita :(

Irrotithan eteenpäin tulevan ilmaputken jo ? No, ahdas se on sittenkin kaivella kotelo pois.
Irrotin ilmaputken ja löysäsin myös hydrauliikkasäiliönkin.
Eli sen on vaan sitten noustava pois sieltä, aika hanurista on noiden suunnittelu :evil:
Illalla uusi yritys.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kesällä sammui vasen ajovalo vikailmon kanssa. Viallinen ohjainlaite, sanoi testeri. Ohjainlaitehan löytyy sisälokasuoja purkamalla umpion alapinnalta. Sinne oli selvästi päässyt kosteutta, yksi juotos irti ja pari komponenttia palanut. No, tilasin uuden tarvikkeen xenonit.fi:stä kun halvalla sain (oli kyllä 1:1 samannäköinen kohokirjaimineen ym :-) . Ajeltiin pari kk. ja sama vika. Sain takuuseen uuden. Asennettuani ihmettelin kun ei meinaa syttyä, välähtelee vaan, mutta muutaman kymmenen sekunnin päästä syttyi. Ajattelin, että jospa se siitä kiihtyy... vaan menee välillä jopa 10 minuuttia kun saa ajaa silmäpuolena! Nyt ei kuitenkaan anna virheilmoitusta viasta! Reklamaatiossa ehdotinvielä kolmannen lähettämistä tai kaupan purkua, myyjä päätyi purkuun. Firman toimintatapa reilu ja hyvä, tuote ei :-/. Kai se on vaan kaivettava kuvetta Hellaan...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Onkos tuossa sama systeemi kuin tyyliin 2000 luvun puolenvälin Vitoissa? Ainakin kuulostaa samalle jos nyt oikein muistan? Vettä pääsee enste umpioon sisälle ja kun yksikkö on lyhdyn pohjalla ja siinä reikä johdoille ni vesi valuu yksikköön sisälle ja rikkoo sen. Vaikka reikä olisikin tiivistetty hyvin niin jos vesi pääsee johtimen sisälle kapillaari hoitaa vedenpääsyn suoraan piirilevylle.

Olen joskus testannu että vajaa vuorokausi menee kun 70cm johdin on toisestakin päästä märkä kun toisen pään laittaa vesilasiin. Tuo tietty riippuu johtimestakin mutta varmaa on se että kauaa ei me. Mä käytin testissä 1.5 neliön johdinta. Neoneissa on tiivisteet niissä tökkeleissä mut niitten tarttee sit olla myös ehjät.

Vielä tuosta Viton umpiosta niin siinä muistaakseni on sellainen labyrintti systeemi tuuletukselle vai oliko? Mutka kumiputki edestäpäin katsottuna umpion lokasuojanpuoleisessa yläkulmassa? Ja olikohan vielä niin että jos painepesurilla autoa pesee ni tuon labyrinttirakenteen kautta voi saada umpion sisälle vettä? Lasihan siinä on liimalla kiinni ja sellaisilla rosteri tai happosilla klipseillä varmistettu et myös pysyy se lasi. Tai no muoviahan se on.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - valovaivaa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ml. 303 000 km. Auto on käynyt yön yli laskemaan oikeaa takanurkkaa alas. Pitänee käyttää testissä, joko takapussi on antautunut. Kaikki pussukathan oli tähän jo kertaalleen vaihdettu. Pitää käydä kaivelemaan kuitteja, kuinka kauan kesti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - pussiva

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Timo L. kirjoitti: Ti 03.07.2018 15:56 Ilmapusseja on siis uusittu
25.1.2016 km 152138 oikea taka
27.2.2017 km 183665 vasen taka
13.3.2017 km 183212 oikea etu (jousijalka, originaali osa)
11.6.2018 km 208235 vasen etu (jousijalka, Arnott).
Eli nyt vuotava oli ensimmäisenä aikanaan vaihdettu, Dunlopin pussi ilmeisesti. Kesto 6 v. / 151 tkm. Eilen autoa pestessä kuuntelin, suhinaa kuului. Taidan ostaa uuden Arnottin tilalle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
V-K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 19.09.2012 17:58

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - pussi tyhjänä

Viesti Kirjoittaja V-K »

Jokseenkin käy ilmeisesti myös rahapussin päälle tälläisen Ärrän ylläpito. :lol: Ei vaan paremmin on pussit kestäneet kuin itsellä W213:ssa, ensimmäisen kerran perä meni tonttiin 3v iässä 30 tkm ajettuna. :thumbdown:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - pussi tyhjänä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei varmaan lie ollut ylläri kellekään, että 145 000 euron auton ylläpito ei ole halpaa vanhanakaan. Tosin toista vuotta tässä onkin päästy jo aika vähillä vaivoilla, kun moottoripuoli on kondiksessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L - pussi tyhjänä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Oikea takapussi siis vaihdettiin, nyt pysyy vaaterissa. Sen sijaan jo pidempään vaivannut ikävä "kurahdus" sammuttaessa on noussut mielen päälle. Lisukkeena olen havainnut tyhjäkäynnillä melkoiata resonointia, jurinaa kabiiniin. Voisiko moottorin kumityynyt olla tiensä päässä? Ovatko ne näissä vielä hydrauliset, onko kellään kokemusta, kuinka vaihto onnistuu?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 793
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Jatketaan tätä topiccia - sorry tunkeutuminen toisen aloittamaan ketjuun ...

Tilasin jo tammikuussa Germaaniasta "uudet" alkuperäiset 19" vanteet 255-50-19" Continentalin Cross Contact SUVigummeilla, jotka siis ovat MO-specsatut renkaat. Tänään sain vihdoin vaihdettua ne alla olleiden tilalle. Allahan oli samankokoiset Nokian Hakkablack SUV2 -renkaat hieman eri offsetillä olevilla vanteilla.

Voihan kehveli mikä vaikutus ajotuntumaan. Nyt on ilo ajella urissa kun ei vetele yhtään ja metelikin on huomattavasti pienempi. Eli autosta tuli mersu kertavaihdolla - miksiköhän en tehnyt tätä vaihtoa jo huhtikuussa?

Jos joku haluaa pilata autonsa ajotuntuman, niin minulta voi noutaa ex-setin nimellishintaan. Kahdessa renkaassa näkyy kulutuspinnassa 4 ja kahdessa 3. En sitten tiedä toimivatko paremmin jonkun muun mallin alla mutta ainakin ärrierissä pilasivat tunnelman.

Ja sitten kysymyksiin: takailmastoinnin putket tuntuvat olevan tyyppivika näissä 3-vyöhykeilmastoinnilla olevissa langeissa? Mistä tuo keskiliitoksen vuotaminen oikein johtuu? Onko korroosiota vai kuluvatko/pätkivätkö o-renkaat vai mikä ihme siellä menee vikaan?
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
1tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Su 28.06.2020 10:33
Paikkakunta: IISALMI
Viesti:

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Ärrään jos haluaa paremmat ajoominaisuudet niin kannattaa laittaa säädettävät linkit tasonsäätimiin. Ärrän normiasento on nenällään, kun auton laittaa ns. vaateriin niin minua ainakin älyttömästi ärsyttänyt tahmee ohjaus hälvenee ja keskittääkin paremmin.
Tämän hetkinen kalusto
MB R 320 cdi-06
MB 817 -90
Doppstadt AK-430 murska. MB 430hp v6 moottorilla.
Scania 144 R -98
Chryster town country 3.8 -05
Ford Transit -10
Suzuki GSX 1100 F
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Timo L. kirjoitti: Pe 19.04.2019 23:41 27.2.2017 km 183665 vasen takapussi
Autolla on nyt ajettu n. 345 tkm ja vasen takapussi havaittiin pahasti rispaantuneeksi. Aika hyvin tuntuu toteutuvan 150-200 tkm kestoikä tässä raskaassa autossa noilla jousituksen osilla. Eikä siinä vielä kaikki, ystävämme takailmastoinnin putket aiheuttavat jälleen harmia. Keväällä ilmastointi ei toiminut, joten täyttö ja viikon päästä taas tyhjä. Nyt vuoto löytyi paineistuksessa takailmastoinnin takimmaisten putkien kiinnikkeen alta. Putket vaihdettu 2020. Tulevat putket ovat neljännet tässä autossa! Alkaa vähän jo kypsyttämään. Edellinen vaihto johtui tehtaan prässiliitoksen pettämisestä. Nyt kiinnikkeen väliin päässyt kai hiekkaa tms. ja hangannut puhki.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 793
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Mistä otat putket? Saatavuus näyttäisi olevan kovin huono ja hintataso sekalainen 600-900 euruplaa paikasta riippuen ...

A251 830 33 15 ja A251 830 39 15 lienee kysymys - vai onko näihin tullut päivitettyjä osia?
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Timo L. kirjoitti: Pe 14.07.2023 08:15Keväällä ilmastointi ei toiminut, joten täyttö ja viikon päästä taas tyhjä. Nyt vuoto löytyi paineistuksessa takailmastoinnin takimmaisten putkien kiinnikkeen alta. Putket vaihdettu 2020. Tulevat putket ovat neljännet tässä autossa! Alkaa vähän jo kypsyttämään. Edellinen vaihto johtui tehtaan prässiliitoksen pettämisestä. Nyt kiinnikkeen väliin päässyt kai hiekkaa tms. ja hangannut puhki.
Ihan karseeta luettavaa. :lol:
Aika moni ois toisien vaihtoputkien kohdalla alkanut vaihtamaan autoa eikä putkia...
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 793
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Miksi vaihtaa autoa kun tämän kanssa on niin ihanan kallista ...
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vasen etuvetari on pitänyt pientä naputusta. Ajeltu rauhakseltaan, myös eilen 100 km lenkki ilman muita oireita. Vaimo lähti pihasta ja 30 km päästä soitti että kauhea pauke, jopa minä kuulin sen puhelimen läpi. Määränpäässä peruutti parkkiin, videopuhelulla näytti akselinseudut kääntäen pyörät ääriasennosta toiseen. Ei huomauttamista. Muutaman tunnin päästä kotiin ja ei mitään paukutuksia saati naputuksia. Irroitin äsken pyörät, nivelkumit ehjät. Kun en näitä aiemmin ole näpelöinyt, en osannut muuta kuin kokeilla pitkittäis- ja pystyvälykset. Pitkittäin ei tuntunut juuri mitään, mutta sisemmän nivelen luona pystyvälystä sen verran, että ääni kuului. Mikä lie normaalia? Mutta ei kai sisemmän nivelen välys kuulu naputuksena, jos kääntää tiukasti vasempaan ja kaasuttaa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin