W205 C-sarja

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
PP440_
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 24.10.2021 14:19

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja PP440_ »

Jaate kirjoitti: Su 24.10.2021 21:30 Melko tyyris minustakin varusteisiin nähden. Ei comand, ei dtr+, ei multibeam, samoilla varusteilla löytyy halvempia. Tuontiauto myös ( joka ei oo sinällään ongelma, kun historiaan perehtyy)
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/12483335

No tuosta? :D
Jaate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 26.07.2004 18:57

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Jaate »

Pikasella vilkasulla Kovasti ainaki tuunattu. Teippi/maali laitettu, näyttö vaihdettu johonki eriin mitä alkuperänen.
Neliveto 👍
Suomiauto👍
Webasto👍
Ei adapt. vakkaria yms. avustimia (jos niitä kaipaa)👎
Hinta edelleen 👎
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 762
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Nippe »

PP440_ kirjoitti: Su 24.10.2021 21:35
Jaate kirjoitti: Su 24.10.2021 21:30 Melko tyyris minustakin varusteisiin nähden. Ei comand, ei dtr+, ei multibeam, samoilla varusteilla löytyy halvempia. Tuontiauto myös ( joka ei oo sinällään ongelma, kun historiaan perehtyy)
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/12483335

No tuosta? :D
No onhan tuossa jo paljon enemmän rahalle vastinetta. Väri on hieno ainakin kuvissa ja soitinkin luultavasti parempi kuin se vakio , kun ei tuossa ole Comandiakaan ollut. Ainoa omasta mielestä must have mikä puuttuu on se Distronic (ja hudi), mutta eipä kaikki niitäkään kaipaa.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
Yozhik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 31.10.2021 00:59

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Yozhik »

Tervehdys, auton vaihto W205 faceliftiin kiinnostaa (ja mieluiten avantgarde-versio isomman keskinäytön vuoksi). Ajatettavuus, ulkonäkö ja yleinen tuntuma on minusta suht kohdallaan tuossa. Koneena mieluiten bensa 1.6, 1.5 tai 1.5 kevythybrid. Viimeksi mainittu on kai aina neliveto, mutta se ei ole välttämättömyys; kiva lisä ehkä talvella. Auto tulee normaaliksi käyttöautoksi kahden hengen talouteen, eikä kuljetustarve ole valtava. Muutamia olen käynyt ajamassa ja myös kokeilin myös uuden W206 mallin. Viimeksi mainitussa vaan väliraha nousee turhan korkeaksi omasta mielestäni, vaikka hieno auto toki on kyseessä. Tavoitteena autolle on luotettavuus, mukavuus ja miellyttävä ajotuntuma.

Mitä W205 faceliftin omistajat suosittavat koneeksi ja kuinka huolettomia kilometrejä voi olettaa saavansa noin 30-50 tkm ajetulla huolletulla yksilöllä? Nykyiseen C117:aan 1.6 koneella olen ollut varsin tyytyväinen, mutta C-sarjalainen perinteikkäämpänä Mersuna kiinnostaa nyt enemmän. CLA:han verrattuna C on huomattavasti hiljaisempi ja mukavampi 0.5-1 h kokeajojen perusteella.
C205 C200 -20
Ex: C117 180 -16
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 762
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Yozhik kirjoitti: Su 31.10.2021 01:27 Tervehdys, auton vaihto W205 faceliftiin kiinnostaa (ja mieluiten avantgarde-versio isomman keskinäytön vuoksi). Ajatettavuus, ulkonäkö ja yleinen tuntuma on minusta suht kohdallaan tuossa. Koneena mieluiten bensa 1.6, 1.5 tai 1.5 kevythybrid. Viimeksi mainittu on kai aina neliveto, mutta se ei ole välttämättömyys; kiva lisä ehkä talvella. Auto tulee normaaliksi käyttöautoksi kahden hengen talouteen, eikä kuljetustarve ole valtava. Muutamia olen käynyt ajamassa ja myös kokeilin myös uuden W206 mallin. Viimeksi mainitussa vaan väliraha nousee turhan korkeaksi omasta mielestäni, vaikka hieno auto toki on kyseessä. Tavoitteena autolle on luotettavuus, mukavuus ja miellyttävä ajotuntuma.

Mitä W205 faceliftin omistajat suosittavat koneeksi ja kuinka huolettomia kilometrejä voi olettaa saavansa noin 30-50 tkm ajetulla huolletulla yksilöllä? Nykyiseen C117:aan 1.6 koneella olen ollut varsin tyytyväinen, mutta C-sarjalainen perinteikkäämpänä Mersuna kiinnostaa nyt enemmän. CLA:han verrattuna C on huomattavasti hiljaisempi ja mukavampi 0.5-1 h kokeajojen perusteella.
En omista w205 faceliftiä, mutta olen sellaisella ajanut ja tutulla oli sellainen 1.5 kevythybridi hetken aikaa. Liian pieni moottori tuon kokoiseen autoon, kulutukset pyörii siellä 10L/100km tuntumassa kun sitä vähääkin tehoa joutuu käyttämään enemmän että pärjää liikenteen mukana. Ota suosiolla 2-litraisella koneella, tai ladattava hybridi. Tuo 1.5-1.6 moottori voi olla hyvä siihen A-sarjaan, mutta C:hen liian pieni, samaa mieltä oli myös se tuttavani ja vaihtoi sen ladattavaan hybridiin.

Mitä tuon koriseen C-mersuun muuten tulee niin itse olen ollut erittäin tyytyväinen tuohon pre-facelift S205:een. Se on ollut meidän taloudessa nyt n. 100tkm ja 3,5v.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Yozhik kirjoitti: Su 31.10.2021 01:27 snip
Koneena mieluiten bensa 1.6, 1.5 tai 1.5 kevythybrid. Viimeksi mainittu on kai aina neliveto, mutta se ei ole välttämättömyys; kiva lisä ehkä talvella.
Ei ole tuttu tuo W205 niin kysyn mitä nämä 1.5 ja 1.5 kevythybridit tarkalleen on? 2018 hinnastossa on vain C160, 1595 kuution moottorilla, en sanoisi sitä 1.5 litraseksi. Kevythybridiä en löydä ollenkaan. 206-koriseen saa 1.5 litran kevythybridin, 190 heppaa kokonaisteho. Onko tuon saanut 205:een joskus loppuvaiheessa?

Outo käsitys tuo että isompi kone kuluttaa vähemmän kun ei tarvii koko tehoreserviä käyttää. Todellisuudessa pikkukoneen hyötysuhde kärsii vasta jos otetaan tehoja reilusti yli maksimiväännön kohdalla ja tuollaisella 190 heppaisella se ei normi liikenteessä ole tarpeen, ei oikein usein mahdollistakaan
jos ajetaan nopeusrajoitusten mukaan. Jopa 205:n 129 heppainen kulkee varmasti vähemmällä kuin isoveljet tavanomaisessa liikenteessä. Moottorin hyötysuhde kasvaa kuormituksen mukaan aina sinne maksimiväännölle asti ja käytännössä kaikilla moottoreilla ajetaan sen hyötysuhdeoptimin alapuolella. Eri asia jos mieltymykset vaatii isompia tehoreservejä tai miellyttävämpi ajettavuus tms. kriteeri painaa.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 762
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Nippe »

DBFI kirjoitti: Su 31.10.2021 12:20 Outo käsitys tuo että isompi kone kuluttaa vähemmän kun ei tarvii koko tehoreserviä käyttää. Todellisuudessa pikkukoneen hyötysuhde kärsii vasta jos otetaan tehoja reilusti yli maksimiväännön kohdalla ja tuollaisella 190 heppaisella se ei normi liikenteessä ole tarpeen, ei oikein usein mahdollistakaan
jos ajetaan nopeusrajoitusten mukaan. Jopa 205:n 129 heppainen kulkee varmasti vähemmällä kuin isoveljet tavanomaisessa liikenteessä. Moottorin hyötysuhde kasvaa kuormituksen mukaan aina sinne maksimiväännölle asti ja käytännössä kaikilla moottoreilla ajetaan sen hyötysuhdeoptimin alapuolella. Eri asia jos mieltymykset vaatii isompia tehoreservejä tai miellyttävämpi ajettavuus tms. kriteeri painaa.
Teoria ja käytäntö kun ei aina kohtaa. Tämä ylläoleva tilanne on testattu mm. Top Gearissa. Siinä ajettiin samaa rataa peräkkäin, edellä Toyota Prius ja perässä BMW M4. Tuolla kierroksella se bmw kulutti vähemmän. Kun priuksella ajettiin äärirajoilla oli se bemarille helppoa ja kevyttä.

Normiliikenteessä ei tietysti yleensä äärirajoilla ajeta, mutta ääripäissähän ne erotkin on selkeempiä. Suosituksiahan tässä kyseltiin. Itse en suosittele sitä pikkukonetta C-koriseen, omasta mielestä se on liian pieni. Ajomukavuus on itsellä ainakin iso kriteeri autovalinnassa, muuten kai ajaisin jollain korealaisella vatkaimella.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nippe kirjoitti: Su 31.10.2021 13:07
Teoria ja käytäntö kun ei aina kohtaa. Tämä ylläoleva tilanne on testattu mm. Top Gearissa. Siinä ajettiin samaa rataa peräkkäin, edellä Toyota Prius ja perässä BMW M4. Tuolla kierroksella se bmw kulutti vähemmän. Kun priuksella ajettiin äärirajoilla oli se bemarille helppoa ja kevyttä.
Onko se moottorin hyötysuhde laskettu teoreettisesti vai käytännössä mitattu?

Jos on topgear ratalenkillä mitannut niin pakkohan se on uskoa kun vastaa ihan normi kauppareissua. Kokeilivatko vaihtaa paikkaa?

Älkää kertoko vaimon E200d raketille, se kun kuluttaa keskimäärin vähintään 3 litraa vähemmän kuin oma autoni, 4 vähemmän kuin aikanaan 204.089. Vaimo ihan käytänössä ajaa tuolla työmatkat, omat ajot aika teoreettisia :)
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 762
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Nippe »

DBFI kirjoitti: Su 31.10.2021 13:16
Jos on topgear ratalenkillä mitannut niin pakkohan se on uskoa kun vastaa ihan normi kauppareissua.
Yritin tuolla havainnollistaa sitä, että pienempi moottori ei aina takaa automaattisesti pienempää kulutusta, vaikka ajetaan samassa paikassa.

Omasta elämästä verrokkina w124 E420 jossa 4.2L V8, siinä kulutukset oli n. 11-12L/100km arkiajossa. Jossain vaiheessa mulla oli myös Volvo S80 T6, siinä 2.8L suora6 ja kulutukset pyöri 12-13L/100km. Molemmissa 4-vaihteinen automaattivaihteisto ja ajot suunnilleen samoilla seuduilla. Molemmissa myös käytin vähintään 98-bensaa joskus myös V-poweria. Volvohan oli myös etuvetoinen eli sen pitäisi olla taloudellisempi kuin takavetoinen w124, ei ollut. Vastaavia esimerkkejä enemmänkin itseltä ja tuttavilta.

Saat tottakai ajaa millä haluat ja elää siinä pilvilinnassa että pienempi moottori on aina taloudellisempi. Kukin tyylillään, elämä on valintoja täynnä.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nippe kirjoitti: Su 31.10.2021 13:32
Yritin tuolla havainnollistaa sitä, että pienempi moottori ei aina takaa automaattisesti pienempää kulutusta, vaikka ajetaan samassa paikassa.

Omasta elämästä verrokkina w124 E420 jossa 4.2L V8, siinä kulutukset oli n. 11-12L/100km arkiajossa. Jossain vaiheessa mulla oli myös Volvo S80 T6, siinä 2.8L suora6 ja kulutukset pyöri 12-13L/100km. Molemmissa 4-vaihteinen automaattivaihteisto ja ajot suunnilleen samoilla seuduilla. Molemmissa myös käytin vähintään 98-bensaa joskus myös V-poweria. Volvohan oli myös etuvetoinen eli sen pitäisi olla taloudellisempi kuin takavetoinen w124, ei ollut. Vastaavia esimerkkejä enemmänkin itseltä ja tuttavilta.

Saat tottakai ajaa millä haluat ja elää siinä pilvilinnassa että pienempi moottori on aina taloudellisempi. Kukin tyylillään, elämä on valintoja täynnä.
Enpä tuolla nyt väittänyt että missä tahansa autossa pienempi moottori kuluttaa vähemmän kuin isompi moottori sopivasti valitussa verrokissa. Oliko tuo Vovo nyt liian pienellä moottorilla ettei jaksanut autoa siirrellä kauppareissuilla ja siksi kulutti niin paljon?

Eiköhän olisi tässäkin syytä verrata niitä eri 205-korisia autoja siihen saatavilla moottoreilla eikä ajeta toisen peesissä.

Aiempi kommenttisi oli: "kulutukset pyörii siellä 10L/100km tuntumassa kun sitä vähääkin tehoa joutuu käyttämään enemmän että pärjää liikenteen mukana". Kerro miksi 1.6 litraisen 205 korisen auton kuljettamiseen tarvitaan enemmän tehoa kuin vaikka 2 litraisen? Vähemmän tehoa siihen tarvitaan kun on kevyempi kone. Kulutushan saattaisi silti olla suurempi mutta kannattaa keksiä joku parempi argumentti sille tai sitten vaan hyväksyä että on valinnut sen isomman koneen muista syistä. Autovalinnoissa voi olla ihan rehellinen itselleenkin kuten vaikkapa Mou täällä, siinä autossa voi olla jotain muuta miellyttävää eikä valintaa aina tarvitse perustella pienellä kulutuksella.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

200d tai 220d on sopivimmat, nuo pienet bensat on hengettömiä leluja ja hybridit turhaa kikkailua.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
apa100
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ke 02.01.2019 21:31

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja apa100 »

160 pensalla 57118 km keskikulutus 7,054l/100km
aikaa meni reilu vuosi ja tuossa vielä noin 5000km yhteensä kevyt peräkärry perässä.
Ja webasto päällä aina kun vähänkin kylmää keliä...alle +5 siis
Eli ei se ihan juoppo ole ja kyllä sillä ohikin pääsee tarvittaessa...
W219 2008
W204 2008
R170 1998

ex:W205 2020
ex:W169 2005
ex:W209 2003
ex:W246 2013
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Nippe kirjoitti: Su 31.10.2021 13:07
DBFI kirjoitti: Su 31.10.2021 12:20 Todellisuudessa pikkukoneen hyötysuhde kärsii vasta jos otetaan tehoja reilusti yli maksimiväännön kohdalla
Teoria ja käytäntö kun ei aina kohtaa. Tämä ylläoleva tilanne on testattu mm. Top Gearissa. Siinä ajettiin samaa rataa peräkkäin, edellä Toyota Prius ja perässä BMW M4. Tuolla kierroksella se bmw kulutti vähemmän. Kun priuksella ajettiin äärirajoilla oli se bemarille helppoa ja kevyttä.
Annoitpa loistavan esimerkin siitä, kuinka teoria todella kohtaa käytännön. Ainakin tässä Top Gearin kokeessa Priusta vastaan ajoi tosin M3:

https://www.youtube.com/watch?v=F04MXepYiBs

Ja aivan kuten DBFI jo sanoikin, kun Priusta ei ajettu lähelläkään sen hyvän hyötysuhteen alueella vaan suljetulla radalla ihan kaikki mitä rakkine kulkee, myös pienen talouskoneen hyötysuhde romahti niin pahasti, että se otti turpiin jopa tyhjäkäynnillä mukana seuraavalta M-sarjalaiselta.

Olen nyt ajanut omaa autoani reilut 7 vuotta ja 180.000 km E220 CDI:n NEDC normikulutuksella, joka kuvaa varsin hyvin auton suorituskykyä todellisessa liikenteessä, kunhan vain talvirengaskausi on noin puoli vuotta, vilukinttukuski ei lähde talvikelissä minnekään ilman esilämmitystä Webastolla ja vetokuulassa roikkuu noin 10% matkasta peräkärry tai pyörät telineessä. Muun liikenteen tukkona ei tarvitse olla, vaikka minun ajollani suurimmat tehopyynnöt käyvät työmatkalla moottoritien sisäänmenorampissa noin 50 kW tienoilla.

Toinen urbaani legenda liittyy suorituskyvyn oletettuun turvallisuuteen. Todellisuudessa turvaa ei tuo moottorin maksimiteho, vaan se osa maksimista, jonka kuljettaja jättää reserviin käytettäväksi jos sattuu arviointivirheensä vuoksi sitä yllättäen tarvitsemaan.

Rehellisintä olisi myöntää tosiasia, että vaivaton suorituskyky on mukavuuskysymys. Sen jälkeen voi ostaa niin ison koneen kuin huvittaa koska "mä halusin tällasen".
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Nippe kirjoitti: Su 31.10.2021 13:32 Yritin tuolla havainnollistaa sitä, että pienempi moottori ei aina takaa automaattisesti pienempää kulutusta, vaikka ajetaan samassa paikassa.
Olet tässä aivan oikeassa. Mutta ajotapa ja ajoympäristö ratkaisee paljon. Jos ajotapa on pyrkivä ja silti eri autoja ajetaan tavallaan isomman ehdoilla, silloin pienempää konetta tosiaan joutuu riivaamaan sen verran kovemmin, että on täysin realistista löytää esimerkkejä joissa pienempi moottori kuluttaa enemmän.

En silti venyttäisi tätä yleispäteväksi totuudeksi, vaan kehottaisin W205 moottorivaihtoehtojen kysyjää tunnistamaan itsensä kuljettajana? Kannattaa olla rehellinen itselleen, ettei tule valinneeksi omaan ihanteeseensa hyvin sopivaa mutta omaan todelliseen ajotapaan huonosti sopivaa moottoria.
Nippe kirjoitti: Su 31.10.2021 13:32 Omasta elämästä verrokkina w124 E420 jossa 4.2L V8, siinä kulutukset oli n. 11-12L/100km arkiajossa. Jossain vaiheessa mulla oli myös Volvo S80 T6, siinä 2.8L suora6 ja kulutukset pyöri 12-13L/100km. Molemmissa 4-vaihteinen automaattivaihteisto ja ajot suunnilleen samoilla seuduilla. Molemmissa myös käytin vähintään 98-bensaa joskus myös V-poweria. Volvohan oli myös etuvetoinen eli sen pitäisi olla taloudellisempi kuin takavetoinen w124, ei ollut.
Ei vastaus, useammastakin syystä. Muistutatkos nyt ensin minkä valmistajien käyttämät automaatit kuluttavat vielä enemmän polttoainetta kuin Volvon? PIkkuvolvoilla on ajettu ihan asiallisia lukemia pisaralle pisimmälle kisoissa ja aina manuaalina. Ellei kuljettaja jaksa vaihtaa vaihteita itse, etuvedon teoreettinen etu ylikompensoituu väärin päin asennetun moottorin vaatiman kaksin kerroin väännetyn automaattivaihteiston ylimääräisiin hammasvälityksiin. Satalankun automaatti on yhdellä akselilla, kuten pitääkin. Volvon suoran kuutosen kanssa käytetty GM automaatti on jo teorian osalta lähtökohtaisestikin takamatkalla ja sen lisäksi yksi huonoimmista automaateista, mitä Amerikassa on ikinä tehty. Ja sen on pultattu Volvon tinaviitosesta kuutoseksi kasvatetun moottorin kylkeen. Tennfemma med snurra ei ole taloudellisuudestaan tunnettu, eikä sen kulutus yhtään pienene yhden sylinterin ja yhden ahtimen lisäämisellä.
Nippe kirjoitti: Su 31.10.2021 13:32 Saat tottakai ajaa millä haluat ja elää siinä pilvilinnassa että pienempi moottori on aina taloudellisempi.
Jospa jätettäisiin tällaiset yleistykset molemmin päin ja annetaan jokaisen ostaa sen verran työntövoimaa kuin katsovan tarvitsevansa.

En minäkään ostaisi pientä bensakonetta, koska diesel minun mielestäni mukavampi ajaa. Mutta jos ajaa vähän, minun mielipiteeni ei taida olla kovin hyvä perustelu dieselille?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Yozhik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 31.10.2021 00:59

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Yozhik »

Aika monilla moottoreilla on tosiaan W205 faceliftiä saanut. Vuoden 2019 aikana autoon sai siis vielä "vanhan" 1.6 eli M274 koneen (eli siis sama kone, jota käytetiin pre-faceliftissä ja myös kaikissa A-sarjan johdannaisissa). Omassa CLA:ssa on sama moottori hieman eri viritysasteella ja se toimii aivan hyvin CLA:ssa arkimoottorina. Oma kokemukseni koneen luotettavuudesta on hyvä. Ilmeisesti 2.0 versiossa on ollut tiettyjä ongelmia, jos kv-foorumeita uskoon. Omakohtaista kokemusta ei ole eikä yhdelläkään kaverillakaan ole juuri sellaista.

M274 1.6 ja 2.0 koneet korvattiin faceliftin yhteydessä uudella M264 moottoriperheellä, josta on kaksi versiota 1.5 ja 2.0. C180 voi olla joko sähköistämätön 1.5 tai vanhempi 1.6 vanhemmasta moottoriperheestä. Vuodesta 2020 ei ole enää tuota 1.6 konetta autoon saanut. Sitten taas Facelift C200 on siis saman 1.5 koneen päälle rakennettu ns kevythybridi 48 V sähkömottorilla, jolla korvattiin ns vanha kaksilitrainen kone. Tämä moottori esiintyy useimmissa autolehtien ja medioiden facelift koeajoissa, koska se oli tuolloin ns uutta ja jännää tekniikkaa Mersulta. Saman koneen johdannainen jatkaa edelleen W206:ssa. W205 faceliftin on myös aito kaksilitrainen kone M264 perheestä 2.0 (C300), mutta ilmeisesti se on ollut myöskin aina ns kevythybrid. Tämä on Suomessa harvinainen malli. C400 on sitten Suomessa hyvin harvinainen 3.0 litrainen M276 ilman sähköä. W206:teen sitten enää ole 3 litraista konetta saanut (en tiedä AMG-malleista).

Diesel koneissa W205 faceliftiin sai aluksi tämän 1.6 litraisen OM626:n ja Mersun laajasti käytetyn työhevosen 2.2 OM651:en, jotka sitten korvattiin OM654 moottoriperheen 1.6 ja 2.0 koneilla. Tämä OM626 on käsittääkseni sen ns Renaultin kone, josta monet ns Mersu-miehet eivät puhu kovin ylistävään sävyyn ja myös eräs Vehon myyjä on minulle itse suoraan sanonut, ettei tuota konetta suosittele. Mersuhan on nyt 2021 vetäytynyt koko yhteistyöstä ja kaikki dieselit ovat nyt omaa OM654 sarjaa. Tätä ns Renaultin konetta käytettiin myös laajasti A-sarjan johdannaisissa. E-sarjan 1.6 on käsittääkseni ollut W214 osalta aina Mersun omaa tuotantoa eli OM654. Itselläni ei ole kokemusta muista kuin OM654 2.0 litraisista, joilla varustettuna olen ajanut E ja GLC sarjan autoja. Itse olen tuosta koneesta koeajoissa tykännyt ja se varmasti olisi hyvä kone myös Ceemeliin, mutta niitä on Suomessa selkästi vähemmän myynnissä käytettynä. Itselläni ajokilometrit jäävät yleensä alle 15 tkm per vuosi, joten dieseliä ei voi oikein perustella ainakaan taloudellisuudella.

Mersun logiikka kulkee minusta niin, että moottoriperheet ja automallit eivät aina vaihdu samalla kertaa. Eli nyt myyvässä W206:ssa olevat moottorit on jo osin tuotu tuotantoon W205 faceliftissä ja sitten niitä on jotenkin kehitelty uuteen malliin tuotaessa.

Aika monimutkaista loppukäyttäjän näkökulmasta ja yllä kertomassani voi olla virheitä, koska en ole mikään hard core -tason Mersutietäjä. Tällä palstalla heitä varmasti on, ja yllä kuvattua saa vapaasti oikoa, jos olen mennyt metsään.

Itse en ole ylin down sizing koneiden ystävä luonnostani, mutta valitettavasti nykyinen trendi ja Suomessa myös tympeä verotus ajaa kuluttajia vahvasti tuohon suuntaan. Pitänee käydä noita eri versioita ajamassa, mutta en tosiaan riittävästi ymmärrä M264 koneiden luotettavuudesta ja edes käyttömukavuudesta. Ja tässsäkin on varmasti kaksi kulmaa; luotettavuus ns alle 100 tkm ja pidemmän ajan luotettavuus. Ainakin itseä hieman mietityttää voiko kukaan ajaa yli 300 tkm 1.5 kevythybridillä ilman, että moottoria joutuu korjauttamaan merkittävästi. Ajossa mukavinta olisi sellainen vääntävä ja miellyttävä moottori, joka ei koko ajan tunnu olevansa omien voimavarojensa äärialueilla.

Taloudellisuuskeskusteluun en osaa sanoa oikein mitään noiden koneiden osalta, koska omaa kokemusta ei ole Ceemelistä. Onko se itselle avainkysymys; ei välttämättä. Litra sinne tai tänne; enemmän ehkä se kokonaisuus ratkaisee.
Viimeksi muokannut Yozhik, Su 31.10.2021 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C205 C200 -20
Ex: C117 180 -16
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tupla pois.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Olipa taas aivot narikassa, katsoin 205 hinnastoja 213-korisen ajalta mutta tämähän vaihtui 206-koriseen vasta äskettäin. Omalta koneeltakin löytyi nuo uudemmat hinnastot ja moottorimallit.

Tämä hinnat alkaen malli on "vain" 156 heppanen. Onhan se ihan kuin satalankkua ajaisi paitsi sata heppaa enemmän. Etelän ruuhkaliikenteessä ihan pakko ajaa koko ajan moottorin voimavarojen äärirajoilla. :) Eri asia jos puhutaan tunteesta kuten edellä, saattaa hyvinkin tuntua että kulkee äärirajoila vaikka se normiliikenteen parikymmentä heppaa täydessä käytössä, liikennevaloista tuplatehot ja ohituksissa nelinkertainen eli yli puolet...

