300TDT - Käyttöauton tarina

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3208
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

300TDT - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Tämän hankinnalla on melkein sama tarina kuin tuolla minun 560SEL:llä; todella pitkän ja tuskaisen etsinnän tulos.

Alunperin piti löytyä 0,5 sarjalainen /8 rattiautomaatilla 5+1 paikkaisena tai sohvapenkillä mutta sellaista oli mahdoton löytää alkuperäisenä ja hyväkuntoisena. Sama juttu automaatilla olevan 1. sarjalaisen W123 200-220D kohdalla.
Perheen kasvun ja käytännöllisyyden vuoksi päädyin lopulta S123:een ja ehdot oli tiukat kuten tavallista; alkuperäinen, siisti, ei pahoja ruosteita, ilmastointi, vakkari, automaatti ja vetokoukku. Eikä mielellään sen enempää sähköisiä lisävarusteita, esimerkiksi sähkölasit on ehdoton nou nou. Moottorin koolla ei väliä.
Saksan, Espanjan, Italian ja Hollannin tarjonta tuli melkein päivittäin katsottua viimeisen 2 vuoden ajan ja ainoastaan yksi kivan vihreä 240TD manuaali-ilmastoinnilla, rattiautomaatilla sekä 7-paikkaisena löytyi kohtuuhintaan mutta auto ehti olla alle vuorokauden myynnissä. Suomen tarjonta tunnetusti todella niukka tälläisten suhteen enkä ottanut kotimaasta varteenotettavaksi vaihtoehdoksi kuin kaksi yksilöä joista molemmat sattumoisin foorumilaisten omistamia. Viime kesänä sain vinkin että toinen näistä malliltaan 300TD Turbodiesel olisi ehkä tulossa myyntiin ja siitä alkoi monien kuukausien pituinen viestinvaihtelu ja neuvottelut kauppaehdoista. Elämässä tosin ehti noin 4kk tapahtua niin monta asiaa että jouduin jopa kerran perääntymään kaupoista, mutta onneksi en lopullisesti.

Kauppapäivä saatiin lyötyä lopullisesti lukkoon päivämäärälle 14.12.24 ja sopivasti sille päivälle oltiin annettu kelivaroitus erittäin kovasta lumi- ja räntäsateesta johtuen mutta kuten Naukkis aikanaan sanoi; "olen miä ajanut ennenkin" :D
Matka oli kyllä mielenkiintoinen; Lahdenväylälle saakka 10cm korkeita sohjoseinämiä kaistojen välissä ja loppumatka sakeaa lumipyryä. Ensi kertaa 560:n omistuksen aikana sain vasta tuolla matkalla kokea ASR:n todellisen voiman; järjestelmä suoraan sanottuna haistattaa pitkät kaikelle epävakaudelle ja kaikille muille syteemeille. Meno oli epävakaisesta kelistä huolimatta äärimmäisen vakaata.
Kauppapaikalle päästyäni auto tarkasteltiin päällisin puolin ja koekäytettiin hetken aikaa. Kaikki tuntui olevan ok. Kauppakirjan täyttöä edelsi mainiot ruokakattaukset johon en ollut henkisesti varautunut ollenkaan ja olin todella otettu tarjoilusta. Matka kotiin päin tuulta ja lumimyrskyä vasten alkoi vatsa täynnä ja lompakko tyhjänä :mrgreen: Kartanomersu sai jäädä myyjälle talveksi säilöön.

Toukokuussa 14.5.25 sovittiin auton luovutuspäiväksi. Junalla pääsi melkein perille asti ja linja-autolla taittui loppumatka. Myyjä haki ystävällisesti linja-autoasemalta ja pienen sightseenkierroksen jälkeen tultiin TDT:n luo. Pienen koeajon jälkeen autoon lastattiin suurin osa varaosista kyytiin ja loput osat mm. paremmat puskurit ja barokit haen todennäköisesti kesän aikana omaan talliin. Kauppaan sisältyi A4 kokoinen lista auton mukana tulevista uusista ja käytetyistä varaosista. Tosin esimerkiksi 3kpl sähköisiä lasinnostimia, ABS-yksikkö ja muuta pientä saavat lähteä jossain vaiheessa kiertoon jotka eivät tähän autoon kuulu.

Muutama kuva juuri ennen lähtöä kotiin päin auto pakattuna:

Kuva

Kuva

Auto oli yllättävän kevyt ajaa, tehoa on mukavasti ja PPD:n viritetyllä pumpulla on varmasti osuutta asiaan. n. 360km matka kotiin sujui ongelmitta.

Idyllisestä maasetumaisemasta suoraan urbaaniin kaupunkiympäristöön. Kuvat on otettu kotiintulopäivänä:

Kuva

Kuva

Ensitöikseni vaihdoin oikean kokoiset sulakkeet liian isojen tilalle ja apparin lasinpesusuuttimen putsasin liasta. Toimii, mutta suutin todennäköisesti viallinen. Täytyy hommata jossain vaiheessa uusi kaksireikänen malli. Myös turbon imuputki kiinnitettiin kunnolla (oli kokonaan irti) ja alustan kävin läpi niin hyvin kuin osasin osittain hovimekaanikon avustuksella. Alustassa muutamia paikkoja mitkä pitää korjata jossain vaiheessa:

-Etu vas. yläpallo
-oik. taka pyöränlaakeri pitää hiukan ääntä mutta ei mielestäni vielä paha
-etu oik. alapallo
-apusimpukassa pieni välys mutta ei paha
-muutamia vuotoja; Mm. 1. ja 5. suuttimen alus märkä, voi olla tiiviste, voi olla polttoaineletkut. Täytyy tutkia tarkemmin vielä.
-Hovimekaanikko huomasi ilmastoinnin kompuran ympärillä pientä väriaineellista vuotoa, ei vaikuttanut kauhean tuoreelta.
-koiranluut takaa loppu
-takajarrulevyt kierot

Näiden lisäksi autosta alkoi oikean puoleinen vaihdelaatikon putki vuotamaan kuin seula sotkien tallin lattian ja pihakivetyksen. Hort sai tehtyä patenttiratkaisun hätävaralle ja n. litran ehti valuttaa vaihdelaatikon öljyä muutamassa päivässä :oops: Tilasin samalla heidän kautta uuden putken jolle hintaa tuli hiukan yli 200€ :crazy: 25.5 foorumimiitin jälkeen autosta hajosi myös jännitesäädin ja jouduin soittamaan hinurin paikalle antamaan apuvirtaa. Onneksi auto on niin alkeellinen nykymittapuulla ettei moottori edes välitä onko autossa akkua laisinkaan :D Matka kotiin ilman laturia ja parin päivän päästä hakemaan uusi Boschin jännitesäädin Motonetistä ja nyt taas pelittää. Hauskaa että käyttäjien Pontus ja Nippen kanssa keskusteltiin juuri kyseisestä asiasta foorumimiitissä juuri ennen kuin tuo hajosi :lol:

Koska auto on harvinainen entisöimätön yksilö yritän olla varovainen sen suhteen mitä teen, autohan on alkuperäinen vain kerran. Autosta on edelliset omistajat ja etenkin viimeisin pitänyt sen verran hyvää huolta että mahdollisuudet entisöimättömyyden pilaamisen on tosi pienet. Kuluvia tekniikan ja alustan osia vaihdan tosin surutta. Autossa on myös valitettavasti jonkun edellisen omistajan jäljiltä tökeröitä sähköliitoksia jotka täytyy käydä vielä läpi ja katsoa paljonko joudun uusimaan johdotuksia. Tämän homman jätän kyllä ammattilaisten huoleksi. Myös kierroslukumittarin asennus kiinostaisi.

Vaikka nimeni lukee auton omistajan kohdalla en oikein koe omistavani tätä vaan se tuntuisi olevan lainassa X aikaa jonka jälkeen myyn auton takaisin edelliselle omistajalle ja sanoen samalla "Kiitos lainasta" :D Alunperin tästä autosta piti tulla talvikäyttis mutta ikäänkuin myyntineuvotteluiden lopputuloksena päädyin siihen etten ota tätä talviajoon. Siksi ostinkin 560:een viime vuonna uudet nastarenkaat ja lähdin sillä Lappiin reissulle enkä tällä farmarilla. Pidätän tosin silti perustuslaillisen oikeuteni käyttää omaa omaisuuttani sitä mukaan jos hätä tulee talvikeleillä eikä muuta kalustoa ole saatavilla.

Tämän toisen, ikään kuin jo 'valmiin' auton hankinta nyt viimein mahdollistaa sen että nyt pystyn paneutumaan 560SEL:n museointiin paljon paremmin. Ja monista pikku jutuista huolimatta tällä autolla ajattelin tulla ihan jopa klubitapahtumiin mihin en ole koskaan kehdannut tuolla toisella tulla koska se ei tosiaan ole omissa silmissä valmis, hyväkuntoinen mutta ei tarpeeksi.

Kyseinen autohan on varmasti monelle tuttu foorumilta ja klubitapahtumista, varhaisempaa tarinaa täältä.
Kiitos siis vielä herra nro 9:lle eli Timo L:lle miellyttävistä autokaupoista :wave:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 300TDT - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onnea hankinnasta :thumbup: Tämä auto vaikuttaisi kyllä olevan hienossa alkuperäiskunnossa ja kuten sanoit että alkuperäinen se on vain kerran. Talviajoon tälläistä ei mun mielestä kannata harkitakkaan, kyllä se vaan alkaa ruostua ja sen jälkeen saa laittaa kunnostukseen ja maalaukseen kympin ja sitten se alkuperäisyys menee.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300TDT - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Onnittelut hienosta löydöstä, joka tuttu palstalla ja ihasteltu jo edellisen omistajan kaudella.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1376
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: 300TDT - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tri Oksasen vanha auto. :wave: Hieno vehje.

Harrison 4 tyyppisiä hyvälaatuisia kompuroita alkaa olla vaikea löytää, mutta kevyellä kiinnitysjalustan modauksella löytyy suoraan korvaavia suht halpaan hintaan.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin