300 SEL kesäajokki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja unski »

Ihan totaalinen off-topic. Mutta tuossa 1981 380:n kulutuslaskussa oli paljon muitakin syitä, kuin perävälitys joka aiheutti kulutuksen laskun. Mm. Moottorin iskua ja männä halkaisijaa muutettiin, tyhjäkäynnin muuttaminen sähköiseksi ja kierrosten tiputus 150 1/min. , ohjauspainesäätimen "uudelleenohjelmointi" eli mm. osakaasukiihdytysrikastus puuttuu lämpimällä koneella, myöskin nokkien profiilia vaihdettiin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Ihan totaalinen off-topic. Mutta tuossa 1981 380:n kulutuslaskussa oli paljon muitakin syitä, kuin perävälitys joka aiheutti kulutuksen laskun. Mm. Moottorin iskua ja männä halkaisijaa muutettiin, tyhjäkäynnin muuttaminen sähköiseksi ja kierrosten tiputus 150 1/min. , ohjauspainesäätimen "uudelleenohjelmointi" eli mm. osakaasukiihdytysrikastus puuttuu lämpimällä koneella, myöskin nokkien profiilia vaihdettiin.

Timppa
Itse taisin tämä offtopicryntäyksen aihettaa linkittämällä noita skannattuja teknisiä tietoja :oops: . Tuo 1981 tapahtunut muutos mersulla oli nimeltään economy program, vai mikä se virallinen nimi oli? En nyt googlella löytänyt.
OskuV kirjoitti:Olli A ollut tämän kuskina on toiminut Ensolla?
Ollipa hyvinkin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuo 1981 tapahtunut muutos mersulla oli nimeltään economy program, vai mikä se virallinen nimi oli?
„Mercedes-Benz Energiekonzept“ Saksaksi ja „Energy Program“ englanniksi.

Itsellä on myöskin pitkään mietityttänyt w126:n 300 SE/L:n hommaaminen käyttöautoksi. Hyllyssä olisi 5v automaattilaatikkokin odottamassa, ei tarvisi miettiä perävälityksiä :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

OskuV kirjoitti:Hieno auto ja kunto. Olli A ollut tämän kuskina on toiminut Ensolla? Jos näin on, niin uskallan sanoa että olet tehnyt hyvät kaupat. Olli on nimittäin vimpan päälle mersumies :wink:
Ja niin on nykyinenkin omistaja :wink: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

unski kirjoitti:Ihan totaalinen off-topic. Mutta tuossa 1981 380:n kulutuslaskussa oli paljon muitakin syitä, kuin perävälitys joka aiheutti kulutuksen laskun. Mm. Moottorin iskua ja männä halkaisijaa muutettiin, tyhjäkäynnin muuttaminen sähköiseksi ja kierrosten tiputus 150 1/min. , ohjauspainesäätimen "uudelleenohjelmointi" eli mm. osakaasukiihdytysrikastus puuttuu lämpimällä koneella, myöskin nokkien profiilia vaihdettiin.

Timppa
Ei savua ilman tulta, eli muuttuiko 380-moottorin luonne eli suorituskykykin tuossa yhteydessä kovasti?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei niinkään suorituskyky, mutta moottorin ominaisuudet paljonkin.
Vääntömomentti kasvoi ja huippu tippui 750 1/min alemmas.

_____poraus/isku_________teho/kW______Vääntö/ Nm
79–81 92/71,8 3818 9,0 : 1 160 bei 5500 305 bei 4000
81–85 88/78,9 3839 9,4 : 1 150 bei 5250 315 bei 3250

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Aika pitkään ollut päivittämättä tämä lirpake, joten kaipa sitä voisi kuluneen puolen vuoden tapahtumia kelata läpi:

Ennen talvea tuli takakonttia fiksailtua sieltä verhoilujen alta

Kuva

Kuva

Kuva

Käytössä oli kilikalit sieltä sun täältä. Tarkoitus ei ollut tehdä vimosen päälle vaan pysäyttää ruosteen eteneminen.

Ovien alalaitaan tiivisteen alle/ympärille tein saman:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Impalaa saa motonetista paukkupullossa eikä maksa paljon.


Katsastus meni läpi heittämällä marraskuun lopussa @ 376k, mutta HC oli aika ylhäällä. Leimasta tuli pitkä eli seuraava katsastus helmikuuhun 2015 mennessä.


Ajoin talven tällä autolla.

Eniten ärsytti lukkopesien toimimattomuus alle -5 asteessa. Autoa ei siis voinut lukita. Ongelma ratkesi reilulla öljyämisellä kun kelit vähän lämpeni. Käytin öljyä jolla ei sulattavia ominaisuuksia. Toinen merkillepantava asia oli pakkasen raju korostava vaikutus sisustan narinaan, joka on tyypillistä W126 sedanille. Tästä lisää kohta.

Talvella totesin myös että M103, kuten kaikki autoni tähän asti, ottaa nokkiinsa esilämmittämisestä eli jos moottori on lämmitetty "tappiin" (Defan hallittuun ylärajaan joka muistaakseni taitaa olla 40C), niin käynnistyminen on vaivalloista. Tässä autossa ei kuitenkaan seokset sekoa niin kuin M117:ssa.


Onnistuin talvella löytämään kirpparilta Becker 779:n joka on ymmärtääkseni 80-luvun lopun Beckerin hintahaitarin keskivaiheiden optio ainakin W/C 124 autoihin. Radio on pakkausta ja papereita myöten aika täydellisesti varusteltu ja toimii - nappulat, valot, kuuluvuus, kasettidekki, ym. ovat hyvät. Korostan tuota kuuluvuutta joka on huomattavasti parempi kuin Mexicossa. Lappeenrannan Nostalgia kuuluu kauas Imatran toiselle puolelle ja toiseen suuntaan Somerharjulle asti. Nova kuuluu Venäjälle öljymäelle kevyesti ja kuuluisi pidemmällekin, mutten ole sen pidemmälle SEL:llä vielä ajanut...

Radio oli tarkoitus vain testata ja pistää komeroon varastoon, mutta sen toimivuus löi niin ällikällä että se jäi autoon kiinni ja Mexico on komerossa.


Maaliskuussa syttyi öljyvalo, joka antoi öljynkulutukseksi noin litran / 3000km. Manuskassa kerrotaan, että korkein hyväksyttävä kulutus on litra / 1000km. Hukkaa myös vähän jäähdytysnestettä mutta se näyttää katoavan taivaantuuliin ja jäähdyttimen kaula vuotaa vähän.

Joka tapauksessa selvästi moottori näyttää ikäänsä ja kilometrejaan. Luulen että itse konetta ei ole koskaan avattu ja muistelen viime kesältä että Olli A. arveli samaa.


Mainitun sisällä kuuluvan narinan korjasin kevätlämpimillä. Vikahan johtuu siitä että ovipahvin alalaita hankaa vasten kynnyslistan ryppyistä osaa. Korjaus on liimata ovipahvin puolelle pehmeää teippiä, esim. velcroa tai mailateippiä niin että tuo kynnyslista ei hiero muovia vasten. Tällä korjauksella W126 on älyttömän hiljainen niin kaupungissa kuin maantielläkin. Minulla jäi vain hanskalokerosta kuulumaan ajoittainen räpinä, pitää sekin luukku teipata.


5.4. kävin hakemassa SEC:n eli nyt on taas arkiajossa SEL ja huviajossa SEC. Tämä threadin auto tuntuu todella hiljaiselta ja elegantilta verrattuna tuohon SEC:iin, kun on puoli vuotta ajamatta SEC:iä, ja sitten saa "uuden ensikosketuksen". Ajoasento on korkeampi ja ohjaus paljon kevyempi. Kaikki luukut menee herkemmin kiinni.

Autossa nyt mittarissa n. 380k.
Viimeksi muokannut Juha_M117, La 09.05.2020 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
jsmp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 10.04.2006 15:01
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja jsmp »

W 126 alkuperäinen vanne 15"
W221 350 Bluetec 4matic -11


ex
W123 300D-85
W124 200D-90
W210 200cdi-01
W114 280-73
W108 280S-70
W111 220Sb-64
W220 320cdi-01
W126 420 SEL-89
W202 C180-96
C107 350SLC-73
C126 560SEC-91
W202 C220-95
W202 C180-97
W201 190E-92
S 210 E320T-97
W202 C180 Esprit -94
W126 560SEL-86
W124 300D -91
S211 280cdi-05
C114 250C -71
C207 350cdi -09
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tossa jokupäivä satoi kovasti aamulla töihin ajaessa ja n. 5km pääsin kunnes alkoi auto sammuilemaan. Hirveellä sahauksella lähti aina uudestaan käyntiin, kävi 500 metrin matkan ja sammui uudestaan. Näin hivuttelemalla pääsin loput 2,5km perille. Päivän aikana sade loppui ja helle alkoi. Iltapäivällä auto toimi ku unelma kun ajoin takas kotiin. Päättelin että koska virranjakajan kannen päällä ei ole suojakuorta paikoillaan, imaili se sateella jäähyn läpi vesisadesumua sisäänsä ja otti siitä itseensä.

Auto seisoi n. 1,5 viikkoa tuossa pihalla, kunnes yritin eilen ja tänään startata autoa kuivalla hellesäällä parkkiruudusta ja nyt se ei lähde lainkaan käyntiin.

Sammuiluahan on esiintynyt aiemminkin, ensin pari kertaa talven aikana rönttäkeleillä auton seisottua muutamia päiviä, sitten pari kertaa tiukassa mutkassa - tyyliin risteys ja motarin ramppi.

Täytyy huoltaa ensin syttypuolelta vakiokohteet ja jos se ei auta niin alkaa tutkailla yj-releitä ja muuta tyypillisiä vikaantuvia paikkoja. Tänään hain postista romua mitä on menossa autoon kiinni: Boschin tulpanjohdot, vj kansi ja pyörijä, sekä NGK:n tulpat, ja vj:n suojakuori. Takaoviin tuli topparit myös, mutta niillä ei varmaan saada myllyä käyntiin :D
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja seppola »

Kannattanee hommata myös polttoainepumpun relekin varaosaksi, sekin kuitenkin rupeaa jossain vaiheessa sammuttelemaan autoa.

Minulla se yleensä sammui risteystä lähestyttäessä, piti sitten odotella 10 - 30 s ja lähti käyntiin, aavistuksen tympeää hommaa klo 16 ruuhkassa kaupunnissa :-). Tämä vika oli jo olemassa kun ostin aikanaan auton, hommasin sitten KAE:n releen siihen KL:n kautta (~100 €) ja se kesti parisen vuotta. Nyt paikallaan on eBaystä hommattu halpa kopio (oisko ollu 40 €), saas nähä kauanko se kestää...pitänee hommata kohta jo seuraava paksin puuhalootaan valmiiksi !
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Täytyypä pitää mielessä. Irrotin ja hetkuttelin bensapumpun relettä ja totesin että pumppu surahtaa kun rele on kiinni, ja ei surahda kun se on irti, joten päättelin että se on vielä ehjä.

Vika löytyi entisestä virranjakajan kannesta kuten ounastelinkin, pyörijä oli edelleen märkä vaikka edellisistä sateista on 2 päivää aikaa. Lisäksi kontaktit oli paskaisimmat mitä olen ikinä nähnyt (hapettuneet ja hiiltyneet).

KuvaDSC_0002m by jkohvak, on Flickr

Elvytin tuon ja auto lähti käyntiin. Kyseessä oli lähinnä tieteellinen testi varmistaakseen että vika oli tuossa. Uudet osat odottaa tuossa pöydällä ja heitän ne autoon kiinni tässä viikonlopun aikana.

Kuvaosat by jkohvak, on Flickr
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kuvassa ruskeissa pahvilaatikoissa olevat takaovien topparit lensivät tänään kärryyn kiinni. 5 tuntia meni josta iso osa opetteluun ja toinen iso osa siihen, että toisessa topparissa oli valmistusvirhe ja ruuvinreiät liian lähellä toisiaan. Romun sai paikalleen kun murjoi sen vasaralla sopivan muotoseks.

Ovipahvit lähtivät loppupeleissä nätisti irti ja menivät myös nätisti takaisin. Samoin muovipaneelien kehykset, nappulat ja muut. Mielestäni en rikkonut päivän aikana mitään.

Topparit toimivat hyvin, ovi liikkuu nyt hiljaisesti, jämptisti ja paukkumatta kuten kuuluukin. Vanhat topparit olivat alemmilta liukupinnoiltaan ruostuneet ja kulahtaneet, ovet narisivat ja paukkuivat ja pahimmillaan jumivat auki-asentoon. Toppari maksaa KL:ssä 21,50 eur kpl.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja acparma »

Mitä muuten maksoi virranjakajan suojakuori? Pitääs kans ostaa kun puuttuu pellin alta.
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kokonaiset 6 euroa KL:stä :lol:

Osanumero A1031580685.

Kysyisin myös Vehosta / marmoritiskiltä jotta saisi ilman postikuluja - saisi siis maksaa n. 15 euroa marmoritiskiltä että tulisi silti halvemmaksi.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja acparma »

Oho, no ei ole hinnalla pilattu :). Itsellä on lähimpään vehoon matkaa 100km joten pistetään tilaukseen KL:stä. Kiitoksia
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Mitenkäs tuo puolan päällä oleva suojakuori otetaan oikeaoppisesti irti?

Kuva
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kuvanottajan suunnassa, johtolähdön alla on tappi painettuna reikään. Kampea auki ja nosta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kiitoksia Timo!
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Noniin, romu on nipussa:

Stopparit vaihdoin silloin lauantain aikana:

Kuva

Vanhat olivat ruostuneet tuolta liukupinnoiltaan.

Kuva


Virranjakajan ympäristö putsattuna, kone valmiina vastaanottamaan uudet vj osat:

Kuva

Vanhat nimettömät vj osat sekä uudet Bosch osat vierekkäin, plus muoviset suojakuoret pestynä. Joku neropatti oli kirjoittanut puolan terminaalin kohdalle "Poland" :lol:

Kuva

Tämä vanha nimetön Made in Italy oli yksityiskohdiltaan vähän erilainen kuin uusi:

Kuva

Samoin pyörijä:

Kuva

Virranjakajan osat asennettu, kansi putsattu ja kone valmiina vastaanottamaan uudet tulpat ja johdot:

Kuva

Boschin tulpanjohtosarja, tarkemmin mitoitettu kuin vanha, joka oli Beru:

Kuva

Tulpat olivat Bosch Super 4 R6 -merkkiset. Tasaisesti kuluneet paitsi kuutonen joka oli vähän muita karstoittuneempi. Nämä tulpat mun tulkinnan mukaan edustavat suunnittelultaan "uutta sukupolvea", ja ovat resistoritulpat, ja foorumikeskusteluiden mukaan ne on muillakin aiheuttaneet tyhjäkäyntihäiriöitä vanhoissa Mersuissa. Itse suosin NGK-tulppia ja sarja BP6EFS-malleja meni tähän moottoriin.

Kuva

Tulpat ja johdot koneessa, konetta putsailtu:

Kuva

Piuhoissa lukee näyttävästi Bosch :lol:

Kuva

Remontit onnistui hienosti. Noin 25km nyt autolla ajettu ja sinä aikana tuntui, että kaikenlainen empiminen ja tyhjäkäynnin nypytys ovat tiessään (niin vaihde päällä kuin vapaallakin). Käynnistyminen tuntuu vähän varmemmalta, kylmällä koneella kone kävi todella nätisti ja asettui just oikeille kierroksille eikä hakenut mitään tai mietiskellyt. Pari täyskaasukiihdytystä tein ja niissäkin kärry tuntuu pelaavan.

Videota vielä tyhjäkäynnistä uusilla osilla:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=savKhnYXFwA[/youtube]
Viimeksi muokannut Juha_M117, La 09.05.2020 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Siinä käy ja lähtee käymään M103 niin kuin kuuluukin. 8)

Moni sanoo että huonoja koneita (yleinsäkkin KE-jetit). Sekin mielipide johtuu vaan siitä jos ei ole säädöissään eikä ole nähnyt miten ne kuuluisi toimia.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Noniin ja hohhoijaa, tässä viime aikoina on saanut liata käsiään auton kanssa ihan urakalla, eikä se ole ihan kuntoon tullut. Viat siis koneen naputus, sammuilu risteyksiin saavuttaessa, ja puutuminen sekä sammuilu kuumana.

Ensimmäisenä aloin selvittämään noita sammuiluongelmia vian vakavuuden takia. Tätä on ollut vähän pitempään (ehkä toissatalvesta asti), mutta nyt tänä kesänä yhdessä vaiheessa auto alkoi sammuilemaan joka kerta kun lämpeni kuumaksi. Eli kylmänä lähti käyntiin ja toimi hyvin, ja sitä mukaa kun lämpöä tuli lisää, niin alkoi puutumaan, kunnes tippui sylinteri tai pari pois pelistä, ja sitten jossain vaiheessa ei enää ollut tyhjäkäyntiä vaan sammui.

No pitkä tarina lyhyeksi niin tuo ongelma johtui vj kannesta. Eli 2 vuotta vanha Boschin kansi oli sisältä ihan märkä ja karstainen. Pitäisikö koneen nenässä vj kannen välissä olla tällainen iso o-rengas?
Kuva
Vaikuttaisi että tämä vika nostaa aina päätään koska tuommoinen tiiviste puuttuu ja kansi kastuu sisältä...

No nyt on uusi Boschin kansi, mutta tyhjäkäynti on edelleen lievästi matala ja ontuva. Auto pysyy tuon puolesta käynnissä, eli sillä voi ajaa, mutta huono kuumakäynti ärsyttää. Voikohan tuo kuulua vaan asiaan kun moottorilla ajettu karvan alle 400tkm. Eli vika kategoriassa "autohan ei ole uusi"?

Sitten on tuo sammuiluongelma ajossa. Eli kun kone on kuuma, ja saavun johonkin risteykseen, niin tyhjäkäynnin löytymisen sijasta kone sammuu. Aina on lähteny avaimesta normaalisti käyntiin. Tuntuu sammuvan erityisen herkästi jos on juuri tapahtunut kiihdytyskin eli välimatka reippaan matkaan lähtemisen ja pysähtymisen välillä on ollut lyhyt (esim. kortteliväli tai pari). Joskus tapahtuu ihan tuossa kotiristeyksessäkin eli olen ajanut tasaista 80km/h noin 10km, ja kun pitäisi hidastaa ja kääntyä oikealle, niin auto sammuu risteykseen. Ja taas avaimesta käyntiin.

Vaihdettu tulpat (NGK BP6EFS) ja se vj kansi. Pyörijä (Bosch) oli hyvä. Tulpanjohdot (Bosch) on silloin 2014 laitettu. Myös bensasuodatin autossa uusi. EHA tiivisteineen myös uusi. Uudet OE bensasuuttimet pitimineen ja tiivisteineen laitoin syksyllä 2015 (jäi tekemättä tänne postaus aiheesta). Testattu toisesta autosta bensapumpun rele (kiitos nimimerkki jackie) sekä yj-rele (secin alkup rele). Seuraavana vaihtolistalla taitaa olla kampiakselin asentotunnistin, mutta se on niin vittumaisessa paikassa että ei ole jaksanut ryhtyä tuumasta toiseen. Onko kokemuksia sen vaihtamisesta ja mikä on paras keino? Onko muita ehdotuksia mikä voisi aiheuttaa sammuilua?

Ainiin, käytin myös tk-moottorin eli ns. tyhjäkäynnin lisäilmaluistin irti ja putsailin sitä vähän bräkleenillä . Kumiletkut vaikutti hyvältä ja itse tk-moottorista on vaikea sanoa mitään. Puhaltamalla siitä meni ilma läpi. Käynnissä ollessa kun siitä ottaa piuhan irti, niin käynti hidastuu mutta kone pysyy käynnissä. Kun SEC:n tk-moottori oli jumissa, niin tyhjäkäynti kuumana oli koholla eikä toisinpäin. Voiko M103:ssa paska tk-moottori aiheuttaa sammuilua / takeltelevaa tyhjäkäyntiä?


Seuraava vika on tuo naputtaminen. Kone naputti kylmänä, lämmetessä joskus naputus hävisi nopeammin ja joskus hitaammin. Joskus lämpimänä naputus tuli takaisin ja joskus kone naputti enemmän tai vähemmän kaiken aikaa, kuumanakin. Joskus naputti useampi nostaja/venttiili yhtä aikaa.

No, tilasin Motonetistä uudet nostajat ja vaihdoin ne, ja taidan joutua toteamaan että koneessa oli ainakin 2 vikaa jotka aiheuttivat naputusta. Nyt nimittäin kone käy kylmänä aivan hiljaa, mutta kun tulee normaaliin käyntilämpötilaan, niin ykköspytty alkaa naputtaa. Eli enää ei ole vaihtelevaa "tulee ja menee" naputusta siellä täällä vaan naputus kuuluu aina samasta kohtaa (äänilähde lähimpänä ykköspyttyä) ja seuraa kierroslukua eikä häviä. Otin koneen taas auki ja varmistin ykkösen nostajat asennusvirheen varalta mutta kaikki vaikutti olevan ok. Koneessa on 3500km ajetut n. 14kk vanhat 10W-40 öljyt, ne ovat hyvän väriset ja sitä on siellä mittatikun maksimiin asti.Öljynpaine on tyhjäkäynnillä mittarin mukaan 1.5bar ja kaasun kanssa hyppää heti tappiin. Mistä naputus kuumana voi tulla? Pitääkö epäillä venttiilivikaa? Voiko venttiilissä/nostajissa/keinuvivuissa olla välystä joka voi aiheuttaa naputusta ja pitääkö sitä säätää? Kuuluuko muuten asiaan, että keinuvivuissa on vähän sivuttaisvälystä - jossain tuntui olevan?

Ainiin, tutkin mielestäni aika tarkasti nokka-akselin, nostajien ja keinuvipujen kunnon. En oikeastaan ymmärrä niistä mitään mutta mielestäni ne olivat hyvässä kunnossa, ei sormiintuntuvia kulumia/naarmuja/mitään nokka-akselissa eikä keinuvipujen "tassuissa". Niissä ja nostajissa ei näkynyt mitään merkkejä kuumuudesta. Nokka-akselin profiili ei ollut täysin pyöreä mutta en tiedä kuuluuko asiaan. Auto on -89 eli en tiedä pitäisikö juuri tässä autossa olla vanhan vai uuden mallin nokka (päivitys tuotannossa tapahtui kait kesällä -89).
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Rise »

Voisiko vikana olla bensapumppu?
Moottori kyllä saa bensaa ja saa kipinää, mutta ei käy kunnolla.
Ruiskukoneissa bensaa täytyy tulla riittävästi.
Kun pumppu on kulunut, niin se ei saa aikaan 5,5 barin painetta.
Minulla vika oireili ensin tyhjäkäynnillä.
Kovemmilla kierroksilla toimi normaalisti.
Kun seisoi pitempään niin vaikea oli lähtemään käymään.
Ilmeisesti pumpun takaiskuventtiili vuoti bensan tankin suuntaan.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Otapas yhteys klubin Juha K.:hon, hänellä oli vastaava sammumisongelma 300 SE:ssä. En muista, miten tokeni.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Auto tärisee ajossa, erityisesti >80km/h. Huomaa tosin jo hitaammassakin ajossa. Vika tuli hiipimällä vuoden-parin aikana, ei mitenkään kertaheitolla. Nimimerkki jackie taisi olla ensimmäinen joka kyydissä ollessaan huomautti että auto jyrisee, itse en pitänyt pahana ja pistin vanhojen renkaiden piikkiin (oli 3v vanhat renkaat ko hetkellä), tämä oli 2-3v sitten. Pahentunut sen jälkeen. Viimeisen vuoden aikana alkanut tuntua siltä kuin ajais soralla ja auto "jyrisee", sisällä irtonaiset kappaleet räpisee. Ihan kuin kiihdyttäessä tuntuisi enemmän.

- Kaksi rengasvannesarjaa kokeiltu. Toinen sarja varmuuden vuoksi tasapainotettu
- Etujarrut rempattu
- Laakereita ei vaihdettu mutta katsastuksessa tietysti katsottu että ne on tiukat.
- Kardaanin kannatinlaakerit vaihdettu
- Rättinivelet vaihdettu
- Toinen vetari vaihdettu (oli väljä)
- Peräöljyt vaihdettu huuhtelemalla

Ideoita?

Mulla ei tule mieleen enää kuin kardaanin tasapainotus, mutta sitä ei pysty tekemään näillä nurkilla, ainakaan tietääkseni. Jos joku tietää LPR alueelta tekijän sille niin kertokaa. Kokeiltu letkuklemmarilla kotitasapainotusta, ei auttanut.

Muita havaintoja; ratti tai vaihdekeppi ei kumpikaan tärise merkittävästi, kardaanitunnelissa tärinä tuntuu lievästi.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Auto nosturille ja ylhäälä ollessa kaveri "ajamaan" ja sitten altapäin katselee näkyykö syytä.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onko kartaanin kohdistus merkit kohallaan, mites rättinivelten kiinnitys ja kartaanin keskiholkit kunnossa sekä keskimutteri riittävän kireellä :roll:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:onko kartaanin kohdistus merkit kohallaan, mites rättinivelten kiinnitys ja kartaanin keskiholkit kunnossa sekä keskimutteri riittävän kireellä :roll:
Autokorjaamohan tuon kardaanin oli korjannut, ja siihen on luotettava että kunnossa nuo on. Käsitykseni mukana ilmiö ei muuttunut kardaanirempan myötä, eli ei pahentunut mutta ei parantunutkaan...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:onko kartaanin kohdistus merkit kohallaan, mites rättinivelten kiinnitys ja kartaanin keskiholkit kunnossa sekä keskimutteri riittävän kireellä :roll:
Autokorjaamohan tuon kardaanin oli korjannut, ja siihen on luotettava että kunnossa nuo on. Käsitykseni mukana ilmiö ei muuttunut kardaanirempan myötä, eli ei pahentunut mutta ei parantunutkaan...
jaha, anteeksi että sekaanniun topikkiin :silent:
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja unski »

1:3.06-3.69 välityksellisellä autolla 80km/h:n lähettyville sattuvat ensimmäisen ominasresonanssitaajuuteen renkaat ja kardaani. Siis suomennettuna, jos auto kulee noin 80km/h-90km/h ja tärisee/jyrisee. Tämä on renkaiden (n. 65-70cm halkaisijallisten osien) ja tuolla välitysväliin sattuvien korkeammal kierrosluvulla, perävälityksen takia, n. 10cm halkaisijallisten (kardaani) pyörivien kappaleiden värähtelytaajuus, jossa ne resonoi pahasti. Mikäli ensimmäiset värähtelyt tulee jo alemmilla nopeuksilla tai pienemmillä vaihteilla on todennäköistä, että aiheuttaja on moottorissa tai momentinmuuntimessa. Tämä siis siinä tapauksessa, että tärinä aiheutuu pyörivän kappaleen epätasapainosta.

Jos pitäisi veikata, veikkaisin kulunutta ja takertelevaa kardaanin ristikkoa, joka saa kardaanin pyörimään hieman väärässä kulmassa, tai sitten kulunutta kohdistuspuslaa...tai jopa rikkontunutta kuminiveltä.

Niin ja moottorin tukikumitkin voivat aiheuttaa tuota...kaveri teki vaikka mitä voimalinjalle ja syynä oli huonot moottorin kumit.

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Ti 10.10.2017 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:
karra kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:onko kartaanin kohdistus merkit kohallaan, mites rättinivelten kiinnitys ja kartaanin keskiholkit kunnossa sekä keskimutteri riittävän kireellä :roll:
Autokorjaamohan tuon kardaanin oli korjannut, ja siihen on luotettava että kunnossa nuo on. Käsitykseni mukana ilmiö ei muuttunut kardaanirempan myötä, eli ei pahentunut mutta ei parantunutkaan...
jaha, anteeksi että sekaanniun topikkiin :silent:
Eihän tässä mitä, kerroin vaan mitä autolle on tehty ja mitä siitä seurasi kun Juha harvakseltaan täällä vierailee, paitsi ehkä nyt kun seuraa tätä topikkia. Ei kannata nyt mieltänsä pahoittaa :P

Edelleen, oletan että ko korjaamo on osannut tarkastaa ristikon kun kardaani oli irti ja pätkissäkin kait. Itse pyysin toisella korjaamokierroksella heitä katsomaan moottorin kumityynyt 500E:n osalta kuten myös ekalla kierroksella vaihteiston hännän kumin. Ainahan ne ei tee noita ellei pyydä, riippuu paikasta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin