bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kysymys sekalaisten hybridikeskustelujen perään: uudehko plugari käynnistää oudosti bensamoottorin kun kesken ajon vaihtaa ajotilan EL-moodiin. Auto lojuu enimmäkseen tallissa ja enimmäkseen kulkee pappa-moodissa oletuksilla hybridimoodissa ja silloin kokonaan sähköllä. Muutaman kerran olen kokeillut vaihtaa EL-moodiin lähinnä sillä ajatuksella että helpompi polkea kaasupoljinta täyteen sähkötehoon ilman että turhaan laittaa bensakonetta tulille. Pari kertaa hybrid-moodista EL-moodiin vaihtaessa laittaa heti bensakoneen käyntiin vaikka tasaisella kevyellä kuormalla liikkeellä ja akussa ihan reilusti latausta jäljellä.

Tuosta kun vaihtaa takaisin hybridille niin moottori jatkaa käyntiä. Varmaan tarkoituskin käyttää moottori lämpimäksi jos kerran on käyntiin laitettu mutta miksi se alkujaan käynnistyi kun EL-moodilla juuri pitäisi välttyä bensakoneen käytöltä (ellei polje "kick-downia")? Taitaa olla MBUX kielikääntäjä sotkenut moodit ja laittanut EL:n jonkun sport tilan kohdalle. :thumbdown:

Tuskin kukaan samaa noteerannut, olisko ajatuksia miksi tekee noin?
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Mitä tarkoitat pappa-moodilla?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ennentauti kirjoitti: Pe 28.10.2022 21:31 Mitä tarkoitat pappa-moodilla?
No lähinnä rauhallista ajoa, ei mitään repimistä mikä hybridissä käynnistää polttomoottorin. Tarkoitus ei ollut viitata niihin "dynamic select" moodeihin.
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2152
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Omassa glc350e on ilmennyt outo ongelma, ominaisuus jota ei nyt oikeen merkkiliikkeessäkään saatu kiinni..
x253, 2016vm.

Ajaessa autolla todella jyrkkään ylämäkeen vakionopeussäätimellä auton nopeus hyytyy, jos mäen alussa on 90kmh asetettu vakkariin niin mäen päällä vauhtia on 70kmh.
Kärry perässä tämä ominaisuus korostuu entisestään.
Tasasella ja pienissä mäissä tuo toimii niinkuin kuuluukin.
Ajomoodilla ei mitään väliä, eikä sillä onko akussa kuinka paljon virtaa.

Kävin verrokiksi ajamassa myös merkkiliikeen vastaavalla vaihtoautolla, ja se nousi samaisen mäen ilman ongelmia, niin että alussa vauhtia 90kmh ja mäen päällä 90kmh.
Vaihtoauto pudotteli vaihteita paljon ilosemmin pienemmälle, kuin minun oma autoni joka koittaa jyrryyttää isolla vaihteella mäkeä ylös..

Merkkiliike totesi, että vakkari on kunnossa, olen erimieltä, ja niin on työnjohtokin, kun näytin videon miten tuo käyttäytyy. Tutkimukset jatkuu..

Muilla ollut vastaavaa ongelmaa?
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
jarde76
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 05.05.2013 00:09

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jarde76 »

kankkis kirjoitti: Ma 21.02.2022 21:35
Remppa kirjoitti: Ma 21.02.2022 17:58
kankkis kirjoitti: Ma 21.02.2022 16:49
Remppa kirjoitti: Ma 21.02.2022 12:15
Priest82 kirjoitti: Ti 15.06.2021 00:26
Mollikka77 kirjoitti: Ma 29.03.2021 17:37
amatoori kirjoitti: Ma 29.03.2021 11:41
Mollikka77 kirjoitti: Ma 29.03.2021 09:57
amatoori kirjoitti: Ma 22.03.2021 17:57 Mä en kyllä ajais sellasella joka pöllyttää öljyä vaan tutkisin vian.
Mersu vietti taas viime perjantain Veholla. Lopputulema oli tukeva ja kaunis lasku kaikesta tutkimuksesta ja tekninen kertomus siitä, etteivät löydä autosta mitään vikaa ja vihkollinen paperia, ettei autossa todellakaan ole vikaa. Ensimmäinen vaalean harmaa pölläys tapahtui jo Vehon pihasta poistuessa ja jatkuu tasaisin väliajoin.

Kuulemma pölläykset voivat johtua ilmankosteuden kondensoitumisesta, mutta pöllähdysten määrä kertoo Helsingin sijaitsevan subtrooppisella vyöhykkeellä sadekaudella tai atlantiksessa.

En tiedä pitääkö sitä ottaa video kuvaa töihin ajamisesta ja lähettää Veholle lyhytelokuva siitä kuinka kunnossa auto on.
Oliks niissä dokumenteissa jotain vikakoodien lukemisesta? Onko moottorissa mahdollisesti jotain huohotusventtiileihin liittyvää?
Sain paprun jossa lukee näin:
Akkulaturi, pikatesti ei aiheuttajaan vaikuttavia vikakoodeja, moottorin ohjainlaite päivitetty, tunnistinkehä, adaptio ajo ei näkyviä öljyvuotoja, pohjapäreet ir+kiin, puristukset mittaus 1=9, 2=9, 3=9, 4=8,5, ohivuodot: 1=6%, 2=4% 3=6% 4=12%, sylinterit tähystetty aavistuksen näkyy pysty naarmuja ja kuin olisi hiukan pytyt ruosteessa (tällä luupilla ei saa parempia kuvia), moottoriöljy vaihdettu ja tehty uudella öljyllä kulutusmittaus, aloitus 6582,9g aloituspaino. Mitattu kahdella kannulla koska öljy ei mahdu yhteen kannuun. Kannujen paino mukana tässä painossa.

Tehty uusi mittaus: Lähtökilometrit 102056km ja nyt 102640, eli ajettu 584km, eli olisi hiukan jopa lisääntynyt, erotus 46g eli kun otamme mittatoleranssin huomioon niin ei mitään muutosta. Mahdollinen öljynkulutus on voinut johtua päivityksestä/kylmänä ajettu lyhyttä matkaa jolloin päässyt kerääntymään polttoainetta öljyn sekaan. Kun lähtee ajamaan moottorin tällöin kuumaksi niin polttoaine haihtuu pois ja myös vie mennessään öljyä.


Kävin äsken ajamassa tikkurilasta tuusulaan ja takaisin lämpimällä koneella ja kävi sääliksi tuusulan motarilla näin terveen auton perässä ajajia. Toivottavasti käyttivät kasvomaskia.

Itse olen konepuolen insinööri, mutta pelaan enemmän rosterin parissa. Mutta uskoisin tietäväni, että minkälaisen "höyryn" terve moottori jälkeensä jättää. Sen verran itse olen tuota katsellut, että kovissa kiihdytyksissä tuota pöläyttelyä vähemmän tapahtuu, enemmänkin kun kaasulta hellää ja kierrokset alenee ja tasoittuu. Myös silloin kun vaihtaa hybridiltä takaisin moottorikulkineeksi sattuu näitä pölläytyksiä. Vaalean harmaa kuin redbullin taitolentokoneen jättämä on tuo vana... mutta siis tänään tuusulan motarilla useamman satametriä jäi sitä vanaa, eikä kyllä renkaista lähtenyt.
Oletkos löytänyt tähän ratkaisua?
Täälä yksi epäonnen soturi kyselee myöskin. Tänään kattelin kun oma redbullin taitolentokone piirteli vanaa Tampereen ohitustiellä... Tosin auto ollut 7 viikkoa melkein seisonnassa lukuunottamatta pieniä nurkka-ajoja... Paljon löytyy lontooksi asiaa männänrenkaista :think:
Saattaa olla myös huohottimen jäätymisestä johtuvaa, jolloin näissä herkästi huohotin hajoo ja lykkää öljyt imusarjaan tai imuputkiston kautta välijäähdyttimeen
Jees. Kaveria kyselin jo hätiin, kun sattuu tampereen suunnalle seuraavan kerran. Hänellä on star käytössä, jos vaikka sillä saisi katottua, onko vikakoodia huohottimesta.
Ei tuu mekaanisesta huohotuspuolesta vikakoodia, ainoostaan jos osakuorma huohotuksen sähköventtiili vika niin siittä saattaa olla, välkkäri helppo ottaa sen verran irti et näkee onko kovin öljynen, jos on niin luultavasti kaikki huohotin osat vaihtoon ja imupuolen putsaus
Morot,
täällähän olis samanlainen savuttelija, eli C350e vm-15. Öljyä kerää välijäähdyttimeen, jotka sitten sangen näyttävästi polttaa pois, kun moottori lämpeää kunnolla. Autoon on vaihdettu vajaa vuosi sitten pelkkä huohotinventtiili, joka rauhoittikin tilanteen hetkeksi. Nyt siis ongelma alkoi uudelleen ja kysymys kuuluukin, että mitä tuohon pitäis vielä alkaa vaihtamaan, ja kuinka kallista remonttia on tiedossa?
Jartza77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 03.07.2011 14:52

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Jartza77 »

jarde76 kirjoitti: Pe 09.12.2022 12:47
kankkis kirjoitti: Ma 21.02.2022 21:35
Remppa kirjoitti: Ma 21.02.2022 17:58
kankkis kirjoitti: Ma 21.02.2022 16:49
Remppa kirjoitti: Ma 21.02.2022 12:15
Priest82 kirjoitti: Ti 15.06.2021 00:26
Mollikka77 kirjoitti: Ma 29.03.2021 17:37
amatoori kirjoitti: Ma 29.03.2021 11:41
Mollikka77 kirjoitti: Ma 29.03.2021 09:57
amatoori kirjoitti: Ma 22.03.2021 17:57 Mä en kyllä ajais sellasella joka pöllyttää öljyä vaan tutkisin vian.
Mersu vietti taas viime perjantain Veholla. Lopputulema oli tukeva ja kaunis lasku kaikesta tutkimuksesta ja tekninen kertomus siitä, etteivät löydä autosta mitään vikaa ja vihkollinen paperia, ettei autossa todellakaan ole vikaa. Ensimmäinen vaalean harmaa pölläys tapahtui jo Vehon pihasta poistuessa ja jatkuu tasaisin väliajoin.

Kuulemma pölläykset voivat johtua ilmankosteuden kondensoitumisesta, mutta pöllähdysten määrä kertoo Helsingin sijaitsevan subtrooppisella vyöhykkeellä sadekaudella tai atlantiksessa.

En tiedä pitääkö sitä ottaa video kuvaa töihin ajamisesta ja lähettää Veholle lyhytelokuva siitä kuinka kunnossa auto on.
Oliks niissä dokumenteissa jotain vikakoodien lukemisesta? Onko moottorissa mahdollisesti jotain huohotusventtiileihin liittyvää?
Sain paprun jossa lukee näin:
Akkulaturi, pikatesti ei aiheuttajaan vaikuttavia vikakoodeja, moottorin ohjainlaite päivitetty, tunnistinkehä, adaptio ajo ei näkyviä öljyvuotoja, pohjapäreet ir+kiin, puristukset mittaus 1=9, 2=9, 3=9, 4=8,5, ohivuodot: 1=6%, 2=4% 3=6% 4=12%, sylinterit tähystetty aavistuksen näkyy pysty naarmuja ja kuin olisi hiukan pytyt ruosteessa (tällä luupilla ei saa parempia kuvia), moottoriöljy vaihdettu ja tehty uudella öljyllä kulutusmittaus, aloitus 6582,9g aloituspaino. Mitattu kahdella kannulla koska öljy ei mahdu yhteen kannuun. Kannujen paino mukana tässä painossa.

Tehty uusi mittaus: Lähtökilometrit 102056km ja nyt 102640, eli ajettu 584km, eli olisi hiukan jopa lisääntynyt, erotus 46g eli kun otamme mittatoleranssin huomioon niin ei mitään muutosta. Mahdollinen öljynkulutus on voinut johtua päivityksestä/kylmänä ajettu lyhyttä matkaa jolloin päässyt kerääntymään polttoainetta öljyn sekaan. Kun lähtee ajamaan moottorin tällöin kuumaksi niin polttoaine haihtuu pois ja myös vie mennessään öljyä.


Kävin äsken ajamassa tikkurilasta tuusulaan ja takaisin lämpimällä koneella ja kävi sääliksi tuusulan motarilla näin terveen auton perässä ajajia. Toivottavasti käyttivät kasvomaskia.

Itse olen konepuolen insinööri, mutta pelaan enemmän rosterin parissa. Mutta uskoisin tietäväni, että minkälaisen "höyryn" terve moottori jälkeensä jättää. Sen verran itse olen tuota katsellut, että kovissa kiihdytyksissä tuota pöläyttelyä vähemmän tapahtuu, enemmänkin kun kaasulta hellää ja kierrokset alenee ja tasoittuu. Myös silloin kun vaihtaa hybridiltä takaisin moottorikulkineeksi sattuu näitä pölläytyksiä. Vaalean harmaa kuin redbullin taitolentokoneen jättämä on tuo vana... mutta siis tänään tuusulan motarilla useamman satametriä jäi sitä vanaa, eikä kyllä renkaista lähtenyt.
Oletkos löytänyt tähän ratkaisua?
Täälä yksi epäonnen soturi kyselee myöskin. Tänään kattelin kun oma redbullin taitolentokone piirteli vanaa Tampereen ohitustiellä... Tosin auto ollut 7 viikkoa melkein seisonnassa lukuunottamatta pieniä nurkka-ajoja... Paljon löytyy lontooksi asiaa männänrenkaista :think:
Saattaa olla myös huohottimen jäätymisestä johtuvaa, jolloin näissä herkästi huohotin hajoo ja lykkää öljyt imusarjaan tai imuputkiston kautta välijäähdyttimeen
Jees. Kaveria kyselin jo hätiin, kun sattuu tampereen suunnalle seuraavan kerran. Hänellä on star käytössä, jos vaikka sillä saisi katottua, onko vikakoodia huohottimesta.
Ei tuu mekaanisesta huohotuspuolesta vikakoodia, ainoostaan jos osakuorma huohotuksen sähköventtiili vika niin siittä saattaa olla, välkkäri helppo ottaa sen verran irti et näkee onko kovin öljynen, jos on niin luultavasti kaikki huohotin osat vaihtoon ja imupuolen putsaus
Morot,
täällähän olis samanlainen savuttelija, eli C350e vm-15. Öljyä kerää välijäähdyttimeen, jotka sitten sangen näyttävästi polttaa pois, kun moottori lämpeää kunnolla. Autoon on vaihdettu vajaa vuosi sitten pelkkä huohotinventtiili, joka rauhoittikin tilanteen hetkeksi. Nyt siis ongelma alkoi uudelleen ja kysymys kuuluukin, että mitä tuohon pitäis vielä alkaa vaihtamaan, ja kuinka kallista remonttia on tiedossa?

Itsellä samat oireet. Auto glc 350e. Turbo päästää öljyä läpi. Uusi turbo ja savutus loppui. Näistä menee turboja jo reilusti alle 100tkm.
jarde76
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 05.05.2013 00:09

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jarde76 »

Mulla sitä öljyisyyttä on myös turbon imupuolella, eli siinä käyrässä mihin huohotin letkut tulee. Siksi on vahva epäilys, että huohotin päästää öljyä läpi. Huohotinventtiilin vaihto viime talvena lopetti savutuksen, mutta nyt ongelma palasi. Kysymys onkin, että mitä kaikkea sieltä huohotinjärjestelmästä pitää vaihtaa? Letkua yms. "härpäkettä" siellä näyttää olevan vaikka kuinka paljon, ja kaikki varmaan maksaa hitokseen.

Toki se turbokin on tarkkailun alla.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jarde76 kirjoitti: Su 11.12.2022 13:15 Mulla sitä öljyisyyttä on myös turbon imupuolella, eli siinä käyrässä mihin huohotin letkut tulee. Siksi on vahva epäilys, että huohotin päästää öljyä läpi. Huohotinventtiilin vaihto viime talvena lopetti savutuksen, mutta nyt ongelma palasi. Kysymys onkin, että mitä kaikkea sieltä huohotinjärjestelmästä pitää vaihtaa? Letkua yms. "härpäkettä" siellä näyttää olevan vaikka kuinka paljon, ja kaikki varmaan maksaa hitokseen.

Toki se turbokin on tarkkailun alla.
Ei kai sellaista mersua olekaan ettei turbon imupuolella olisi öljyä, vähän. Osaakohan joku sanoa miten voi arvioida onko öljyä tavanomaista enemmän/liikaa?
jarde76
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 05.05.2013 00:09

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jarde76 »

Päivitystä...
Eilen ajoin n.85km siivun edestakaisin, välissä noin 1,5h tauko. Alku- ja loppumatkan kaupunkiajo 10km menin hybridillä, muuten Sport-moodilla, eli kone kävi jatkuvasti. Matka oli pääsääntöisesti maantieajoa 80 rajoituksilla. Savutus alkoi kun moottorin lämpötila oli ollut tovin 90 astetta. Savutusta tapahtui, kun kiihdytti ja löysäsi kaasua. Tasakaasulla ei havaittavaa savutusta. Savutuksen alkaessa oli myös lievää nykimistä. Loppumatkasta savutus hävisi.
Tänään ajoin Sport-moodilla n.40km kaupunkiajoa(motaria siitä puolet). Ei savuttanut laisinkaan.
Tämän perusteella päättelisin, että hybridajon pätkittäinen moottorin käyminen kerää öljyä välijäähdyttimeen, mistä se sitten kunnolla moottorin lämmetessä kulkeutuu polttoon. Mutta mistä se öljy sinne kertyy? Huohottimen läpi, vai turbosta? Jos turbo valskaa, eikö se savuttais kokoajan?
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja kankkis »

Jartza77 kirjoitti: Pe 09.12.2022 21:02
jarde76 kirjoitti: Pe 09.12.2022 12:47
kankkis kirjoitti: Ma 21.02.2022 21:35
Remppa kirjoitti: Ma 21.02.2022 17:58
kankkis kirjoitti: Ma 21.02.2022 16:49
Remppa kirjoitti: Ma 21.02.2022 12:15
Priest82 kirjoitti: Ti 15.06.2021 00:26
Mollikka77 kirjoitti: Ma 29.03.2021 17:37
amatoori kirjoitti: Ma 29.03.2021 11:41
Mollikka77 kirjoitti: Ma 29.03.2021 09:57
amatoori kirjoitti: Ma 22.03.2021 17:57 Mä en kyllä ajais sellasella joka pöllyttää öljyä vaan tutkisin vian.
Mersu vietti taas viime perjantain Veholla. Lopputulema oli tukeva ja kaunis lasku kaikesta tutkimuksesta ja tekninen kertomus siitä, etteivät löydä autosta mitään vikaa ja vihkollinen paperia, ettei autossa todellakaan ole vikaa. Ensimmäinen vaalean harmaa pölläys tapahtui jo Vehon pihasta poistuessa ja jatkuu tasaisin väliajoin.

Kuulemma pölläykset voivat johtua ilmankosteuden kondensoitumisesta, mutta pöllähdysten määrä kertoo Helsingin sijaitsevan subtrooppisella vyöhykkeellä sadekaudella tai atlantiksessa.

