300 SEL kesäajokki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kiitokset vaan kommenteista kaikille. Moottorin tyynyt on tarkistettu, en laittanut listalle ylempänä koska niitä ei kuitenkaan vaihdettu uusiin. Mutta, pitäisivät olla kunnossa.

Noihin muihin kohtiin täytyy nyt perehtyä. Tosiaan mulla ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin luottaa korjaamoihin (on käynyt nyt kahdessa korjaamossa) jotka ovat tehneet nuo huoltokohteet ja toivottavasti asianmukaisesti. Nyt alkaa kuitenkin kuulostaa että sitä asiantuntemusta ei ole löytynyt näiden ehdottamienne kohtien osalta ja jotain on väärin asennettu tai viallinen kaikesta tarkistelusta huolimatta. Valitettavasti en pysty/osaa itse tarkistaa näitä mainittuja kohteita eli vaikeaksi menee.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Ei pidä liikaa hehkuttaa, mutta SAATTAA olla että viimein selvisi autoa pitkään piinannut tyhjäkäyntiongelma, kuumana häviävä tyhjäkäynti. JOS se nyt selvisi niin aiheuttaja oli niinkin helppo (liian helppo) kuin 11v vanha kajahtanut akku. Ostin siis uuden akun mutta ei vaan oikein voi nyt testata kunnolla. Mutta käytin auton kuumaksi tallissa ja se pysyi ainakin siellä vaihde päällä tyhjäkäynnillä, mikä on lupaavaa verrattuna siihen tilanteeseen ku auton sinne ajoin.

Tämä teoria siis lähti tästä Kent Bergsman videosta: https://www.youtube.com/watch?v=4sLoOpBaySU" onclick="window.open(this.href);return false;

Oireet vähän eri kuin tuossa sen 260E:ssä, mutta kuulostaa aivan järkevältä, että jos autossa on paska akku, niin KE-jet menee siitä sekaisin kun jännitteet "systeemissä" on mitä sattuu.

Pitää paremmalla ajalla ottaa vaikka auto ulos tallista ja ajaa sitä vähän että selviää hävisikö ongelma oikeasti.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos vinkistä!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Auto myyty. Uusi omistaja ilmoittautukoon jos haluaa :lol:
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha_M117 kirjoitti:Auto myyty. Uusi omistaja ilmoittautukoon jos haluaa :lol:
:thumbup: :thumbup: molemmille :clap:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti:
Juha_M117 kirjoitti:Auto myyty. Uusi omistaja ilmoittautukoon jos haluaa :lol:
:thumbup: :thumbup: molemmille :clap:
Kyllä, ilmoittaudun, enkä piä suotta kynttilää vakan alla, vaan voin julistaa et auto on ihana! Pientä röpöttelyä esiintyy kuumana joutokäynnillä edelleen, mut ei sellaista totaalipuutumista.

Olin varotellu viikonlopuks tänne kotiseudulle tullutta kaveria, joka tajuu yhtä ja toista noist ruiskusysteemeistä, et ois potilas tiedossa, mut nyt ku to sattu kert toimimaan, ni tyydyttiin pieneen koeajolenkkiin eikä alettu ropaa mitää :lol:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

jackie kirjoitti: Kyllä, ilmoittaudun, enkä piä suotta kynttilää vakan alla, vaan voin julistaa et auto on ihana! Pientä röpöttelyä esiintyy kuumana joutokäynnillä edelleen, mut ei sellaista totaalipuutumista.
Hyvä!
Auton työkalusatsi unohtui tänne autotalliin eli sen saat kun ens kerran törmätään. Samoin vara-avaimen joka edelleen miun avainnipussa...
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kerkesin kuluneen viikon lukuun jo tehä autolle yhtä ja toista. Koska alla olleet 16" kaivonkannet eivät kuuluneet kauppaan, ja taas siihen kuuluneet alkuperäiset kaivonkannet on ilmat kumeja, ja kaipaavat lisäksi maalauksen, päätin heittää alle hyllyssä w123:n leimaamista ootelleet 15" barokit 205/70 Vredestain Sprint Classiceilla. Vanteethan ovat kakkossarjan w126:een liian vanhaa lookia - paitsi että, koska nää sattuu olee alkuperäiset 126 -alkuisella osanumerolla olevat 15" barokit, pitäisi onkia jostain tieto, onko noita ollu tuotannossa "barokkiaikana", eli vuoteen -85 asti, vai onko noita alettu valmistaa vasta siirryttäessä kautta malliston 15" rengaskokoon :?:

Aloitin kotiutusseremonian veivaamisella, tupsulla sutsuttelulla ja liukasteen sivelyllä :roll: Eli varmuuden vuoksi navoista jenkojen avaus kierretapilla, pyörännapojen otsapintojen putsaus ruostehilseestä - etenkin nyt kun alle tuli uudelleenmaalauksen jälkeen iskemättömät vanteet - ja lopuksi hankasin puhtaisiin pintoihin rätillä ohuelti öljyä.

Nyt kun auto oli ylennetty reippaan profiilin renkailla, eli hallitunkin sai helposti alle, oli alapesun aika. Tämäkin m103 mehii etupäästään lajityypiliseen tapaan öljyä, mikä on tietysti ajan mittaan kertynyt koneen kylkeen sitoen itseensä melkoisen määrän pölyä. Eli auto ylös, Kränzle tulille, enemmän kuin pari tuntia pesurin kanssa reippailua välillä kuivatellen ja pesutulosta tarkistellen. Tuo kuumapesuri on muute siitä turvallinen vehje, että jos sieltä haluaa saada ulos liki sata asteista vettä, täytyy paine (ja sitä myötä virtaus) pitää suht pienenä, joten niin herkästi ei saa vahinkoakaan aikaiseksi. Kuurasin - ta poistettavan materiaalin määrän perusteella vois kai puhua ennemminkin pehmotalttaamisesta - pohjasta ja etenkin etulokareista melkoisen määrän sinne kertynyttä suomalaista maantietä.

Keskiviikkona kerkesin vihdoin katsastukseen, poiketen matkalla korjaamolle ottamaan päästölappua, jota ei kyllä sitten edes yritettykään saada tulostettu, kun ei se ois saattanut kelvata...
-CO 0,11
-CO2 8,0
-HC 1435
-O2 9,17
Nämä siis kierroksilla, joutokäynnin luvuista en huomannu napata kuvaa, mutta pointti oli se, et ei parantunu arvot ees kierroksia nostamalla.
Suuntasin sitten konttorille ilman päästölappua, kuulemaan mitä muuta vikaa mahollisesti löytyy. Olin sopinut että auton katsastaa museotarkastajan natsat omaava henkilö, että saa samalla ja pientä arviota siitäkin, mutta kerrotaan niistä tuonnempana. Autosta ei löytynyt "mitään" vikaa. Alapallojen kumit toki on syytä vaihtaa pikimmiten, mutta toisaalta toisen puolen nivelessäkin oli jo havaittavissa orastavaa väljyyttä, joten voi olla että laittaisi nuo vaikka kokonaan uusiksi. Seisontajarrunkin muistin säätää renkaita vaihtaessa, joten sekin oli kelvollisessa kunnossa. Leima jäi siis kiinni ainoastaan päästöistä.

Aloin jo keskiviikko-iltana tutkia konehuoneesta mahdollisia imupuolen ilmavuotoja, tarkastin tulpat ja totesin myös pakoputken vuotavan ehkä enemmänkin kuin pelkän korvakuulon perusteella vois olettaa. Miehän oon joku vuos sitten, silloin ku auto oli Juhalle tullut, hitsannut keskipöntötöstä molempiin suuntiin eräänlaiset vahvistuskourut, koska putki oli pöntön kohdalta ikään kuin notkahtanut. Niistä korjauksista ei ollut enää jäljellä kuin muisto, koska keskipönttö oli näemmä jossain välissä korvattu metritavarasta tehdyillä putkilla. Joka tapauksessa putkisto näyttää takapönttöä lukuunottamatta sen verran valmiilta, että totesin "ja kittiä kanssa!" Putkisto on siis uusittava lähitulevaisuudessa.

Tulpanjohtoja irroittaessa tuntui että osaa oli ehkä paremmin paikoillaan kuin toiset. Tulpat olivat kaikki suht saman näköisiä, joskin ehkä hieman liian valkoisia, ja koska ne oli hiljan vaihdettu, laitoin nuo samat tulpat takaisin. Tulpanhatuista huomasin, että yhdestä puuttui se "sormus" joka puristaa hatun kasaan, mutta kaivoin käytettyjen sytkäosien lootasta yhden vanhan johdon ja otin siitä sen puuttuvan rinkulan. Lisäksi laitoin tulpanhattujen kumisuppiloihin jarrukumirasvaa, ja jopa olikin helppo painaa johdot pohjaan asti! Täräytin koneen käyntiin heti tämän jälkeeen, ja äkkiseltään kuulostikin siltä, kuin jokin olisi muuttunut ja vieläpä parempaan suuntaan. Torstaina otin auton vielä pihalle ilman ilmanputsaria, kelmutin imuaukon ja huohottimen, ja viimeistelin moottorin ulkopuolisen pesun.

Perjantaina pääsin taas pakokaasutesterin ääreen. Ensilukemien jälkeen auto käytettiin nosturilla ja pakoputken vuotokohdat kitattiin. Kitttien kuivuttua testeri näytti seuraavaa:
CO 0,21
CO2 7,5
HC 755
O2 7,02
Kerroin että autoon on hiljattain vaihdettu suuttimet, ja ruiskua lienee viimeeksi säädetty vanhojen suuttimien aikana, joten kun muut vikakohteet on nyt pois suljettu, uskaltaa seosruuviinkin koskea. Moottorikin oli ehtinyt tämän kaiken puljaamisen aikana lämmetä kunnolla, ja herkällä kädellä seosruuvi saatiin sellaiseen asentoon, että testeri näytti joutokäynnillä seuraavaa:
CO 2,51
CO2 12,9
HC 505
O2 0,9
Päästölappu saatiin siis ilman vippaskonsteja, joten kävin kirkkain mielin konttorilla hakemassa leiman.

Äitienpäivänä on tarkoitus heittää Ässällä apaut sadan kilsan reissu appivanhempien mökille, ja tuleepa siinä samalla koeteltua tasan kymmenen vuotta sitten kihlatun naisen hermojakin - tai siis toivottavasti ei, eli luotetaan että auto käy ja kukkuu ja kuskaa perheen sinne ja vieläpä takas kotiinkin; ennusmerkit on ainakin hyvät... :roll: Päätin siis vielä lauantaina - ja taas tapojeni mukaan ihan liian myöhään illalla - heittää kuskin jalkotilan potkupahvin paikoilleen, kun se oli irti tempon boksin irroittamisen takia. Oli aika kylmä ilta, joten täräytin hallin pihassa seisseen Ässän käyntiin ja menin itse hetkeksi sisälle. Muutaman minuutin päästä hyppäsin autoon, siirtääkseni sen sisälle halliin, mutta sillloin nokkaan iski sähkön haju! Konepelti auki, ja niin näyttikin lasinpesurin lämmitin lämmittävän jo eristeitään. Äkkiä akunkenkä irti kaiken varalta, ja seuraavaksi tutkimaan sulakkeita. Ei ollut vielä edes roppu palanut, joten otin sen pois, ja siirsin auton pelipaikoille. Otin konepellin sisältä peitelevyn alta töpselit irti, ja laitoin sulakkeen takaisin. Sen jälkeen potkupahvin asennnus ja Ässä kotipihaan odottamaan äitienpäivää :lol: Nyt on ajojen aika. Koitan illemmalla ehtii laittaa kuvia.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Äitienpäivän reissu meni hyvin. Toista sataa kilsaa ajoa, eikä käyntihäiriöitä ilmennyt.

Autoa ostaessa ihmettelin, että mikä kopisee oikealla takana, joko b-pilarissa, takaovessa tai sitten jossain alustassa. Nyt saattoi löytyä kopinaan syy; ja koska kotimaisesta Siivoton juttu -elokuvasta löytyy monia tosielämän yhtymäkohtia pienyrittäjän ja Ässä-Mersun suhteeseen, otetaan tähän vapaasti uudelleen sanoitettuna lainaus kyseisestä elokuvasta: "Nehän oli hyviä ne ovirajoittimet, varsinkin ne jotka ostitte KL:stä!"
Juha_M117 24.5.2014 kirjoitti:Topparit toimivat hyvin, ovi liikkuu nyt hiljaisesti, jämptisti ja paukkumatta kuten kuuluukin. Vanhat topparit olivat alemmilta liukupinnoiltaan ruostuneet ja kulahtaneet, ovet narisivat ja paukkuivat ja pahimmillaan jumivat auki-asentoon. Toppari maksaa KL:ssä 21,50 eur kpl.
Näyttipä oikean puolen takaoven rajoitin pirahtaneen. Vähän vaikea sanallisesti selittää, eli laitan myöhemmin kuvan, mutta se lenkki mikä kiertää päiden ympäri, eli toinen pää on b-pilarin tapissa ja toinen pää kuulissa, on irronnut keskeltä pistehitseistä tai millä lie liitettykään, ja oiennut.
Juha_M117 9.10.2017 kirjoitti:Auto tärisee ajossa, erityisesti >80km/h. Huomaa tosin jo hitaammassakin ajossa. Vika tuli hiipimällä vuoden-parin aikana, ei mitenkään kertaheitolla. Nimimerkki jackie taisi olla ensimmäinen joka kyydissä ollessaan huomautti että auto jyrisee, itse en pitänyt pahana ja pistin vanhojen renkaiden piikkiin (oli 3v vanhat renkaat ko hetkellä), tämä oli 2-3v sitten. Pahentunut sen jälkeen. Viimeisen vuoden aikana alkanut tuntua siltä kuin ajais soralla ja auto "jyrisee", sisällä irtonaiset kappaleet räpisee. Ihan kuin kiihdyttäessä tuntuisi enemmän.
Nyt kun auto pelasi muuten, pystyi kiinnittämään huomiota tähänkin. Tärisee ihan samalla tavalla myös noilla Vredesteineilla ja samoissa mittarilukemissa kuin aiemminkin. Jos nopeuden nostaa toiselle sadalle, meno on tasaista. Kuten tuolla aiemmin ehdotettiinkin, täytyy ottaa jossain vaiheessa kardaanin ristikko tarkasteluun.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

