500SL 1990

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Samaa mieltä kuin edellinen. Jos siellä alakerrassa on ollut moskaa ja se on mennyt pumpusta läpi niin sehän on jäänyt suodattimeen. Öljypumpusta mahdollisesti läpimenneet on saattanut naarmuttaa pumppua, mutta mitä sitten, jos öljynpaineita on. Jos siellä nyt ois kokkareita pumpun ja suodattimen välisessä kanavassa niin suodatinhan ne kerää jatkossakin.
Ketju ja kannen laahaimet ja suodatin ja ajoa. Ehjää ei kannata korjata, ei se remontissa ainakaan parane, joskus voi huonotakin.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

S202 kirjoitti: La 14.01.2023 18:20 Älä korjaa ehjää. Olikos tuossa öljypumpulle minkälainen imusihti?
Ei taida sihtiä olla mitä näen ainakaan..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

juhaoh kirjoitti: La 14.01.2023 19:45 Samaa mieltä kuin edellinen. Jos siellä alakerrassa on ollut moskaa ja se on mennyt pumpusta läpi niin sehän on jäänyt suodattimeen. Öljypumpusta mahdollisesti läpimenneet on saattanut naarmuttaa pumppua, mutta mitä sitten, jos öljynpaineita on. Jos siellä nyt ois kokkareita pumpun ja suodattimen välisessä kanavassa niin suodatinhan ne kerää jatkossakin.
Ketju ja kannen laahaimet ja suodatin ja ajoa. Ehjää ei kannata korjata, ei se remontissa ainakaan parane, joskus voi huonotakin.
Elikkä jos ymmärrän oikein niin öljypohjan imuputki, siitä menee heti filtteriin syöttö? Eli kaikki mitä pumppu imee menee filtteriin ensin ja sitten ulos sieltä? Pelkään vaan että kampiakselin ja nokka akselien laakerien reiät jos tukkiutuu niin sitten sahaa kone kiinni.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pazo »

pasi84 kirjoitti: La 14.01.2023 18:20 Ei taida sihtiä olla mitä näen ainakaan..
Kyllä alimmaisessa pumpun imuaukon kumitutissa pitäisi olla teräsverkko.

Kuvissasi öljypohja ei minusta ollut ylettömän täynnä moskaa, moottorin ikä huomioiden pikemminkin aika siisti. Jos muoviset ohjaimet ovat nyt ehjät, olisiko niitä joskus aiemmin vaihdettu? Muovinpalaset näyttivät kyllä kuvissa ketjunohjainkappaleilta - eipä juuri muualta muovimurua voi öljypohjaan tulla.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

pazo kirjoitti: La 14.01.2023 22:27
pasi84 kirjoitti: La 14.01.2023 18:20 Ei taida sihtiä olla mitä näen ainakaan..
Kyllä alimmaisessa pumpun imuaukon kumitutissa pitäisi olla teräsverkko.

Kuvissasi öljypohja ei minusta ollut ylettömän täynnä moskaa, moottorin ikä huomioiden pikemminkin aika siisti. Jos muoviset ohjaimet ovat nyt ehjät, olisiko niitä joskus aiemmin vaihdettu? Muovinpalaset näyttivät kyllä kuvissa ketjunohjainkappaleilta - eipä juuri muualta muovimurua voi öljypohjaan tulla.
pitää tarkistaa tuo verkko..joo ketjunohjaimests pakko olla muoviosat, vaikea nähä jos jostain puuttuu vai oisko kiristimen liuskasta..
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Eihän tuolla imuputken verkolla ole mitään merkitystä öljynsuodatuksen kannalta, siitähän menee kärpäsetkin läpi. Suojaa lähinnä öljypumppua, jos öljypohjaan joutuu kovempaa tavaraa esim. muttereita kuulia ja vastaavaa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ei se paska mene läpi suodattimesta kiertoon, suurin osa tosta mustasta on karstaa vuosien kuluessa kertynyt. Itse en tekisi muuta kuin ketjun ja ohjaimet.
Suuri osa tulee huohotuksesta, sitten osa kosteudesta ja loput öljystä kun vaihdetaan liian harvoin.
Paljon huonompia ja paljon uudempia nähnyt eikä silti laakereissa mitään jälkiä.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

juhaoh kirjoitti: La 14.01.2023 23:05 Eihän tuolla imuputken verkolla ole mitään merkitystä öljynsuodatuksen kannalta, siitähän menee kärpäsetkin läpi. Suojaa lähinnä öljypumppua, jos öljypohjaan joutuu kovempaa tavaraa esim. muttereita kuulia ja vastaavaa.
Niin taikka ketjunohjaimen palasia :thumbdown:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Su 15.01.2023 00:05 Ei se paska mene läpi suodattimesta kiertoon, suurin osa tosta mustasta on karstaa vuosien kuluessa kertynyt. Itse en tekisi muuta kuin ketjun ja ohjaimet.
Suuri osa tulee huohotuksesta, sitten osa kosteudesta ja loput öljystä kun vaihdetaan liian harvoin.
Paljon huonompia ja paljon uudempia nähnyt eikä silti laakereissa mitään jälkiä.
Tekisitkö huuhtelun moottoriin ketjunvaihdon jälkeen? Eli niin sanottu " engine flush"?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

En, ne huuhteluaineet ohentaa öljyä aika radikaalisti ja saa turhaa kuormitusta laakereille ja hydrauliset nostajat ei ole tykännyt huuhtelusta.
Joskus aikoinaan noita huuhteluja tehtiin kun olin huollossa duunissa, ja pari kertaa alkoi joku nostaja naputtamaan sen jälkeen. Ei suositeltu sitä sitten tekemään jos asiakkaat kyseli.

Itse olen ajanut lyhyellä vaihtovälillä pari kolme öljynvaihtoa ja asia on yleensä sitten unohtunut.
Eipä noita ole hajoillut vaikka vähän mustia sisältä.
5000km välein vaihtanut öljyt muutaman kerran ja sit 10tkm välillä jos käyttöautossa ollut musta kone ostettaessa kun koppaa avattu tiivisteen tai muun syyn takia.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Su 15.01.2023 10:23 En, ne huuhteluaineet ohentaa öljyä aika radikaalisti ja saa turhaa kuormitusta laakereille ja hydrauliset nostajat ei ole tykännyt huuhtelusta.
Joskus aikoinaan noita huuhteluja tehtiin kun olin huollossa duunissa, ja pari kertaa alkoi joku nostaja naputtamaan sen jälkeen. Ei suositeltu sitä sitten tekemään jos asiakkaat kyseli.

Itse olen ajanut lyhyellä vaihtovälillä pari kolme öljynvaihtoa ja asia on yleensä sitten unohtunut.
Eipä noita ole hajoillut vaikka vähän mustia sisältä.
5000km välein vaihtanut öljyt muutaman kerran ja sit 10tkm välillä jos käyttöautossa ollut musta kone ostettaessa kun koppaa avattu tiivisteen tai muun syyn takia.
Okei ellikkä karsta liukenee pelkällä öljyllä pois kun useemmin vaihtaa ensin?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Se mitä tarvii liueta niin liukenee. Se musta mikä on vaan väriä lähinnä ei vaikuta mihinkään.
Ei toi ole kilpamoottori, se marginaalinen häviö mitä saattaa tulla likainen vs täysin puhdas moottori menee jo mittausvirheeseen.
Ei vaikuta normaaliin käyttöön mitenkään.

Purkamalla moottorin se on pois tehtaan asetuksista ja toleransseista, tehtaalla esim kansipultit vedetään kaikki yhdellä kertaa kiinni momenttiin ja sitä ei harrastelija saa ikinä tehtyä.
Sama koskee kampiakselin laakereita. Se ei koskaan ole sama enään kun kerran avaa.
Joku voi väittää vastaan jos haluaa, mutta se ei poista sitä työkaluja ja kehitystä mitä tehtaalla on.

Itse en pura moottoria jos ei ole pakko ja jotain oikeaa syytä, se on muuten hukkaan heitettyä rahaa. Ja mä pystyn kuitenkin suurimman osan koneistuksista tekemään itse. Poraukset hoonaukset ym.
Olet Pasi seurannut mun mk1 esco projektia toisella foorumilla niin joku käsitys tekemisestä on.
Japi129
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 14.05.2022 17:11
Paikkakunta: Joensuu

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Japi129 »

MJPfin kirjoitti: Su 15.01.2023 10:23 En, ne huuhteluaineet ohentaa öljyä aika radikaalisti ja saa turhaa kuormitusta laakereille ja hydrauliset nostajat ei ole tykännyt huuhtelusta.
Joskus aikoinaan noita huuhteluja tehtiin kun olin huollossa duunissa, ja pari kertaa alkoi joku nostaja naputtamaan sen jälkeen. Ei suositeltu sitä sitten tekemään jos asiakkaat kyseli.


Itse olen ajanut lyhyellä vaihtovälillä pari kolme öljynvaihtoa ja asia on yleensä sitten unohtunut.
Eipä noita ole hajoillut vaikka vähän mustia sisältä.
5000km välein vaihtanut öljyt muutaman kerran ja sit 10tkm välillä jos käyttöautossa ollut musta kone ostettaessa kun koppaa avattu tiivisteen tai muun syyn takia.
Itse olen taas saanut huuhtelemalla nostajien naputuksen loppumaan. Mutta lienee aine- ja moottorikohtaista.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Lisään vielä, että R129:n (niinkuin muidenkin 30v+ Mersujen) kanssa riittää kyllä muutakin näprättävää, kaikki ylimääräiset rahat saa varmasti menemään. Ei kannata korjata sitä mikä ei ole rikki. :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Su 15.01.2023 12:11 Se mitä tarvii liueta niin liukenee. Se musta mikä on vaan väriä lähinnä ei vaikuta mihinkään.
Ei toi ole kilpamoottori, se marginaalinen häviö mitä saattaa tulla likainen vs täysin puhdas moottori menee jo mittausvirheeseen.
Ei vaikuta normaaliin käyttöön mitenkään.

Purkamalla moottorin se on pois tehtaan asetuksista ja toleransseista, tehtaalla esim kansipultit vedetään kaikki yhdellä kertaa kiinni momenttiin ja sitä ei harrastelija saa ikinä tehtyä.
Sama koskee kampiakselin laakereita. Se ei koskaan ole sama enään kun kerran avaa.
Joku voi väittää vastaan jos haluaa, mutta se ei poista sitä työkaluja ja kehitystä mitä tehtaalla on.

Itse en pura moottoria jos ei ole pakko ja jotain oikeaa syytä, se on muuten hukkaan heitettyä rahaa. Ja mä pystyn kuitenkin suurimman osan koneistuksista tekemään itse. Poraukset hoonaukset ym.
Olet Pasi seurannut mun mk1 esco projektia toisella foorumilla niin joku käsitys tekemisestä on.
Joo siinä olet ihan oikeassa että avattu moottori on avattu moottori, ei sitä tehtaan tarkkuuksilla kasata enään sitten.. No joo sun projektit on ihan eriluokkaa kun meikäläisen :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Wikke kirjoitti: Su 15.01.2023 15:41 Lisään vielä, että R129:n (niinkuin muidenkin 30v+ Mersujen) kanssa riittää kyllä muutakin näprättävää, kaikki ylimääräiset rahat saa varmasti menemään. Ei kannata korjata sitä mikä ei ole rikki. :)
Näin on, ja rahaa tähän saa kulumaan kyllä ilman moottorin avaustakin :mrgreen:
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Kiitän kaikkia jotka on vastaillut mun kysymyksiin moottorin remonttia nähden. Olen nyt päättänyt että en aukase konetta muutakuin sen verran että ketjun osineen saa vaihdettua. Samalla vaihdan myös vesipumpun. Jotain muuta mitä kannattaa vaihtaa tuossa työn ohella?
Jos olen ymmärtänyt oikein niin moottorin etuosasta saa irti jonkun levyn minkä takana sitten ketju on, pitääkö paikkaansa?
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Tarkasta huohotusjärjestelmän toiminta, tuo karstoittuminen voi johtua myös siitä ettei palokaasut pääse tuulettumaan.
Ei siis välttämättä johdu unohtuneista öljynvaihdoista.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

masa11 kirjoitti: Su 15.01.2023 20:52 Tarkasta huohotusjärjestelmän toiminta, tuo karstoittuminen voi johtua myös siitä ettei palokaasut pääse tuulettumaan.
Ei siis välttämättä johdu unohtuneista öljynvaihdoista.
Miten sen voi kattoa?
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Pvc venttiilin tarkistus ja huohottimen kotelo, missä sitten lienee tuossa mallissa. Löytynee hajoituskuvia googlella kun etsii moottorityypillä.

Apukuskin puoleisesta venakopasta kaasuläpälle menevä letku, siinä on pvc venttiili.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pazo »

Ohjaimet 6 ja 16 (kuva tässä viestiketjussa aiemmin) saa vaihdettua avaamalla venttiilikannet. Ylemmät ohjaimet 8, 14 ja 18 vaativat irrottamaan nokka-akselien ketjupyörät, ohjaustehostimen pumpun ja lisäilmapumpun/laturin. Alttiimpia rikkoutumaan ovat 8 ja 14 varmaankin siksi, että ne ovat melko ohuita kiinnityspulttien kohdalta. Alempien ohjaimien 3 ja 24 vaihtamiseksi koko jakopää on purettava. Ne särkyvät muita harvemmin.
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

Tosi mielenkiintoinen projekti ja korimalli Mersun hienoimpia :thumbup:

Moottorin huuhtelu on varmaan paikallaan noilla karstamäärillä. Kumma että öljynvaihdoissa on säästetty, toki voinee osittain johtua alhaisesta km-määrästä myös jos auto on välillä seisonut vanhoilla öljyillä pidemmän aikaa?

Huuhtelun jälkeen tekisin itse vielä RVS-käsittelyn. Siitä on toki monta mielipidettä, mutta itsellä ihan ok kokemukset. 400 000km ajetussa M103:ssa yläpää hiljeni ja käynti "keveni". 300 000km ajettu Opelin 2.2-kone käy erittäin tasaisesti ja nostajat eivät naputa edes -20 asteen kylmäkäynnistyksissä ilman moottorinlämmitintä.
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Su 15.01.2023 23:12 Pvc venttiilin tarkistus ja huohottimen kotelo, missä sitten lienee tuossa mallissa. Löytynee hajoituskuvia googlella kun etsii moottorityypillä.

Apukuskin puoleisesta venakopasta kaasuläpälle menevä letku, siinä on pvc venttiili.
Kiitos, täytyy tutkia :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Getriebe kirjoitti: Ma 16.01.2023 17:01 Tosi mielenkiintoinen projekti ja korimalli Mersun hienoimpia :thumbup:

Moottorin huuhtelu on varmaan paikallaan noilla karstamäärillä. Kumma että öljynvaihdoissa on säästetty, toki voinee osittain johtua alhaisesta km-määrästä myös jos auto on välillä seisonut vanhoilla öljyillä pidemmän aikaa?

Huuhtelun jälkeen tekisin itse vielä RVS-käsittelyn. Siitä on toki monta mielipidettä, mutta itsellä ihan ok kokemukset. 400 000km ajetussa M103:ssa yläpää hiljeni ja käynti "keveni". 300 000km ajettu Opelin 2.2-kone käy erittäin tasaisesti ja nostajat eivät naputa edes -20 asteen kylmäkäynnistyksissä ilman moottorinlämmitintä.
Kiitos :) Joo auto on viimiset 4vuotta seissyt tallissa ja ennen sitä ollut ajossa 2vuotta. Sitä ennen taas seissyt eniten tallissa..Mikä rvs käsittely on?
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

https://www.rvs.fi/
Se on moottorin kitkapintoja väitetysti suojaava aine joka laitetaan öljyn sekaan. Eri autofoorumeilta Suomessa löytyy paljon keskustelua asiasta, täältäkin.
viewtopic.php?f=3&t=6326

Ääniä on puolesta ja vastaan, oma kokemus positiivisen puolella vaikkei mitään mullistavaa.
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Getriebe kirjoitti: Ma 16.01.2023 22:58 https://www.rvs.fi/
Se on moottorin kitkapintoja väitetysti suojaava aine joka laitetaan öljyn sekaan. Eri autofoorumeilta Suomessa löytyy paljon keskustelua asiasta, täältäkin.
viewtopic.php?f=3&t=6326

Ääniä on puolesta ja vastaan, oma kokemus positiivisen puolella vaikkei mitään mullistavaa.
Kiitos, katotaanko käytänkö mitään lisukkeita kunhan niin pitkälle pääsen :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mistähän tuon ketjusarjan ostais? Täällä mersun liike (hedin bil) halus 14000kr (noin 1400euroa) sellaisesta ja sitä en kyllä maksa..

Otin vaihteiston öljypohjan alas ja öljy oli ruskeeta.. ei olla sitäkään huollettu. Joku siellä kuitenkin on ollut aikasemmin koska magneetti puuttuu. Uus filtteri paikallaan,uus öljypohjan tiiviste. Ootan vaan magneettia ennenkuin voin laittaa takasin. Momentinmuunnin ja jäähytin tyhjennetty öljystä myös :)
Kuva
Sitten otin tuon vasemman pakoputken käsittelyyn koska sen lämpöeristepelti oli mennyt huonoks..
Kuva
Sellainen putki se on.. ostin lämpöeristepantaa ja laitoin siihen. Hyvä ajatella että kattoo ensin miten paljon sitä tarvii eli mallaa siihen ja sit leikkaa tarvittavan pituuden ja laittaa sen sitten ämpäriin veteen imeytymään noin 20min. Hanskat on pakko olla koska siinä on lasikuitua myös. Ja tarvii voimien takaa venyttää sitä että tulee hyväks.
Kuva
Ihan tyytyväinen, en ole ikinä tehnyt ennen..
Kuva
Kuva

Jatkoa seuraa :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Mersun orkkisosat ketjunvaihtoon maksaa noin1000 euroa, Febi saa paljon halvemmalla. Voiko febiä käyttää, onko ok? Olis febin ketju,kiristin ja liuskat.
Avatar
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Vähän Esson baarin juttua nyt tulee, mutta siinä luulossa olen että Febi on ihan laatumerkki. Hinta ei näissä ole mikään laadun tae. Huhut kertoo (mersun varaosatiskiltä) että mersun OEM varaosat on kalliita, koska mersu laskee niihin hintaan mukaan varastointikustannukset siitä asti kun osa on valmistettu. Eli jos on ns. new old stock osia niin hinnasta valtavan iso osa on juoksevia kuluja ja se osa ei ole välttämättä sen laadukkaammin/kalliimmalla valmistettu kuin tasokkaan muun valmistajan osa. Ja tuo olisi muuten myös selitys sille että mersun varaosien hinnat nousee koko ajan. Toki kaikki on suhteellista ja mersun varaosat ovat tasan tarkkaan mitä autoon kuuluu asentaa, ja itse suosin käyttää mersun osia mersun varaosatiskin kautta ostettuna kun niistä saa vielä kerhoalennuksenkin, mutta jos M-B jatkoketju vs. Febi jatkoketju on moninkertainen hintaero Febin eduksi niin kyllä mäkin ostaisin Febin.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Juha_M117 kirjoitti: To 19.01.2023 13:09 Vähän Esson baarin juttua nyt tulee, mutta siinä luulossa olen että Febi on ihan laatumerkki. Hinta ei näissä ole mikään laadun tae. Huhut kertoo (mersun varaosatiskiltä) että mersun OEM varaosat on kalliita, koska mersu laskee niihin hintaan mukaan varastointikustannukset siitä asti kun osa on valmistettu. Eli jos on ns. new old stock osia niin hinnasta valtavan iso osa on juoksevia kuluja ja se osa ei ole välttämättä sen laadukkaammin/kalliimmalla valmistettu kuin tasokkaan muun valmistajan osa. Ja tuo olisi muuten myös selitys sille että mersun varaosien hinnat nousee koko ajan. Toki kaikki on suhteellista ja mersun varaosat ovat tasan tarkkaan mitä autoon kuuluu asentaa, ja itse suosin käyttää mersun osia mersun varaosatiskin kautta ostettuna kun niistä saa vielä kerhoalennuksenkin, mutta jos M-B jatkoketju vs. Febi jatkoketju on moninkertainen hintaero Febin eduksi niin kyllä mäkin ostaisin Febin.
Joo niin se varmaan on. Tosi nyt täällä ruotsin mersuforumilla kirjotettiin just että Febillä on huono laatu.. saattaa olla monta eri valmistajaa febin osilla mutta paketoidaan vaan febin pakettiin..
Vastaa Viestiin