Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ylimääräistä ääntä ja haaleutta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ylimääräistä ääntä ja haaleutta

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ehkä ei pitäisi nuolaista ennen kuin tipahtaa...

Vajaan vuoden kestänyt turbodiesel-4Maticin etsintä taitaa olla nyt ohi. Kriteerien ollessa melko tiukat mieleistä autoa ei tahtonut millään löytyä – eihän autojakaan ole tehty kuin 2317 kpl. Eräästä kotimaassa olevasta autosta hierottiin pitkään kauppoja siinä kuitenkaan onnistumatta. Muita mieleisiä tarjokkaita Suomessa ei juuri ollut. Saksasta etsin youngtimer-liikkeisiin toimeksiantoja antamalla sekä foorumeilla ilmoittamalla. Laajensin hakualuetta Ruotsiin ja jopa Alppimaihin ja Norjaan – siellä olisi ollut mieleisiä kaksikin mutta hinnat olivat lähes 10 000 eurossa yli 500 000 km ajetuissakin. Norja näkyy olevan kallis maa tässäkin suhteessa. Sieltä hankittaessa olisi tullut tulli ja alv. vielä päälle.

Sydäntalvella minuun otti yhteyttä foorumin ostoilmoituksen huomattuaan eräs pitkän linjan autojen tuoja. Hän on tuonut ensimmäiset tuontiautonsa 1980 ja erikoistunut 4Maticeihin. Pidimme pari kertaa yhteyttä pitkin talvea. Mitään ei tuntunut hänkään löytävän.

Heikkoina hetkinä kävin katsomaan S210:jä takavetoina, jopa edullisia S211-malleja Ruotsista. Veropolitiikka ei kuitenkaan käynyt viimeksimainituissa, kalliitahan niistä olisi syntynyt. Viimeksi olin aika kiinnostunut kotimaassa olleesta hyvinvarustellusta 1994 E 280 T:stä... eli aika kauas oli jo tultu alkuperäisestä aiheesta, bensa-takaveto-ykskaksneloseen...

Kuitenkin viime torstaina hieman ennen puoltayötä tsekkasin mobile.de:n. Sinnepä oli tullut mielenkiintoinen, kuvien perusteella kuosissa oleva 4Matic kohtuullisilla varusteilla. Aamulla puhelin soi ennen yhdeksää, ja em. autontuoja soittaa, että nyt olisi kiikarissa auto. Olimme löytäneet saman auton yhtäaikaa :-). Auton tuoja kävi tänään tsekkaamassa auton ja tein ostopäätöksen.

Saksanmaalta on nyt tulossa syksyllä 1993 valmistettu E 300 Turbodiesel T 4Matic. Auto on 481 bornit mustalla nahkaverhoilulla. Se on ollut kahdella omistajalla, viimeisimmällä 1947 syntyneellä miehellä keväästä 1995. Hänellä on ollut kuorma-autokorjaamo, jossa autoa on huollettu. Autossa ei ole huoltokirjaa. Kannentiiviste on vaihdettu ja akku uusittu. Mittarilukema on lähes sama kuin vihreässä farmarissa sitä hankkiessamme, eli 442 000 km. Ikä näkyy tietyissä kohdissa ruosteen muodossa, kuten pienessä paikassa konepellissä, lukkopellissä ja kuskin etuvilkun alla. Positiivista on että tavaratilan sivuikkunoiden alla ruostetta on vielä helposti torjuttavissa oleva määrä. Ovet ovat täysin puhtaat ja kynnyskotelojen näkyvät osat. Tunkinrei'istä varmaan jotain löytyy. Maalipinta on kohtuullinen. Auto kulkee hyvin, ei nosta lämpöjä eikä kolise. Perä ei ääntele ja neliveto toimii. Itsehän en ole sillä vielä päässyt ajamaan, joten...

Auto on tilattu uutena Mannheimin diileriltä kohtuullisin varustein:

038 ajoneston ohjain
228 lisälämmitin
240 ulkolämpötilanmittari
241 vasen etuistuin sähkösäädöin muistilla
242 oikea etuistuin sähkösäädöin muistilla
249 automaattisesti tummentuva taustapeili
270 puhelinantenni
274 autopuhelin keskikyynärnojassa
281 urh. nahkaratti 390 mm ja nahkanuppi
291 etumatkustajan airbag
300 säilytyslokero etuistuinten välissä
305 raitisilmasuodatin
406 ortopediset etuistuimet
412 sähkökattoluukku
443 Tempomat-vakionopeudensäädin ja
443 sähköinen ratin etäisyyssäätö
481 pohjapanssari
510 radio Mercedes-Benz Exquisit RDS
547 tuplarollo ja
547 valaistut meikkipeilit
553 vetokoukku ja
553 varashälytin
563 vahvistetut etuistuimet
588 automaattinen ilmastointi ja
588 4 sähkölasit
593 sävylasit
600 lampunpesurit
611 poistumisvalot ovissa
620 katalysaattori
645 M+S renkaat
652 8-reikäaluvanteet
673 suurempi akku
682 tulensammutin
722 integroidut taakkalistat katolla
731 pähkinäpuuverhoilu
819 cd-vaihtaja tavaratilassa
859 facelift-tunnus
873 etuistuinlämmitys
880 infrapunakaukosäätöinen keskuslukitus
910 tehokkaampi laturi.

Noine varusteineen auto on maksanut v. 1994 hinnastojen mukaan uutena vajaa 130 000 DM, Suomessa yli 850 000 mk. Saksassa samalla rahalla olisi saanut perusvarusteisen S 420 Langin tai SL 320:n. Suomessa tuolla summalla olisi saanut mm. E 320 Cabrioletin.

Hieman on hirvittänyt E-faceliftin mukanaan tuomat vesivärit, että hirviääkö sellaisella täällä ajaakaan, ryöpsähtääkö ruosteet heti käsiin. Todennäköisesti nyt ruosteet otetaan kiinni ja auto suojataan.

Projekti on ollut tähän saakka mielenkiintoinen ja vähän jännittäväkin. Kyseessä on ensimmäinen ”suoraan Saksasta” meille tuleva auto. Välikättä piti käyttää kun itse en päässyt lähtemään hakumatkalle. Onneksi kohdalle sattui vanhan auton ja sen sisältämän erikoisemman tekniikan tuntija. Kuvia ei vielä ole kun myyjä poisti ilmoituksen varattuamme auton.

Auto tulee meille todennäköisesti ensi viikon puolivälissä. Nyt tiedän miten hullua pidetään jännityksessä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Timo L. kirjoitti:Ehkä ei pitäisi nuolaista ennen kuin tipahtaa...
Kuva
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja karra »

Hienoa! Mikäs toi vesivärijuttu on... minullahan on 1993 E-malli jo viidettä vuotta :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti:Hienoa! Mikäs toi vesivärijuttu on... minullahan on 1993 E-malli jo viidettä vuotta :P

No mites se on kestänyt?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja jackie »

Onnittelut koko perheelle iloisen perhetapahtuman johdosta :thumbup:
Kerkesin tsekata ilmotuksen enne ku se oli hävinny mobilesta, ja hyvältähä tuo näytti. Ne kuormakiskot katolla on kyllä sairaan asialliset jo iha pelkän harvinaisuutensa takia 8)
Timo L. kirjoitti:270 puhelinantenni
274 autopuhelin keskikyynärnojassa
Muistaha sit vaihtaa siihe autoon pikimmiten kromattu teleskooppiantenni :roll: :wink: :silent:

Timo L. kirjoitti:
karra kirjoitti:Hienoa! Mikäs toi vesivärijuttu on... minullahan on 1993 E-malli jo viidettä vuotta :P

No mites se on kestänyt?
Eikös se vielä oo oikei nätissä kunnossa, mut nyt ku asia on otettu puheeks, ni eiköhä tuo alkaneena keväänä ryöpsähä :mrgreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y_WQdgnEtmA[/youtube]
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kyllä. Hyvät on varusteet. Onnittelut.
Tuollasella listalla olevaa farkkua kyllä kannattikin vuodenpäivät etsiä.

Onnittelut.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Hyvältähän tuo näyttää...varustelutasokin runsas.
Näitä ei enää ole oikein mistään saatavissa.
Yllätti tuo 2371 kappaleen valmistuserä. Eli harvinasta herkkua on vähän saatavilla.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vau! Upeat varusteet. Kuvia kaivataan.

Muistan kyllä, miten itse etsin hyvää matikkia 7 vuotta sitten. Silloin se oli vaikeaa, nyt lähes mahdotonta.
Minullakin oli ostoilmoitus Ruotsissa, nollatulos.

Korjaamista varmasti alkuun riittää vanhassa, paljon ajetussa autossa, mutta kyseinen auto on
erittäin mielenkiintoinen ja harvinainen ja varmasti hinta pysyy korkealla. Ja tällä autolla voi ajaa.

Valmistusmääristä:

Kuva
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Laitan tähän malliksi vastaavista MB 300 TDT 4 Matic varustelutasosta:

Code Текст
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
412 Unknown
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
510 MB RADIO EXQUISIT WITH VK, RDS (BECKER)
531 AUTOMATIC ANTENNA
547 Unknown
550 TRAILER COUPLING
570 FOLDING ARMREST, FRONT
585 Unknown
591 Unknown
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
611 EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS
640 15-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
682 FIRE EXTINGUISHER
724 CARGO ANCHORAGE
844 Unknown
702 RANGE OF DELIVERY OF SKD VEHICLES - VIETNAM
271 T.PHONE PRE-INSTALLN.COMPL.D-NET MOBILE ON TOWER


Code Текст
221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
518 RADIO MB EXQUISIT WITHOUT TRAFFIC NEWS DECODER, WI
550 TRAILER COUPLING
570 FOLDING ARMREST, FRONT
583 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 2-WAY
702 RANGE OF DELIVERY OF SKD VEHICLES - VIETNAM
075 Unknown



Ja nämäkaan ei ole mitään karvalakkimalleja. :P
Mielenkiintoista varustelukoodien mukaan, edellämainituissa autoissa on samoja varusteita mitä Timo L.:n varustelukoodeista näkyy, mutta eivät näy näiden autojen varustelukoodeissa. :shock:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Onnittelut hankinnan johdosta.Mihinkäs satamaan auto on tulossa?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Tämä viestiketju on täysin arvoton ...
.
.
.
.
.
... ilman kuvia :D
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Nozki »

pforsell kirjoitti:Tämä viestiketju on täysin arvoton ...
.
.
.
.
.
... ilman kuvia :D

No eikä oo! Pidetään jännitystä yllä nääs. :D

Kyllä vain, kun on Mercedes-Benz ja 124 ja 300 ja diesel ja turbo sekä 4Matic saman auton nimessä, niin onhan se vaan kova juttu edelleenkin, vaikka noiden valmistamisesta on jo eräitä vuosia ehtinyt kulua. Kattavan varustelistan lisäksi sisustan ja ulkopinnan väriyhdistelmäkin on aika lailla parhaasta päästä, joten tuolla varmasti kelpaa ajella. Ei muuta kuin onnittelut hankinnasta!
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 815
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Wade »

Onnea! Eiköhän noista aineksista kunnon maticcisoppa synny.

Lisävarustelistakin on pitkä ja painava kuin gorillan käsivarsi.

Tuo Timo tuo syksyllä Jalasjärvelle niin harjoitellaan akvarellimaalausta! :)

Löytyspä jostain samanlainen vihreänä ja beigellä nahkasisustalla...
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja GMB »

Tätä kun luki ni ei voi todeta muuta ku halvalla myin harvinaisuuden talvella.Tosin se oli 92 ja ei ollu ilmastointia,muuten kyllä pitkä lista varusteita.Onnittelut hankinnasta :)
tein itse ja säästin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos onnitteluista. Kävin hakemassa auton eilen Jyväskylästä toimittajalta, jossa se tullattiin ja kävin hakemassa tarrakilvet. Kuulemma kolmisen kuukautta saanen odotella veropäätöstä kuun vaihteen ruuhkan takia. Auton toimittaja oli saanut tingittyä 250 € pois kauppahinnasta edun siirtyessä minulle, mikä oli mukava yllätys. Hän oli tehnyt kaikki paperityöt valmiiksi, joten minulle ei jäänyt muuta kuin panna nimiä alle.

Kuva
Kuva
Kuva

Sitten itse autoon. Mitenhän sen sanoisi... fiilikset on kahtalaiset. Positiivista on se että mitään lopullista autossa ei ole rikki. Varusteet toimivat webastoa lukuunottamatta. Toimittajan mukaan se yrittää lähteä käyntiin. Liekö liekkivahti vai onko siinä jotain suodatinta mistä hän puhui? Kyseessä vanhanmallinen ns. pystywebasto. Lisäksi auto vaikuttaa melko kokonaiselta, ainakaan äkkiseltään mitään ei vaikuta puuttuvan 4Matic-spesiaalien etumattojen lisäksi.

Kuva

Negatiivisena tietty tuo ruoste. Tosin se oli tiedossa että sitä on tyypillisissä paikoissa, jo myynti-ilmoituksessa mainittuna. Nyt päivän tarkasteltuna kuppakohdat on minun silmin katsottuna kohtuullisissa paikoissa korjata. Konepellissä on laajin kohta kuskin ajovalon päällä ja maskin kohdalla sisäpuolella. Taitaa olla helpoin vaihtaa koko pelti. Kuskin etuolokasuojassa vilkun alla. Takaluukussa on lommo josta maali haljennut ja toinen ruusu löytyy rekkarikilven valolistan toisesta päädystä. Lista tuntuukin siitä päästä höplältä eli varmaan hieronut itse maalin rikki. Kunhan otan sisäverhoilun siitä irti paljastunee vaihdetaanko koko luukku. Takimmaisten sivulasien tiivistekourut ovat kohtuulliset, takakulmissa ruskeaa. Etuovien etualakulmissa on alkavaa lahoa. Tunkinreiät positiivisesti täysin ehjät. Maalipinnassa on muutamia naarmuja. Kaiken kaikkiaan todennäköisesti edetään alkuperäisen suunnitelman mukaan korjaamalla ruosteet ja maalauttamalla auto nyt alkuvaiheessa. Lukkopellin ruostevauriot on korjattu joskus melko tökerösti ja se on maalattu mustaksi.

Teknillisesti jokin vollottaa ajaessa kierroksien mukaan oik. etukulman tietämillä. Lienee etuvetoakselin nivel tms. Moottorin tukikumit vaihdettava, resonoi tyhjäkäynnillä todella pahasti. Tyhjäkäynti vaeltaa aavistuksen silloin tällöin. Öljynpaineet ok. Ahtimessa ei ole päittäisvälystä ja se pyörii herkästi. Ilmaputkessa (haitari) huohotusöljyä ”normaalisti”. Öljyntäyttökorkki pysyi kuumana avattaessa paikallaan eikä paisarissakaan kuplinut...

Konehuone oli kyllä likainen ja hapettunut kuin mikä. Auto lienee ollut vähällä käytöllä, Saksan katsastusdokumentin mukaan kesältä 2011 kilometrejä oli kertynyt vajaa 5000. Säilytyspaikkakaan ei liene ollut paras mahdollinen koska maalaamattomat kiinnikkeet konehuoneesta ovat ruosteessa. Puunausta siis riittää tällä saralla.

Kuva
Kuva
Kuva

Sisustus on ehjä, mutta oli sekin likainen. Etupenkkien selkänojissa naarmuja jonkin kuljetuksesta. Pari tuntia meni imuroidessa ja pestessä vinyyliosia ja ikkunoita. Istuimet pesen ja käsittelen lämpimimmillä keleillä. Kokolattiamatossa on nestetahroja takajalkatiloissa ja tavaratilassa, jalkatilassa myös maton pintakerros puuttuu n. 20 neliösentin alueelta. Taitanee olla peruja kuorma-autokorjaamohistoriasta.

Kuva
Kuva

Originaalia Exquisit-mankkaa bokseineen ei ole paikallaan, vaan joku Becker High Speed -navigaatiomankka, johon ei tule virtaa. Ohjekirjat ja levyke löytyy. Puhelin on Motorolan Mercedekselle valmistama GSM-verkon puhelin (D-Netz). Kuka tuntee tarkemmin, onko se käyttökelpoinen vielä? Peräkontissa on keskusyksikkö jossa pankkikortin kokoinen SIM-aukko (jossa vielä saksalainen kortti!).

Vararenkaan sisällä on orkkis peltinen varapolttoainekanisteri suppiloineen. 8-reikävanteet muuten ovat melko karussa kunnossa, takapyörät puhtaammat kuin etummaiset.

Istuimista vielä sen verran, että näissähän on urheilumuotoilua lukuunottamatta kaikki silloiset herkut: lämmitys, sähkösäädöt muistilla, ortopediset selkänojat ja vielä vahvistetut. En olisi uskonut miten suuri ero noissa on verrattuna vihreän farkun ja coupen istuimiin. Ero lienee juuri tuossa vahvistuksessa. Aivan tajuttoman jämäkät! Jopa oikein hirvittää istuutua apukuskin penkin laidalle, kun se ei painukaan!

Että puuhasteltavaa riittää, mutta kuten Jarkko totesi, auto on mielenkiintoinen. Kaiken kaikkiaan olisin odottanut auton olleen hieman pidetymmässä kunnossa, mutta eipä tule nyt vapaa-ajan ongelmia kun on mieleistä tekemistä tiedossa! Lähdempä tästä aloituspaketin kimppuun, siitä myöhemmin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Niin ja millä nuo hapettuman rokonarvet saa pois moottorista? Se on nyt pesty AC-16 Plussalla, kylläkin laimealla seoksella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kyynärnojassa on tavaralaatikko? enpä ole ennen sellaiseen törmännyt.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

En tiedä, mutta on siinä paljon laitettavaa että siitä saa hyvän. Onnea vaan. tuolla hinnalla olisi saanut jo vähän tuoreemmankin yksilön.. On noita vaikka vaikka se 2000kpl tehty, mutta alkuperäistä ja keräilyarvoa nostattavaa siitä ei koskaan tule koska näkeehän tuon että ylimaalauksen tuo tarvitsee heti ja varmaankin koko alusta pitäisi käydä kokonaan läpi. Tuo konehuoneen kiillotus itsellä ainakin kävisi viimisenä mielessä.. Eikä tuo hapettuma lähe muuta kuin hiomalla pois. Hiominen ja lakka. Ja mitä ebeeriin/webastoon tulee, niin poltin noista menee paskaksi ajan kanssa. taitaa nopeasti tulla halvemmaksi uusi laite kuin korjauttaa vanha.
Viimeksi muokannut Kryptonite, Pe 30.03.2012 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1609
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Timo L. kirjoitti:Niin ja millä nuo hapettuman rokonarvet saa pois moottorista? Se on nyt pesty AC-16 Plussalla, kylläkin laimealla seoksella.
Eikö ne lähde patapadalla tai cleanerivahalla.
Harvinainen paketti tosiaan on, joten kannattaa laittaa kuntoon. Hyvän maalauksen saattaa saada 1500 eurolla, jos ei tuon enempää ruosteita. Nyt toivotaan, että jakolaatikko on kunnossa eli oliko nestevajausta säiliössä? Sitten normaalit moottorirempat on edessä, mikäli auto käyttäytyy samoin kuin aiempi 300 turbodieselisi. Tässä autossa on se hyvä puoli, että kaikki rempat kannattaa tehdä-auton arvo ei laske!
Tuliko tämä niin paljon edullisemmaksi ostaa Saksasta, että JarkkoN:n autoa ei kannattanut ostaa?

Onnea uudelle autolle!
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja RH »

Se on kiva, kun saa uusia leluja 8) . Itekin hain eilen syksyllä ostamani paatin kotiin ja olo on taas kuin joulupukin käynnin jäljiltä... :lol:
Mutta, mutta:
kardaani kirjoitti:Tuliko tämä niin paljon edullisemmaksi ostaa Saksasta, että JarkkoN:n autoa ei kannattanut ostaa?
Tätä minäkin ihan ekaks mietin :? .
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja jackie »

Sergey kirjoitti:Kyynärnojassa on tavaralaatikko? enpä ole ennen sellaiseen törmännyt.
Ettei se oo se puhelin siellä?
kardaani kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Niin ja millä nuo hapettuman rokonarvet saa pois moottorista? Se on nyt pesty AC-16 Plussalla, kylläkin laimealla seoksella.
Eikö ne lähde patapadalla tai cleanerivahalla.
Patapata voi tietty jättää turhaa rautajäämää, mikä sit ruostuu, mut karhunkielellä vois kokeilla. Würthin Pineline metallipesu vois olla sellasta tököttiä, millä nuo kanssa lähtis.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja GMB »

Mulla oli maticin konehuone suht saman näköinen! Kuumaksi ajoa ja ihan rätillä sen sai hyväks.Saattaa ruveta sit pumppu vuotamaan niistä suutin putkien juuresta jos on kauan seissy.
tein itse ja säästin
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jos on liikkuva soodapuhalluslaitteisto saatavana, niin sillä sopivilla päillä ja paineilla saa tuosta konehuoneesta oikein hienon. Kunnon pesu ja huuhtelu vaan heti perään ja jotain suojaavaa vahaa hiukan pintaan.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
der Panzerwagen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja der Panzerwagen »

Onnitelut, nyt vielä kun auto on kotimaan kamaralla.
Minulla löytyy S:stä tuo Motorlan GSM ja siihen suomenkielinen käyttöohjekirja. Toimii kyllä, mutta ei ehkä kaikkein käytännöllisin enään. Webastoon löytyy myös korjausoheita.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sergey kirjoitti:Kyynärnojassa on tavaralaatikko? enpä ole ennen sellaiseen törmännyt.
Se puhelin on siellä. Kyynärnojan kiinnitys täytyy kiristää.
Kryptonite kirjoitti:En tiedä, mutta on siinä paljon laitettavaa että siitä saa hyvän. Onnea vaan. tuolla hinnalla olisi saanut jo vähän tuoreemmankin yksilön.. On noita vaikka vaikka se 2000kpl tehty, mutta alkuperäistä ja keräilyarvoa nostattavaa siitä ei koskaan tule koska näkeehän tuon että ylimaalauksen tuo tarvitsee heti ja varmaankin koko alusta pitäisi käydä kokonaan läpi. Tuo konehuoneen kiillotus itsellä ainakin kävisi viimisenä mielessä.. Eikä tuo hapettuma lähe muuta kuin hiomalla pois. Hiominen ja lakka. Ja mitä ebeeriin/webastoon tulee, niin poltin noista menee paskaksi ajan kanssa. taitaa nopeasti tulla halvemmaksi uusi laite kuin korjauttaa vanha.
Ai millä hinnalla? Sanoinko mie sen jossain? ;-) Tuo vähäinen valmistusmäärä on mukava tietää, mutta mitään arvoa arvonnousulle tai -laskulle en laske, koska tämä on käyttöauto. Tai siis yhdistetty käyttö- ja harrasteauto. Tuskin koskaan tästä tulee keräilykappaletta, kilometrejä (jolla tuntuu olevan tavan immeisille merkitystä) pitäisi olla 5-numeroinen lukema. Samoin Webasto pyritään säilyttämään originaalina, saahan sitä vaikka mitä halvemmalla jos hintaa vaan katsoo. Konehuone puhdistetaan sen takia että siellä on mukava työskennellä. Ja onhan sitä kiva katsellakin sitten.
kardaani ja RH kirjoitti: Tuliko tämä niin paljon edullisemmaksi ostaa Saksasta, että JarkkoN:n autoa ei kannattanut ostaa?
Kyllä minä olisin sen ostanut, mutta se siitä.

Kiitos hankausvinkeistä, kokeillaan. Väliaikatietona öljynvaihdosta, oli muuten melkoista tervaa koneen sisällä. Todella paksua öljyä. Jännittää mitä tapahtuu kun sisään menee 5W-40-oilit.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
TexFinn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 08.03.2012 21:48
Paikkakunta: Denton, TX

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja TexFinn »

Asiallisen nakoinen laitos. :thumbup: Juuri tuollainen oli joskus reilut parikymmenta vuotta sitten tuollainen oli aika korkealla toivelistallani. Eika tuollainen harrastepeli edelleenkaan olisi hassumpi. Harmi vaan kuin noita ei taalta saa... :thumbdown:

Paljonko tuollaisesta joutuu viela maksamaan? Ei tietenkaan tarvii kertoa jos tuntuu etta menee liian pitkalle yksityiskohtiin.

Ei muuta kuin tsemppia projektille! :clap:
83 MB 500SE
01 BMW 330i
03 Chevy Silverado 5.3
05 MB C230 Kompressor Sport
08 MB C350 Sport
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:En tiedä, mutta on siinä paljon laitettavaa että siitä saa hyvän. Onnea vaan. tuolla hinnalla olisi saanut jo vähän tuoreemmankin yksilön.. On noita vaikka vaikka se 2000kpl tehty, mutta alkuperäistä ja keräilyarvoa nostattavaa siitä ei koskaan tule koska näkeehän tuon että ylimaalauksen tuo tarvitsee heti ja varmaankin koko alusta pitäisi käydä kokonaan läpi.
Ai millä hinnalla? Sanoinko mie sen jossain? ;-) Tuo vähäinen valmistusmäärä on mukava tietää, mutta mitään arvoa arvonnousulle tai -laskulle en laske, koska tämä on käyttöauto. Tai siis yhdistetty käyttö- ja harrasteauto. Tuskin koskaan tästä tulee keräilykappaletta, kilometrejä (jolla tuntuu olevan tavan immeisille merkitystä) pitäisi olla 5-numeroinen lukema.
Jees, miten paljon tuoreemman W124 farkun ois saanu :D ? Onkos sillä mitään merkitystä :lol: .

Timolle nyt puhdetöitä mutta onneksi lähtökohta on mieleinen! Tsemppiä!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jos tulet täällä käymään - tai minä siellä, niin pitää ottaa nuo penkit tuolla marseillesaippualla pesten.

Täytyy myöntää, että olen kyllä nyt vähän yllättynyt tuon auton yleiskunnosta, mutta toivottavasti ainoat kupat on sitten juurikin noissa...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikö takaikkunan juuressa ole mitään epäilyttävää, se on se ***tumaisin paikka korjailla ? Outoa että konepelti on noinkin huoneen kuntoon mennyt, voisit oikeastaan lahjoittaa sen minulle tutkimuskäyttöön :shifty:


...ja jos tuosta seisomisesta aiheutuneet alumiinin hapettumat ei ala irrota patapatalla ja jollain pesuaineella (pineline) niin pyörivää teräsharjaa ja saa vaikka ruiskua sumupullolla sinne ainetta joukkoon...muutaman kerran on mun alumiinit päässeet samaan kuntoon kun seisoo auto käyttämättömänä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

On siellä takaikkunoissa vähän, pitää napsia kuvia. Ja varmasti ruostetta löytyy muualtakin kunhan etsitään. Kattisaippuaa löytyy meiltäkin, pesin sillä vihreän farkun penkit ennen käsittelyä viime kesänä. En kuitenkaan käy pesemään ennen kuin on lämmin keli tai viikonloppu jossain lämmässä hallissa.

Näillä lähdettiin, osa tarvikkeista on vielä matkalla keskusvarastolta Suomeen:

Kuva

Ilmansuodatin oli vaihdon tarpeessa:

Kuva

Kuuluisiko näissä pidikkeissä olla jotain kiinni? Vihreä on koeajossa niin en siitä pääse tarkistamaan.

Kuva
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin