Juhon Sportline S124 300TDT

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

468B0425-8CF6-496C-A2F3-0C3C8A1E65BF.jpg
IMG_2915.jpeg
IMG_2906.jpeg
IMG_2366.jpeg
IMG_1898 – kopio – kopio.jpeg
IMG_1864.jpeg
Morjesta! Mulla on ollut jo jonkun 9kk tämä auto projektin alla, mutta ajattelin vielä tänne tehdä siitä oman threadin. Vois saada itsekkin apua, on tullut aika monesti pajalla mersuforumia lueskeltua :D Auto on siis tosiaan w124 farkku sportline varustelulla, eli löytyy autom ilmastointi, sähkölasit, webasto ollut joskus yms. kattoluukkua ei oo. (ei haittaa kun vuotas kuitenkin :D) Jos tää ois ollu joku 250d farkku, ja näin mätä niin en varmasti ois lähteny rakentamaan. Projektiin laiton syy oli karkuun lähtenyt kiertokangen laakeri ja auton rujo ulkokuori. Tuntu myös että mikään ei toimi niinkun pitäis, ei työnnä lämmintä ja perän iskunvaimennus on perseestä yms.. Päätin rakentaa moottorin täysin uusiksi ja paranella autoa yleisesti vähän. Se vähän unohtui aika äkkiä :D Rupes tuntumaan että turha tehdä ollenkaan jos ei nyt tee kunnolla. Lisäilen alas kuvia lähtökohdasta ja yritän suunnilleen järjestyksessä lisäillä myös etenemisestä kuvia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Juhoooo, Pe 10.03.2023 12:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

Tässä "vähän" ruostepaikkoja ja niiden korjauksia. En laita kaikkia ainakaan kerralla koska niitä tulis liikaa :D Tein arviolta noin 25 hitsattua paikkaa tähän autoon. Nyt rupeaa auto siis olemaan jo sillä mallilla että kun perän saa rakennettua loppuun, polttainetankin kiinni, jarrut ja moottoriin kaiken liitettyä niin pääsis koeajolle. Moottori on jo koekäytetty ja nostettu paikalleen laatikkoineen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

Tässä vaiheessa purin taka-akselin. Akselille tuli uudet puslat ja kaikki tukivarret sekä parempikuntoiset tasonsäätöiskarit. Akseli pestiin töissä TEIJOLLA, jonka jälkeen hiekkapuhallus, maalaus, massaus ja kasaus. Napoihin tuli uudet laakerit ja nekin maalattiin. Perää en asentanut vielä samalla kun nostin akselin takaisin koska sen kanssa taistelen edelleen :D Aluksi totesin että autossa ollut 2.87 asd on käyttökelvoton. Sitten ostin pikkuratas vikaisen 2.65 ILMAN KARDAANIN LAIPPAA tietämättä sen vaikutusta ja luulin että avoperästä saa pikkurattaat. Sittempä ostin 60e timmin ison avoperän osien luovuttajaksi ja huomasin ettei rattaat käykkään :) Oli mulla vielä yks huippukuntonen 3.67 iso ASD josta sitten purin tasauspyörästökehikon sisältä pois, vaihdoin siihen 2.65 välitysrattaan ja löin sen paketin 2.65 omaan koteloon. Sen jälkeen huomasin että tasauspyörästökehikot ovat mitoiltaan erilaiset joten homma ei toiminutkaan :D Eikun vaihtamaan välitysratas 2.65 omaan kehikkoon takaisin ja ehjät pikkurattaat siihen. Vaihdoin myös pienimmille pikkurattaille uudet muovishimmit. Joku järkevämpi olisi vaihtanut myös kitkalevyt, se tehdään tulevaisuudessa jos perä ei lukota tarpeeksi. Asiaan perehdyttyäni pinionin "preload" on mitattava ilman kehikkoa, joten eikun taas irti. Pinionin alle on vaihdettava myös rymppirengas. Tätä preload juttua eikä hammaskosketuksia tarvitsisi katsoa jos perässä olisi ollut kardaanin laippa ja mutteri paikallaan mutta tätähän en tietenkään perän ostohetkellä tajunnut. Perän suhteen seuraava homma on siis irrottaa tasauspyörästökehikko ja pinion akseli, vaihtaa pinionille vain rymppirengas (olettaen että laakeri olisi hyväkuntoinen) jonka jälkeen pinion shimmeineen takaisin. Seuraavaksi kiristetään pinion akselia kardaanin laipan mutterilla ja tarkastetaan hammaskosketus engineers blue väriaineella. Kun (jos) saan hammaskosketuksen hyväksi niin seuraavaksi mitataan "preload" tai pyörintävastus jonka tulisi olla 125-150NCM uusilla laakereilla. Tämä on siis 1.25nm-1.5nm. Kun nämä on kunnossa niin laitan tasauspyörästökotelon takaisin kiinni ja mittaan heittokellolla backlashin jonka kuuluu olla uusilla laakereilla 0.08-0.14. Itse siis kasaan vanhoilla laakereilla jos pinionin laakeri vaikuttaa ehjältä, mutten löytänyt arvoja vanhoille laakereille. Kardaanin laipan ja perän rungon välillä saa olla akselinsuuntaista välystä ilmeisesti 0.03-0.3 milliä. Pyörintävastus koko perän pyörittämiselle tasauspyörästöineen on ilmoitettu 40-90NM (muovisilla pikkurattaiden shimmeillä). Näiden mittausten jälkeen kaiken pitäisi olla kunnossa. Saa nähdä miten menee :shock: Jos jollain on korjattavaa tai hyviä neuvoja niin niitä otetaan vastaan. Kaikki nämä tiedot on saatu täältä mersuforumilta, youtubesta, googlesta perän rakennuksesta yleensä ja tärkeimpänä w124performance sivulta, joka on todella hyödyllinen moneen asiaan. Kyseiseltä sivulta saa auki esim. perän räjäytyskuvat ja kaikki momentit sekä muut em. tarkat toleranssit. Ja todellakin tässä selostuksessa voi olla virheitä jos olen ymmärtänyt jotain väärin tms. Eli tämä on testi :D 4kpl oon tähän mennessä purkanut ja niistä yhden yhistellyt niin jonkinlainen käsitys hommasta on mutta ei varmuutta :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

Tässä vielä perän kehikkojen erot kuvana. Alunperin suunnittelin vaihtavani koko kehikon kuvissa näkyvien palasten puuttumisen takia. Tuohon kohdalle tulee siis pienin pikkuratas ja sen allemuovirikka. Päädyin sitten vaan vingulla ja hiekkapaperilla silottelemaan nuo kohdat siistiksi kun kehikon vaihto ei onnistunutkaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

Vaihdelaatikkoon tuli kaikki jousikorjaussarjat mitä saa, ne vaikuttaa vaihteenvaihtojen toimivuuteen. Lisäksi uusi paineensäädin, pakkivalokytkinpistoke sekä tukikumi ja kikkarin vaijeri koska edellinen oli rispaantunut.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

Moottoria seuraavaks. Lohkoks tuli auton alkuperäinen eikä se joka räjähti kesällä. Ostin 2021 jouluna uuden moottorin koska alkuperäisestä meni mäntä, kiertokanki ja kansi solmuun. Orkkislohko seiso jonkun puolvuotta tallin nurkassa ja nyt kun tuo uus kone leipo minkä ostin uudelleenrakennettuna niin tarkemmin tutkailin orkkislohkoo ja totesin että se on parempi kun uusi :D Joten eikun lohko, kampiakseli, männät ja uudemman koneen kansi koneistajalle oikaisuun, hoonaukseen tarkastukseen ja sorvaukseen. Tilasin moottoriin kiertokangenlaakerit, runkolaakerit, männänrenkaat, h-profiili kiertokanget, peltitiivisteen ja ostin käytetyt ARP runkolaakeripukkien pultit. Osien saavuttua koneistajalta löin moottorin kasaan ja lähetin suuttimet kärkien vaihtoon ja säätöön. Syöttöpumppu tarkastettiin vielä samalla. Turbokin tuli jossain tuossa välissä ostettua. Pakosarjaksi ajattelin ensin vakiota mutta päädyinkin tekemään oman. Malliksi otin netistä jonkun insinöörimiehen tekemän pakosarjan. Sarja hitsattiin tigillä ja laipat tuli valmiiksi leikattuna.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hienoa että tuollainen pelastuu liikenteeseen ! :thumbup:
w124 farkku sportline varustelulla, eli löytyy autom ilmastointi, sähkölasit, webasto ollut joskus yms. kattoluukkua ei oo
Nuo mainitsemasi varusteet ei varsinaisesti liity Sportlineen jonka varmaan tiesitkin.

Tuossa varustelistaa:

211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
228 AUXILIARY HEATER
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
241 FRONT SEAT LH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
244 SPORTS SEATS, FRONT
260 TYPE DESIGNATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
261 TYPE DESIGNATION ON FENDER / SIDEWARD DELETION
281 STEERING WHEEL WITH SPORTS DESIGN (390 MM) AND GEARSHIFT LEVER IN LEATHER TRIM
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
531 AUTOMATIC ANTENNA
547 DOUBLE ROLLER BLIND AND SUN VISORS WITH VANITY MIRRORS ON THE LEFT AND RIGHT, ILLUMINATED
550 TRAILER COUPLING
575 FRONT FOLDING ARMREST AND RIGHT FRONT SEAT WITH SEAT HEIGHT ADJUSTMENT
588 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT AND REAR DOORS)
593 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS), BAND FILTER
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
611 COURTESY LAMPS FOR FRONT AND REAR DOORS, WITH V124 ALSO FOR CENTRAL DOORS
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
653 SPORTS CHASSIS WITH 8-HOLE LIGHT ALLOY WHEELS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
724 CARGO ANCHORAGE
731 WOOD TRIM, BURRED WALNUT ROOT
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS
855 NEW AUTOMATIC TRANSMISSION
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
880 CLOSING SYSTEM WITH INFRARED REMOTE CONTROL
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
953 SPORTLINE
oulaistenliikenne.fi
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

dealer kirjoitti: Pe 10.03.2023 14:46 Hienoa että tuollainen pelastuu liikenteeseen ! :thumbup:
w124 farkku sportline varustelulla, eli löytyy autom ilmastointi, sähkölasit, webasto ollut joskus yms. kattoluukkua ei oo
Nuo mainitsemasi varusteet ei varsinaisesti liity Sportlineen jonka varmaan tiesitkin.

Tuossa varustelistaa:

211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
228 AUXILIARY HEATER
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
241 FRONT SEAT LH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
244 SPORTS SEATS, FRONT
260 TYPE DESIGNATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
261 TYPE DESIGNATION ON FENDER / SIDEWARD DELETION
281 STEERING WHEEL WITH SPORTS DESIGN (390 MM) AND GEARSHIFT LEVER IN LEATHER TRIM
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
531 AUTOMATIC ANTENNA
547 DOUBLE ROLLER BLIND AND SUN VISORS WITH VANITY MIRRORS ON THE LEFT AND RIGHT, ILLUMINATED
550 TRAILER COUPLING
575 FRONT FOLDING ARMREST AND RIGHT FRONT SEAT WITH SEAT HEIGHT ADJUSTMENT
588 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT AND REAR DOORS)
593 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS), BAND FILTER
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
611 COURTESY LAMPS FOR FRONT AND REAR DOORS, WITH V124 ALSO FOR CENTRAL DOORS
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
653 SPORTS CHASSIS WITH 8-HOLE LIGHT ALLOY WHEELS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
724 CARGO ANCHORAGE
731 WOOD TRIM, BURRED WALNUT ROOT
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS
855 NEW AUTOMATIC TRANSMISSION
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
880 CLOSING SYSTEM WITH INFRARED REMOTE CONTROL
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
953 SPORTLINE
Onko nuo varusteet mistä autosta? Tuosta omasta joskus kahtelin kans ton listan. Ja joo tiesin ettei liity sportlineen, eikös se meinaa vaan sporttisisustaa, jäykempää jousitusta ja jotai eri vanteita? Ja olikohan sedanissa tiheempi ohjaus sportlinenä, täältä foorumilta taisin senki lukasta joskus. Ostin tuon auton 1500€ tietämättä mikä on sportline mutta ihastuin kyllä kun paikan päällä näin sisustan yms😂
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siitä mistä sinun autossa on takaluukku, tai ainakin siinä oleva kilpi :D
oulaistenliikenne.fi
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

dealer kirjoitti: Pe 10.03.2023 15:16 Siitä mistä sinun autossa on takaluukku, tai ainakin siinä oleva kilpi :D
Aaa joo katoit mun rekkarilla :D Ja joo on tuo kilpi ihan tosta autosta, mä körryyttelin tuolla jonkun 9kk ehkä kuitenkii ennenku löin lihoiks
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mielenkiintoista juttua. Oliko autossa alkujaan siis vaparista turbotettu moottori, ensimmäisen viestin moottorikuvan nokkapumpun ja venakopan perusteella? Onko koppa siis aito turbo?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Oletko selvittänyt auton aiempaa omistajahistoriaa?
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

Timo L. kirjoitti: Pe 10.03.2023 16:56 Mielenkiintoista juttua. Oliko autossa alkujaan siis vaparista turbotettu moottori, ensimmäisen viestin moottorikuvan nokkapumpun ja venakopan perusteella? Onko koppa siis aito turbo?
Autossa oli alunperin om603 turbo, joka särkyi. Sitten ostin kuopiosta rakennetun om603 turbomoottorin jossa oli ainakin vaparin kansi. Tällä hetkellä näiden sekotus eli tämän auton orkkis lohko jonka totesin hyväkuntoiseksi lopunviimein sekä tuosta toisesta koneesta vaparin kansi ja venakoppa on nyt se turbon oikea myös. Vaparin kanneks oletin sillä että kammioiden käret oli 14mm. Ja koppa on vin koodilla esim motonetissä 5td kombi turbo automatic tai jotain sinnepäin :D
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

Sharedoc kirjoitti: Pe 10.03.2023 17:31 Oletko selvittänyt auton aiempaa omistajahistoriaa?
Joo joskus ostin sen carvertical raportin nii pitäs kaivella jostain ja someista löysin ainakin kaks entistä omistajaa :D Entinen omistaja on kaveri täältä iisalmest mutta sitä edeltävä oli kiuruvedeltä.
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

2005 tää on muuten saksasta suomeen tuotu. Se selvis papereista jotka tuli mersukansiossa auton mukana. Tässä siitä carverticalin raportista tietoja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Juhoooo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 22.02.2021 22:38

Re: Juhon Sportline S124 300TDT

Viesti Kirjoittaja Juhoooo »

Tuli käytyä eilen pajalla laittamassa se perä vihdoin nippuun :D Sairasloman aikana perehdyin vähän että miten se nyt oikeasti tehdään mutta tuli silti kohellettua :crazy: Aluks irrotin sen pinionin ja otin rymppirenkaan pois että saisin sen pyörimisvastuksen sopivaks katottua 0-200nm viisarimomenttiavaimella, noh sehän meni ihan helevetin tiukaks.. Ei varmaan oo luottaminen motonetin 15e avaimeen :D Ja lisäksi en löytänyt pinionilta yhtään shimmiä, vaikka räjäytyskuvan mukaan siellä pitäis olla. Edellämainitun toimenpiteen tein 3 kertaa ilman rymppirengasta. Toisella kerralla löysin pöydältä yhden shimmin.. Oli tippunut siihen pinionin irrotuksessa, sitten löysin vielä yhden shimmin ja päätin että heitän sen momenttiavaimen nurkkaan ja lyön perän vaan kasaan :lol: Elikkä pinioni kahella alkup. shimmillä kiinni, uusi rymppirengas, laakeri, stefa, laippa ja mutteri. Kirin niin kauan ettei pyörinyt vapaasti tyhjää vaan että oli mukavasti vastusta :D Sitten vaan tasauspyörästö sisään ja tarkistamaan hammaskosketus. Taisin todeta netistä saatujen hammaskosketus ohjeiden perusteella että vielä vähän pinionia ulospäin ja kirin lisää. Sitten se alko näyttämään aika hyvältä, alla kuvat. Kertokaa toki onko teijän mielestä hyvän näkönen kosketus. Taijan kuitenkin tuohon jättää sen ja toivoo parasta. Onneks muuten käytin sen pinionin irti, siellä oli vanhojen pikkurattaiden muovirikkojen palasia :eh: Mutta nyt mulla on EHJÄ 2.65 ABS ASD 8) :thumbup: Backlashikin muuten asettui 0.08 kerralla ja toleranssi on 0.08-0.14 :DD
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 200 89-
W124 300TDT sportline 93-
Vastaa Viestiin