bensiini hybridi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Ohjeet löytyy netistä suomen kielellä.

Toimiikohan nää linkit:

https://moba.i.daimler.com/baix/cars/c2 ... 5_12.shtml

ja

https://moba.i.daimler.com/baix/cars/c2 ... 5_11.shtml


Se sähkömoottorin aktivoituminen edellyttää että moottorin lämpö on riittävä sekä auton sisätilat ovat riittävän lämpöiset. Kovemmilla pakkasilla (n -20) pelkästään sisätilan lämmitys vie niin paljon energiaa ettei se sähköinen lämmitin meinaa riittää, tällöin se moottori käytännössä käy jatkuvasti. Muutenkin kylmällä lämmitys vie niin paljon energiaa ja kylmä ilma alentaa akun kapasiteettia että ajomatkat voivat jäädä todella lyhyiksi.

Nämä "alkupään" mersun hybridit ovat lähinnä verojen kannalta säästöä, todellinen polttoaineenkulutus on niin korkea, että minkäänlaista säästöä sitä kautta on turha odottaa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
oem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ma 20.07.2020 07:58

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja oem »

Tämän otsikon alle mahtuu erilaisia versioita autoista.
Joistakin postauksista ei näe mikä auto on kysymyksessä ja semmonen jää ainakin itselläni hyvin vähälle huomiolle.
A250e 2020 W177
RitariS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 11.02.2021 13:47

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja RitariS »

Kun lataustöpselin kytkee seinään ja autoon, alkaa moottoritilasta kuulua ääntä. Joku jäähdytys/lämmitys akulle ulkolämpötilan mukaan?
Viimeksi muokannut RitariS, To 11.02.2021 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C350e 2016
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

oem kirjoitti: To 11.02.2021 11:32 Tämän otsikon alle mahtuu erilaisia versioita autoista.
Joistakin postauksista ei näe mikä auto on kysymyksessä ja semmonen jää ainakin itselläni hyvin vähälle huomiolle.
Allekirjoituksessa mainittu auto, en tiedä onko lisätty kommenttisi jälkeen. Tuo allekirjoitukseen viittaaminen vaan sikäli hankala että foorumin teksti jää elämään vaikka auto vaihtuisi ja allekirjoitus sen mukana. Siinä vaiheessa keskustelu voi vaikuttaa entistä sekavammalta.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

RitariS kirjoitti: To 11.02.2021 13:58 Kun lataustöpselin kytkee seinään ja autoon alkaa kuulua moottoritilasta ääntä. Joku jäähdytys/lämmitys akulle ulkolämpötilan mukaan?
Matalalämpöinen jäähdytyspiiri, pumppu etupäässä siellä ääntelee. Ensimmäisenä jäähdytystä vaatii tehoelektroniikka, akut perään.
ArrY
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 11.02.2021 14:55

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja ArrY »

hei onko joku asennuttanut öljypohjalämmittimen hybridiin kun on näitä kovia pakkasia ja olen käsittänyt että yli 10asteen pakkasilla auto käynnistyy aluksi polttomoottorilla. On aika raakaa laitaa 30 asteella kylmä moottori käyntiin .
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Minusta tuo Petzkun glcn toiminta on kyllä aika yllättävää. Jos viiden asteen pakkasessa ei päästä sähköajolle lainkaan 26 kilometrin matkalla ja auto siis vielä esilämmitetty, toimii ainakin totaalisen toisin kuin omani. Ja se siis saman vuoden glc ja vähän vähemmän ajettu.

Kyllä omanikin polttiksen käynnistää, jos on pakkasta ja jos ei ole esilämmitetty. Mutta kyllä se viiden asteen pakkasessa ajaa hybriditilassa välillä sähköllä jo muutaman kilometrin jälkeen. Itselläni tuo tilanne silloin, kun lähden talvella mökiltä paikassa, jossa autoa ei saa piuhan päähän.

En sitten tiedä onko vika vai onko noiden toiminnoissa sitten vaan niin paljon yksilöeroja.

Kovat pakkaset on sitten eri juttu. Silloinhan ei paljon anna omanikaan sähköllä menmä. Ja minä ainakin yritän sitäkin vähää vähentää omilla asetuksilla, jos auto ja kone kylmiä. Ja kovilla siis tarkoitan yli kymmenen asteen pakkasia, joita joinain talvina etelässä ei esiinny juuri lainkaan ja tämän kaltaisena talvena sitten vähän enemmän.
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

Toinen vähän pitempi kauppa-/kylämatka tänään:
yhteensä 106 km, pakkasta iltapäivällä n.18C (nyt kotiin tullessa -22C).
Oli latauksessa 12A/ 2,5 kW teholla esilämmityksen ajan n. 15 min ja akku oli 70% lähtiessä.
HYBRID-tila vaihtoi sähköajon päälle vasta 16 km kohdalla (aiemmin kun kurkin niin E-MODE oli harmaana) sekä pätkittäin käytti moottoria ja sähköä vuorotellen.
Keskinopeus nyt 48 km/h, bensaa 8,6 l/100 km ja akussa 9% kun olin takaisin.
Ajoin viimeiset 2,5 km E-MODE päällä akkua tyhjäksi 22% -> 9% kotipihaan ja salli tuon lämpimälle autolle vaikka pakkanen oli jo kiristymään päin.
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Tuli tossa puolivahingossa huomattua tuon oman c350e:n kanssa että kun säätää lämpötilan pyynnin parkkiin tullessa esim 16-17 asteeseen, niin ei tuhlaa aamulla ollenkaan niin paljoo akkuu esilämmityksessä. Muuten tuntuu ainakin tossa omassa että esilämmittää jopa turhankin tehokkaasti, 16 asteen pyyntökin teki autosta ihan mukavan mennä sisälle. Akkua 95% kun kaapelissa laturi 16A asetuksella, pakkasta -12.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Tahtooglcn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tahtooglcn »

Lämmin talli on kyllä plugarin omistajalle aika hyvä tällaisena talvena. Eilen hiihtämään 19 kilometrin päähän, koko menomatka sähköllä 6- 7 asteen pakkasessa. Auto Hakunilassa lataukseen, ehti ladata vain 79 pinnaan, kun kylmä viima vei hiihtohalut tavallista nopeammin. Piuhan päässä auto lämpimäksi ja polttomoottorilla liikkeelle. Reilun kuuden kilometrin jälkeen vaihdoin E-modelle, jolla tulin noin kymppiin kiristyneessä pakkasessa loppumatkan. Koko matkalta keskikulutus tasan 2 litraa satasella.
Eihän lämmin auto tietty ihan äkkiä syväjäähän pääse, mikä varmaan selittää omia lukemiani. Ja auto siis edelleen vuoden -17 Glc350e.
hyrppa95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 30.11.2020 03:57

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja hyrppa95 »

Nyt on ensimmäiset 1070km takana faceliftatulla E300e:llä. Tuosta matkasta on 505km menty pelkällä sähköllä keskikulutuksen ollessa 5.7 l/100km. Sinänsä ollut huono sää tässä kolmen viikon aikana sähköllä ajoon kun auto ei kovissa pakkasissa suostu kulkemaan sähköllä kuin vasta 10-15km ajon jälkeen vaikka lämpimästä tallista lähteekin. Nyt parina vähän lämpimämpänä päivänä pääsin jopa melkein valmistajan lupailemiin lukemiin kulutuksen ollessa 2.0 l/100km ajomatkan ollessa noin 70km.
2021 E300e
Petzku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 10.02.2021 13:00

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Petzku »

Jotain outoa tuossa minun GLC:ssä on, kun vertaa muiden vastaavien käyttäytymisiin. Su-ti työmatkat mentiin taas siten, että esim. su aamulla 04:30 lähtö töihin, auto ollut yön piuhassa ja ennen lähtöä esilämmitti 25 min. Lähdössä ulkona 4 astetta pakkasta ja moottori käyntiin heti. Koko matka 26 km polttomoottorilla ja E-MODE harmaana koko matkan. Ajoasetus oli eco hybridi. Työvuoron auto oli parkkihallissa reilu 10 tuntia, jossa lämpötila noin 10 astetta plussaa. Sieltä lähtiessä auto toimi normaalisti, eli sähköllä ajo onnistui. Sama juttu muinakin päivinä, mutta ti kun tulin kotiin ja laitoin auton piuhan ja ehti olla siinä reilu kaksi tuntia pakkasta reilu 10 astetta. Lähdin heittää pojan kotiin ja ajoin 4 km ja tämä sitten mentiin sähköllä. Vaikuttaisi siltä, että polttomoottri ei jostain syystä lämmitä ajoakkuja, näin olen ymmärtänyt että pitäisi lämmittää. Mitään vikakoodeja ei ilmaannu, joten uotoa on. Auto menee taas ensi keskiviikkona Veholle tutkittavaksi, saa nähdä löytävätkö nyt syytä moiseen käyttäytymiseen.
GLC 350e 2017
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Se akkujen jäähdytyspiirihän on erillinen vesikierto. Miten moottori voisi niitä akkuja lämmittää? En kyllä muista mitään muutakaan lämmitintä akuille, muuta kuin mitä akut itsekseen lämpenee kun niitä kuormittaa. Olisko joku perehtynyt aiheeseen paremmin.

Jotain outoa Petzkun autossa kuulostaa olevan.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

TM:n talvitestissä Mersun hybridi pärjäsi hienosti Citroenille ja Renaultille :D :shock: :?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

DBFI kirjoitti: To 18.02.2021 11:01 Se akkujen jäähdytyspiirihän on erillinen vesikierto. Miten moottori voisi niitä akkuja lämmittää? En kyllä muista mitään muutakaan lämmitintä akuille, muuta kuin mitä akut itsekseen lämpenee kun niitä kuormittaa. Olisko joku perehtynyt aiheeseen paremmin.

Jotain outoa Petzkun autossa kuulostaa olevan.

Toi mersun me appi on jotenkin.. Siinähän siis voi ajastaa esilämmityksen joko esi-ilmastointivalikon kautta tai sitten latausvalikon kautta voi ajastaa lähtöajan ja lisäks laittaa samalla esilämmityksen päälle. Tämän latausvalikon kautta tehty ajastus ainakin itsellä tekee sen että auto herää lähes tuntia ennen lähtöaikaa lataamaan itseään (kun siis auto ollut yön kaapelissa) ja hetken päästä käynnistyy esilämmitys. Eipä toi mersu nyt kauhean tarkasti kerro että mitä se teknisesti tekee, mutta jotenkin tuntuis että tuo latauksen käynnistyminen ennen esilämmitystä liittyy akun sisäiseen lämmitysrutiinin. Noh, eipä se mulla kyllä kauheasti vaikuta moottorin käymiseen jos pakkasta 20 astetta, mutta tuossa 10 asteen hujakoilla auto aika nopeasti menee hybriditilassa sähkömoottorille.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

amatoori kirjoitti: To 18.02.2021 11:29
... Eipä toi mersu nyt kauhean tarkasti kerro että mitä se teknisesti tekee, mutta jotenkin tuntuis että tuo latauksen käynnistyminen ennen esilämmitystä liittyy akun sisäiseen lämmitysrutiinin.
Ohjekirjassa tuskin mitään mutta WIS toimintakuvaukset sentään aika kattavia.

Tuo täyteen ladatun akun latauksen käynnistys etuajassa ennen lämmityksen alkua on itselle outo juttu kun meillä auto lähtee lämpimästä tallista enkä itse ole vielä siihen aikaan muutenkaan hereillä. :oops:
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Siitä tulee Me appiin viesti puhelimeen kun se käynnistyy, en minäkään olisi sitä muuten huomannut.

Tätä ilmiöö en viime talvelta muista tapahtuneen, mutta tuo Me appikin on siinä välissä muuttunu täysin. Vuoden vanhassa Me apin versiossa ei latausvalikon ajastukset toiminu lainkaan ja esi-ilmastointikin satunnaisesti, mutta päivityksen jälkeen on alkanu toimii paremmin. Tänä aamuna kyllä sohlas eikä mitkään pyynnöt menny läpi eikä latausviestejäkään tullut.

Käytin muuten autoni LMD servicellä päivityksessä kun akunhallintajärjestelmä antoi jotain "sisäisiä RTC kellon vikakoodeja" (U301700), sieltä löyty päivityksiä aina tehoelektroniikkaa ja mittaristoa myöten. Näitä eivät olleet tuolla virallisessa huollossa asentanut vaikka olin erikseen pyytänyt että kattokaa jos on päivityksiä ja ajakaa ne. No LMD teki pyynnöstä ja ei ollu edes kallis. Kyseisiä vikakoodeja ei enää ole tullut, liittyivät ilmeisesti johonkin kiinalaturin yhteensopimattomuuteen tai jotain. En ole ihan varma aiheuttiko noi päivitykset tuohon käyttäytymiseen jotain eroja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
monsteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 01.11.2013 21:22

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja monsteri »

Petzku kirjoitti: To 18.02.2021 10:50 Jotain outoa tuossa minun GLC:ssä on, kun vertaa muiden vastaavien käyttäytymisiin. Su-ti työmatkat mentiin taas siten, että esim. su aamulla 04:30 lähtö töihin, auto ollut yön piuhassa ja ennen lähtöä esilämmitti 25 min. Lähdössä ulkona 4 astetta pakkasta ja moottori käyntiin heti. Koko matka 26 km polttomoottorilla ja E-MODE harmaana koko matkan. Ajoasetus oli eco hybridi. Työvuoron auto oli parkkihallissa reilu 10 tuntia, jossa lämpötila noin 10 astetta plussaa. Sieltä lähtiessä auto toimi normaalisti, eli sähköllä ajo onnistui. Sama juttu muinakin päivinä, mutta ti kun tulin kotiin ja laitoin auton piuhan ja ehti olla siinä reilu kaksi tuntia pakkasta reilu 10 astetta. Lähdin heittää pojan kotiin ja ajoin 4 km ja tämä sitten mentiin sähköllä. Vaikuttaisi siltä, että polttomoottri ei jostain syystä lämmitä ajoakkuja, näin olen ymmärtänyt että pitäisi lämmittää. Mitään vikakoodeja ei ilmaannu, joten uotoa on. Auto menee taas ensi keskiviikkona Veholle tutkittavaksi, saa nähdä löytävätkö nyt syytä moiseen käyttäytymiseen.
Ei hybridin akustossa ole lämmitystä, vain jäähdytys. ladatkaa ne hybridit lähtöaikaan, lataaminen lämmittää akustoa ja auttaa sähköiseen ajoon. Ei se lähtöaikainen sisätilojen vartin lämmitys auta yhtään mitään, akut eivät lämpiä. latasin 17 asteella akuston täyteen reilut 2 tuntia ennen lähtöä ja lämmitys päälle. Auto lähti 17 asteen pakkasella sähköllä ja antoi ajaa akun tyhjäksi ilman mitään ongelmaa. Pahimmillaan yli 20 astetta oli pakkasta työmatkalla.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Mielenkiinnosta seurannut tätä kun varmaan Me apin kautta käytettynä pätee varmaan täyssähköllekin. En ole kyllä oikein päässyt kärylle kuinka tuota ajastettua latausta ja ajastettua esilämmitystä (esi-ilmastointi) tulisi käyttää oikein... täyssähkössä, ainakin tuo B on akkukennojen lämmitys käyttäen akkusähköä. Mutta mielestäni se ei silti tapahdu tuolla esi-ilmastointi ajastuksella. Sillä lämpenee vaan sisätilat. Sen huomaa hyvin kun lähtee esilämmitetyllä autolla liikkeelle niin ensimmäiset ajominuutit kulutus on korkeaa ja silloin todennäköisesti lämmitetään akuston nestekiertoa että saatais nopeammin akku optimilämpöön... ehkä... sen näke myös mittariston "e-cell" mittarista joka sitten kohoaa. Sinänsä erikoista, koska jos esi-ilmastoinnin ajastus auton ollessa latauskaapelissa käynnistäisi myös akuston lämmittelyn niin se säästäis suht paljon akun kapan käyttöä etenkin lyhyessä nurkka-ajossa...

Sitten taas tuo ajastettu lataus. Kuinka sitä pitäis käyttää? Kun pökkää piuhaan niin sehän alkaa ladata heti. Pitäiskö ensin apista ajastaa lataus ja kytkeä vasta sitten piuhaan? Vai keskeyttääkä ajastus jo alkaneen latauksen? Ja tosiaan lataaminen kyllä lämmittää kennoja niin siinämielessä sillä saa "ilmaisen" esilämmityksen kennoille. Voiko molemmat ajastaa yhtäaikaa, latauksen ja esi-ilmastoinnin?

Pitäis viittiä kokeilla ja testailla... mutta toisaalta kun itte lähtee aina lämpöisestä tallista niin ei tällä ole niin väliä.. joskin talli nyt ei ole missään trooppisessa lämpötilassa ja sen huomaa kulutuksessa heti onko tsllissa 5 astetta vai 20 astetta.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
monsteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 01.11.2013 21:22

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja monsteri »

Itsellä menee tuo lataus seuraavasti. Laitan latauspiuhan autoon kiinni latausasemasta. Auto alkaa lataantua heti. Sitten puhelimen apista menen lataustietoon, lataa heti tai muopkkaa halutulle ajalle. Sitten valitsen siitä latausajan, milloin haluan latauksen tapahtuvan. Siitä täppi valmis kohtaan. Tiedoissa myös lämmitys lähtöaikaan. Sitten vielä pitää syöttää kertakohtainen lähtöaika ja kun tiedot lähettää autoon, se keskeyttää lataamisen ja aloittaa sen haluttuna aikana. Voi olla jokin järkevämpikin tapa, mutta näin meillä.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Maastis kirjoitti: Pe 19.02.2021 10:37 Sitten taas tuo ajastettu lataus. Kuinka sitä pitäis käyttää? Kun pökkää piuhaan niin sehän alkaa ladata heti. Pitäiskö ensin apista ajastaa lataus ja kytkeä vasta sitten piuhaan? Vai keskeyttääkä ajastus jo alkaneen latauksen? Ja tosiaan lataaminen kyllä lämmittää kennoja niin siinämielessä sillä saa "ilmaisen" esilämmityksen kennoille. Voiko molemmat ajastaa yhtäaikaa, latauksen ja esi-ilmastoinnin?
Jos se on täyssähkössä sama kuin noissa 1. sukupolven plugineissa niin ei saa ajastettua. Se alkaa lataamaan heti kun töpselin laittaa kiinni, oli lähtöaikaa asetettu tai ei. Pistin piruuttani kyselynkin mersulle että saako jotenkin ajastettua yösähkölle niin vastaus oli: "Latausajankohdan asettaminen Mercedes me -sovelluksessa ei ole tällähetkellä mahdollista."

Eli jos ajastaa haluaa, niin joku wallbox laturi jossa on ajastusominaisuudet, tai sitten lämppärin ajastin perus shukopiuhaan..
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

monsteri kirjoitti: Pe 19.02.2021 10:52 Sitten puhelimen apista menen lataustietoon, lataa heti tai muopkkaa halutulle ajalle. Sitten valitsen siitä latausajan, milloin haluan latauksen tapahtuvan. Siitä täppi valmis kohtaan.
Oliko tässä kyse Mercedes Me sovelluksesta vai latausaseman omasta softasta?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Maastis »

amatoori kirjoitti: Pe 19.02.2021 10:54
Maastis kirjoitti: Pe 19.02.2021 10:37 Sitten taas tuo ajastettu lataus. Kuinka sitä pitäis käyttää? Kun pökkää piuhaan niin sehän alkaa ladata heti. Pitäiskö ensin apista ajastaa lataus ja kytkeä vasta sitten piuhaan? Vai keskeyttääkä ajastus jo alkaneen latauksen? Ja tosiaan lataaminen kyllä lämmittää kennoja niin siinämielessä sillä saa "ilmaisen" esilämmityksen kennoille. Voiko molemmat ajastaa yhtäaikaa, latauksen ja esi-ilmastoinnin?
Jos se on täyssähkössä sama kuin noissa 1. sukupolven plugineissa niin ei saa ajastettua. Se alkaa lataamaan heti kun töpselin laittaa kiinni, oli lähtöaikaa asetettu tai ei. Pistin piruuttani kyselynkin mersulle että saako jotenkin ajastettua yösähkölle niin vastaus oli: "Latausajankohdan asettaminen Mercedes me -sovelluksessa ei ole tällähetkellä mahdollista."

Eli jos ajastaa haluaa, niin joku wallbox laturi jossa on ajastusominaisuudet, tai sitten lämppärin ajastin perus shukopiuhaan..
Kyllä se varmaan sama appi toiminnallisuuksiltaan on. Mutta ei kylläkään tuollaisia ominaisuuksi kun #monsteri mainitsi. Jotain se ajastus kuitenkin tekee kun jos latauksen ajastaa niin lähtöaikana akku ei ole 100% vaan 99%... jos nyt muistan oikein. Vain pari kertaa kokeillut tuota. Onkos auton valikoissa jotain ajastuksia? Eli jos sieltä sais jotain perempaa aikaan kuin apista?

Tuosta kellokytkimen käytöstä tuli mieleen, että kannattaa muuten olla tarkkana... Ainakin tuossa täyssähkössä kun käytetään koko 16A shukon kapa niin liitokset pitää olla hyviä. Itselle kävi sellainen että latasin autoa pari kertaa tallin ulkopuolella. Otin hyvän lyhyen jatkojohdon jossa 2.5mm2 karvat ja tökkäsin laturin siihen. Ei meinannu saada laturin piuhaa enää irti kun oli lämmenny ja vähän sulanut kiinni... eli ilmeisesti roikan koskettimet oli kuitenkin vähän huonossa hapessa ja sieltä tuli lämpöä...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Lisätään tänne kaiken muun sotkun joukkoon "tilanneraportti" E350e:n "välihuollosta". Nyt menossa neljäs talvi ja joka vuosi on tehty yksi ylimääräinen moottoriöljyn vaihto. Nyt edellisestä huollosta 9100 km josta 3400 km bensamoottorilla. Edellisessä huollossa tehtiin joku päivitys jonka kuvittelivat vaikuttavan bensan kerääntymiseen moottoriin talviajossa.

Yleensä auto sytyttää moottorin vikavalon kun bensaa haihtuu ajossa niin paljon että auton seossäätö ei riitä tyhäkäynnillä (tai menee yli ohjearvojen). Nyt ei vielä vikavaloa tullut. Vai oliko tuo "virisofta" sitten muokattu piilottamaan vikavalo. :)

Mittasin aika tarkkaan moottorista poistetun öljyn määrän (imurilla tulee ihan tyhjäksi). Jotain 9,7 +/-0,2 litraa sieltä tuli ja uutta laitettiin tilalle noin 7,3 litraa likimain tikun ylärajalle. Likimain saman verran ovat merkkihuollossa laittaneet sen perusteella mitä omista kahdesta kannusta on jäljelle jäänyt. Eli oman laskupään mukaan noin 2,4 litraa ylimääräistä. Tämä tarkoittaa mittatikussa tasoa joka yltää sen tikun muovisen osan ylärajaan.

Pieni ero aiempiin "välivaihtoihin" oli siinä että tällä kertaa moottorin öljykorkki oli kuin vanhasta ritsasta, aika paljon öljy/vesivaahtoa korkissa. Eli tällä kertaa oli myös aika paljon kondensiovettä kertynyt. Jäähdytysnestettä ei ole vuotanut eikä sentään nyt 44 tkm (bensa ja sähkö yhteensä) ajettuna saisi vuotaakaan. Onhan talvetkin olleet erilaisia mutta aiemminkin tästä on yli 2 litraa laskettu bensaa pois eikä mitään merkkiä vaahdosta.

Tämän auton ajorytmiin kuuluu lähtö viileästä tallista ja pysäköinti työpäivän ajaksi lämpimään parkkihalliin. Ehkä ulkona säilytys jäädyttäisi veden ettei sotkeennu öljyyn. :wink: Merkkihuolto on tehnyt kaikkensa jokavuotisten ärräpäiden jälkeen (eli ei mitään).

Perheen ensimmäinen bensamersu sitten 80-luvun. Pitäiskö pitää taas samanlainen tauko.
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tude »

amatoori kirjoitti: Pe 19.02.2021 10:55
monsteri kirjoitti: Pe 19.02.2021 10:52 Sitten puhelimen apista menen lataustietoon, lataa heti tai muopkkaa halutulle ajalle. Sitten valitsen siitä latausajan, milloin haluan latauksen tapahtuvan. Siitä täppi valmis kohtaan.
Oliko tässä kyse Mercedes Me sovelluksesta vai latausaseman omasta softasta?
Sain Mercedes Me Connect Tuesta seuraavanlaisen viestin:

"Toistaiseksi Mercedes me -sovelluksen kautta ei ole mahdollista asettaa latausajankohtaa.
Kyseinen ominaisuus tulee saataville sovellukseen tulevissa sovellupäivityksissä. Tarkkaa ajankohtaa ei ole vielä sanoa milloin tämä tapahtuu.
Ei ole vaikutusta onko latausasemasta tai pistorasiasta virta otettuna, lataus alkaa toistaikseksi välittömästi kaapelin kytkettyä."

Ilmankos en ole onnistunut ajastamaan latausta.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
Sjorma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 05.10.2010 15:38
Paikkakunta: Kotka

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Sjorma »

Silloin kun hankin omani elokuun -18 lopulla niin ME appissä oli tuo ajastusmahdollisuus (sai laitettua yösähkön ajan ja sen ensijaiseksi latausajaksi) aluksi mutta katosi sitten kesällä -19 jonkin päivityksen yhteydessä.
Muutenkin tuntuu, että appi aiheuttaa niin paljon kuluja MB:lle, että yrittävät minimoida/ rajoittaa dataliikennettä kaikin tavoin.
Ei taida kovin moni tilata mitään noista palveluista enää uuden auton mukana tulevan 3 v. jakson jälkeen, vai?
GLC 350E -17
(ed. 508 RXH vm. -13, Passat Variant 2.0FSi 4Motion Sportline -06, E240 Classic 2.6 V6 Sedan - 03
ja paljon muuta sitä ennen)
Avatar
Tude
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: La 13.06.2020 18:56
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja Tude »

Tuosta ajastusmahdollisuudesta voisi ehkä jotain maksaakin. Muiden kiinnostavuus riippuu toki hinnasta sitten parin vuoden kuluttua.
ex C300e (W205) -20
ex C250d (W205) -17
ex C220d (W204) -14
ArrY
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 11.02.2021 14:55

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja ArrY »

hei tilasin glc bensahybridin, mersun oma wallbox olisi aika hinnakas. Minkälaisia kotilatureita olette hankkineet vai lataatteko sukolaturilla.
myyjä kehotti hommaamaan wallboxin, sukolaturi on tarkoitettu tilapäis käyttöön
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ArrY kirjoitti: To 25.02.2021 16:50 hei tilasin glc bensahybridin, mersun oma wallbox olisi aika hinnakas. Minkälaisia kotilatureita olette hankkineet vai lataatteko sukolaturilla.
myyjä kehotti hommaamaan wallboxin, sukolaturi on tarkoitettu tilapäis käyttöön
Katso tarjontaa eBaystä. "Kotimaiset" aika älyttömän kalliita vaikka vähän kilpailu täälläkin purrut.
Avatar
SEC420
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 25.07.2018 12:36

Re: bensiini hybridi

Viesti Kirjoittaja SEC420 »

Kyllähän sukosta voi ladata, jos on pistorasia kunnossa. Itsellä tulossa elokuussa hydrid ja selvitellyt asiaa tässä hetken. Itse olen päätymässä johtoon, jossa on lataustehonsäätö mahdollisuus.
Viimeksi muokannut SEC420, La 27.02.2021 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin