W124 Normipenkki vahvistetuksi (paljon kuvia) Nyt valmis
W124 Normipenkki vahvistetuksi (paljon kuvia) Nyt valmis
Eli offinpuolella aloin kyselemällä yhtä ja toista aiheeseen liittyen ja sainkin jo aikaa sitten tilatuksi avuliaan foorumilaisen toimesta vahvistetun istuimen istuintyynyn
Tässä lyhyt aloitusstoori:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=176940" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tässä aihetta sivuttiin muun tarinan ohessa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... i#p1142555" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt tätä hommelia on alettu ja saatu itseasiassa hyvään vauhtiin. Jouset on tilattu ja siis vanha jousipaketti on tallinlattialla Tein työkalun jolla jousien kiinnityskohdat saa auki näppärästi. Kaksi oli sellaisessa kohtaa ettei niihin tuo työkalu taipunu. No saahan nuo löysättyä muutenkin mutta ajattelin etten maalipintaa tarkoituksellisesti enempi naarmutele. Jos vahvistetun kapulat ei sitte syystä tai kolmannesta käykkään niin saa palautetuksi kaikki ennallen.
Jouset muuten maksaa selvästi alle 20€
Räpsin kuvia omasta mielestä sellaisista kohdin jotka saattaa tuottaa haasteita jos penkkiä ei ikinä ennen ole purkanu
Kuvasarjaa aiheesta. Homeli ei ole vielä valmis mutta näyttäisi sille että homma onnistuu ja se varmentuu kun sivupehmikkeiden liimaukset kuivuu ja jouset saapuu et voi oikeasti koittaa kasaamista. Tällä hetkelä en näe syytä miksi ei onnistuisi. Matikissa kun on vahvistettu ja siitä ottamiani kuvia kattelin niin pitäis onnistua. Selviää ihan lähiaikoina ja jos onnistuu ni sit laitetaan linkit mistä saa ostetuksi jouset ja istuintyynyt varaosanumeroita myöten
Kuvien nimissä on tekstiä. Muoviosien irroituksesta vois kans muutaman kuvan räpsäistä meinaan niissä on muutama juttu et kun tietää ni helpottuu irroittaminen rutosti. Laitan niitä vielä.
Edit: Kannattaa avata tuo kuva niin aukeaa nimikin ja siis viite siitä mitä kuvassa touhutaan. (kuvan alapuolella on täydellinen nimi yläpuoleen ei kokonimi aina mahdu)
Yksi kuva oli väärässä kohtaa --> Siirretty
Penkin sivusta kun painaa niin kankaan saa sormin vedettyä irti alareunassa olevasta urasta
Penkin etureunankorkeudensäädön kohdal käytin ruuvimeisseiä apuna
Vanhasta täytyy irroittaa sivupehmikkeet koska ne tarvitaan vahvistettuun. Sormityöllä lähtee nätisti vaikka ovatkin liimattu tolkusti kiinni
Kun tämä liimaus on kuivunut kunnolla voi työtä jatkaa
Tässä lyhyt aloitusstoori:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=176940" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tässä aihetta sivuttiin muun tarinan ohessa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... i#p1142555" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt tätä hommelia on alettu ja saatu itseasiassa hyvään vauhtiin. Jouset on tilattu ja siis vanha jousipaketti on tallinlattialla Tein työkalun jolla jousien kiinnityskohdat saa auki näppärästi. Kaksi oli sellaisessa kohtaa ettei niihin tuo työkalu taipunu. No saahan nuo löysättyä muutenkin mutta ajattelin etten maalipintaa tarkoituksellisesti enempi naarmutele. Jos vahvistetun kapulat ei sitte syystä tai kolmannesta käykkään niin saa palautetuksi kaikki ennallen.
Jouset muuten maksaa selvästi alle 20€
Räpsin kuvia omasta mielestä sellaisista kohdin jotka saattaa tuottaa haasteita jos penkkiä ei ikinä ennen ole purkanu
Kuvasarjaa aiheesta. Homeli ei ole vielä valmis mutta näyttäisi sille että homma onnistuu ja se varmentuu kun sivupehmikkeiden liimaukset kuivuu ja jouset saapuu et voi oikeasti koittaa kasaamista. Tällä hetkelä en näe syytä miksi ei onnistuisi. Matikissa kun on vahvistettu ja siitä ottamiani kuvia kattelin niin pitäis onnistua. Selviää ihan lähiaikoina ja jos onnistuu ni sit laitetaan linkit mistä saa ostetuksi jouset ja istuintyynyt varaosanumeroita myöten
Kuvien nimissä on tekstiä. Muoviosien irroituksesta vois kans muutaman kuvan räpsäistä meinaan niissä on muutama juttu et kun tietää ni helpottuu irroittaminen rutosti. Laitan niitä vielä.
Edit: Kannattaa avata tuo kuva niin aukeaa nimikin ja siis viite siitä mitä kuvassa touhutaan. (kuvan alapuolella on täydellinen nimi yläpuoleen ei kokonimi aina mahdu)
Yksi kuva oli väärässä kohtaa --> Siirretty
Penkin sivusta kun painaa niin kankaan saa sormin vedettyä irti alareunassa olevasta urasta
Penkin etureunankorkeudensäädön kohdal käytin ruuvimeisseiä apuna
Vanhasta täytyy irroittaa sivupehmikkeet koska ne tarvitaan vahvistettuun. Sormityöllä lähtee nätisti vaikka ovatkin liimattu tolkusti kiinni
Kun tämä liimaus on kuivunut kunnolla voi työtä jatkaa
Viimeksi muokannut Jari Ke, Pe 12.08.2016 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W124 Normipenkki vahvistetuksi penkiksi (paljon kuvia)
Mielenkiintoista. Kuinkahan paljon tuo istuimen pohjalevy eroaa mitoiltaan 123:sen omasta, olisko mitään mahdollisuuksia saada tuota vahvistettua istuinosaa sopimaan 123 penkin pohjalevyyn Näyttää hyvin samanlaiselta, tuossa edessä keskellä on vaan tuollainen kohouma. Tietysti yhdistelemällä 123 ja 124 pohjalevyt vois saada. Suoraan sanoen ketuttaa noi 123 penkit kun ne on kaikki sellaisia kiikkulautoja. Uus 126 alkuinen jousitusrunko ja pehmike on varmaan halvimmillaan saksasta tilaten sen 400€, vähän turhan kallis.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W124 Normipenkki vahvistetuksi penkiksi (paljon kuvia)
No niin, tämäpä aihe seurantaan nyt
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: W124 Normipenkki vahvistetuksi penkiksi (paljon kuvia)
Tuon 123 kakkos sarjan penkin olen modannut uuteen uskoon, vähän samalla lailla kun Jari-Ke nyt tuota 124 penkkiä. Tosin yhdistelin ykkös sarjalaisen ja kakkos sarjalaisen jousiosat ja lisäsin jousia siihen pohjalevyyn, on ylimääräisiä paikkoja lisä jousille yllättäen. Väittäisin että tuli hyvä ja todella napakka istua meikäläisen 90kg painolla. Kaikki muu oli orkkis kamaa mitä laitoin, hiukan piti noita verhoilun alle tulleita superlon kaistaleita uusia...
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: W124 Normipenkki vahvistetuksi penkiksi (paljon kuvia)
Itseasiassa minäkin olen tuon tehnyt ja se penkki on kyllä jämäkämpi mitä muut. Täytyypä kokeilla sitä oikein ajossa.jaakko.putkisaari kirjoitti:Tuon 123 kakkos sarjan penkin olen modannut uuteen uskoon, vähän samalla lailla kun Jari-Ke nyt tuota 124 penkkiä. Tosin yhdistelin ykkös sarjalaisen ja kakkos sarjalaisen jousiosat ja lisäsin jousia siihen pohjalevyyn, on ylimääräisiä paikkoja lisä jousille yllättäen. Väittäisin että tuli hyvä ja todella napakka istua meikäläisen 90kg painolla. Kaikki muu oli orkkis kamaa mitä laitoin, hiukan piti noita verhoilun alle tulleita superlon kaistaleita uusia...
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W124 Normipenkki vahvistetuksi penkiksi (paljon kuvia)
Noniin jouset saapu ja lähetyskulujen jälkeen kokonaishinnaksi tuli 20.7€ Jouset saa tilattua täältä http://www.sisustusmuovikum.fi/tuotteet ... jousi.html" onclick="window.open(this.href);return false; ja otin itte 47cm pitkinä. Seuraava mitta olis ollu 52cm ja silloin ne on aivan liian pitkät. 48cm olisi ollu just optimi. En sit tiä olisko saanu virutetuksi.
Penkki on kasatu ja asennettu paikoilleenkin. Kokohommaan meni aikaa vain jokunen tunti. Sika ei välttämättä ole paras liima sivupehmikkeiden liimaamiseen muta kun sellaista sattu hyllyssä olemaan ni pistin sitte sillä. Muuten nämä sivupehmikkeet kuuluukin mennä vahvistetun penkinreunan yli eli niitä ei missään tapauksessa pidä leikellä yhtään. Tuo pehmike myöskin suojaa itse penkinpäällistä liiallliselta kulumiselta
Istuin on siis takaisin paikoillaan ja kertakaikkiaan tuli aivan toinen fiilis istua ratintaakse . Matikinpenkkiin verrattuna aavistuksen napakampi mutta matikinpenkillä on taitettu matkaa nyt se 400t joten eron osin selittää se.
Penkin istuinpäällisestä ja sen piilossaolevasta kunnosta voi päätellä jotain mittarilukeman paikkaansapitävyydestä. Nyt kun olen useita penkkejä irti käyttäny niin kankaitten piilossaoleva kunto eroaa. Matikissakin oli jo selvästi kulumpi nuo kiinnityskohdan kankaat ja 200D jolla arivolta oli menty 950t niin ne samat kohdat oli lähes riekleina. Toki istujan painokin vaikuttaa asiaan.
Mutta hieno fiilis istua vahvistetulla istuimella. Hetekkafiilis josta en itte tykkää on pois kokonaan
Kuvasarjaa aiheesta ja jälleen kerran kuvat on nimetty työvaiheen mukaan. Kuva auki ja kuvan alareunassa lukee mitä kuvassa touhutaan Joistakin muoviosista olen ottanu lähikuvia joissa on mielestäni kriittiset knääkit jotka helpolla menee rikki kun niitä irroittaa.
Istuimen etulatiakiinnikkeen muovit irtoaa silleen kun ensin nostaa ohuesta päästä "nokan" irti ja sit siitää kiinnikettä keulaanpäin. Lähtee myös silleen et ensin liuuttaa eteenpäin ja vasta sit nostaa Itte tein näin. Penkin korkeussäätörulla lhtee irti tasaisesti molemmiltapuolin vuoronperään kampeamalla. Kardaanitunnelin ja penkinvälissä oleva pieni "taso" on kiinni kahdella muovitailla ja ne saa kametuksi ylös kahdella ruuvitaltalla.
Ovenpuoleisen muovisuojan aivan etureunassa ja selkänojan kallistuskohdassa on kriittiset knääkit. Vaikka tiesin niin silti rikoin etummaisen ja takimmainenkin sai osumaa mutta jäi onneksi ehjäksi. Nämä molemmat jos menee rikki ni sit helpolla rämäjää soratiellä
Ja sitten kyssäreitä / uteluita työvaiheista jne. Autetaan mielellään jos vain osataan.
.
.
.
.
Tässä kohtaa esitän suuret kiitokset nimimerkille dealer
Ilman hänen apuja tämä homma olisi jäänyt tekemäti.
Uskoisin myös että siltä suunnalta saattaisi löytyä apuja vahvistetun istuintyynyn hankintaan
Sit turvavyölukon anturinjohto (jos sellainen on) ei pidä mennä tuolleen kuin kuvassa on van samaan tapaan kun se alkuperinkin on
Käytin siis samoja kiinnikkeitä millä päällinen alkuperinkin oli kiinni
Kiinnityslangan taittaminen kannataatehdä huolella ettei penkissä istuttaessa kiinikelanka pääse hankaamaan penkinnpäälliseen ja siten tekemään siihen reikää ajansaatossa saati langanpää pistämään persiiseen
Olin tehny matikin penkkiä pestessäni jämäkästä langasta koukun jolla saa nostetuksi päällisen etukiinnikkeen tyynyn pohjapuolen tasalle ja muovilukon kiinni. Kuvassa nosto menossa
Ohuella kankaalla saa esikiristyksen istuinpäälliseen. Tarakiinnitys ottaa ohueen kankaaseen todella hyvin kiinni. Kannattaa huolehtia siitä ettei tuo ohut kangas joudu istuinpäälisen urakiinnitykseen sillä se estää urakiinnityksen kun jää väliin.
Tässä vielä muistutus aiheesta eli: Kannattaa huolehtia siitä ettei tuo ohut kangas joudu istuinpäälisen urakiinnitykseen sillä se estää urakiinnityksen kun jää väliin.
Jos tuota kumitiivistettä ei ole tai kiinnitysmutterin vetää poskimomenttiin niin peitelevyä ei saa asennetuksi paikoilleen ollenkaan
Penkki on kasatu ja asennettu paikoilleenkin. Kokohommaan meni aikaa vain jokunen tunti. Sika ei välttämättä ole paras liima sivupehmikkeiden liimaamiseen muta kun sellaista sattu hyllyssä olemaan ni pistin sitte sillä. Muuten nämä sivupehmikkeet kuuluukin mennä vahvistetun penkinreunan yli eli niitä ei missään tapauksessa pidä leikellä yhtään. Tuo pehmike myöskin suojaa itse penkinpäällistä liiallliselta kulumiselta
Istuin on siis takaisin paikoillaan ja kertakaikkiaan tuli aivan toinen fiilis istua ratintaakse . Matikinpenkkiin verrattuna aavistuksen napakampi mutta matikinpenkillä on taitettu matkaa nyt se 400t joten eron osin selittää se.
Penkin istuinpäällisestä ja sen piilossaolevasta kunnosta voi päätellä jotain mittarilukeman paikkaansapitävyydestä. Nyt kun olen useita penkkejä irti käyttäny niin kankaitten piilossaoleva kunto eroaa. Matikissakin oli jo selvästi kulumpi nuo kiinnityskohdan kankaat ja 200D jolla arivolta oli menty 950t niin ne samat kohdat oli lähes riekleina. Toki istujan painokin vaikuttaa asiaan.
Mutta hieno fiilis istua vahvistetulla istuimella. Hetekkafiilis josta en itte tykkää on pois kokonaan
Kuvasarjaa aiheesta ja jälleen kerran kuvat on nimetty työvaiheen mukaan. Kuva auki ja kuvan alareunassa lukee mitä kuvassa touhutaan Joistakin muoviosista olen ottanu lähikuvia joissa on mielestäni kriittiset knääkit jotka helpolla menee rikki kun niitä irroittaa.
Istuimen etulatiakiinnikkeen muovit irtoaa silleen kun ensin nostaa ohuesta päästä "nokan" irti ja sit siitää kiinnikettä keulaanpäin. Lähtee myös silleen et ensin liuuttaa eteenpäin ja vasta sit nostaa Itte tein näin. Penkin korkeussäätörulla lhtee irti tasaisesti molemmiltapuolin vuoronperään kampeamalla. Kardaanitunnelin ja penkinvälissä oleva pieni "taso" on kiinni kahdella muovitailla ja ne saa kametuksi ylös kahdella ruuvitaltalla.
Ovenpuoleisen muovisuojan aivan etureunassa ja selkänojan kallistuskohdassa on kriittiset knääkit. Vaikka tiesin niin silti rikoin etummaisen ja takimmainenkin sai osumaa mutta jäi onneksi ehjäksi. Nämä molemmat jos menee rikki ni sit helpolla rämäjää soratiellä
Ja sitten kyssäreitä / uteluita työvaiheista jne. Autetaan mielellään jos vain osataan.
.
.
.
.
Tässä kohtaa esitän suuret kiitokset nimimerkille dealer
Ilman hänen apuja tämä homma olisi jäänyt tekemäti.
Uskoisin myös että siltä suunnalta saattaisi löytyä apuja vahvistetun istuintyynyn hankintaan
Sit turvavyölukon anturinjohto (jos sellainen on) ei pidä mennä tuolleen kuin kuvassa on van samaan tapaan kun se alkuperinkin on
Käytin siis samoja kiinnikkeitä millä päällinen alkuperinkin oli kiinni
Kiinnityslangan taittaminen kannataatehdä huolella ettei penkissä istuttaessa kiinikelanka pääse hankaamaan penkinnpäälliseen ja siten tekemään siihen reikää ajansaatossa saati langanpää pistämään persiiseen
Olin tehny matikin penkkiä pestessäni jämäkästä langasta koukun jolla saa nostetuksi päällisen etukiinnikkeen tyynyn pohjapuolen tasalle ja muovilukon kiinni. Kuvassa nosto menossa
Ohuella kankaalla saa esikiristyksen istuinpäälliseen. Tarakiinnitys ottaa ohueen kankaaseen todella hyvin kiinni. Kannattaa huolehtia siitä ettei tuo ohut kangas joudu istuinpäälisen urakiinnitykseen sillä se estää urakiinnityksen kun jää väliin.
Tässä vielä muistutus aiheesta eli: Kannattaa huolehtia siitä ettei tuo ohut kangas joudu istuinpäälisen urakiinnitykseen sillä se estää urakiinnityksen kun jää väliin.
Jos tuota kumitiivistettä ei ole tai kiinnitysmutterin vetää poskimomenttiin niin peitelevyä ei saa asennetuksi paikoilleen ollenkaan
Viimeksi muokannut Jari Ke, Pe 12.08.2016 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W124 Normipenkki vahvistetuksi penkiksi (paljon kuvia)
Peeveli yx kuva oli poissa jonka äsken honasin kun vielä tarkistelin kirjoittamaani juttua siltä varalta että siellä löytyisi jokin epäloogisuus tai virhe ja kyllävain sieltä puuttui yx oleelinen kuva. Lisäsin myös tekstiä
Niin ja jos joku päätyy siiehen tulokseen että haluaa vahvistetun istuimen ja apua aiheessa niin autan mielelläni eikä maksa ihan yhtään mitään . Yv:tä mailia tai topiikkiin.
Koko homma kustantaa selvästi alle 150€ ihan kaikine kustannuksineen ittetehtynä. Penkki muuttuu täysin toiseksi ja varsinkin jos autolla ajaa vähänkin pidempää matkaa ni mielestäni aivan ehdoton juttu. Ja kun on oikeasti helppo tehdä eikä aikaakaan tarte kohtuuttomasti uhrata.
Mutta tässä se unohtunut kuva johon kulminoituu oikeastaan kaikki vaivannäkö Penkki paikoillaan ja auto valmis taipaleelle.
Niin ja jos joku päätyy siiehen tulokseen että haluaa vahvistetun istuimen ja apua aiheessa niin autan mielelläni eikä maksa ihan yhtään mitään . Yv:tä mailia tai topiikkiin.
Koko homma kustantaa selvästi alle 150€ ihan kaikine kustannuksineen ittetehtynä. Penkki muuttuu täysin toiseksi ja varsinkin jos autolla ajaa vähänkin pidempää matkaa ni mielestäni aivan ehdoton juttu. Ja kun on oikeasti helppo tehdä eikä aikaakaan tarte kohtuuttomasti uhrata.
Mutta tässä se unohtunut kuva johon kulminoituu oikeastaan kaikki vaivannäkö Penkki paikoillaan ja auto valmis taipaleelle.
Re: W124 Normipenkki vahvistetuksi (paljon kuvia) Nyt valmis
No just tuota kuvaa kaipailin eli miltä näytti
Mitä helkuttia. Miten sie voit noin paljoa painaa, liikunnan ekspertti . Vasta sinut alasti näinjaakko.putkisaari kirjoitti: Väittäisin että tuli hyvä ja todella napakka istua meikäläisen 90kg painolla
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: W124 Normipenkki vahvistetuksi (paljon kuvia) Nyt valmis
No juu viime aikoina hiukka hoikistuttu enään 85kg näyttää puntari ja alaspäin ollaan menosa vielä hiukan....karra kirjoitti:No just tuota kuvaa kaipailin eli miltä näyttiMitä helkuttia. Miten sie voit noin paljoa painaa, liikunnan ekspertti . Vasta sinut alasti näinjaakko.putkisaari kirjoitti: Väittäisin että tuli hyvä ja todella napakka istua meikäläisen 90kg painolla
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: W124 Normipenkki vahvistetuksi (paljon kuvia) Nyt valmis
Onkohan vahvistetun penkin selkänoja erilainen kuin vahmistamattomassa penkissä?