EDIT: tiedän että satalankun saa isollakin moottorilla, omat kokemukset kaiketi 75 heppasesta (jolla pärjäsi ihan mukavasti) ja täällähän pitää olettaa että kaikki muut on vääriä paitsi ne omat.
M8r8u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 21.10.2020 21:42

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja M8r8u »

Yozhik kirjoitti: Su 31.10.2021 20:57 Aika monilla moottoreilla on tosiaan W205 faceliftiä saanut. Vuoden 2019 aikana autoon sai siis vielä "vanhan" 1.6 eli M274 koneen (eli siis sama kone, jota käytetiin pre-faceliftissä ja myös kaikissa A-sarjan johdannaisissa). Omassa CLA:ssa on sama moottori hieman eri viritysasteella ja se toimii aivan hyvin CLA:ssa arkimoottorina. Oma kokemukseni koneen luotettavuudesta on hyvä. Ilmeisesti 2.0 versiossa on ollut tiettyjä ongelmia, jos kv-foorumeita uskoon. Omakohtaista kokemusta ei ole eikä yhdelläkään kaverillakaan ole juuri sellaista.

En ole kv-foorumeilta löytänyt euroopassa valmistettujen 2.0 versioidenkaan osalta mitään erityisesti 2.0 koneeseen liittyviä ongelmia, joten kiinnostaisi tietää mitä ne tietyt ongelmat ovat? Kv-foorumeilla on kyllä mainittu C300 2.0 koneen ongelmia, mutta ne on valmistettu muualla ja muille markkinoille, niistäkö on kyse?

1.6 ja 2.0 koneissa on ilmeisesti sama perusrakenne, eri iskun pituus, männän halkaisija sama.
Yozhik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 31.10.2021 00:59

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Yozhik »

M8r8u kirjoitti: Ma 01.11.2021 11:57
Yozhik kirjoitti: Su 31.10.2021 20:57 Aika monilla moottoreilla on tosiaan W205 faceliftiä saanut. Vuoden 2019 aikana autoon sai siis vielä "vanhan" 1.6 eli M274 koneen (eli siis sama kone, jota käytetiin pre-faceliftissä ja myös kaikissa A-sarjan johdannaisissa). Omassa CLA:ssa on sama moottori hieman eri viritysasteella ja se toimii aivan hyvin CLA:ssa arkimoottorina. Oma kokemukseni koneen luotettavuudesta on hyvä. Ilmeisesti 2.0 versiossa on ollut tiettyjä ongelmia, jos kv-foorumeita uskoon. Omakohtaista kokemusta ei ole eikä yhdelläkään kaverillakaan ole juuri sellaista.

En ole kv-foorumeilta löytänyt euroopassa valmistettujen 2.0 versioidenkaan osalta mitään erityisesti 2.0 koneeseen liittyviä ongelmia, joten kiinnostaisi tietää mitä ne tietyt ongelmat ovat? Kv-foorumeilla on kyllä mainittu C300 2.0 koneen ongelmia, mutta ne on valmistettu muualla ja muille markkinoille, niistäkö on kyse?

1.6 ja 2.0 koneissa on ilmeisesti sama perusrakenne, eri iskun pituus, männän halkaisija sama.
Juu. 1.6 ja 2.0 ero on iskun pituus; muista eroista en tiedä.

En siis tunne M274 syvällisesti ko moottorin anatomiaa ja se on ilmeisesti varsin luotettava. Muistaakseni jossakin keskusteluissa/videoissa puhuttiin mäntiin liittyvistä ongelmista ja jossakin myös mahdollisesti ketjuongelmista, jotka vaivasivat enemmän tuota edeltävää 2.0 moottoria. Kaikki netistä luettu ja kuultu ei toki välttämättä ole totta tai se voi olla hyvin harvinainen vika. Voi myös olla, että epähuomiossa sekoittanut C200 ja C300 moottorit, koska olen kuvitellut niiden olevan pitkälti muuten samoja (eli tehoerot olisivat toteutettu ohjelmistoilla). Kuvittelin myös, että nuo moottorit tehdään Saksassa, vaikka auton kokoonpanoa onkin eri maanosissa (mm. W205 sedanit ovat Suomeen tulleet usein Etelä-Afrikasta)
C205 C200 -20
Ex: C117 180 -16
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Mäntien halkeamisesta olen itsekin lukenut jenkkipalstoilla M274:sta, mutta taisivat tosiaan olla poikkeuksetta C300. Lieneekö sitten muuta eroa C200:een kuin softalla viritettyjä. Ketjusta ei pahemmin mitään löydy kuin edellisen version osalta. Hyvin tuon on itselläni röpöttänyt, mutta tosin takana vasta 45 tkm ja tuskin paljoa yli 100 tkm ajan ennen vaihtoa.
C200 (S205) 2017
M8r8u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 21.10.2020 21:42

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja M8r8u »

Samoja juttuja ollaan taidettu lukea, C300-malleissa jenkeissä ja taisi olla kaukoidässäkin. Jossakin viestiketjussa mainittiin paikallinen valmistus. Samaa konetta C300 kanssa käyttää myös joku Infinityn malli.

Ketjun venyminen mainittiin jossakin englanninkielisessä "osto-oppaassa" M270 ja M274 1.6 ja 2.0 koneiden osalta. Näistä vaan ei löydy käyttäjien todellisia kokemuksia, joten ei tiedä onko niitä vai ei.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Olikos 205:iin joku moottorinohjaussoftapäivitys? Mihin koneisiin, mitä sen pitäisi tehdä ja huomaako jotain eroa?
C200 (S205) 2017
zwo_a_vier
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 02.11.2021 17:43

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja zwo_a_vier »

Mielipiteitä W205 korin ruostesuojauksen tasosta? Olisi mahdollisuus saada oma 2016 vuoden tuontiauton kori finikor-käsiteltyä kustannuksitta, mutta olen nykyautojen osalta vähän skeptinen tämän suhteen. Jatkoon vai ei?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

zwo_a_vier kirjoitti: To 04.11.2021 14:15 Mielipiteitä W205 korin ruostesuojauksen tasosta? Olisi mahdollisuus saada oma 2016 vuoden tuontiauton kori finikor-käsiteltyä kustannuksitta, mutta olen nykyautojen osalta vähän skeptinen tämän suhteen. Jatkoon vai ei?
Ainakin siitä tuontiautosta puuttuu lisäkäsittely jonka tehdas/maahantuoja näkee tarpeelliseksi (tehdään Saksassa lähtösatamassa).
zwo_a_vier
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 02.11.2021 17:43

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja zwo_a_vier »

Okei, eli voisi ihan fiksua. Ovia en taida antaa suihkia, kun paskaavat ihan kaiken ja jos jotain irroittelevat, niin narinat ovat varmaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja DBFI »

zwo_a_vier kirjoitti: To 04.11.2021 14:25 Okei, eli voisi ihan fiksua. Ovia en taida antaa suihkia, kun paskaavat ihan kaiken ja jos jotain irroittelevat, niin narinat ovat varmaa.
Älä nyt yhden kommentin perusteella tee päätöstä. Lue vaikka tämä threadi:
viewtopic.php?f=3&t=107111
Asiallisia argumentteja myös vastaan vaikkakin eri ikäluokan autosta kyse.
Mg-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 21.05.2015 21:15
Paikkakunta: Pornainen

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Mg- »

Onko kellään kokemusta etulasien vaihdosta/kustannuksista..?
S205 C250d 4matic -15
Ex S212 350cdi 4matic -12
Ex W210 270cdi -00
Ex W202 C180 -94
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 959
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Mg- kirjoitti: To 04.11.2021 15:21 Onko kellään kokemusta etulasien vaihdosta/kustannuksista..?
Noin alkaen 800€. Kantsii laittaa alkuperäinen, toimii tunnistimet ja kamerat varmemmin ja tullu ainakin sellainen tunne että nuo alkuperäiset kestävät kiveniskujakin paremmin. Käsittääkseni Glassdrive pisteiltä saa alkuperäisiä kun vain muistaa huomauttaa.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Mg-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 21.05.2015 21:15
Paikkakunta: Pornainen

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Mg- »

amatoori kirjoitti: To 04.11.2021 16:01
Mg- kirjoitti: To 04.11.2021 15:21 Onko kellään kokemusta etulasien vaihdosta/kustannuksista..?
Noin alkaen 800€. Kantsii laittaa alkuperäinen, toimii tunnistimet ja kamerat varmemmin ja tullu ainakin sellainen tunne että nuo alkuperäiset kestävät kiveniskujakin paremmin. Käsittääkseni Glassdrive pisteiltä saa alkuperäisiä kun vain muistaa huomauttaa.
Meinasin siis eteen sivulaseja.. suhinoiden takia/mielenkiinnosta kyselen, että onko joku ”joutunut” omaan piikkiin vaihdattamaan..
S205 C250d 4matic -15
Ex S212 350cdi 4matic -12
Ex W210 270cdi -00
Ex W202 C180 -94
Sipuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ti 10.11.2020 16:20

Re: W205 C-sarja

Viesti Kirjoittaja Sipuli »

Mulla ei vauhdissa suhise sivulasit, mutta jos sisäpuhallus on 5 nopeudella tai enemmän, niin kuskin ovessa jossai korvan kohdalla alkaa pieni vihellys. En ole vielä keksinyt mistä se johtuu. Se kuitenkin loppuu kun kädellä "ohjaa" ilmavirtaa poispäin ovesta 😁

Jos siis vastaavasta robleemista on kyse niin kannattaa kokeilla puhallusta vähän pienemmällä
Vastaa Viestiin