jackie kirjoitti:
Juha_M117 24.5.2014 kirjoitti:Topparit toimivat hyvin, ovi liikkuu nyt hiljaisesti, jämptisti ja paukkumatta kuten kuuluukin. Vanhat topparit olivat alemmilta liukupinnoiltaan ruostuneet ja kulahtaneet, ovet narisivat ja paukkuivat ja pahimmillaan jumivat auki-asentoon. Toppari maksaa KL:ssä 21,50 eur kpl.
Näyttipä oikean puolen takaoven rajoitin pirahtaneen. Vähän vaikea sanallisesti selittää, eli laitan myöhemmin kuvan, mutta se lenkki mikä kiertää päiden ympäri, eli toinen pää on b-pilarin tapissa ja toinen pää kuulissa, on irronnut keskeltä pistehitseistä tai millä lie liitettykään, ja oiennut.
Kuulostaa tosi uskomattomalta kun sitä takaovea on varmaan 30 kertaa avattu koko tänä aikana kun uudet topparit on ollut asennettuna. Tietty sitä "ministerin" ovea enemmän kuin toisen puolen että se selittää sen kummalta puolelta hajosi. :mrgreen:
Kohdistuukohan siihen jotain voimia mitä ei kuuluisi kohdistua? Sehän indikoi sitä kun ääntä lähtee ajon aikana. Ovi roikkuu tai heiluu pystysuunnassa auton ajaessa töyssyistä ja toppari ottaa jostain syystä sen liikkeen vastaan, siksi hajonnut...?
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Juha_M117 kirjoitti:
jackie kirjoitti:
Juha_M117 24.5.2014 kirjoitti:Topparit toimivat hyvin, ovi liikkuu nyt hiljaisesti, jämptisti ja paukkumatta kuten kuuluukin. Vanhat topparit olivat alemmilta liukupinnoiltaan ruostuneet ja kulahtaneet, ovet narisivat ja paukkuivat ja pahimmillaan jumivat auki-asentoon. Toppari maksaa KL:ssä 21,50 eur kpl.
Näyttipä oikean puolen takaoven rajoitin pirahtaneen. Vähän vaikea sanallisesti selittää, eli laitan myöhemmin kuvan, mutta se lenkki mikä kiertää päiden ympäri, eli toinen pää on b-pilarin tapissa ja toinen pää kuulissa, on irronnut keskeltä pistehitseistä tai millä lie liitettykään, ja oiennut.
Kuulostaa tosi uskomattomalta kun sitä takaovea on varmaan 30 kertaa avattu koko tänä aikana kun uudet topparit on ollut asennettuna. Tietty sitä "ministerin" ovea enemmän kuin toisen puolen että se selittää sen kummalta puolelta hajosi. :mrgreen:
Kohdistuukohan siihen jotain voimia mitä ei kuuluisi kohdistua? Sehän indikoi sitä kun ääntä lähtee ajon aikana. Ovi roikkuu tai heiluu pystysuunnassa auton ajaessa töyssyistä ja toppari ottaa jostain syystä sen liikkeen vastaan, siksi hajonnut...?
Kyllä siinä lienee vaan ollu alkujaanki huono tuo liitoskohta. Normaalistihan nuo hajoaa, ku kuulat alkaa jumimaan, joko niin että tuo varsi katkeaa ovea aukaistessa tai sulkiessa taipuu mutkalle tai sit kiinnityskorvakkeet katkeaa. Näin siis ainakin w123:ssa ja w124:ssa.
Kuva
Viimeksi muokannut jackie, Ti 12.05.2020 01:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tässäpä kuvamatskua.

Kuva
Juhan säilytystallin pihassa. Tässä vaiheessa ei oltu vielä päästy neuvottelee hinnasta, mutta vaikeapa tuota oli vastustaa.

Kuva
Kaupat tehty ja matkalla kohti Korvenkylää. Sain Waden hätyytettyä lennosta vänkäriks, eli hän tykittää eellä siunatulla 300D:llä, mikä on muute myynnissä :wink: :wink:

Kuva
Takaa näyttääki jarrulevyt olevan aika finaalissa, mut onneks myin talvella hyllyssä olleet orkkisvaraosat Karralle SL:ään, joten ei tarvii noita nyt sit hötkyillä vaihtamaan silä verukkeella et ku ois osatki valmiina :lol:

Kuva
Navanrassaustyökalut

Kuva
Kirkasotsaista hommaa. Kelpaa tuota vasten neitseellinen barokki pultata.

Kuva

Kuva
Barokeissa on sävy mennyt vähän hutiin, mutta tuollaiset ne nyt on. Jos noita ois halunnut korjata, ois se tietysti kannattanut tehä ennen kuin noille pyöräytettiin renkaat...
Viimeksi muokannut jackie, Ti 12.05.2020 01:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Sit vielä vähän pesukuvia. Tällaset pimeessä kuvatut rasvaset otokset on miusta paljon hekumoitavampia ku jotku sellaset mitä isot pojat kuulemma internetistä kattelee, missä joku pimatsu pilaa auton maalipintaa pesemällä pirssiä suorassa auringonpaisteessa :mrgreen:

Tässä otoksia ennen, välillä ja jälkeen:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Painepesurien mersu.

Kuva
Alkaa pikkuhiljaa paljastua etupalkistakin väri.

Kuva
Välillä piti tarkistaa kuinka paljon roiskeita on omassa naamassa, mutta näemmä aika hyvin onnistuin niiltä välttymään. Huomatkaa että mersu-kuskin tunnistaa paikallisen hinausyrittäjän mainospiposta :mrgreen:

Kuva
Höyry vähä häiritsee kuvanlaatua, mutta kyllä tuosta erottunee tuo mujun määrä mikä on pesty irti etu sisälökareista. Auto lie keventynyt apaut 50 kg.

Kuva
Nyt kelpaa taas öljyä tiputtaa puhtaalle pinnalle. Taidanpa koittaa, saisko tuohon laturin ja lohkon väliin sullottua öljynimeytysmatosta jonkinsorttisen vaipan tai tampoonin, niin ei ois kaikki paikat heti kohta taas sotkussa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja Hage »

Vain pari kuvaa näkyy noista kahdesta viimeisestä viestistä, liekkö joku asetus oletettavasti Google -tilistä valittu väärin? :think:
Hyvä että meni tuo Juhan SEL oikealle harrastajalle eikä millekkään lippalakkikansan edustajalle joka olisi rikkonut perän jo seuraavalla viikolla paikallisen huoltamoketjun pihassa ja sitä seuraavalla viikolla öljypohjan madallussarjan takia.

Istuuko tuo perä hitusen vai hämääkö tuo kuvakulma? Takamuksen roikkuminen tuntuu olevan tyyppivika näissä 126:ssa mutta sehän korjaantuu oikeilla jousilla :)
Menee vähän jo OT:n puolelle mutta totta puhuen minäkin harkitsin vakavasti tämän auton ostamista ja soittamista Juhalle varatakseni auton. Osto vaan kaatui omien silloisten suunnitelmien muutoksiin :oops:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Hage kirjoitti:Vain pari kuvaa näkyy noista kahdesta viimeisestä viestistä, liekkö joku asetus oletettavasti Google -tilistä valittu väärin? :think:
Tuo ei muute ollukaa paras vaihtoehto jakaa kuvia tuo google kuviin linkittämine, ainakaan siis suoraan :evil: Kokeilkaas ku klikkaatte linkin aiuki kertaalleen, niin sit pitäis näkyy noissa viesteissäkin:
https://photos.app.goo.gl/M7dfGvtXn4dkPWEr9" onclick="window.open(this.href);return false;
Hage kirjoitti:Istuuko tuo perä hitusen vai hämääkö tuo kuvakulma? Takamuksen roikkuminen tuntuu olevan tyyppivika näissä 126:ssa mutta sehän korjaantuu oikeilla jousilla :)
Menee vähän jo OT:n puolelle mutta totta puhuen minäkin harkitsin vakavasti tämän auton ostamista ja soittamista Juhalle varatakseni auton. Osto vaan kaatui omien silloisten suunnitelmien muutoksiin :oops:
Kyllä se vähän saattaa roikkua, mut sehän korjaantuu tasonsäädön tankoa veivaamalla :wink:
Hage kirjoitti:Menee vähän jo OT:n puolelle mutta totta puhuen minäkin harkitsin vakavasti tämän auton ostamista ja soittamista Juhalle varatakseni auton. Osto vaan kaatui omien silloisten suunnitelmien muutoksiin :oops:
Onneksi :D Joo tää oli miullaki pitkissä puissa, eli syksyllä alettii hieroo, ja tarkotus oli et oisin saanu ekaks ton 300D:n pois käsistä, ni ei ois tarvinnu kaapasta kirstun pohjaan reikää tätä varten... Nyt piti kuitenki kevään tullen toimia, ku aattelin et myyjä on ollu jo iha tarpeeks kärsivällinen.
Viimeksi muokannut jackie, Ti 12.05.2020 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

jackie kirjoitti:Tässäpä kuvamatskua.

Kaupat tehty ja matkalla kohti Korvenkylää. Sain Waden hätyytettyä lennosta vänkäriks, eli hän tykittää eellä siunatulla 300D:llä, mikä on muute myynnissä :wink: :wink:
Hieno auto, kelpaa painella kohti Korvenkylää!
Tutut maisemat, nostalgiasyistä halusin tähän kommentoida. Olen itse muutama vuosikymmen sitten lähtenyt Karjalaisenkylästä "maailmalle" :wave: .
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja Karel »

No minäkin sitten kommentoin nostalgiasyistä. Tämä taitaa olla sama auto, jota aina tuli ihailtua sen ollessa parkissa omilla kotikulmilla Tehtaankadulla Helsingissä 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa. Rekkari tuntuu tutulta. Ja se, mikä silloin erityisesti pisti silmään oli se, että autossa oli jo tuolloin 15-tuumaiset barokit alla ja hieno Impala-väri. Mutta 15 barokitko ei siis ole seuranneet auton mukana? Eli se on siis saanut sattumalta sellaiset alleen jo toistamiseen? Mutta AUTS! ... ainakin repsikan puolen kuramuovi takapuskurista puuttuu tästäkin. Menee kalliit puskurikromit pilalle!

Jos en väärin muista, niin 15 tuuman barokkeja tehtiin jo 70-luvulla niitä harvoja malleja varten, joissa oli 15 tehdaskoko pyörissä, eli esim. 123 Lang-mallit. Jos siis 123 Langiin tilasi lisävarusteena alumiinivanteet, ne oli 15 tuumaiset. Jostakin syystä 116 ja 126 ässissä käytettiin kuitenkin "vain" 14 tuuman pyöriä ennen -85. Ehkä syy oli korkeampi profiili=pehmeämpi käytös.

Tämä siis muistin varaista tietoa, mutta teräsvanteet ja kapselit olivat ainakin 15 tuuman noissa erikoismalleissa ja mm. ambulansseissa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Karel kirjoitti:No minäkin sitten kommentoin nostalgiasyistä. Tämä taitaa olla sama auto, jota aina tuli ihailtua sen ollessa parkissa omilla kotikulmilla Tehtaankadulla Helsingissä 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa. Rekkari tuntuu tutulta. Ja se, mikä silloin erityisesti pisti silmään oli se, että autossa oli jo tuolloin 15-tuumaiset barokit alla ja hieno Impala-väri. Mutta 15 barokitko ei siis ole seuranneet auton mukana? Eli se on siis saanut sattumalta sellaiset alleen jo toistamiseen?
Niin siis tämä autohan on ollut Enson omistuksessa aina tonne 2010 kieppeille, ensin Kaukopäässä ja sitten Anjalan tehtailla, missä siis se edesmennyt Olli Aho toimi tän kuljettajana. Kaverini, joka toimii tutkijana Ensolla/LUT:illa, muisteli että tää ois ollut Kaukopäässä vielä silloin kun hän sinne ensimmäistä kertaa meni, joskus vuostuhannen taitteessa. Onkohan siellä Tehtaankadulla joku byroo, minne tuolla on kuljettu...

Tuo barokkihommahan on sitte mielenkiintoinen. Mie ostin nää Wadelta, joka oli huutanu ebaysta, eli eivät seuranneet auton mukana. Toki voihan olla, että kyseessä ei oo sama auto, mutta mene ja tiedä.
Karel kirjoitti:Jos en väärin muista, niin 15 tuuman barokkeja tehtiin jo 70-luvulla niitä harvoja malleja varten, joissa oli 15 tehdaskoko pyörissä, eli esim. 123 Lang-mallit. Jos siis 123 Langiin tilasi lisävarusteena alumiinivanteet, ne oli 15 tuumaiset. Jostakin syystä 116 ja 126 ässissä käytettiin kuitenkin "vain" 14 tuuman pyöriä. Ehkä syy oli korkeampi profiili=pehmeämpi käytös.

Tämä siis muistin varaista tietoa, mutta teräsvanteet ja kapselit olivat ainakin 15 tuuman noissa erikoismalleissa ja mm. ambulansseissa.
Nii, miteköhä se on, vai muistatko väärin :?: Joka tapauksessa tämä on sellainen asia mikä pitäis selvittää. Noissa 114/115/123 langeissa ja lansseissa on tosiaan ollu aina 15" vanteet, mutta ne on myöskin kapeat, olikoha 5 1/2" leveet (voin tarkistaa kohta, ku hallilla on yks sarja noita peltivanteita), ja renkaana oli vissiinki 185-14. Tää pitäisi nyt tutkia jostain, tai iha vaikka epc:stä, et löytyykö sieltä (123) langiin 15" aluvannetta.

Nää miun 15" barokit on 126-alkuisella osanumerolla, eli eivät ole missään tapauksessa pystäristä tai kolkista peräisin, ja ovat lisäksi 7" leveet, eli eroavat siinäki noitten "E" langien vanteista.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja Karel »

Juu ei ole 100-varma, että on sama auto. Rekkareita on ennenkin ollut "lähellä" samanmallisissa autoissa. Mm. muistan isäni 123:n 80-luvun alusta, joka oli UMN-445. Hiukan hieraistiin silmiä, kun vastaan tuli täsmälleen samanvärinen 123 rekkarilla UMN-455.

Mietin, missä 126:ssa olisi ollut ykkös-sarjassa 15-tuumaiset pyörät. Vakiohan oli 205/70/14. Tehdas teki myös mm. panssaroituja yksilöitä. Niissä kenties?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hieno 126, saisko tässä kesällä tehdä vaikka pienen koeajon jos sitä tulisi Korvenkylässä käymään?

Ja vielä yksi kysymys: "Joko anopiile on ostettu niket"? :lol: :lol:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Pontus kirjoitti:Hieno 126, saisko tässä kesällä tehdä vaikka pienen koeajon jos sitä tulisi Korvenkylässä käymään?

Ja vielä yksi kysymys: "Joko anopiile on ostettu niket"? :lol: :lol:
Ei oo Nikejä vielä ostettu :lol: Ja juu, totta kai käyää koeajolla ku tänne päin liikut.

Toissa viikolla laitoin vannoutuneen vanha-taksi-mersuilijan rutiinilla dieseliä tankkiin :oops: Tuosta ei aiheutunu sen kummempaa haittaa, lukuunottamatta parin tunnin puljaamisia tankin tyhjentämiseksi.

Ässällä onkin ollu huomaamatta viikon verran ajamatta, ku on ollu sellasta liikennöintii et on pitänt käyttää Vitoa. Ois pitänt tehä liikennekäytöstäpoisto, kun sellasta kerkesin jo miettimään, mut siin on taas se huono puoli et sit sitä ei tuu otettuu ajoon ku varta vasten ku o joku mukamas syy, ja sit jääpkii helpost ajamatta koko auto :|
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja karra »

jackie kirjoitti:
Pontus kirjoitti:Ässällä onkin ollu huomaamatta viikon verran ajamatta, ku on ollu sellasta liikennöintii et on pitänt käyttää Vitoa. Ois pitänt tehä liikennekäytöstäpoisto, kun sellasta kerkesin jo miettimään, mut siin on taas se huono puoli et sit sitä ei tuu otettuu ajoon ku varta vasten ku o joku mukamas syy, ja sit jääpkii helpost ajamatta koko auto :|
Tämähän ratkeaa museoimalla :wink:

Nyt näkyy muuten selfiesikin :P

Juhakin alkoi miettii SECin museointia viime keskiviikkona kun tarkastaja samalla esikatseli senkin, oman 107:n lisäksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja björn »

Juha_M117 kirjoitti:Ei pidä liikaa hehkuttaa, mutta SAATTAA olla että viimein selvisi autoa pitkään piinannut tyhjäkäyntiongelma, kuumana häviävä tyhjäkäynti. JOS se nyt selvisi niin aiheuttaja oli niinkin helppo (liian helppo) kuin 11v vanha kajahtanut akku. Ostin siis uuden akun mutta ei vaan oikein voi nyt testata kunnolla. Mutta käytin auton kuumaksi tallissa ja se pysyi ainakin siellä vaihde päällä tyhjäkäynnillä, mikä on lupaavaa verrattuna siihen tilanteeseen ku auton sinne ajoin.

Tämä teoria siis lähti tästä Kent Bergsman videosta: https://www.youtube.com/watch?v=4sLoOpBaySU" onclick="window.open(this.href);return false;

Oireet vähän eri kuin tuossa sen 260E:ssä, mutta kuulostaa aivan järkevältä, että jos autossa on paska akku, niin KE-jet menee siitä sekaisin kun jännitteet "systeemissä" on mitä sattuu.

Pitää paremmalla ajalla ottaa vaikka auto ulos tallista ja ajaa sitä vähän että selviää hävisikö ongelma oikeasti.
Mikäli sammuilu ei ole vielä selvinnyt, on yksi vikamahdollisuus jonka tutkin omasta m103:sta tällä viikolla. Auto alkoi sammuilemaan ensin ajosta sitten tyhjäkäynnillä. Heti tai hetken odottelun jälkeen lähti taas hyvin käyntiin. Hetken päättelyn jälkeen huomasin kipinän häviävän. Sitä oli hankala testata, koska vikatila saattoi hävitä sinä aikana kun kokeilutulpan sai kiinni tulpanjohtoon. Kipinän häviämistä tutkittiin oskilloskoopilla mittaamalla puolan ensiövirran ohjausta. Ohjaus hävisi puolalta kun moottori sammui, kipinä ei siis hypännyt.
Vian ollessa päällä, kampiakselin asentotunnistimen vastus oli noin 900 ohmia (eli arvoissaan). Kuitenkin sain mitattua skoopilla, signaali oli visuaalisesti pääosin sitä mitä pitää. Kuitenkin kaksi mittausta saimme tehtyä tunnistimelle kun vikatila oli päällä, silloin kampuran tunnistin ei ensin antanut mitään ja hetken päästä signaali alkoi voimistua.

Seuraavana päivänä purin tunnistimen irti, johdon eriste oli juuresta murtunut ja häiriönsuojakuori säikeillä. Tunnistimen vaihdon jälkeen mittasin uuden tunnistimen, pulssin jännite oli nyt 10V sahausvaiheessa kun vanhalla tunnistimella se oli reilun voltin. Vastusmittaus voi hämätä tosi pahasti.

Mittauksiin meni koko ilta, koska autolla piti ajaa aina jotta vikatilan sai päälle. Vikatila saattoi kestää todella lyhyen ajan. Kone siis sammui suoraan varoittamatta tai hyytmättä.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja björn »

jackie kirjoitti:Kerkesin kuluneen viikon lukuun jo tehä autolle yhtä ja toista. Koska alla olleet 16" kaivonkannet eivät kuuluneet kauppaan, ja taas siihen kuuluneet alkuperäiset kaivonkannet on ilmat kumeja, ja kaipaavat lisäksi maalauksen, päätin heittää alle hyllyssä w123:n leimaamista ootelleet 15" barokit 205/70 Vredestain Sprint Classiceilla. Vanteethan ovat kakkossarjan w126:een liian vanhaa lookia - paitsi että, koska nää sattuu olee alkuperäiset 126 -alkuisella osanumerolla olevat 15" barokit, pitäisi onkia jostain tieto, onko noita ollu tuotannossa "barokkiaikana", eli vuoteen -85 asti, vai onko noita alettu valmistaa vasta siirryttäessä kautta malliston 15" rengaskokoon :?:

Aloitin kotiutusseremonian veivaamisella, tupsulla sutsuttelulla ja liukasteen sivelyllä :roll: Eli varmuuden vuoksi navoista jenkojen avaus kierretapilla, pyörännapojen otsapintojen putsaus ruostehilseestä - etenkin nyt kun alle tuli uudelleenmaalauksen jälkeen iskemättömät vanteet - ja lopuksi hankasin puhtaisiin pintoihin rätillä ohuelti öljyä.

Nyt kun auto oli ylennetty reippaan profiilin renkailla, eli hallitunkin sai helposti alle, oli alapesun aika. Tämäkin m103 mehii etupäästään lajityypiliseen tapaan öljyä, mikä on tietysti ajan mittaan kertynyt koneen kylkeen sitoen itseensä melkoisen määrän pölyä. Eli auto ylös, Kränzle tulille, enemmän kuin pari tuntia pesurin kanssa reippailua välillä kuivatellen ja pesutulosta tarkistellen. Tuo kuumapesuri on muute siitä turvallinen vehje, että jos sieltä haluaa saada ulos liki sata asteista vettä, täytyy paine (ja sitä myötä virtaus) pitää suht pienenä, joten niin herkästi ei saa vahinkoakaan aikaiseksi. Kuurasin - ta poistettavan materiaalin määrän perusteella vois kai puhua ennemminkin pehmotalttaamisesta - pohjasta ja etenkin etulokareista melkoisen määrän sinne kertynyttä suomalaista maantietä.

Keskiviikkona kerkesin vihdoin katsastukseen, poiketen matkalla korjaamolle ottamaan päästölappua, jota ei kyllä sitten edes yritettykään saada tulostettu, kun ei se ois saattanut kelvata...
-CO 0,11
-CO2 8,0
-HC 1435
-O2 9,17
Nämä siis kierroksilla, joutokäynnin luvuista en huomannu napata kuvaa, mutta pointti oli se, et ei parantunu arvot ees kierroksia nostamalla.
Suuntasin sitten konttorille ilman päästölappua, kuulemaan mitä muuta vikaa mahollisesti löytyy. Olin sopinut että auton katsastaa museotarkastajan natsat omaava henkilö, että saa samalla ja pientä arviota siitäkin, mutta kerrotaan niistä tuonnempana. Autosta ei löytynyt "mitään" vikaa. Alapallojen kumit toki on syytä vaihtaa pikimmiten, mutta toisaalta toisen puolen nivelessäkin oli jo havaittavissa orastavaa väljyyttä, joten voi olla että laittaisi nuo vaikka kokonaan uusiksi. Seisontajarrunkin muistin säätää renkaita vaihtaessa, joten sekin oli kelvollisessa kunnossa. Leima jäi siis kiinni ainoastaan päästöistä.

Aloin jo keskiviikko-iltana tutkia konehuoneesta mahdollisia imupuolen ilmavuotoja, tarkastin tulpat ja totesin myös pakoputken vuotavan ehkä enemmänkin kuin pelkän korvakuulon perusteella vois olettaa. Miehän oon joku vuos sitten, silloin ku auto oli Juhalle tullut, hitsannut keskipöntötöstä molempiin suuntiin eräänlaiset vahvistuskourut, koska putki oli pöntön kohdalta ikään kuin notkahtanut. Niistä korjauksista ei ollut enää jäljellä kuin muisto, koska keskipönttö oli näemmä jossain välissä korvattu metritavarasta tehdyillä putkilla. Joka tapauksessa putkisto näyttää takapönttöä lukuunottamatta sen verran valmiilta, että totesin "ja kittiä kanssa!" Putkisto on siis uusittava lähitulevaisuudessa.

Tulpanjohtoja irroittaessa tuntui että osaa oli ehkä paremmin paikoillaan kuin toiset. Tulpat olivat kaikki suht saman näköisiä, joskin ehkä hieman liian valkoisia, ja koska ne oli hiljan vaihdettu, laitoin nuo samat tulpat takaisin. Tulpanhatuista huomasin, että yhdestä puuttui se "sormus" joka puristaa hatun kasaan, mutta kaivoin käytettyjen sytkäosien lootasta yhden vanhan johdon ja otin siitä sen puuttuvan rinkulan. Lisäksi laitoin tulpanhattujen kumisuppiloihin jarrukumirasvaa, ja jopa olikin helppo painaa johdot pohjaan asti! Täräytin koneen käyntiin heti tämän jälkeeen, ja äkkiseltään kuulostikin siltä, kuin jokin olisi muuttunut ja vieläpä parempaan suuntaan. Torstaina otin auton vielä pihalle ilman ilmanputsaria, kelmutin imuaukon ja huohottimen, ja viimeistelin moottorin ulkopuolisen pesun.

Perjantaina pääsin taas pakokaasutesterin ääreen. Ensilukemien jälkeen auto käytettiin nosturilla ja pakoputken vuotokohdat kitattiin. Kitttien kuivuttua testeri näytti seuraavaa:
CO 0,21
CO2 7,5
HC 755
O2 7,02
Kerroin että autoon on hiljattain vaihdettu suuttimet, ja ruiskua lienee viimeeksi säädetty vanhojen suuttimien aikana, joten kun muut vikakohteet on nyt pois suljettu, uskaltaa seosruuviinkin koskea. Moottorikin oli ehtinyt tämän kaiken puljaamisen aikana lämmetä kunnolla, ja herkällä kädellä seosruuvi saatiin sellaiseen asentoon, että testeri näytti joutokäynnillä seuraavaa:
CO 2,51
CO2 12,9
HC 505
O2 0,9
Päästölappu saatiin siis ilman vippaskonsteja, joten kävin kirkkain mielin konttorilla hakemassa leiman.

Äitienpäivänä on tarkoitus heittää Ässällä apaut sadan kilsan reissu appivanhempien mökille, ja tuleepa siinä samalla koeteltua tasan kymmenen vuotta sitten kihlatun naisen hermojakin - tai siis toivottavasti ei, eli luotetaan että auto käy ja kukkuu ja kuskaa perheen sinne ja vieläpä takas kotiinkin; ennusmerkit on ainakin hyvät... :roll: Päätin siis vielä lauantaina - ja taas tapojeni mukaan ihan liian myöhään illalla - heittää kuskin jalkotilan potkupahvin paikoilleen, kun se oli irti tempon boksin irroittamisen takia. Oli aika kylmä ilta, joten täräytin hallin pihassa seisseen Ässän käyntiin ja menin itse hetkeksi sisälle. Muutaman minuutin päästä hyppäsin autoon, siirtääkseni sen sisälle halliin, mutta sillloin nokkaan iski sähkön haju! Konepelti auki, ja niin näyttikin lasinpesurin lämmitin lämmittävän jo eristeitään. Äkkiä akunkenkä irti kaiken varalta, ja seuraavaksi tutkimaan sulakkeita. Ei ollut vielä edes roppu palanut, joten otin sen pois, ja siirsin auton pelipaikoille. Otin konepellin sisältä peitelevyn alta töpselit irti, ja laitoin sulakkeen takaisin. Sen jälkeen potkupahvin asennnus ja Ässä kotipihaan odottamaan äitienpäivää :lol: Nyt on ajojen aika. Koitan illemmalla ehtii laittaa kuvia.
Oletko lambdan jännitettä mitannut päästöjen takia? Vanhassa m103 oli lambda oikosulussa maihin ja jännite oli 0V jolloin ruisku rikastaa seoksen ihan tappiin. Ensin säädin EHAsta mitä irti lähti jotta päästöt sai kohdalleen (oli -92 ja vähäpäästöinen). Moottori ei toiminut oikein ollenkaan. Lambdan vaihdon jälkeen säädin EHAn takaisin ja silloin päästötkin korjautuivat (.....ja kulutuksesta lähti noin 4L/100km). Ajattelin vain koska lukemat ovat oikestaan aika samoja kuin minulla vian ollessa päällä.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

björn kirjoitti:
jackie kirjoitti: Keskiviikkona kerkesin vihdoin katsastukseen, poiketen matkalla korjaamolle ottamaan päästölappua, jota ei kyllä sitten edes yritettykään saada tulostettu, kun ei se ois saattanut kelvata...
-CO 0,11
-CO2 8,0
-HC 1435
-O2 9,17
Nämä siis kierroksilla, joutokäynnin luvuista en huomannu napata kuvaa, mutta pointti oli se, et ei parantunu arvot ees kierroksia nostamalla.
Suuntasin sitten konttorille ilman päästölappua, kuulemaan mitä muuta vikaa mahollisesti löytyy. Olin sopinut että auton katsastaa museotarkastajan natsat omaava henkilö, että saa samalla ja pientä arviota siitäkin, mutta kerrotaan niistä tuonnempana. Autosta ei löytynyt "mitään" vikaa. Alapallojen kumit toki on syytä vaihtaa pikimmiten, mutta toisaalta toisen puolen nivelessäkin oli jo havaittavissa orastavaa väljyyttä, joten voi olla että laittaisi nuo vaikka kokonaan uusiksi. Seisontajarrunkin muistin säätää renkaita vaihtaessa, joten sekin oli kelvollisessa kunnossa. Leima jäi siis kiinni ainoastaan päästöistä.

Aloin jo keskiviikko-iltana tutkia konehuoneesta mahdollisia imupuolen ilmavuotoja, tarkastin tulpat ja totesin myös pakoputken vuotavan ehkä enemmänkin kuin pelkän korvakuulon perusteella vois olettaa. Miehän oon joku vuos sitten, silloin ku auto oli Juhalle tullut, hitsannut keskipöntötöstä molempiin suuntiin eräänlaiset vahvistuskourut, koska putki oli pöntön kohdalta ikään kuin notkahtanut. Niistä korjauksista ei ollut enää jäljellä kuin muisto, koska keskipönttö oli näemmä jossain välissä korvattu metritavarasta tehdyillä putkilla. Joka tapauksessa putkisto näyttää takapönttöä lukuunottamatta sen verran valmiilta, että totesin "ja kittiä kanssa!" Putkisto on siis uusittava lähitulevaisuudessa.

Tulpanjohtoja irroittaessa tuntui että osaa oli ehkä paremmin paikoillaan kuin toiset. Tulpat olivat kaikki suht saman näköisiä, joskin ehkä hieman liian valkoisia, ja koska ne oli hiljan vaihdettu, laitoin nuo samat tulpat takaisin. Tulpanhatuista huomasin, että yhdestä puuttui se "sormus" joka puristaa hatun kasaan, mutta kaivoin käytettyjen sytkäosien lootasta yhden vanhan johdon ja otin siitä sen puuttuvan rinkulan. Lisäksi laitoin tulpanhattujen kumisuppiloihin jarrukumirasvaa, ja jopa olikin helppo painaa johdot pohjaan asti! Täräytin koneen käyntiin heti tämän jälkeeen, ja äkkiseltään kuulostikin siltä, kuin jokin olisi muuttunut ja vieläpä parempaan suuntaan. Torstaina otin auton vielä pihalle ilman ilmanputsaria, kelmutin imuaukon ja huohottimen, ja viimeistelin moottorin ulkopuolisen pesun.

Perjantaina pääsin taas pakokaasutesterin ääreen. Ensilukemien jälkeen auto käytettiin nosturilla ja pakoputken vuotokohdat kitattiin. Kitttien kuivuttua testeri näytti seuraavaa:
CO 0,21
CO2 7,5
HC 755
O2 7,02
Kerroin että autoon on hiljattain vaihdettu suuttimet, ja ruiskua lienee viimeeksi säädetty vanhojen suuttimien aikana, joten kun muut vikakohteet on nyt pois suljettu, uskaltaa seosruuviinkin koskea. Moottorikin oli ehtinyt tämän kaiken puljaamisen aikana lämmetä kunnolla, ja herkällä kädellä seosruuvi saatiin sellaiseen asentoon, että testeri näytti joutokäynnillä seuraavaa:
CO 2,51
CO2 12,9
HC 505
O2 0,9
Päästölappu saatiin siis ilman vippaskonsteja, joten kävin kirkkain mielin konttorilla hakemassa leiman.
Oletko lambdan jännitettä mitannut päästöjen takia? Vanhassa m103 oli lambda oikosulussa maihin ja jännite oli 0V jolloin ruisku rikastaa seoksen ihan tappiin. Ensin säädin EHAsta mitä irti lähti jotta päästöt sai kohdalleen (oli -92 ja vähäpäästöinen). Moottori ei toiminut oikein ollenkaan. Lambdan vaihdon jälkeen säädin EHAn takaisin ja silloin päästötkin korjautuivat (.....ja kulutuksesta lähti noin 4L/100km). Ajattelin vain koska lukemat ovat oikestaan aika samoja kuin minulla vian ollessa päällä.
Auto on pelannut hienosti, joten en oo vaivannu päätäni noilla jutuilla sen koommin ku päästölapun sain 8) Vaan paljos siulla oli se kulutus ja mihin se tipahti? Tällä ei oo ihan hirveesti nyt ajettu, mutta alkukesästä vaimo kävi tolla muutamana päivänä töissä, ja sit oli muuta sekalaista ajoa - allekirjoittaneen toimesta luonnollisesti täyskaasukiihytysten kera aina ku rampista valtatielle läks - ja mittasin sillä tankillisella kulutukseksi apaut 15l/100km :roll:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kuluneella viikolla tapahtu pitkästä aikaa jotain tälläkin saralla. Auto oli seissy hallilla viikon tai kaks, ja aattelin et joutas tuua sen sieltä pois jaloista kotiin autokatokseen, ku ei tuota taivasalla kehtaa säilyttää, mut aattelin et jotai pientä ku sais ees aikasiks ylläpidonkin suhteen, kun se nyt kert on verstaalla ollu noinkin pitkään :lol:

Irrotin pissapojan säiliön, akun, ja akkutelineen. Altahan paljastui ihan odotettu näky, eli lehtiä, moskaa ja ruostetta; ja sama homma kuskin puolella...
Kuva

Kuva

Kuva

Imuroin mujut pois joka raosta, niin eivätpähä oo siellä enää kosteutta keräämässä ja hautumassa. Akkutelineen etummaisista ruuveista toinen oli jo valmiiks poikki ja toinen meni nyt. Porasin tumpit pois ja tein uuet kierteet. Vähä ahasta oli, ku en viittiny alkaa tutkii sen koneen vastasen väliseinän purkamista, mut kulmaporalla ja lyhyillä terillä mahtu tekemään.

Kuva

Kuva

Laitoin nyt ulkonäkösyistä Mersun orkkis akun, ku yks sellanen sattu olemaan ja noihi käyttiksiin välttää iha mikä tahansa. Pitää toivoo ettei käyntihäiriöt tuu takas :lol:
Juha_M117 kirjoitti:Ei pidä liikaa hehkuttaa, mutta SAATTAA olla että viimein selvisi autoa pitkään piinannut tyhjäkäyntiongelma, kuumana häviävä tyhjäkäynti. JOS se nyt selvisi niin aiheuttaja oli niinkin helppo (liian helppo) kuin 11v vanha kajahtanut akku. Ostin siis uuden akun mutta ei vaan oikein voi nyt testata kunnolla. Mutta käytin auton kuumaksi tallissa ja se pysyi ainakin siellä vaihde päällä tyhjäkäynnillä, mikä on lupaavaa verrattuna siihen tilanteeseen ku auton sinne ajoin.

Tämä teoria siis lähti tästä Kent Bergsman videosta: https://www.youtube.com/watch?v=4sLoOpBaySU" onclick="window.open(this.href);return false;

Oireet vähän eri kuin tuossa sen 260E:ssä, mutta kuulostaa aivan järkevältä, että jos autossa on paska akku, niin KE-jet menee siitä sekaisin kun jännitteet "systeemissä" on mitä sattuu.
Kun tuo tuulilasin alunen oli nipussa, muistui onneks mieleen et kuljettajan puolelta ei alkuun tullu pesunestettä lasille ku tosi vaivasesti, ja sittemmin ei enää olenkaan, joten nyt perehyin vielä tuohonkin. Syyhän selvisi, ku vähän purki...

Kuva
jackie kirjoitti:Oli aika kylmä ilta, joten täräytin hallin pihassa seisseen Ässän käyntiin ja menin itse hetkeksi sisälle. Muutaman minuutin päästä hyppäsin autoon, siirtääkseni sen sisälle halliin, mutta sillloin nokkaan iski sähkön haju! Konepelti auki, ja niin näyttikin lasinpesurin lämmitin lämmittävän jo eristeitään. Äkkiä akunkenkä irti kaiken varalta, ja seuraavaksi tutkimaan sulakkeita. Ei ollut vielä edes roppu palanut, joten otin sen pois, ja siirsin auton pelipaikoille. Otin konepellin sisältä peitelevyn alta töpselit irti, ja laitoin sulakkeen takaisin.
Takaiskuventtiilin/haaroittimen toinen lähtö lie siis fuskannu jo aiemmin, ja tuon kunnolla käryämisen jälkeen letku olikin jo sulanut liki poikki. Venttiilin karassa oli tyvessä jäljellä 1-2 mm ehjää putkea, mutta sain siinä kuitenkin letkun pitämään. Tollanen "normaali" 6 mm kudosletkun ulkohalkaisija on 12 mm, ja orkkis ois vain 10, joten jos molemmat pitäis uusia, pitäis metästää ohutseinäsempää letkua.

Kuva

Perjantai-iltana, tai oikeestaa yömyöhällä, pesasin vielä auton. Tässä pari fiilistelykuvaa:

Kuva

Kuva
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
björn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 07.06.2009 16:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 300 SEL arkiajokki

Viesti Kirjoittaja björn »

jackie kirjoitti:
björn kirjoitti:
jackie kirjoitti: Keskiviikkona kerkesin vihdoin katsastukseen, poiketen matkalla korjaamolle ottamaan päästölappua, jota ei kyllä sitten edes yritettykään saada tulostettu, kun ei se ois saattanut kelvata...
-CO 0,11
-CO2 8,0
-HC 1435
-O2 9,17
Nämä siis kierroksilla, joutokäynnin luvuista en huomannu napata kuvaa, mutta pointti oli se, et ei parantunu arvot ees kierroksia nostamalla.
Suuntasin sitten konttorille ilman päästölappua, kuulemaan mitä muuta vikaa mahollisesti löytyy. Olin sopinut että auton katsastaa museotarkastajan natsat omaava henkilö, että saa samalla ja pientä arviota siitäkin, mutta kerrotaan niistä tuonnempana. Autosta ei löytynyt "mitään" vikaa. Alapallojen kumit toki on syytä vaihtaa pikimmiten, mutta toisaalta toisen puolen nivelessäkin oli jo havaittavissa orastavaa väljyyttä, joten voi olla että laittaisi nuo vaikka kokonaan uusiksi. Seisontajarrunkin muistin säätää renkaita vaihtaessa, joten sekin oli kelvollisessa kunnossa. Leima jäi siis kiinni ainoastaan päästöistä.

Aloin jo keskiviikko-iltana tutkia konehuoneesta mahdollisia imupuolen ilmavuotoja, tarkastin tulpat ja totesin myös pakoputken vuotavan ehkä enemmänkin kuin pelkän korvakuulon perusteella vois olettaa. Miehän oon joku vuos sitten, silloin ku auto oli Juhalle tullut, hitsannut keskipöntötöstä molempiin suuntiin eräänlaiset vahvistuskourut, koska putki oli pöntön kohdalta ikään kuin notkahtanut. Niistä korjauksista ei ollut enää jäljellä kuin muisto, koska keskipönttö oli näemmä jossain välissä korvattu metritavarasta tehdyillä putkilla. Joka tapauksessa putkisto näyttää takapönttöä lukuunottamatta sen verran valmiilta, että totesin "ja kittiä kanssa!" Putkisto on siis uusittava lähitulevaisuudessa.

Tulpanjohtoja irroittaessa tuntui että osaa oli ehkä paremmin paikoillaan kuin toiset. Tulpat olivat kaikki suht saman näköisiä, joskin ehkä hieman liian valkoisia, ja koska ne oli hiljan vaihdettu, laitoin nuo samat tulpat takaisin. Tulpanhatuista huomasin, että yhdestä puuttui se "sormus" joka puristaa hatun kasaan, mutta kaivoin käytettyjen sytkäosien lootasta yhden vanhan johdon ja otin siitä sen puuttuvan rinkulan. Lisäksi laitoin tulpanhattujen kumisuppiloihin jarrukumirasvaa, ja jopa olikin helppo painaa johdot pohjaan asti! Täräytin koneen käyntiin heti tämän jälkeeen, ja äkkiseltään kuulostikin siltä, kuin jokin olisi muuttunut ja vieläpä parempaan suuntaan. Torstaina otin auton vielä pihalle ilman ilmanputsaria, kelmutin imuaukon ja huohottimen, ja viimeistelin moottorin ulkopuolisen pesun.

Perjantaina pääsin taas pakokaasutesterin ääreen. Ensilukemien jälkeen auto käytettiin nosturilla ja pakoputken vuotokohdat kitattiin. Kitttien kuivuttua testeri näytti seuraavaa:
CO 0,21
CO2 7,5
HC 755
O2 7,02
Kerroin että autoon on hiljattain vaihdettu suuttimet, ja ruiskua lienee viimeeksi säädetty vanhojen suuttimien aikana, joten kun muut vikakohteet on nyt pois suljettu, uskaltaa seosruuviinkin koskea. Moottorikin oli ehtinyt tämän kaiken puljaamisen aikana lämmetä kunnolla, ja herkällä kädellä seosruuvi saatiin sellaiseen asentoon, että testeri näytti joutokäynnillä seuraavaa:
CO 2,51
CO2 12,9
HC 505
O2 0,9
Päästölappu saatiin siis ilman vippaskonsteja, joten kävin kirkkain mielin konttorilla hakemassa leiman.
Oletko lambdan jännitettä mitannut päästöjen takia? Vanhassa m103 oli lambda oikosulussa maihin ja jännite oli 0V jolloin ruisku rikastaa seoksen ihan t Iappiin. Ensinsäädin EHAsta mitä irti lähti jotta päästöt sai kohdalleen (oli -92 ja vähäpäästöinen). Moottori ei toiminut oikein ollenkaan. Lambdan vaihdon jälkeen säädin EHAn takaisin ja silloin päästötkin korjautuivat (.....ja kulutuksesta lähti noin 4L/100km). Ajattelin vain koska lukemat ovat oikestaan aika samoja kuin minulla vian ollessa päällä.
Auto on pelannut hienosti, joten en oo vaivannu päätäni noilla jutuilla sen koommin ku päästölapun sain 8) Vaan paljos siulla oli se kulutus ja mihin se tipahti? Tällä ei oo ihan hirveesti nyt ajettu, mutta alkukesästä vaimo kävi tolla muutamana päivänä töissä, ja sit oli muuta sekalaista ajoa - allekirjoittaneen toimesta luonnollisesti täyskaasukiihytysten kera aina ku rampista valtatielle läks - ja mittasin sillä tankillisella kulutukseksi apaut 15l/100km :roll:
Se kulutus oli silloin ennen lambdan vaihtoa 15L/100km ja lambdan vaihdon jälkeen pyöri sekalaisessa ajossa noin 11L/100km. Matka-ajossa pääsi lähelle kymppiä. Sen lambdan tarkastaa ihan helpolla mittauksella, johto kun löytyy suoraan apparin lattiamaton alta. Itseä harmitti että tuon halvan korjauksen teki vasta kun olin ajanut noin 10tkm, siinä olisi muutama euro säästynyt. Kolmeen KE-jettiin olen asentanut Motonetin 3-johtoisen lambdan, oikein liitettynä toimii hyvin ja hinta on noin 30€.
Käyttöautona S205 ja kakkosbiili Skoda Fabia
Harrasteautona W124 260E

Ex:

S204 220CDI AMG-style (unelmieni auto)
W203 240
2x S124
1x W124
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Päivitellääs pitkästä aikaa tätäkin. Ässä oli ajossa tuon 2020 kesän sekä kelien salliessa myös talvella 2020-2021. Pienistä kauneusvirheistä huolimatta se antaa kyllä ylvään kyydin, eli omat ja maailman murheet unohtuu, velat muuttuu saataviks jne ku paiskaa "kassakaapin oven" kiinni, käynnistää M103:n ja laittaa Beckeristä Yle Ykköseltä Faunin iltapäivän soimaan.

Oman elämän aikajanaa järjestellessä kummasti virkistää muistia, ku miettii et mikäs Mersu sillo oli ajossa. Tää auto oli kyl justiisa elementissää, ku toissa keväänä oli ehtint elämäntilanne vähä muuttua. Vappuna otin liikennekäyttöön ja kävin muksujen kanssa ajelulla. Sit tuli helluntai, ja sattuneesta syystä siihe piti vähä panostaa :roll: Sit kohta huomasin et joha tää oiski pitänt katastaa :oops: Hylky tuli, eli vasen alapallo tuomittiin väljäksi. Aikomus oli, et vaihan kerralla molemmin puolin ja siistin eturipustuksen osat samalla, mahollista museointia silmällä pitäen. No, koska se helluntaihi panostaminen oli tuottanu tulosta, ni eipä siinä sit ollu viime kesänä aikaa tätä rassatakaan - first things first - :lol:

Tänä keväänä tuli kutsu kaverin häihi heinäkuun alussa, ja aattelin et siinä ois hyvä syy saaha Ässä taas liikenteeseen. Siinä oli taas koko kesä pientä hassakkaa, heinäurakat hyökkäs päälle jo enne juhannusta, ja oikeestaa jo lopetin uneksimisen siitä, et ehtis tätä nytkään laittamaan. Kävi kuitenki niin, et toissa viikon torstaina tuli sopiva rako, ja päätin et nyt se pallo vaihtuu. Perjantaina kaveri sit ehti käyttää tän konttorilla sillä aikaa ku mie olin pellolla, ja lauantaina päästii tuoreen leiman turvin lähtee kohti Helsinkiä 8)
vikalista_746x600.jpg
DSC_5591_800x450.JPG
Muutamat to do -jutut tässä vielä, jotka on jollai tapaa hoidossa, holdissa tai jopa hyvin valmisteltuina.
- Oikeen takaoven rajotin: Purettu loppuunpalvelleesta w124 200D:stä yks hyväksi ja kestäväksi todettu, ja maalattu se tän väriin. Oottaa asentamista.
- Puskurikromit: Taakse löyty ei läpiruostunut keskilista, jossa on pien vekki, mut pitää koittaa oikoo se. Vas etukulma edelleen etsinnässä.
- Tasonsäädön kaasupallot: Uuet on ollu hyllyssä jo vuuen tai kaks, mut ei oo ehtint vaihtaa viel.
- Tempomaatti: Boksi käyttetty Pulttikanavassa ja tökätty paikoilleen. Nyt ku otti ajoon, huomasin et satasen kiepeillä nopeus vähä heiaa. Sen sijaan nopeuden 124km/h se piti tosi tarkkaan ja tasasesti, mistä on todistekin :oops:
IMG-20220702-WA0009_800x450.jpeg
Juhlapaikalle päästiin kuitenkin iha ajallaa ja turvallisesti ja ennen kaikkea miellyttävästi. Sonderklassen takakontilla oli luonnollisesti kuhinaa aina välillä, ja saatiinpa morsiuskimppukin hetkeksi konepeltiä koristamaan :D
DSC_5602_800x450.JPG
jallu-kimppu_451x600.jpg
Alapallon vaihtoon löyty iha hyviä ohjeita, mut teen siitä viel erillisen postauksen kuvien kera, ku aika monista vanhoista ohjeista o kuvat hävinny.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tässäpä raportti pallon vaihosta. Laitetaa vielä hakusanat: W123 w126 alapallonivelen vaihto
DSC_5570_800x450.JPG
DSC_5571_800x450.JPG
DSC_5575_800x450.JPG
DSC_5576_800x450.JPG
DSC_5578_800x450.JPG
IMG-20220701-WA0000_800x450.jpeg
DSC_5586_800x450.JPG
DSC_5587_800x450.JPG
DSC_5588_800x450.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 300 SEL kesäajokki

Viesti Kirjoittaja jackie »

Oli ollu haaveena et ehtis jossai vaiheessa vahaamaa tän. Kuluneella viikolla sit yks ilta totesin, et alotetaas listojen kiillotuksella. Hyllyssä oli tuubi 3M Marine metal Restorer And Polish tahnaa, joten ei muuta ku tuumasta toimeen. Kyllähä noista kummasti paremmat tuli, mutta ku kolmisen tuntia meni takalasin kehystä ja takakontin kahvaa käsin jynssäämällä, kävin seuraavana päivänä hakemassa porakoneesee rättilaikoja :lol: Poskurikromitha o ruosteita ja naarmuja lukuunottamatta aika hyvät, mut noi kaikki alumiiniset listat oli hapettunu aika pahasti.
DSC_0030_800x450.JPG
DSC_0031_800x450.JPG
DSC_0032_800x450.JPG
DSC_0033_800x450.JPG
DSC_0036_800x450.JPG
DSC_0037_800x450.JPG
DSC_0038_800x450.JPG
DSC_0040_800x450.JPG
Tossa listoja jynssätessä totesin, et hito hyvä jos ovi kestää halutessa auki, joten enne ku alkaa oikeeta kylkee hieromaa, pitää vaihtaa se takaoven rajotin...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin