Juhan 1989 560 SEC

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kruisailin SECillä tuossa toissapäivänä niin alkoi jäätävä kalkatus kuulua pellin alta. Häntä koipien välissä siis kotiin. Se kuulosti korvakuulolta tulevan edempää kuin venttiilikoneistosta, mikä oli huojentavaa. Varmistin tuon "stetoskoopilla" ja venttiilikopan sekä ylimpien apulaitteiden kohdalta ei lähtenyt ääntä. Silti ääni tuntui tulevan kuskinpuoleisen apulaiterivin kohdalta, joten irrotin ilmastoinnin remmin, sitä kun en tarvitse muutenkaan. Ääni lakkasi, eikä ihme:

Kuva

Sen lisäksi että remmi oli paska, kiristinpyörä vispaa vähän. Oletettavasti laakeri on väljä...

Remmi kesti muuten 5 vuotta.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Talvi alkaa tulla joten pitäisi tässä ryhtyä laittamaan noita pentavanteita kuntoon. Vien ne näillä näkymin Karjalan Soodapuhallukseen puhallettavaksi ja sitten pitäisi jotenkin saada niihin lopullinen "look" taiottua.

Niihin on aina mahdollista viimeisenä vaihtoehtona vetää yksinkertaisesti astralsilber päälle, mutta haluaisin niistä mieluummin "täydelliset" :) Tuo lookki olisi siis korinväri (199) kiillotetulla huulella. Suurin piirtein tommoinen siis:

Kuva

Mä olen kuitenkin ihan hukassa, kuinka tuota lähtisi toteuttamaan.

Pitäisikö ensin kiillottaa huuli, sitten maalauttaa?
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Juha_M117 kirjoitti:Talvi alkaa tulla joten pitäisi tässä ryhtyä laittamaan noita pentavanteita kuntoon. Vien ne näillä näkymin Karjalan Soodapuhallukseen puhallettavaksi ja sitten pitäisi jotenkin saada niihin lopullinen "look" taiottua.

Niihin on aina mahdollista viimeisenä vaihtoehtona vetää yksinkertaisesti astralsilber päälle, mutta haluaisin niistä mieluummin "täydelliset" :) Tuo lookki olisi siis korinväri (199) kiillotetulla huulella. Suurin piirtein tommoinen siis:

[ http://jupix.info/sec/pics/vanteet/447479d1338406570-fender-rub-h-rs-amg-pentas-foto.jpg ]

Mä olen kuitenkin ihan hukassa, kuinka tuota lähtisi toteuttamaan.

Pitäisikö ensin kiillottaa huuli, sitten maalauttaa?

Tommossella vanteella ei varmaan ole väliä. Tuo raja mihin maali tulee on kantissa, joten on aika helppo kiilottaa lippa tuhoomatta maalipintaa. Itellä samantapanen projekti meneillään. Ensin sooda puhallus sitten hioin pinnan ja maalasin. Sen jälkeen aloin kiilotamaan. Isommat kanttari-ihottumat viilalla ja sitten muistaakseni 320-->1500 saa mennä 2k asti jos jaksaa. plus lopuksi menzernaa
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Millä suljit kiillotetun alumiinin ettei se hapetu käytössä?

Vanteet kävi puhalluksessa, eri väristen maalien alta paljastui ehjät ja hyvät vanteet...

Kävin maalausliikkeessä kysymässä tekisivätkö kaksivärisen maalauksen (huuli kromilla ja keskiö 199:llä). Eivät tee kaksivärisenä lainkaan. Mielellään eivät edes maalaisi vanteita (eivät voi taata laatua "sopukoissa") vaan suosittelisivat pulverimaalausta. Yksivärisenä maalaisivat, satanen per vanne.

Jos olis penkki moottorilla, jossa hiois huulen, niin olis kyllä mukava projekti ottaa itselleenkin. Ei vaan ole, enkä keksi miten rakentelis...
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Nosta takafillarit ilmaan ja pistä vanteet pyörimään. :)
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Juha_M117 kirjoitti:Millä suljit kiillotetun alumiinin ettei se hapetu käytössä?

Vanteet kävi puhalluksessa, eri väristen maalien alta paljastui ehjät ja hyvät vanteet...
Sinolilla kävin läpi alumiinin. Täälläki on ammattilaisia paljon, ketkä tietää asiasta ja on kokemusta. Samaten NPS forumilla.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Juha Heikkilä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 01.02.2004 15:08

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha Heikkilä »

Kysymys Beckerin radiosoittimesta:
Millaiset ovat sen asennuskohdat autossa? Onko joku oma asennuskaulus ja takatuki vai onko vain aukko sellaisenaan sopivan kokoinen? Mulla projektina laittaa tuo 635 bemariin ja ainakin normaali asennuskaulus on liian tiukka Beckerille. Mistä kannattaisi kysellä laitteeseen sopivia liittimiä Turussa? Vai olisiko jollakullaa foorumilaisella myydä sellaiset?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha Heikkilä kirjoitti:Kysymys Beckerin radiosoittimesta:
Millaiset ovat sen asennuskohdat autossa? Onko joku oma asennuskaulus ja takatuki vai onko vain aukko sellaisenaan sopivan kokoinen? Mulla projektina laittaa tuo 635 bemariin ja ainakin normaali asennuskaulus on liian tiukka Beckerille. Mistä kannattaisi kysellä laitteeseen sopivia liittimiä Turussa? Vai olisiko jollakullaa foorumilaisella myydä sellaiset?
Tuon aikakauden systeemi on sellainen että tuhkakupin yläpuolella on levy joka tukee radiota. Radion etukehyksen alaosassa on kolot joihin osuu autossa olevat metalliklipsit. Asennus menee työntämällä paikoilleen. Irroitus vaatii tuhkakupin poiston jotta klipsit saa taivutettua alas esim ruuvaruilla, tällöin laitteen voi vetää ulos. Asennuskaulusta eikä takatukea ole, radio on napakka siihen kojelaudan reikään.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha Heikkilä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 01.02.2004 15:08

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha Heikkilä »

karra kirjoitti:
Juha Heikkilä kirjoitti:Kysymys Beckerin radiosoittimesta:
Millaiset ovat sen asennuskohdat autossa? Onko joku oma asennuskaulus ja takatuki vai onko vain aukko sellaisenaan sopivan kokoinen? Mulla projektina laittaa tuo 635 bemariin ja ainakin normaali asennuskaulus on liian tiukka Beckerille. Mistä kannattaisi kysellä laitteeseen sopivia liittimiä Turussa? Vai olisiko jollakullaa foorumilaisella myydä sellaiset?
Tuon aikakauden systeemi on sellainen että tuhkakupin yläpuolella on levy joka tukee radiota. Radion etukehyksen alaosassa on kolot joihin osuu autossa olevat metalliklipsit. Asennus menee työntämällä paikoilleen. Irroitus vaatii tuhkakupin poiston jotta klipsit saa taivutettua alas esim ruuvaruilla, tällöin laitteen voi vetää ulos. Asennuskaulusta eikä takatukea ole, radio on napakka siihen kojelaudan reikään.
Kiitos Karra! Onko tuo levy irroitettavissa ja löytyykö mistä 80-luvun korimalleista? Jos siis purkamolta hakisin aihioksi.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Valitettavasti radiota autossa ympäröivä kehikko on integraali osa keskikonsolia.
Minulla se alaripa puuttuu, Becker istuu silti aika jämäkästi paikoillaan, eikä heilu tai rämise ajossa.
Liittimien metsästys on isompi ongelma. Tarvitset luultavasti ainakin 2x kaiutinliitintä ja 4-napaisen Main-liittimen, sitten tarpeen mukaan antenni- ja/tai hälytinliittimen. Ensimmäiset ostin autoradioliikkeestä ja löytyivät uutena, toisen ostin karralta irto-osana, antenni oli yhteensopiva modernien radioiden kanssa joten oli jo autossa paikoillaan, ja hälypiuhaa en ole asentanut.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

No niin, Pentavanteet on restauroitu ja väriksi tuli 735 Astralsilver. Tämä siksi, että näytti siltä, ettei huulien kiillotus ennen talvea onnistu. Täytyy kokeilla tuota haaveilemaani värikomboa toisiin Pentoihin, kunhan sellaiset saan hankittua. :roll:

Soodapuhallus:

Kuva

Kuva

Lopputulos:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Soodapuhalluksen teki Karjalan soodapuhallus oy. Maalauksen teki Röyskö oy (pesu vesi+etikkaseoksella, happo, maali, lakka). Koko entisöinti maksoi 350e ja kaikki tehtiin kuitilla.

Ostin vielä karralta täysmetalliset venttiilit, täytyy entisöidä niitä vähän ja ne tulevat näyttämään vanteilla oikein kivalta.

Lakan täytyy antaa kovettua noin 1-2 vk jonka jälkeen saan kitkat vanteille.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
eero1989
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: La 20.01.2007 13:58
Paikkakunta: kullaa

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

jumalaut vanteista tuli kauniin väriset, sama värikoodi kun mun SL on alunperin(joku japseissa on vetässyt sen hiacen harmaalla ylitte paskan päälle eli siitä tulee saman värinen kun noista vanteista= komia)
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Kiitoksia vaan kovasti kehusta, lakan kovettuminen vielä jatkuu, ajattelin laittaa kitkat päälle tän viikon keskiviikkona, ja pyörät alle torstaina. Kuivumisaika olisi siis rapiat 13 päivää.

Pientä näpräilyä tullut odotellessa tehtyä, sain karralta vanteisiin venttiilit:

Kuva

Käytetythän nuo ovat ja niissä oli päällä kivenkovaksi muuttunut kerros (arvatenkin) jarrupölyä. Kiiltävät pinnat muuttuivat puhtaaksi ja kiiltäviksi kun niitä pyyhkäisi, mutta tuo tumma pinta ei hievahtanutkaan, kokeilin WD40 ja tärpättiä ja jarrukliineriä. Lopulta raavin niitä kynnellä ja huomasin että sillä tavalla se kuona lähti liikkeelle. Jarrukliineri ja terävä mekaaninen puhdistus siis tepsi. Uuden veroisiahan niistä ei saanut, mutta oli hintakin eri luokkaa ku uusilla vastaavilla olisi ollut.

Kuva

Uitin kumiosia silikonissa yli 24h niiden elvyttämiseksi, O-renkaat olivat jo ennaltaan suht pehmeät mutta nyt ne tuntuvat uudenveroiselta.

Kuva

Sain Euromasterilta ilmaiseksi 4x setin uudenveroisia hattuja, vastaavia kuin entiset, joissa oli sitä kivettynyttä jarrupölyä. Netissä eivät olisi olleet kalliit, mutta Lappeenrannassa niitä ei myyty missään. Motobilteman tuning-metallihatut taas ovat räikeän värisiä ja yli-isoja. Nämä tällaiset ovat sopivan sirot ja hillityn hienot. Ja ilmaiset!

Kuva

Lopputulos ei uutta vastaava, mutta yleissiistit ovat, eivätkä ne uusiin vanteisiin tulekaan.



Ahveniston ratapäiväreissulla jäi tuhkakupista jalopuu käteen:

Kuva

Se on yksi 126:n ainoita trimmejä jotka on liimalla kiinni, tai pikemminkin kaksipuoleisella teipillä. 24 vuoden jälkeen tommoiset vaan antaa periksi.

Kuva

Kiiltävä lista kaartuu ja muodostaa huulen, jonka alle jalopuun ylälaita menee piiloon. Näin muodostuu mekaaninen lukitus, joka ottaa vastaan valtaosan kahvasta vetämisen voimasta. Teippi/liimaus ei näin tarvitse olla mikään ydinpommin kestävä, kunhan se jaksaa kannatella jalopuuta sijoillaan.

Ensimmäisenä täytyy poistaa tuo vanha teippi. Se on muuttunut liimateipistä vähän limaiseksi mönjäksi. Paksuin kerros lähti lastalla, loput hieromalla paperilla ja tärpätillä.

Kuva

Kuten tyypillistä jalopuille, tässäkin on leimat taustapuolella.

Kuva

Testissä nyt yksittäinen rivi kapeaa 2-puoleista teippiä. Ei mitään syytä epäillä miksei kestäisi. Talvi näyttää, joka tapauksessa helppo lisätä teippiä jos voima ei riitä. Kannattaa varoa laittamasta teippiä liian ylös, jotta jalopuun ylälaidassa oleva huuli mahtuu painua lokoseensa.

Kuva

Siinä se, ja vaihdekepin nuppi on edelleen häpeällinen, se pitäisi päästä johonkin vaihtamaan... :-P
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sulla on muuten harvinaiset vanteet jos ovat et11 :) nuo puolat on tuolleen lähellä ulkoreunaa eikä "upoksissa" kuten normaalisti.

tämmönenhän s eon se perussetti 8x16et11 ;)
Kuva
Nuo sinun on nääs "isoille" jarruille tehty ja niitä käytetty lähinä AMG kilpureissa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Jeespoks, offset on oikeasti 11. Kyllähän säällisen kuntoiset mutta kohtuuhintaiset gen2 Pentat ovat vaikeat löytää nykyään. Minun autoon eivät sovi nuo pikkujarruille suunnitellut Pentat, koska etujarrut on Bendixin. ATE:n jarruilla mahtuu gen1 Penta pyörimään.

Onhan nämä kuitenkin AMG Pentaksi entry level -mallit ja aika yleiset. Eikös AMG käyttänyt rakentamissaan autoissa sekä kilparadalla 8x16 + 9x16 "staggered" ET11 settiä, ja widebodyssä taisi olla edessä 9x16 ET0 ja takana 10x16 ET-13 (huom. negatiivinen offset). Nuo harvinaisemmat koothan voivat maksaa nykyään ebayssä jopa 3000 EUR / setti + rahdit ja ne ovat erittäin vaikeita löytää. Hyväkuntoinen staggered 8/9 leveiden setti esim. tässä 2200 EUR. Näistä omista olen maksanut kunnostuksineen pitkälti alle 1500 kun ne ovat vain 8x16 neljässä nurkassa.

Kuvassasi on tuo väriskaala just semmoinen kuin olisin halunnut omille vanteille :thumbup:


Tässä on muuten kuva (by "cascade") vannevalikoimasta joskus "vanhaan hyvään aikaan".

Kuva

Penta näyttää mielenkiintoiselta, nimittäin tuon keskiön väri ei näytä mustalta eikä 199:ltä ... tukisi sitä väitettä, että väri on itseasiassa joku AMG:n valitsema harmaa.
Itelle tulee mieleen ns. "gunmetal grey", vähän samettinen harmaa...
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Noniin, venttiilit on vanteilla, kuten myös renkaat, ja kierros laitettu auton alle.

Kyllä kitkat on mukavat ja hiljaiset ajaa nyt kun on kesä menty kesiksillä. Menee kuin sukkasillaan ja välittyy oikein rattiinkin miten renkaat on mukavammat - ohjaus on kevyempi ja tarkempi. Ihan kuin kajuuttaankin tulisi vähemmän räpinöitä ja kumahduksia, onhan tuo kumiseos pehmeämpi...

Pitemmittä puheitta kuvat valmiista setistä.


Kuva

Kuva

Kuva
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

http://www.ebay.de/itm/AMG-Mercedes-fel ... 1c2b95fedd" onclick="window.open(this.href);return false;

Siinä on hieno vannesarja, jään jännityksellä sivusta seuraamaan jääkö hinta alle 2000e. Ei pitäis jäädä. Voi kohota jopa yli 2500e...
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Västi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Ke 26.10.2005 22:01
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Västi »

Nuohan jäi ihan asiallisiin lukemiin. Olisi jopa voinut harkita...
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Joo sikamaisen halvalla meni, herää kysymys myytiinkö ne oikeasti vai katkesiko huutaminen ylimpään feikkihuutoon.

Oli miten oli, nuohan oli gen 1:t, se saattaa laskea arvoa. Silti minun mielestä ATS:n valmistama staggered vannesarja pitäisi olla erittäin kallis.

Tänään käyty Svetossa tankilla; niin se vaan bensan hinta nousee rajan takanakin, viimeksi pääsi 89 eurosentillä litra, nyt hinta 94,5 snt/ltr. Kulutus oli 13,8 litraa sataselle, tankkausvälillä ei ollut yhtään ns. roadtrippiä eli aika taajamapainotteinen tankillinen. Bensaa tuli rajan yli 93,5 litraa eli ajoitus oli hyvä. :P
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tiukat kaksi puuhapäivää takana, kärry valmiina talvikautta varten.

Eilen auto kävi LPR:ssä Pesuparkissa. Mainitsin ohimennen omistajalle, että siellä oli jätetty katto paskaiseksi sisäpesussa:
Kuva
Hän sitten sanoi, että tuo auto, niin laitetaan se kuntoon. Minullehan se kävi ja sanoin samalla, että jos haluavat haasteen, niin keskikonsolissa on tahra joka oli kanssa jäänyt, ja jota en ole itsekään saanut lähtemään.
Katosta tuli hyvinkin puhdas, keskikonsolin tahra lähti paremmaksi mutta ei vieläkään kokonaan pois. Se näyttää siis itseasiassa diskoloraatiolta ja sijaitsee lämmityssuulakkeen vieressä, joten luulen, ettei se tule koskaan täysin lähtemäänkään. Se on kuitenkin nyt ratkaisevasti parempi kuin ennen.

Sain lainata nyt viikonloppuna autotallia joten sain auton vahatuksi. Siis pesu, claybar, pesu, kuivaus ja vaha.

Kuva

Kuva

Kyljissä ja konepellissä 2 kerrosta Korrek Kestovahaa, muissa paneeleissa yksi kerros. Lisäksi nyt poikkeuksellisesti myös ikkunat (paitsi tuulilasi) vahattu.

Lisäksi tuli tehtyä ns. ylläpitokiillotus etupuskurin kromille, ja lopuksi vaha niskaan. Tässä autossa on etupuskurin kuskinpuolen nurkkakromi ruosteinen, ja takapuskurin keskikromi. Niitä voi tarjota, jos löytyy. Huonostihan noita on ruosteettomia liikkeellä...

Kuva

Ebaystä otettiin kimppatilauksena "salamatarrat" eli vanhanmallinen korkeajännitevaroitus 123-varaosanumerolla. Pitäisi olla joka mersussa ilmanputsarin kopassa. Sijoitin sen referenssikuvien perusteella vapaalla kädellä...

Kuva

Irrotin myös ilmanputsarin kopan ja pyyhin konehuonetta vähän siistimmäksi, lisäksi öljysin kaasuvivuston, konepellin saranat ja ovien/takakontin lukkomekanismit pienkoneöljyllä.

Kuva

Ajan käyttö yhteensä n. 12h.


Helmikuussa ostettu pikku-emblemi konepeltiin (107-numerolla) on täyspaska. 9kk ja n. 8500km myöhemmin se on karistanut aika paljon maalia.

Kuva

Saan Mersulta uuden varaosatakuun piikkiin.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mullekki olis kelevannu se salama tarra, vaikka kakski :wave:
sun kärry alakaa näyttää tosi hyvältä :clap:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Paljon kiitoksia! :cool: Minusta tuntuu, et sulle järjestyy salamatarra, ainakin yksi kpl... 8)
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha_M117 kirjoitti:Lisäksi nyt poikkeuksellisesti myös ikkunat (paitsi tuulilasi) vahattu..
Niin jäi katsomatta/kommentoimatta noita ikkunoita, kiiltääkö ne nyt erilailla kuin ennen? Itse olen vahannut ikkunat aina joskus W126 280 SE ajoilta; jostain kuulin että nekin saa/voi/kannattaa vahata :D . Pitäs ite hyökätä E420 kimppuun, se on eilen pesty ja odottaa tallissa vahausta. Sain äsken veneenkin pestyä ja olihan siinäkin oma homma kun kävi nykäsees sen järvestä ... :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Juha_M117 kirjoitti:Paljon kiitoksia! :cool: Minusta tuntuu, et sulle järjestyy salamatarra, ainakin yksi kpl... 8)
kiitoksia vuaan :clap:
kyllä tuo sun tarras näkys ollee samoilla kohen kun mullaki :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Noniin, hienoa :cool:

Ikkunoista: en oikein osaa sanoa ennen/jälkeen eroa, ikkunat heijastaa normistikin niin paljon... Se on kuitenkin varma, että sateella ne oli kuivemmat kuin normaalisti, siis sade pisaroituu ja valuu melkein pystysuoraa pintaa hyvin pois. Parantaa siis liikenneturvallisuutta.

Ainoa ongelma ikkunoiden vahaamisessa on, että kiillotusvaiheessa on oleellista saada 100% lopputulos, muuten sisältä näyttää karmealta. Vaatii siis ihanneolosuhteet ja paljon kärsivällisyyttä.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:
Juha_M117 kirjoitti:Paljon kiitoksia! :cool: Minusta tuntuu, et sulle järjestyy salamatarra, ainakin yksi kpl... 8)
kiitoksia vuaan :clap:
kyllä tuo sun tarras näkys ollee samoilla kohen kun mullaki :idea:
Touhottajan tarra on vielä postin hoteissa ellei ole lentopostina sitten jo perillä :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:
Juha_M117 kirjoitti:Paljon kiitoksia! :cool: Minusta tuntuu, et sulle järjestyy salamatarra, ainakin yksi kpl... 8)
kiitoksia vuaan :clap:
kyllä tuo sun tarras näkys ollee samoilla kohen kun mullaki :idea:
Touhottajan tarra on vielä postin hoteissa ellei ole lentopostina sitten jo perillä :D .
täällä ei sitten lennä mikkään, paitti varikset ja nekin ylösalasi ja reppu selässä :think:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

560 SEC elementissään: golfkentän laidalla. :P

Kuva

Kuva

Kuva
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tuulilasista bongattua: http://jupix.info/sec/misc/miljoonamersu.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; :angel:
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Juhan 1989 560 SEC

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Päivitetäänpä vähän threadia kun on erilaisia tapahtumia ollut.

Ensinnäkin SEC:n koko tarina on nyt nähtävillä omassa blogissaan, koska kuvien linkitys facebookista hajosi jossain vaiheessa ja ajattelin että siinä samalla voisi kerätä kaikki tarinat yhteen paikkaan helposti luettavaan muotoon. Yllättävän monta kuukautta otti kirjoittaa koko juttu sinne mutta kyllä kannatti, tuolta on hyvä linkittää ja esitellä muille projektia.

Takakontin lukko paljastui syylliseksi keskuslukituksen sekoiluun, nappula ei palaudu aivan ulos asti, mikä tuntuu häiritsevän keskuslukituksen toimintaa. Olen nyt viisi kuukautta vetänyt avaimella nappulan ulos asti käytyäni takakontilla ja keskuslukitus ei ole temppuillu kertaakaan.

Tammikuussa kovilla pakkasilla reiserechnerillä oli joku kenkkuiluhetki, ei näyttänyt reservin osuutta tankillisesta "weg bis tank leer" asennossa. Joutu hetken ajamaan kovilla pakkasilla pelkän bensavalon avulla kun mittari on tyhjän tapissa ennen lämpeämistään ja reiserechner näytti nollaa. Seuraavan täyteen tankkauksen jälkeen on taas pelannut.

Maaliskuussa ostin karralta kärryyn Becker 1319 GP2000 CD-ohjauksella:
Kuva

Tämä juontaa juurensa siihen että Mexico Diversity valitettavasti hiipui sitä mukaa kun tunteja tuli lisää, nykyään meni radiopuoli mykäksi noin tunnin kuuntelemisen jälkeen ja näyttö oli ajoittain sekoillut jo pitkään, jos siinä oli vika päällä niin näytössä ei ollut mitään selkokielistä. Testasin tuota GP2000:tta viikon pari ja totesin että se on melkein joka suhteessa parempi laite: herkempi viritin, kasetit soi puhtaammin, valot palaa puhtaammin ja nappulat tuntuu paremmalta. Lisäks tietty uudet ominaisuudet eli RDS ja CD-valmius. GP2000:ssa on tuki GAL:lle kuten myös Diversityssä eli mahdollisuus ostaa moduuli joka säätää volyymiä ajonopeuden mukaan.

Ainoat ongelmat GP2000:ssa on kaksoisvirittimen puute eli kanavan vaihdossa kestää tovi verrattuna salamannopeaan Diversityyn, sekä hiipuneet konkat jotka aiheuttaa että radion pitää antaa pakkasilla lämmetä hetki ennenkuin radio alkaa kuulua, sen jälkeen toimii niin kauan ku jaksaa kuunnella.

Valitettavasti GP2000 ei ole oikeaa periodia eli "hopearaita" ei aivan sovi mun auton keskikonsoliin, mutta 1991 SE,SEL,SEC malleissa tätä kuitenkin ajoittain näkee, eli asian voi ottaa niin, että radio on kahden vuoden facelift autoni sisustaan.

Perjantaina 2 viikkoa sitten vitutti, pappa pakitti parkkipaikalla Volkswageninsa SEC:n keulaan. Puskuriin maalivaurio, kromi lommolle, vilkun lasi halki ja naarmuille, etusiipi lommolle ja maalivaurio. Tapaus on kuitenkin selvä ja auto korjataan, mutta odottamistahan tässä tulee ja eihän se mukavaa oo ajella paskana olevalla autolla. Pohjola ei ole edelleenkään liikehtinyt asian tiimoilta joten odotusvaihe menossa.

Tänään sitten asensin karran ystävällisellä avustuksella uudet bensapumput kärryyn, tarkoitus oli korjata pitkässä täyskaasun kiihdytyksessä tapahtuva moottorin nälkiintyminen ja siis nykivä tehoton käytös.

Kuva

Pumput tuli Saksasta MB Classicsilta ja ovat Bosch:n ensiasennuspumput, mukana tuli myös sähköliittimet ja muita asennuksessa hyödyllisiä tarvikkeita. Ns. fuel block eli pumppujen, suodattimen ja paineentasaajan asetelma on nyt sitten saavuttanut toistaiseksi lopullisen kuosinsa eikä siihen tarvitse enää koskea. Valitettavasti "ohitustilanteen" empiminen ei korjaantunut, täytyy jatkaa harjoituksia.

Vikakuvaus vielä tähän, eli taajamassa kiihdytykset ok, tyhjäkäynnillä koko kierrosalue tasainen, mutta ohitustilanteen tyylisessä tilanteessa suuressa nopeudessa pitkä kiihdytys nykii. Tuntuu että ruoka loppuu tai menee muuten laihalle. Tähän asti tehtyä: uudet tulpat ja uudet tulpanjohdot, vj kansi ja pyörijä tarkistettu, bensapumput ja suodatin vaihdettu, paine mitattu 6,6 baria, ei vuoda mistään, perusseos säädetty pakokaasuanalysaattorissa. Tietysti kansiremppa myös silloin 2010 eli kone itessään on ehjä. Mistähän tätä vikaa sitten seuraavaksi etsis?

Tässä lyhykäisyydessään uudet tapahtumat, tarkemmat selostukset voivat kiinnostuneet käydä lukemassa blogista: http://126045.blogspot.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Vastaa Viestiin