En tiedä pitääkö sitä ottaa video kuvaa töihin ajamisesta ja lähettää Veholle lyhytelokuva siitä kuinka kunnossa auto on.
Oliks niissä dokumenteissa jotain vikakoodien lukemisesta? Onko moottorissa mahdollisesti jotain huohotusventtiileihin liittyvää?
Sain paprun jossa lukee näin:
Akkulaturi, pikatesti ei aiheuttajaan vaikuttavia vikakoodeja, moottorin ohjainlaite päivitetty, tunnistinkehä, adaptio ajo ei näkyviä öljyvuotoja, pohjapäreet ir+kiin, puristukset mittaus 1=9, 2=9, 3=9, 4=8,5, ohivuodot: 1=6%, 2=4% 3=6% 4=12%, sylinterit tähystetty aavistuksen näkyy pysty naarmuja ja kuin olisi hiukan pytyt ruosteessa (tällä luupilla ei saa parempia kuvia), moottoriöljy vaihdettu ja tehty uudella öljyllä kulutusmittaus, aloitus 6582,9g aloituspaino. Mitattu kahdella kannulla koska öljy ei mahdu yhteen kannuun. Kannujen paino mukana tässä painossa.

Tehty uusi mittaus: Lähtökilometrit 102056km ja nyt 102640, eli ajettu 584km, eli olisi hiukan jopa lisääntynyt, erotus 46g eli kun otamme mittatoleranssin huomioon niin ei mitään muutosta. Mahdollinen öljynkulutus on voinut johtua päivityksestä/kylmänä ajettu lyhyttä matkaa jolloin päässyt kerääntymään polttoainetta öljyn sekaan. Kun lähtee ajamaan moottorin tällöin kuumaksi niin polttoaine haihtuu pois ja myös vie mennessään öljyä.


Kävin äsken ajamassa tikkurilasta tuusulaan ja takaisin lämpimällä koneella ja kävi sääliksi tuusulan motarilla näin terveen auton perässä ajajia. Toivottavasti käyttivät kasvomaskia.

Itse olen konepuolen insinööri, mutta pelaan enemmän rosterin parissa. Mutta uskoisin tietäväni, että minkälaisen "höyryn" terve moottori jälkeensä jättää. Sen verran itse olen tuota katsellut, että kovissa kiihdytyksissä tuota pöläyttelyä vähemmän tapahtuu, enemmänkin kun kaasulta hellää ja kierrokset alenee ja tasoittuu. Myös silloin kun vaihtaa hybridiltä takaisin moottorikulkineeksi sattuu näitä pölläytyksiä. Vaalean harmaa kuin redbullin taitolentokoneen jättämä on tuo vana... mutta siis tänään tuusulan motarilla useamman satametriä jäi sitä vanaa, eikä kyllä renkaista lähtenyt.
Oletkos löytänyt tähän ratkaisua?
Täälä yksi epäonnen soturi kyselee myöskin. Tänään kattelin kun oma redbullin taitolentokone piirteli vanaa Tampereen ohitustiellä... Tosin auto ollut 7 viikkoa melkein seisonnassa lukuunottamatta pieniä nurkka-ajoja... Paljon löytyy lontooksi asiaa männänrenkaista :think:
Saattaa olla myös huohottimen jäätymisestä johtuvaa, jolloin näissä herkästi huohotin hajoo ja lykkää öljyt imusarjaan tai imuputkiston kautta välijäähdyttimeen
Jees. Kaveria kyselin jo hätiin, kun sattuu tampereen suunnalle seuraavan kerran. Hänellä on star käytössä, jos vaikka sillä saisi katottua, onko vikakoodia huohottimesta.
Ei tuu mekaanisesta huohotuspuolesta vikakoodia, ainoostaan jos osakuorma huohotuksen sähköventtiili vika niin siittä saattaa olla, välkkäri helppo ottaa sen verran irti et näkee onko kovin öljynen, jos on niin luultavasti kaikki huohotin osat vaihtoon ja imupuolen putsaus
Morot,
täällähän olis samanlainen savuttelija, eli C350e vm-15. Öljyä kerää välijäähdyttimeen, jotka sitten sangen näyttävästi polttaa pois, kun moottori lämpeää kunnolla. Autoon on vaihdettu vajaa vuosi sitten pelkkä huohotinventtiili, joka rauhoittikin tilanteen hetkeksi. Nyt siis ongelma alkoi uudelleen ja kysymys kuuluukin, että mitä tuohon pitäis vielä alkaa vaihtamaan, ja kuinka kallista remonttia on tiedossa?

Itsellä samat oireet. Auto glc 350e. Turbo päästää öljyä läpi. Uusi turbo ja savutus loppui. Näistä menee turboja jo reilusti alle 100tkm.
Ainakin lohkon kyljessä olevan huohottimen öljynerottimen ja siittä lähtevän huohotin putken mikä tulee imuletkuun. Saattaa olla uudestaan hajonnut se sähköinen venttiilikin niin mahdollisesti myös se.

Huohotin vaivat yleisempiä tuohon savutukseen ja öljyn kertymiseen välijäähdyttimeen/imusarjaan. Turboja jokunen ollut mutta aika vähän kuitenkin.
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Jartza77
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 03.07.2011 14:52

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Jartza77 »

jarde76 kirjoitti: Su 11.12.2022 17:14 Päivitystä...
Eilen ajoin n.85km siivun edestakaisin, välissä noin 1,5h tauko. Alku- ja loppumatkan kaupunkiajo 10km menin hybridillä, muuten Sport-moodilla, eli kone kävi jatkuvasti. Matka oli pääsääntöisesti maantieajoa 80 rajoituksilla. Savutus alkoi kun moottorin lämpötila oli ollut tovin 90 astetta. Savutusta tapahtui, kun kiihdytti ja löysäsi kaasua. Tasakaasulla ei havaittavaa savutusta. Savutuksen alkaessa oli myös lievää nykimistä. Loppumatkasta savutus hävisi.
Tänään ajoin Sport-moodilla n.40km kaupunkiajoa(motaria siitä puolet). Ei savuttanut laisinkaan.
Tämän perusteella päättelisin, että hybridajon pätkittäinen moottorin käyminen kerää öljyä välijäähdyttimeen, mistä se sitten kunnolla moottorin lämmetessä kulkeutuu polttoon. Mutta mistä se öljy sinne kertyy? Huohottimen läpi, vai turbosta? Jos turbo valskaa, eikö se savuttais kokoajan?
Meillä savutti silloin kun auto oli lämmin. Hybridillä kun ajoi ja risteys lähestyi. Kaasupoljin ylös moottori sammui. Risteyksen jälkeen kun lähti kiihdyttämään niin että moottori lähti käyntiin. Savua tuli hetken aikaa. Ei aina. Huohotin yms osat vaihdettiin. Ei vaikutusta. Turbon vaihdolla savutus loppui. Jos ajeli sportilla niin että moottori oli kokoajan käynnissä niin ei tullut savua.
jarde76
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 05.05.2013 00:09

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja jarde76 »

kankkis kirjoitti: Su 11.12.2022 18:51
Ainakin lohkon kyljessä olevan huohottimen öljynerottimen ja siittä lähtevän huohotin putken mikä tulee imuletkuun. Saattaa olla uudestaan hajonnut se sähköinen venttiilikin niin mahdollisesti myös se.

Huohotin vaivat yleisempiä tuohon savutukseen ja öljyn kertymiseen välijäähdyttimeen/imusarjaan. Turboja jokunen ollut mutta aika vähän kuitenkin.
Mietin alkaisinko itse koilemaan tuota huohottimen vaihtoa. Lämmin talli löytyy ja ajosillat, että saa keulan ylös. Kovasti purkamista se ilmeisesti vaatii. Turbon putkistot, välijäähdytin, moottorin korvakko... ,mutta kaippa se ihmisen tehtävissä on. Tarviikohan mitään erikoistyökaluja?
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1747
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Ei tarvi erikoistyökaluja.
Star
Avatar
C350e-hybridi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 04.07.2019 16:00
Paikkakunta: Espoo

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja C350e-hybridi »

Tässä ketjussa on mainittu laturissa olevien releiden olleen tiensä päässä.
Mitä releitä ne on olleet, tyyppi/malli/valmistaja?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

C350e-hybridi kirjoitti: Su 19.02.2023 17:31 Tässä ketjussa on mainittu laturissa olevien releiden olleen tiensä päässä.
Mitä releitä ne on olleet, tyyppi/malli/valmistaja?
Vai releestä juttua threadissä. Pitääkin alkaa porukalla selailla 18 sivua mielenkiintoista keskustelua jos sattuisi rele tulemaan vastaan. Tai sitten ei...
lada-mies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 08.03.2023 09:44

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja lada-mies »

Pari viikkoa bensiinihybridin tyytyväisenä omistajana. Elämäni ensimmäinen. Kyseessä GLC 350E. Ihastuin ja lopulta aika nopeasti rakastuin: auto on aivan mahtava ajaa. Miinukset: varsin tavallinen kaikin puolin, tavallisen näköinen, myyty paljon, tulee vastaan joka nurkalla jne.

Parjattu latausluukku auton perässä. Minusta ainoa järkevä paikka. Kun auton peruuttaa muutenkin aina parkkiruutuun niin luonnollinen sijainti latauspisteelle on perässä. Makukysymys, kuten sekin, voisiko latauspaikka olla hivenen korkeammalla. Mutta muuten paikka erittäin perusteltu. Saattaa likaantua ja likaantuukin, mutta autoa voi vastaavasti pestä useammin. Kannattaa jo maalipinnan hoidonkin kannalta. Eniten ärsyttää suolalla leikkiminen: kun suomalaisten käyttämillä laaturenkailla ja etenkin laatuautoilla voisi varsin huolettomasti ajella talvikeleillä (etenkin tällaisilla nelivedoilla!). Suolaajat pitävät huolen, että sitä suolamönjää, joka kantautuu joka paikkaan, lisätään heti kun pikkuisen lunta ripottaa ja niin paljon, että saadaan asfalttipinta varmasti näkyviin.

Hybridistä: auton käynnistysakku oli ehtoopuolella, minkä vuoksi sähkö-moodia ei voinut ollenkaan valita. No, uusi akku, ja taas mentiin. Kulutuslukemat hybridillä ajettaessa naurattavat melkein koko matkan töistä kotiin. 1,5 litraa, 2,9 litraa sataselle jne. Matka sisältää moottoritieajoa ja kaupunkiajoa. BMW:llä kulutuslukema oli melkein normisti aina sen vähintään 11 litraa sataselle. Hybridi toimii äärettömän smoothisti, eikä vaihtoa käyttövoimien välillä aina havaitse. Myös auton vaihteisto muuten on aivan erinomainen. Muutamaa ymmärrettävää poikkeusta lukuunottamatta vaihtaminen sujuu silkinpehmeästi!

Minkä verran hybridillä sitten voi käytännössä ajaa. Pakko sanoa, että rangen toivoisi olevan pidempi. Nyt kymmenen kilometrin työmatka sujuu hybridinä kivasti, mutta työpaikalla auto on pantava laturiin. Muuttaakohan kesäkelit tilannetta, todennäköisesti. Eipä siinä, jos vaan pystyy latailemaan. Aika pieni vaiva kuitenkin, vaikka onkin vaiva sinänsä verrattuna polttomoottoriautolla ajeluun.

Sähkön korkea hinta on nostanut luonnollisesti myös lataussähkön hintoja. Latauspisteillä on eroja, ja netistä voi hakea itselleen edullisimman.

Netissä on ollut keskustelua siitä, onko GLC:n akusto riittävä sähköautoiluun vai ei. No ei tietenkään ole. Tämä ei ole sähköauto. Jos sähköautoilua halajaa, sitten pitää hankkia sähköauto. Tämänkään hybridin idea ei ole, että ajellaan sähköllä. Vaikka sekin on pienillä matkoilla mahdollinen. Mutta omalla kohdallani tämäkin siis riittää työmatkaan hyvin.

Sen sijaan nettipalstoilla on harvemmin huomioitu sitä mahtavaa etua, mikä hybridillä voidaan saavuttaa esimerkiksi ohitustilanteissa. Sähkö- ja polttomoottorin yhteisvaikutuksella noin kaksi tonnia painava citymaasturi kiihtyy suhteellisen rivakasti. Useita urheiluautoja omistaneena kiitettävän rivakasti. Myös vääntöä löytyy. Käytännössä yhtä paljon kuin esimeriksi yhdessä Lamborghini-mallissa. Uusimmassa GLC-versiossa vääntölukemat ovat kasvaneet entisestään! Ja huom, myös sähkörange on noussut huomattavasti.

GLC näkyy olevan tänään julkaistun katsastutilaston mukaan vähävikaisin automalli. Tai siis hylkyjä on tullu vähiten. Mersusta välittyy kyllä hyvän laadun vaikutelma. Ainoa moitteen sana koskee keskikonsolissa sijaitsevia näppäimiä. Saattaa olla, että konsolin päälle on kaatunut jotain nestettä, koska näppäimet toimivat tahmeasti. Tai sitten näppäinten laatu vain on huono.

Kun edellisessä autossa oli paljon korjattavaa, mersun vähävikaisuus on itselleni erittäin tervetullut uutinen. GLC:ssäkin on jonkin verran - varustetasosta riippuen - vika-altista digitalisuutta, mutta ei niin paljon kuin uusimmassa versiossa. Pientä sanomista on esimerkiksi tutkien toiminnassa. Ne varoittavat mielestäni epäloogisesti. Vaikka objekti on vielä kaukana, huutaa tutka jo niin kuin törmäys olisi välitön. Sadetunnistimen toiminta verrattuna BMW:n toteutukseen ontuu hivenen. Tunnistin ei ole niin herkkä eikä reagoi sateen määrään kuten BMW:n versio tekee.

Luojan kiitos erilaisia varoittavia merkkiääniä tässä versiossa on vähän. Silti edelleen säikäyttää, kun vaikka edellä ajava auto on GLC:n mielestä liian lähellä ja se ilmoittaa siitä kuljettajalle hälytysäänellä. Iskee pieni paniikki, koska ensimmäisenä tulee mieleen, että moottori on leviämässä. (Pelko ehkä peruja BMW:stä? *wirn*)

Ohjaamo on todella kivan näköinen AMG-paketilla ja rattiin on helppo rakastua. Paljon parempi kuin BMW:n M-versio. Juuri sopivan paksuinen ja laadukkaalla nahkalla päällystetty. Mutta se kyyti, aijai! Pehmeää on. Ja ainakin laatukitkoilla lähes äänetöntä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ihan hyvin jos ajoakussa on vielä sen verran puhtia että menee talvella 10 km. Eikö tuossa saa tutkien herkkyyttä säädettyä, uudemmissa saa ja luulisi tuossakin jo onnistuvan.
lada-mies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 08.03.2023 09:44

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja lada-mies »

Juu, kyllä akustossa puhtia riittää ja miksei riittäisi. Itse asiassa pääsen tuolla edestakaisen työmatkan yhdellä latauksella. En ole kyllä löytänyt tutkansäätöä autosta. Toimintoja on kohtuullisesti, mutta sitä ei ole. Se on ollut yllättävää, että Mersulla toimintoja säätää autoa on melko vähän, kun taas Bemarista voi säätää yhtä ja toista OBD:n kautta. Mersu on kuin Applen tuotteet, kaikki valmiina, ei muuta kuin käyttämään!
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Yleisellä tasolla. Jutettelin tänään tutun vaihtoauto myyjän kanssa, työskentelee valtuutetussa MB myymälässä. Pojalle etsitään autoa, 17 v on poika. Myyjä sanoi, en missään tapauksessa suosittele 350e. Oli se sitten E tai C malli, niin ongelmia on 99% varmuudella tiedossa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ennentauti kirjoitti: La 11.03.2023 00:50 Yleisellä tasolla. Jutettelin tänään tutun vaihtoauto myyjän kanssa, työskentelee valtuutetussa MB myymälässä. Pojalle etsitään autoa, 17 v on poika. Myyjä sanoi, en missään tapauksessa suosittele 350e. Oli se sitten E tai C malli, niin ongelmia on 99% varmuudella tiedossa.
Helkkarin hyvä tieto. Myyjä varmaan tiesi jonkun muun mersumallin jolla vain 98%:n varmuudella ongelmia tiedossa? Olisin väittänyt että niillä kaikilla 100%. Vai liittyikö kommentti sittenkin kuskiin?

Suositteletko sitä GLC:tä jossa sama tekniikka?
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Luetun ymmärtämisen vaikeus? En tietääkseni ole itse suositellut mitään mallia tai puoltanut? Ainoastaan kertonut mitä itselle puhuttiin. Koitahan nyt tavata uudestaan mitä kirjoitin....
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ennentauti kirjoitti: La 11.03.2023 12:11 Luetun ymmärtämisen vaikeus? En tietääkseni ole itse suositellut mitään mallia tai puoltanut? Ainoastaan kertonut mitä itselle puhuttiin. Koitahan nyt tavata uudestaan mitä kirjoitin....
Osaatko tavata tuon kysymykseni? Entä vastaus siihen jos tavaaminen onnistui? Vai meinaatko että sinulla on oikeus kommentoida kaikkea mutta sinun kommenttejasi ei kukaan saa kyseenalaistaa? Muulta osin pointtini oli ettei ole oikein järkevää jakaa kaikenlaisia mielipiteitä ilman perusteluja. Olisit edes selventänyt onko kyse hybriditekniikasta vai joku takakelkan ruostuminen tai ABS-antureiden vikaantuminen noin esimerkkinä.
ennentauti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja ennentauti »

Jos kyse on 350e mallista, niin eiköhän silloin heikoin lenkki ole hypriditekniikka. Koita nyt jotenkin saada ne herneesi kokoon ja ymmärtää .
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Lisätään tähän jotenkin niin että tautiset ei huomaa kun ei ole mitään luotettavia kuulopuheita: meillä oli E 350e eikä siinä ollut mitään vikaa hybriditekniikassa, edes latausluukku ei reistaillut. Ongelmatonta mersua en ole nähnytkään mutta tuo auto lähti talosta suorasuihkari bensamoottorin takia. Senhän kaikki foorumilla tunteekin, sama hybridissä ja puhtaalla bensakoneella mutta korostuu hybridissä.
Avatar
C350e-hybridi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 04.07.2019 16:00
Paikkakunta: Espoo

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja C350e-hybridi »

DBFI kirjoitti: To 15.09.2022 15:04
mchakkinen kirjoitti: To 15.09.2022 13:39 Itsellä C-sarjan 350e vm. 2017. Nyt on alkanut mietityttämään akuston kunto, sillä todellisia kilometrejä sähköllä ajaen tulee kesäkelillä 10-15km välille, talvella tietysti vähemmän. Vielä edelliskesänä auto ilmoitti rangeksi jopa 23km, tänä kesänä enää max 18km josta siis todellinen range vielä alempi.

Huomasin myös sellaisen, että kun akkua lataa niin sinne menee maksimissaan n. 4kWh. Akun kokohan pitäisi olla reilut 6kWh. Kertooko tämä jostain?

Soittelin asiasta Veholle, 150 EUR maksaa akun kuntotarkastus, joka tosin hyvitetään mikäli akusto menisi takuuvaihtoon. Onko kellään mietteitä asiasta? Sellainen juttu vielä, että auto Saksan tuliainen - toivottavasti se ei vaikuta Mesen takuuseen.
Käy luetuttamassa akun kapasiteetti jollakulla star-harrastajalla. Ohjeiden mukainen "elvytys" saattaisi olla paikallaan sitä ennen.

Tuossa edellä keskusteltiin akuston brutto- ja nettokapasiteeteista, ei sinne kuutta kWh pitäisi mennäkään, taitaa 4 kWh jäädä vielä sen 70%:n sisään (ehjän akun kriteeri).
Siis C350e ajoakku on Lithium Ion-akku, jonka kapasiteetti on 6.4 kWh (A205340280080).
Mulla on siis 2016 malli, joka lataa sen 4 kWh, jos olen ajanut akun 10% tasolle.
Siis ns. tyhjäksi, jolloin pitäisi olla akussa olla vielä n.0,7 kWh.
Tuon 4 kWh latauksen jälkeen kilometrejä luvataan 16-18, joka kesäkelillä hyvissä olosuhteissa toteutuukin, pelkällä sähköllä, siten ettei bensakone käynnisty kertaakaan.
Ilmeisesti akun max latausta on rajoitettu, ettei ladata ihan täyteen, akun iän lisäämiseksi tai 25% akun kapasiteetista on jo kadonnut.
Veikkaisin jälkimmäistä.
4 kWh:lla ajaa siis tuon 16-18 km, joten kulutus on siten vähän reilut 2 kWh/10 km.
Kulutuksena siis ihan normiluokkaa.
Näin ollut jo 4-vuotta, jolloin auton käytettynä ostin, 35.000km ajettuna.
Nyt mittarissa 78.000km.
Muhku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 26.01.2021 19:09

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Muhku »

C350e-hybridi kirjoitti: Ti 21.03.2023 14:35
DBFI kirjoitti: To 15.09.2022 15:04
mchakkinen kirjoitti: To 15.09.2022 13:39 Itsellä C-sarjan 350e vm. 2017. Nyt on alkanut mietityttämään akuston kunto, sillä todellisia kilometrejä sähköllä ajaen tulee kesäkelillä 10-15km välille, talvella tietysti vähemmän. Vielä edelliskesänä auto ilmoitti rangeksi jopa 23km, tänä kesänä enää max 18km josta siis todellinen range vielä alempi.

Huomasin myös sellaisen, että kun akkua lataa niin sinne menee maksimissaan n. 4kWh. Akun kokohan pitäisi olla reilut 6kWh. Kertooko tämä jostain?

Soittelin asiasta Veholle, 150 EUR maksaa akun kuntotarkastus, joka tosin hyvitetään mikäli akusto menisi takuuvaihtoon. Onko kellään mietteitä asiasta? Sellainen juttu vielä, että auto Saksan tuliainen - toivottavasti se ei vaikuta Mesen takuuseen.
Käy luetuttamassa akun kapasiteetti jollakulla star-harrastajalla. Ohjeiden mukainen "elvytys" saattaisi olla paikallaan sitä ennen.

Tuossa edellä keskusteltiin akuston brutto- ja nettokapasiteeteista, ei sinne kuutta kWh pitäisi mennäkään, taitaa 4 kWh jäädä vielä sen 70%:n sisään (ehjän akun kriteeri).
Siis C350e ajoakku on Lithium Ion-akku, jonka kapasiteetti on 6.4 kWh (A205340280080).
Mulla on siis 2016 malli, joka lataa sen 4 kWh, jos olen ajanut akun 10% tasolle.
Siis ns. tyhjäksi, jolloin pitäisi olla akussa olla vielä n.0,7 kWh.
Tuon 4 kWh latauksen jälkeen kilometrejä luvataan 16-18, joka kesäkelillä hyvissä olosuhteissa toteutuukin, pelkällä sähköllä, siten ettei bensakone käynnisty kertaakaan.
Ilmeisesti akun max latausta on rajoitettu, ettei ladata ihan täyteen, akun iän lisäämiseksi tai 25% akun kapasiteetista on jo kadonnut.
Veikkaisin jälkimmäistä.
4 kWh:lla ajaa siis tuon 16-18 km, joten kulutus on siten vähän reilut 2 kWh/10 km.
Kulutuksena siis ihan normiluokkaa.
Näin ollut jo 4-vuotta, jolloin auton käytettynä ostin, 35.000km ajettuna.
Nyt mittarissa 78.000km.
Kuulostaa aika tyypillisiltä lukemilta vastaavan ikäisille autoille. Talvikeleillä esilämmitettynä pääsee sen 8-12 km pelkällä sähköllä ja kesän lämpimillä keleillä 14-18 kilsaa kuun asennosta ja perunan hinnasta riippuen.

Käytin juuri viime kesänä omaa autoa (2017 c350e, 100tkm) Veholla akun testauksessa, akun kapasiteetti oli n. 75%, mikä oli itseasiassa kasvanut edellisen vuoden keväällä tehdystä mittauksesta, missä kapasiteetiksi saatiin 73%. Pidin tätä hieman erikoisena, mutta kuulemma mittalaitteetkin vaihtuneet siinä välissä, joten pientä eroa voi olla tarkkuudessa. Hinnaksi taisivat silloin sanoa 120 vai 140 €, mutta oli lopulta jotain seitsemänkympin luokkaa. Akku imee Virran appin mukaan n. 4-4,1 kWh täyteen akkuun 10-13% varauksista.
Avatar
C350e-hybridi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 04.07.2019 16:00
Paikkakunta: Espoo

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja C350e-hybridi »

8A virralla tuo EVCarsin shuko-laturini lataa, alimmalla mahdollisella latausvirta-asetuksella ja laturi ilmoittaa näytössään 4,0-4,3 kWh per lataus, kun ns. tyhjää akkua on lähdetty lataamaan.
Jos akku ottaa vastaan tuon + 4 kWh, voidaan siis katsoa akun olevan vielä kunnossa.
Latauksen jälkeen auto näyttää tällöin 15-18km rangea.
mchakkinen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 04.04.2021 17:20

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja mchakkinen »

Muhku kirjoitti: Ke 22.03.2023 14:40
C350e-hybridi kirjoitti: Ti 21.03.2023 14:35
DBFI kirjoitti: To 15.09.2022 15:04
mchakkinen kirjoitti: To 15.09.2022 13:39 Itsellä C-sarjan 350e vm. 2017. Nyt on alkanut mietityttämään akuston kunto, sillä todellisia kilometrejä sähköllä ajaen tulee kesäkelillä 10-15km välille, talvella tietysti vähemmän. Vielä edelliskesänä auto ilmoitti rangeksi jopa 23km, tänä kesänä enää max 18km josta siis todellinen range vielä alempi.

Huomasin myös sellaisen, että kun akkua lataa niin sinne menee maksimissaan n. 4kWh. Akun kokohan pitäisi olla reilut 6kWh. Kertooko tämä jostain?

Soittelin asiasta Veholle, 150 EUR maksaa akun kuntotarkastus, joka tosin hyvitetään mikäli akusto menisi takuuvaihtoon. Onko kellään mietteitä asiasta? Sellainen juttu vielä, että auto Saksan tuliainen - toivottavasti se ei vaikuta Mesen takuuseen.
Käy luetuttamassa akun kapasiteetti jollakulla star-harrastajalla. Ohjeiden mukainen "elvytys" saattaisi olla paikallaan sitä ennen.

Tuossa edellä keskusteltiin akuston brutto- ja nettokapasiteeteista, ei sinne kuutta kWh pitäisi mennäkään, taitaa 4 kWh jäädä vielä sen 70%:n sisään (ehjän akun kriteeri).
Siis C350e ajoakku on Lithium Ion-akku, jonka kapasiteetti on 6.4 kWh (A205340280080).
Mulla on siis 2016 malli, joka lataa sen 4 kWh, jos olen ajanut akun 10% tasolle.
Siis ns. tyhjäksi, jolloin pitäisi olla akussa olla vielä n.0,7 kWh.
Tuon 4 kWh latauksen jälkeen kilometrejä luvataan 16-18, joka kesäkelillä hyvissä olosuhteissa toteutuukin, pelkällä sähköllä, siten ettei bensakone käynnisty kertaakaan.
Ilmeisesti akun max latausta on rajoitettu, ettei ladata ihan täyteen, akun iän lisäämiseksi tai 25% akun kapasiteetista on jo kadonnut.
Veikkaisin jälkimmäistä.
4 kWh:lla ajaa siis tuon 16-18 km, joten kulutus on siten vähän reilut 2 kWh/10 km.
Kulutuksena siis ihan normiluokkaa.
Näin ollut jo 4-vuotta, jolloin auton käytettynä ostin, 35.000km ajettuna.
Nyt mittarissa 78.000km.
Kuulostaa aika tyypillisiltä lukemilta vastaavan ikäisille autoille. Talvikeleillä esilämmitettynä pääsee sen 8-12 km pelkällä sähköllä ja kesän lämpimillä keleillä 14-18 kilsaa kuun asennosta ja perunan hinnasta riippuen.

Käytin juuri viime kesänä omaa autoa (2017 c350e, 100tkm) Veholla akun testauksessa, akun kapasiteetti oli n. 75%, mikä oli itseasiassa kasvanut edellisen vuoden keväällä tehdystä mittauksesta, missä kapasiteetiksi saatiin 73%. Pidin tätä hieman erikoisena, mutta kuulemma mittalaitteetkin vaihtuneet siinä välissä, joten pientä eroa voi olla tarkkuudessa. Hinnaksi taisivat silloin sanoa 120 vai 140 €, mutta oli lopulta jotain seitsemänkympin luokkaa. Akku imee Virran appin mukaan n. 4-4,1 kWh täyteen akkuun 10-13% varauksista.
Käytin sitten tämän C-sarjalaisen hybridin Veholla akun kuntotarkastuksessa, kun kilometrit (nyt oli n. 95 000 km, takuu 100 000 km) ja 6-vuoden takuuaika alkoi lähestyä päätöstä.

Homma meni niin, että ensin tekivät ns. pikatestin, jonka tulos oli reilu 64% (pikatestille hinta-arvio n. 150 EUR). Tämän jälkeen halusivat auton koko päiväksi testaukseen, jossa akun kunto katsottaisiin tarkemmin, taisi olla viikkoa myöhemmin (tälle hintaa olisi tullut muistaakseni 240 EUR, oletin että piti sisällään tuon ensimmäisen pikatestauksen josta ei tarvinnut maksaa ennen kuin tulos on selvä). Lopputulemana oli, että akku meni takuuvaihtoon, mutta en tiedä tuon tarkemman testin tulosta - Vehon kaveri tosin arvioi pikatestin jälkeen, että yleensä muutaman prosentin nousee pikatestistä. Ja kun homma meni takuuvaihtoon, niin tietenkään mitään kustannuksia ei itselle asiasta tullut.

Uutta akustoa ei ollut Saksasta heti saatavilla, ja arvio oli että voi kestää jopa 1-5kk, mutta lopulta akku tuli vain muutamassa viikossa. Eilen asennettiin paikalleen. Ilmoitteli kilometreiksi nyt 28 km, mutta todellisuus varmaan reilut 20 km. Ajettu tosin vielä kovin vähän tarkempaa analyysiä ajatellen.

Jos oman autosi akkutakuu on tulossa päätökseen, suosittelen mittauttamaan akun kunnon, ainakin edes jossain edullisemmassa paikassa tai harrastajalla jos ei heti halua maksaa valtuutetun huollon melko koviakin hintoja.
Mercedes-Benz C 350e AMG / W205

Tarkoituksena tehdä auton kanssa pientä projektia, päivittää mm. audiot sekä näyttö.
lada-mies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 08.03.2023 09:44

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja lada-mies »

Onnea uudesta akustosta! :)

Minulla nyt about kaksi kuukautta takana GLC:n kanssa, ja edelleen erittäin tyytyväinen. Olen jopa uhonnut, että en taida enää koskaan merkkiä vaihtaa, jos yhteiselomme sujuu näin mukavissa merkeissä.

Näin ilmojen lämmettyä akku on alkanut riittää edestakaiseen hybridiajoon töihin ja kotiin. Yksi lataus päivässä ja kulutus on noin 0,7 litraa. :thumbup:

Kesärenkaat alla ja äänet hiljenivät entisestään. Erittäin miellyttävä. Uudet ovikaiuttimet paransivat huomattavasti äänentoistoa ja pitänee kai asennuttaa subit ja vahvistin vielä. Mitään muuta tuohon autoon ei oikein keksi laittaa. BMW:t siinä erilaisia, että lisäosaa ja härpäkettä on tarjolla ja usein kalliiseen hintaan. Tässä on kaikki valmiina, kun on AMG-paketit niin kosmeettisiakaan muutoksia ei ole tarpeen tehdä.

Sprot plus -asetuksella kiihtyvyys on riittävän ripeää, vaikka alussa vähän pelkäsinkin onko liian nuhainen makuuni. Ei ole :wave:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

lada-mies kirjoitti: Pe 05.05.2023 16:04
...
Näin ilmojen lämmettyä akku on alkanut riittää edestakaiseen hybridiajoon töihin ja kotiin. Yksi lataus päivässä ja kulutus on noin 0,7 litraa.
Kommentista saisi vähän enemmän irti jos kertoisit kuinka pitkä matka sinne töihin on (tai töistä kotiin :) ). Aiemmista viesteistä lunttasin että 350e malli kyseessä, ymmärtääkseni ensimmäisen sukupolven auto pienemmällä akulla?

Oli ajomatka mikä tahansa niin autolle terveellistä jos se kulkee useimmiten pelkällä sähköllä päivän ajot. Tuliko tuo 0,7 litraa kylmemmiltä keleiltä vaiko muusta kuin työmatkasta jos se työreissu menee pelkällä sähköllä?
Vastaa Viestiin