W205 C-sarja

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3046
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja jysi »

Mg- kirjoitti: La 27.11.2021 10:56 webasto menee automaattisesti päälle vaikka ulkona olisi 4-5 astetta lämmintä. Pystyykö tätä jotenkin muuttamaan? Starilla tai ilman
Koodaamalla lisälämmitysominaisuus pois tai muuttamalla lämpötilarajoja
Mg- kirjoitti: La 27.11.2021 10:56 Saako start/stoppia pois päältä jostain valikoiden kautta? Vai onko ainut keino se että muistaa painaa napista sen pois tai koodailla starilla pois
Ei saa valikoista pois
Mg- kirjoitti: La 27.11.2021 10:56 Liikennemerkki tunnistus, kuuluuko se jonkin varustekoodin ”sisään” vai onko sille oma varustekoodi?
Koodi 513. Vaatii vähintään monokameran tuulilasiin. Jos autossa ei ennestään sitä ole esimerkiksi valoautomatiikan tai ajoavustimien takia, tulee asennushommia, joskus jopa tuulilasi pitää vaihtaa.
Jaate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 26.07.2004 18:57

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Jaate »

Kokemuksia lisävaloista W205:seen. Autossa automaattipitkät nii saapiko lisävaloja toimimaan niiden kanssa. Oletan, että saa, mutta onko käyttökokemus asiallinen vai ajautuuko lisävalojen asennuksen jälkeen tilanteeseen, että pitkiä valoja pitää taas alkaa käyttämään viiksestä (nyt ne toimii niin automaattisesti ja loistavasti, ettei koskaan tarvitse viikseen koskea)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Mg- kirjoitti: La 27.11.2021 10:56

Saako start/stoppia pois päältä jostain valikoiden kautta? Vai onko ainut keino se että muistaa painaa napista sen pois tai koodailla starilla
Saa pois. Agility valitsimesta individual- ajotila,joka on muokattava ja siellä voi valita start/stopille off. Toki jos auto on sammutettuna useamman tunnin , niin palautuu comfort tilaan.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Mg-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 21.05.2015 21:15
Paikkakunta: Pornainen

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Mg- »

tahtoomersun kirjoitti: Ke 01.12.2021 16:31
Mg- kirjoitti: La 27.11.2021 10:56

Saako start/stoppia pois päältä jostain valikoiden kautta? Vai onko ainut keino se että muistaa painaa napista sen pois tai koodailla starilla
Saa pois. Agility valitsimesta individual- ajotila,joka on muokattava ja siellä voi valita start/stopille off. Toki jos auto on sammutettuna useamman tunnin , niin palautuu comfort tilaan.
No joo, mutta sitten pitäis aina muistaa laittaa se ajotila mode myös päällekkin 😄 no täytyy katsoa, jos sen koodauttaisi pois kokonaan..
S205 C250d 4matic -15
Ex S212 350cdi 4matic -12
Ex W210 270cdi -00
Ex W202 C180 -94
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja B170 »

Mg- kirjoitti: Su 05.12.2021 10:28
tahtoomersun kirjoitti: Ke 01.12.2021 16:31
Mg- kirjoitti: La 27.11.2021 10:56

Saako start/stoppia pois päältä jostain valikoiden kautta? Vai onko ainut keino se että muistaa painaa napista sen pois tai koodailla starilla
Saa pois. Agility valitsimesta individual- ajotila,joka on muokattava ja siellä voi valita start/stopille off. Toki jos auto on sammutettuna useamman tunnin , niin palautuu comfort tilaan.
No joo, mutta sitten pitäis aina muistaa laittaa se ajotila mode myös päällekkin 😄 no täytyy katsoa, jos sen koodauttaisi pois kokonaan..
Kun sen kerran siihen individuaaliin laittaa niin sen ajotilan saa helposti siitä keskikonsolin pylpyrän vierestä vivusta napautettua päälle. Menee lihasmuistiin, kun muutaman kerran opettelee :-)
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
Sipuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ti 10.11.2020 16:20

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Sipuli »

Pystyykö lyhyiden ajovalojen korkeutta säätämään jotenkin? Valoina nuo high performance ledit (632 RIGHT-HAND TRAFFIC STATIC LED HEADLAMP) elikkä ei käänny eikä muutakaan.
Aapeli42
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 30.11.2021 11:08

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Aapeli42 »

Muutaman viikon ajellut nyt tällaista Mersua continental nastoilla ja alkaa rengasmelu vituttamaan. Oliko jotain hiljaista talvirengas merkkiä tiedossa 17"?

Kiitos.
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 548
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

lokasuojien alle äänieristettä.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Aapeli42 kirjoitti: Ti 07.12.2021 17:47 Muutaman viikon ajellut nyt tällaista Mersua continental nastoilla ja alkaa rengasmelu vituttamaan. Oliko jotain hiljaista talvirengas merkkiä tiedossa 17"?

Kiitos.
Nuo vastikään hommaamani Hankookit ei mielestäni mekkaloi mitenkään merkittävästi, ei ainakaan niin häiritsevästi kuin etukäteen nastoista pelkäsin ja pito on erinomainen. Tosin vertailukohtaa ei tässä autossa ole eri nastarenkaiden välillä, koska alla oli aiemmin kusiluistimet eli kitkat. Odotin suurempaa rengasäänisaastetta, koska ei tämä nyt hiljaisimmasta päästä oleva pirssi ole muutenkaan.
C200 (S205) 2017
Mg-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 21.05.2015 21:15
Paikkakunta: Pornainen

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Mg- »

Omassa on alla nokian hakkapeliitta 8 nastarenkaat ja pidän näitä hiljaisempina kuin michelinin nastoja.. Toki michelineissä nastamäärä ymmärtääkseni korkeampi, joka varmaan vaikuttaa meluun.. muista ei sitten kokemusta olekkaan.
S205 C250d 4matic -15
Ex S212 350cdi 4matic -12
Ex W210 270cdi -00
Ex W202 C180 -94
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jaate kirjoitti: La 27.11.2021 14:57 Kokemuksia lisävaloista W205:seen. Autossa automaattipitkät nii saapiko lisävaloja toimimaan niiden kanssa. Oletan, että saa, mutta onko käyttökokemus asiallinen vai ajautuuko lisävalojen asennuksen jälkeen tilanteeseen, että pitkiä valoja pitää taas alkaa käyttämään viiksestä
Saahan ne valot toimimaan automatiikalla, mutta riippuu valoista voiko niitä oikeasti käyttääkin automatiikalla. Jos lisäät edes pari sataa metriä pidemmän kaukovalokeilan, niin ei se valoautomatiikan logiikka osaa todennäköisesti enää käyttää niitä lisävaloja. Tämän näkee selkeimmin ohittajan etäännyttyä vakiokaukovalojen ulottumattomiin, jolloin automatiikka kytkee lisävalot ja edelläsi ajava näkee edellään sata metriä pitkän oman varjonsa.

Mutta jos maltat lisätä kohtuullisen valokuvion, niin saahan valoihin kirkkautta ja leveyttä mukavasti?

Miksi et kytke panelille ylimääräistä tappokytkintä, jolloin voit valita tilanteen mukaan neljästä vaihtoehdosta lisävalot tai ilman ja automatiikalla tai ilman?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Jaate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 26.07.2004 18:57

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Jaate »

740 GLE kirjoitti: La 11.12.2021 00:26
Jaate kirjoitti: La 27.11.2021 14:57 Kokemuksia lisävaloista W205:seen. Autossa automaattipitkät nii saapiko lisävaloja toimimaan niiden kanssa. Oletan, että saa, mutta onko käyttökokemus asiallinen vai ajautuuko lisävalojen asennuksen jälkeen tilanteeseen, että pitkiä valoja pitää taas alkaa käyttämään viiksestä
Saahan ne valot toimimaan automatiikalla, mutta riippuu valoista voiko niitä oikeasti käyttääkin automatiikalla. Jos lisäät edes pari sataa metriä pidemmän kaukovalokeilan, niin ei se valoautomatiikan logiikka osaa todennäköisesti enää käyttää niitä lisävaloja. Tämän näkee selkeimmin ohittajan etäännyttyä vakiokaukovalojen ulottumattomiin, jolloin automatiikka kytkee lisävalot ja edelläsi ajava näkee edellään sata metriä pitkän oman varjonsa.

Mutta jos maltat lisätä kohtuullisen valokuvion, niin saahan valoihin kirkkautta ja leveyttä mukavasti?

Miksi et kytke panelille ylimääräistä tappokytkintä, jolloin voit valita tilanteen mukaan neljästä vaihtoehdosta lisävalot tai ilman ja automatiikalla tai ilman?
Koska ajamisen pitää olla vaivatonta kun siihen on jo tottunut nykyisten automaatti pitkien valojen kanssa. Ei tarvitse räplätä mitään viiksiä eikä nappeja. Autonomiaa on kehitetty autoon sitä varten, että se tuo ajamiseen helppoutta. Siksi käytän adapt. vakkaria, ohjausavustinta, kaistavahtia ym. Nautin ajamisesta, rakastan helppoutta. En siis jaksa asentaa autooni mitään lisälaitetta, joka lisää työtäni ajaessa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jaate kirjoitti: La 11.12.2021 11:04
Koska ajamisen pitää olla vaivatonta kun siihen on jo tottunut nykyisten automaatti pitkien valojen kanssa. Ei tarvitse räplätä mitään viiksiä eikä nappeja. Autonomiaa on kehitetty autoon sitä varten, että se tuo ajamiseen helppoutta. Siksi käytän adapt. vakkaria, ohjausavustinta, kaistavahtia ym. Nautin ajamisesta, rakastan helppoutta. En siis jaksa asentaa autooni mitään lisälaitetta, joka lisää työtäni ajaessa.
Fair enough, mutta tuossahan jo tarjottiin kahta vaihtoehtoa. Joko asennat "lisäpitkät pohjoisen oloihin" ja niille erillisen käyttökytkimen eli ajat lisäpitkillä manuaalilla tai pois kytkettynä kaukovaloavustimella. Toinen vaihtoehto on asentaa lisäpitkät jotka ei lisää valokantamaa, leveyttä ja valotehoa muuten sopii tulla.

Jos et jaksa asentaa mitään lisälaitetta joka lisää työtäsi ajaessasi niin jätä lisäpitkät asentamatta, helppoa.

Oletan että autossa on perusvalot, ei multi-beam ledejä? Multi-beameillahan lisäpitkät ei toimi (joko häikäisee muita tai sitten ne on aika lailla koko ajan pois päältä.
Jaate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 26.07.2004 18:57

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Jaate »

Juuri niin. Jätän asentamatta ellei käyttökokemus ole yhtä vaivaton kuin ilman lisäpitkiä. Autossa on
628 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH PLUS (IHC+)
642 DYNAMIC LED HEADLAMPS, RIGHT-HAND TRAFFIC
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

DBFI kirjoitti: La 11.12.2021 11:23
Jaate kirjoitti: La 11.12.2021 11:04
Koska ajamisen pitää olla vaivatonta kun siihen on jo tottunut nykyisten automaatti pitkien valojen kanssa. Ei tarvitse räplätä mitään viiksiä eikä nappeja. Autonomiaa on kehitetty autoon sitä varten, että se tuo ajamiseen helppoutta. Siksi käytän adapt. vakkaria, ohjausavustinta, kaistavahtia ym. Nautin ajamisesta, rakastan helppoutta. En siis jaksa asentaa autooni mitään lisälaitetta, joka lisää työtäni ajaessa.
Fair enough, mutta tuossahan jo tarjottiin kahta vaihtoehtoa. Joko asennat "lisäpitkät pohjoisen oloihin" ja niille erillisen käyttökytkimen eli ajat lisäpitkillä manuaalilla tai pois kytkettynä kaukovaloavustimella. Toinen vaihtoehto on asentaa lisäpitkät jotka ei lisää valokantamaa, leveyttä ja valotehoa muuten sopii tulla.

Jos et jaksa asentaa mitään lisälaitetta joka lisää työtäsi ajaessasi niin jätä lisäpitkät asentamatta, helppoa.
Juurikin näin. En minä käsittääkseni neuvonut Jaatelle yhtään mitään siitä, millaiset valot asentaa tai miten niitä käyttää. Ihmettelen vain, että jos valot asentaa, miksi ei ottaisi omaa käyttötilannettaan huomioon valojen valinnassa ja miksi ei asentaisi niitä siten että saa itse valita mitä valoja käyttää ja vaikka muuttaa mieltään jos tilanne muuttuu kesken ajomatkan.

Ehdottamani kytkentä mahdollistaa ajamisen automatiikalla tai ilman ja lisävaloilla tai ilman. Kaikki neljä vaihtoehtoa löytyvät tosi helposti. Yhteenkään valovalikkoon ei matkalla kosketa, koska valokytkimellä voi valita automatiikan ja pakkovalojen välillä muutenkin.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja v6omega »

Moro!

Tässä on perheeseen tulossa W205 v. 2018 farkku (220D 4matic) ja muutamia kysymyksiä

- vaikuttaako ajomoodi valinta nelivedon käyttäytymiseen?

- kuuluuko perän - ja jakolaatikon öljynvaihdot huolto-ohjelmaan?

Muita kommentteja biilistä?
Viimeksi muokannut v6omega, Ma 07.02.2022 09:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Ei sovi edellisen mallin telineet, erilainen kattokiskot.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
B170
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Ma 21.09.2020 14:39

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja B170 »

Kun tuossa range-näytössä dieselilläkin näyttää moottorijarrutuksella, että menee se palkki charge- puolelle niin kysynkin, että lataako se akkua myös ihan oikeasti vai onko vaan joku sama näyttö kuin hybrideissä tai sähköautoissa eikä oikeasti lataa mitään?
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja mol »

B170 kirjoitti: Pe 04.02.2022 21:42 Kun tuossa range-näytössä dieselilläkin näyttää moottorijarrutuksella, että menee se palkki charge- puolelle niin kysynkin, että lataako se akkua myös ihan oikeasti vai onko vaan joku sama näyttö kuin hybrideissä tai sähköautoissa eikä oikeasti lataa mitään?
Ohjekirja sanoo:
"Energian talteenottonäytöstä näkee, kun liike-energiasta saadaan moottorijarrutuksen aikana energiaa rekuperaation avulla ja sitä ladataan akkuun."
C220d T 4-Matic
Jaate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 26.07.2004 18:57

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Jaate »

B170 kirjoitti: Pe 04.02.2022 21:42 Kun tuossa range-näytössä dieselilläkin näyttää moottorijarrutuksella, että menee se palkki charge- puolelle niin kysynkin, että lataako se akkua myös ihan oikeasti vai onko vaan joku sama näyttö kuin hybrideissä tai sähköautoissa eikä oikeasti lataa mitään?
Kai se on hybridi diisseli ku chargea näyttää. Joko pistokkeesta ladattava tai itselataava
Jaate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 26.07.2004 18:57

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Jaate »

v6omega kirjoitti: Ti 25.01.2022 11:25 Moro!

Tässä on perheeseen tulossa W205 v. 2018 farkku (220D 4matic) ja muutamia kysymyksiä

- kattoteline, käykö ristiin vanhemman C mallin kanssa (W204?), jos jollain lojuu nurkissa ylimääräiset telineet niin saapi tarjoa

- vanteet, hakusessa on 17" vanteet (ja talvirenkaat) mallia ~tämä https://www.kaerlankumi.fi/media/catalo ... pm10si.png, saapi tarjota jos näitäkin on ylimääräisiä tallin nurkassa.

Vannehaku kertoo ET:n olevan 40-48, mikä on org. vanteen arvo (17 /18") vain onko väliä?

Muita kommentteja biilistä?
Mulla C350e orig 17” ET on 48,5
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jaate kirjoitti: Pe 04.02.2022 23:33
B170 kirjoitti: Pe 04.02.2022 21:42 Kun tuossa range-näytössä dieselilläkin näyttää moottorijarrutuksella, että menee se palkki charge- puolelle niin kysynkin, että lataako se akkua myös ihan oikeasti vai onko vaan joku sama näyttö kuin hybrideissä tai sähköautoissa eikä oikeasti lataa mitään?
Kai se on hybridi diisseli ku chargea näyttää. Joko pistokkeesta ladattava tai itselataava
Ihan normi dieselissä ja bensassa on se charge-näyttö ja on ihan sama kuin hybrideissä ja sähköautoissa, jarruttaessa (kaasupoljin nostettuna jarruilla jarruttamattakin) kerää liike-energiaa takaisin akkuun. Näissä normiautoissa vaan ihan olematon teho kun laturilla ei mitään kymmeniä kilowatteja ladata eikä varsinkaan 12 voltin akkuun niin kauheasti mene. Plugareilla ja sähköautoilla talteenottoteho voi olla isompi kuin sähkömoottorin teho ajossa.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jaate kirjoitti: La 11.12.2021 11:42 Juuri niin. Jätän asentamatta ellei käyttökokemus ole yhtä vaivaton kuin ilman lisäpitkiä. Autossa on
628 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH PLUS (IHC+)
642 DYNAMIC LED HEADLAMPS, RIGHT-HAND TRAFFIC
Nyt sinä kyllä vaihdoit jo kysymystä, koska 628 on automaattipitkät, siis High Beam LED valojen automaattinen lähi- ja kaukovalojen vaihto.

Mutta koska autossasi on myös 642, se tarkoittaa adaptoituvia Multibeam matriisiledejä, joka ei teknisesti vaihda lähivaloille, vaan ainoastaan varjostaa kaukovalokuviosta muiden kulkijoiden kohdalla olevan sektorin. Pimeällä vastaantulijan kohdatessasi näet siis valokuvion muuttuvan vastaantulijan kohdalla mutta kojetaulussa palaa koko ajan sininen kaukovalon merkkivalo. Kaukovalon merkkivalo sammuu vasta saapuessasi valaistuun taajamaan, jossa auto sammuttaa kaukovalot kokonaan, eikö niin?

Jos ymmärsin autosi konfiguraation oikein, sitten tuo vaimoni autoon asennettu XBB ohjainsarja ei pysty vastaamaan vaatimukseesi, koska se seuraa vain kaukovalon merkkivaloa eikä osaa sammuttaa lisävalopanelia Multibeamin valokuvion adaptoinnissa. Ja tällaisessa autossahan kaukovalon merkkivaloa seuraava XBB tai CANM8 High Beam ei osaa käyttää lisävaloa oikein automatiikalla.

Isompiin korimalleihin, lähinnä pakuihin ja maastureihin on asennettu ruotsalaista CAN-Key ohjainta, mutta valmistajalla ei ollut vielä yhtään E-sarjalaisen asennusta tehtynä, joten sovimme, että Rouvan autosta tehdään prototyyppi, jolla pyritään saamaan myös lisävalot toimimaan Multibeamin 169. pikselinä silloin kun valokuvio on täysi ilman varjostuksia. Homma on siis tällä hetkellä "pitäisi toimia, jos koodit ovat samat" asteella, mutta totuus selviää kokeilemalla. Kerron tuolla, miten homma etenee, kun saan osat paikalle:

viewtopic.php?f=2&t=213686

Sinä pääset sentään helpolla, kun W205 keulaan mahtuu asentamaan melkein mitä huvittaa eikä tarvitse valita panelia sen perusteella mikä mahtuu tekniikkaa ja koristelistoja täyteen tungettuun keulaan.

Sinun vaatimustesi kannalta rajaus tulee siitä, että vaikka Cessä onkin tilaa nokalla, niin jos haluat ajaa automaatilla, silloin et voi asentaa mitään X-Vision Genesis tai Lazerin Linear 18 panelia, koska auton oman valoautomatiikan käsityskyky ei riitä niiden valokuvion ymmärtämiseen 400 metrissä. Nyt S213 nokalla olevan Luminalights Scout Slim panelin valokuvio on talvirajoituksella 3 - 4 sekuntia vakiovaloja pidempi ja sen kanssa näkee kyllä ihan selvästi, että Multibeamin säätöautomatiikka alkaa toimia jo ennen kuin vastaantulija hermostuu aivan jään rajassa säkenöivään paneliin. Multibeam siis reagoi ainakin tuon panelin kanssa ajoissa, joten sen toiminnan automatisoinnille ei ole estettä, jos tuo nyt löydetty CANKEY ohjain saadaan tunnistamaan Multibeamin ohjauskomennot auton väylältä.

Oman W212 ILS valojen kanssa kytkin lisävalopanelin siten, että voin ajaa sekä automatiikalla että itse valot vaihtaen joko lisävaloilla tai ilman. W212 ILS automatiikka toimii niin karkean huonosti, että sille ei ole löytynyt järkevää käyttötilannetta. S213 Multibeam automatiikka toimii niin paljon elegantimmin, että sen suhteen jaksan jatkaa askartelua, koska hyvällä automatiikalla on selvästikin saavutettavissa jotain. Eihän siitä puutu tehtaan jäljiltä kuin valot, ohjauslogiikka sinänsä on jo aivan hyvä.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Jaate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 26.07.2004 18:57

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Jaate »

740 GLE kirjoitti: La 05.02.2022 12:11
Jaate kirjoitti: La 11.12.2021 11:42 Juuri niin. Jätän asentamatta ellei käyttökokemus ole yhtä vaivaton kuin ilman lisäpitkiä. Autossa on
628 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH PLUS (IHC+)
642 DYNAMIC LED HEADLAMPS, RIGHT-HAND TRAFFIC
Nyt sinä kyllä vaihdoit jo kysymystä, koska 628 on automaattipitkät, siis High Beam LED valojen automaattinen lähi- ja kaukovalojen vaihto.

Mutta koska autossasi on myös 642, se tarkoittaa adaptoituvia Multibeam matriisiledejä, joka ei teknisesti vaihda lähivaloille, vaan ainoastaan varjostaa kaukovalokuviosta muiden kulkijoiden kohdalla olevan sektorin. Pimeällä vastaantulijan kohdatessasi näet siis valokuvion muuttuvan vastaantulijan kohdalla mutta kojetaulussa palaa koko ajan sininen kaukovalon merkkivalo. Kaukovalon merkkivalo sammuu vasta saapuessasi valaistuun taajamaan, jossa auto sammuttaa kaukovalot kokonaan, eikö niin?

Jos ymmärsin autosi konfiguraation oikein, sitten tuo vaimoni autoon asennettu XBB ohjainsarja ei pysty vastaamaan vaatimukseesi, koska se seuraa vain kaukovalon merkkivaloa eikä osaa sammuttaa lisävalopanelia Multibeamin valokuvion adaptoinnissa. Ja tällaisessa autossahan kaukovalon merkkivaloa seuraava XBB tai CANM8 High Beam ei osaa käyttää lisävaloa oikein automatiikalla.

Isompiin korimalleihin, lähinnä pakuihin ja maastureihin on asennettu ruotsalaista CAN-Key ohjainta, mutta valmistajalla ei ollut vielä yhtään E-sarjalaisen asennusta tehtynä, joten sovimme, että Rouvan autosta tehdään prototyyppi, jolla pyritään saamaan myös lisävalot toimimaan Multibeamin 169. pikselinä silloin kun valokuvio on täysi ilman varjostuksia. Homma on siis tällä hetkellä "pitäisi toimia, jos koodit ovat samat" asteella, mutta totuus selviää kokeilemalla. Kerron tuolla, miten homma etenee, kun saan osat paikalle:

viewtopic.php?f=2&t=213686

Sinä pääset sentään helpolla, kun W205 keulaan mahtuu asentamaan melkein mitä huvittaa eikä tarvitse valita panelia sen perusteella mikä mahtuu tekniikkaa ja koristelistoja täyteen tungettuun keulaan.

Sinun vaatimustesi kannalta rajaus tulee siitä, että vaikka Cessä onkin tilaa nokalla, niin jos haluat ajaa automaatilla, silloin et voi asentaa mitään X-Vision Genesis tai Lazerin Linear 18 panelia, koska auton oman valoautomatiikan käsityskyky ei riitä niiden valokuvion ymmärtämiseen 400 metrissä. Nyt S213 nokalla olevan Luminalights Scout Slim panelin valokuvio on talvirajoituksella 3 - 4 sekuntia vakiovaloja pidempi ja sen kanssa näkee kyllä ihan selvästi, että Multibeamin säätöautomatiikka alkaa toimia jo ennen kuin vastaantulija hermostuu aivan jään rajassa säkenöivään paneliin. Multibeam siis reagoi ainakin tuon panelin kanssa ajoissa, joten sen toiminnan automatisoinnille ei ole estettä, jos tuo nyt löydetty CANKEY ohjain saadaan tunnistamaan Multibeamin ohjauskomennot auton väylältä.

Oman W212 ILS valojen kanssa kytkin lisävalopanelin siten, että voin ajaa sekä automatiikalla että itse valot vaihtaen joko lisävaloilla tai ilman. W212 ILS automatiikka toimii niin karkean huonosti, että sille ei ole löytynyt järkevää käyttötilannetta. S213 Multibeam automatiikka toimii niin paljon elegantimmin, että sen suhteen jaksan jatkaa askartelua, koska hyvällä automatiikalla on selvästikin saavutettavissa jotain. Eihän siitä puutu tehtaan jäljiltä kuin valot, ohjauslogiikka sinänsä on jo aivan hyvä.
Hyvä selonteko! Tätä juuri hain, että saisin lisäpitkät toimimaan auton älykkyyden kanssa. Ja juuri noin, että varjostimet sen hoitaa ja pitkien valojen merkkivalo palaa kokoajan mittaristossa.

Vielä tarkennusta mikä olis ”unelma” niin on se ja se riittäisi, että kun varjostimet alkaa hommii niin lisävaloledpaneeli sammuu siinä vaiheessa. Ja syttyy taas kun varjostimet poistuu ja on ns. täys valaistus auton omissa pitkissä.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ainakin GLC ja V-sarjan malleissa tuo CANKEY ohjain on saatu toimimaan täysautomaatilla myös kohtuullisen tehoisen lisävalopanelin kanssa. Ei siis ole mitään syytä, miksi se ei voisi toimia myös C- tai E-sarjassa, mutta kokeilematta ei voi olla varma, ovatko lisävalo-ohjaimen tunnistavat Multbeamin ohjauskomennot samoja kuin noissa muissa Multibeameilla varustetuissa Mersuissa? Mitään varsinaista järkeä koodauksen vaihtamisessa ei ole, mutta ei tuo ensimmäinen kerta olisi kun eri softaversioissa olisi eroja vaikkapa sen vuoksi, että Multibeamia on kehitetty matkan varrella ja eri vuosimallit eivät ole välttämättä aivan samanlaisia?

Lisävalosta on saatavissa selkeä hyöty, koska valokuviota mahtuu leventämään niin paljon kuin huvittaa ja vakio Multibeamin reilussa 160 metrissä olevaa 5 luksin käyrää näyttäisi olevan varaa työntää yli 200 metrin. Vaimoni S213 nykyisellä panelilla kaikki kaukovalot päällä oli mittasuorallani 200 metrin päässä 7 luksia, eli laskennallisesti valoa on suunnilleen sen mitä noissa uudemmissa malleissa on saatavissa Multibeamin lisäksi asennetuilla pitkän kantaman moduleilla, eli 5 luksia on jossain 200+ metrissä.

Tarkkaa lukemaa en tästä tapauksesta pääse mittaamaan, koska tuo 200 metrin mittapiste on valittu siten, että heti sen jälkeen alkaa nousta jyrkkä mäki enkä pysty kävelemään kauemmas autosta mitatakseni todellisen 5 luksin kohdan.

Suuntauksen saan silmämääräisestikin näillä keinoin katsastuskelpoiseksi, mutta luksimittarilla voi vielä tarkentaa suuntausta kun mittaa tien pinnasta hartiakorkeuteen saakka varmistaen ettei valokuvio pääse leviämään ylöspäin.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja v6omega »

v6omega kirjoitti: Ti 25.01.2022 11:25 Moro!

Tässä on perheeseen tulossa W205 v. 2018 farkku (220D 4matic) ja muutamia kysymyksiä

- vaikuttaako ajomoodi valinta nelivedon käyttäytymiseen?

- kuuluuko perän - ja jakolaatikon öljynvaihdot huolto-ohjelmaan?

Muita kommentteja biilistä?
Huomattua ajossa, kun adaptiivisen vakkarin tutka on pois pelistä esim lumisateen takia niin vakionopeudensäädin ei toimi, tuota apatiivista ominaisuutta ei taida saada kytkettyä irti.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

v6omega kirjoitti: Ma 07.02.2022 14:29 Huomattua ajossa, kun adaptiivisen vakkarin tutka on pois pelistä esim lumisateen takia niin vakionopeudensäädin ei toimi, tuota apatiivista ominaisuutta ei taida saada kytkettyä irti.
Tuotahan se tekee talvella tutkan huurtuessä tai jäädessä lumen alle talvikelissä. Oletko ajanut pidempään huomataksesi palautuuko tilanne normaaliksi tuon varoituksen jälkeen? Ainakin 213-sarjassa nokalla Avantgarde keulan tähden keskellä olevan tutkan antenni on sähkölämmitteinen, joten se yleensä sulattaa itsensä ja toipuu käyttökuntoon muutaman kilometrin ajolla.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

740 GLE kirjoitti: Ma 07.02.2022 15:21 Tuotahan se tekee talvella tutkan huurtuessä tai jäädessä lumen alle talvikelissä. Oletko ajanut pidempään huomataksesi palautuuko tilanne normaaliksi tuon varoituksen jälkeen? Ainakin 213-sarjassa nokalla Avantgarde keulan tähden keskellä olevan tutkan antenni on sähkölämmitteinen, joten se yleensä sulattaa itsensä ja toipuu käyttökuntoon muutaman kilometrin ajolla.
Meinasin kirjoittaa että tuo on kaupunkilegendaa mutta tarkistin WIS:istä ja 213-korisessa tosiaan on tutkan näkymä jotenkin lämmitetty (kiinnostuneet voi etsiä R61:llä). Kaveri väitti samaa EQA:sta mutta täällä foorumillakin postatusta Tesla Björnin videosta tuo ei oikeati selvinnyt enkä WIS:istä löytänyt mitään lämmitykseen viittaavaa (varmaan siellä oli, ei vaan osunut silmään). Jäi vielä löytämättä kuvaus toteutuksesta kun sehän ei riitä että pitkän kantaman tutkan antennia lämmitetään, se maskin suojamuovi pitää saada lämpimäksi että sen edessä oleva lumi sulaisi eikä sinne tavallisia lämmitysvastuksia voi laittaa tutkan eteen. Tuosta kuvaukset olisi tervetulleita ettei tarvii mennä talliin kaivelemaan osia näkyville.

Lämmityskään ei varmasti pelasta pahimmilta loskakeleiltä mutta auttaa varmasti aika paljon.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Lisävaloja asentaessani jämähti huuruun heti kun ajoin lämpimän auton ulos tallista, niin tulin kiinnittäneeksi asiaan huomiota. 10 km ajon jälkeen -5 asteen pakkasessa koko nokkatähti tuntuu kädellä koettaen hehkuvan lämpimänä, eli kyllä sitä lämmitetään ihan selvästi.

Tämän huomaa myös toiminnasta silloin tällöin talvella kojetauluun tulevista varoituksista, jotka poistuvat pian kun tutkanäkymä on ehditty sulattaa vapaaksi lumesta ja jäästä.

Minusta ne vastukset jopa näkee ulkoa päin sopivassa valossa katsoen. Kuvassa Seittenneliskanttisen etupuskurin alla näkyy kuinka tähden sisällä olevassa mustassa pinnassa erottuu selvästi vastuslangoituksen näköinen rasterikuvio. Mielenkiintoista tosiaan miten tuollaisen lämmitysvastuksen voi laittaa tutkan keilaan tutkaa häiritsemättä?
Inked744_LI.jpg
Elämäni autot samassa kuvassa. Omalla tavallaan upeita härveleitä kumpikin :D

Aiheesta erikseen haastateltuna tuota peilinä toimivaa ajava kertoo, että ei suoralta kädeltä muista työmatkaa, jonka aikana avustimet eivät olisi ehtineet sulaa käyttökuntoon. Varmaan sekin keli löytyy, mutta ei tuo selvästikään koko talvea tukossa ole.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 577
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Sopivassa kelissä se tutka menee umpeen ja antaa varoituksen. Muutama kymmenen kilometriä ja taas toimii. 200km matkalla voi tehdä tuon muutaman kerran jos on oikein paha loskakeli.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Vastaa Viestiin