W213 E-sarja topikki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
jawa59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: To 25.10.2018 22:26

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jawa59 »

Koko euroopan lataaminen tikulle (vaatii 32 gb) kestää jotain puoli tuntia ja autoon siirtäminen ehkä tunnin. Virta pitää olla päällä koko ajan. Jos sammuttaa auton kesken lataamisen, niin homma alkaa taas alusta.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jawa59 kirjoitti: Ti 28.03.2023 07:57 Koko euroopan lataaminen tikulle (vaatii 32 gb) kestää jotain puoli tuntia ja autoon siirtäminen ehkä tunnin. Virta pitää olla päällä koko ajan. Jos sammuttaa auton kesken lataamisen, niin homma alkaa taas alusta.
Lataa vain yhden alueen kerrallaan. Lataus jatkuu kun auton käynnistää uudelleen.
tähtisumu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: Ma 31.01.2011 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tähtisumu »

DBFI kirjoitti: Ti 28.03.2023 07:23
tähtisumu kirjoitti: Ma 27.03.2023 23:18
Kirjauduin selaimella mercedes me -webbisaitille. Sieltä pystyi asettamaan kotialueen. Minulla sellaista ei ollut näkyvissä, joten valitsin pohjoismaat. Nyt odotellaan hetki, josko systeemi tarjoaisi päivitystä.

Vai onko vika kenties COMAND navigoinnin ja 3G tiedonsiirtomodulin yhdistelmässä?
Aiemman viestin perusteella oletan että palvelut on maksettu. Kai saat apista yhteyden autoon, luettua vaikkapa matkatiedot tms. jolloin modeemi toimii.

Miksi odottelet etkä heti ladannut karttatietoja muistitikulle ja siirtänyt autoon? Selviäisi nopeammin onko joku asia pielessä.
Aika erikoinen juttu. Koska minulla ei ollut mercedes me - tilillä asetettuna kotialuetta, systeemi ei ole tarjonnut minulle minkään alueen karttoja. Asetin toissailtana kotialueeksi pohjoismaat ja voila: tuoreet kartat latautuivat autoon tänään :-)
Ja miksikö en lataa karttoja käsipelillä? No koska olen maksanut palvelusta, jonka pitäisi tehdä se puolestani.

Selvittämättä jää, miksi kotialue hävisi tilitiedoistani.
e-class
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tähtisumu kirjoitti: Ti 28.03.2023 12:23
Aika erikoinen juttu. Koska minulla ei ollut mercedes me - tilillä asetettuna kotialuetta, systeemi ei ole tarjonnut minulle minkään alueen karttoja. Asetin toissailtana kotialueeksi pohjoismaat ja voila: tuoreet kartat latautuivat autoon tänään :-)
Ja miksikö en lataa karttoja käsipelillä? No koska olen maksanut palvelusta, jonka pitäisi tehdä se puolestani.

Selvittämättä jää, miksi kotialue hävisi tilitiedoistani.
Auton tosiaan kuuluu ladata kotialueen kartat, tikun käyttöä ehdotin ihan sen takia että olisi nopeammin saanut testattua että uudet kartat toimii autossa. Tässä kyllä lataus meni yllättävän nopeasti. Oleellista kuitenkin että ongelma löytyi ja tuli korjatuksi, mistä sitten puuttuva asetus johtuikin.
Henkka1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
Paikkakunta: Mli

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Henkka1000 »

Tuolta selainversiostahan tuo kotialueen vaihto minullakin löytyi. Näin se vaan on että nykylaitteidenkaan kanssa ei pelkällä kännykällä pärjää, tosin johan kuusi vuotta vanha auto on muutenkin nykymittapuulla kivikautinen.. :roll:

Kotialueen vaihto halusi minulla väkisinkin ajaa päivitykset tikulle kun uuden kotialueen karttaversio ei ollut uusin. Ehkä helpompikin niin, aiemmat (Saksan kartan) päivitykset verkon yli ovat ainakin olleet tuhottoman hitaita.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Ripatti69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

melastinen kirjoitti: Ma 27.03.2023 22:49 Osaako adaptiivinen vakkari vasta faceliftissä säätää itsekseen nopeutta karttadatan perusteella vai vaatiiko koko ajoavustinpaketin?

Itsellä prefacelift, jossa vain adaptiivinen vakkari ruksittu ja mielestäni sieltä ei tuollaista asetusta löydy.
Pitää varmaan olla kamera liikennemerkkitunnistusta varten. Pelkkä adaptiivinen vakkari vain laskee nopeutta saavutettaessa hitaampi ajoneuvo. Liikennemerkkitunnistuksen ollessa autossa lisävarusteena voi valita Auto/Avustimet/Liikennemerkkiavustin- valikosta ottaako kamerasta (ja valitettavasti väärästä karttapohjatiedosta) asetus-arvoa vakkarin nopeusasetukseen vai ajaako pelkällä adaptiivisella vakkarilla antaen itse aina asetusarvon nopeudelle. Ja toinen selkeä puute on ettei voi asetella mitään x km/h arvoa yli nopeusrajoitusarvon yli kompensoimaan edes mittarivirhettä.
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi

Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Ripatti69 kirjoitti: To 30.03.2023 13:50 Ja toinen selkeä puute on ettei voi asetella mitään x km/h arvoa yli nopeusrajoitusarvon yli kompensoimaan edes mittarivirhettä.
Tämä voi olla ihan lakiteknisesti mahdotonta autovalmistajan tehdä.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Ripatti69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

juu-zo kirjoitti: To 30.03.2023 14:28
Ripatti69 kirjoitti: To 30.03.2023 13:50 Ja toinen selkeä puute on ettei voi asetella mitään x km/h arvoa yli nopeusrajoitusarvon yli kompensoimaan edes mittarivirhettä.
Tämä voi olla ihan lakiteknisesti mahdotonta autovalmistajan tehdä.
kyllä se jollakin valmistajalla onnistuu
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi

Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ripatti69 kirjoitti: To 30.03.2023 14:37
juu-zo kirjoitti: To 30.03.2023 14:28
Ripatti69 kirjoitti: To 30.03.2023 13:50 Ja toinen selkeä puute on ettei voi asetella mitään x km/h arvoa yli nopeusrajoitusarvon yli kompensoimaan edes mittarivirhettä.
Tämä voi olla ihan lakiteknisesti mahdotonta autovalmistajan tehdä.
kyllä se jollakin valmistajalla onnistuu
Onnistuuko? Olisin olettanut että se kilanderin Teslan tyylinen ratkaisu olisi laillinen siis jos Teslassa nopeusmittarin saa kalibroida lennosta gepsillä tarkaksi. Saisi ainakin asetusvirheen nollille vaikka ylinopeudelle ei saisikaan.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ripatti69 kirjoitti: To 30.03.2023 13:50
Pitää varmaan olla kamera liikennemerkkitunnistusta varten. Pelkkä adaptiivinen vakkari vain laskee nopeutta saavutettaessa hitaampi ajoneuvo.
Kamera ja liikennemerkkitunnistuskaan ei riitä, pitää olla se nopeusrajoituksia seuraava vakkari (koodia ja oikeaa virallista nimeä ne muista).

Tuonhan sai jo pre-faceliftiin.
Ripatti69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

DBFI kirjoitti: To 30.03.2023 14:51
Ripatti69 kirjoitti: To 30.03.2023 13:50
Pitää varmaan olla kamera liikennemerkkitunnistusta varten. Pelkkä adaptiivinen vakkari vain laskee nopeutta saavutettaessa hitaampi ajoneuvo.
Kamera ja liikennemerkkitunnistuskaan ei riitä, pitää olla se nopeusrajoituksia seuraava vakkari (koodia ja oikeaa virallista nimeä ne muista).
Niin, ollaan tarkkoja joten omassa tähän liittyvinä varusteina on ainakin
-233 adaptive cruiser control plus
-266 distronic plus with cross-traffic assist
-513 traffic sign assist
-546 active speed limit assist
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi

Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Ripatti69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

Ripatti69 kirjoitti: To 30.03.2023 13:50 Ja toinen selkeä puute on ettei voi asetella mitään x km/h arvoa yli nopeusrajoitusarvon yli kompensoimaan edes mittarivirhettä.
Tämä voi olla ihan lakiteknisesti mahdotonta autovalmistajan tehdä.
[/quote]

kyllä se jollakin valmistajalla onnistuu
[/quote]

Onnistuuko? Olisin olettanut että se kilanderin Teslan tyylinen ratkaisu olisi laillinen siis jos Teslassa nopeusmittarin saa kalibroida lennosta gepsillä tarkaksi. Saisi ainakin asetusvirheen nollille vaikka ylinopeudelle ei saisikaan.
[/quote]

Kuljettajahan on vastuussa millä nopeudella ajaa, AINA.
Mutta on vaan niin turhauttavaa aina rajoituksen muuttuessa alkaa taas naputtelemaan vakkaria niin että saa mittarivirheen edes korjattua. Ja voihan vakkariin naputella sen haluamansa +'n , joten voisihan tehdä automaattisestikin toki kuljettajan ohjelmoimana. Saahan jo nytkin ohjelmoitua ylinopeusvaroituksen tietyssä rajassa rajoituksen päälle
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi

Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

juu-zo kirjoitti: To 30.03.2023 14:28
Ripatti69 kirjoitti: To 30.03.2023 13:50 Ja toinen selkeä puute on ettei voi asetella mitään x km/h arvoa yli nopeusrajoitusarvon yli kompensoimaan edes mittarivirhettä.
Tämä voi olla ihan lakiteknisesti mahdotonta autovalmistajan tehdä.
Kun nyt löytyisi edes lakitekninen keino saada se nopeusmittari näyttämään oikein.

Viimeksi tarkistaessani auton väylällä on 0.1 km/h tarkkuudella sama nopeus kuin GPS näytössä. Auto käyttää tätä tarkkaa nopeustietoa mm. sellaiseen mission critical tehtävään kuin radion taustamelun kompensointiin ja muuhun tärkeään. Kuljettajalle tätä tarkasti mitattua tietoa ei vaan jostain syystä haluta paljastaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ripatti69 kirjoitti: To 30.03.2023 21:38
Kuljettajahan on vastuussa millä nopeudella ajaa, AINA.
Mutta on vaan niin turhauttavaa aina rajoituksen muuttuessa alkaa taas naputtelemaan vakkaria niin että saa mittarivirheen edes korjattua. Ja voihan vakkariin naputella sen haluamansa +'n , joten voisihan tehdä automaattisestikin toki kuljettajan ohjelmoimana. Saahan jo nytkin ohjelmoitua ylinopeusvaroituksen tietyssä rajassa rajoituksen päälle
Kaikki foorumilaiset varmaan samaa mieltä mutta sen automallin olisin halunnut tietää joka uskaltaa tukea "tarkoituksellista ylinopeutta". Lakipykälä varmaan piilotettu jonnekin autovalmistajia koskeviin mappeihin, olishan sekin hyödyllistä tietää.

Määräykset siitä vakkarin ja nopeusmittarin kalibroinnista gepsillä olisi myös mukava tietää. Onko MB ylikonservatiivinen, selväähän se on että osaisivat tehdä saman kuin Tesla mutta miksi eivät tee. Tuleehan siinä väistämättä virheitä kun kuluneilla renkailla ajaa kumikorjaamolle ja vaihtaa uudet renkaat lain sallimassa ylikoossa. Kaupunkikanjonissa saa jonkin aikaa ajaa "monta km/h" ylinopeutta. Aika teennäinen argumentti jos johonkin tuollaiseen vedotaan. Tiedä sitten olisiko turhauttavaa kiihdyttelyä jos auto aina aloittaisi "mekaanisesta" nopeustiedosta varmuusvaroilla ja siirtyisi gepsiin kun riittävän tarkka tieto sieltä saadaan.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

740 GLE kirjoitti: To 30.03.2023 22:40 Viimeksi tarkistaessani auton väylällä on 0.1 km/h tarkkuudella sama nopeus kuin GPS näytössä. Auto käyttää tätä tarkkaa nopeustietoa mm. sellaiseen mission critical tehtävään kuin radion taustamelun kompensointiin ja muuhun tärkeään. Kuljettajalle tätä tarkasti mitattua tietoa ei vaan jostain syystä haluta paljastaa.
Syystä jotta kuluttja ajaa mittarin mukkan vaikkapa 80kmh ja todelinen nopeus on
76kmh(aika monessa mersussa näytää heitäävän 4-6kmh)
lisätään vielä soppan kulutus mittarin todelista
kulutusta pienpää näytävä näyttö
sekä hitusen liikaa näyttävä matka mittari niin saadan kuluttaja
tyytyväiseksi että tämäpä viekin yllätävän vähän ajoainetta/100km

klonks konsernin päästö huijaussa oli kuluttajn kannalta paremi
vähemän päästöjä=vähemmän veroluonteisa maksuja
kuin nuo monilla merkeillä "valmistus teknistä syistä johtuvat" epätarkkudet
toki myös klonks konserinilla nuokin
tämä vaan siinä mielessä että hillitön kohu siitä päästö huijauksestta
mutta noista ei mistä kuluttaja kusetettaan jatkuvasti
Mökkillä
'
Ripatti69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

DBFI kirjoitti: Pe 31.03.2023 09:24
Kaikki foorumilaiset varmaan samaa mieltä mutta sen automallin olisin halunnut tietää joka uskaltaa tukea "tarkoituksellista ylinopeutta". Lakipykälä varmaan piilotettu jonnekin autovalmistajia koskeviin mappeihin, olishan sekin hyödyllistä tietää.

Määräykset siitä vakkarin ja nopeusmittarin kalibroinnista gepsillä olisi myös mukava tietää. Onko MB ylikonservatiivinen, selväähän se on että osaisivat tehdä saman kuin Tesla mutta miksi eivät tee. Tuleehan siinä väistämättä virheitä kun kuluneilla renkailla ajaa kumikorjaamolle ja vaihtaa uudet renkaat lain sallimassa ylikoossa. Kaupunkikanjonissa saa jonkin aikaa ajaa "monta km/h" ylinopeutta. Aika teennäinen argumentti jos johonkin tuollaiseen vedotaan. Tiedä sitten olisiko turhauttavaa kiihdyttelyä jos auto aina aloittaisi "mekaanisesta" nopeustiedosta varmuusvaroilla ja siirtyisi gepsiin kun riittävän tarkka tieto sieltä saadaan.
Ainakin Teslan MYLR mallissa voi asetella nopeusrajoituksiin mukautuvan vakkarin asetusarvoksi max. +10 km/h yli nopeusrajoitusmerkin.
Ei tässä minusta sen paremmin tueta valmistajan toimesta "tarkoituksellista ylinopeutta" verrattuna nyt vaikka normi MB vakkariin johon voit laittaa vaikka 59 km/h asetuksen. Kuskihan sen valinnan tekee eikä auton valmistaja. Ja edelleen korostan että on tosi raivostuttavaa naputella vakkaria ylöspäin aina rajoituksen muuttuessa edes korjatakseen tuon mittarivirheen verran.
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi

Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
janttu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 18.10.2015 14:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja janttu »

V-K kirjoitti: La 25.03.2023 19:55 ^Jep, tutkimusta on helpompi suorittaa lähistöllä olevien yksilöiden kanssa. Moottori on mukava, sitä en tiedä alkaako mahdollinen yläkertaremontti kolkuttelemaan jo noilla metreillä, mutta rahallahan sen saa korjattua.

Tuostakin saisi vähemmän ajetun tonnin kalliimmalla, jossa jo välttämättömät perusjutut on mukana.

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/13468336
Joo, unohdin jo tämän koeajoauton.
Meinasitko, että jo yläkertaan pitää kajota noinkin vähillä metreillä!?
Onko mersun koneet jo menny noin heikoiksi?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ripatti69 kirjoitti: Pe 31.03.2023 18:37
Ainakin Teslan MYLR mallissa voi asetella nopeusrajoituksiin mukautuvan vakkarin asetusarvoksi max. +10 km/h yli nopeusrajoitusmerkin.
Ei tässä minusta sen paremmin tueta valmistajan toimesta "tarkoituksellista ylinopeutta" verrattuna nyt vaikka normi MB vakkariin johon voit laittaa vaikka 59 km/h asetuksen. Kuskihan sen valinnan tekee eikä auton valmistaja. Ja edelleen korostan että on tosi raivostuttavaa naputella vakkaria ylöspäin aina rajoituksen muuttuessa edes korjatakseen tuon mittarivirheen verran.
Hyvä tietää. Kilanderilta vasta opin sen Teslan nopeusmittarinkin kalibroinnin. Vähän voi arvella kuinka tarkkaan Tesla noudattaa EU-määräyksiä mutta ei kai tällaisissa uskalla oikoa vastoin pykäliä. Tuon viestin kun saisi vielä tehtaalle, tai paremminkin markkinointiosastolle.

Amerikkalaiset ihmetteli mersun vakkarin toimintaa kun hidasti liikennemerkeistä. Ne nopeusrajoitukset kun ei ole kuin ohjeellisia. Onko sitten paikallisten pykälien mukaan vai vaan käytännössä mutta ei ihme jos Tesla tekee vakkariin ylinopeuden sallivan asetuksen.
jawa59
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: To 25.10.2018 22:26

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja jawa59 »

Olen tätä joskus ehkä kysellyt, eli iphonen omistajat, toimiiko teillä remote parking uusimmila iphonen malleilla? Mulla on ikivanha XR, sillä toimii mutta iphone 11 ja uudemmat, niin ei.
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

haitari.jpg
Renkaita vaihtaessa huomasin että mikäs se tämä haitari on siinä missä takajousen pitäisi olla? Onko jousi noin hienon suojan sisällä? Eikös nämä (200 D farkku vm2019) pitänyt olla rauta jousilla? Näyttäisi siihen menevän ohut putkikin, jos niin onko tämä joku autolevel systeemi, vai voiko tuota säätää vallan itse?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja melastinen »

Ripatti69 kirjoitti: To 30.03.2023 20:58
DBFI kirjoitti: To 30.03.2023 14:51
Ripatti69 kirjoitti: To 30.03.2023 13:50
Pitää varmaan olla kamera liikennemerkkitunnistusta varten. Pelkkä adaptiivinen vakkari vain laskee nopeutta saavutettaessa hitaampi ajoneuvo.
Kamera ja liikennemerkkitunnistuskaan ei riitä, pitää olla se nopeusrajoituksia seuraava vakkari (koodia ja oikeaa virallista nimeä ne muista).
Niin, ollaan tarkkoja joten omassa tähän liittyvinä varusteina on ainakin
-233 adaptive cruiser control plus
-266 distronic plus with cross-traffic assist
-513 traffic sign assist
-546 active speed limit assist
Ok, kiitos selvennyksestä. Täällä vain 239 ADAPTIVE CRUISE CONTROL PRO (DISTRONIC PRO) ja 513 TRAFFIC SIGN RECOGNITION.

Mahtaako itse adaptiivisen vakkarin toiminnassa olla mitään eroa varustekoodien välillä?
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 856
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja -230k- »

JuKoS kirjoitti: Pe 14.04.2023 08:55 haitari.jpgRenkaita vaihtaessa huomasin että mikäs se tämä haitari on siinä missä takajousen pitäisi olla? Onko jousi noin hienon suojan sisällä? Eikös nämä (200 D farkku vm2019) pitänyt olla rauta jousilla? Näyttäisi siihen menevän ohut putkikin, jos niin onko tämä joku autolevel systeemi, vai voiko tuota säätää vallan itse?
ilmajouset siellä, stari testerillä saa säätää peräpään mieleiseen korkeuteen jos tuntuu että nykyinen ei näytä hyvältä.
Eiköhän kaikki E sarjan farmarit oo takailmajousilla varustettuja aina, olleet jo 20 vuotta, ja sitä ennen oli aina tasonsäätöiskarit.
Airmatic on taas eri homma, siinä on joka nurkassa ilmajouset ja napista säädettävä korkeus ja vaimennus.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Avatar
JuKoS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Ke 19.03.2008 10:49

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja JuKoS »

[/quote]
ilmajouset siellä, stari testerillä saa säätää peräpään mieleiseen korkeuteen jos tuntuu että nykyinen ei näytä hyvältä.
Eiköhän kaikki E sarjan farmarit oo takailmajousilla varustettuja aina, olleet jo 20 vuotta, ja sitä ennen oli aina tasonsäätöiskarit.
Airmatic on taas eri homma, siinä on joka nurkassa ilmajouset ja napista säädettävä korkeus ja vaimennus.
[/quote]
No niin näköjään on ilmajouset, katselin varaosien kuvia niin justiinsa sellainen pömpelihän se on, eipä tuo haitanne mitään, mukavasti tuo kulkee kuormattunakin eli varuste on hyvä kun ei siihen kiinnitä huomiota. Eikä näköjään ole edes kallis varaosanakaan, tosin nyt on ajettu vasta 40 tkm että eiköhän ne alkuperäisetkin kestä vielä jonkin aikaa.
rimputaja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 25.04.2023 23:52

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja rimputaja »

Vanneasiaa olisi: mahtaakohan seuraavat vanteet mahtua -21 malliin farkkuun AMG-paketilla: taakse 9,5x20 et38 ja eteen 8,5x20 et38?

Nuo vakiot taisi olla edessä 8Jx18 et43 ja takana 9Jx18 et49.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1893
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tony »

rimputaja kirjoitti: Ke 26.04.2023 20:30 Vanneasiaa olisi: mahtaakohan seuraavat vanteet mahtua -21 malliin farkkuun AMG-paketilla: taakse 9,5x20 et38 ja eteen 8,5x20 et38?

Nuo vakiot taisi olla edessä 8Jx18 et43 ja takana 9Jx18 et49.

Kyllä mahtuu ja tulevat nätisti kaarelle vs original.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Merssu1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.05.2023 09:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Merssu1 »

Mistähän löytäisi 220d 4-matic farmari etupäähän madallusjouset? 🤔 Ja takapään madallus on starilla tai säätötangoilla??
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Prlkel, S213 -17 entinen taksi on kotvasen aikaa ollut persuksista huono. Levoton. 348 K ajettu. Hirveätä kun naisystävän Dacia on vakaampi ajettava.

Ilmajouset on kunnossa (vaihdetut) ja takaiskarit melkein uudet OEM Mersu/Bilstein. Katsastusasemalla tsekattiin, että mitään olennaista ei ole väljänä. Ei kolise. Mitäs perttiä, ei voi olla noin kyläkoiramainen meno. En keksi muuta kuin apurungon helat tai "485 mukavuusalusta", joka tuo ei todellakaan tällä hetkellä ole.

Onko muuten tuo mukavuusalusta yhtä kuin pehmeämmät iskarit, vai onko ilmajousetkin oltava "mukavuusversiot"?
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2796
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^Vastaan itselleni: S213 koodi 485 "mukavuusjousitus" tarkoittaa etu- ja takaiskunvaimentimia. Ilmajouset on kaikissa samat.
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Ti 30.05.2023 21:08 Prlkel, S213 -17 entinen taksi on kotvasen aikaa ollut persuksista huono. Levoton. 348 K ajettu. Hirveätä kun naisystävän Dacia on vakaampi ajettava.

Ilmajouset on kunnossa (vaihdetut) ja takaiskarit melkein uudet OEM Mersu/Bilstein. Katsastusasemalla tsekattiin, että mitään olennaista ei ole väljänä. Ei kolise. Mitäs perttiä, ei voi olla noin kyläkoiramainen meno. En keksi muuta kuin apurungon helat tai "485 mukavuusalusta", joka tuo ei todellakaan tällä hetkellä ole.

Onko muuten tuo mukavuusalusta yhtä kuin pehmeämmät iskarit, vai onko ilmajousetkin oltava "mukavuusversiot"?
Tode näköisesti taka apurungon kiinityspuslata
varsinkin hantin puolella, toinen saman kulman tukivarsien puslat
molemat usein syynä kumalisen kiemurteluun
Mökkillä
'
Splitti51
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 14.08.2012 09:47
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Splitti51 »

Aika pitkää huoltoväliä näyttäisi pukkaavan. Ajettu nyt 20tkm ja ajotietokone näyttää ensimmäiseen A-huoltoon vielä 19tkm.
Elokuussa 22 rekisteröity OM654M 220d , tässähän on ISG. Ennenhän huoltoväli oli 25tkm, nyt 40tkm ? Onkohan aikarajaakin jatkettu, vielä ei ainakaan ilmoita muuta kuin km määrän. Vai onko järjestelmä mennyt sekaisin. Keväällä tuli automaattinen järjestelmäpäivitys jolloin kaikki asetuksetkin nollautuivat.
W213 220d 4matic -22
Ex-W205 300d 4matic -19
Ex-W205 250d 4matic -16
Vastaa Viestiin