w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Tunnin verran poukkoilin ympäri foorumia ja yritin löytää vastauksia. Hermo meni ja päätin olla röyhkeä ja aloittaa uuden topicin.

Elikkäs, tänään kävin hakemassa ensimmäisen oman mersun. Tossa muutaman sata kilometriä ajaneena huomasin muutaman mieltä askaruttavan asian.

Aloitetaan auton sisältä:
-Mitä tekee kojelaudassa oleva nappi missä on penkinkuva ja nuoli osoittaa niskatukea? Ilmeisesti nappi missä on iso valon kuva on taka penkin valoille mutta tällä hetkellä siitä rupeaa huutamaan valojen summeri ja suurin piirtein kaikki lamput syttyy.
-Pyhkijöitä kun käytät tihku asennossa niin että pyyhkäisisi kerran niin välillä pyyhkäisee 2 tai 3 tai 4 kertaa, mutta yleensä sen kerran.
-pitäisikö sähköisen kattuluukun olla kaksi toiminen?
-Ohjauksessa pieni välys?

Mennääs sitten voimansiirto puolelle.
-rauhallisesti ajaessa automaatti vaihtaa isompaa n.2000-2500 kierroksen kohdalla ja samalla tuntuu vitullinen nykäys. Jos taas kiihdyttää vähän rivakammin että vaihtaa vasta n.3500 kierroksen kohdalla niin vaihto on pehmeä, mutta jos menet nostamaan kaasua juuri vaihdon tapahtuessa niin taas nykäsee. Eli onko nyt tilanne niin että aski on ruvennut luistamaan ja joku on säätänyt sitä niin että ei luista mutta normaalisti ajaessa vaihdot on suht räväköitä?
- Perä ulisee vähän ajettaessa nopeuksia 80-100km/h tasa kaasulla mutta kiihdyttäessä tai hidastaessa ulinaa ei kuulu. Tai jos vauhti on yli tai alle kyseisen nopeuden. Onkohan viellä mahdollisuus selvitä pelkillä uusilla öljyillä?
-Meinasin vaihtaa joka tapauksessa laatikkoon ja perään uudet litkut niin mitä suosittelette?


Moottoriin liittyen.
- Öljyn paineet putoaa vajaaseen 2bar tyhjäkäynnillä, ilmeisesti on viellä normaalia?
- Onko tälläsessä vapari vehkeessä liikkuvuuden kannalta pumpun säädöllä kuinka suuri merkitys. Ei tosta mitään rakettia tarvii saada mutta ripeempikin voisi olla.


Huomenna kun pääsee tutkimaan päivän valossa enemmän niin kysellään taas tyhmiä.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Nozki »

kyntökeisari kirjoitti:Tunnin verran poukkoilin ympäri foorumia ja yritin löytää vastauksia. Hermo meni ja päätin olla röyhkeä ja aloittaa uuden topicin.

Elikkäs, tänään kävin hakemassa ensimmäisen oman mersun. Tossa muutaman sata kilometriä ajaneena huomasin muutaman mieltä askaruttavan asian...

Moi,

ja onnea uudelle autolle! :thumbup: Tässä pari vastausta ainakin. ;) Asiantuntijat varmasti jatkavat ja tarvittaessa korjaavat.

- Niskatukinapista pitäisi pystyä kaatamaan takaniskatuet. Toimii vain kuin auto on käynnissä. Takaisin ne pitää ite nostaa.

- Joo, on takakattovalon nappula se, jota kuvailit, ja vain sen takavalon pitäisi syttyä. Itse olen kahdessa autossa tavannut semmoista, että jälkiasenteisen hälyttimen luukkujen avaamisen tunnistus on kytketty niin, että etu- ja takaovien ovikatkaisijat on yhdistetty. Eli siis niin, että kummatkin maadottuvat, kun avaa joko etu- tai takaoven. Tällöin myös etukattovalo syttyy tuosta nappulasta, mutta ei sen kyllä summeria pitäisi soittaa...

- Juu, kerran vain pitäisi pyyhkäistä, jos käyttää tihkuasennossa katkaisijaa. Vikaa epäilisin olevan monitoimiviiksessä tai monitoimireleessä, joka ohjaa myös pyyhkimen toimintaa.

- Kyllä, kattoluukku on ehjänä ollessaan kaksitoiminen. Liikkuu aina sinne päin, mihin nappia painaa tai vetää.

- Varsinkin paljon ajetuissa ohjauksen välys ei ole mitenkään harvinaista. Voi olla, että sitä saa ainakin jonkin verran poistettua ohjaussimpukkaa kiristämällä. Siitä on juttua foorumilla kyllä.

- Mites se vaihteiden vaihto; onko kaikilla vaihdoilla samanlainen? Ei ole harvinaista, että 2-3 vaihto alkaa luistaa. Sen saa monesti korjattua edullisella korjaussarjalla, jonka pystyy nähtävästi itse vaihtamaan samalla kun vaihtaa laatikon öljyt. Siitäkin on juttua varaosanumeroineen kaikkineen täällä. Itsellä ei ole kokemusta tuon vaihtamisesta. Vielä... Tuon autonhan pitäisi normaaliolosuhteissa lähteä liikkeelle kakkosella, ja ykkösellä vain, kun kiihdyttää kaasu pohjassa tai vaihtoehtoisesti vaihdekepin ollessa asennossa 2. Ja kyllä, on sitä vissiin monesti tuota mainittua vikaa korjailtu nostamalla vaihtopaineita, niin väärä tapa kuin se onkin...

- Epäilisin, että perän metelöinti ei öljyillä enää parane. Tuo kuulostaa vähän semmoiselta vialta, joka tulee vääränlaisen hammaskosketuksen seurauksena. Ja se taas sitten tulee kulumisen seurauksena. Ärsyttävä vika, kun se on juuri siinä nopeudessa, mitä suomalaisilla maanteillä useinmiten ajellaan.

- Öljylaatu riippuu siitä perän osalta, että onko siinä ASD-perä, eli se automaattisesti hydraulisesti toimivalla lukituksella varustettu perä. Se on erittäin tarkka siitä, mitä öljyä käytetään. Hakutoiminnolla löytyy siitäkin ihan varaosanumeroa myöten tiedot. Vaihteiston ja perän öljyistä tuntuu foorumilla olevan monenlaisia näkemyksiä. Turvallisinta saattaisi olla, että hakisi nesteet ja suodattimet Veholta tai vastaavalta MB:n edustajalta, tosin eivät nekään aina tunnu tietävän mitä näihin voiteluaineiksi myyvät...

- Kyllä on normaalia, että öljynpaine putoaa lämpimässä moottorissa alle kahden barin tyhjäkäynnillä.

- Kuulemma kyllä saa pumppua säätämällä ihan tuntuvasti lisää potkua. Varmaankin, mitä enemmän ajettu auto, sitä enemmän sitä saa parannettua, kun saa pumpun takaisin oikeisiin säätöihin ruiskutusmäärien ja ajoituksen osalta. Ja syöttöä lisää tietenkin sitten kans.
Viimeksi muokannut Nozki, Ma 19.03.2012 22:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onko välys käynnissä vai sammuksissa,no sen voi säätää kun et kiri liikaa eli omalla vastuulla.
Nappi jossa niska tuki on takapenkin niskatuille jotka kaatuvat sähköisesti.
Onko monivenakone?öljynpaineet on hyvät ja syötön säätöön löytyy molempiin pumppuihin neuvoja.
jos tavan perä niin normi öljy ja asd taas siihensoveltuva.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jos pyyhkijä pyyhkii monesti kun käytät tihkuasennossa niin sulla on viiksessä vikaa. Pissapojan kytkin varmaan käy sen verran päällä että pyyhkii monesti mutta ei sumuta nestettä.

Vaihdelaatikkoon tosiaan on saatavilla korjaussarja joka maksaa muistaakseni jotakin 10 euron luokkaa KL-varaosilla ja on TODELLA helppo vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä. Kolme tasapääruuvia auki neliön muotosesta luukusta laatikon öljypohjan sisältä ja yks löysälle. Sitten otat palikat (jouset) pois ja uudet tilalle ja luukku kiinni. Sitten suoritat öljynvaihdon loppuun. Laatikolle menevää alipainetta voit sitten säätää isommalle syöttöpumpun kyljessä olevasta mötikästä niin vaihdot pehmenee. Laatikon kylessä olevaan säätöön ei kannata koskea jos ei ole varmaa tietoa onko sitä edes säädetty.

Jos on paljon rullattu niin syöttöpumppu kannattaa käyttää irti ja säädettävänä. Saa sylinterikohtaset syötöt kohilleen niin teho nousee ja kulutus laskee. Sitten voit ruuvata lisää syöttöä. Tuota sylinterikohtasta syöttöjen säätöä et voi tehdä itse kun siihen tarvitaan pumppujen säätöpenkki.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Tosiaan tällä hetkellä laatikko ei luista ollenkaan mutta rauhallisesti ajaessa vaihdot on aika töksähtäviä ja kovempaa kiihdyttäessä sitten vaihdot on niin kuin mun mielestä kuulukin olla. Vaihto tapahtuma on ihan samanlainen joka vaihteella.

Ai että napista kääntyy niskatuet, kyllä ne on mersun tehtaalla ollu aikaansa edellä! :lol:

Mitäs pitäisi tapahtua kuskin penkin sivussa olevasta vivusta, kahva on saman mallinen kuin etäisyys säädön vipu. Ilmeisesti penkin korkeus säätö? Kun joka muuhuun suuntaan mä saan sen penkin liikkumaan paitsi pystysuunnassa.

Täytyy samalla laittaa se korjaus sarja sinne lodjuun kun öljyt vaihtaa.

Millainen ohjelma numero on vaihtaa taakse ylätuki varsi.
Vikalistassa lukee, takatukivarren laakerointi oikealla ulompi ja katsuri kirjoittanut että ylätukivarren pyöränpuoleinen. Vissiin helpoimmalla pääsee kun vaihtaa koko ylätukivarren?
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Tänään kävi kaksi kertaa niin että sammutin auton n.20km ajomatkan jälkeen ja auto seisoi arviolta 2min jonka jälkeen joutu sahaamaan vähän että lähti käyntiin. Jos auto seisoo esim.10 min tai pidempään niin lähtee hyvin käymään ja sama jos melkein heti sammuttamisen jälkeen starttaa niin ihan hyvin lähtee käymään.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Nozki »

kyntökeisari kirjoitti:Tänään kävi kaksi kertaa niin että sammutin auton n.20km ajomatkan jälkeen ja auto seisoi arviolta 2min jonka jälkeen joutu sahaamaan vähän että lähti käyntiin. Jos auto seisoo esim.10 min tai pidempään niin lähtee hyvin käymään ja sama jos melkein heti sammuttamisen jälkeen starttaa niin ihan hyvin lähtee käymään.

Mun mielestä oma 250D on ollut kanssa sellainen, että puolilämpimänä hetken seisomisen jälkeen joutuu starttaamaan aika pitkään. Tuon kun tietää, niin olen oppinut hehkuttamaan sitä noissa tilanteissa pitempään kuin hehkun merkkivalo ehdottaa, ja silloin se on lähtenyt ihan normaalisti käyntiin. Olen ajatellut, että hehkusysteemi ei lyhyehkön seisomisen jälkeen osaa ihan oikein tulkita tilannetta silloin, kun moottori on tuommoinen jonkin aikaa käynyt, mutta ei vielä kunnolla lämmennyt. Tosin sinun autosi tapauksessa sen ei oikeastaan pitäisi 20km:n jälkeen enää olla puolilämmin, vaan ihan kunnolla lämmennyt. Oletko seurannut lämpömittaria - lämpeneekö moottori yli 80 asteen lukemaan tuolla matkalla?

Niin joo, se kuskin penkin sivussa oleva vipu on tosiaan korkeudensäätöä varten. Sitä saa aika voimallisesti vetää ylöspäin, jotta lukitus vapautuu. Korkeussäätö menee niin, että kun pidät vipua ylhäällä ja lykkäät tuolia eteenpäin, se nousee samalla ylöspäin. Ja toiseen suuntaan sitten päinvastoin. Oikeastaan aika fiksu systeemi; kun yleensä lyhyemmät kuljettajat haluavat tuolia ylemmäs, niin samalla heillä on samalla mahdollisuus saada istuin lähemmäs rattia ja polkimia. Istuimen alaspäin säätäminen sitten tuo samalla lisää tilaa (siis säätövaraa) pitkälle kuskille.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Ne takaniskatuet kaatuu alipaineella,jos ei kaadu auton ollessa käynnissä heti niin jossakin pieni alipaine vuoto.

2 bar on koneelle tyhjäkäynnillä aika hyvä.Itsellä ollut kahdessa autossa 1,5bar.

Perupumpun rukkauksella on todellakin hyötyä,kaikki tutut jotka on säädätttäny on sanonu että ehdottomasti kannattavaa(200d ,250d 300d , 250td ollu kavereilla ja itsellä 300td).
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Lämpömittari nousee ihan normaalisti siihen reilu 80c asteeseen. Tänään kokeilin tota että hehkutin pidempään niin lähti aivan normaalisti käymään. Kattoluukustakin tuli kaksi toiminen kun kerran kädellä avitti avattaessa.

Eniten mua hämää toi vaihdelaatikon toiminta.
Nyt parisataa kilsaa ajaneena huomannut tälläiset asiat.
Mäestä kun lähtee liikkeelle niin ainakaan viellä ei ole tullut niin jyrkkää mäkeä vastaan että auto lähti valumaan taaksepäin kun nostaa jalan jarrulta
Liikkeelle lähtö: Normaalisti lähtee kakkosella liikkeelle. Räväkämmin kiihdyttäessä ykkösellä aivan niinkuin pitääkin.
1-2 vaihto: ihan sama miten kiihdyttää niin ei luista eikä nykäise, myöskään kierrokset ei vaikuta asiaan.
2-3 vaihto: reippaasti kiihdyttäessä ei nykäise koskaan eikä mun mielestä kyllä luistakkaan. Rauhallisesti kiihdyttäessä yleensä aina nykäsee vaihtaessa mutta nyt on ruvennut välillä vaihtamaan niinkuin pitääkin. Reilusti kiihdyttäessä tuntuu ettei meinaa välillä vaihtaa isompaa?
3-4 vaihto: Täysin samat oireet kuin 2-3 vaihto.

Vaihto kohdat:
Rauhallisesti:
2-3 2000-2500rpm
3-4 2000-2250rpm
Eli mulla on siinä 40-50km/h vauhdissa jo 4 vaihde sisällä?

Rivakasti
1-2 n.3000rpm
2-3 3000-3500rpm
3-4 n.3500rpm

Kaasu pohjassa
1-2 n.4000rpm
2-3 n.4500
3-4 4500rpm
Aika vähän on tullu kiihdyteltyä urku auki joten ihan varmaksi en mene noita sanomaan.



Sitten pienempää vaihtaessa välillä rupeaa oikein vituttamaan, 4-3 vaihdossa on helppo avittaa itse vaihde kepistä mutta 3-2 vaihtoa ei oikein enää jaksa ruveta kepillä ohjaamaan.
Eli otetaan esimerkki: Ajan tasaista tietä 50km/h 4-vaihteella ja alkaa ylämäki. Vauhti rupeaa hyytymään, painan kassua lisää ja lisää ja lisää mutta vauhti vaan hyytyy. Siinä vaiheessa kun kaasu melkein pohjassa aski vaihtaa viimein pienemmälle ja kaasun ollessa samassa asennossa rupeaa auto kiihtymään turhan kovaa joten himmaan kaasua jolloin auto menee mäen loppuun asti kolmosella niin kuin sen olettaisikin tekevän.
Esimerkki 2: Tänään käännyin pienemmältä tieltä isommalle vauhtia n. 20km/h lähdin siitä sitten kiihdyttämään ja automaatti valitsi sopivaksi vaihteeksi kolmosen. No eihän tollanen matolaatikko kiihdy siitä vauhdista mihinkään kolmosella. Eikä suostunut vaihtamaan pienempää sisään ennen kuin kickdown käski näin tehdä. Siinä kohti vauhtia 30km/h
Esimerkki 3: Ajan tiellä 60km/h nelosella niin ilman kikdownia ei vaihda pienemmälle vaikka kuinka polkee.

Saahan sen vaihtamaan pienempää niinkin että aina käyttää kaasun pohjassa, taitaa vaan tollanen taloudellinen ajo hiemän kärsiä siitä jos jokaisessa vähänkin jyrkemmässä mäessä joutuu aina käyttämään pedaalin pohjassa.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tuohon auttais kun kiristäisit KD vaijeria. Sitten vaihtaa herkemmin pienempää kun kiihyttää. Mutta sittenpä vaihot menee myöhäsemmälle ja ne näyttää nytkin olevan aika myöhään ei kuitenkaan liian.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Jesse_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 14.09.2011 01:15

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Jesse_ »

Niin joo, se kuskin penkin sivussa oleva vipu on tosiaan korkeudensäätöä varten. Sitä saa aika voimallisesti vetää ylöspäin, jotta lukitus vapautuu. Korkeussäätö menee niin, että kun pidät vipua ylhäällä ja lykkäät tuolia eteenpäin, se nousee samalla ylöspäin. Ja toiseen suuntaan sitten päinvastoin. Oikeastaan aika fiksu systeemi; kun yleensä lyhyemmät kuljettajat haluavat tuolia ylemmäs, niin samalla heillä on samalla mahdollisuus saada istuin lähemmäs rattia ja polkimia. Istuimen alaspäin säätäminen sitten tuo samalla lisää tilaa (siis säätövaraa) pitkälle kuskille.

->

Oonki ihmetelly et mikä tarkotus tolla vivulla on, äskö kävin viel koittamas ni en saanu penkkii nousemaan yhtää milliä vaikka lujaa vedin tost vivusta työnsin penkkiä eteepäi : D Tarvii tos päivällä vielä koittaa jos sais ton korkeudensäädön toimimaa. On tos penkis etureunan korkeuden säätö ja se toimii , ala-asennos tota penkkii kyl pidän.

Auto on w124 250TD -86.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Jesse_ kirjoitti:Oonki ihmetelly et mikä tarkotus tolla vivulla on, äskö kävin viel koittamas ni en saanu penkkii nousemaan yhtää milliä vaikka lujaa vedin tost vivusta työnsin penkkiä eteepäi : D Tarvii tos päivällä vielä koittaa jos sais ton korkeudensäädön toimimaa. On tos penkis etureunan korkeuden säätö ja se toimii , ala-asennos tota penkkii kyl pidän.

Auto on w124 250TD -86.
Jos sitä korkeudensäätöä ei ole vähään aikaan käytetty, niin se osaa olla melko jäykkä... :) Sitä saa murjoa ihan koko vartalon voimalla. Rikkomaan ei nyt tieten kannata ruveta, ainahan sitä voip rasvailla kiskoja.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Pakardinen kirjoitti:
Jesse_ kirjoitti:Oonki ihmetelly et mikä tarkotus tolla vivulla on, äskö kävin viel koittamas ni en saanu penkkii nousemaan yhtää milliä vaikka lujaa vedin tost vivusta työnsin penkkiä eteepäi : D Tarvii tos päivällä vielä koittaa jos sais ton korkeudensäädön toimimaa. On tos penkis etureunan korkeuden säätö ja se toimii , ala-asennos tota penkkii kyl pidän.

Auto on w124 250TD -86.
Jos sitä korkeudensäätöä ei ole vähään aikaan käytetty, niin se osaa olla melko jäykkä... :) Sitä saa murjoa ihan koko vartalon voimalla. Rikkomaan ei nyt tieten kannata ruveta, ainahan sitä voip rasvailla kiskoja.

Rasvailtu on, vaan eipä liiku vaikka kuinka murjoo. No, olkoot sitten siinä asennossa mihin on jäänyt. Täytyy kyllä sanoa että jos ei lasketa ohjauksessa olevaa klappia ja töksähtäviä vaihtoja niin muuten on kyllä ikäisekseen ja hintaisekseen autoksi aivan saatanan hyvä!

Mitkäs kaikki voi vaikuttaa tohon klappiin, ratin liikkeessä on muutama sentti "tyhjää" mutta esim. ajossa auto ei vetele mihinkään suuntaa. Epäilisin että se klappi löytyisi sieltä ohjaus simpukasta? Onneksi klappi on viellä sen verran pientä että ei haittaa muuten kuin moottoritiellä ajaessa tuulisella säällä tai saatanan uraisella tiellä. Olisihan siitä tietysti mukava eroon päästä. Ohjaus on ainakin mun mielestä todella kevyt eli uskoisin että kukaan ei ole viellä kiristellyt sitä simpukkaa. Sen vissiin pystyy ihan tossa parkkiksella kirraamaan?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kyntökeisari kirjoitti:Tänään kävi kaksi kertaa niin että sammutin auton n.20km ajomatkan jälkeen ja auto seisoi arviolta 2min jonka jälkeen joutu sahaamaan vähän että lähti käyntiin. Jos auto seisoo esim.10 min tai pidempään niin lähtee hyvin käymään ja sama jos melkein heti sammuttamisen jälkeen starttaa niin ihan hyvin lähtee käymään.
Sama juttu minulla, ja tuntuu olevan monella noissa pidemmissä dieselkoneissa eli 5- ja 6-pyttyisissä. Nelosdieseleistä en muista että tätä olisi juuri raportoitu. Itse olen ratkaissut ihan vaan pyörityttämällä sen aikaa että se lähtee. :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3146
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

kyntökeisari kirjoitti:Mitkäs kaikki voi vaikuttaa tohon klappiin, ratin liikkeessä on muutama sentti "tyhjää" mutta esim. ajossa auto ei vetele mihinkään suuntaa. Epäilisin että se klappi löytyisi sieltä ohjaus simpukasta? Onneksi klappi on viellä sen verran pientä että ei haittaa muuten kuin moottoritiellä ajaessa tuulisella säällä tai saatanan uraisella tiellä. Olisihan siitä tietysti mukava eroon päästä. Ohjaus on ainakin mun mielestä todella kevyt eli uskoisin että kukaan ei ole viellä kiristellyt sitä simpukkaa. Sen vissiin pystyy ihan tossa parkkiksella kirraamaan?
Täysin välyksetön simpukkaohjaus, ei taida sellaista olla... :)

Simpukkaa pystyy kyllä itse kiristelemään, 124:ssa se täytyy tehdä pohjanmaan kautta, eli alapuolelta. Että jos et siinä parkkiksella autoa nostettua yhtään ylemmäs, niin ahtaita ja epäergonomisia työskentelyasentoja on ainakin luvassa.

Nytpäs en muista, joko tuolla aiemmin kerroit, että onko apusimpukan helat vaihdettu. Sieltäkin saa vähän ylimääräistä klappia karsittua. Muutenhan tuo simpukkaohjaus on semmonen, että kun siihen se välys tulee, niin täysin sitä ei saa pois mitenkään muuten, kuin kiristämällä simpukka niin jumiin, ettei autolla voi enää ajaa. Siihen pikku välykseen pitää vain tottua.

Mutta apusimpukan helat vaihtoon ja maltillinen simpukan kiristys, niin varmaan muuttuu jonkun verran.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Nyt on ohjaus kiristetty ja kd vaijeria säädetty!

Ohjaussimpukan kiristys onnistui helvetin hyvin. Aikaa kului n. 5min ja yläkautta hoidin homman.

Aluksi ilman putsarin kotelo pois tieltä (pelkkä se osa mikä on niillä klipseillä kiinni) sen jälkeen 19mm lenkki avaimella lukitus mutteri löysälle ja sitten 6mm kuusiokolo avaimella säätämään. Koeajo välissä ja pikkusen lisää säätöä. Nyt on aivan eri auto ajaa :o

KD vaijeria vetäsin vähän kireemmälle niin että vaihtaa ihan vähän herkemmin pienempää ja vaihto kierrokset on nyt paljon paremmat. Noissa yllä mainituissa vaihto kierroksissa on 1000rpm liikaa. Muisti virhe! Nyt on vaihto kierrokset hieman alempana kuin noi yllä mainitut, Eli enää ei aski työnnä nelosta sisään vaihdin ollessa 30-35km/h pystyy ajamaankin jotenkin.

Mitä öljyä koneeseen, ihan perus 5/10w-40/50?
Laatikkoon suosittelette mitä öljyä?
Sitten viellä pitäis perään täräyttää uudet liisterit sisään. Jos vaikka vaikuttaisi siihen vienoon ulinaan, sillain positiivisesti.

Nyt saa laittaa niitä omia kokemuksia millä öljyllä on havainnut mitäkin ominaisuuksia.

Myös vaihto vinkkejä perän ja askin öljyille saa jakaa!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kyntökeisari kirjoitti:
Mitä öljyä koneeseen, ihan perus 5/10w-40/50?
Laatikkoon suosittelette mitä öljyä?
Sitten viellä pitäis perään täräyttää uudet liisterit sisään. Jos vaikka vaikuttaisi siihen vienoon ulinaan, sillain positiivisesti.

Nyt saa laittaa niitä omia kokemuksia millä öljyllä on havainnut mitäkin ominaisuuksia.

Myös vaihto vinkkejä perän ja askin öljyille saa jakaa!
Joku perushyvä öljy vaan koneeseen, ko. aihe on täällä ikuisuuskinojen aihe. Itsellä on pyöriny Valvolinen 5/40 synteettiset nyt välin 280 000- 460 000 km konessa, sitä ennen oli ajettu Shellin kamalla ja tuossapa tuo raksuttaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Vin koodilla (WDB1241251B960451) antoi tälläset lisävarusteet? Tossa listassa ei ainkaan omaan silmään osu katto-luukku eikä sähkö lasit?
236 SPECIAL LAMP SWITCHING - DAYTIME RUNNING LAMPS
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
412 Unknown
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
482 SPRINGS FOR HIGHER GROUND CLEARANCE
524 PAINTWORK - PRESERVATION
537 MANL. ANTENNA AND SPEAKER, FRONT - WITHOUT
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
620 AIR POLLUTION CONTROL
630 ECE - WARNING TRIANGLE
668 PACKAGING FOR SHIPPING VEHICLES WITH TIE-DOWN HOOK
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
812 Unknown
829 VEHICLES FOR NORWAY, ADDITIONAL PARTS
855 TELEFON TELE AID AM "DOM", NOKIA, D-NETZ
147 Unknown
062 Unknown

Tosiaan viikonloppuna olis tarkoitus noita litkuja vaihdella niin mitä sinne automaattiin suosittelette laitettavaksi. Onko väliä minkä merkkistä ohjaustehostimen nestettä käytän. Sitten tietenkin helpoimmat vaihto ohjeet näille?.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toivottavasti et kiristänyt liikaa simpukkaa kun se sitten leikkaa kiinni ajossa kun kuumenee tarpeeksi ja metsä kutsuu.Moni on nimittäin saanut näin auton lunastus kuntoon.
Muutenkin mersut kiristävät itse loput käynnissä ollessaan.
Itse tiukkaan kaikenlaisia simpukoita joko vähitellen kiristäen ja kokeillen tai väljät pois kevyesti ja sit vähä takas.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

atlas kirjoitti:Toivottavasti et kiristänyt liikaa simpukkaa kun se sitten leikkaa kiinni ajossa kun kuumenee tarpeeksi ja metsä kutsuu.Moni on nimittäin saanut näin auton lunastus kuntoon.
Muutenkin mersut kiristävät itse loput käynnissä ollessaan.
Itse tiukkaan kaikenlaisia simpukoita joko vähitellen kiristäen ja kokeillen tai väljät pois kevyesti ja sit vähä takas.

Tuskin mä sitä liian kireälle vedin kun pyörii sormin :?: Ainot mitä piti kuusiokololla säätää niin pitää paikallaan sitä säätö pulttia kun kiristi kiristys mutterin. Ratissa on edelleen pieni klappi auton ollessa käynnissä! Missään kohti ei ohjaus takertele ja palauttaakin ihan normaalisti. Näinkin penellä säädöllä eroa on vanhaan kuin mummulla ja vaarilla!
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Alunperin ohjeena lie ollut että simpukka kiristetään vapaana ilman kytkentää pyöriin.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos siihen jäi vielä klappia niin saa snkin pois.Liian kireälle veto hävittää sen palautumis ominaisuuden.
Ota vaan niin kuin nyt käsin kaikki välys pois avaamalla kuusiokolo ruuvia ja aavistus takas ja lukkomutteri kiinni.
Pitäs olla hyvä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1612
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Paljonko suurinpiirteim löysytit simpukan ruuvia? Itse olen aika varovasti löystänyt kerrallaan 1/8 osa on mulle ollut hyvä vauhti kerralla. En usko alkuunkaan mihinkään metsään ajamisiin, mitä varoitellaan. Jos ohjaus vain palauttaa normaalisti, niin ei takuulla voi kuumentua mitenkään. Varovasti kokeilemalla tulee hyvä, kuten topickin aloittaja näyttää tehneenkin-koeajon kautta lisäsäädöt tarvittaessa.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Nozki »

kyntökeisari kirjoitti:Vin koodilla (WDB1241251B960451) antoi tälläset lisävarusteet? Tossa listassa ei ainkaan omaan silmään osu katto-luukku eikä sähkö lasit?
236 SPECIAL LAMP SWITCHING - DAYTIME RUNNING LAMPS
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
412 Unknown
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
482 SPRINGS FOR HIGHER GROUND CLEARANCE
524 PAINTWORK - PRESERVATION
537 MANL. ANTENNA AND SPEAKER, FRONT - WITHOUT
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
620 AIR POLLUTION CONTROL
630 ECE - WARNING TRIANGLE
668 PACKAGING FOR SHIPPING VEHICLES WITH TIE-DOWN HOOK
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
812 Unknown
829 VEHICLES FOR NORWAY, ADDITIONAL PARTS
855 TELEFON TELE AID AM "DOM", NOKIA, D-NETZ
147 Unknown
062 Unknown

Tosiaan viikonloppuna olis tarkoitus noita litkuja vaihdella niin mitä sinne automaattiin suosittelette laitettavaksi. Onko väliä minkä merkkistä ohjaustehostimen nestettä käytän. Sitten tietenkin helpoimmat vaihto ohjeet näille?.
Eikös ohjaustehostimen nesteen saa valutettua ulos sieltä, kun irrottaa letkun, ei pumpun puoleista päätä, vaan se toinen pää irti. Sieltä valuttamalla tyhjäksi, sen jälkeen kääntelemään pyöriä rauhallisesti ääriasennosta toiseen jokusen kerran (kannattaa nostaa etupää ylös sitä varten). Tai en edes muista, pitikö tässä vaiheessa käännellä, mutta tuskinpa se haittaakaan. Sit öljysäiliön pohjalta suodatin pois ja uusi tilalle (olikohan jollain ruuvilla kiinni, ei muista sitäkään) ja letkun takaisinkiinnittämisen jälkeen uutta öljyä säiliöön oikealle tasolle asti. Sitten taas kääntelemään pyöriä ääriasennosta toiseen monta kertaa, jotta ilma tulee pois systeemistä ja lopuksi sitten lisää nestettä tarpeen mukaan. Ja varmaan lopuksi sama homma vielä moottorin käydessä. Jotenkin noin se mulle opetettiin aikanaan, ja muistelisin ihan ok siinä sitten onnistuneenikin. Siitä nyt vaan on aikaa jo ehtinyt vierähtää melkoisesti. Ennen letkun irrotusta liittimen ympäristö kannattaa puhdistaa, ettei mene roskia systeemiin.

Mulle ainakin KL-varaosista myivät jotakin ihan näille tarkoitettua Febin merkeillä varustettua tehostinnestettä, ja ainakin joidenkin mielestä tuo järjestelmä on tarkka siitä, mitä sinne kaataa.

Noista varusteista, koodit, joita systeemi ei tuntenut, näyttäisivät olevan:

412 kattoluukku, kaksitoiminen, sähköllä
812 takakaiuttimet
147 väri: Arctic white
062 sininen kangasverhoilu

Sähkölaseista ei tosiaan näy mitään juttua äkkiseltään katsottuna. Ilmeisesti autossa sellaiset kuitenkin on sitten vai?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja atlas »

kardaani kirjoitti:Paljonko suurinpiirteim löysytit simpukan ruuvia? Itse olen aika varovasti löystänyt kerrallaan 1/8 osa on mulle ollut hyvä vauhti kerralla. En usko alkuunkaan mihinkään metsään ajamisiin, mitä varoitellaan. Jos ohjaus vain palauttaa normaalisti, niin ei takuulla voi kuumentua mitenkään. Varovasti kokeilemalla tulee hyvä, kuten topickin aloittaja näyttää tehneenkin-koeajon kautta lisäsäädöt tarvittaessa.
Jos se palauttaa vielä hyvin niin silloin ei ole mitään hätää mutta tämä ominaisuus kun häviää alkaa metsä kutsua.
On niitä mennyt metsään siis simpukka ohjauksella olevia,on niitä muissakin autoissa.
yksi asentaja ka-korjaamolla just kertoi että näin kävi itselleen joskus kun käskin ka-mersusta kiristää vähän simpukkaa.
Näki kyllä kaverista että alkoi pelottamaan heti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Melkein kierroksen kiristin sitä simpukan säätöä! Säätö pyörii sormin eli mitenkään tiukalle en sitä vetänyt, tosin ohjaukseen jäi viellä sellainen pieni klappi minkä ajattelin säätää. Ohjaus palauttaa ihan normaalisti eikä takertele missään kohtaa. Tuskin ainakaan viellä mitään ongelmaa tulee ohjauksen jumiutumisen kanssa.


Ihme ettei tarvikelistassa ole mitään merkintää s-laseista, sellaiset kyllä löytyy?

Ja sitten itse asiaan eli, katsastus vikalistassa lukee näin.
Takatukivarren laakerointi, oikealla ulompi, välyksellinen. Siihen on käsin sitten kirjannut että ylätukivarsi.
Vissiin helpoimmalla pääsee kuin vaihtaa koko ylätuki varren? Onnistuuko itse tekemällä perus työkaluilla vai tarviiko siihen jotain mersu-himmeleitä että saa vaihdettua?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja arska10 »

kyntökeisari kirjoitti:Vin koodilla (WDB1241251B960451) antoi tälläset lisävarusteet? Tossa listassa ei ainkaan omaan silmään osu katto-luukku eikä sähkö lasit?
236 SPECIAL LAMP SWITCHING - DAYTIME RUNNING LAMPS
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
412 Unknown
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
482 SPRINGS FOR HIGHER GROUND CLEARANCE
524 PAINTWORK - PRESERVATION
537 MANL. ANTENNA AND SPEAKER, FRONT - WITHOUT
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
620 AIR POLLUTION CONTROL
630 ECE - WARNING TRIANGLE
668 PACKAGING FOR SHIPPING VEHICLES WITH TIE-DOWN HOOK
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
812 Unknown
829 VEHICLES FOR NORWAY, ADDITIONAL PARTS
855 TELEFON TELE AID AM "DOM", NOKIA, D-NETZ
147 Unknown
062 Unknown

Tosiaan viikonloppuna olis tarkoitus noita litkuja vaihdella niin mitä sinne automaattiin suosittelette laitettavaksi. Onko väliä minkä merkkistä ohjaustehostimen nestettä käytän. Sitten tietenkin helpoimmat vaihto ohjeet näille?.
Toimmoisen datacardin löysin sun autosta
Identification number: WDB1241251B960451 5
Datacard
Identification number: WDB1241251B960451 5
Chassis
Sales designation: 250 D
Order number: 0 3 555 48181
Paint code 1: 147 No code designation available
Equipment: 062 No code designation available
Engine no.: 602912 12 040839
Transmission: 722414 03 324902
SA code
062A _______ - 19961031 - CLOTH BLUE
062A _______ - 20061213 - FABRIC - BLUE
147 No code designation available
236 SPECIAL LAMP SWITCHING - DAYTIME RUNNING LAMPS
341 ADDITIONAL BLINKER LAMPS
412 _______ - 19951002 - ELECTRIC SLIDING ROOF
412 _______ - 19980716 - ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
482 SPRINGS FOR HIGHER GROUND CLEARANCE
524 PAINTWORK - PRESERVATION
537 MANL. ANTENNA AND SPEAKER, FRONT - WITHOUT
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
620 AIR POLLUTION CONTROL
630 ECE - WARNING TRIANGLE
668 PACKAGING FOR SHIPPING VEHICLES WITH TIE-DOWN HOOK
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
812 _______ - 20100219 - BLU-RAY PLAYER
812 _______ - 19951002 - REAR-MOUNTED LOUDSPEAKER
829 VEHICLES FOR NORWAY, ADDITIONAL PARTS
855 _______ - 19990311 - TEL. TELEAID AT "UPPER CENTER CONSOLE",NOKIA,D-NET
855 _______ - 19960619 - V140 M119 MIT NAG (43 FZG.)
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Nozki »

kyntökeisari kirjoitti:Takatukivarren laakerointi, oikealla ulompi, välyksellinen. Siihen on käsin sitten kirjannut että ylätukivarsi.
Vissiin helpoimmalla pääsee kuin vaihtaa koko ylätuki varren? Onnistuuko itse tekemällä perus työkaluilla vai tarviiko siihen jotain mersu-himmeleitä että saa vaihdettua?
Joo, omaan kokemukseeni perustuen sanoisin, että ilman muuta koko tukivarsi uusiksi. Ei maksa kovin paljoa. Itse asiassa kovin kallis ei ollut edes paketti, jossa oli taakse kaikki tukivarret lukuun ottamatta alatukivarsia, joihin pystyy ulomman helan vaihtamaan erikseen. Eli neljä tukivartta per puoli pakettina ruuveineen KL-varaosista, hinta oli pari vuotta sitten about 150€. Itse vaihdoin ne kaikki, kun parina vuonna peräkkkäin tuli hylkyjä eri tukivarsien nivelien väljyyden takia.

Ei tartte mitään Mersu-erikoistyökaluja siihen hommaan. Sen sijaan rälläkkää tai rautasahaa saattaa tarvita... ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Nozki kirjoitti:
kyntökeisari kirjoitti:Takatukivarren laakerointi, oikealla ulompi, välyksellinen. Siihen on käsin sitten kirjannut että ylätukivarsi.
Vissiin helpoimmalla pääsee kuin vaihtaa koko ylätuki varren? Onnistuuko itse tekemällä perus työkaluilla vai tarviiko siihen jotain mersu-himmeleitä että saa vaihdettua?
Joo, omaan kokemukseeni perustuen sanoisin, että ilman muuta koko tukivarsi uusiksi. Ei maksa kovin paljoa. Itse asiassa kovin kallis ei ollut edes paketti, jossa oli taakse kaikki tukivarret lukuun ottamatta alatukivarsia, joihin pystyy ulomman helan vaihtamaan erikseen. Eli neljä tukivartta per puoli pakettina ruuveineen KL-varaosista, hinta oli pari vuotta sitten about 150€. Itse vaihdoin ne kaikki, kun parina vuonna peräkkkäin tuli hylkyjä eri tukivarsien nivelien väljyyden takia.

Ei tartte mitään Mersu-erikoistyökaluja siihen hommaan. Sen sijaan rälläkkää tai rautasahaa saattaa tarvita... ;)
Jos nyt tarkkoja ollaan niin ulompi hela on navassa kiinni vaikka se alatukivarren ulompi hela onkin :D sisempi taas on tukivarressa kiinni. Jos kaikki tukivarret vaihtaa niin se ulompi hela (narinahela) on helppo vaihtaa napa irrallaan. Samalla toki pyöränlaakerit jotka ei ole sedaniin kovin kalliit. Takakelkan irrotus helpottaa tuota koko hommaa huomattavasti. Samalla voi hiekkapuhaltaa kelkan ja maalata uusiks ettei ruostu ja paikata maholliset ruosteen tekemät reiät.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
kyntökeisari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 08.03.2012 09:08

Re: w124 250d -93 helvetin paljon kysymyksiä!

Viesti Kirjoittaja kyntökeisari »

Pistetään siis kokoa tukivarsi uusiksi.


Nyt rupes öljynpaine mittari vittuilemaan. Välillä tippuu nollaan kesken ajon, sitten kun laittaa vaikka vilkun päälle tai liikuttaa valokatkaisijaa taikka lyö kojelautaan niin taas pomppaa sinne kolmoseen. Muuten toimii ihan normisti mutta välillä tekee noin. Arvatkaa vaan säikähdinkö ekalla kerralla?
Vastaa Viestiin